۱۰ مرداد ۱۳۸۸

٢٠١٠ : سال بحرانی در مناسبات ایران و آمریکا

جراید اسرائیلی ادعا کرده اند که اگر تا سپتامبر آینده تلاش های بین المللی برای واداشتن ایران به چشم پوشی از فعالیت های حساس اتمی به نتیجه نرسد، دولت آمریکا در نظر دارد مجازات های شدیدتری در زمینۀ انرژی علیه دولت ایران وضع کند.
روزنامۀ اسرائیلی هاآرتص به نقل از منابع اسرائیلی مطلع از گفتگوهای مقامات تل آویو با مشاور امنیت ملی دولت امریکا، جیم جونز، نوشته است که هدف از تشدید مجازات ها اینبار کاهش توانایی دولت ایران در وارد کردن فرآورده های پالودۀ نفتی نظیر بنزین خواهد بود.
ایران ٤٠٪ بنزین مورد نیاز خود را وارد می کند و این مسأله چشم اسفندیار رژیم اسلامی ایران به شمار می رود.
چهارشنبه گذشته، سنای آمریکا لایحه ای را علیه شرکت هایی تصویب کرد که به دولت ایران بنزین یا دیگر فرآورده های نفتی پالایش یافته می فروشند. به موجب این مصوبه این شرکت ها نخواهند توانست برای تحویل نفت خام به ذخایر استراتژیک آمریکا قرارداد فروش با وزارت خارجۀ این کشور امضا کنند.
"یه دیوت آهرونوت"، یک روزنامۀ دیگر اسرائیلی، بدون ذکر منبع نوشته است که مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا در ملاقات با مقامات اسرائیلی ضمن ابراز تردید نسبت به نزدیک شدن مناسبات آمریکا و ایران در آیندۀ نزدیک گفته است که مرحلۀ بعدی اقدامات واشنگتن بین سپتامبر تا دسامبر سال ٢٠٠٩ آغاز خواهد شد که طی آن آمریکا و متحدانش فشارهای اقتصادی و سیاسی خود را علیه دولت ایران تشدید خواهند کرد و همچنین خواهند کوشید تا در این تلاش روسیه و چین را نیز با خود متحد سازند.
"از نظر دولت آمریکا مسألۀ ایران در سال ٢٠١٠ وارد مرحلۀ بحرانی خواهد شد."
مقامات اسرائیلی و آمریکایی کمترین اظهار نظری در مورد سفر جیم جونز به اسرائیل نکردند. ناظران اما از این سفر به عنوان تلاش آمریکا یاد کرده اند که هدفش دادن این اطمینان به اسرائیل است که آمریکا نخواهد گذاشت ایران به سلاح اتمی دست یابد.
علاوه بر وزیر دفاع آمریکا، رابرت گیتس، فرستادۀ ویژۀ رئیس جمهوری آمریکا به خاورمیانه، جورج میچل، هفتۀ گذشته با رهبران اسرائیل دیدار و گفتگو کردند.
به نوشتۀ هاآرتص، جیم جونز و رابرت گیتس از اسرائیلی ها خواسته اند تا از خود خویشتنداری نشان بدهند و دست کم تا پایان سپتامبر آینده که در آن برآوردی بین المللی از موضوع ایران به دست خواهد آمد به اظهارات علنی خود در مورد این کشور پایان دهند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

لطفاً نظر بدهید: