۱۶ تیر ۱۳۸۸

حضور فردی مشهور به فساد گمرکی و سابقه دار در گمرک نمایشگاه

يکي از تخلفات که در تاريخ گمرک بي‌سابقه بوده، حدود ششصد اظهارنامه بدون پرداخت حق گمرکي بوده که در حکمي که اصلا وجاهت قانوني ندارد، ترخيص کرده که تنها يکي از اين اظهارنامه‌ها، مربوط به شخص به نام «ر ـ ض» بوده که دو ميليارد و هشتصد ميليون تومان حقوق گمرکي را پرداخت نکرده و همه اين قانون‌شکني‌ها در زمان رياست «ف ـ ن» در گمرک سلفچگان روي داده است.
گمرک نمايشگاه تهران که يکي از گمرکات کليدي کشور است، با بي‌توجهي به قانون، فردي را که داراي سابقه بد در گمرکات است، به تصدي يکي از حساس‌ترين پست‌هاي کليدي اين اداره کل گمرک منصوب کرده است.به گزارش خبرنگار «تابناک»، «ف ـ ن» که پيشتر رئيس گمرک سلفچگان بوده و با حکم دادگاه بدوي، محکوم به بازخريد اجباري و سرانجام در حکم تجديد نظر، محکوم به چهارده ميليون تومان جريمه و همچنين محروميت از پست‌هاي کليدي و حساس شده است، با بي‌اعتنايي به قانون، مسئول حساس‌ترين و کليدي‌ترين پست گمرک نمايشگاه تهران شده است.بنابر این گزارش، «ف ـ ن» با استناد به تخلفات گسترده‌اي که در گمرک سلفچگان به دست بازرسان خود گمرک کشف شد، محکوم به آراي مذکور شده است.يکي از تخلفات که در تاريخ گمرک بي‌سابقه بوده، حدود ششصد اظهارنامه بدون پرداخت حق گمرکي بوده که در حکمي که اصلا وجاهت قانوني ندارد، ترخيص کرده که تنها يکي از اين اظهارنامه‌ها، مربوط به شخص به نام «ر ـ ض» بوده که دو ميليارد و هشتصد ميليون تومان حقوق گمرکي را پرداخت نکرده و همه اين قانون‌شکني‌ها در زمان رياست «ف ـ ن» در گمرک سلفچگان روي داده است.اين گزارش مي‌افزايد: رئيس گمرک نمايشگاه تهران که قطعا از محکوميت «ف ـ ن» آگاهي داشته، وي را علاوه بر مشاورت خود به عنوان رئيس سرويس ارزيابي اين گمرکات منصوب کرده و حتي گاه وي را به عنوان جانشين خود در گمرک نمايشگاه تهران در زمان غيبت خود گمارده است.گفتني است، گمرک نمايشگاه تهران، يکي از گمرکات مهم کشور است که وظيفه آن، ترخيص کالاهاي نمايشگاهي است

آیا تظاهرات هر روز باید ادامه یابد ؟

پروفسور “الكساندر دوگين “، ژئوپليتيسين و تحليلگر سياسي مشهور روسي، درباره مسائل اخير پس از انتخابات ايران اظهار داشت: دولت ايران اكنون بايد قاطعانه عمل كند و اجازه ندهد اين طاعون رنگي در اين كشور سنتي و قديمي توسعه يابد.
اگر انقلاب رنگي در ايران به پيروزي برسد، آن روز خيلي دور نخواهد بود كه ببينيم آمريكايي‌ها اين گزينه را در روسيه هم تمرين مي‌كنند.
وظیفه بخش جنگ روانی حکومت، ایجاد مسیرهای اطلاعاتی غلط برای مبارزین و تزریق انبوهی از سردرگمی و نومیدی و ترس در آنها و تشدید اختلافات و نهایتاً فلج کردن جنبش است.
مبارزین راه آزادی اما این بار بزرگترین امتیاز 30 ساله اخیر را در دستان خود دارند، راهپیمائی دوشنبه 25 خرداد و حضور بیش از 3 میلیون نفر با وجود تهدیدات فراوان و علیرغم موجود نبودن وسائل ارتباطی برای فراخوانی مردم، حتی در جریان انقلاب 57 نیز هرگز پیش نیامده بود. حضور میلیونی مردم تهران در خیابانها شدیدترین و وحشتناک‌ترین ضربه‌ای بود که بر حکومت وارد و سبب بر هم خوردن تعادل روانی رهبر و اطرافیانش گردید.
ما در حال حاضر همچنان دارای این برتری چشمگیر در جریان مبارزه هستیم، اثر این حضور میلیونی مردم هرگز از بین رفتنی نیست و ما با افتخار و با پشتگرمی به اینکه میلیونها همصدا داریم باید تمام تلاشمان را برای حفظ این سرمایه بسیار ارزشمند بکار بریم.
همانگونه که ما می‌دانیم که میلیونها حامی و همصدا داریم، حکومت هم دقیقاً از همین ناحیه بشدت وحشت دارد و می‌داند که با ذره‌ای عقب‌نشینی بار دیگر سیل میلیونی جمعیت در خیابانها خواهد بود. حضور میلیونی مردم نشانگر این واقعیت است که این جنبش در میان تمام اقشار جامعه و در تمام محلات تهران و در بین همه مشاغل دولتی و غیر دولتی حامیانی جدی دارد و لذا تمام شهر و همه صنوف برای حکومت منطقه قرمز و برای ما منطقه سبز است، ما در همه جای میهن حامی و همصدا داریم.
توجه داشته باشید که سرمایه شروع جنبش مردمی اخیر بسیار عظیم‌تر از سرمایه‌ای است که مردم بهنگام شروع انقلاب 57 داشتند. ما باید با وقت کافی و هوشیاری لازم به این زمینه مردمی گسترده و نارضایتی عمومی فکر نموده و آنرا درک نمائیم.
شاه با مواجهه جمعیتی چند هزار نفره از تظاهرکنندگان در خیابانها دست به انتحار سیاسی زد و روش سرکوب را پیش گرفت و حکومت آل خامنه‌ای نیز با مواجهه با یک حضور میلیونی تصمیم به خودکشی سیاسی گرفت. در سال 1356 بعد از تظاهراتی خفیف در چند شهر کوچک، و نه در قلب پایتخت، رژیم شاه وحشتزده شد و تصمیم به برخورد شدید و اعلان حکومت نظامی و وضع محدودیتهای فراوان و ساعات منع رفت‌وآمد شبانه گرفت. دستگیریهای گسترده و اعلام مجازاتهای ویژه و سخت برای افرادی که در تظاهرات شرکت کنند و جو رعب و وحشت ایجاد شده سبب فروکش کامل تظاهرات و اعتراضات گردید و همه به این باور رسیدند که حکومت به پیروزی رسیده و ملت ترسیده و برای همیشه خاموش گردیده است.
زمینه نارضایتی در آن زمان بسیار کمتر از امروز بود و بخصوص افراد مسن و شاغل بشدت مخالف این حرکات بودند و آنرا خطرناک و بی‌نتیجه می‌دانستند، آنها بر این باور بودند که حکومت پهلوی مستحکم و شکست‌ناپذیر است. کار برای مبارزان بسیار سخت و کند بود، آنها باید ابتدا مردم را قانع می‌کردند که رژیم فاسد است تا در مرحله بعد بتوانند روی حمایت آنها حساب کنند، مبارزین بسختی و با تلاش فراوان توانستند موج نارضایتی را گسترش دهند، چیزی که امروز پیشاپیش موجود است . نگاهی کوتاه به روزشمار انقلاب 57 برای درک این نکته بسیار مفید خواهد بود:
19 دی 1356 ===> تظاهرات مردم قم.
29 بهمن 1356 ===> تظاهرات مردم تبریز در چهلم شهدای قم.
10 فروردین 1357 ===> تظاهرات مردم یزد.
25 خرداد 1357 ===> تعطیل و اعتصاب سراسری در تهران و شهرستان‏ها.
21 مرداد 1357 ===> درگیری خونین در اصفهان و اعلام حکومت نظامی در این شهر.
25 مرداد 1357 ===> اعلام حکومت نظامی توسط دولت آموزگار.
13 شهریور 1357 ===> راه‏پیمایی عید فطر.
17 شهریور 1357 ===> فاجعه جمعه سیاه.
19 مهر 1357 ===> آغاز اعتصاب کارکنان مطبوعات در سراسر کشور.
29 مهر 1357 ===> اعتصاب کارکنان صنعت نفت.
13 آبان 1357 ===> تظاهرات دانش‏آموزان و دانشجویان در مقابل دانشگاه تهران، به خاک و خون کشیده شد.10 آذر 1357 ===> فریاد اللّه اکبر بر فراز بام‏ها، سراسر کشور را فرا گرفت.
11 دی 1357 ===> روزهای خونین در مشهد مقدس.
26 دی 1357 ===> شاه رفت.
29دی 1357 ===> راه‏پیمایی میلیونی مردم ایران
12 بهمن 1357 ===> ورود خمینی به ایران
22 بهمن 1357 ===> تهران به صحنه جنگ خونین مسلحانه، بین مردم و سربازان رژیم پهلوی، تبدیل شد.
بخش جنگ روانی حکومت برای مهار موج مخالفتهای مردمی و جلوگیری از تبدیل آن به یک انقلاب ویرانگر تلاش دارد تا با بالابردن سطح توقعات مردم و نتیجه‌گیریهای غلط آنها را از حصول نتیجه مایوس نماید. مواردی که بیشتر هدف این بخش حکومت می‌باشد بقرار زیر است:
1- تظاهرات هر روز باید ادامه یابد، چنانچه چند روز تظاهرات نبود پس جنبش شکست خورده و مردم ترسیده‌ و ناامید شده‌اند.
قرار نیست ما هر روز تظاهرات داشته باشیم. کاری که باید انجام می‌شد انجام شده است، ما سیلی حضور میلیونی را بر صورت حکومت کوبیده‌ایم. ما باید سازماندهی لازم را بوجود بیاوریم و گامهای بعدی را برنامه ریزی نمائیم. بگذار آنها با هزینه بالای سیاسی همچنان نیروهای گارد را در خیابانها آماده‌باش نگه دارند و منتظر تظاهرات ما باشند. ما چندین میلیون نفر حامی و همصدا داریم که با کمک آنها این موج را گسترش و اعتصابات فلج‌کننده همگانی را پایه‌گذاری خواهیم نمود. باید هنگامی دوباره مردم را در مقیاس گسترده به صحنه کشید که آمادگی پیوند آن با یک اعتصاب همگانی در صورت سرکوب وجود داشته باشد.
شنبه دهم مردادماه بعنوان چهلم شهدای 30 خرداد روز خوبی برای اعلام راهپیمائی عمومی است و فرصت کافی برای تدارک و تبلیغ آن در داخل و خارج از کشور وجود دارد و می‌توان در این فاصله مردم را کاملاً آگاه نمود و به حکومت اخطار داد که در صورت مقابله خشونت‌آمیز، مردم دست باعتصابات گسترده خواهند زد.
2- هر جنبش و نهضت و انقلابی حتماً باید رهبری داشته باشد و مردم بدون رهبری راه بجایی نخواهند برد.
انقلاب یعنی یک همفکری عمومی در جامعه که برای رسیدن به آرمانی مشخص با یکدیگر اتحاد دارند و هماهنگ عمل می‌کنند. در انقلاب 57 فردی که بعنوان رهبر انقلاب نامیده می‌شد تا 10 روز قبل از سقوط رژیم حاکم اساساً در ایران نبود و در خلال انقلاب نیز فقط تعدادی اعلامیه صادر نمود که اساساً کلی‌گویی بود و اصول و روش خاصی را برای مبارزه پیشنهاد نمی‌کرد. ضمن اینکه بدلیل نبود اینترنت و تلفن موبایل در آنزمان، این پیامها به قشر زیادی از مردم نمی‌رسید و درصد زیادی از کسانی هم که اعلامیه‌ها بدستشان می‌رسید مطلب چندانی از ادبیات آن دستگیرشان نمی‌شد.
این مردم بودند که بطور خودجوش و با همفکری یکدیگر روشها و تاکتیکها را تعیین می‌کردند. هدف کاملاً روشن بود و تعددی هم نداشت، همه فقط یک هدف را دنبال می‌کردند، فشار به حکومت تا سرنگونی آن.اکنون مبارزین را از دستگیری موسوی یا کروبی می‌ترسانند، بیش از پنجهزار نفر از متفکرین و فعالین سیاسی را هم گرفته‌اند، و اینگونه می‌خواهند القاء کنند که آخرین و مهمترین اقدام حکومت دستگیری سران ظاهری جنبش بوده و بمحض دستگیری آنها نهضت به بن‌بست رسیده و متوقف می‌گردد.
رهبر مردم در این جنبش، نارضایتی آنها از وضع موجود، بیعدالتی و ظلم ، عقب نگه داشتن جامعه ایرانی و تحمیل روشهای زندگی هزار سال پیش به مردم ، تمسخر و سرکوب سنتهای ملی ایرانیان، تاراج ثروت عمومی و دزدی‌های هنگفت درآمد فروش نفت، سرشکستگی جهانی بدلیل حماقت دولت، نبودن آزادی اندیشه و بیان و حاکمیت ارتجاع است. رهبری این جنبش حس عمومی و مشترک همه مردم است و وابسته به فرد و گروه خاصی نیست و با دستگیری و یا ترور فرد یا افراد خاصی متوقف نخواهد شد. مردم ما می‌گویند که آرزوی زندگی بهتری دارند و شایسته آن نیز هستند و حاضرند برای رسیدن به آن هزینه بدهند و همین انگیزه، رهبر درونی آنها است.
3- حکومت در پشت پرده در حال سازش با قدرتهای بزرگ و کسب حمایت آنها است و لذا آنها دیگر از مردم ایران حمایت نخواهند کرد.
نهضت ما نیازی به حمایت هیچ دولتی ندارد. افکار عمومی و مردم دنیا قلباً عاشق هر حرکت آزادیخواهانه و انسانی هستند و حمایت دول خارجی نمی‌تواند نجات‌بخش حکومت باشد. روسها و چینیها نیز بزودی سیلی ملت ایران را خواهند چشید.
این تبلیغ رژیم به این جهت است که حکومت بشدت در مقابل فشارهای خارجی ضعیف است و می‌خواهد بنوعی به مردم القاء نماید که سرنخ دول خارجی را دست دارد. این تبلیغ بزودی بر علیه خود حکومت کار خواهد کرد، دول خارجی در عین حال که حمایت یا عدم حمایتشان اثری بحال ما ندارد، زیر فشار آزادیخواهان و افکار عمومی کشورشان مجبور باتخاذ روشهای تند بر علیه حکومت سرکوبگر خواهد شد. با جدی‌ شدن و استمرار جنبش مردمی، ظرف کمتر از شش ماه تمامی کشورهای منطقه خاورمیانه دست بدامان آمریکا و اروپا خواهند شد که برای جلوگیری از گسترش موج تحول‌خواهی به کشورهایشان فکری برای حکومت سرکوبگر نموده و نهضت مردمی را برچینند، همان کاری که زمان شاه کردند و سروته انقلاب را سریع هم آوردند.
4- ارائه خبرهای مهم ولی بی‌پایه و اساس که ظاهراً بنفع جنبش مردمی است ولی عدم تحقق آن سبب دلسردی مردم خواهد شد.
اینکه فلان سردار یا فلان فرد به نهضت پیوسته باشد و یا اخبار مهم و دلگرم‌کننده دیگری که بررسی واقعیت آن مقدور نیست نباید انعکاس زیادی پیدا کند، طبیعی است که هر فردی که بسوی مردم بیاید و پشت به اردوی جنایتکاران نماید در آغوش ملت خواهد بود ولی شور این جنبش بقدری زیاد است که افراد نقش چندانی در آن ندارند.
فردا خواهند گفت که در ارتش شورش شده، فلان پالایشگاه منفجر شده و یا اعتصاب سراسری در صنعت نفت و چند روز بعد اثبات می‌شود که این خبر دروغ بوده و مردم به مبارزین و خبرهای آنها بدبین شده و نوعی سرخوردگی بوجود می‌آید. ما نیازی به اخبار غلوآمیز و ناصحیح نداریم. از اخبار مطمئن شویم و بعداً آنرا شایع کنیم.
5- تشدید اختلافات بین اقشار مبارزین و سرگرم شدن آنها به مسائل فرعی
به هر حال این مردم هستند که دارند جنبشی عظیم را خلق می‌کنند، مردم متشکل از سنین مختلف و اقشار گوناگون هستند، نباید آنها که توانایی دویدن دارند به آنها که فقط می‌توانند راه بیایند انتقاد کنند، تهرانی و شهرستانی نداریم فقط ایرانی داریم، اگر چند روز در شهری خبری نیست مطمئن باشید در حال سازماندهی و تدارک هستند، بکار خودمان برسیم و زبان به شکایت باز نکنیم. شخصیتهای مختلف و فعالین سیاسی گوناگونی در خلال جنبش اظهار نظر خواهند نمود، هر کدام را با انگی بدرقه نکنیم، هر ایرانی چه در داخل و چه در خارج از کشور، چه در تهران و یا در شهرستانها، هر قوم و طایفه‌ای و نهایتاً هر که به ایرانی بودنش افتخار کرده و در خدمت حاکمیت نبوده و خیزش مردمی را پشتیبانی کند در آغوش ملت و محترم خواهد بود.
* * *
فراموش نکنید که رهبر و اطرافیانش جایگاههای قدرت و ثروت را در این کشور در اختیار دارند و بیست سال است که مهره‌چینی می‌کنند و از قوه قضائیه گرفته تا دولت و مجلس و ارگانهای نظامی و انتظامی و رسانه‌ها مملو از چاپلوسین و دست‌بوستان و نوکران آقا است، آنها در این مسیر به ثروتهای افسانه ای و قدرت وسوسه‌انگیزی دست یافته اند و مطمئن باشید که از تمام امکاناتشان برای سرکوب استفاده کرده و مقاومت زیادی خواهد کرد، البته نوکران رژیم وفاداری‌اشان به ثروتهایی که اندوخته‌اند بیشتر از وفاداری‌اشان به رهبر است و تنها دلخوشی آنها این است که سروصدای مردم سریع و فوری با تدابیر رهبری و کمی چماق و گلوله خفه شود، اگر چنین نشود و فریادها ادامه پیدا کند، رهبر هر روز تعداد بیشتری غایب در اردوگاه خود خواهد شمرد. ما هم عجله‌ای نداریم و باندازه رسیدن به آزادی و پاک کردن خاک وطن از ارتجاع، صبر و حوصله داریم. رهبر با کودتای انتخاباتی و عربده‌کشی‌های سرمستانه در حقیقت جام زهر را خورده و خودکشی سیاسی نموده است، باید قدری کمکش کنیم تا این جام زهر زودتر اثر کند.

دیدار محرمانه وزیر دفاع بریتانیا با نمایندگان خامنه ای در تهران

بر اساس اخبار دریافت شده روز یکشنبه وزیر دفاع انگلستان به به طورمخفیانه سفری به تهران داشتند، این سفر از طریق دوبی‌ با هواپیمای غیرتشریفاتی امارات صورت گرفته است. این سفر مخفیانه تنها یک روز به طولانجامیده است و وزیر دفاع انگلستان جلسه‌ای با حضور دکتر ولایتی مشاوربین المللی علی‌ خامنه ای، منوچهر متکی‌ وزیر امور خارجه، حجت الاسلاممیرحاجزی رئیس دفتر عمومی‌ اطلاعات و امنیت رهبری و محمدی گلپایگانی رئیسدفتر رهبری داشته است.در این جلسه درخواست هایی‌ از طرف نمایندگان علی‌ خامنه‌ای بیان شده استکه به این شرح می‌باشد:۱: عدم حمایت از مردم و جنبش صورت گرفته توسط آنها.۲: پوشش ندادن خبرهای مربوط به حوادث اخیر در ایران و انتخابات توسط بی‌ بی‌ سی‌.۳: آزاد سازی پول مجتبی‌ خامنه‌ای و یا حد اقل افشا نکردن اسامی صاحبان حساب.نمایندگان علی‌ خامنه‌ای در مقابل پیشنهاد کمک به انگلستان در مسائلمربوط به افغانستان و پاکستان کرده اند که از جمله می‌توان به قطع همکاریو حمایت از گلبدین حکمتیار اشاره کرد.گفتنیست این نشست در یکی‌ از ساختمانها‌ی بیت رهبری انجام شده و پس از آنوزیر دفاع انگلستان با هواپیمای مسافربری و غیر تشریفاتی به همراه یکمحافظ تهران را به مقصد دوبی‌ ترک کرد.

قطع مجدد SMS در برخی مناطق با نزدیک شدن به 18 تیر

در حالی که کمتر از پنج روز از برقراری مجدد سرویس ارسال پیام کوتاه از طریق تلفن همراه در ایران می‌گذرد، خبرها حاکی از آن است که در آستانه سالگرد ۱۸ تير سرویس ارسال پیامک یک بار دیگر با اختلال روبرو شده است.
گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، حاکی است که اختلال در سرویس ارسال پیام کوتاه یا اس‌ام‌اس در ایران از عصر روز دوشنبه بوجود آمده است.مسئولان شرکت مخابرات ایران تا کنون از اظهار نظر در این باره خودداری کرده اند.
سرویس ارسال و دریافت پیامک که از یک روز قبل از برگزاری انتخابات دهم ریاست جمهوری در ایران قطع شده بود، روز دهم تیر ماه و حدود سه هفته پس از انتخابات دوباره فعال شده بود.
با این حال سیستم ارسال پیامک به صورت انبوه که در ایران طرفداران زیادی دارد، تا روز یکشنبه چهاردهم تیرماه فعال نشده بود. بر اساس گزارش های منتشره، این سیستم روز یکشنبه و با سرعتی بسیار پایین فعالیت خود را از سر گرفته بود.
به دنبال قطع سرویس ارسال اس‌ام‌اس در روز انتخابات ریاست جمهوری، شرکت مخابرات ایران اعلام کرده بود، «سیستم پیامک گیر مشترکان تلفن همراه در ایران به علت نقص فنی قطع شده است.»
این در حالی است که میرحسین موسوی یکی از نامزدهای طرفدار اصلاحات در انتخابات ریاست جمهوری قطع اس‌ام‌اس را در راستای تلاش دولت برای تاثیر‌گذاری بر انتخابات دانسته و بارها نسبت به این موضوع اعتراض کرده بود.
موسوی از قطع سیستم ارسال پیامک به عنوان یکی از دلایل خود برای اثبات «دستکاری سازماندهی شده در انتخابات» نام برده است.
آقای میرحسین موسوی گفته است:با توجه به این که اس‌ام‌اس مهم‌ترین ابزار ارتباطی میان ناظران تعیین شده از سوی ستاد وی برای نظارت بر انتخابات بود، قطع این سرویس باعث شد که ناظران نتوانند به خوبی گزارش‌های مربوط به حوزه‌های مختلف را به مرکز ارسال کنند.
تاکنون مسئولان شرکت مخابرات ایران هیچ توضیحی باره دلایل قطع سرویس ارسال پیامک نداده‌‌اند، با این حال مخالفان دولت می‌گویند، قطع اس‌ام‌اس ناشی از نقض فنی نبوده و با هدف جلوگیری از برقراری ارتباط میان مخالفان به ویژه در جریان اعتراض‌ها نسبت به نتایج انتخابات صورت گرفته است.
با توجه به گستردگی استفاده از تلفن همراه در ایران سیستم پیام کوتاه یکی از موثرترین ابزار ارتباطی در کشور به شمار می‌آید.
معترضان به آنچه که «تقلب» در انتخابات ریاست جمهوری ایران خوانده اند، اعلام کرده‌اند که در روز هجدهم تیرماه به مناسبت سالگرد حمله به کوی دانشگاه تهران در سال ۱۳۷۸ تظاهراتی در تهران و سایر شهرها برگزار خواهند کرد.

مرتضی الویری:گزارش ملاقات با مقام معظم رهبری

سه‌شنبه ۲۶ خرداد ۸۸
آقای حقانی از دفتر مقام رهبری به من تلفن کرد و گفت که ساعت 6 بعد از ظهر به ملاقات ایشان بروم. فی الواقع 5 نفر از اعضای ستاد آقای کروبی (منتجب نیا، نجفی،خباز، خانم کروبی و من) را برای این ملاقات دعوت کرده بودند.
پس از ورود به محل ملاقات متوجه شدم که به غیر از ما، از سایر ستادهای انتخاباتی و شورای نگهبان، وزارت کشور، دادستانی کل کشور و بازرسی کل کشور نیز افرادی را دعوت کرده اند.
اظهارات اولیه آقای خامنه ایجلسه بی نظیری است – رفقای دیروز و رقیبان امروز همگی جمع شده ایم.
اینجوری تنظیم کردم که هر مجموعه ای در دقایقی کوتاه حرف دلش را بزند . هیچ تقیه و ملاحظه ای هم نکند. ما در چهار راهی پر ترافیک گرفتار شده ایم. در ترافیک هم همه اعصاب ها بهم می خورد. اما باید از آن عبور کنیم. به یک تربیتی شروع کنیم. می خواهید به ترتیب سن باشد. از مجموعه آقای کروبی شروع می کنیم که شیخ الکاندیداها بوده اند.
اظهارات منمن چند سال است که با شما ملاقات نداشته ام. اما ابتدا باید عرض کنم من همان مرتضی الویری هستم که قبل از انقلاب شما خطبه عقد مرا خواندید، با همان اعتقادات به اسلام و با همان عشق به مملکت. اما امروز نگران انشقاق جامعه ایرانی هستم. من در صوت رسانی راهپیمایی های میلیونی زمستان 57 با تعدادی از فارغ التحصیلان شریف حضور داشته و از بالای تیر چراغ برق جمعیت را نگاه می کردم و در راهپیمائی سالگردهای 22 بهمن در این سه دهه حضور داشته ام، اما باید اعتراف کنم راهپیمائی دیروز از همه وسیع تر و بزرگ تر بود . این یک هشداری است که باید جدی گرفته شود. معلوم می شود مردم دغدغه ای دارند که علیرغم همه ناملایمات این چنین به صحنه می آیند اشکالات ما به انتخابات طی نامه ای به امضای آقای کروبی دیروز به شورای نگهبان تقدیم شده است.این اشکالات در چهار سرفصل خلاصه می شود سر فصل اول عدم صلاحیت فردی احمدی نژاد در تطبیق با مفاد اصل 115 قانون اساسی است .
در اینکه ایشان رجل سیاسی هستند یا نه ما وارد نمی شویم زیرا سلیقه ها فرق می کند . اما در همین اصل آمده که رئیس جمهور باید امان تدار و با تقوی باشد امانت داری اقای احمدی نژاد زیر سئوال است. زیرا به موجب گزارش دیوان مجاسبات، وی دو هزار مورد تخلف مالی در سال 86 داشته و یک میلیارد دلار نیز در سال 85 مفقود است . در موردتقوی هم باید گفت که شرط لازم برای تقوی صداقت و راستگوئی است . اگر فرصت بود مصادیق زیادی از خلاف گویی های آقای احمدی نژاد را در اینجا بیان می کردم.
فصل دوم، تخلفات پیش از برگزاری انتخابات است. یکی از آنها توزیع هزاران میلیارد تومان پول به صورت نقدی و کالائی بین مردم از منابع عمومی است . از توزیع سیب زمینی مجانی گرفته تا واگذار ی 6 میلیون سهام عدالت و تا پرداخت علی الحساب اضافه حقوق در حالیکه اسناد آن هنوز آماده نشده است. طبق گزارش های موجود 80 درصد اعتبار سالیانه سازمان تامین اجتماعی و کمیته امداد تخصیص داده شده و در میانه سال بایستی برای تامین اعتبار اصلاحیه به مجلس بفرستد. دومین تخلف پیش از برگزاری انتخابات استفاده تبلیغاتی از روزنامه هائی است که از یارانه دولتی استفاده می کنند مانند کیهان، ایران و جام جم و…
سومین تخلف پیش از برگزاری انتخابات، تبلیغات یک سویه رسانه ملی به نفع آقای احمدی نژاد در جهت تخریب بقیه است که از چند ماه پیش آغاز شد. صدا و سیما به این نیز بسنده نکرد و در آخرین ساعات آزادی تبلیغات، بیست دقیقه بطور اختصاصی در اختیار آقای احمدی نژاد قرار داد و برای خالی نبودن عریضه 76 ثانیه نیز به آقای کروبی مرحمت کردند که به عنوان اعتراض از آن استفاده نکردیم.
فصل سوم مربوط به تخلفات روز انتخابات است. تخلفات روز انتخابات به طور خلاصه به این شرح است:
ء1- سیستم پیامک و اس ام اس را که وسیله ارتباطی ما با نمایندگان نامزد بر روی صندوق های رای بود قطع کردند.ء2 – برای بسیاری از کسانیکه به عنوان ناظر معرفی کردیم کارت صادر نکردند.ء3 – بسیاری از ناظرین ما اجازه نیافتند که موقع پلمب کردن صندوق حاضر باشد.ء4 – در بسیاری از صندوق ها گفتند تعرفه تمام شده در حالیکه چند میلیون تعرفه اضافه چاپ کرده بودند.ء5 – در حالیکه در بسیاری از صندوقها جمعیت برای رای دادن صف کشیده بودند، درب حوزه را بستند در حالیکه در سالهای قبل بعضاً تا ساعت یک نیمه شب نیز رای مردم اخذ شد.
فصل چهارم تخلفات مربوط به نحوه اعلان نتایج انتخاباتی است.طبق روال قانونی بایستی ابتدا نتایج هر صندوق در فرم های موسوم به 22 درج و امضا شود .ء سپس در فرمانداری این فرم های 22 در فرمی موسوم به 28 تجمیع و به وزارت کشور ارسال می گردد. وزارت کشور بدون توجه به این مراحل به صورت مستقیم شروع به اعلان نتایج نمود که بسیار مشکوک است. به نظر می آید نتایج اعلان شده اصلا ربطی به فر م های 22 و 28 و تجمیع صندوق ها ندارد، بلکه طبق طرح از پیش تنظیم شده قرار بوده است که آقای احمدی نژاد قدری بیشتر از 24 میلیون که رای آقای خاتمی بوده رای بیاورد. قرار بوده است آقای کروبی که قدری زبان درازی کرده و بحث اصلاح قانون اساسی و حقوق شهروندی را مطرح کرده بیش از 300 هزار رای نیاورد. اما بنا به دلایل چهارگانه فوق انتخابات را کاملاً مخدوش می دانیم.
سخنان دکتر بهشتی (به نمایندگی از گروه میرحسین موسوی)نکته اساسی این است که نباید بگذاریم جمهوریت نظام مخدوش شود. برخوردهای هتاکانه و پرده دری هایی که در این انتخابات صورت گرفت فضای مسمومی و پرداخته که ساخته را بر جامعه حاکم کرد . در فضای مسمومی دروغ و نیرنگ است نم یتوان انتظار انتخابات سالم داشت. با این وضعیت جمهوریت نظام قربانی شده است. احیای جمهوریت ایجاب می کند که این انتخابات ابطال شود. متأسفانه هفت نفر از اعضای شورای نگهبان از نامزد حاکم حمایت کردند و لذا این شورا نمی تواند مرجعی بی طرف برای رسیدگی به شکایات باشد.
اظهارات آقای دکتر دانش جعفری (نماینده گروه محسن رضایی)ضمن تأئید اشکالاتی که نمایندگان آقای کروبی و موسوی بیان کردند، اضافه می کنیم استفاده از منابع دولتی توسط نامزد حاکم بسیار فراگیر و گسترده بوده است. به عنوان مثال 5 میلیارد دلار از صندوق ذخیره ارزی در تابستان سال گذشته برای جبران خسارات خشکسالی تصویب شد. دولت از توزیع این اعتبار به روستائیان و خسارت دیدگان امتناع کرد، با آنکه لایحه را با قید دوفوریت به مجلس داده بودند. نهایتاً این اعتبار در آستانه برگزاری انتخابات توزیع شد. رفت و آمد آقای رئیس جمهور با هواپیمای دولتی برای تبلیغات انتخاباتی امکان ویژه آقای احمدی نژاد بود که در اختیار سایرین نبود. تعدادی از وزرا که حق نداشتند با این عنوان تبلیغات انتخاباتی کنند در حد وسیعی به استانهای مختلف رفتند و برای آقای احمدی نژاد تبلیغ کردند . در اصفهان یکی از اعضای شورای نگهبان به نفع آقای احمدی نژاد سخنرانی کرد.
مداخله نیروهای مسلح و بسیج به نفع یکی از نامزدها بر خلاف نظرات امام یکی دیگر از خلافکاری های انتخابات اخیر است .
آقای خامنه ای به شوخی و لبخند : منظورتان حمایت آن ها از نامزدی که سابقه نظامی داشته ؟
خیر . حمایت گسترده از نامزد حاکم . سخنان حضرتعالی در کردستان هم به زعم بسیاری ، حمایت از آقای احمدی نژاد تفسیر شد. اشکالات فراوانی بر این انتخابات مترتب می دانیم و برای برون رفت از وضعیت فعلی هم پیشنهادی داریم که اگر بفرمائید تقدیم م یکنیم.
اظهارات آقای هاشمی ثمره (به نمایندگی از گروه آقای احمدی نژاد)پس از خواندن دعای فرج – این پیروزی را به حضرتعالی تبریک می گوئیم. این واقعه لبیک بود به پیام حضرتعالی- موضع گیری دوستان و دشمنان نشان می دهد که واقع روز 22 خرداد چقدر مهم است.
ء22 خرداد موجب احیای دوباره جمهوریت و اسلامیت نظام شد. جمهوریت از این نظر که 84 % مردم در این انتخابات شرکت کردند که در نوع خود بی نظیر است. اسلامیت از نظر توجه به پیام حضرتعالی. حرف هایی که نمایندگان نامزدها زدند بیشتر بهانه جویی است. آیا اعلان پیروزی موسوی در پایان انتخابات روز جمعه توسط آقای موسوی کار درستی بود؟
اظهارات کوتاه آقای خامنه ایمطالب و اشکالاتی که بقیه گفتند بیان همان مطالبی است که آقای الویری دسته بندی شده گفتند . شورای نگهبان می گوید برخی از این اشکالات متوجه آنها نیست. راجع به سخنرانی کردستان – من در کردستان حرفهای همیشگی خود را زدم – آقای کروبی گفت من رفتم ایلام گفتم اینهایی که خامنه ای می گوید (ویژگیهای آقای رئیس جمهور) این من هستم. پس هر کسی می تواند مطالب من را به خودش تطبیق دهد.
اظهارات آقای دانشجو ( به نمایندگی از گروه وزارت کشور)من درمورد مطالبی که نمایندگان نامزدها گفتند و اتهاماتی که زدند ابراز نظر نمی کنم و آن را به خدا واگذار می کنم.
اجازه می خواهم گزارش از روند انتخابات از چهار پنج ماه پیش تا کنون را به استحضار برسانم. (آقای دانشجو متنی چند صفحه ای را که قبلاً نوشته بود قرائت کرد.) آقای دانشجو در گزارش خود گفت که تعداد ناظرین نامزدها در تهران و کل کشور به شرح زیر بوده است.
تهران کل کشورآقای احمدی نژادء 2712 33058آقای موسوی 2905 40000آقای رضایی 348 5421آقای کروبی 599 13506
آقای دانشجو گفت که تا کنون هیچ شکایتی به ستاد انتخابات وزارت کشور تا این تاریخ نرسیده است . (لازم به ذکر است که در روز برگزاری انتخابات ده ها شکایت از ستاد انتخاباتی کروبی به ستاد انتخابات وزارت کشور ارسال شد.)
اظهارات آقای کدخدایی (به نمایندگی از گروه شورای نگهبان)شورای نگهبان علاوه بر وظایفی نظارتی که از قبل انجام میداده دو اقدام جدید را نیز در دستور کار خود قرار داد. یکی اینکه بر روی تعرفه ها علاوه بر مهر ستاد انتخابات، مهر نظارت را هم در آن پی شبینی کردیم . دوم اینکه درخواست کردیم نمایندگان نامزدها در محلی که در شورای نگهبان پیش بینی کردیم حاضر باشند و در جریان گزارش های دریافتی در روز انتخابات قرار بگیرند.
بسیاری از اشکالاتی که آقایان برای انتخابات مطرح کردند کلی است که شورای نگهبان نمی تواند رسیدگی کند. اما ما با بررسی شکای تها را شروع کردیم .
اظهارات کوتاه منحاج آقا اگر اجازه بفرمائید قبل از اینکه جنابعالی مطالب خود را بیان کنید اجازه دهید هر یک از نامزدها در حد سی ثانیه یا یک دقیقه پیشنهاد خود را برای برون رفت از وضعیت فعلی بیان نمایند.
اظهارات آقای خامنه ایء- آن را بگذارید برای وقت اضافیمطالبی که آقای خامنه ای فرمودند بطور مشروح در رسانه ها منتشر شد ااما برخی نکات مهم آن به این شرح است:ء- انتخابات همیشه مظهر وحدت ملت و عزت ملی بوده.ء- باید سعی کنیم انتخابات موجب انشقاق نشود.ء- برای من شب های انتخابات بسیار جالب بود که طرفداران نامزدها در خیابان ها جمع می شدند بدون اینکه بین آنها درگیری باشد.ء- باید اطمینان کامل برای همه حاصل شود.ء- من شخصاً در همه انتخابات های گذشته به مسئولین اعتماد کردم در حالیکه می دانید از سلایق مختلف بودند. اما این اعتماد موجب نمی شود که شبهه تعقیب نشود.ء- هر طرفی باید ملاحظاتی بکند. همه باید حلم داشته باشیم.ء- حساب تشنج ها باید از نامزدها جدا شود. اگر کس دیگری هم رأی م یآورد همین بساط بود.ء- همه تکلیف داریم از هویت این ملت دفاع کنیم.
* * *در این جا آقای خامنه ای فرمودند که از این به بعد جلسه غیر رسمی و خصوصی است. دوربین ها و ضبط را جمع کنید.
در این بخش از برنامه که قرار بود طبق پیشنهاد من، فرصت یک دقیقه ای به نامزدها داده شود، آقای خامنه ای ضمن اشاراتی به مسائل قبل از انقلاب و اینکه ایشان با مرحوم آیت ا… طالقانی خطبه عقد مرا خوانده اند و اینکه میزان مهریه (یک کلام ا… مجید) در آن زمان خیلی ارزشمند بود و…… از من خواستند که در حد یک دقیقه پیشنهاد خود را بیان کنم.
اظهارات منبه هر حال از ناحیه جمع کثیری از مردم این انتخابات مخدوش است و باید ابطال شود. قبول است که شورای نگهبان مرجع رسیدگی به شکایات است. اما می دانید که اولاً شورای نگهبان خود را مسئول و متولی برخی از شکایات نمی داند. ثانیاً شورای نگهبان به دلیل جانبداری اعضایش از یک نامزد نمی تواند در جایگاه داور قرار گیرد. بدون تردید مشکلی که امروز با آن مواجه هستیم بدتر از بحران 14 اسفند 59 است. در آن موقع اگرچه قانوناً می بایستی پرونده 14 اسفند به قوه قضائیه ارجاع داده می شد اما امام این کار را نکرد، زیرا مرحوم بهشتی خودش یک طرف قضیه بود. لذا مرحوم امام یک کمیته سه نفره را برای حل و فصل موضوع تعیین کرد. پیشنهاد بنده اینست که جنابعالی، یا یک حکمیت حقیقت یاب که مورد قبول طرفین باشد تعیین کنید و یا موضوع را به مجمع تشخیص مصلحت ارجاع دهید . این کار کاملا قانونی است زیرا رهبر می تواند طبق اصل 110 قانون اساسی یک موضوع را که معضل نظام با شد به مجمع تشخیص ارجاع دهد.
اظهارات زنگنهحاج آقا بحث ما روی 40 میلیون رأی نیست. قبول داریم که 40 میلیون رأی موجب افتخار است. ما نمی خواهیم این افتخار را نادیده بگیریم. بلکه بحث ما این است که آراء بکلی جابجا شده است . شما می گوئید شورای نگهبان بررسی کند. مگر شورای نگهبانی که هفت نفر از آنها از آقای احمدی نژاد حمایت کردند می تواند یک مرجع قابل قبول باشد و مردم به آنها اعتماد کنند.
اظهارات آقای خامنه ایدر اینجا آقای خامنه ای صحبت زنگنه را قطع کردند و گفتند شما احساساتی هستید. قبلاً هم همین طور بودید و وقتی احساساتی می شدید اشک توی چشمتان جمع می شد و ..
مگر وقتی خاتمی با 20 میلیون رأی پیروز شد مردم عصبانی نبودند . مسئولی آمد و گفت انتخابات را ابطال کنید – من به او تشر زدم که هنوز از من گله مند است.
ء- امکان تقلب نیم درصد هم وجود ندارد. مگر می شود ده میلیون رأی را جابجا کرد.ء- اگر در این مملکت به آقای مؤمن و آقای جنتی اعتماد نکنید به هیچکس نمی توانید اعتماد کنید بنابراین به عهده آنهاست شکایات را بررسی کنند.ء- شما بدانید صد درصد من ابطال را رد می کنم. ابطال یعنی زدن توی دهن مردم.ءء- مسأله مرجع هم، اینجا مرجع قانونی وجود دارد. چه معنی دارد یک کمیته یا مرجع دیگری تعیین کنیم. حتی اگر لازم شد صندوق هایی را بازشماری کنند. اما من مطمئن هستم که نتایج عوض نخواهد شد. به آقای موسوی گفتم مجرای قانونی شورای نگهبان است. ایشان هم قبول کردند.
اظهارات آقای عباس آخوندیدر انتخابات سال 76 وقتی حدود ساعت 10 عصر جمعه معلوم شد که اقای خاتمی رأی آورده من به آقای ناطق پیشنهاد دادم تبریک برای آقای خاتمی را هرچه سریعتر بفرستد. این کار ساعت ده صبح شنبه انجام شد و جامعه آرام گرفت. این کار در آن موقع امکان پذیر بود، چون وجدان جامعه پذیرفته بود که آقای خاتمی رأی آورده است. اما امروز وجدان جامعه چنین چیزی را نمی پذیرد.
دراینجا نماینده آقای محسن رضایی می خواست صحبت کند که آقای خامنه ای گفت خسته شده است و جلسه پایان یافت.

ممنوعيت حضور صدا و سيما در جلسه اتحاديه اروپا

مسوولان صدا و سيما با انتشار بيانيه يي نسبت به حذف نام اين سازمان از فهرست کشورهاي شرکت کننده در مجمع عمومي اتحاديه راديو و تلويزيون هاي اروپا (EBU) واکنش نشان دادند. اين بيانيه در پي صدور بيانيه يي از سوي EBU مبني بر ممنوعيت حضور صدا و سيماي ايران در مجمع عمومي اتحاديه راديو و تلويزيون اروپا منتشر شد. مسوولان صدا و سيماي ايران در اين بيانيه با غيرحرفه يي خواندن اين تصميم چنين آورده اند؛ «حضور نماينده يي از ايران در اين نشست ها مي تواند به شناساندن مواضع دو طرف به يکديگر کمک کرده و درک متقابل از يکديگر را موجب شود.»
اين در حالي است که مسوولان EBU حذف نام ايران را از فهرست شرکت کنندگان در مجمع به سياست هاي ايران در قبال خبرنگاران خارجي در خلال حوادث پس از انتخابات رياست جمهوري مربوط دانسته اند. اتحاديه راديو و تلويزيون هاي اروپا در بيانيه اش از ايران خواسته موانع موجود بر سر راه فعاليت خبرنگاران در آن کشور را برداشته و به حق آزادي بيان احترام بگذارند. در قسمتي از بيانيه EBU آمده است؛ «ما از مقامات ايراني مي خواهيم هر چه سريع تر تمامي موانع موجود براي پوشش رسانه يي ملي و بين المللي را برداشته تا خبرنگاران بتوانند بدون محدوديت اتفاقات بعد از انتخابات ايران را گزارش دهند.» به گزارش ايسنا در مقابل سخنگوي صدا و سيماي ايران نگراني اتحاديه راديو و تلويزيون هاي اروپا از وضعيت خبرنگاران خارجي در ايران را بي اساس خوانده و آن را برخلاف واقعيت هاي موجود در کشورمان دانسته است.
صدا و سيماي ايران در بخشي از بيانيه اش نيز چنين آورده است؛ «هدف اصلي اتحاديه هاي راديو و تلويزيوني منطقه استفاده از تمام ظرفيت هاي رسانه يي، جمع آوري و انتشار اطلاعات و تامين آزادي رسانه يي و تعامل رسانه هاي جهان است و رسيدن به اين هدف تنها از طريق تبادل نظرات و دستيابي به ساختاري معقول و منطقي از حوادث جهان امکان پذير است.» مسوولان صدا و سيماي ايران در اين بيانيه به اين نکته که بر اساس قانون اتحاديه راديو و تلويزيون هاي اروپا تمامي اعضا حق شرکت در مجمع عمومي سالانه اين اتحاديه را دارند، اشاره کرده است. صدا و سيماي ايران هر ساله يکي از شرکت کنندگان اصلي اين مجمع عمومي بود. پيش از اين جمعي از اعضاي اتحاديه راديو و تلويزيون هاي اروپا در جشنواره هاي بين المللي راديو ايران و همچنين در اجلاس راديو و تلويزيون کشورهاي عضو اکو در تهران شرکت کرده اند. اتحاديه راديو و تلويزيون هاي اروپا (EBU) شامل 75 رسانه عمومي در 56 کشور در سراسر اروپاست. اين اتحاديه 43 عضو در سراسر دنيا دارد که صدا و سيما يکي از آنهاست. اين اتحاديه اين هفته از فرستادن دعوتنامه به صدا و سيماي ايران براي حضور در نشست عمومي خود امتناع کرد. در بيانيه اين اتحاديه با اشاره به بند 19 بيانيه جهاني حقوق بشر در رابطه با آزادي چنين آمده است؛ «ما از ايران مي خواهيم به حق آزادي بيان احترام بگذارد.»

گناه سعید حجاریان: اندیشیدن

مسعود بهنود
همسرش دردمندانه پرسیده چه می خواهند از تن نیمه جان او. او که چون کودکی شده است فقط می گرید و گاهی می خندد. و ما خوب می دانیم پاسخ این بانو را. دشوار نیست و درکش آسان است، دشمنش هستند چون هنوز می اندیشد و سعید حجاریان چون می اندیشد خصم آن هاست. دشمن تاریکی، خصم خشونت. و شبکوران پند نمی گیرند که اگر می خواهند زندگی را خفاشی در عمق تاریکی بگذرانند باید آفتاب را تعطیل کنند و اندیشه را معطل دارند. کشتن سعید هم چاره شان نیست او تا همین جا هزاران جوانه داده است. و گناهش همین است.
در یک جلسه بازجوئی، بازجو به من و زیدآبادی و نبوی می گفت – و این را حق به جانب و با ابروهای بالا انداخته و شادمان از کشف بدیع خود می گفت – هیچ می دانید سعید حجاریان در یک مصاحبه گفته باید فضائی بسازیم که انگشتشان روی ماشه بلرزد. این را بازجو از شماره پنجم نشریه راه نو نقل می کرد. نشریه ای که اکبر گنجی می ساخت. با سخن بازجو ما سه زندانی سرهایمان به زیر بود و زیر لب می خندیدیم. سکوت بود. من گفتم خب جناب مستوفی تروریست ها را گفته. گفت فلانی ماست مالی نکنید این را که من هم می گویم. و راست می گفت آقای مستوفی [مستعار] منظور حجاریان در آن مصاحبه کسانی بود که قرار باشد رو به مردم شلیک کنند. خوب دیده بود.
نه فقط آن جا دیدیم که چطور به هدف زده سعید، بلکه در همین روزهای اخیر یک خبرنگار خارجی به من گفت دیده است افسری از نیروی انتظامی را که با اشک گفته خواهر و برادر من بین مردم اند من هرگز به آنان تیر نمی زنم. به تعبیر سعید حجاریان دستش لرزیده بود افسر. و خبرنگار می گفت برای همین لباس شخصی ها را به میدان آورده بودند. اما همان ها هم، همین قدر که از بازار مسگرها عبور کنند گوششان صداهای دیگر بشنود آن گاه گوششان به نغمه های خوش آشنا می شوند و خواهند دانست که چه موسیقی خوشی در حیات است و چه آهنگ دلگزائی است در صدای چکش و پتک
خشونت آئینان دو بار کوشیدند با گلوله هایشان سعید حجاریان را از اندیشیدن بازدارند. هر دو بار نشد. یک بار به چالاکی در جوی آب غلتید و ماند. تقدیر نبود به گلوله مریدان رجوی کشته شود. دیگر بار یکی از مقلدان آقای مصباح یزدی بود با موتورسیکلت نهاد ریاست جمهوری و همدستانش در پشت موتور منتظر، برابر ساختمان شورای شهر. به شلیک سعید عسگر لبخند همیشگی بر لب های سعید حجاریان که داشت برای یک ارباب رجوع نامه ای امضا می کرد خشک شد. قلم خونین در دستش ماند. او به کما رفت و سعید عسگر به خیال خود کار را تمام کرد.
زمستان که برسد ده سال گذشته است از آن روز. در این ده سال دولتی که خفاش ها به جان دشمنش بودند رفته، و دولتی به جایش کاشته اند که مصباح یزدی تعمیدش داده و سعید عسگر نشانه آن است و قاسم روانبخش و فاطمه رجبی مبلغش و حسین شریعتمداری مغز متفکرش. دشمنان نشانداراندیشه، دارای دیپلم افتخار فرمان بریدگی، مبدعان دروغ، لشکر بی زینهار شلاق، دشمن آشنای مهر و لبخند. همه به جان خصم سعید حجاریان.
اینک این لشکر همه چیز دارد. میلیاردها دلار سرمایه ملت را در دست گرفته، هواپیمای اختصاصی زیر پایش تا به هر جا می خواهد بپرد، دستگاه تبلیغاتی به وسعت در خدمتش که دروغ ها را راست جلوه دهد و حقیقت را به دروغ بیالاید، دشمنان را دوست و دوستان دشمن جا بزند. روزگار عشرت ترمز بریدگان رسیده بود، مهار گشوده، بی دست و بی مهار سرنوشت هفتاد و پنج میلیون را درکف گرفته به خود وعده می دادند که ودیعه را به مهرداد جان می سپاریم. گمانشان بود آینده ایران و شاید هم جهان را در مشت خود دارند، انتخاباتی را که چهار سال پیش سردار ذوالقدر با طرح لایه لایه حکمش را در جیب احمدی نژاد گذاشت در چهار سال چنان با نفت بشکه ای صد دلار جرات یافت که مداحان همان کردند که طلبه ها در افغان یعنی شهامت گرفتند حتی داعیه داران انقلاب را که علما و روحانیون و سرداران باشند، هر کدام را به انگی و دادن نامی به خانه شان فرستاده و از ترس آبرو در موقعیتی نشاندند که روزگاری هم آنان مراجعی همچون سید حسن طباطبائی قمی و سید کاظم شریعتمداری و حسنعلی منتظری را نشانده بودند. اما شبکوران در لحظه ای که گمان داشتند کار سرداران را صادق محصولی تمام کرده و اینک می توان به تلگرام چاوز که چند روز جلوتر فرستاده شده پاسخ بدهد صدائی برخاست که ای دزد. و این صدا را میلیون ها تکرار کردند.
درست در لحظه ای که مست از نشئه قدرت رجز می خواندند که سران دنیا از ما خواسته اند که الگو مملکتداری به آنان بدهیم. درست در روزهائی که خود را در مقام خدائی دیده بودند که می توانند وهن را پیروزی و تحقیر را عزت بنویسند و نامه سرنوشت را در دستان خود گمان می کردند و به خود معجزه هزاره لقب می دادند، خانه عنکبوتی شان که بنا به وعده الهی سست بینان ترین خانه هاست بر سرشان خراب شد. به خود آمدند که جمعی کثیر که تنها در آستانه انقلاب چنین انبوه گرد هم آمده بودند از امام حسین تا آزادی را پر کردند.
تاریخ بگویم
شاه روزی که تظاهرات همین خیابان را که آن زمان بلوار شاهرضا نام داشت در عید فطر از بالا نگریست چنان به خشم دچار شد که در بازگشت لگدی بر پای هلی کوپتر سلطنتی کوفت و فریاد برداشت شما که می گفتید هفت هشت نفرند. و از همان جا تصمیم گرفت که صدای انقلاب را بشنود، اما بعد سی سال، طایفه شب پرست با دیدن انبوه جمعیت با خود گفتند ما خطای شاه نمی کنیم نه که صدایشان را نمی شنویم بلکه آنان را مشتی خس و خاشاک جا می زنیم که دستور از خارجه گرفته و می خواهند نظام را ویران کنند و کشور را به هرج و مرج بکشانند. با خود گفتند شاه بیمار بود و خام، که آماده مهار سیل نبود و گروه ضد شورش نداشت، من این همه را گمانه زده ام. پس بند از خروارها کالا که به پول ملت برای چنین روزی خریداری شده بود برکشیدند. به روزگار نوشته خواهد شد که چه کردند، چه آن ماشین به چند برابر خریده برای پارازیت و چه آن دستگاه فیلترینگ و سپرهای چینی و اسپری خردل کره ای. و به دوران نوشته خواهد شد نه دور و دیر بلکه به همین زودی که چگونه به کاری دست زدند که در تاریخ صدساله پیشینه نداشت. نه سلسله قاجار برای ماندن کاری کرد و احمد شاه حاضر شد حتی یک تن را به کشتن بدهد، نه رضاشاه جز عربده ای در کاخ سرد مرمر و کندن سردوشتی دو امیر کاری کرد وقتی ندا در رسید، و از همه مهم تر پسرش. آخرین شاه ایران که بزرگ ترین نیروی مسلح خاورمیانه را ساخت و در منابع موثق دارنده ششمین ارتش دنیا لقب داشت، و میلیاردها دلار هزینه این ارتش کرد که قرار بود نه فقط امنیت ایران را حفظ کند که ژاندارم تمامی خلیج فارس باشد. همو که در سال های آخر دورانش گفته می شد ارتشش قفلی است بر قفس بزرگ ترین زرادخانه جهان یعنی اتحاد جماهیر شوروی. اما با این همه یک نیروی ضد شورش آماده نکرده بود که اگر شهرها به هر دلیل ناارام شد جلوگیرد. از همین رو با گسترش ناآرامی های شهری ارتش را وارد صحنه کرد که برای چنین کاری ساخته نشده بود و در کوچه پسکوچه ها گیر افتاد و به قول یکی از ژنرال هایش ذره ذره آب شد.
و چون چنین شد و آن چه را به گفته فرمانده نیروی انتظامی از پیش گمانه زده بودند و آماده اش بودند به سامان رساندند. با خود گفتند فرمان سرنوشت رسیده باید کاری کرد که جز ما شب پرستان کسی زنده و بیدار نماند. از همین رو در روزنامه مهرداد مژده داده اند که براندازی نرم تمام شد اینک فرار نرم آغاز شده است. چه خوش به دل. گمان دارند حالا زمینه آماده است تا قانون را بگردانند و سی سالی راحت بمانند.
اما در آن میانه، به آشوبی که به علمدار دولت فرصت نمی داند فحشی نثار مخالفان کند از بس زندانی داشت و باید طراحی می کرد، انگار یکی به صدا در آمد که این ها از میلیون ها به درند. با ده و صد و هزار زندانی که چاره نمی توانشان کرد. پس چاره را در آن دیدند که میلیون ها را بخش بخش کنند تا بتوان حریفشان شد. باز یکی گفت به کدام توان و با کدام نیرو. چنین بود که به سرشان افتاد اول آن ها را که می اندیشند و اندیشه شان کارسازست به بند کشند و پس آن گاه تن بی سر را پاره پاره کنند و هر پاره ای را به سوئی برانند. چنین بود که دیگر بار گذار شب پرستان به خانه حجاریان افتاد. و از آن شب هر چه در زده اند، به هر خانه که ریخته اند اهل هنر و فرهنگ، اهل لبخند و اهل صلاحی بوده است. شبکوران را با شبکوران چه کار. یکی نقل می کرد که سردسته شان به دوران اصلاحات گفته بود صد و هشتاد هزار نفر در زندان ها هستند، بیشتری مواد مخدری و بدهکارند اما هر گاه لازم آمد همه این را آزاد می کنیم و به چند برابر این جا باز می کنیم برای شما.
روزگاری که آقای حسین شریعتمداری فرصت داشت و هر هفته چندتائی مقاله می نوشت یک بار نوشته بود فرمان را می کنیم و ترمز را می بریم تا ببنیم چه می کنید اصلاح طلبان. من در مقاله کوتاهی در جواب نوشتم هیچ می ترسیم و از برابر این ماشین فرمان کنده و ترمز بریده می گریزیم اما شما بگوئید که پس از آن ماشین را به کدام دره می اندازید بی فرمان و بی ترمز. جوابمان نیامد.
و حالا در این روزها که خبر می رسد جسم نیمه جان سعید حجاریان باز تاب نیاورده و در کماست. و شرط گذاشته اند برای آزادیش. یعنی شما بنویسید که صحیح و سالم تحویلتان داده شد، آن گاه با طی تشریفات قضائی موافقت می شود با مرخصی استعلاجی.
زمان آن است که زندانبانان سعید حجاریان را خبر داد که تاریخ نخوانده اید. اگر هم خوانده اید همان برساخته های خودتان هست که در سراسر آن همه بازنده اند جز شما.
و اگر نبودید شما شبکوران ایرانی به ثروتی که دارد چنین فقیر و ذلیل و دور مانده از قافله نبود. و اگر نبودید شما شب پرستان شرق چنین ستم دیده و بازی خورده و باخته نبود، و اگر نبودید طالب ها و القاعده نمی ماندند تا امروز. اما اگر بخواهید سرنوشت خود را از میان کتاب های تاریخ برگیرید خواهید دانست یک پایان بیش تر ندارد کار، اگر جامه سیاه کنید در آبجو خوران برلین، ور بازوبند ببندند و فریاد دوچه دوچه تان کولیزم رم را بترکاند در متابعت از موسولینی. یا به تزویر بر لب دعای فرج داشته باشند و یا شعار فتح قریب، خود را طالبان بخوانند و یا مجاهدین بدانید. گالیله را محکوم کنید و منصور را به دار بکشید یا حسنک را از راسته عاشقان پیرهن دریده بگذرانید تا سعید عسگرهایتان از دخمه به در آیند و سنگ بر سرش ببارند. اگر امیر را رگ بزنید و قائم مقام را نمدمال کنید باری روزی روزگاری به همین زودی مجسمه ای از سعید حجاریان ساخته می شود بر کنار یک کتابخانه، با دو عصائی که شما زیر بغلش گذاشتید و با لبخندی که نتوانستید از لبش دور کنید. در آن زمان بچه ها مچ بندی سبزی بر مچ های او خواهند بست. اگر امروز به اعصابی که در اختیارش نیست همسر دردکشیده اش می گوید فقط گریستن می تواند، بر حال این سرزمین گریستن می تواند، فردا نسلی که از خون او برآمده اند لبخند او را بر لب روزگار خواهند کاشت.
که مولانا فرمود:
زلفی که به جان ارزد هر تار بشوریدش
بس مشک نهان دارد زنهار بشوریدش
در شام دو زلف او، صد صبح نهان بنشست
هر لحظه و هر ساعت صد بار بشوریدش

دولت به علت هراس از اعتصاب کشور را تعطیل کرد

در حالی که قرارست معترضین به کودتای انتخاباتی از امروز تا 18 تیر، در اعتراض به وضعیت موجود دست به اعتصاب و اعتکاف بزنند، کمیته اضطرار آلودگی هوای استان تهران دیشب همه فعالیتهای اداری، آموزشی و همچنین همه صنایع تهران را به مدت 48 ساعت تعطیل کرد.بر اساس مصوبه این كمیته طی 24 ساعت آینده باید تمام فعالیت‌های ورزشی و تردد خودروهای شخصی در استان تهران تحت شرایط ویژه و با اعمال محدودیت‌های خاص انجام شود.تعطیلی ادارات و مراکز آموزشی و فرهنگی و صنایع استان تهران به علت آلودگی هوا در حالی صورت می گیرد که مردم معترض به کودتای انتخاباتی 22 خرداد پیش از این اعلام کرده بودند از 15 تیربه مدت 3 روز اعتکاف همراه با اعتصاب کرده و در سر کار حاضر نخواهند شد.طی روزهای گذشته در سایت های اینترنتی و صفحات فیس بوک میرحسین موسوی و زهرا رهنورد اعلام شده بود که روزهای 13، 14 و 15 ماه رجب (روزهای سپید) که مصادف با 15 تا 17 تیرماه است مردم به دلیل اعتکاف، رسما از حضور در محل کار خودداری کرده ودر اعتراض به کودتای انتخاباتی و برخوردهای صورت گرفته با تجمعات مسالمت آمیز مردم و کشتار هم وطنان، اعتصاب عمومی خواهند کرد و از این طریق اعتراض خود به دولت غیرقانونی برآمده از تقلب گسترده انتخاباتی را به نمایش خواهند گذاشت. بر اساس همین گزارش ها قرارست کسانی هم که اعتقادی به اعتکاف ندارند در محل کار خود حاضر نشده و با استفاده از حق قانونی خود برای استفاده از مرخصی در ایام اعتکاف، بدون هیچ شعار و فریادی و فقط با هدف کنار هم بودن، صبح‌ها در بازار تهران حضور پیدا کنند.سنت اعتکاف که پس از انقلاب 57 هر ساله از 13 تا 15 ماه رجب برگزار می شد، طی سالهای گذشته مورد استقبال چندانی قرار نمی گرفت؛ ولی امسال مردم ایران قصد دارند در آستانه سالروز 18 تیر با استفاده از این سنت از حضور در محل کار خود خودداری و در اعتصاب عمومی کنند.
هراس از اعتصاب این قضیه، و در پیش بودن سالروز حمله به کوی دانشگاه تهران، مسئولین جمهوری اسلامی را واداشته که به بهانه آلودگی هوا در تهران، رسما پایتخت را به حالت تعطیل درآوردند. این نیت به ویژه پس از آن آشکارتر شد که روزنامه جوان که حامی دولت و نزدیک به سپاه پاسداران است روز یکشنبه در مطلبی تحت عنوان” مرحله دوم تحركات زوایه نشینان پس از شكست كودتاى مخملى: تغییر فاز از اغتشاش گسترده به آشوب جزیره‌اى” نوشت: تأكید براستفاده از فضای اعتکاف و تبدیل ساختن آن به فضای اعتصاب و گره زدن این فضا به سالگرد 18تیر از برنامه ای هدفمند دراین زمینه پرده بر می‌دارد.این روزنامه که اخیرابا چاپ سلسله مطالبی تحت عنوان اعترافات بازداشت شدگان سیاسی و مطبوعاتی، رسما به ارگان کودتا چیان تبدیل شده، از آغاز فاز دوم تحرکات زاویه نشینان خبر داده و مدعی شده است:” این جریان با بررسی‌های انجام شده، پایان فاز اول یعنی اغتشاشات را اعلام و فازدوم را برپایه نافرمانی مدنی کلید زده است. این فاز اما دو هدف اصلی را نشانه رفته است؛ هدف اول سلب مشروعیت از دولت مستقر می‌باشد و در این فاز قراراست برخلاف فاز اغتشاشات، موضع گیری‌ها صریح‌تر و بی‌پرواتر شود. دراین زمینه اعتراض شدید یکی از کاندیداها و تأكید وی مبنی بر مشروع ندانستن دولت را می‌توان قرینه آن دانست. اما بخش دیگر این فاز تلاش برای ناکارآمد نشان دادن دولت است. دراین بخش تلاش می‌شود که از فضاها و روزنه های اجتماعی برای بیان اعتراضات استفاده شده و دولت را به تنش‌های روحی در زمینه «قفل شدگی» امور دچارنمایند.”روزنامه جوان دست کشیدن و خودداری از کار، درخانه ماندن و تحصن و مهاجرت اعتراضی، تعلیق فعالیت های اجتماعی، اعتصابات دانشجویی و نافرمانی اجتماعی و… را روش های اعتراضی فاز دوم اغتشاش گران معرفی کرده استاز سوی دیگر خبرگزاری فارس، سایت ها و روزنامه های حامی دولت هم خبر تعطیلی ادارات و مراکز فرهنگی در 3 روز آینده بر اثر “آلودگی هوا” را بسیار برجسته کرده اند و کاربه جایی رسیده که روزنامه وطن امروز ـ از دیگر روزنامه های حامی دولت ـ دیروز اعلام کرد برای “حفظ سلامتی” کارکنانش سه روز آینده را تعطیل خواهد بود.خبرگزاری فارس نیز امروز ادعا کرد دانشجویان به تبصره مصوبه كمیته اضطرار آلودگی مبنی بر عدم لغو امتحانات دانشگاهها اعتراض کرده و خواهان تعطیلی امتحانات دانشگاهها به دلیل آلودگی هوا شده اند.
تهران آلودهتصمیم کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران مبنی بر تعطیلی در استان تهران در حالی صورت گرفته است که براساس آخرین گزارش های اعلام شده از سوی سازمان هواشناسی ایران، نزدیک به ۱۸ استان غربی و مرکزی و شمالی کشور، همچون تهران شاهد افزایش غیر منتظره غلظت ذرات معلق عمدتا گرد و غبار است.در همین زمینه دکتر مجید عباس‌پور، رئیس دانشکده‌ی محیط زیست و انرژی در تهران به دویچه وله گفته است: “این گرد و غبار که منشا آن از عربستان و عراق است، مسیر جنوب و سپس غرب ایران را طی کرده و اینک به تهران رسیده است.”به گفته این کارشناس “این گرد و غبار که به صورت ایروسل است و متأسفانه مدت زیادی می‌ماند، از حد مجاز فراتر رفته است. به طوری که در غرب، کرمانشاه، اهواز و مناطق دیگر مشکل زیادی ایجاد شده است.”با این حال هیچ کدام از شهرهای 18 استانی که سازمان هواشناسی ایران وضع آنها را بحرانی اعلام کرده، تعطیل نشده اند و صرفا استان تهران به طور رسمی در دوروز آینده تعطیل و پیش از این فقط دو شهر بانه و مریوان در استان کردستان به طور موقت اما نه به طور رسمی تعطیل شده اند.

استان توسکانا از دولت ایتالیا خواست دولت احمدی‌نژاد را به رسمیت نشناسد

به گزارش دویچه وله شورای استان توسکانا در ایتالیا مصوبه‌ای را منتشر کرده است که در آن با ملت ایران همدردی شده و از دولت ایتالیا خواسته شده که تا روشن شدن تخلفات انتخاباتی و برقراری آرامش و احترام به قانون، انتخاب محمود احمدی‌نژاد را به عنوان رئیس‌جمهور به رسمیت نشناسد.شیرین عبادی، برنده‌ی جایزه‌ی نوبل صلح؛ در مصاحبه با دویچه وله، در مورد اهمیت این مصوبه گفت: «شورای استان توسکانا در حقیقت به نمایندگی از سوی مردم ساکن این استان برای همدردی با مردم ایران چنین مصوبه‌ای را تصویب کرده و این اولین اقدام قانونی در یک کشور اروپایی در واکنش به حوادث اخیر ایران است.»شیرین عبادی که به نمایندگی از سوی نرگس محمدی، عضو کانون مدافعان حقوق بشر که برنده‌ی جایزه‌ی الکساندر لانگر شده اما ممنوع‌الخروج است، به ایتالیا رفته، پس از سخنرانی‌اش در فلورانس، در مصاحبه با دویچه وله، شرکت کرد.وی سخنرانی خود را در آکادمی هنرهای فلورانس، در کنار مجسمه‌ی داوود میکل‌آنژ ایراد کرد. این مجسمه در فرهنگ ایتالیایی سمبل آزادی شمرده می‌شود. به گفته‌ی مقامات دولتی فلورانس، این نخستین بار بود که شخصیتی در کنار مجسمه‌ی داوود سخنرانی می‌کرد. به گفته‌ی شیرین عبادی: «این به خاطر اهمیتی است که مقامات مسئول دولتی در این شهر برای فعالیت‌های آزادیخواهانه‌ی مردم ایران قائل هستند.»

همبستگی فرانسویان با مردم ایران

بیانیۀ ژان لوک نانسی، فیلسوف برجستۀ فرانسوی که نزدیک به هشتاد تن از فیلسوفان، دانشگاهیان، هنرمندان و نویسندگان در فرانسه آن را در همبستگی با مردم ایران امضاء کرده اند:
" دربارۀ وضعیت در ایران، فراخوان ها و اطلاعیه های بسیاری منتشر شده است. پس لازم نیست که بر آن بیفزاییم. ولی شاید بی جا نباشد به کسانی که تا به حال به این فراخوان ها نپیوسته اند فرصتی داده شود تا امضاء خود را پای این چند جملۀ ساده بگذارند.
پس از یک کارزار انتخاباتی که نمونه و تجلی بلوغ سیاسی مردم بود، در برابر پختگی فکری و فرهنگی ایران که صد جنبۀ آن را شاهد هستیم، نمی توانیم بپذیریم که بیان آزاد و عادلانۀ شهروندان جمهوری اسلامی ایران به دسیسه های بیگانگان نسبت داده شود. ما خواستار آنیم که مردم ایران بتواننداز آزادی بیان، بحث و مبادلۀ افکار، چه در داخل ایران و چه در فراسوی مرزهای این کشور، بر خوردار باشند. این حداقل خواستی است که در سایۀ احترام نسبت به مردم ایران و نهاد های قانونی این کشور می توان داشت".

مراسم تحليف ميرحسين موسوی در ميدان آزادی برگزار شود

بامدادخبر- سعيد قاسمی نژاد سخنگوی دانشجويان و دانش آموختگان ليبرال دانشگاههای ايران در گفتگو با بامداد خبر اعلام کرد که دولت احمدی نژاد مشروعيت ندارد.وی افزود«آقای احمدی نژاد در دوره قبلی هم با تقلب بر سر کار آمد.اما در اين دوره ميزان تقلب چنان غيرقابل باور و توهين آميز بوده است که موجب خيزش عمومی و همگانی ملت ايران شد.متاسفانه پاسخ آقای احمدی نژاد و خامنه ای به خيزش مدنی و مسالمت آميز مردم ايران خونريزی ، کشتار، ضرب و شتم ، شکنجه و بازداشتهای گسترده و غيرقانونی بوده است.» وی در پاسخ به رسانه های حامی کودتا که مهندس موسوی را مسئول خونهای ريخته شده می دانند گفت «به لحاظ حقوقی و اخلاقی مسئول خونهای ريخته شده آن کسی است که مسئوليت نيروهای نظامی و انتظامی با اوست ، درب دفترش همواره به سوی نيروهای لباس شخصی گشوده است و آنان را از خواص می داند و در راديو و تلويزيون پيش چشم ميليونها نفر دستور برخورد و کشتار را صادر کرده است. مسئول اين کشتار ها همان کسانی هستند که در خيابانها و بر پشت بامها عليه آنان شعار داده می شود و مردم پس از يادآوری اين نکته به آنان که خداوند از همه بزرگتر است خواهان مرگ آنها می شوند.»
وی با اعلام اينکه دانشجويان و دانش آموختگان ليبرال به زودی تحليل تفصيلی خود را از وقايع اخير منتشر خواهند کرد گفت « آنچه رخ داده بدون شک کودتايی بر عليه رای مردم و بر عليه جمهوری اسلامی حتی به همان شکلی که تا به حال وجود داشت بوده است .ولی رخدادنش به اين شکل رسوا بيش از هر چيز ناشی از فوران فرعونيت و کينه ها و عقده های انباشته شده شخصی و شخصيتی است که ديگر تاب مستوری ندارد.اعتقاد ما اين است که بهترين روش مقابله با اين کودتا اين بود که آقايان موسوی و کروبی رسما فراخوان به ادامه راهپيماييها می دادند ولی به هر دليل اين کار را نکردند. در ادامه اين راه به گمان ما می توان با مقاومت مدنی و استراتژی مبارزات غيرخشونت آميز از رای مردم پاسداری کرد.رای مردم نيازی به تنفيذ ندارد و ملت در راهپيمايی ميليونی ميدان آزادی مراسم تحليف مهندس موسوی را برگزار کرده اند.دولت کودتا غيرقانونی و نامشروع است و مهندس موسوی رئيس جمهور قانونی ايران است .»وی در پايان افزود « ما از همه گروهها و سازمانها و افراد دعوت می کنيم که به اين زنجيره عظيم دموکراسی برای ايران که امروز در سراسر جهان گسترده شده است بپيوندند و خود را حلقه ای از اين زنجيره بدانند.چرا که تنها با اتحاد است که می توان به دموکراسی و پيشرفت دست يافت.»

دیدار موسوی با خانواده یکی از شهدای حوادث اخیر

مهندس میر حسین موسوی شب گذشته با حضور در منزل یک شهید که در جریان اعتراضات آرام مردمی به تخلف و تقلب در روند برگزاری انتخابات دهم ریاست جمهوری به شهادت رسید با خانوادۀ وی دیدار کرد و به آنان تسلیت گفت. پدر شهید گفت: پسرم خیلی علائق سیاسی نداشت اما در جریان انتخابات به جنابعالی علاقه مند شده بود و مسائل را دنبال می کرد. پس از انتخابات، نتایج اعلام شده را واقعی نمی دانست و به آن اعتراض داشت. موسوی در پاسخ به برادر کوچکتر شهید که خواهان جلوگیری از پایمال شدن خون شهید بود گفت خونی که به ناحق ریخته شده باشد پایمال نمی شود و به ثمر خواهد نشست.

بعد از انگلیس فرانسه : بازداشت یک دختر دانشجوی فرانسوی در تهران

یک دانشجوی فرانسوی، از سوی دولت ایران به اتهام جاسوسی بازداشت شده است. بازداشت وی که روز اول ژوییه و در هنگام خروج وی از فرودگاه تهران صورت گرفته، روز گذشته توسط وزارت امور خارجۀ فرانسه اعلام شد.
برنار کوشنر، وزیر امور خارجۀ فرانسه با تأیید بازداشت کلودید ریس، به شبکۀ سوم تلویزیون فرانسه گفت که این دانشجو - که بمدت پنج ماه به عنوان استادیار مشغول به تدریس در دانشگاه اصفهان بوده است- بهنگام بازگشت به فرانسه، بازداشت شده است.
وزیر امور خارجۀ فرانسه گفت که این دختر دانشجو، تنها یکی از هزاران شاهد تظاهرات ایرانیان بوده و اتهام جاسوسی تنها به این دلیل که این دانشجو با تلفن موبایل خود از تظاهرات عکس گرفته، غیر منطقی است.
برنار کوشنر اظهار امیدواری کرد که این شهروند فرانسوی هر چه زودتر آزاد شود و دولت ایران هیچ دلیلی برای بازداشت وی ندارد. سفیر ایران در پاریس روز گذشته از سوی وزارت امور خارجۀ فرانسه در همین رابطه احضار شده بود.
بر اساس اظهارات یک دیپلمات فرانسوی، این دختر دانشجوی فرانسوی در راهپیمایی ها و تظاهرات علیه نتایج انتخابات ریاست جمهوری در اصفهان حضور داشته و چند عکس را از این راهپیمایی ها در یک ایمیل شخصی به دوستی در تهران ارسال کرده است.
طبق گفتۀ این دیپلمات فرانسوی، این دختر دانشجو هم اکنون در زندان اوین بسر می برد. وزیر امور خارجۀ فرانسه نیز خطاب به دولت ایران گفته است که این دختر، یک شهروند اروپایی است و بهتر است ایران بازداشت وی را به یک مسأله بین دولت ها تبدیل نکند.
وزارت امور خارجۀ فرانسه در بیانیه ای گفته است که این کشور سایر دولت های اروپایی را از این مسأله آگاه کرده و کشورهای اتحادیۀ اروپا با فرانسه همراهند.
دولت ایران تاکنون چند تن از شهروندان ایرانی که در استخدام کشورهای اروپایی هستند را بازداشت کرده است. نه کارمند سفارت انگلیس از جلمه کسانی بودند که در روزهای نخست پس از شروع اعتراضات به اتهام همکاری با تظاهرکنندگان بازداشت شدند. هنوز یکی از این نه نفر کارمند ایرانی سفارت انگلیس در بازداشت بسر می برد.
مازیار بهاری، روزنامه نگار ایرانی-کانادایی هفته نامۀ نیوزویک نیز یکی دیگر از بازداشت شدگان خارجی است.
گوردن براون، نخست وزیر انگلستان نیز روز گذشته در نشست فرانسه- انگلستان در اویان، به ایران هشدار داده است که اروپا آماده است تا هر اقدامی در پاسخ به ادامۀ بازداشت کارمندان ایرانی سفارت انگلستان در ایران است.

مواضع میرحسین درسالروز تولد امیرمومنان

در سالروز ولادت اميرالمومنان حضرت علي (ع) جمعي از دوستان و آشنايان مهندس ميرحسين موسوي براي تبريك عيد با وي در منزل وی ديدار كردند،موسوی ضمن تبريك سالروز ولادت حضرت علي (ع) با جمع حاضر به گفت‌وگو پرداخت.
میرحسین موسوی پیش از ظهر پانزدهم تیرماه در جمع دوستان خود با اشاره به انتخابات اخیر ریاست جمهوری گفت:در انتخابات مردم به هم كمك و اطلاع‌رساني كردند و ايده‌ي هر شهروند يك ستاد را به خوبي اجرا كردند و در حال حاضر ستادي نيست ولي همه براي كمك و اطلاع‌رساني به يكديگر وظايفي دارند كه بايد آنها را به خوبي انجام دهند.توجه به چارچوب‌هاي قانوني براي ما اهميت فوق‌العاده‌اي دارد، وگرنه وضعيت ناخوشايندي در سطح جامعه خواهيم داشت و چه بسا مواجه شويم با اين‌كه نيروهاي ملي، مذهبي، قومي و قبيله‌اي در مقابل يكديگر قرار گيرند.
وي در اين ديدار با اشاره به انتخابات رياست جمهوري دهم اظهار كرد: در اين انتخابات اتفاق بزرگ و عميقي افتاد و كم شدن اعتراضات يا ساكت شدن آن، اصل قضيه را از بين نمي‌برد و من فكر مي‌كنم كه اين حركت معترضانه ادامه پيدا خواهد كرد. در اين انتخابات، مشكلات نظام معلوم شد و خدا را شكر مي‌كنم كه اين مشكلات خيلي زود خود را نشان داد.
موسوي با اشاره به شعار هر شهروند يك ستاد و قطع راه‌هاي اطلاع‌رساني درست در هفته‌هاي اخير، گفت: در انتخابات مردم به هم كمك و اطلاع‌رساني كردند و ايده‌ي هر شهروند يك ستاد را به خوبي اجرا كردند و در حال حاضر ستادي نيست ولي همه براي كمك و اطلاع‌رساني به يكديگر وظايفي دارند كه بايد آنها را به خوبي انجام دهند.
رييس فرهنگستان هنر هم‌چنين در پاسخ به پرسشي درباره‌ي مشروعيت دولت اضافه كرد: مشروعيت دو نوع است؛ يك مشروعيت مشروعيتي است كه برآمده از شرع است و نوع ديگر آن مشروعيت سياسي است. وقتي دولتي در چارچوب قانون شكل نمي‌گيرد در نظر مردم مشروعيت ندارد و اين مساله دولت را ضعيف مي‌كند و حتي به سمت خشونت عليه مردم سوق مي‌دهد. در حال حاضر مشكل اين دولت، مشروعيت سياسي دولت است كه دولت را با مشكلات جدي در زمينه‌هاي داخلي و سياست خارجي مواجه مي‌كند.
وي ادامه داد: همه‌ي دولت‌ها تلاش مي‌كنند كه مشروعيت بالاتري داشته باشند ولي در اين دولت مشروعيت به دليل عدم اعتماد مردم، زير سوال است و اين مساله دولت را در باطن ضعيف مي‌كند؛ حتي اگر ظاهر خود را حفظ كند.
موسوي در ادامه درباره‌ي احتمال ديدار خود با خانواده‌هاي بازداشت شدگان روزهاي اخير، تاكيد كرد كه در تلاش است با اين خانواده‌ها ديدار داشته باشد و از آنها تشكر كند.
نامزد معترض دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاكيد بر اعتقاد خود نسبت به كار گروهي و تشكيلاتي خاطرنشان كرد: تصميم و تلاش دارم كه با جمعي به صورت منظم و سامان يافته كار كنم و از اول هم عادت به كار فردي و تك‌نفره نداشتم.
وي هم‌چنين با تاكيد بر لزوم رعايت قانون اظهار داشت:ما مي‌گوييم دولت مشروعيت ندارد چون آراي مردم را ندارد. ما بايد تلاش كنيم كه از طريق حركت در چارچوب قانون، اعتراض خود را نسبت به محتواي حركت صورت گرفته نشان دهيم. در غير اين صورت مجبوريم در هر قدمي از خود يك ديگري بسازيم و اين چيزي نيست كه به دنبالش هستيم.
موسوي تصريح كرد: اعتنا و توجه به چارچوب‌هاي قانوني براي ما اهميت فوق‌العاده‌اي دارد، وگرنه وضعيت ناخوشايندي در سطح جامعه خواهيم داشت و چه بسا مواجه شويم با اين‌كه نيروهاي ملي، مذهبي، قومي و قبيله‌اي در مقابل يكديگر قرار گيرند. ما دائم اعتراض مي‌كنيم به اين‌كه نظمي كه شما از آن صحبت مي‌كنيد از محتوا خالي مي‌شود و اعتماد مردم را از دست مي‌دهيد، در حالي كه اعتماد مردم قوي‌ترين مولفه‌ي اقتدار كشور است. بنابراين ما هم‌چنان اعتراض و فعاليت سياسي مي‌كنيم.
وی با بيان اين‌كه اگر نظام نتواند راه‌هايي براي اين رفتارها باز كند خود را در معرض ساختارشكني قرار می دهد، اظهار داشت: اگر دولت نتواند علامت‌ها را ببيند و با جريانات كنار بيايد با ساختارهاي نيرومند مردمي مواجه خواهد شد. در اين صورت وضعيت كشور وضعيت سودمندي براي آينده نخواهد بود. حركت من در داخل چارچوب‌هاي قانوني است. براي مثال شوراي نگهبان بايد بي‌طرف باشد ولي اين شورا با همين وضعيت جانبدارانه حكم مي‌دهد و ما به اين حكم اعتراض مي‌كنيم.
در حاشيه‌ي اين مراسم، تني چند از زندانيان و خانواده‌هاي آنها كه در اين ديدار حضور داشتند با مهندس موسوي به گفت‌وگو پرداختند.

دیدار خاتمی ،میرحسین و کروبی:بازداشت شدگان سریع آزاد شوند .


مهدی کروبی، سیدمحمد خاتمی و میرحسین موسوی روز دوشنبه با یکدیگر ملاقات کردند و درباره مسایل سیاسی روز تبادل نظر کردند.
به گزارش قلم نیوز، در این ملاقات در مورد مسایل سیاسی روز کشور به ویژه پی‌آمدهای انتخابات و اعتراضات مردم صحبت شد.
در این جلسه به شدت از حمله به مردم بی‌گناه و حمله به خوابگاه ها و منازل مردم انتقاد شد و نمونه‌های بسیار تکان‌دهنده‌ای از وحشی‌گری‌های لباس‌شخصی‌ها که با حمایت قوای امنیتی صورت گرفته، ذکر شد و با اشاره به شهادت هموطنانی که تنها جرمشان اعتراض به تقلبات انتخاباتی بوده، گفته شد که مردم حرکت های مسالمت جویانه‌ای داشته اند و یک راهپیمایی چند میلیونی خودجوش را با آرامش و نظمی فوق‌العاده اداره کردند که با اندک تدبیر و اعتنا به حق آنها و بیزاری جستن از دروغ و بی‌احترامی به مردم امکان داشت جریان امور به یک بحرانی ملی تبدیل نشود.
در این جلسه با اشاره به سخنان تأسف‌بار خطیبی از منبر نماز جمعه که اقدامی خلاف قانون و خلاف شرع و ضدبشری چون اعتراف‌گیری را تأیید کرده بود، گفته شد که این نوع رفتارهایی است که اعراب جاهلی با عمار یاسرها داشته اند و جای تعجب است خطیبی که خود باید حافظ ارزش های اسلامی باشد به این رفتار اذعان و افتخار نماید.
کروبی، خاتمی و موسوی با تأکید بر ضرورت پایان یافتن فضای فوق امنیتی موجود، ادامه این وضع را تنها به سود افراطی شدن حرکت های سیاسی دانستند و گفتند: باید بلافاصله موج بی‌حاصل دستگیری ها خاتمه یابد و کسانی که پیش از این بدون ارتکاب کمترین گناهی محبوس شده اند، آزاد شوند و نیروهای نظامی و امنیتی به پایگاه های خود بازگردند.
در پایان این جلسه دکتر علیرضا بهشتی، دکتر مقدم، مهندس الویری و دکتر امینی به عنوان نمایندگان موسوی و کروبی برای پیگیری امور مربوط به دستگیرشدگان و خانواده شهدا و آسیب‌دیدگان تعیین شدند.