۶ تیر ۱۳۸۸

دیدار محرمانه آیات عظام صافی گلپایگانی و شبیری زنجانی

آیات صافی گلپایگانی و شبیری زنجانی، در دیداری محرمانه آخرین تحولات کشور را بررسي كردند.
به گزارش ايلنا، اگرچه تاکنون هیچ خبری در این خصوص منتشر نشده است، ولي با توجه به حضور گسترده و كم‌سابقه مراجع عظام تقليد براي حل مشكلات پيش‌آمده پس از انتخابات، انتظار مي‌رود اين ديدار نيز براي يافتن راهكارهاي مناسب براي حل اين موضوع انجام شده باشد. در روزهاي گذشته، آيت‌الله مكارم شيرازي نيز راهكارهايي براي آشتي ملي و حل اختلافات ارائه داد. برخي مراجع ديگر مانند آيات عظام صافي‌گلپايگاني، موسوي اردبيلي و جوادي‌آملي نيز به همراه آيت‌الله مكارم شيرازي، در ديدار با اعضاي شوراي نگهبان نظرات خويش را ارائه دادند.
گفتني است در همين راستا، از سوي آيت‌الله صانعي نيز تلاش‌هاي گسترده‌اي براي حل مشكل و احقاق حقوق معترضان به نتيجه انتخابات صورت گرفته است.

تجمع برای گرامیداشت کشته شدگان تظاهرات روزهای اخیر

جمعه شب، بیست و ششم ژوئن، بیش از پانصد نفر از ایرانیان مقیم پاریس، همزمان با برنامۀ اعلام شده در تهران و سایر پایتخت های جهان، بروی محوطۀ حقوق بشر در میدان تروکادروی پاریس گردهم آمدند و به یاد کشته شدگان تظاهرات روزهای گذشته در ایران، شمع روشن کردند.
در این تجمع، که فرانسویان نیز همراه با ایرانیان حضور داشتند، در ابتدا، بادکنک های سبز رنگی به یاد کشته شدگان رها شد و سپس حاضرین به احترام کشته شدگان دقایقی را در سکوت سپری کردند.
بروی محوطۀ حقوق بشر پاریس، نام ایران به حروف لاتین با شمع نوشته شده و در تاریکی شب، جلوۀ زیبایی به این محل داده بود.
فیلمی نیز به روی دیوار مقابل این صحن در تمام طول مراسم پخش شد که با الهام از نقشۀ ایران، صحنه هایی از تظاهرات روزهای اخیر را در جای جای این کشور نشان میداد.
تجمع کنندگان که به گفتۀ پلیس فرانسه بیش از پانصد نفر بودند- تخمین برگزار کنندگان بیش از هزار نفر است- پس از سکوتی طولانی به یاد کشته شدگان، به خواندن سرودهای ای ایران و یار دبستانی من، سرودهایی که همراه همیشگی این تجمعات است، پرداختند.
در این تجمع، هیچ شعاری سرداده نشد و قرار بود که گرامیداشت کشته شدگان در سکوت برگزار شود.
روز یکشنبه، بیست و هشتم ژوئن، قرار است تظاهراتی با شرکت ایرانیان مقیم فرانسه و همچنین شخصیت های سیاسی-فرهنگی ایرانی-فرانسوی نظیر محسن مخملباف، کارگردان، مرجان ساتراپی، برنار هانری لوی، نویسنده و فیلسوف فرانسوی، عبدالکریم لاهیجی، رئیس جامعۀ دفاع از حقوق بشر در ایران، شپیرا، معاون شهردار پاریس، و ... برگزار شود.
این راهپیمایی از میدان باستیل در ساعت ١٤ آغاز می شود و در میدان ناسیون به پایان خواهد رسید.

برنامه تجمع هوادران میرحسین موسوی

به گزارش ایران پرس نیوز برنامه تجمع هواداران میرحسین موسوی به قرار زیر می باشد :

1- دوشنبه 8 تیر ساعت 18 زنجیره انسانی از میدان تجریش تا میدان راه آهن
2- پنجشنبه 11 تیر ساعت 18 تجمع در میدان های ولی عصر, انقلاب, تجریش و هفت تیر
3- دوشنبه 15 تیر ساعت 18 تجمع در مقابل زندان اوین
4- پنجشنبه 18 تیر به مناسبت سالگرد کوی دانشگاه مقابل دانشگاه تهران با حضور تمامی مردم و دانشجویان
5- ایرانیان خارج از کشور مقابل سفارت ایران در همان کشور با شعار نویسی روی دیوار سفارت
6- فریاد الله اکیر هر شب ساعت 10 تا 10:30 در پشت بام منازل
7- شعار نویسی روی دیوارها و اسکناس ها

موارد فوق تنها توسط سایت مذکور اعلام شده وهیچ مرجع رسمی تایید نکرده است .

مهم : راهکار پیشنهادی محسن سازگارا برای مقابله با کودتا


نوشته پيش رو مجموعه راهکارهايی است که به منظور مقابله با کودتا و کودتاگران تنظيم شده است. در اين نوشتار ابتدا به هدف مورد نظر و سپس تقويت يکپارچگی و مقاومت ملی، تاکتيک های پيشنهادی، چگونگی فرسايش کودتاچيان و فلج سازی حکومت کودتا پرداخته و آنگاه تاکتيک های ضد جنبش از طرف کودتاچی ها را مورد بررسی قرار داده است
به نام خدا
هدف:پايين آوردن کودتاچيان از قدرت و محاکمه آن ها
استراتژی:استراتژی سه مرحله ای مقابله عبارت است از:الف- تقويت يکپارچگی و مقاومت ملیب- فرسايش کودتاچيانج- فلج سازی حکومت کودتاتاکتيک ها ی پيشنهادی ذيل اين سه سرفصل:
الف- تاکتيک ها برای تقويت يکپارچگی و مقاومت ملی۱-الله اکبر گقتن تمام مردم روی پشت بام ها هر شب از ساعت ۱۰ تا ۱۰:۳۰، و خواندن دعاها و شعارهای واحد در هر جای ممکن و در هر مراسمی۲- جلب حمايت بين المللی برای همبستگی با ملت ايران و انزوای کودتاچيان (وظيفه مبارزين خارج ازکشور)۳-افزايش حاشيه امنيت برای جنبش اعتراضی از طريق اعتراض های کم هزينه تر مثل شعارنويسی روی ديوارها، چسباندن برچسب های سبز روی عکس های خامنه ای، ساختن اشعار جدی و شوخی برای رهبر کودتا(آقای خامنه ای) و خواندن آن ها دراماکن عمومی و ده ها روش ابتکاری ديگر۴-پايين آوردن انتظارات عمومی برای يک پيروزی سريع (مبارزه ممکن است چندين ماه طول بکشد)۵-استفاده از رنگ (در حال حاضر رنگ سبز، رنگ جنبش است) و سمبل های همگانی ديگر مثل سرود ها يا علامت ها
ب- فرسايش کودتاچيان۱-حضور مردم در خيابان ها و تظاهرات موضعی کوچک وبزرگ در نقاط مختلف شهرها و روستاها برای فرسايش و پراکنده کردن قوای کودتاچيان۲- مختل کردن خطوط ارتباطی و انتقال قوای کودتاچيان (مثال: مختل کردن ترافيک- تظاهرات همزمان در نقاط متفاوت و ايجاد مانع برای حمل و نقل قوای کودتا(مثال: شيراز- بستن خيابان با بشکه و تيرآهن)۳- جنگ روانی با کودتاچيان از طريق جذب بخش هايی از سپاه و بسيج و پليس، شعار به نفع ارتش، مقابله و ايجاد ترس و وحشت در دل سرکوبگران به خصوص لباس شخصی ها و انتشار اسم و عکس و کار کردن روی خانواده های آن ها و ده ها روش ديگر۴- بزرگداشت ياد زندانيان و قربانيان و شهدای جنبش و برگزاری مراسم ابتکاری و پی در پی و شورانگيز برای آن ها، روشن کردن شمع پشت پنجره خانه ها، تکثير عکس و زندگی نامه آن ها و خواندن سرود و ده ها روش ابتکاری ديگر۵- استفاده از زنان برای پيشبرد جنبش به خصوص زنان و مادران و دختران فعالين شهيد شده وزندانی۶- تحصن در مناطق مختلف
ج- فلج سازی حکومت کودتا۱- - ساختن کانال های ارتباطی بين جنبش های اجتماعی زنان، کارگران، دانشجويان، معلمان و اقليت ها به خصوص تلاش برای جذب جنبش کارگری (مهم ترين عنصر برای مقابله با کودتا)۲- مختل کردن مراکز قدرت کودتاچيان به خصوص مراکز ارتباطی و اطلاع رسانی مثل سايت ها ی اينترنتی، روزنامه ها و راديو تلويزيون و مراکز انرژی۳- تسخير مراکز کودتاچی ها به خصوص نقاطی که کارشان را مختل می کند۴- تشکيل کميته های اعتصاب در بين اقشار مختلف به خصوص کارگران و شبکه های حمل و نقل مثل مترو و اتوبوس رانی۵- ايجاد شبکه های مالی برای پشتيبانی از اعتصاب کنندگان، قربانيان و فعالان در بند و کمک روانی و روحی به خانواده ها۶- سازماندهی اعتصابات موضعی به سمت اعتصابات سراسری تا سرحد فلج سازی کامل کشور. دراين مرحله کار حکومت کودتا تمام می شود.
کمی هم از تاکتيک های ضد جنبش از طرف کودتاچی هامعمولا کودتاچيان در استراتژی سرکوب خود اين سه سرفصل را قرار می دهندالف- بستن درهای کشور و کنترل خبررسانی و سرکوب همراه با تهديد (مثل سرکوب روز سی خرداد) و فشار برای پاشيدن گرد مرگ و وحشت بر سر کشورب- دستگيری و قطع ارتباطات رهبران و فعالين با يکديگر و مردمج- ايجاد انحراف و شکاف در صفوف رهبران جنبش و مردم به خصوص در هفته های اول که هنوز جنبش قوام و يک پارچگی خود را نيافته از طريق طرح مصالحه ها و شعارها و آکسيون های انحرافی
پاره ای اقدامات برای مقابله با اين حرکات عبارت است از۱- ساختن مرکز هماهنگی، اين مرکز بايد در دسترس رژيم و قابل سرکوب کردن نباشد. رهبران جنبش در داخل يک تشکل سراسری را اعلام می کنند و تصميم گيری های آن ها از سوی سخنگوی انتخابی در خارج منعکس می شود. هر فردی می تواند خود را عضو اين تشکل بداند اما لزومی به معرفی افراد اصلی آن نيست.۲-ساختن کميته های دفاع از خويش با برنامه ريزی قبلی، در صورت دستگيری افراد الف و ب ،ج و دال مسئوليت راهبرد و دفاع از دستگيرشدگان را به عهده می گيرند. همچنين ايجاد کادرهای جايگزين برای مقابله با سرکوب وسيع فعالان و کادرهای رهبری جنبش های اعتصابی۳- فراخوانی چهره های مطرح سياسی، هنری، ورزشی و... برای پيوستن به جنبش۴- طرح اين نکته که فشار روی رهبران جنبش و خانواده هايشان زياد است و می خواهند زير تهديد و فشار آن ها را از پيگيری اهداف جنبش منصرف کنند و هر گونه انصراف احتمالی ايشان زير تهديد و شکنجه صورت می گيرد.
آن خس وخاشاک تويی، پست تراز خاک تويی

شورمنم، نورمنم، عاشق رنجور منم

زورتويی، کورتويی، هاله بی نورتويی

دلير بی باک منم، مالک اين خاک منم

محسن سازگارا

شباهت موسوی و گاندی

مهم ترین شباهت گاندی و موسوی بحث عدم خشونتی است که هر دو برای رسیدن به حقوق از دست رفته یک ملت توصیه می کنند.موسوی و گاندی شباهتها و تفاوتهای مهمی با هم دارند.اولین شباهت آنها جدای از بحث عدم خشونت و مقاومت مدنی، متدین و اخلاق گرا بودن آنهاست.گاندی به دین هندو شدیدا پایبند بود و موسوی به اسلام و هر دو از نمادهای مذهبی برای مبارزه شان استفاده می کنند گاندی از آهیمسا یا عدم خشونت و سایر مفاهیم مذهب هندو و موسوی از الله اکبر و نماد سبز مذهبی.دومین شباهت این است که هر دو مدتی را در خارج از وطنشان تحصیل کرده اند و از فرهنگ غرب شناخت خوبی دارند.سومین نکته این است که هر دو قبل از اینکه بر علیه نظامی که با آن وارد چالش مدنی شده اند بپا خیزند، دوره ای را طرفدار سرسخت آن بوده اند، گاندی در جنگ بر علیه زولوها در آفریقای جنوبی داوطلبانه به کمک انگلیسی ها رفت و اعتقاد داشت که هندی ها به عنوان شهروند انگلیس موظف هستند که به کمک انگلیسی ها بروند. و موسوی هم که هشت سال در جنگ ایران وعراق نخست وزیر بود.چهارمین شباهت این است که هر دو شدیدا وطن پرست هستند.گاندی شیفته هند بود و وقتی که می خواستند پاکستان را از هند جدا کنند، احساس می کرد که جسم خودش دو تکه می شود. و موسوی هم یک شاید ایران پرست نباشد اما همه چیز نشان از علاقه وافر او به ایران دارد. و این نکته در سخنانش به وضوح مشهود است.

از شباهت ها که بگذریم به تفاوت ها می رسیم. گاندی هیچ وقت منصبی دولتی مهمی را در هند نداشت اما موسوی نخست وزیر ایران بوده است.گاندی با بیگانگانی به نام انگلیسی ها درگیر بود اما موسوی با یک نظام نادرست درونی روبرو است. عمده پیروان گاندی روستائیان کم سواد و بی سواد بودند اما موسوی جمعیت شهرنشین و با تحصیلات بالا را پشت سرخودش دارد.

اما سوال اساسی این است چگونه می توانیم از استراتژی هایی که گاندی بکار گرفت استفاده کنیم تا جنبش مان را به پیش ببریم؟ به نظر می رسد که چاره ای جز این نداریم. ما می توانیم تاکتیکها را تغییر بدهیم اما چاره ای جز در پیش گرفتن استراتژی عدم خشونت نداریم.اما باید توجه داشت که جامعه ایران با جامعه هند آن زمان تفاوتهای اساسی دارد.یکی از تاکتیک های گاندی این بود که او می خواست زندانهای انگلیسی ها را تا حدی پر کند که آنها از زندانی کردن افراد عاجز شوند. توان نگهداری این همه زندانی را نداشته باشند و دیگر آن حرکت در عرف حکومتی جرم تلقی نشود.او در دادگاه حاضر می شد ، به شورش بر علیه انگلستان اعتراف می کرد و می گفت شما طبق قانون باید من را فلان مدت زندانی کنید. و به زندان می رفت. و پیروانش هم همین کار را می کردند. این یک استراتژی بسیار موثر در یک مقاومت مدنی است اما آیا این استراتژی در ایران قابل اجراست؟آیا روحیات ایرانی ها با این تاکتیک هم خوانی دارد؟ چند نفر از کسانی که در تظاهرات اخیر دستگیر می شوند آزاد می شوند؟ آیا دلیل آن چیزی بجز از عدم توانائی نگهداری بازداشت شدگان در زندانها است؟ با دستگیر کردن کسانی که به قول حکومت سران جنبش هستند زندان اوین پر شده است و حسینیه آن را خالی کرده اند تا زندانیان را نگه دارند؟آیا حکومت می تواند یکباره 20 هزار نفر را زندانی کند و این زندانی کردن چه هزینه سنگینی را بر دوش حکومت خواهد گذاشت؟ برای اجرای این تاکتیک تنها به کمی شجاعت نیاز است.......

تاکتیک دیگر مورد استفاده گاندی،تحریم کالاهای انگلیسی بود.جنبش نیز می تواند همین کار را بکند.با خارج کردن سرمایه ها از بانک های دولتی و وارد کردن آن به بانکهای خصوصی حکومت ضربه بسیار مهمی را خواهد خورد بدون آنکه هیچ صدمه ای متوجه مردم شود.ما می توانیم همه شرکتهای دولتی را تحریم کنیم و این تاکتیک کمترین هزینه را خواهد داشت. می توان با خرید نکردن از فروشگاه های دولتی ضربه بزرگی را به دولت وارد کرد.

این دو تاکتیکی که گاندی بکار گرفت می تواند مورد استفاده جنبش قرار بگیرد.البته بحث روشهای مورد استفاده گاندی و رابطه آن با جنبش کنونی ایران احتیاج به بحث مفصلی دارد که در این مجال کم فرصت بررسی کامل آن نیست.

رضا رادمنش

اعتصاب سراسری پزشکان تبریزی

بر اساس برخی اخبار رسیده از شهر تبریز پزشکان این شهر اقدام به اعتصاب زده و برخی نیز دستگیر شده اند این اعتصاب در پی اعتصاب ناکام بازاریان می باشد که طی بیانیه شدیداللحنی تصمیم به اعتصاب داشتند ولی هنوز موفق نشده اند . بی شک چنین حرکت هایی گامی بلند در جهت نیل به اهداف جنبس مردمی کنونی ایران می باشد اما مطمئناً اعتصاب پزشکان در بیمارستان ها بروز کند وضعیت خطرناکی از بابت سلامت ملی و نیز کمک رسانی به آسیب دیدگان پیش آید .

آغاز عدم مشروعیت جهانی دولت احمدی نزاد : ایالات متحده یه معاون اول احمدی نژاد ویزا نداد .

دولت آمریکا در تداوم سیاست‌های خود به معاون اول احمدی‌نژاد ویزا نداد.
به گزارش بی بی سی، ایران می‌گوید آمریکا به پرویز داوودی، معاون اول رئیس جمهوری این کشور برای شرکت در اجلاس مالی سازمان ملل متحد روادید ورود نداده است.
محمد خزایی، سفیر ایران در سازمان ملل متحد که در این اجلاس سخنرانی می کرد، به حاضران گفت به علت عدم صدور ویزای آقای داوودی و هیات همراه از سوی آمریکا، او متن سخنرانی معاون اول محمود احمدی نژاد را قرائت می کند.
آقای داوودی قرار بود در اجلاس مالی سازمان ملل متحد که با شرکت بیشتر از ۱۴۰ کشور در نیویورک برگزار می شد، سخنرانی کند. این اجلاس سه روزه با هدف بررسی تبعات بحران جهانی اقتصاد و بررسی راهکارهای مقابله با آن برگزار شده بود.
هنوز علت عدم صدور روادید برای آقای داوودی مشخص نشده است و معلوم نیست که این تصمیم با رخدادهای جاری ایران در ارتباط است یا خیر. مقام های آمریکایی هنوز به سخنان خزایی واکنش نشان نداده اند.

آیات عظام و مراجع تقلبد زیر فشار دادخواهی‌های مردم

دويچه وله : امضا کنندگان سه نامه که گروهی از شخصیت‌های سرشناس فرهنگی و سیاسی در میان آن‌ها هستند، خطاب به مراجع تقلید نوشتند که بستگان آن‌ها به شکلی تهاجمی و توهین‌آمیز در خانه، محل کار یا خیابان دستگیر شده‌اند. گناه بسیاری از این افراد، تنها تلاش در ستادهای انتخاباتی نامزدهای مورد تایید شورای نگهبان بوده است.در نامه به علمای عظام از جمله آمده است: «امروز انتظار ما از علمای بیداردل و آگاه و مستقل این است که نسبت به این حوادث و فجایعی که به نام دین بر کشورمان می‌رود، واکنش نشان دهند و اجازه ندهند که بیش از این دین خدا ابزار افزایش قدرت دنیامداران قرار گیرد».امضا‌کنندگان نامه هشدار داده اند که «اگر باور فرزندان مسلمان ما دستخوش لرزش و سستی قرار گیرد، همه فرصت‌ها برای پیوند عمیق نسل جوان با معنویت و دینداری و اخلاق‌مداری از بین خواهد رفت و همه ما به میزان سستی در جلوگیری از این وضعیت در پیشگاه خداوند متعال مسئولیم».
دادخواهی از لاریجانی و شاهرودینویسندگان نامه سرگشاده، در متنی که برای علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی فرستاده‌اند، ضمن تکرار همین نگرانی‌ها تاکید کرده‌اند که برخی از دستگیرشدگان در شمار نمایندگان دوره‌های پیشین مجلس هستند. آن‌ها، اعلام کرده‌اند که از وضعیت عزیزان خود بی‌‌خبرند و به شدت نگران سلامتی آنان هستند. در پایان این نامه از رئیس‌مجلس خواسته شده است که با توجه به تاکید قانون اساسی بر استقلال قوای سه‌گانه، به وضعیت مبهم دستگیرشدگان رسیدگی کند.آیت‌الله شاهرودی رئيس قوه قضائيه نیز در نامه مشابهی مورد خطاب نویسندگان قرار گرفته و از وی خواسته شده است که بنا به مسئولیت خود در دستگاه قضائی، به وضعیت مبهم و خطرناک بازداشت‌شدگان رسیدگی کند.هر سه نامه، با امضاهای زیر منتشر شده است: محمد‌علی ابطحی، محمدجواد امام، دکتر محسن امین‌زاده، دکتر علی‌تاجرنیا، سیدمصطفی تاجرزاده، مهندس سعید حجاریان، جهانبخش خانجانی، دکتر علی‌اصغر خدایاری، دکتر عبدالله رمضان‌زاده، دکتر سعید شیرکوند، مهندس محسن صفائی فراهانی، سیدشهاب الدین طباطبائی، دکتر غلامرضا ظریفیان، دکتر محسن میردامادی، مهندس بهزاد نبوی، صادق نوروزی، مجید نیری و دیگران.
دادخواهی انجمن اسلامی مدرسان دانشگاه‌هادو روز پیش از انتشار نامه شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی، انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها، در نامه سرگشاده‌ای از “آیات عظام و علمای اعلام” خواسته بودند که با دخالت فعال به فریاد دادخواهان برسند.در این نامه آمده بود: «آیات عظام و علمای اعلام! ما از سر اضطرار فریاد امام خمینی را به یاد شما می‌آوریم که فرمود: ای علمای ایران، ای مراجع اسلام… ای فضا، ای طلاب، ای آقایان! من اعلام خطر می‌کنم. ای علمای قم، به داد اسلام برسید».
حذف ستون جوادی آملی در کیهانهمزمان با انتشار این نامه‌ها در پایگاه اطلاع‌رسانی نوروز و سایت قلم میرحسین موسوی، پایگاه اینترنتی تابناک نیز، خبر از حذف ستون ثابت آیت‌الله جوادی آملی در صفحه ۱۴ کیهان داد. تابناک به نقل از اعتماد نوشت: « ستون آملی یکی از ستون‌های دائمی کیهان بود. هنوز معلوم نیست حذف این ستون با چه اهدافی صورت گرفته. کیهان نیز هیچ توضیحی در این مورد نداده است».

موسوی مدارک و مستندات خود را به مراجع ، علما و بزرگان حوزه ارایه دهد .


به گزارش خبرگزاری کار ایران دبير مجمع محققين و مدرسين حوزه علميه قم از ديدار مير حسين موسوي با اعضاي اين تشكل روحاني خبر داد و گفت: از موسوي خواستيم مستندات و مدارك خود را در خصوص تخلفات انتخاباتي به مراجع،علما و بزرگان حوزه ارائه دهد تا اين بزرگواران در جريان امور قرار گيرند. سيد حسين موسوي تبريزي در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا، در پاسخ به سوالي در خصوص جزييات ديدار مير حسين موسوي با اعضاي مجمع محققين و مدرسين حوزه علميه قم گفت: در اين ديدار به مسائل پيش آمده بعد از انتخابات رياست جمهوري پرداخته شد و از ايشان خواستيم كه مستندات و مدارك خود را مبني بر تخلفات صورت گرفته در انتخابات به مراجع،علما و بزرگان حوزه بدهد تا اين بزرگوارن در جريان امور قرار بگيرند. وي كه تشكل متبوع‌اش بعد از انتخابات بيانيه‌اي انتقادي در خصوص نحوه برگزاري انتخابات صادر كرده بود، درباره علت ارائه چنين پيشنهادي به موسوي گفت: از آنجا كه در جامعه ديني ما مراجع و علما نقش بسزايي دارند و مي‌توانند راهگشاي بسياري از مسائل باشند چنين پيشنهادي را به موسوي ارائه كرديم. پیش از این سید حسین موسوی تبریزی طی مصاحبه ای سخنان خامنه ای و حقانیت شورای نگهبان را زیر سوال بده بود . اکنون مردم امید به مراجع تقلید و آیات عظام و علمای اسلام بسته اند .

حذف ستون دایمی آیت الله جوادی آملی از کیهان


روزنامه اعتماد در ستون پیدا و پنهان نوشت ستون ویژه آیت الله جوادی آملی در روزنامه کیهان حذف شده است.اعتماد در این باره این گونه نوشت:روزنامه کيهان ستون ويژه آيت الله جوادي آملي را از صفحه 14 خود حذف کرد.اين ستون، يکي از ستون هاي دائمي روزنامه کيهان بود. هنوز معلوم نيست حذف اين ستون با چه اهدافي صورت گرفته است و کيهان نيز هيچ توضيحي درباره آن نداده است.

آیا آیت الله حوادی آملی به جمع غیرخودی های کیهان پیوسته یا قرار است نیمه پنهان ایشان آشکار شود ؟

ترس از بازجویی های سعید مرتضوی از بازداشت شدگان

سعید مرتضوی، دادستان عمومی و انقلاب تهران از سوی قوۀ قضاییه به عنوان مسئول تحقیقات از بازداشت شدگان تظاهرات اخیر در تهران منصوب شد. این انتصاب در همان ساعات نخستین پس از اعلام، با نگرانی دولت کانادا و سازمان دیده بان حقوق بشر مواجه شد.
دولت کانادا که هنوز قاضی مرتضوی را در جریان قتل زهرا کاظمی، خبرنگار ایرانی- کانادایی که در سال دوهزار و سه در زندان اوین کشته شد، مسول می داند.
دیده بان حقوق بشر نیز در بیانیه ای، آورده است:" ما عمیقاً نگران گزارش هایی هستیم که می گوید مسئولیت تحقیق دربارۀ شخصیت های اصلاح طلب و مقام های حزبی بازداشت شده در ایران به سعید مرتضوی سپرده شده است".
از زمان آغاز اعتراضات خیابانی به نتایج انتخابات دهمین دورۀ ریاست جمهوری ایران، بنا بر اعلام رسانه های دولتی ایران، بیش از ٤٦٠ نفر دستگیر شده اند. در میان بازداشت شدگان چهره های اصلی و مهم اصلاح طلبان نظیر محمد ابطحی، عبدالله رمضانزاده، تاج زاده، محمد عطریانفر و ... دیده می شوند. گفته می شود که این افراد برای اعترافات در تلویزیون جمهوری اسلامی ایران، تحت فشار هستند.
حسین باستانی، روزنامه نگار معتقد است انتصاب سعید مرتضوی نشان می دهد که قرار است پروندۀ دستگیر شدگان بر اساس اعترافات زیر فشار تکمیل شود. چیزهای دهشتناکی از شیوۀ اعتراف گیری گروه سعید مرتضوی توسط کسانی که توسط بازجوهای این گروه تحت بازجویی قرار گروفته اند، منتشر شده است. در بسیاری موارد، شخص آقای مرتضوی حتی با اختیاراتی که دارد، بارها در احکام صادر شده توسط دیگر قضات وارد عمل شده و این احکام را لغو کرده است، نمونۀ آن لغو حکم تجدید انتشار روزنامۀ یاس نو بود که دوبار پس از تجدید نظر و صدور حکم، سعید مرتضوی از انتشار مجدد آن جلوگیری کرد.
وی می گوید:"اگر سعید مرتضوی قراراست که رسیدگی به پروندۀ بازداشت شدگان را به عهده داشته باشند، باید به شدت نگران رفتاری باشیم که در زندان با آنها صورت می گیرد"...

تشکیل کمیسیون ویژه برای بازشماری 10 درصد صندوق ها در شورای نگهبان و موافقت مهدی کروبی

شورای نگهبان تصمیم گرفت درکمیسیون ویژه ای با حضور نمایندگان دو نامزد معترض، گزارشی از روند انتخابات تهیه کند. عباسعلی کدخدائی سخنگوی شورای نگهبان افزود که از شخصیت های سیاسی نیز دعوت شده "هرگونه سئوال، ابهام یا مطلبی در بارۀ برگزاری انتخابات دارند برای بررسی به شورای نگهبان ارسال کنند". وی خاطر نشان کرد که این هیئت ویژه با شرکت دکترولایتی، حداد عادل، گودرزافتخار جهرمی و حجج اسلام دری نجف آبادی، ابوترابی و رحیمیان تشکیل می شود. سپس ده درصد صندوق ها نیز درحضور نمایندگان دو نامزد معترض واین هیئت بازشماری شده، گزارش آن را منتشر خواهد شد. کدخدائی گفت از دو نامزد معترض، میر حسین موسوی و حجت الاسلام کروبی دعوت شده است ظرف ٢٤ ساعت آینده نمایند ۀ خود را معرفی کنند. سخنگوی شورای نگهبان توضیح داد که این باز شماری درمقابل رسانه ها صورت خواهد گرفت.
به نظر می رسد اعضای انتخاب شده برای این هیأت عمدتا به جناح اصولگرا گرایش دارند.علی اکبر ولایتی، وزیر امور خارجه پیشین ایران و مشاور رهبر این کشور است. او یک روز پیش تر از پیشنهاد آقای موسوی و آقای کروبی برای ابطال انتخابات انتقاد کرده و تلویحا آنها را متهم کرده بود که خلاف تعهدی که در خصوص پایبندی به ولایت فقیه داده اند، عمل می کنند.غلامعلی حدادعادل، رئیس پیشین مجلس و رئیس فعلی کمیسیون فرهنگی مجلس از حامیان نامزدی محمود احمدی نژاد در انتخابات بود.گودرز افتخار جهرمی، حقوقدان و استاد دانشگاه و عضو پیشین حقوقدانان شورای نگهبان است.قربانعلی دری نجف آبادی دادستان کل کشور و وزیر پیشین اطلاعات است. ستاد آقای موسوی هم در پیشنهاد خود برای تشکیل کمیته حقیقت یاب، حضور دادستان کل کشور را پیشنهاد کرده بود.محمدحسن ابوترابی فرد، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی است. او دو روز پس از انتخابات گفته بود که "سلامت انتخابات برای اهل نظر غیر قابل تردید است".محمد حسن رحیمیان نماینده آیت الله خامنه ای در بنیاد شهید و امور ایثارگران است. او روز ۳۰ خرداد گفته بود: "افرادی که در انتخابات رأی نیاوردند به جای تمکین به راهکارهای قانونی، راهکارهای دیگری را مطرح کردند که موجب سوءاستفاده دشمنان شد".
به گزارش تابناک مهدی کروبی برای همکاری با هیئت ویژه شورای نگهبان در مورد رسیدگی به شکایات انتخاباتی اعلام موافقت کرد.به گزارش "تابناک" برخی منابع نزدیک به این کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان این مطلب افزودند: مهدی کروبی با استقبال از این حرکت شورای نگهبان، آن را در جهت احقاق حقوق معترضین، مثبت ارزیابی کرده و از تعیین نماینده خود برای حضور در این هیئت ویژه خبر داده است.بنابر این گزارش نماینده کروبی در اسرع وقت معرفی خواهد شد.
آیا آقای کروبی به این راحتی از خون های ریخته شده می گذرد ؟ شمارش ده درصد صندوق ها به معنی تایید احمدی نژاد است . ملت دل به شحاعت کروبی و صداقت موسوی بسته اند .
محسن رضایی نیز به خبرگزاری کار ایران اعلام کرد اعزام نماینده به کمیسیون منوط به حضور نمایندگان سایر کاندیداها می باشد . تا کنون خبری ازواکنش میرحسین موسوی اعلام نشده .