ذکر "الله اکبر" یاران میرحسین در اعتراض به
۷ تیر ۱۳۸۸
گردهمایی مسجد قبا در خیابان شریعتی با شکوه برگزار شد .
محسن رضایی : هیات ویژه دید همه جانبه داشته باشد نه این که وظایف از قبل دیکته شود.
آیت الله جوادی آملی : مجری قانون از داور باید جدا باشد .
- ما يکجا را بايد نگاه داريم آن ديانت است،حوزه و مرجعيت است. اينها را بايد حفظ کنيم. اگر اختلافی پيش آمد، اينجا بايد سالم بماند. همه اشخاص، همه مکانها، همه منابر و تريبونها را نمیشود آلوده کرد به اين سمت و آن سمت.آيتالله جوادی آملی در خطبههای اين هفته نماز جمعه قم، در سخنان مهمی بهترين راه نجات از شرايط فعلی را تقوا توصيف کردند و با کافی ندانستن قانون برای حل مشکلات، جدا بودن مجری قانون از داور و نيز فقيه باتقوا و قانوندان را راه خروج از بحران پيچيده کنونی کشور دانستند.
به گزارش خبرنگار “آينده” اين مرجع بزرگوار تقليد، با اشاره به ديدارگروههای مختلف در روزهای اخير با ايشان، بخشی از اختلافات در جامعه را مصداق عذاب الهی دانستند که در صورت بيراهه رفتن، جامعه دچار آن میشود و تنها راهحل آن، انابه است، نه قانون.
عضو سابق مجلس خبرگان رهبری تأکيد کرد: گاه همين قانون منشأ اختلاف است. اگر اين اختلاف باشد، جز با ناله شب و روز و دعا حل نمیشود.
حکيم و فقيه برجسته جهان اسلام خاطرنشان کرد: حالا گفتهاند فصلالخطاب قانون است، بسيار خوب، اما قبل از اسلام کشورهای متمدن تفکيک قوا داشتند، مال اين قرن و آن قرن نيست. الان هم کشورهای اسلامی و غيراسلامی دارند. معلوم میشود اين جزو فطرت و بنای عقلاست.
معنای تفکيک قوا اين است که يک عده قانون وضع میکنند، يک عده اجرا میکنند، عده سومی میبيند آيا قانون درست اجرا شد يا نه؟ تفکيک قوای مملکت به سه قوه مقننه و مجريه و قضائيه اين است. اين که کسی خودش قانون وضع کند و خودش اجرا کند و خودش قاضی باشد، مشکل دارد.
حالا ما گفتهايم فصلالخطاب قانون است. اما همان که دارد اجرا میکند، میگويد کار من مطابق قانون است. تطبيق قانون بر کار او به دست اوست، اندراج کار او تحت قانون هم به دست اوست و اين مشکلآفرين است.
اين را هم بدانيد که در ايران “از خارجی هزار، به يک جو نمیخرند”. بعد از اين که کشور نظام مقتدر دارد، رهبر آگاه دارد، ملت متقنی دارد، از خارجی هزار به يک جو نمیخرند.
کسانی که با آن مصاحبه سی سال قبل که برخی روزنامهها آن را چاپ کردند، آشنايند، میدانند همين حرفها سی سال قبل گفته شد. وقتی مجلس خبرگان قانون اساسی اصل ولايت فقيه را تنظيم کرد، يک مصاحبهای کردند. در آن مصاحبه مبسوط اين سخن مطرح شد که درست است قانون بخشی از مشکل را حل میکند، اما قانونشناس عادل، مجری قانون که ولیفقيه است، موجب نااميدی بيگانه است.
مفسر برجسته قرآن و از نظريهپردازان شاخص تئوری ولايت فقيه تأکيد کرد: وقتی يک رهبر آگاه باشد،يک علوی منش باشد، قانونشناس و قانوندان و مجری قانون باشد، داشتن يک فقيه جامعالشرايط موجب یأس بيگانه است. اينجاست که خدا میفرمايد: اليوم يئس الذين کفروا من دينکم. یأس کفار يک قرآنشناس، مجری قرآن و قرآندان میخواهد. وقتی علی روی کار آمد، فرمود، ديگر راه برای نفوذ بيگانه بسته است.
داشتن يک فقيه آگاه، رهبر آگاه و متدين و هوشيار اين نتيجه را دارد.
امام جمعه موقت قم ادامه داد: بنابراين ما وقتی متحد شديم، ذات اقدس اله فيض را به ما میرساند، همه يک راه را میرويم. خدای سبحان در سوره زمر فرمود دلها در تسخير من است. با موعظه مردم متحد نمیشوند. با وعده و وعيد مردم متفق نمیشوند. به پيغمبر فرمود، تو تمام ذخاير زمين را هم رايگان تقسيم کنی، مردم متحد نمیشوند. دل به دست مقلب القلوب است که در سايه دعا دلها را متحد میکند.
ملت وقتی به مقصد میرسد که متحد باشد. مرز ما با خارجیها مشخص است. آنها خود را به زحمت نيندازند.
استاد برجسته اخلاق ادامه داد: مواظب زبانها هم باشيم. درباره کسی حرف و نوشتار بد نداشته باشم، در خطبه قبلی نماز جمعه هم گفته شد. ما يک جا را بايد نگاه داريم که وقتی سرمان به سنگ خورد،به آنجا بياييم و آن حرم امن نماز جمعه است. ديانت است،حوزه و مرجعيت است. اينها را بايد حفظ کنيم.اگر اختلافی پيش آمد، اينجا بايد سالم بماند. همه اشخاص، همه مکانها، همه منابر و تريبونهای ديگر را نمیشود آلوده کرد به اين سمت و آن سمت.
مواظب باشيد که يکجا را پاک داشته باشيد. بسياری از شما طلبهايد، درباره نماز گفتند يک اتاق را مصلی قرار بدهيد و آنجا دعا و نماز بخوانيد و رفت و آمد و خواب نداشته باشيد تا در آنجا يا ا… بگوييد و جواب بشنويد. يکجا را بايد پاک داشته باشيم.بعد ببينيم آيا همان کسی که داور است، همان مجری است يا نه؟ اينها را بايد حل کنيم.
گفتنی است، پيش از آغاز خطبهها توسط آيتالله جوادی، با توجه به غيبت برخی ائمه جمعه قم، مجری نماز جمعه اعلام کرد آيتالله جوادی آملی با حضور در نماز امروز موافقت کردند و هفته آينده هم نماز توسط آيتالله امينی اقامه خواهد شد.
آزادی رييس ستاد و اکثر کارکنان روزنامه ميرحسين موسوی
دکتر سيد عليرضا حسينی بهشتی به خبرنگار «آينده» گفت: ۲۲ نفر از ۲۵ کارمند روزنامه کلمه سبز که هفته گذشته بازداشت شده بودند، آزاد شده و يک نفر از کارکنان سايت کلمه پس از آن دستگير شده است.
به گفته وی، همچنين شب گذشته دکتر قربان بهزاديان نژاد رييس ستاد مهندس موسوی که پس از جلسه چهارشنبه بعدازظهر اساتيد دانشگاه با موسوی بازداشت شده بود، آزاد شد.
هماکنون سه نفر از اعضای تحريريه اين روزنامه که انتشار اخبار در سايت کلمه (يکی از دو سايت رسمی ستاد موسوی) را نيز بر عهده داشت، آزاد نشده و يک تن ديگر نيز از اعضای اين سايت دستگير شده است.
گفتنی است، سايت کلمه که پس از انتخابات فيلتر شده بود، پس از سه روز رفع فيلتر و ادامه فعاليت، در روزهای اخير قابل دسترسی نيست.
موسوی شورای حکمیت یا ابطال انتخابات
در این نامه که روز شنبه، ششم تیر خطاب به معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان نوشته شده، میر حسین موسوی با اشاره به منحصر کردن رسیدگی به شکایات تخلفات انتخاباتی به بازشماری تنها ده درصد از صندوق های رأی، گفت که این اقدام شورای نگهبان نمی تواند اعتماد مردم را جلب کند.
موسوی در جایی از نامۀ خود با دسته بندی تخلفات و اقدامات مغایر قانون در چهار بخش فعالیت ها و تبلیغات انتخاباتی تا پیش از روز رأی گیری، نحوۀ شمارش آرا، اعلام نتایج و اقدامات پس از اعلام رأی گیری، تنها راه حل را ابطال نتایج انتخابات و برگزاری مجدد آن می داند.
موسوی به استفادۀ وسیع از امکانات دولتی و مداخلۀ آشکار تعدادی از اعضای دولت و استانداران به نفع نامزد حاکم و عدم رعایت بی طرفی از سوی صداو سیما و تبلیغ گسترده و جانبدارانۀ رسانه های متعلق به دولت از جمله خبرگزاری های دولتی را نیز بعنوان تخلفات انتخاباتی معرفی کرده است.
نامزد اصلاح طلبان در انتخابات دهمین دورۀ ریاست جمهوری ایران سپس مصادیق تقلب های صورت گرفته را در سطح وسیع برمی شمرد. به گفتۀ وی، خرید رای، تهدید و تطمیع، گم شدن یا خارج شدن تعرفه ها از شعب رای بدون حضور ناظران، توصیه به رای دادن به شخص خاصی در حوزه های انتخابات توسط اعضای شعبه، حمله به ستادهای انتخاباتی و ایجاد رعب و وحشت و تهدید اعضای ستادهای انتخاباتی در هفتۀ آخر پیش از انتخابات و ... از جمله موارد تقلبات است.
میر حسین موسوی در پایان نامۀ خود با اشاره به اعلام شورای نگهبان مبنی بر اینکه بخشی از تخلفات صورت گرفته از دایرۀ صلاحیت بررسی این شورا خارج است، و بدلیل نحوۀ عملکرد تعدادی از اعضای شورای نگهبان و نقض بی طرفی در حمایت از کاندیدایی خاص، شورای نگهبان را "داوری منصف" در رسیدگی به شکایات خود نمی داند.
وی بار دیگر بر ابطال انتخابات بعنوان مناسب ترین راه برای خروج از معضل ایجاد شده و جلب مجدد اعتماد مردم تأکید کرده و تنها یک هیئت حکمیت بی طرف، شرعی و قانونی را که مورد اتفاق نامزدها و مورد حمایت مراجع تقلید باشد، شایستۀ رسیدگی به تقلبات انتخاباتی دانسته است.
بزرگترین تحلیل گر آماری انتخابات در جهان : به احتمال زیاد در انتهابات ایران تقلب شده است .
احتمال زیاد دور ریختن یک سری آرا (مخصوصاً کروبی و تا حدی رضایی و موسوی) و در عوض افزودن اضافه آرای احمدی نژاد
بیشترین احتمال و ریشه تقلب را باید در صندوقهایی جست که آمار باطله آنها بسیار کم (زیر 3 درصد) میباشد. در بین این صندوقها احمدی نژاد بالای 70 درصد رای آورده است (منحنی در شکل) در حالیکه در قسمتهای بعدی آمار وی به 45 درصد میرسد. به عبارت دیگر در حوزه هایی که احمدی نژاد رای کمتر آورده درصد زیادتری از آرا باطل اعلام شده اند که میتوانسته اند متعلق به سایر کاندیداها باشند.
آمار واقعی احتمالاً نزدیک به 45 درصد موسوی، 45 درصد احمدی نژاد، کروبی 4 درصد، رضایی 3 درصد و مابقی ابطالی بوده است.
دکتر میبین که بسیاری از انتخابات دیگر دنیا را هم بررسی کرده اشاره میکند که ناهنجاری های آماری در سایر انتخابات دنیا هم دیده میشوند مثلاً در چند انتخاب روسیه بررسی های آماری نشاندهنده احتمال تقلب بوده اند. در انتخابات سال پیش آمریکا هم نتیجه رای کاندیداهای گمنام و احزاب کوچک (و نه از 2 حزب جمهوریخواه یا دمکرات) تا حدی ناهنجار به نظر میرسید اما به گفته وی “هیچ چیز انتخابات ایران و منحنی های آن به انتخابات آمریکا شباهت ندارد!” وی اظهار تاسف میکند که تا در محیطی کاملاً آزاد و شفاف آمار و شکایات بررسی نشوند توجیه و یا آزمایش واقعی این مطالعات آماری غیرممکن خواهد بود.
اتمام حجت مهدی کروبی با شورای نگهبان
سعید حجاریان زنده است و صدای الله اکبر مردم را هم می شنود .
به دنبال پخش شایعه درگذشت سعید حجاریان در زندان با همسر وی تماس گرفتیم. وی ضمن رد این شایعه از ملاقات با حجاریان خبر داد،هر چند تاکید کرد که او در شرایط بسیار نگران کننده ای قرار دارد.
خانم حجاریان که در صدایش اندوه سنگینی موج می زد،از ملاقات با همسرش در زندان اوین خبر داد و گفت:من امروز ایشان را دیدم
کجا بودند؟
بازداشتگاه اوین
چی شد که ملاقات دادند؟
نمی دانم چرا ملاقات دادند و علت موافقت شان با ملاقات چه بود؛ولی هر چه بود وضعیتشان اصلا خوب نبود.به هر حال می دانید که ایشان از ترور ده سال پیش به شدت آسیب دیدند.در واقع زنده ماندن ایشان یک معجزه بود ولی بعد از آن بسیار ناتوانند و در واقع به لحاظ فیزیکی مثل یک کودک شیرخوار هستند.اصلا بازداشت و نگهداری ایشان، فشار زیادی بر وی وارد می آورد.فشار خون او همیشه پایین بود ولی امروزکه فشارش را گرفتم بسیار بالا بود. برای همین به شدت نگران سلامتی او هستم.الان فشار سنگینی روی اوست. او الان فقط نگران خودش نیست، نگران وضعیت جامعه و انقلاب هم هست. در واقع آقای حجاریان زندگیش را در این راه گذاشته است.
توانستید صبحتی هم بکنید؟
نه؛ صحبت ها در حد سلام و احوالپرسی بود ولی صورتش مرتب از اشگ خیس می شد.یعنی قیافه نشان می داد که به شدت از وضعیت پیش آمده متاثر و نگران است که خدای ناکرده اتفاقی برای ایران بیفتد.
ملاقات پشت شیشه بود؟
نه؛حضوری بود.
تنها بودید؟
نه با برادرشان و پسرم رفته بودیم.
مامورین هم بودند؟
بله؛بودند و دوربین گذاشته بودند. البته به نظر نمی رسید ضرب و جرحی شده باشند، ولی وضعیت شان اصلا خوب نبود. من نگران هستم که سکته بکنند. یعنی اگر خدای ناکرده مشکلی برایشان پیش بیاید اینها می خواهند چطور جوابگو باشند.
ایشان وقتی بیرون بودند خودشان می توانستند به تنهایی از عهده کارهای روزمره شان بربیایند؟
او با واکر راه می رود و با کوچکترین حرکتی زمین می خورد. این اتفاق بارها در خانه افتاده بود ولی حالا اگر این اتفاق در آنجا بیفتد بسیار سنگین تمام خواهد شد؛فرض کنید سرش به جایی بخورد؛آقایان چطور می خواهند جوابگو باشند. یا به هر حال با توجه به اینکه فشارش بالا رفته وغذای زندان هم غذای مناسبی نیست، اگر چربی خونش بالا برود بسیار خطرناک است.برایش آسپیرین گذاشته اند ولی آسپیرین می تواند باعث خونریزی معده شود،و اگر این اتفاق بیفتد معلوم نیست چه عواقبی به دنبال داشته باشد.حالا اگر بیرون باشند این چیزها قابل کنترل است ولی در آنجا نمی دانم چه خواهد شد.
داروی مخصوصی می خورند؟
بله، او داروهای زیادی می خورد از جمله داروی آرامبخش.روزانه ده تا قرص می خورند که حرکت های اضافه را کنترل کند. هر کدام از این قرص ها می تواند مصرف کننده را تا دو روز بخواباند.
الان این داروها را دارند؟
بله برایشان بردیم.
از کسانی که آنجا بودند نپرسیدید بردن کسی مثل ایشان برای چیست؟
آنها کاره ای نبودند؛مامورانی بودند که فقط آنجا بودند؛ بنده خداها آن هم مثل بقیه مردم.
با مسئولین تماسی گرفته اید؟مثلا با آقای مرتضوی که ظاهرا اداره این امور به ایشان محول شده؟
بله ؛آقای مرتضوی می گوید ایشان در حزب فعال بوده.خب این حزب که غیرقانونی نبوده.قانونی فعالیت می کرده.همه چیز شفاف بوده.ایشان هم در سال دو سه تا مقاله بیشتر نمی نوشتند که این مقاله هم در روزنامه هایی چاپ می شده که مجاز بوده.کار خاصی انجام نداده.
الان مهم ترین نگرانی شما در مورد آقای حجاریان چیست؟
من بیشتر نگران سلامتی ایشان هستم.یعنی از یک طرف مظلومیت ایشان خیلی من را متاثر می کند.یعنی اینکه چنین موجودی را ببرند باز جویی کنند و تحت فشار قرار دهند برای من خیلی خیلی رقت آوراست. نمی توانم تحمل کنم.من دلم نمی خواهد چهره کشورم را چیزی شبیه اسراییل ببینم که یکی از رهبران فلسطین را با وضعیت جسمی مشابه در زندان نگاه داشتند و وقتی هم بیرون آمد دوباره ترورش کردند.کشور من از این نظر کشور خوشنامی بود؛ من دلم نمی خواهد این چیزها را ببینم.یعنی اصلا این چیزها برای من باورکردنی نیست؛ برای این انقلاب همه ما زحمت کشیدیم؛ همه مردم زحمت کشیدند؛خود من یکی از این مردم. زندان رفتم. شکنجه شدم و زجر کشیدیم تا این سیستم آمد. سال های سال احساس خوشبختی می کردم.دلم نمی خواهد این چهره برای من مغشوش بشود.
آقای حجاریان می دانستند بیرون چه خبر است؟از درگیری ها و کشتارها خبر داشتند؟
صدای الله اکبرها را می شنوند؛ ولی در جریان چیزهای دیگر فکر نمی کنم باشند. گفتند یک قران و یک مفاتیح دارند؛فکر نمی کنم در جریان چیز دیگری باشند. فقط از ما خواستند برایشان حافظ ببریم.
با شناختی که از آقای حجاریان دارید فکر می کنید اگر می فهمیدند که بچه های مردم اینطور در خیابان ها کشته می شوند چه حالی می شدند؟
من البته چیزی نگفتم تا حالش بدتر نشود ولی فکر می کنم گریه هایی که می کرد به خاطر همین چیزها بود. ایشان متاثرند نظامی که در ایجاد، تقویت و بقایش نقش داشتند،و می خواستند زوایایی را که در آن دچار مشکل بود اصلاح کنند،حالا دچار این وضع شده. این برایش خیلی دردناک است.
آقای حجاریان پیش از این ماجراها،به این انتخابات چه امیدی داشتند؟
ببینید این اتفاقات خیلی غیرمنتظره بود.او بیشتر منزل بود. دوستانش که سرگرم انتخابات بودند و او هم که نمی توانست این طرف و آن طرف برود.وقتی من از سرکاربه خانه بر می گشتم می گفت چه خبر؛می گفتم من که خبر خاصی ندارم ؛روزنامه ها را بخوان.می گفتم: چه می شود؟جواب می دادند:نگران نباش.درست می شود.حالا اینطور شد.من الان تنم از هر طرف زخم خورده. یکی وضعیت شوهرم؛یکی وضعیت جامعه. یکی وضعیت جوان ها را می بینم. واقعا دلم می خواهدببینم که این نظام به صراط مستقیم برگردد.
چطوری ممکن است؟
اگر عقل ها جمع بشود،عملی است. بارها از این اتفاقات افتاده ولی با تدبیر جمعی حل شده.
ولی الان خون بچه ها این وسط است
آن بچه ها همگی آرزی اصلاح امور را داشتند واگر این اصلاح اتفاق بیفتد خون آنها پایمال نخواهد شد.
نوشابه امیری
محسن مخملباف : رییس جمهور موسوی فرمان بده .
رئیس جمهور موسوی فرمان بده
اقتدار سیاسی با واداشتن مردم به عمل به وجود می آید و با خلاف آن از بین می رود.دروغگویان و دزدان رای ملت، با خریدن وقت، اقتدار سیاسی ملت را تضعیف می کنند. رئیس جمهور موسوی سکوت نکن. صبر نکن، به ما فرمان بده.گمشده ما مردم ایران، آگاهی نبود، شجاعت بود. ترس ما، از احساس تنهایی تک تک ما به وجود آمد. شرکت در انتخابات و راهپیمایی میلیونی ثابت کرد که اگر همه ملت با هم باشیم ضربه ناپذیریم.رئیس جمهور موسوی مردم را به خانه ها نفرست تا دوباره در تنهایی، سرکوبِ یاس و ترس شوند.از دولتی که خود غیر قانونی است، اجازه قانونی راهپیمایی مسالمت آمیز نخواه.اکثریت جامعه ایران که به تو رای داده اند، منتظر فرمانت هستند.به ما فرمان راهپیمایی بده.به ما فرمان اعتصاب عمومی بده.به ما فرمان مبارزه بده.نیاز مشترک ما فرمان توست، رئیس جمهور موسوی به ما ملت فرمان بده.از طرف مردم ایران
محسن مخملباف
6 تیر 1388
جنبش کنونی ایران به روش گاندیستی است
در طول چند دههی اخیر بسیاری از فلاسفهی جهان مبارزهی بدون خشونت را برای ایجاد تغییر پیشنهاد کردهاند. دکتر رامین جهانبگلو، استاد دانشگاه تورنتو ازجمله کسانی است که سالهای سال در این باره نوشته و توضیح داده است.
این در حالی است که بسیاری از فعالیتهای اخیر میرحسین موسوی را معادل یک جنبش نافرمانی مدنی صلحآمیز خواندهاند. دربارهی آنچه در ایران میگذرد و نقشی که روشنفکران جهانی میتوانند برای آیندهی ایران بازی کنند، با رامین جهانبگلو گفت و گو کردم.
آقای دکتر جهانبگلو در طول چند روز گذشته شاهد این بودیم که جمعیتها و گروههای مختلف جهانی نسبت به آنچه در ایران میگذرد واکنش نشان دادهاند. واکنش روشنفکران را نسبت به آنچه در ایران میگذرد چگونه ارزیابی میکنید؟
فکر میکنم روشنفکران هم از طریق انتقادی که کردند و از طریق مقالاتی که نوشتند در اطراف جهان، نشان دادند که آنها هم نسبت به وضع ایرانی آگاه هستند و اوضاع را دنبال میکنند و ما در هفتهی گذشته چندین امضا از کشورهای گوناگون توسط روشنفکران جهان داشتیم. حتا روشنفکران بسیار سرشناسی مثل نوام چامسکی یا روشنفکران آمریکای لاتین، هند، دنیای عرب، همه این وضعیت را دنبال کردهاند و وضعیت خشونت در ایران را محکوم کردهاند.
به خاطر همین فکر میکنم همانقدر که بینندگان ساده و میشود گفت شهروندان ساده به نوعی دارند مسایل ایران را دنبال میکنند، روشنفکران هم کاملاً آگاه هستند و به نوعی میخواهند مسئولیت خودشان را در این موضوع نشان بدهند که چگونه میتوانند وجدانهای بیدار جهان باشند، لاقل نسبت به وضعی که امروزه در ایران است.
این آگاهسازی روشنفکران، مسألهی بسیار مهمی است. ولی این سوال پیش میآید که روشنفکران در خارج از کشور چه کاری میتوانند بکنند که بتواند فشار بیشتری به دولت ایران بیاورد؟
اگر سابقهی روشنفکری را در جهان لااقل در قرن بیستم نگاه بکنیم تا دریابیم روشنفکران برای آنکه روی حکومتها، دیکتاتوریها و سیستمهایی که حقوق بشر را پایمال میکردند، از چه ساز و کارهایی استفاده کردند، میبینیم که همیشه روشهای مختلفی بوده است.
مثلاً امضا یکی از روشهایی بوده که داشتند، اعلامیههای گوناگون منتشر میکردند. همچنین با جوامع مدنی آن کشورها در ارتباط بودند. سوم اینکه شهروندهای خودشان را به راهپیماییهایی در کشور خودشان دعوت میکنند. مثلاً من بیست سال در پاریس زندگی میکردم، و یادم هست که برای کودتای پینوشه در شیلی و جریانات لهستان، بسیاری از روشنفکران فرانسوی اعلامیه امضا کردند، و در میتینگهای مختلف شرکت کردند و خودشان هم به صورت خیلی سمبولیک در تظاهرات شرکت میکردند.
و این برای افراد جامعه فرانسه یا به طور کلی در اروپا خیلی مهم بود. برای اینکه میدیدند در صف اول تظاهرکنندگان روشنفکران هم هستند، همانقدر که ممکن است سیاستمداران باشند. بیشتر از آنکه فقط یک حربهی سیاسی داشته باشید روشنفکری به طور کلی یک مسألهی مسئولیت اخلاقی است. این خیلی امر مهمی است.
در برخی از رسانههای مختلف در طول روزهای اخیر نقل قول شده است که آقای موسوی، رهبری یک جنبش نافرمانی مدنی است. با توجه به مطالعاتی که خود شما در هندوستان داشتید و بهقول معروف وضعیت تاریخی آنجا را دنبال کردید، فکر میکنید هیچ شباهتی میان جنبشی که آقای موسوی رهبری میکند و فعالیتی که در نیمهی نخست قرن بیستم در هندوستان شد، وجود دارد؟
راستش خودم مقالهای به نام «لحظه گاندیستی در ایران» نوشتم و فکر میکنم اگر آقای موسوی را کنار بگذاریم، لااقل جنبشی که در ایران امروز هست یا همین تظاهرکنندگان کاملاً روشهای پرهیز از خشونت را پیشه میکنند و کاملاً یک روش گاندیستی است.
روشی است که در کشورهای دیگر هم دیدهایم و لزومی هم ندارد برخلاف بسیاری، دست آمریکا یا انگلیس در کار باشد، چنانکه برای جنبش گاندی یا مارتین لوترکینگ نه دست آمریکا در میان بود نه دست انگلیس. این روشهایی است که به صورت تجربی خود مردم یاد میگیرند.
تک تک تظاهرکنندگانی که در میدان هفت تیر یا در خیابان جیحون در تهران یا در شهرهای دیگر تظاهرات میکنند، نرفتند که گاندی و مارتین لوترکینگ بخوانند. بههرحال این استراتژیی است که حتا فکر میکنم امروزه به صورت خودجوش در ایران بهوجود میآید.
یعنی لازم نیست که آقای موسوی به آنان بگوید که شما نافرمانی مدنی بکنید یا مثلاً اعتصاب بکنید. بلکه میدانند که بخشش از فرهنگ سیاسی ایران میآید، مثل تحصن کردن و بخشیاش هم از فرهنگ عمومی جهان امروز میآید که میتوانند جوانان از اینور و آنور یاد بگیرند و بدانند این یکنوع تجربهی دموکراتیک است. یعنی بههرحال اگر نخواهید خشونت اعمال بکنید و در مقابل خشونت بایستید، طبیعتاً یکی از کارها این است که تظاهرات بکنید و دیگری هم این که تحصن بکنید.
چه جنبههایی از فعالیت ایرانیان داخل و خارج از کشور در طول ده ـ دوازده روز گذشته برای شما جذاب بوده است؟
جنبهای که برای من خیلی مهم است این است که به نظر من، الان ایرانیان نه تنها فقط در خود ایران، بلکه در تمام اطراف و اکناف جهان نشان میدهند که ملتی بسیار متمدن هستند. ملتی هستند که از خشونت پرهیز میکنند و میخواهند به جهانیان نشان بدهند روشهایی که پیشه میکنند تا به حقوقشان برسند، در حقیقت روشهای کاملاً عدم خشونت و خشونت پرهیز است.
آیت الله بیات زنجانی : راهپیمایی حق شرعی و برخورد با مردم بی دفاع خلاف شرع است .
استفتائات آیت الله بیات زنجانی
سئوال: همانگونه که مستحضرید طی چند روز گذشته به علت مسایل ناشی از انتخابات تجمعاتی در تهران شکل گرفته است. از آنجا که مطابق با قانون اساسی برگزاری راهپیمایی به شرط آنکه مخل به مبانی اسلام نباشد آزاد اعلام گردیده لذا خواهشمند است به دو سوال اینجانب در صورت امکان پاسخ فرمایید: 1.آیا این تجمعات ـکه خود نیز در آن حضور داشته ام و خدا را شاهد و ناظر می گیرم که لحظه ای بر خلاف دین مبین اسلام فکر و عمل نکرده ام ـ مخل به مبانی اسلام می باشد یا خیر؟ 2.چنانچه پاسخ منفی بود آیا رفتار مسوولان نظام با شرکت کنندگان مطابق با دین مبین اسلام و قانون اساسی هست یا خیر؟ با سپاس – 05/04/1388
پاسخ: این تجمعات حق قانونی مردم و تنها راه برای رسانیدن توقعات و مطالبات به گوش حاکمان بوده و از طرفی قانون اساسی هم آن را به عنوان یک حق اساسی برای مردم پذیرفته است و به همین دلیل وزارت کشور بر اساس همین قانون، موظف به دادن مجوز بوده تا افراد اعتراضشان را در چارچوب قانون مطرح کنند و اگر چنین نمی شود، مردم مقصر نیستند بلکه وزارت کشور باید پاسخگو باشد و از همین جا پاسخ سئوال بعدی نیز مشخص است که زمانی که مردم برای اعلام مطالبات مشروع و قانونی خود از حکومت مساعدت و کمک خواسته اند، حکومت موظف به همکاری و اقدام بایسته بوده است و اگر اقدام نکرده، مرتکب خلاف شده و مسوول است.
با سلام و درود خدمت مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت الله العظمی بیات زنجانی ایجانب سرباز وظیفه ای هستم که در این حوادث اخیر مجبور به رویارویی با راهپیمایان شده ام پرسش اینجانب این است که رویارویی و برخورد با راهپیمایان و ضرب و شتم آنان و در برخی موارد برخورد فیزیکی و خشونت بار جایز است یا خیر ؟ و اگر جایز بود تا چه حدی میتوانیم آنها را تنبیه کنیم ؟ و اگر امر دایر شد بین برخورد فیزیکی با مردم و تنبیه اینجانب توسط مافوق وظیفه چیست ؟ اردتمند حسن سرباز – 05/04/1388
جواب: وظیفه شما ملایمت و عدم برخورد با مردم است و اگر امر دایر شود بین برخورد فیزیکی با مردم و توبیخ، مطمئناً تکلیف در پذیرفتن تنبیه و توبیخ است. مطمئناً در هر حال برخورد با مردم بی دفاع مشروع نیست.
تجمع هفتم تیر حامیان موسوی در مسجد قبا
وال استریت ژورنال : جمهوری اسلامی نطامی نیست که زیاد دوام بیاورد .
پرخاش هادی غفاری به خامنه ای
آیا رییس مجمع سکوت خود را می شکند ؟
صحبت های محمود احمدی نژاد علیه هاشمی رفسنجانی در مناظره با میرحسین موسوی باعث شد تا رئیس مجلس خبرگان رهبری نامه ای خطاب به مقام رهبری بنویسد و دغدغه های خود را درباره مسائل کشور بیان کند.
نامه هاشمی اما باعث نشد تا حامیان دولت دست از تخریب علیه وی بردارند و آنها همچون دوره پیشین انتخابات با تمام توان او را تخریب کردند و وی را صحنه گردان دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری معرفی کردند.
دلخوری های هاشمی رفسنجانی از این مسائل باعث شد تا وی در برابر حملات پی در پی مخالفان خود و ناآرامی های اخیر در کشور سکوت اختیار کند.
در این راستا چندی پیش یک منبع نزدیک به رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت: وی از حال روحی خوبی برخوردار است و نمی خواهد در مقابله با فشارهای روانی رئیس جمهور و هوادارن او وا کنش خاصی نشان دهد.
در این خصوص گفته می شد که هاشمی از پذیرفتن افرادی که قصد مذاکره با او درباره حوادث پس از انتخابات را داشته اند خودداری کرده است اما در نهایت وی اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس هشتم را به حضور پذیرفت تا به سخنان آنها در خصوص وقایع پس از انتخابات گوش فرا دهد.
اینچنین بود که اعضای کمیسیون امنیت ملی به دیدار رئیس مجمع تشخیص مصلحت شتافتند تا ضمن چاره جویی از ایشان درخواست کنند نقش محوری تری را در حل مسائل فعلی کشور ایفا کند.
گفته می شود هاشمی از اقدامات کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره پیگیری حوادث روی داده پس از انتخابات استقبال کرده است و از آنها خواسته فعالیت خود را تا روشن شدن قضایا ادامه دهند.
در مقابل نیز اعضای این کمیسیون از هاشمی در خواست کردند به عنوان یکی از شخصیت های کلیدی نظام نقش محوری تری را در این خصوص ایفا کند که هاشمی قول داد مساعدت های لازم را انجام دهد.
علاء الدین بروجردی در خصوص نظرات هاشمی رفسنجانی گفت: «آیتا... هاشمیرفسنجانی دغدغه روشن شدن قضایا را داشت و این اقدام كمیسیون را بسیار تحسین كرد و بر ادامه این راه و ادامه پیگیریها تاكید داشت و علاقهمند بود كه نقش خود را بهعنوان یكی از شخصیتهای برجسته نظام هم به عنوان رییس مجلس خبرگان رهبری و همچنین ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام ایفا كند.»
علاءالدین بروجردی، رییس كمیسیون امنیت ملی به همراه سبحانینیا، نایب رییس اول كمیسیون، كوثری، نایب رییس دوم كمیسیون، كرمی، رییس كمیته دفاعی، سروری، رییس كمیته امنیت، جلالی و الهیان، عضو هیات رییسه كمیسیون که از حامیان دولت در مجلس محسوب میشوند، در این دیدار و دیدار با موسوی و کروبی حضور داشتند.
نتایج این دیدارها قرار است به اطلاع احمدینژاد و مقام معظم رهبری و بعدا لاریجانی برسد و سپس در جلسه غیرعلنی مجلس که احتمالا در یکی از روزهای هفته جاری خواهد بود قرائت شود.
اینکه هاشمی آنچنان که به اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس وعده داده است، نقش فعالی در خصوص حوادث پس از انتخابات ایفا خواهد کرد یا کماکان به سکوت خود ادامه خواهد داد در آینده مشخص خواهد شد.
دو شرط کروبی برای حضور در هیات ویژه رسیدگی به انتخابات
سخنگوی حزب اعتماد ملی: اگر هیات بی طرف که مورد قبول ما باشد و به تمامی اعتراض ها رسیدگی کند به هر نتیجه ای برسد، قبول می کنیم.
در پی تشکیل هیاتی از سوی شورای نگهبان، سخنگوی حزب اعتماد ملی گفته است که مهدی کروبی نامزد انتخابات ریاست جمهوری به شرطی که دو نفر از اعضای هیات عوض شوند و این هیات به تمامی شکایت های آنها رسیدگی کند، نماینده ای را برای حضور در این هیات معرفی خواهد کرد.
اسماعیل گرامی مقدم سخنگوی حزب اعتماد ملی گفت: "دو نفر از افرادی که از سوی شورای نگهبان معرفی شده اند، باید تغییر کنند چون مواضع آنها از قبل مشخص است و بی طرف نیستند. در حالی که اعضای هیات بررسی کننده مسائل انتخابات، باید بی طرف باشند."
گرامی مقدم، نامی از این دو عضو هیات ویژه نبرده که از سوی شورای نگهبان معرفی معرفی شده اند.
سخنگوی حزب اعتماد ملی به شرط دیگری هم اشاره می کند و می گوید: "شورای نگهبان دائم تکرار می کند که ما برای شمارش آرا هیات تشکیل می دهیم در حالی که از 28 موردی که ارائه شده یکی هم بازشماری آراست. برای همین اگر به تمامی شکایت های رسیدگی شود، در آن صورت نماینده معرفی می شود."
شورای نگهبان روز جمعه پنجم تیر اعلام کرد برای جلب اعتماد نامزدهای معترض انتخابات ریاست جمهوری، "هیأتی ویژه" را برای بررسی روند انتخابات و بازشماری ده درصد آرا تشکیل داده است و نامزدهای معترض برای این هیات یک نفر نماینده معرفی کنند.
قرار است تا عصر امروز شنبه ششم تیر ماه نمایندگان نامزدها معرفی شوند اما تاکنون میرحسین موسوی و مهدی کروبی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری واکنشی رسمی نسبت به تشکیل این هیات نشان نداده اند.
گرامی مقدم می گوید که چون می خواهیم در مسیر قانونی اعتراض مان را پیگیری کنیم از هر پیشنهادی که باعث شود انتخابات با بی طرفی کامل رسیدگی شود، استقبال می کنیم .
سخنگوی حزب اعتماد ملی تاکید می کند که اگر هیات بی طرف که مورد قبول ما باشد و به تمامی اعتراض ها رسیدگی کند به هر نتیجه ای برسد، قبول می کنیم.
در هیاتی که شورای نگهبان برای بررسی انتخابات تشکیل داده است علی اکبر ولایتی وزیر خارجه سابق ایران، غلامعلی حدادعادل رئیس پیشین مجلس ، گودرز افتخارجهرمی، قربانعلی دری نجف آبادی دادستان کل کشور و وزیر سابق اطلاعات، محمد حسن ابوترابی فرد نایب رئیس مجلس و محمد حسن رحیمیان نماینده آیت الله خامنه ای در بنیاد شهید در آن عضویت دارند.
قرار است این هیات با حضور نمایندگان معترض گزارشی از روند برگزاری انتخابات تهیه کند و ۱۰ درصد از صندوق ها نیز با حضور همین هیأت بازشماری شود.
پیش از این، محسن رضایی نامزد دیگر انتخابات ریاست جمهوری نیز از تشکیل هیات بررسی انتخابات استقبال کرده ولی گفته است که در صورت حضور نمایندگان نامزدهای دیگر، برای این هیات نماینده می فرستد.
رضایی در نامه ای به احمد جنتی دبیر شورای نگهبان تشکیل هیات ویژه را دیرهنگام توصیف کرده و گفته است: "(تشکیل این هیات) اقدامی پسندیده است که این جانب از آن استقبال کرده و نماینده خود را مشروط به حضور دیگران در آن شرکت می دهم."
رضایی ابراز امیدواری کرده که آقایان کروبی و موسوی "با مشارکت و معرفی نماینده خود به هیات ویژه در جهت ابهامات و شبهات انتخابات و ایفای حقوق ملت، فرصت بوجود آمده را مغتنم شمارند."
منبع: بی بی سی
مهم : نامه مهندس میرحسین موسوی به شورای نگهبان
از آنجا که بنابر اعلام شورای نگهبان بخشی از تخلفات صورت گرفته در انتخابات دهم بیرون از دایره صلاحیت بررسی آن شورا است و نیز بخش هایی از اعتراضات قانونی علاوه بر شخص وزیر کشور و عوامل و مجریان آن وزارتخانه متوجه نحوه عملکرد تعدادی از اعضای خود شورای نگهبان و تخطی آنها از ضوابط قانونی و نقض بیطرفی است، رسیدن به یک داوری منصفانه در این مورد اساساً نمی تواند در حیطه شورای نگهبان و به طریق اولی در حیطه هیأتی باشد که منتخب این شوراست.
متن کامل این نامه به شرح ذیل می باشد:
بسمه تعالی
شورای محترم نگهبان
سلام علیکم،
بازگشت به نامه شماره 33512/31/88 مورخ 5/4/1388 معاون اجرایی و امور انتخابات آن شورا، همانگونه که در دو نامه قبلی اعلام گردید گستره تخلفات و تقلبات انجام شده در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و موارد نقض قوانین از سوی دولت و وزارت کشور که بخشی از آن در نامه مورخ 28/3/88 رئیس سازمان بازرسی کل کشور مستند و وارد تشخیص داده شده به حدی است که منحصر کردن رسیدگی به شکایات مربوط به تخلفات انتخاباتی به بازشماری ده درصد صندوق های رأی نمی تواند به جلب اعتماد و اطمینان مردم کمک کند و افکار عمومی را در خصوص نتایج اعلام شده اقناع نماید.
بر اساس آنچه که قبلاً به آگاهی آن شورا رسید حجم تخلفات و اقدامات مغایر قانون در چهار بخش:
الف. فعالیتها، تبلیغات انتخاباتی و اقدامات تا پیش از روز رأی گیری
ب. عملیات اخذ رأی و شمارش آرا
ج. جمع بندی و اعلام نتایج آرا
د. اقدامات پس از رأی گیری و اعلام نتایج آرا
به گونه ای است که چاره ای جز ابطال انتخابات و برگزاری مجدد آن باقی نگذاشته است. به عنوان نمونه به برخی از اهم عناوین تخلفات و اقدامات مغایر قانون اشاره می شود که از مصادیق "تأثیر در نتیجه کلی انتخابات" موضوع تبصره ماده 33 قانون انتخابات ریاست جمهوری است و ابطال این انتخابات را اجتناب ناپذیر می سازد (تفصیل هر یک از این عناوین به پیوست ارسال می شود):
1. نقض صریح، گسترده و جسورانه ماده 68 قانون انتخابات و استفاده وسیع از امکانات دولتی و منابع عمومی و مداخله آشکار تعدادی از اعضای دولت، مدیران ارشد و استانداران و مدیران اجرایی به نفع نامزد حاکم.
2. عدم رعایت بی طرفی از جانب صدا و سیما و ایراد اتهامات اثبات نشده که بخشی از آنها از سوی دادستان کل کشور عمل مجرمانه تلقی شده است و نیز تبلیغ گسترده و جانبدارانه رسانه های متعلق به دولت ( ایرنا، روزنامه های دولتی و سایتهای خبری ) به نفع نامزد حاکم.
3. وقوع گسترده جرایم موضوع ماده 33 قانون انتخابات ریاست جمهوری در زمینه های زیر که مخالف نص صریح بندهای ماده مذکور اند:
خرید رأی از طریق توزیع سود سهام عدالت و پرداختهای نقدی به خانواده های تحت پوشش نهادهای حمایتی و روستائیان و عشایر و نظایر آن.
تهدید و تطمیع در امر انتخابات از طریق افراد وابسته به دولت و پرداخت وجوه نقد به اعضای شوراهای اسلامی و افراد ذی نفوذ و ...
عدم اطمینان از خالی بودن صندوقها قبل از لاک و مهر و نیز گم شدن یا خارج شدن تعرفه ها و صندوقها از شعب اخذ رأی با توجه به عدم حضور ناظران و گزارشهای واصله.
عدم اخذ رأی از بخش قابل توجهی از واجدین شرایط با محدود کردن زمان اخذ رأی و تخلفات متعدد در روز رأی گیری از قبیل مدیریت تعرفه ها و ایجاد کمبود تعرفه در شعب اخذ رأی.
تقلب در رأی گیری که علیرغم چاپ بیش از 12 میلیون تعرفه اضافی و نیز چاپ حدود 2.5 میلیون ( و به قولی بیشتر ) تعرفه جدید بدون شماره سریال با مجوز یکی از اعضای شورای نگهبان در روز قبل از رأی گیری، کمبود تعرفه در حوزه های اخذ رأی را شاهد بودیم و بدون تردید با کنترل ته برگ های تعرفه ها با بانک اطلاعات ثبت احوال حجم عظیم آن قابل اثبات است و نیز تخلفات شمارش و تجمیع آرا.
توصیه به رأی دادن به نامزد مشخص توسط اعضای شعبه و ناظران و اساساً شکل گیری بخش قابل توجهی از شعب اخذ رأی و ناظران شورای نگهبان از میان هواداران نامزد حاکم.
ایجاد رعب و وحشت برای رأی دهندگان و هواداران آنها در یک هفته منتهی به روز اخذ رأی و حمله به ستادها و هواداران در تجمعات قانونی تبلیغاتی در مناطق مختلف کشور.
ایجاد محدودیت های متعدد برای نمایندگان ناظر ستادهای نامزدها برای حضور در جلسات هیأت های اجرایی، مراکز شمارش و تجمیع آرا و بخش قابل توجهی از شعب اخذ رأی.
قطع سرویس پیام کوتاه در روز رأی گیری به عنوان ابزار پیش بینی شده برای نظارت بر شعب اخذ رأی و انعکاس تخلفات از سوی ناظرین ستادهای اینجانب جهت پیگیری قانونی و قطع تلفنهای همراه و ثابت کمیته صیانت از آرا در زمان تجمیع و اعلام نتایج.
4. طراحی ساز و کاری غیر قابل نظارت و مغایر قانون برای تجمیع آرای شمارش شده و اعلام نتایج آرا به صورت مهندسی شده ( آن هم در حالی که قبل از شروع اعلام نتایج از سوی ستاد انتخابات وزارت کشور، نتایج انتخابات در سایتهای وابسته به دولت، سپاه و روزنامه کیهان درج شده بود )
5. مداخله گسترده و غیرقانونی بخش هایی از نیروهای مسلح قبل و حین انتخابات که خلاف نص صریح نظر حضرت امام (ره) می باشد.
6. وجود بیش از 170 حوزه اخذ رأی با میزان آرای مأخوذه بین 95 تا 140 درصد.
7. حمله به ستادهای انتخاباتی در شهرستانها و تهران و پلمپ ستاد مرکزی اینجانب و دستگیری رئیس و اعضای فعال آن که موجب اخلال در گردآوری کامل اسناد و مدارک تخلفات انتخاباتی گردید.
که همه موارد فوق دال بر وجود تخلفات برنامه ریزی شده و سازمان یافته جدی در امر برگزاری انتخابات است.
از آنجا که بنابر اعلام شورای نگهبان بخشی از تخلفات صورت گرفته در انتخابات دهم ریاست جمهوری بیرون از دایره صلاحیت بررسی آن شورا است و نیز بخش هایی از اعتراضات قانونی علاوه بر شخص وزیر کشور و عوامل و مجریان آن وزارتخانه متوجه نحوه عملکرد تعدادی از اعضای خود شورای نگهبان و تخطی آنها از ضوابط قانونی و نقض بیطرفی است، رسیدن به یک داوری منصفانه در این مورد اساساً نمی تواند در حیطه شورای نگهبان و به طریق اولی در حیطه هیأتی باشد که منتخب این شوراست، گذشته از اینکه برخی از افراد این هیآت در این انتخابات موضع بیطرف نداشته اند و نسبت به نتایج آن پیش از بررسی، اعلام موضع کرده اند که این مسأله به رفع ابهامات و اقناع افکار عمومی کمک نمی کند.
لذا اینجانب ضمن تأکید مجدد بر ابطال انتخابات به عنوان مناسب ترین راه برون رفت از معضل ایجاد شده و بازسازی اعتماد عمومی و صرفاً برای اینکه راهی نیز جهت رسیدگی از طریق یک هیأت حکمیت ملی گشوده بماند و اعتراض قانونی مردم در مرجعی مورد رسیدگی قرار گیرد که بتواند مورد اجماع ملی و وفاق عمومی بوده و رأی آن مورد قبول عموم رأی دهندگان و مایه اطمینان خاطر مردم باشد، پیشنهاد می کنم که موضوع به حکمیتی شرعی و قانونی و مستقل که مورد اتفاق نامزدها و حمایت آن دسته از حضرات آیات و مراجع عظام تقلید که حل و فصل موضوع را پیگیری نموده اند، باشد ارجاع داده شود.
میرحسین موسوی
منبع: قلم