۱۴ تیر ۱۳۸۸

تجمع مقابل زندان اوین و دادگاه انقلاب

بنابه گزارشات رسیده از مقابل زندان اوین و دادگاه انقلاب تهران، تعداد زیادی از خانواده های دستگیر شدگان اخیر صبح امروز در مقابل زندان اوین و دادگاه انقلاب تجمع کردند و خواستار مطلع شدن از وضعیت و شرایط عزیزان خود شدند. صبح امروز یکشنبه 14 تیرماه از ساعت 08:00 صبح خانواده های دستگیر شدگان اعتراضات اخیر همزمان در 2 نقطه تجمع کردند. صدها نفر ازآنها در مقابل دادگاه انقلاب و زندان اوین جمع شده اند. تعداد زیادی از خانواده از سرنوشت عزیزانشان از زمان دستگیری تا به حال بی خبر هستند. دادگاه انقلاب و زندان اوین از دادن هر گونه خبری از وضعیت و شرایط عزیزانشان مانند ( آیا در بازداشت آنها بسر می برند؟ در کجا بسر می برند و چه شرایط دارند) خوداری می کند. همچنین تعداد زیاد دیگری از دستگیر شدگان که محل بازداشت آنها مشخص شده است ولی خانواده های آنها از وضعیت وشرایط عزیزانشان هنوز بی خبر هستند . در میان اجتماع کنندگان تعدادی از آقایانی که با در بغل داشتن فرزندان کوچک خود در مقابل زندان اوین تجمع کرده اند و در انتظار مطلع شدن از وضعیت همسران بازداشت شدۀ خود بسر می برند. کودکان خردسال آنها با چهره های مسترب و چشمان معصومانۀ خود مادرانشان را درجمعیت جستجو می کنند. همچنین تعدادی از خانواده های که از شهرستانهای مختلف آمده اند در بین تجمع کنندگان بسر می برند و شرایطی مشابه با سایرین دارند. این تجمعات تقریبا روزانه در مقابل زندان اوین و دادگاه انقلاب بر پا می شود . که معمولا از ساعت 08:00 صبح تا ساعت 15:00 بعد از ظهر ادامه می یابد. نیروهای لباس شخصی در هر دو محل حاضر هستند و خانواده ها را زیر نظر خود دارند. فعالین حقوق بشر ودمکراسی در ایران، بازداشت ، شکنجه و در بی اطلاعی نگه داشتن خانواده ها از وضعیت عزیزانشان را محکوم کردن وخواستار آزادی فوری و بی قید وشرط تمامی زندانیان سیاسی است همچنبن از کمیسر عالی حقوق بشر و سایر سازمانها حقوق بشری خواستار اقدامات بین المللی برای آزادی تمامی دستگیر شدگان اعتراضات اخیر است. 14 تیر 1388 برابر با 5 ژولای 2009 گزارش فوق به سازمانهای زیر ارسال گردید: کمیساریای عالی حقوق بشر کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا سازمان عفو بین الملل سازمان دیدبان حقوق بشر
فعالین حقوق بشر ودمکراسی در ایران
بنابه گزارشات رسیده از مقابل زندان اوین و دادگاه انقلاب تهران، تعداد زیادی از خانواده های دستگیر شدگان اخیر صبح امروز در مقابل زندان اوین و دادگاه انقلاب تجمع کردند و خواستار مطلع شدن از وضعیت و شرایط عزیزان خود شدند.صبح امروز یکشنبه 14 تیرماه از ساعت 08:00 صبح خانواده های دستگیر شدگان اعتراضات اخیر همزمان در 2 نقطه تجمع کردند. صدها نفر ازآنها در مقابل دادگاه انقلاب و زندان اوین جمع شده اند. تعداد زیادی از خانواده از سرنوشت عزیزانشان از زمان دستگیری تا به حال بی خبر هستند. دادگاه انقلاب و زندان اوین از دادن هر گونه خبری از وضعیت و شرایط عزیزانشان مانند ( آیا در بازداشت آنها بسر می برند؟ در کجا بسر می برند و چه شرایط دارند) خوداری می کند. همچنین تعداد زیاد دیگری از دستگیر شدگان که محل بازداشت آنها مشخص شده است ولی خانواده های آنها از وضعیت وشرایط عزیزانشان هنوز بی خبر هستند .
در میان اجتماع کنندگان تعدادی از آقایانی که با در بغل داشتن فرزندان کوچک خود در مقابل زندان اوین تجمع کرده اند و در انتظار مطلع شدن از وضعیت همسران بازداشت شدۀ خود بسر می برند. کودکان خردسال آنها با چهره های مسترب و چشمان معصومانۀ خود مادرانشان را درجمعیت جستجو می کنند. همچنین تعدادی از خانواده های که از شهرستانهای مختلف آمده اند در بین تجمع کنندگان بسر می برند و شرایطی مشابه با سایرین دارند.
این تجمعات تقریبا روزانه در مقابل زندان اوین و دادگاه انقلاب بر پا می شود . که معمولا از ساعت 08:00 صبح تا ساعت 15:00 بعد از ظهر ادامه می یابد.
نیروهای لباس شخصی در هر دو محل حاضر هستند و خانواده ها را زیر نظر خود دارند.
فعالین حقوق بشر ودمکراسی در ایران، بازداشت ، شکنجه و در بی اطلاعی نگه داشتن خانواده ها از وضعیت عزیزانشان را محکوم کردن وخواستار آزادی فوری و بی قید وشرط تمامی زندانیان سیاسی است همچنبن از کمیسر عالی حقوق بشر و سایر سازمانها حقوق بشری خواستار اقدامات بین المللی برای آزادی تمامی دستگیر شدگان اعتراضات اخیر است.
14 تیر 1388 برابر با 5 ژولای 2009
گزارش فوق به سازمانهای زیر ارسال گردید:
کمیساریای عالی حقوق بشر
کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا
سازمان عفو بین الملل
سازمان دیدبان حقوق بشر

نیویورک تایمز پاسخ می دهد: چرا ایران از تلویزیون فارسی بی بی سی عصبانی است؟

“جان برن” در گزارشی که با عنوان ” مقامات ایران از کانال تلویزیونی فارسی در بریتانیا عصبانی اند “ در نیویورک تایمز به چاپ رسانده ، به تشریح نقش این بنگاه تصویرپراکنی دولت بریتانیا در اطلاع رسانی در مورد نا آرامی های اخیر تهران پرداخته است.خواندن این گزارش را به ویژه به مسوولان صدا وسیمای جمهوری اسلامی و کسانی که مصمم به مدیریت جریان اطلاعات در عصر انفجار انفورماتیک هستند توصیه می کنیم.
گزارش را در زیر بخوانید:
به گفته آیت الله های ایران این نه خیابانهای تهران که ساختمانی در قلب لندن است که حکومت اسلامی را به خطر انداخته است.
کارگزاران این جنگ “تمام عیار” علیه جمهوری اسلامی، 140 نفر مرد و زنی هستند که در بنگاه سخن پراکنی بی.بی.سی در خیابان آکسفور لندن مشغول بکارند. این افراد ایرانی هستند و در کانال تلویزیونی فارسی بی.بی.سی کار می کنند که شش ماه پیش کار خود را شروع کرد و اکنون شمار تماشاچیان روزانه آن به 6 تا 8 میلیون نفر می رسد.
این تخمین از گزارشی بدست آمده که تلویزیون دولتی ایران تهیه و به بیرون درز کرده و در آن نسبت به تهدید این کانال جدید اعلام خطر شده است. در تظاهرات اخیر تهران ، کانال فارسی بی.بی.سی در مرکز تحولات سیاسی قرار داشت. در این تظاهرات، نظام کهنه سیاسی ایران با سلاحهای جدید به لرزه افتاد: کانالهای تلویزیونی ماهواره ای مثل بی.بی.سی، سایتهای اینترنتی مانند تویتر و فیس بوک، و ویدئو موبایلها که درگیریهای تهران را برای تماشاچیان جهان ضبط می کرد.
سینا مطلبی، 36 ساله، که در لندن به جنبه های دوسویه پوشش کانال بی.بی.سی نظارت دارد، می گوید: “با این رسانه های جدید، ایران بکلی کشور دیگری شده است.” او بیش از هرکس دیگری به تکنولوژی جدید وارد است. او که در سال 2003 از وب لاگ نویسان معروف ایران بود، و مدتی را در زندان اوین بسر برد، هم اکنون همراه با عده ای دیگر از روزنامه نگاران و وب لاگ نویسان اصلاح طلب در کانال بی.بی.سی کار می کند.
دولت ایران چندین سایت خبری خارجی را متهم به پوشش خبری مغرضانه کرده است. اما به نظر آنها بی.بی.سی از همه خطرناک تر است. رئیس خبرگزاری فارس، پوشش خبری بی.بی.سی را “جنگ روانی” خوانده و این سایت را متهم به “دروغ پراکنی و شایعه سازی” می کند. روزنامه “وطن امروز”، که هوادار احمدی نژاد است، می نویسد که خبرنگار بی.بی.سی از یک “تبهکار” خواسته تا ندا آقا سلطان را بکشد. تلویزیون دولتی با تظاهرات کنندکانی مصاحبه کرده که گفته اند کانال فارسی بی.بی.سی آنها ترغیب به ریختن به خیابانها کرده است.
راب بینون، مدیر کانال فارسی بی.بی.سی، به این اتهامات می خندد و می گوید: ” اگر بخواهم سیاست را قاطی کارم کنم نمیتوانم کارم را آنطور که باید، انجام دهم.” او دو سال است که در این کانال استخدام شده تا ایرانیان و افغانها را برای مدیریت آتی این کانال آموزش دهد.
بینون می گوید که بی طرفی در جریانات اخیر به ویژه اهمیت دارد. این به معنی مصاحبه با هواداران احمدی نژاد است، کاری که به دلیل ممنوع کردن گفتگوی مقامات دولتی با این کانال دشوار شده است. آنها مجبورند برای منعکس کردن نظرات دولت از روزنامه ها و خبرگزاریهای دولتی استفاده کنند. دقیقا بخاطر اینکه ایرانیان بی.بی.سی را واقع گرا و بی طرف می دانند ، این کانال چنین مورد حمله قرار گرفته است.
با بالا گرفتن رویدادهای ایران، این کانال برنامه های خود را از 8 ساعت به 11 ساعت افزایش داد. رکسانا شاپور، سخنگوی این کانال، میگوید که در بحبوحه تظاهرات، روزانه 10 هزار ایمیل و شش ویدئو کلیپ در هر دقیقه از مردم ایران دریافت می کرده است. وب سایت این کانال در روز بعد از انتخابات ، 3 میلیون بیننده داشته است.
کانالهای خارجی در سراسر ایران با دیشهایی گرفته میشود که روی پشت بامها گذاشته شده اند. این خود یک سرپیچی از حکومت آیت الله هاست که داشتن دیش را غیراسلامی میدانند. اما چون در ایران کانالهای خارجی بسیار پرطرفدارند، آنها جمع آوری دیشها را هم از نظر سیاسی خطرناک و هم غیر عملی می بینند.
از شب انتخابات دولت ایران شروع به انداختن پارازیت بر روی کانالهای فارسی کرد. اما مهندسان بی.بی.سی امواج خود را از دو ماهواره دیگر پخش کردند که برهم زدن آنها کار دشواری است. خبرنگاران بی.بی.سی یکی پس از دیگری از ایران اخراج شدند. به کانال فارسی اجازه ندادند تا خبرنگار در تهران داشته باشد، و بی.بی.سی انگلیسی نیز از ترس اقدامات دولت ایران، به خبرنگاران خود دستور داد تا در کانال فارسی ظاهر نشوند.
جان سیمپسون، خبرنگار بی.بی.سی که برای پوشش خبری انتخابات به تهران رفته بود، می گوید که در خیابانهای تهران از او همچون یک قهرمان استقبال کردند و این بخاطر علاقه مردم به کانال فارسی بی.بی.سی بود. او می گوید: “سالهاست که حاکمان ایران بر این باورند که بی.بی.سی جزئی از برنامه دولت بریتانیا برای مداخله در امور ایران است. و از قضا، به خاطر کانال تلویزیون فارسی، بی.بی.سی بار دیگر نفوذ عظیمی در ایران پیدا کرده است.”

مقاله : اعتکاف = اعتصاب

جمع بندی قبل : الف . امروزه جنبش تنها یک رهبر دارد و آن هم آقای مهندس موسوی رییس جمهور منتخب است . حتی آقای کروبی نیز برای همراهی با ایشان برخی از اجتماعات پیشنهادی خودشان را لغو کردند و تنها و تنها به رسیدن به جامعه ای که برگزاری انتخابات آزاد در آن ممکن باشد فکر می کنند ،ب. اطلاع رسانی و روش های آن ج. الله اکبر فراموش نشود .
3. همان طور که در نوبت قبلی گفتم این با اعتکاف = اعتصاب رو مورد بررسی قرار می دهیم . دوشنبه تولد حضرت علی‌ (ع) (سیزدهم رجب) و تعطیلی رسمی است و سه روز دوشنبه، سه‌شنبه، چهارشنبه یعنی 15،16،17 تیرماه ب مستحب است که اعتکاف کنیم . اعتکاف یعنی این‌که هیچ‌کس کار نمی‌کند، به مسجد یا حسینسه یا هر محلی که برای اعتکاف در نظر گرفته شده مراجعه کرده و اگر دوست داره قرآن می‌خواند، روزه مستحبی بگیرند، نماز خوانده و عبادت یا تفکر بکنند. پس این سه معترضین و اعضای جنبش اعتکاف می نمایند که بسیار هم کار مثبتی‌ است چرا که تمرینی برای شروع اعتصاب است، ما هم به این دعوت لبیک گفته و این سه روز را اعتصاب و اعتکاف می کنیم.
همه باید به این حرکت بپیوندند و سه شنبه و چهارشنبه سر کار حاضر نشوند هیچ کس هم نمی تواند خرده بگیرد چون ما به فرایض دینی خود عمل نموده ایم . از طرف دیگر حضور مردم در مساجد و حسینیه ها می تواند موجب روشنگری برخی دیگر شود و عده بیشتری جذب جنبش شوند . اما چیزی که باید در نظر داشت در ایام اعتکاف که تمرینی برای اعتصاب است و نیز در ایام اعتصاب سراسری که به زودی به آن خواهیم رسید برخی از مغازه ها که مایحتاج ضروری را ارایه می دهند نباید اعتصاب کنند چون ما نباید زندگی معترضین را فلج کنیم این مغازه ها برای همراهی می توانند برگه ای با این مضمون که ایام اعتکاف گرامی باد یا هر مطلب دیگر همراهی خود را اعلام نمایند . بنابر این اعتکاف سبز سراسری در ایام ابیض هم از نظر شرعی و هم از نظر قانونی ( قانون نباید خلاف شرع اسلام باشد ) بدلیل اعتکاف از حضور در محل کار خودداری کنیم. چادری از رنگ سبز با خود می‌بریم، معتکف می‌شویم شاید در کنار هم ، درد این روزها کمی بیارامد. پس از این همه هیاهو به آرامش وهمبستگی معنوی احتیاج داریم . همانگونه که الله اکبر می‌گوییم می‌شنویم. البته هرکسی از ظن خود شد یار من ، لذا هرکه در معبد خودش یا معبود خودش ولی نیتش هم نیت ما: سبز بودن . اما کسانی که قصد اعتکاف ندارند می‌توانند با استفاده از حق قانونی خود برای استفاده از مرخصی، صبح‌ها در بازار تهران حضور پیدا کنند، این حرکت همبستگی ، جمعیت عظیمی را در قلب تهران ، در زنده‌ترین ساعت ممکن رقم خواهد زد. شکوه این همبستگب به زودی نمایان همه خواهد شد که چگونه سکوت بر فریاد و صدا بر گلوله پیروز است. آخرین روز اعتکاف ما هفدهم تیر بوده، هجدهم از اعتکاف خروج خواهیم کرد. از علمای اسلام که همواره در حرکات مردمی پیشگام و الگو بوده‌اند خواهشمندیم سبز را تنها نگذارند. ادب مرد به ز دولت اوست. البته حسن خمینی نوه آقای خمینی از حامیان سبز دعوت کرده که در آرامگاه آیت الله خمینی اعتکاف نمایند و از قرار معلوم میرحسین موسوی و مهدی کروبی نیز در این محل اعتکاف می نمایند .

مهدی کروبی : در معرفي عوامل فجايع اخير به مانند قتل هاي زنجيره اي عمل نكنيد / شما عمدي و يا غير عمدي بسيج را بي آبرو كرديد

مهدي كروبي از مسولان درخواست كرد تا هر چه سريعتر عوامل فجايع اخير شد و در عين حال به انها هشدار داد : "‌ اگر شما سندي از كساني كه اين فجايع را انجام دادند داريد آنها را به مردم معرفي كنيد . البته به مانند زمان قتل هاي زنجيره اي عمل نكنيد و مدتي ديگر فردي را از اسراي منافق جلوي دوربين بياوريد و به او بگوييد كه اعتراف كند اين كارها را انجام داده است به طوري كه تا به امروز هنوز ابهامات ان فجايع برطرف نشده است . " به گزارش سحام نيوز مهدي كروبي در ديدار با جمعي از جوانان فعال ستاد انتخاباتي اش ، اعضاي سايت هاي سحام نيوز ، مشروطه نيوز ، تريبون و صداي زنان كه در عرصه رقابت انتخابات دهم در حمايت از او فعاليت مي كردند و در پاسخ به پرسش هاي انها درباره ادامه حركت اصلاحات گفت : " ما به مبارزه ادامه مي دهيم و در چهارچوب اندیشه و فکر امام(ره) و در مسير اصلاحات حركت خواهيم كرد . اكنون نيز بايد در مسير خود براي رسيدن به هدف حركت كنيم ولي متناسب با هر زماني بايد به برنامه ريزي بپردازيم و اكنون نيز بايد متناسب با مقتضيات بعد از انتخابات به حركت خود ادامه دهيم . اكنون بايد نيروها را سازماندهي كنيم و ارتباط خود را با نيروهاي حزبي و غير حزبي كه در اين انتخابات حضوري فعال داشتند را حفظ كنيم . ما بايد سختي ها را تحمل كنيم و البته به كار تشكيلاتي و حزبي خودمان بپردازيم و انسجام كار حزبي خود را افزايش دهيم . " مهدي كروبي هرچند كه چنين هواداران و همراهانش را به ادامه حركت در مسير اصلاحلات علي رغم سختي هايي كه پيش روي انها قرار دارد فراخواند ،‌ ولي هنوز با تعجب نسبت به روند انتخابات رياست جمهوري دهم سخن مي گفت و گاه سوالاتي را مطرح مي كرد كه خود بدان پاسخ مي داد . او قبل از هر چيز تاسف خود را نسبت به بازداشت فعالان سياسي و مطبوعاتي اعلام كرد و از مجتبي تهراني عضو حزب اعتمادملي و خبرنگار سايت اين حزب نام برد و گفت: " اقاي تهراني فردي متدين و متكي بر اخلاق بود و اميدواريم كه هرچه زودتر ازاد شود ولي شما نيز اين را بدانيد كه هر حركتي قائم به يك فرد نيست و ما بايد به راه خود ادامه دهيم . " اما مهدي كروبي حرف هاي بسياري درباره انتخابات دهمين دوره رياست جمهوري داشت . حرف هايي كه شايد بسياري از انها را برخي تحمل انتشار ان را نيز ندارند . كروبي پاسخي داشت به افرادي كه از بسته شدن پرونده انتخابات دهم سخن مي گويند ، وي بازگو كردن چنين مباحثي را موجب وارد شدن خدشه به اعتبار گوينده ان دانست و گفت : " ماجرايي كه در انتخابات دهمين دوره رياست جمهوري روي داده است آنچنان روشن و اشكار است كه همه نسبت به ان آگاه هستند حتي اگر شما به شهر و يا روستايي برويد ساكنان انجا داستان هاي بسياري درباره اين انتخابات دارند كه براي شما نقل كنند بنابراين دفاع كردن از انچه روي داده است جز اينكه اعتبار گوينده را زير سوال ببرد نفع ديگري ندارد . " كروبي در واكنش به سخنان اخير آيت الله جنتي كه اعلام كرده است انتخابات دهمين دوره رياست جمهوري پاك ترين و بي نظير ترين انتخاباتي بوده كه برگزار شده است گفت : " من هم قبول دارم كه اين انتخابات بي نظير ترين انتخاباتي بوده كه برگزار شده است ولي درباره پاك بودن ان ابهاماتي وجود دارد كه هنوز بدان پاسخي داده نشده است . آخر اين چه حرف هايي است كه زده مي شود انتخابات رياست جمهوري به مانند انتخابات شوراها و يا مجلس منطقه اي برگزار نمي شود بلكه يك انتخابات سراسري است و هر اتفاقي كه روي دهد مردم در جريان قرار مي گيرند . " كروبي بتاكيد كرد : " شايد به گفته آقايان پرونده اين انتخابات بسته شده باشد ولي تبعات ان هنوز نمايان نشده است. این دولت در آينده مشکلات فراوانی را با جامعه، دانشگاهیان، نخبگان و روشنفکران خواهد داشت. زيرا دولتي كه بدون راي مردم سكان اداره كشور را برعهده بگيرد مشروعيت ندارد و البته روز به روز اين واقعيت آشكار تر مي شود . " كروبي به چالش هاي ميان نمايندگان مجلس درباره انتخابات اشاره كرد و گفت : "‌حوادث موجود در مجلس بیانگر این است که اکثر نمايندگان مجلس اعم از اصلاح طالبان و اصولگرایان نيز برنده فعلی انتخابات را قبول ندارند و اين تبعاتي دارد كه بعدها آشكار خواهد شد ."اما كروبي كه در اخرين نامه خود از ملت به خاطر انكه از انها دعوت كرده بود تا در انتخابات حضوري باشكوه داشته باشند عذرخواهي كرده بود ، به انگيزه تلاش هايش براي حضور مردم در انتخابات دهم اشاره كرد و گفت : "‌ قبل از انتخابات رياست جمهوري ما نسبت به سلامت انتخابات احساس خطر مي كرديم ولي معتقد بوديم كه با حضور گسترده مردم اين خطر از بين مي رود ولي غافل از اين بوديم كه به گونه اي براي اين انتخابات برنامه ريزي شده است كه هر فاصله راي ميان كانديداها را حل مي كنند . " وي تاكيد كرد : "‌ علي رغم تمام اين شرايط ما بر اساس فكر و انديشه اي كه داشتيم و با اعتقاد به جمهوريت و اسلاميت نظام در عرصه انتخابات حاضر شديم و از همه مردم دعوت كرديم كه در اين عرصه حضور داشته باشند و شما شاهد ان بوديد كه حتي بسياري از كساني انتخابات را تحريم كرده بودند و يا گروههايي كه نسبت به انتخابات بي تفاوت بودند در عرصه حاضر شدند و اين چنين بود كه حضور گسترده اي را در انتخابات دهمين دوره رياست جمهوري مشاهده كرديم . " وي در برابر پرسش هاي ميهامانانش از كه نحوه فعاليت پس از انتخابات رياست جمهوري دهم مي پرسيدند گفت : "‌من با چنين شرايط سختي اشنايي دارم و معتقدم كه شما جوانان هم بايد با سختي ها آشنا شويد . البته اين درحالي است كه همواره هر پيروزي و شكستي در انسان اثر دارد ولي نبايد هيچ گاه آدمي از پيروزي مغرور و از شكست ها نااميد شود بلكه بايد در هر شرايطي در عرصه حضور داشته باشد و براي رسيدن به هدف مبارزه كند . " وي با اشاره به شرايط پيش امده در انتخابات رياست جمهوري دهم تاكيد كرد : " هرچند كه ديگر كانديداها توفيق پيروزي در اين انتخابات را پيدا نكردند اما اين انتخابات عرصه اي براي بروز تغيير و تحولاتي در وضع موجود كشور بود . زيرا مردم نشان دادند كه براي تغيير در شرايط موجود مصمم هستند و بنابراين شاهد حضور گسترده مردم براي اعتراض به نتيجه انتخابات بوديم . "‌ وي با بیان اینکه موضع گیری های متناقض جريان حاکم بیانگر ضعف، نگرانی و دغدغه آنان است گفت: " نامه احمدي نژاد در خصوص رسیدگی به پرونده قتل ندا آقا سلطان در حالی برای رئیس قوه قضائیه ارسال می شود که در این جریان به قول احمدي مقدم 20 نفر ديگر نيز به قتل رسیده اند. همان افرادی که 19 نفر دیگر از شهروندان را به قتل رساندند، ندا آقا سلطان را نیز به قتل رسانده اند . همان هایی این قتل هاو فجایع را انجام داده اند که با باتوم، اسلحه و با خشونت به خوابگاه ها، مجتمع هاي مسکونی، حریم خانواده ها، جمع مردم اعم از زن و مرد حمله کردند و به گفته 1030 نفر را بازداشت کردند. با اینکه مستندات بیانگر این است که مجروحان و بازداشت کنندگان بیشتر از اینها هستند اما به آمار ارائه شده از سوي مراجع رسمي اكتفا مي كنيم ولي تاكيد داريم كه عوامل اين حوادث مجازات شوند . " کروبی با اشاره به سخناني كه گفته شده برخي از اغتشاشگران لباس بسيج را بر تن كرده بودند تا از اين لباس سوء استفاده كنند تاکید کرد: " شما عمدی یا غیر عمدی بسیج را که امام (ره) خود را با افتخار جزی از آن می دانست، بسیجی را که 36هزار شهید دانشجو، 14 هزار شهید کارگر و کارمند و و بيش از سه هزار شهيد روحاني داده است را بی آبرو می کنید و آنان را مجبور کرده تا به مردم حمله کنند و آنان را مورد ضرب و شتم قرار دهند . " كروبي خطاب به مسئولان گفت : "‌ اگر شما سندي از كساني كه اين فجايع را انجام دادند داريد آنها را به مردم معرفي كنيد . البته به مانند زمان قتل هاي زنجيره اي عمل نكنيد و مدتي ديگر فردي را از اسراي منافق جلوي دوربين بياوريد و به او بگوييد كه اعتراف كند اين كارها را انجام داده است به طوري كه تا به امروز هنوز ابهامات ان فجايع برطرف نشده است . " كروبي به مقايسه شرايط فعلي با مبارزات دوران شاه و در دوران خفقان پرداخت و گفت : " در ان زمان هنگامي كه تظاهراتي برگزار مي شد شاه مردم را متهم مي كرد كه به خاطر 25 قراني به خيابان ها امده اند ولي ديگر نمي توان با چنين روشي مردم معترض به شرايط موجود را متهم كرد ، اکنون دیگر تاریخ مصرف چنین گفتمان هایی گذشته است و ربط دادن عناوینی همچون اراذل و اوباش، خس و خاشاک و ارتباط با بیگانگان به مردم سخاني سنجيده نيست . " كروبي خاطرنشان ساخت : "‌ در دوران مبارزه با رژيم ستم شاهي صف مبارزات كاملا مشخص بود ، مردم از حكومت جدا شده بودند و به مقابله با ان مي پرداختند ولي اكنون مردم درون نظام هستند و به جمهوري اسلامي و انقلاب پايبند هستند و در درون حكومت به مبارزه مي پردازنند . امروز كساني كه نسبت به شرايط موجود معترض هستند همه از يك خانواده هستند و حتي در ميان مبارزان مديران و خانواده هاي شهدا و مبارزان انقلابي نيز حضور دارند و همه به نتيجه يك انتخابات اعتراض دارند ولي جمهوري اسلامي را قبول دارند ." كروبي به مانند گذشته بر انحراف نظام جمهوري اسلامي از ارمان هاي حضرت امام (ره) مبني بر ميزان بودن راي مردم هشدار داد و تاكيد كرد : "‌ ما معتقديم كه گروهي انديشه هاي امام (ره) و ارمان هاي انقلاب اسلامي را فراموش كرده اند و سليقه اي در نظام بروز يافته است كه اكنون با كج انديشي موجب انحراف در ارمان هاي انقلاب اسلامي شده است و در تلاش هستيم كه به مبارزه با اين جريان فكري بپردازيم تا اجازه ندهيم كه اصل نظام جمهوري اسلامي مبتكي بر ارمان و انديشه هاي حضرت امام (ره) به انحراف كشيده شود . "‌ كروبي همچنين پاسخي داشت به كساني كه اين روزها به راحتي مبارزان انقلابي را مرتبط با بيگانگان و ضد انقلاب معرفي مي كنند ، و خطاب به انها گفت : "‌ نمي توان به راحتي ديگران را به مهتم كرد و منحرف دانست بلكه بايد عملكردها معيار باشد . چرا امروز به راحتي ديگران را به ارتباط با بيگانگان متهم مي كنند البته در هر حركتي كه به صورت عمومي انجام مي شود ممكن است كه افرادي خاص هم وجود داشته باشند . " وي تاكيد كرد : " امروز اين توده هاي مردم هستند كه نسبت به حادثه اي كه روي داده اعتراض دارند اين توده هاي مردم يك صدا مي گويند كه به دنبال تغيير بوده اند ولي علي رغم حضور گسترده انها تغييري روي نداده است و بنابراين اكنون به دنبال مطالبات خود هستند . " كروبي همچنان بر اين اعتقادش استوار است كه انتخابات دهمين دوره رياست جمهوري تبعاتي دارد كه همه گروههاي سياسي بايد هزينه ان را پرداخت كنند ولي بر اين باور است كه شكست در انتخابات مانع از ادامه حركت اصلاحات نمي شود . وي تاكيد كرد : "‌ ما هدفمان را گم نکرده ایم و تا آنجا که در مقدورات باشد از رای و ظلمی شده است دفاع می کنیم. " كروبي خطاب به هواداران خود گفت : " اكنون بايد به مبارزه ادامه دهيم هر چند كه ممكن است شرايط سختي را پيش رو داشته باشيم . نبايد شكست موجب نااميدي در ما شود البته ما به مبارزه در خفقان و شرايط سخت عادت داريم و اين شما جوانان هستيد كه بايد خودتان را براي فعاليت در شرايط سخت اماده كنيد ."‌ وي تاكيد كرد : "‌هيچ گاه فراموش نكنيد كه اصلاحات قائم به يك فرد نيست و اگر اكنون دوستانمان در زندان هستند بايد ما به حركت در مسير اصلاحات ادامه دهيم و به مبارزه بپردازيم تا به اهداف خود برسيم ."‌

محسن کدیور: ‌بنابر استدلال آقای خامنه ای خون شهدای انقلاب ۵۷ به گردن آیت الله خمینی است و نه شاه!


چکیده سخنرانی مشروح حجت الاسلام دکتر محسن کدیور در مجلس ختم شهدای کودتای ۲۲ خرداد که در امریکا برپا شده بود:
در مجلس ختم شهدای جنبش سبز مردم ایران دور هم جمع شده ایم. ما میگوییم مقام محترم رهبری دامه ظله به واسطه حمایت زودهنگام از رئیس جمهور بدنام قبل از طی مراحل قانونی، بی طرفی و انصاف لازم جهت داوری در این غائله را از دست داده، متاسفانه در مقابل مردم قرار گرفته اند.
سرکوب سبوعانه تظاهرات مسالمت آمیز مردم، مردم معترض توسط نیروی انتظامی، بسیج و ماموران لباس شخصی کاری کاملا غیر قانونی بوده است. وزارت کشور، قوه قضاییه و مقام محترم رهبری در تجاوز به حقوق قانونی مردم مقصرند و نسبت به خونهای به ناحق ریخته شده و تخریب اموال عمومی و خصوصی و ضرب و جرح مردم بیدفاع باید پاسخگو باشند. این سخن که گفته میشود هر کسی که مردم را به خیابان فرا خوانده مسئول خون آنهاست مثل این است که بگوییم مرحوم آیت الله خمینی مسئول خون شهدای انقلاب اسلامی است نه شاه معدوم. مثل اینکه بگوییم رسول الله مسئول خون شهدای بدر و اُحد بوده است نه مشرکان بخاطر اینکه پیغمبر مردم را دعوت کرده است به احد و بدر.
دستگیری بی سابقه سران احزاب مخالف دولت و آغار شوهای تلویزیونی اقرارهای تحت فشار بر خلاف قانون و من صریحا بگویم نوعی اعلام حکومت نظامی در ایران است. حکومت نظامی که شاخ و دم ندارد.
سانسور شدید مطبوعات، کاهش سرعت اینترنت وگاهی قطع آن، قطع تلفن همراه، قطع پیامک علائم کامل حکومت کودتا و برخلاف نص قانون اساسی است.
آن وقت گستاخانه دم از قانون گرای میزنند.
اگر قرار است قانون رعایت شود اول از همه باید قانون آحاد مردم رعایت شود. مردم به شکل مسالمت آمیز اعتراض دارند. بدون هیچ شعاری به خیابانهای تهران آمده اند. می گویند رای ما کو؟ به جای اینکه آدرس رای آنها را به آنها نشان بدهیم سرکوبشان می کنید؟ به خاک و خونشان می غلطانید؟
این فیلمهایی که در دنیا پخش شده، آیا اینها وهن اسلام نیست؟ آیا کسی باور میکند اگر شما در خیابان با مردم اینگون وحشیانه رفتار میکنید با دشمنانتان چگونه رفتار خواهید کرد؟
امروز وقتی این فیلم ها در دنبا پخش میشود که مردم بیگناه را در خیابان به خاک و خون میکشند باور کنید که این بالاترین ضربه ای بود که شما به اسلام و تشیع در دنیا وارد کردید. ماموران شما بنام دین باتوم بر سر مردم میکوبند. بعد آدرس غلط میدهید. فرافکنی میکنید. میگویید مردم میخواهند دیکتاتوری برپا کنند. در قاموس سیاسی دیکتاتوری معنای دیگری دارد. دیکتاتوری معنایش این است که یکنفر به جای همه تصمیم بگیرد. معنایش این است یکنفر مادام العمر حکومت کند. معنایش این است که مقام پاسخگو نباشد. معنایش این است که هیچ نهاد رسمی بر او نظارت نداشته باشد. آیا این صفات در ما جمع است یا در شماها؟ الآن تلقی حاکمیت و مردم متضاد شده است. ۱۸۰ درجه مقابل هم قرار گرفته است. حاکمیت پشتگرم به قوه قهریه، به پول نفت، به رادیو تلویزیون انحصاری. مردم جز خودشان و خدایشان هیچ چیز ندارند.
ولایت فقیه اکنون سه راه حل بیشتر ندارد.
۱- به سرکوب مردم ادامه دهد.استبداد دینی را در ایران مسلط کند. به سلطنت مشروعه یا حکومت اسلامی یا خلافت اسلامی اقدام کند .جمهوریتش را حذف کند و بر قبر جمهوریت پایکوبی کند.
۲ – ولایت فقیه آنچنانکه در قانون اساسی آمده است باقی بماند اما به عنوان نماد ملی و سمبل وحدت اسلامی تبدیل شود. از منازعات داخلی ارتفاع بگیرد و به مقام عالی و تشریفاتی تبدیل شود. مانندامپراطور ژاپن – پادشاه هلند و یا ملکه انگلستان که آنها قانونا اختیارات فراوان دارند اما هرگز مجاز به استفاده از آنها نیستند. آنها سمبل کشورند. ولکن اراده ملی در دست نخست وزیر یا رئیس جمهوری مطابق قانون اساسی هست. اینهم راه حل دوم یعنی اینکه بماند اما سلطنت کند، نه حکومت.
۳- بطورکلی از قانون اساسی حذف شود. به پیش نویس قانون اساسی رجوع شود و جمهوری اسلامی منهای ولایت فقیه (تشویق حضار) آغاز شود.
و حکومت و جامعه به روشهای اسلامی اداره شود یعنی تا وقتی که مردم بخواهند و شورای نگهبانی منتخب نمایندگان مردم انتخاب شود. این هم ممکن هست .
متاسفانه شاهد این هستیم که راه اول پیش گرفته شده است اما بنظر می رسد اگر دوست دارند به راه حل سوم دچار نشوند چاره ای جز راه حل دوم نخواهند داشت..مردم می فهمند . مردم شعور دارند . مردم تهران و ایران با این راه پیمائی های مسالمت آمیز خود نشان دادند بسیار رشیدند و مسائل را بشدت متوجهند. به منسوبان و منصوبان رهبری بنگریم و میانگینی از تدبیر، عدالت، اخلاق و بیطرفی آنان را بگیریم و آنوقت به مقامات معظم و عالیرتبه خود نمره عدالت و تدبیر بدهیم.
امروز تدبیر دکتر محمود احمدی نژاد – بی طرفی آیت الله جنتی – عدالت عالی جناب قاضی سعید مرتضوی – اخلاق برادر حسین شریعتمداری نمایانگر عدالت و تدبیر حاکمیت درجامعه ما هست ..
انتظار ملی از مجلس خبرگان بررسی شرایط لازم تدبیر و عدالت هست.
راستی اگر در زمان شاه معدوم، قبل از انقلاب اسلامی مردم چنین اعتراض می کردند، شاه با آنان چه رفتاری میکرد؟ می پرسم رفتار ولی فقیه مدبر عادل با شاه ظالم سرسپرده اجنبی چه تفاوتی داشته است.
آیا شاه معدوم مخالفان خود را نوکر و بازیخورده اجنبی و مخل امنیت و نظم عمومی معرفی نکرد؟ آیا شاه بواسطه پخش اعلامیه های رهائی بخش مرحوم ایت ا لله خمینی از صدای بی بی سی، ما انقلابیون را انگلیسی نخواند؟
آیا شاه برای بدنام کردن معترضان و منتقدانش چماقداران و ماموران لباس شخصی را به تخریب اموال عمومی و تعرض به جان و مال مردم وانداشت و آنگاه آنها را به راهپیمایان و معترضان نسبت دهد؟ آیا شاه مطبوعات و رسانه ها را به محاق سانسور و تعطیلی نکشاند؟
با احترام می پرسم نحوه مقابله شما با اعتراض مسالمت آمیز مردم چه فرقی با سرکوب شاهنشاهی داشته است ؟
به کرات در خطبه ها از واژه دیکتاتوری در سخنانتان استفاده کردید، معنی دیکتاتوری این نیست . دیکتاتوری این است که مطبوعات را تعطیل کنید . مامور می فرستید که تیتری بفرستید که تیتری مقابل میل ما نزنند. دیکتاتوری این است که مقام مادام العمر داشته باشید . مقابل مردم پاسخگو نباشیم . انصا ف بدهید کدام دیکتاتوری است؟
ما انقلاب نکردیم تا استبداد سکولار به استبداد دینی تبدیل شود. ما انقلاب نکردیم که استبداد شاهنشاهی تبدیل به استبداد دیگر شود. ما انقلاب کردیم تا هرنوع استبدادی چه با تاج، چه با عمامه از میان برود .
این جمله را توجه کنید: “مردم اگر متوجه باشند و هوشیار باشند، اگر نشانه های کبر و غرور و خودخواهی را در زمامداران فورا ببینند و بشناسند و خیرخواهانه اعتراض کنند و اگر احساس کردند که زمامدار در صدد رفع این بیماری نیست در مقابل او تعرض کنند یقتینا آن بیماری علاج خواهد کرد
۳۰ خرداد ۱۳۶۳ روزنامه جمهوری اسلامی – آیت الله خامنه ای
من خدمت مقام معظم رهبری متواضعانه و مودبانه عرض می کنیم که ما احساس کردیم رهبرمان متوجه بیماری نیست و به او تعرض کرده ایم. آیا ممکن است که این بیماری علاج شود (تشویق حضار(
ما دو فاتحه داریم. فاتحه شهیدان ما که نه قبرشان را می دانیم نه گذاشتند که عزیزانشان برایشان بگریند. آنها را از کمترین حقوق شرعی محرومشان کردند و امروزدر غربت به یاد آنا ن جمع شده ایم. امروز مجلس ترحیم دیگری هم در ایران برقرار هست. ما فاتحه شهیدان را داریم و دیگران فاتحه جمهوریت نظامشان را. راستی کدامیک پیروز می شویم؟

سلامتی: سازماندهی هواداران موسوی مستلزم تشکیل حزب است .


علاقمندان به نظام و انقلاب باید فعالیت‌های حزبی را مورد تشویق قرار دهند/یکی از الزامات کار فعالان سیاسی تشکیل حزب است/موسوی از فعالان حزب جمهوری اسلامی بوده و دارای روحیات حزبی است.
دبیر کل سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی با بیان اینکه در جامعه مدنی و پیشرفته حزب در عرصه سیاسی حرف اول را می‌زند، تصریح کرد: بخش نخبگان یک جامعه و بدنه آن از این طریق با یکدیگر متشکل شده و می‌توانند برنامه‌ای را ارایه دهند و طبیعی است یکی از الزامات کار فعالان سیاسی تشکیل حزب است تا اهداف خود را از آن طریق پیگیری کرده و با هواداران خود ارتباط ارگانیک برقرار کنند.
محمد سلامتی با تاکید بر اینکه از طریق حزب می‌توان از مطالبات مردم آگاه شد و برای حل آن اقدام کرد، با اشاره به احتمال تشکیل حزب توسط میرحسین موسوی گفت: اگر این اقدام توسط وی دنبال شود به چند دلیل اقدام صحیح و راهگشایی است؛ یکی اینکه موسوی هواداران زیادی دارد که متشکل کردن آنها مستلزم تشکیل حزب است و ارتباط بهتر وی با جامعه نیز چنین امری را ایجاب می‌کند ، دیگر این که خود موسوی از فعالان حزب جمهوری اسلامی بوده و دارای روحیات حزبی است.
وی ادامه داد: حزب می‌تواند در جامعه مسوولیت کارهایی را برعهده بگیرد و پاسخگو باشد لذا باید از تقویت احزاب استقبال کنیم و هر کس که علاقمند به نظام و انقلاب است باید فعالیت‌های حزبی را مورد تشویق قرار دهد.
سلامتی در پایان تصریح کرد: سیستم حزبی متفاوت از باندهایی است که کارهای مختلفی را انجام می‌دهند و قدرت بالایی دارند، اما در مقابل اقدامات خود پاسخگو نیستند.

روزنامه جوان: ما نوشته بودیم “م.ق” به خارج رفته نه ” محمد قوچانی”!


خبرآنلاین: روزنامه جوان پس از آنکه مشخص شد محمدقوچانی سردبیراعتمادملی بدلیل نداشتن پاسپورت به خارج نرفته از ناجا خواست برای فرار وی از سربازی اقدام کند.
این روزنامه نوشت:
پس از انتشار خبر سفر (م.ق) به همراه زن و مادرزنش به یک کشور حاشیه خلیج فارس و آموزش در حوزه انقلاب رنگی در روزنامه جوان، رسانه‌های وابسته به جریان دوم خرداد به شدت خبر مذکور را تکذیب کرده و مدعی شدند که نامبرده تاکنون به خارج از کشور سفر نکرده است! البته نامبردگان نگفتند که چرا جناب (م.ق) پاسپورت ندارد، آیا نداشتن کارت پایان خدمت علت نگرفتن پاسپورت بوده است؟ از سوی دیگر همسر نامبرده نیز مدعی شده که در گفت‌وگوی کوتاهی با (م.ق) وی این خبر را تکذیب کرده است و اصل پیگیری حقوقی را برای خود محترم می‌شمارد! ذکر چند نکته دراین‌باره ضروری است: 1- روزنامه جوان تنها به عنوان اختصاری (م.ق) اشاره کرده بود و حتی نام روزنامه‌ای را که وی سردبیر آن است ذکر نکرده بود اما ظاهراً دوستان آقای قوچانی بر آشکار کردن اسم وی اصرار داشتند!
2- هم اکنون قوچانی به جرم تحریک و ایفای نقش در اغتشاشات و آشوب‌های اخیر در بند قانون است و باید پاسخگوی عملکرد و رفتارش باشد. اینکه اعترافات وی دارای وجاهت قانونی است یا نه نیز بحث دیگری است.
3- در بررسی‌های خبرنگار «جوان» مشخص شد که نه تنها نامبرده کارت پایان خدمت ندارد بلکه برخی دوستان و هم تیمی‌های وی نظیر (الف.م)، (الف.ح.ر)، (ف.م)، (آ.ل)و… نیز خدمت سربازی نرفته و سرباز فراری محسوب می‌شوند. مشخص نیست حضراتی که قرار بود برای تغییر بیایند آیا قرار بود با این افراد فراری تغییر ایجاد کنند؟! بجاست سازمان نظام وظیفه تکلیف این افراد مدعی قانون‌گرایی را روشن کند.

احمدی نژاد(ا.ن) خواستار مذاکره با آمریکا شد .

به گزارش CNNاحمدی نژاد(ا.ن)همچنان خواستار برقراری رابطه دیپلماتیک با آمریکا است.

اصطلاحات سبز: فیس بوکت می کنم!


صنوبر علف‌کار
چه می کند این رنگ سبز به جان احمدی نژاد بی حیا قسم! یک عمر گلدان آب می دادیم و سبزی می خریدیم و خلاصه با این رنگ کلی محشور و دمخور بودیم و نمی دانستیم که به مدد این رنگ سبز که فاطی خانم وقتی اسمش را می شنود میله ی تخت گاز می زند، پایه های دیختاتوری را همچین ملایم و خونسرد می توانیم خِش خِش اره کنیم. البته صبر داشته باشید. اره برقی نیست که فرتی تمام شود. به قول خودمان یاواش یاواش، به قول آرداواسمان گاماس گاماس.حقیقتش را بخواهید یا نخواهید برخی عناصر عهد دایناسوری نظام ما به مدد همین دستبند و سربند سبزمان دارند چطور در باتلاق گل (شما یک چیز دیگر بخوانیدش) دست و پا می زنند و بینواها شنا کردن هم بلد نیستند. به قول آقایمان مولانا آنچنان به کمک منقل و چپق با علم نحو لاس می زدند که یادشان رفته بود باتلاقی هم هست و شنا کردنی لازم. حالا ما خوشحال و شاد و خندان نشسته ایم بیرون باتلاق و نگاه می کنیم که چطور احمدی و دوستان تا خرتناق در باتلاق فرو رفته اند، چلپ چلپ گل به اطراف پرت می کنند و قلپ قلپ گل قورت می دهند. گوارای وجود بی وجودتان. برود بچسبد به دیواره ی معده تان مثل سریش و ور نیاید به حق فاطمه ی زهرا.
این سبز بلا نگرفته چنان تابوهایی را شکست که بیا و ببین. چند سالی بود گوشمان شدید می سوخت که چرا این آقایان این قدر باد کرده اند و جو الوهیت چنان گرفته شان که به خدای بالای سرشان هم نعلین پرت می کنند. تا می آمدی لب به اعتراض باز کنی هم این تابوها قلدر قلدر می آمدند می کوبیدند به ملاجت که ای فلان فلان شده حرفت را پس بگیر وگرنه خرچسانه می شوی. بارها با کلنگ کوبیده بودیم رویشان، کلنگ کمانه کرده بود خورده بود فرق سر خودمان. رفتیم لودر آوردیم، باز هم نشد. نمی دانستیم که بابا جان من، تمام این کپه تابوها با آن سبز فاطی سکته انداز پودر می شوند می ریزند در چاه فاضلاب.اما اگر بخواهیم از بعد زبانشناختی به این موومان سبز نگاه کنیم، باید بگوییم که این حرکت برخی تعاریف را بالکل تغییر داد که هیچ، پای یک سری اصطلاحات و مفاهیم جدید را نیز به زبان ما باز کرد. بخشی از مفاهیم و اصطلاحات نوین ذیلاً به عرض می رسند:
صدا و سیما: نوعی حیاط خلوت که ضرغامی و احمدی نژاد دو تایی با هم در آن خاک بازی می کنند و هیچ کس را هم راه نمی دهند. قراولی درش را هم علی آقا خامنه ای می کشد که جلو بیایی با همان به قول خودش تن علیلش (اینجا باید از غصه ضجه بزنید) که آن را هم تقدیم آقا امام زمان کرده است (اینجا باید بلندتر ضجه بزنید و دو دستی هم مدام گرومبی بکوبید به سرتان چون خیلی آقا خامنه ای گناه دارد و شما خیلی جگرتان سوراخ شد از این همه فلاکت و مظلومی) با شلنگ می افتد به جانت. برنامه هایش مثل پیش بینی های هواشناسی قلب واقعیت که نه، عکس واقعیت است. جایی که وقتی مملکت غوغا می شود، تازه یادش می افتد که بچه ها کارتون لازم دارند و موزیک مفتش گرانی برای طراوت جان لازم است و تازه عروس ها دفترچه به دست نشسته اند جلوی تلویزیون منتظر که آشپزباشی دستور آشپزی نطق بفرمایند تا تازه داماد ها از فرط سوء تغذیه نمیرند.اعتراف صدا و سیمایی: نوعی روخوانی اجباری. نوع کلاسیک این اعتراف بدین صورت اتفاق می افتد که مثلاً شما خیلی مودب و ساکت و سبز دارید در خیابان راه می روید و به جرم همین ادب و سکوت و سبزی و راه رفتن شما را می گیرند، می برندتان به اوین یا منفی چهار وزارت کشور تا می خورید ترق و تروق لت و پارتان می کنند تا جایی که دیگر زبان از عقل فرمان نبرد. بعد فکل کراوات تنتان می کنند و می گذارندتان جلوی دوربین و با اشاره های حلاوت گونه ی چشم و ابرو و دشنه و قمه و آر پی جی از شما می خواهند که متنی را روخوانی کنید و جامعه ای را بقبولانید که خیلی جاسوس آمریکایی بوده اید و اسرائیل و انگلیس هم شما را اجیر کرده بودند که به براندازی نرم، که الان شدیداً توی بورس است و نقل زبان سقط شده ی اعضاء شده است، دست بزنید. ما هم اینور تلویزیون از هجوم این همه واقعیت دهانمان قد غار حراء بازمانده است و اصلا هم به ریش ضرغام شیشکی نمی بندیم.اصطلاحات مربوطه:- طرف خیلی صدا و سیماست: خالی می بنده مثل تراکتور.- تلویزیون داره مثل فیل سریال و فیلم پخش می کند: کودتا شده.- صدا و سیماش کن: یه جوری بایکوتش کن که انگار اصلاً وجود نداشته.- عین مفسرای انتخاباتی صدا و سیما می مونی: قدر پسته ی خندان هم حالیت نیست.- یارو خیلی کامران نجف زاده ست: این اصطلاح که چه عرض کنم، این فحش، خیلی کاربرد دارد چون چندین لنترانی را با هم در خود جای می دهد. یعنی طرف خیلی دغل، شارلاتان، وطن فروش، بدبخت، خاک بر سر، بی همه چیز، دو قرانی و عقده ی متحرک است.- طرف حاجیلوئه: طرف خضاب جمالی می کوبه پس کله ش تا موهاش رنگ قیر بشه، یکم هم نیناش می زنه و خیلی هم کاسه لیسه.- قضیه خیلی بیست و سیه: قضیه خیلی بند تنبونی و آب دوغیه.- میدم جنست رو تو تلویزیون تبلیغ کنن: آنچنان ورشکستت کنم که به کارتن خوابی بیافتی.
رهبر: کسی که یک زمانی به هر دلیل بی دلیلی ارج و قرب داشت ولی الان دیگر شرمنده ها، فاتحه هم برایش نمی خوانند.اصطلاحات مربوطه:- طرف از اون تأیید رهبری شده هاست: می خوان به ما زور چپونش کنن.- رهبر چیه که دیگه خشمش چی باشه: در حد مورچه چیه که دیگه فشار خونش چی باشه. یعنی بیشین بینیم باااا حال نداریم.- حرف زدنش در حد تهدیدای رهبریه: کلامش برایی نداره، بخاری ازش بلند نمیشه دیگه.- مثل رهبر عمل کرد: خودش به خودش گند زد.
احمدی نژاد: چیزی که جمع فضاحات و نجاسات و کثافات و بلاهات است. چیزی که خیلی رو دارد و دهانش به تنگی ماتحت مرغ و لقمه هایی که بر میدارد به بزرگی اهرام ثلاثه است. چیزی که دوست دارد به زور از همه بهتر باشد و پوز همه را به خاک بمالد، حتی اگر این پوز زنی آبروی خودش و تمام ایل و تبارش را ببرد.اصطلاحات مربوطه:- یارو خیلی احمدی نژاد می زنه: خزه ی روی سنگ پیشش اینشتینه، شوت می زنه.- بپا! یارو می خواد احمدی نژاد بازی در بیاره: یعنی قدر اورنی تورنگ هم فهم نداره ولی می خواد شِرتی شِرتی بیاد قاطی آدم بزرگا.- بوی انتخابات ریاست جمهوری دهم می آد: قراره با یه دروغ به پهنای تمام فاضلاب های جهان و عمق چاه ویل سرمونو گول بمالن.- حرفت در حد بیست و چهار میلیون رأی احمدی نژاد بود: خیلی دروغت گنده بود، یکم کوچیکترش کن که باورمون بشه.- احترام در حد سفر احمدی نژاد به اندونزیه: اونقدر بی محلی کردن بهمون که اگه سطل سطل پشگل می ریختن رو سرمون والله شرف داشت.- جمهوری به سبک احمدی نژادی: نوعی دیکتاتوری خفن تر از دیکتاتوری پینوشه و فرانکو.
فاطمه رجبی: جانوری که از همه حرص دارد و به باد خودش هم لگد می پراند. کلاً قاطی است و خیلی گوز گوز می کند. از همه چیز بدش می آید و از همه کس متنفر است. دستش زیرغلتک برود کسی که این جانور را از ته چاه فاضلاب کشید بیرون و روش استفاده از کامپیوتر را یادش داد.اصطلاحات مربوطه:- فاطی رجبی: شرکت فاضلاب- طرف فاطی رجبیه: هاره بابا، نزدیکش نشو، گاز می گیره.- رفته به سبک فاطی قلم بزنه: تنگش گرفته رفته مستراح.
وزارت کشور: جایی که یک مشت آدم، بعض دیوید کاپرفیلد نباشد، آنجا از پشک شتر هم رأی می سازند و به زور چک و لگد هم که شده می رسانندش به بیست و چهار میلیون تا.رأی: یک کاغذی که ما هر چیزی رویش بنویسیم (میرحسین، کلثوم ننه، غزن کفش، گوش پاک کن) احمدی نژاد تعبیر می شود، هرچقدر تایشان کنیم باز هم صاف و اتو کشیده می مانند و ما آن ها را در صندوق می اندازیم ولی نمی دانیم چرا سر از کوچه و خیابان و بیابان در می آورند.اصطلاحات مربوطه:- مگه وزارت کشوره؟: مگه خم رنگرزیه یا حوض نقاشیه که مرد صورتگر بندازم توش و چیتوز بکشم بیرون؟- رفته وزارت کشور رأی بشمره: می خواد چاچول بازی در بیاره و تو جیز ثانیه خیلی حماری تقلب کنه.- رفته شورای نگهبان رأی بشمره: می خواد سه سال نوری وقت بذاره و روی تقلبی که تو جیز ثانیه شده بود، یک بار دیگه هم وقیح وقیح دوبل تقلب کنه که هیچی، یه دونه هم قائم بکوبه تو گوش ما و سبزعلی خان که تقلب کردیم که کردیم، چتونه هوچی بازی در میارین.
سایر اصطلاحات مربوط و نامربوط:- یارو خیلی نوکیاست: از اون خبرچینای دِبشه.- فیس بوک و تویترت می کنم: آبروتو تو ناسوت و لاهوت و جبروت و ملکوت می برم.- زمانی که میزان رأی ملت بود: عهد لینچان و افسانه های توشیشاین و وزوزک و بوق و دقیانوس و این ها.- امروز حس بیست و دوم خردادی بهم دست داد: احساس کردم به شعور من که هیچ، به شعور و وجود حیوان و نبات و جماد هم خیلی خونسرد و زرتی توهین شد.- مثل جنبش سبز می مونه: دیر و زود داره ولی سوخت و سوز نداره.- سبز باشید و سبز بمانید: مودب و متمدن و بافرهنگ و باشخصیت باشید و با همین ادبتان چشمان نااهلان را به حول و قوه ی خودتان و فقط خودتان با پاشنه کش بکشید بیرون. الهی آمین.

بیانیه مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم


چهارمین بیانیه مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم در اعتراض به تأیید دهمین انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران از سوی شورای نگهبان
بسم الله الرحمن الرحیم
ملت شریف ایران
سرانجام شورای نگهبان دهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران را بدون توجه به استدلالات کاندیداهای معترض و اعتراضات بحق مردم و دلسوزی های علماء و مراجع و احزاب و مشفقان نظام، به گمان این که اظهارنظر آنان غائله را ختم می کند، رسماً تأیید و سلامت آن را اعلام کرد و حتی برخی از آنها سلامت این انتخابات را در سی سال گذشته بی نظیر توصیف نمودند.
شورای نگهبانی که برخی از اعضاء فقها و حقوقدانهای آنان از ماههای قبل اظهار نظر کرده و بی­طرفی خود را در انظار مردم مخدوش نموده بودند در صورتی که داور و قاضی اگر در رابطه با پرونده ای طرفداری کرده باشد، حق قضاوت در آن را ندارد.
جای شگفتی است انتخاباتی که در برابر چشم همگان از بیت المال جهت ترویج یکی از کاندیداها بطور وسیع استفاده می شد و در مقام جمع آوری رأی از امکانات دولتی بهره بردرای شد.
رسانه ملی به بهانه های مختلف در ترویج و تبلیغ تبیض آمیز به نفع یک کاندیدا دائماً در تلاش بود.
از سویی چهره های خدوم انقلاب و نظام برای مخدوش کردن کاندیداهای دیگر مورد هجمه قرار گرفتند و شگفتا که قوه قضائیه هیچ واکنشی از خود بروز نداد و حتی به همان مقدار در رسانه ملی حق دفاع به آنان داده نشد.
ناظرین کاندیداها که قانوناً باید پیش از مهر و موم کردن صندوق ها تا نهایت تجمیع آراء حضور می داشتند در اکثر صندوقها بعد از مهر و موم صندوق ها اجازه ورود به آنان داده شد و در بسیاری از صندوقها نماینده ای از آنان را نپذیرفتند و در هنگام تجمیع آراء اساسا اجازه حضور نداشتند و در نتیجه با اضافه بودن تعداد آراء مأخوذه با بیش از واجدین شرایط آراء مواجه بودیم. با شتاب بسیار متأسفانه در اعلام نتایج از حیثیت رهبری نیز سرمایه گذاری شد.
با توجه به شکایات زیاد و دلایل محکمی که کاندیداهای دیگر داشتند، به آنان توجه نشد. در فضایی کاملا امنیتی، صدای حق طلبی مردم را که توأم با آرامش بود، به خشونت کشیدند. و متأسفانه با دهها کشته و زخمی و بازداشت غیرقانونی صدها نفر مواجه شدیم، مطبوعات و روزنامه ها یکی پس از دیگری تعطیل یا سانسور شدند، سایتها فیلتر گردید و حتی بر خلاف اصل 25 قانون اساسی تلفن های همراه و پیامک های مردم نیز روزها قطع گردید و هنوز در تهران وصل نشده است. تعجب از این است که وزارت ارتباطات از خود سلب مسئولیت می کند و مسئولیت آن را به عهده دیگران قرار می­دهد.
با همه این اشکالات آیا می شود مشروعیت انتخابات را به صرف تأیید شورای نگهبان پذیرفت؟ آیا با این وضعیت می توان دولت برآمده از این همه تخلفات را مشروع دانست؟
آیا دولت می تواند به عنوان نماینده مردم در اموال و سرنوشت آنان دخالت نماید؟
و…
مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم ضمن تشکر از همه مردمی که در صحنه حضور یافتند و مصایب و سختی های بسیار را تحمل نمودند بویژه آنان که عزیزانشان را از دست دادند یا آسیب هایی دیدند و سختی هایی دیدند و یا دستگیر شدند. خود را در مصایب و گرفتاریهای آنان شریک می داند و به روان پاک شهیدان مظلوم حوادث اخیر درود می فرستد و همواره خود را در کنار مردم می داند.
و از کانیداهای محترمی که حقوقشان ضایع گردید خصوصاً از جناب آقای مهندس میرحسین موسوی نخست وزیر خدوم دوران دفاع مقدس و جناب حجت الاسلام و المسلمین کروبی یار قدیمی امام راحل(ره) و همه آنان که از حقوق مردم دفاع می کنند بویژه از مراجع معظم تقلید و علمای بزرگوار حوزه های علمیه، تشکر می نماید و از خداوند متعال برای همه آنان طول عمر با عزت و شوکت مسألت دارد.
و درخواست عاجزانه ما از علمای اعلام و بزرگان دین این است که در این مصیبت بزرگ که حیثیت به دست آمده از دهها هزار خون شهدای عزیز و زحمات طاقت فرسای ایثارگران جانبازان و هدایت و حمایت روحانیت مبارز به ویژه رهبر کبیر انقلاب حضرت امام خمینی(ره) در معرض خطر جدی است، با احساس مسئولیتی که همواره داشته اند باز هم اقدام مناسب را انجام دهند. چرا که سرنوشت حوزه و علما با سرنوشت نظام گره خورده است و اگر مردم نظام را در برابر خود بدانند قطعاً روحانیت و حوزه­ها را در برابر خود می دانند در حالی که به گواه تاریخ، عالمان شیعه به پیروی از مولای خود همواره خصم ظالم و عون و یاور مظلوم بوده اند.
همچینین از قوه قضائیه می خواهیم هرچه زودتر افراد دستگیر شده در اجتماعات آرام را آزاد کند و عاملان و آمران ضرب و شتم­ها، قتلها و تخریب های کوی دانشگاه و جاهای دیگر را شناسایی و مجازات نماید.
مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم

در اعتراف گیری بازنده هر دو طرف هستند .


حکومت‌های خودکامه و تمامیت طلب برای فرار از اتهام عدم مشروعیت و استبداد و مقابله با بحران بی اعتمادی، چاره‌ای بجز انتساب مدیریت مخالفت‌ها و اعتراضات به دشمنی موهوم با اتکا به تئوری توطئه ندارند و عنصر خارجی یا بیگانه در این میان بهترین گزینه است. بدین ترتیب رژیم خودکامه اولا مخالفان خود را بدنام کرده و مورد اتهام زنی و محاکمه و حذف از عرصۀ سیاسی قرار می دهد و هم چنین جلوه گر می سازد که مردم با آنها هستند و دست و توطئۀ خارجی مسئول نارضایی‌ها و اعتراض‌هاست. اعترافات اجباری با این هدف از افراد گرفته می شوند که تئوری حکومت در نسبت دادن اعتراضات به خارج شواهدی پیدا کند که از ابتدا فاقد ان بوده است.
بازی باخت - باخت
در اعترافات اجباری رسانه ای طرف اعتراف کننده عملا نشان می دهد که قادر به تحمل فشارها و شکنجه‌های روحی و جسمانی حکومت نبوده است و نمی خواهد بیش از این خود را هزینۀ اعتراضات یا مخالفت با حکومت سازد. در دنیای واقع شمار کسانی که در برابر این فشارها و شکنجه ها تاب آورده‌اند بسیار اندک بوده است و اصولا انتظاری غیر از این نمی توان داشت. تعداد قهرمانان در این جهان بسیار اندک است حتی اگر بازار خوبی برای کالای قهرمانی وجود داشته باشد.
اما غیر از اعتراف کننده، اعتراف گیرنده نیز عملا اعتراف می کند که مستاصل است و به غیر از تمسک به زور نمی تواند مخالفانش را به سکوت یا بیان چیزهایی که می خواهد وادار کند. بدین ترتیب در هر برنامۀ اعتراف تلویزیونی هم اعتراف کننده و هم اعتراف گیرنده به ضعف خود اعتراف می کنند با این تفاوت که ضعف اعتراف کننده قابل فهم و انسانی و قابل همدردی است و ضعف اعتراف گیرنده، مشمئز کننده، زیاده خواهانه و غیر قابل قبول است.
چرا اعتراف گیری؟
چرا علی رغم وقوف حکومت ایران به غیر قانونی، غیر اخلاقی و غیر موثر بودن اعترافات در تغییر افکار عمومی اعترافات اجباری در مقابل دوربین تلویزیون دولتی گرفته می شود؟
در پاسخ به این سوال می توان به موارد زیر اشاره کرد: انتقام گیری شخصی از رقبای دیرین، فرافکنی اعتراضات و نارضایی‌ها و چشم بستن بر آنها، ایجاد ارعاب و وحشت همگانی، به رخ کشیدن قدرت رژیم برای درهم شکستن مخالفان به مخالفان و مردم، اقناع عمومی از جهت توجه حاکمان به ارزش‌هایی مثل استقلال یا باورهای دینی، تقویت روحیۀ طرفداران اندک و در محاصره، فراهم کردن زمینه برای حذف سیاسی بخشی از نیروهایی که قبلا خودی شمرده می شدند، توجیه سرکوب شدید مردم بی دفاع تا حد شلیک مستقیم به مردم و شکنجه و زندانی کردن هزاران نفر، حفظ انسجام ایدئولوژیک در شرایط مخالفت عمومی با ایدئولوژی ‌ای که رمز سعادت همگانی معرفی می شود، حفظ وجهۀ رهبرانی که خود را منجی جامعه می دانند ولی مردم آنها را نمی خواهند، و بار دیگر اثبات تئوری توطئه علیه گروه برگزیده.
برخی از موارد فوق آن چنان وسوسه کننده‌اند که رژیم خودکامه علی رغم وقوف به مشکلات این روش نمی تواند از آنها چشم بپوشد.
توهم
اعتراف گیرندگان با تمسک به مخالفت دیگران، "دشمنی" غدار، غیر قابل گفتگو، غیر قابل بخشش و عاری از همه‌ی ارزش‌ها می سازند تا در مقابل خود را خیر مطلق معرفی کنند. هر دو سوی این داستان توهمی بیش نیست: نه مخالفت ها و حتی دشمنی‌ها پایدارند و نه خیر مطلق در این خاک وجود دارد.
دنیای اعتراف گیرندگان دنیایی مالیخولیایی است که در ان سازمان سی آی ای می تواند در عرض سه چهار روز 400 میلیون دلار (تیتر اول کیهان، 2 تیر 1388) را هزینه کند تا سه میلیون نفر ایرانی را برای اعتراض به خیابان‌ها بیاورد، در حالی که بودجۀ اعلام شده توسط امریکا برای همۀ فعالیت های رسانه‌ای و اطلاعاتی در مورد ایران ظاهرا سالی بیش از 75 میلیون دلار نبوده است که این رقم نیز دقیقا معلوم نیست هزینه شده باشد.
فرایند خود تخریبی
اعترافات اجباری در کنار دیگر روش‌های سرکوب بیان ضمنی این واقعیت توسط حکومت است که باید مخالفان را تخریب و تحقیر کرد حتی اگر خود حکومت نیز تخریب و تحقیر شود. حکومت با تخریب خود مخالفانش را از قهرمان شدن باز می دارد. حاکمان با پخش اعترافات زندانیان از تلویزیون به مردم می گویند که اگر قرار باشد آنها به دره سقوط کنند مخالفان جدی شان را نیز با خود به همراه می برند یا پیش از سقوط آنها را لت و پار یا بی آبرو می کنند.
تخریب دیگران به همراه تخریب خود (کندن فرمان اتومبیل حکومت در بزرگراه، تعبیری که مدیر مسئول کیهان سالها قبل در بیان وضعیت ذهنی اقتدارگرایان به کار برد) گام دیگری است از روحیه‌ی خود تخریبی خودکامگان. بنا به این وضعیت ذهنی، خودکامگان با اعمال خود شبیه به اعتراف گیری وصف حال خود را می گویند که اگر قرار نیست دیگ حکومت برای "من خودکامه" بجوشد نباید برای دیگران نیز بجوشد.

قالیباف : مردم باید بدانند پول در شهرداری چگونه خرح می شود؟

به گزارش خبرگزاری کار ایران شهردار تهران گفت:این حق را برای مردم قائل باشیم که حق شماست بدانید این پول را شهرداری چه طور هزینه می کند همچنین قیمت تمام شده پروژه ها را نیز باید بدانند تا متوجه شوند شهردار و معاونان آن چه قدر توان دارند. به گزارش ”ايلنا“،محمد باقر قالیباف در همایش "ناظر و نظارت همگانی" که صبح امروز در مرکز همایش های برج میلاد برگزار شد تاكيد كرد: سرمایه های اجتماعی هنجارهایی را در جامعه تولید می کنند و آن هنجارها روابط اجتماعی را محکم و معنی دار می سازند، اصلاح همین روابط به زندگی کیفیت بخشیده و موجب ارتقای آن از جهت کمی و کیفی می شود. وي افزود: در شهر تهران که حجم عظیمی از مردم با فرهنگ های مختلف و مشکلات کلان شهرها می خواهند زندگی کنند و خواستارارتقای کیفی در بعد مادی و معنوی هستند این مساله امکان پذیر نیست الا اینکه ذهنیت منفی که در طول تاریخ در اذهان مردم ماندگار شده اصلاح شود و اعتماد را که از مهمترین سرمایه های اجتماعی است به این سازمان برگردانیم. قالیباف ادامه داد: ما به عنوان مسئولان سازمان با همه وجودمان باید بپذیریم که مردم حق نظارت بر ما دارند و باید در این بخش بستری برای مشارکت مردم در این نظارت فراهم کنیم. قالیباف با اشاره به اینکه حقوق من، اعضای شورا، کارکنان شهرداری و فعالیت های عمرانی انجام شده در سطح شهر از پول نفت نبوده و مستقیم از جیب شهروندان کسب می شود بیان داشت: از پیش از نظام جمهوری اسلامی ایران شهرداری مکلف بوده هر 6 ماه یکبار تراز مالی خود را در رسانه های اعلام کند تا مردم بدانند این پول چه طور هزینه می شود. وی افزود: بگذریم که در مقاطعی شکل صوری این اطلاع رسانی نیز انجام نشده است اما باید این حق را برای مردم قائل باشیم و مردم را متوجه کنیم که حق شماست بدانید این پول را شهرداری چه طور هزینه می کند همچنین قیمت تمام شده پروژه ها را نیز باید بدانند تا متوجه شوند شهردار و معاونان آن چه قدر توان دارند. قالیباف تصریح کرد: اگر میزان کارآمدی و کارنامه خودمان را جلوی چشم مردم بگذاریم یا آن را اصلاح را می کنیم یا مسئولیت را رها کرده و می رویم، ما زمانی در کاری می مانیم که مردم متوجه نشوند چگونه عمل می کنیم. وی با بیان اینکه باید از تشریفات کاست و به محتوا پرداخت اظهار کرد: من و تک تک کارکنان شهرداری باید این باور را داشته باشیم که 10 میلیون جمعیت شهر تهران و 20 میلیون چشم ،فعالیت آنها و خطا و خدمتشان را رصد می کند. شهردار پایتخت افزود: ما به هیچ یک از شاخص های پیشرفت، توسعه ، عدالت و کرامت در جامعه نمی رسیم مگر اینکه امر به معروف و نهی از منکر را به طریق درست و با استفاده از علم امروز و اعتماد سازی آن را پیش ببریم. قالیباف شفافیت، پاسخ گویی و اثر بخشی را از مولفه های مهم یک حکمرانی خوب دانست و ادامه داد: شفافیت این است که مردم میزان درآمد و هزینه را بدانند، این شهر جامعه حسابرسان و اندیشمندانی در حوزه اقتصادی دارد که با یک مطالعه می توانند در خصوص نوع درآمد و هزینه شهرداری اظهار نظر کنند و باید حق اظهار نظر نیز داشته باشند. وی تصریح کرد: افتخار شهرداری باید این باشد که بعد از تفریغ بودجه حسابرسان احساس مسئولیت کنند و آن را ارزیابی کرده و نظرشان را در سایت شهرداری منعکس کنند، اینها ما را به نقطه قابل قبولی می رساند. شهردار پایتخت با اشاره به جمله حضرت امام خمینی(ره) که مردم ولی نعمتان ما هستند اظهار کرد: باید مردم را به حقوق خود آشنا کرد تا جرات پیدا کنند، بنده و همکارانم باید بدانیم که جیره خوار مردم هستیم و مستقیم از جیب آنها ارتزاق می کنیم پس باید پاسخ گو بوده و جواب دهیم. وی افزود: نمی خواهم بگویم هیمنه یک مسئول را بشکنیم یا هرکس حق توهین دارد اما احساس نکنیم هر کاری را به هر روشی باید انجام دهیم، درک مشترک باید به درستی اتفاق بیافتد و این روابط بر شهر ما هویت می دهد. شهردار تهران با اشاره به اینکه مردم نیز وظایف و مسئولیت هایی دارند گفت: همان طور که کارگر ما اجازه کم فروشی ندارد هیچ مغازه داری نیز مجاز نیست 5 هزار کیلو زباله تولید کند و شهردار آن را رایگان حمل نموده و مردم پولش را پرداخت کنند. قالیباف با بیان اینکه من استاندارها و گواهینامه های ایزو را قبول دارم تصریح کرد: اگر خطا کاران شهرداری از سامانه 1888 ترسیدند کار سامانه درست است اگر نترسیدند کار خراب است، این واقعیتی است که ما باید تلاش کرده و آن را پیش ببریم. وی خاطر نشان کرد: اکثر کارکنان شهرداری افرادی صادق و زحمت کش هستند اما خطای خطا کاران که مقدارشان کم است، زحمت زحمت کشان را زیر سوال می برد و خواهش من این است که در داخل شهرداری کسی احساس نگرانی نکند، آنها که باید احساس نگرانی داشته باشند خطا کاران هستند، انسان صادق و زحمت کش باید از نظارت برکارش استقبال کند. شهردار تهران با تاکید براینکه صف ملاقات مردمی باید ما را به این نقطه برساند که گره کار کجاست ادامه داد: در سامانه 1888 باید با استفاده از تکنولوژی فرآیند تصمیم گیری و خطا و رشوه را اصلاح کنیم، امروز فن آوری اطلاعات این کار را انجام می دهد تا بتوانیم نظر خودمان و نخبگان را تا آخرین لایحه های حوزه های مسئولتی پیش برده و اعمال کنیم تا میان راه نیز افرادی پیدا نشوند که نظر خود را اعمال کرده و خلاف عمل کنند، در شهرداری گام هایی اساسی برای اصلاح این بخش ها انجام داده ایم. وی با اشاره بیش از 2 میلیون 200 هزار تماس از ابتدای راه اندازی 1888 گفت: رشد این آمار برای ما امتیازی منفی محسوب می شود هر قدر که ان آمار کاهش یابد به معنی آن است که کار ما بهتر پیش رفته، یعنی شهروندان موضوعی برای تماس نداشته باشند نه اینکه از ما ناامید شده باشند. شهردار پایتخت ادامه داد: اگر فرآیند ها اصلاح نشود، اشکال باقی می ماند و سوء استفاده همچنان باقی می ماند. وی با بیان اینکه شهر با پول مردم اداره می شود، گفت: در صورتی که ضعف مدیریت در شهر وجود داشته باشد مدیر شهر در قیامت باید جواب دهد چون ضعف مدیریت او باعث شده که حق الناس از بین برود. قالیباف با بیان اینکه ما در مقابل شهدا، امام، رهبری و ملت پاسخگو هستیم ادامه داد: هر مدیری در هر کجایی که حضور دارد باید به کارآمدی دین در اداره جامعه توجه کند و این تنها شرطی است که می توانیم در پیش گاه خدا رو سفید باشیم. شهردار تهران افزود: مردم نیز باید احساس کنند موثر هستند، بدون مشارکت مردم امکان ندارد اعتماد عمومی را جلب کرده و سرمایه اجتماعی را حفظ کنیم. وی خاطر نشان کرد: ارتقای کیفیت زندگی در تهران هدف ما در شهرداری است که امکان ندارد بدون مشارکت و اعتماد مردم و مدیریت صحیح اتفاق بیافتد، قالیباف با بیان اینکه مردم نشان دادند به هر میزان مسئولان بستر را برای حضور آنها فراهم کنند به بزرگترین حرکت اول انقلاب و آماده کردن بستری برای حضور مردم در جنگ به فرمان امام خمینی (ره) اشاره کرد و گفت: امروز چرا این شیوه امام(ره) را در اداره شهردار به کارنگیریم، باید بستری فراهم کرد که هرکس بهتر عمل می کند حضور داشته باشد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با خانواده های بازداشت شدگان در جریان تظاهرات روزهای گذشته دیدار کرد.
وی در این دیدار با اشاره به فضای ایجاد شدۀ پیش از انتخابات، گفت که مردم بسیار خوب و حماسی در انتخابات شرکت کردند، ولی متاسفانه وقایع پس از آن " ذائقه ها را تلخ کرد".
رئیس مجلس خبرگان افزود که هیج وجدان بیداری از وضع بوجود آمده راضی نیست و از اوضاع پیش آمده اظهار تأسف کرد.
آیت الله هاشمی همچنین اظهار امیدواری کرده است که با "درایت و حسن مدیریت مسائل در روزهای آینده، شاهد بهتر شدن اوضاع و کاهش آلام خانواده های چشم انتظار باشیم". هاشمی رفسنجانی تأکید کرده که باید به فکر حفظ منافع و مصالح نظام در دراز مدت بود و حفظ نظام اسلامی و دستاوردهای آنرا وظیفۀ اصلی مسئولان و مردم دانسته و افزوده است که باید با مراعات حقوق همۀ شهروندان، باعث همدلی، وحدت و افزایش اعتبار نظام در نزد افکار عمومی شد.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته است که در جریان انتخابات، "جنگ برای قدرت در سطح بالای نظام و خارج از خانوادۀ نظام نبود" و رقابت در انتخابات را وظیفۀ اسلامی، انقلابی و ملی افراد دانسته است. وی افزوده است که نباید رقابت ها توسط برخی به عنوان شکاف در نظام تلقی شود چرا که این مسأله توهین به مردم است.
در این دیدار، خانواده های بازداشت شدگان شرحی از وضعیت افراد تحت بازداشت ارائه دادند. طی چند روز گذشته، محمد خاتمی و مهدی کروبی نیز دیدارهای جداگانه ای با برخی از خانواده های بازداشت شدگان داشتند.
گفته می شود که تعدادی از دستگیر شدگان ستادهای انتخاباتی مهدی کروبی و میر حسین موسوی، که در میان آنها چهره های اصلاح طلب نظیر محمد ابطحی، رمضانزاده، تاج زاده و ... دیده می شوند، به شدت برای اعترافات تلویزیونی تحت فشارند.

به گفته خبرگزاری رویترز، تحلیل‌گران بازداشت این مقامات پیشین را نشانه‌ای از بروز شکافی عمیق در نظام جمهوری اسلامی دانسته‌اند.
اما اتهامات فقط به حامیان میرحسین موسوی و محمد خاتمی منحصر نشده است. روز شنبه مدیر مسئول و نماینده رهبر ایران در روزنامه کیهان تا آنجا پیش رفت که آقای موسوی را تلویحا عامل آمریکا خوانده و خواستار محاکمه او و محمد خاتمی شد.
اکبر هاشمی رفسنجانی که در دو هفته نخست اعتراضات به نتیجه انتخابات سکوت اختیار کرده بود با اظهار تاسف از اوضاع پیش آمده در جریان انتخابات و پس از آن ابراز امیدواری کرد که «با درایت و حسن مدیریت در روزهای آینده شاهد بهتر شدن اوضاع و حل مشکلات باشیم».
آقای هاشمی رفسنجانی با اشاره به این که «باید به فکر حفظ منافع و مصالح نظام در درازمدت بود» تاکید کرد که باید «با مراعات حقوق همه شهروندان باعث افزایش اعتماد و اعتبار نظام در نزد افکار عمومی شویم».
اکبر هاشمی رفسنجانی، روحانی ۷۵ ساله که در ۳۰ سال گذشته همواره از او به عنوان یکی از «ارکان نظام و یاران آیت‌الله روح‌الله خمینی» یاد شده در انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری که محمود احمدی‌نژاد پیروز آن اعلام شد از میرحسین موسوی حمایت کرد و مورد حمله شدید آقای احمدی‌نژاد و حامیان او، به‌ویژه در مناظره موسوی و احمدی‌نژاد، قرار گرفت.
رئيس مجلس خبرگان پیش از برگزاری انتخابات در نامه‌ای به رهبر جمهوری اسلامی اظهارات محمود احمدی‌نژاد را «دروغ‌پردازی و خلاف‌گويی‌» خواند و هدف از آن را «تحت‌الشعاع قرار دادن گزارش‌های مستند و مکرر ديوان محاسبات در خصوص مفقودالاثر بودن يک ميليارد دلار و ارتکاب چند هزار تخلّف در اجرای بودجه‌ها» دانست.