۹ مرداد ۱۳۸۸

آیت الله موسوی تبریزی در بهشت زهرا



آیت‌الله موسوی تبریزی، دبیرکل مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم امروز برای ابراز همدردی با بازماندگان شهدای جنبش سبز، در بهشت زهرا حضور یافت.
به گزارش «موج سبز آزادی»، آیت‌الله موسوی تبریزی امروز به همراه حجت‌الاسلام ناظم‌زاده و حجت‌الاسلام سلیمانی، از اعضای این گروه روحانی اصلاح طلب، امروز پنجشنبه با حضور در بهشت زهرا بر سر مزار شهدای سبز حاضر شدند و به همدردی با خانواده‌های عزادار پرداختند.
بر اساس گزارش تکمیلی رسیده به «موج سبز آزادی» استقبال مردم از حضور این سه روحانی در جمع مردم، با استقبال گسترده‌ای مواجه شد. اما این استقبال پرشور، واکنش لباس شخصی‌های حاضر در محل را برانگیخت و آنها با هجوم به این روحانیون اصلاح طلب، قصد اهانت و دستگیری آنها را داشتند که با مقاومت مردم ناکام می‌مانند.
این گزارش حاکی است آقایان موسوی تبریزی و ناظم‌زاده از صحنه خارج شده‌اند، اما اطلاعی از وضعیت آقای سلیمانی در دست نیست.

گزارش از چهلم شهدای اصفهان

روز پنجشنبه نزديک به صدها نفر در منطقه «سی وسه پل» شهر اصفهان تجمع کردند و شعارهايی در گرامیداشت کشته شدگان حوادث اخير و همبستگی با معترضين به نتايج انتخابات سر دادند.
در اقدامی جهت اعلام همبستگی با تظاهرات و مراسم گراميداشت چهلم جمعی از جان‌باختگان حوادث اخير، روز پنجشنبه بعدازظهر، همزمان با تجمعات تهران، گروه‌هايی از معترضين در شهر اصفهان دست به تظاهرات زدند.
بنا به گفته يک شاهد عينی به راديو فردا، جمعيت در اطراف هتل کوثر اصفهان، چهارباغ بالا و پايين، ميدان انقلاب و اطراف پل سی وسه پل تجمع کرده و برخی به سر دادن شعار پرداختند.
برخی از تجمع‌کنندگان نشانه‌هايی به رنگ سبز در دست داشتند تا علاوه بر نشان دادن تعلق خود به معترضين به نتايج دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری، نيروهای همفکر را به سوی خود جلب کنند.
اين تجمع در حالی صورت می‌گيرد که به دعوت معترضين و مخالفان مراسم گراميداشتی روز پنجشنبه در تهران در بهشت‌زهرا، و در خيابان‌های اطراف مصلی بزرگ شهر صورت گرفت و به درگيری بين نيروهای انتظامی و امنيتی و تظاهرکنندگان انجاميد.
اين مراسم‌ها به مناسبت چهلمين روز جان‌باختن برخی از معترضين و به طور مشخص ندا آقاسلطان برگزار شد که در تظاهرات و تجمعات اعتراضی به انتخابات رياست جمهوری، جان خود را از دست دادند.
در تهران تجمع بهشت زهرا، مهدی کروبی و ميرحسين موسوی دو نامزد معترض نتايج انتخابات شرکت داشتند.
هر چند منابع دولتی تعداد جان باختگان حوادث اخير را ۳۰ تن اعلام کرده‌اند اما سازمان‌های سياسی و طرفداران حقوق بشر تعداد جان‌باختگان را به مراتب بيشتر می‌دانند. اين در حالی است که تاکنون هيچ منبع مستقلی نتوانسته است آمار دقيقی از جان باختگان و حتی دستگيرشدگان ارائه دهد.

گزارش از چهلم شدای رشت .

شهر رشت هم همگام با شهرهای دیگر، صحنه تظاهرات مردم در گرامیداشت راه و یاد شهدای سبز بود.
به گزارش «موج سبز آزادی»، طبق قرار قبلی عده‌ای از مردم در پارک شهر رشت حضور یافتند و خاطره شهدای راه آزادی را گرامی داشتند.در ساعت 6.30 بعدازظهر حدود 2000 نفر از انتهای در جنوبی پارک به سمت محوطه داخلی پارک حرکت می‌کردند و در طی مسیر داخلی پارک لحظه لحظه به این جمعیت اضافه می‌شد.
این تجمع تا ساعت 7 در سکوت و با صلوات و شعار الله‌اکبر ادامه یافت که با حمله نیروهای لباس شخصی به خشونت کشیده شد. شاهدان عینی گفته‌اند که نیروهای لباس شخصی بیشتر تمرکزشان بر سرکوب زنان و دختران بود .
این نیروها، مسلح به انواع سلاح اعم از قمه ،چاقو، دشنه، کلت و چماق بودند و مردم را مورد ضرب و جرح قرار می‌دادند. همچنین در صحنه‌هایی با موتور به داخل جمعیت حمله‌ور می‌شدند که بر اثر این حرکت چندین نفر به شدت مجروح شدند. پس از نیم ساعت درگیری و با حضور صدها نیروی گارد ویژه جمعیت از داخل پارک متفرق شد. ولی مردم متفرق شده به انبوه جمعیت در میدان گاز پیوستند و شعارهایی چون مرگ بر دیکتاتور و مرگ بر روسیه سر دادند.
ساعت 8 درگیری بین مردم ونیروها شدت گرفت و عده‌ای بازداشت و عده‌ای دیگر به شدت مجروح شدند.

فریادهای اعتراضی مردم در بهشت زهرا، ایستگاه مترو و اتوبان های تهران

خبرنامه امیرکبیر: امروز در چهلمین سالگرد شهادت جوانان پاک ایران، مردم بار دیگر به خیابان ها آمدند تا یاد جوانان مظلوم و شهید این مرز و بوم را گرامی بدارند و در مقابل ظلم و بیداد استبداد فریاد اعتراض سر دهند.از ساعت 4 بعد از ظهر به بعد تمامی مسیرها به سمت بهشت زهرا مملو از هزاران زن و مردی بود که برای اعتراض آمده بودند، اما در ایستگاه حرم مطهر و بهشت زهرا انبوهی از نیروهای لباس شخصی و گارد ضدشورش در محوطه ایستگاه به استقبال جمعیت آمده بودند.
در بهشت زهرا انبوه جمعیت به سمت قطعه 257 و تمامی قطعه هائی که جوانان شهید را در آغوش خود کشیده بود، با در دست داشتن شاخه ی گل و عکس های شهدای اخیر مانند سهراب اعرابی و کیانوش آسا و ترانه موسوی دیگر شهدا، حرکت می کردند.
به گزارش خبرنامه امیرکبیر اطراف قطعه ی 257 در محاطره کامل نیروهای گارد ضد شورش و مردان مسلحی بود که هراسان به هر طرف نگاه می کردند و یا ناگهان به سمت جمعیت هجوم می بردند. جمعیت با چشمانی اشکبار بر اطراف مزار دو جوان شهید، سهراب اعرابی و ندا آقا سلطان حلقه زده بودند و مزار آنان را با انبوهی از گل پوشاندند. صدای گریه های آرام مردم به گوش در همه جا به گوش می رسید، اما بار دیگر پلیس حضور آرام مردم بر سر مزار شهدا را تحمل نکرد و با پرتاب اشکاور جمعیت را متفرق کرد. این در حالی بود که نوزادان و کودکان در آغوش مادران خود نیز از آسیب ناشی از گاز اشکاور مصون نماندند.
به هنگام بازگشت از بهشت زهرا، گروهی از مردم در حین برگشت به سمت ایستگاه مترو اقدام به سردادن شعارهای “مرگ بر دیکتاتور” و “الله اکبر” کردند که با حمله نیروهای ضد شورش روبرو شد.
مردم گروه گروه به سمت ایستگاه مترو حرکت می کردند و در حین حرکت یکدیگر را از تجمع در اطراف مصلی و خیابان ولیعصر مطلع می نمودند. از این رو تعداد زیادی از مردم از متروی حرم به سمت ایستگاه مصلی حرکت کردند.
در ایستگاه مترو راننده ی قطار در تمامی ایستگاه ها اعلام می کرد که به “علت نقص فنی قطار با تاخیر ایستگاه را ترک خواهد کرد” که این امر موجب معطلی بیش از حد مردم و فریاد های اعتراضی آنان شد. در تمامی واگن های قطارهای در حال حرکت در ایستگاه ها فریاد های “الله اکبر” و “مرگ بر دیکتاتور” طنین انداز بود.
تمامی قطارهای در حال حرکت بین ساعت های 7 تا 8 بعد از ظهر به دستور مقامات امنیتی در ایستگاه شهید بهشتی و ایستگاه مصلی توقف نکردند که همین امر فریاد های اعتراض مردم را دوچندان کرد. به گزارش خبرنامه امیرکبیر به محض توقف قطار در ایستگاه بعد از مصلی یعنی ایستگاه شهید همت، مردم به طور خودجوش با فریاد های “اعتراضی الله اکبر” و “مرگ بر دیکتاتور” از قطار بیرون آمدند.
تمامی ایستگاه مترو مملو از جمعیت معترضی بود که فریادزنان از ایستگاه بیرون آمدند و با گذر از پل هوائی وارد خیابان اصلی شدند. “زندانی سیاسی آزاد باید گردد”، “ندای ما نمرده این دولت است که مرده”، و “مرگ بر این دولت مردم فریب” از جمله شعارهای اعتراضی مردم بود.
جمعیت خیابان که هر لحظه بر تعداد آنان افزوده می شد وارد اتوبان مدرس منتهی به مصلی شد و در این هنگام ماشین هائی که در حال عبور از اتوبان بودند با بوق های مکرر و فریادهای خود، هزاران ایرانی معترض در اتوبان را همراهی می کردند. در ورودی بزرگراه مدرس به اتوبان رسالت، پرتاب چندین گاز اشکاور در میان معترضین از سوی ماموران جمعیت را متفرق کرد و مردم به طور خودجوش به روشن کردن آتش برای دفع اثرات ناشی از گاز شدند. جو این اتوبان نیز به دلیل عبور جمعیت که بر اثر گاز اشک اور دچار تنگی نفس شده بودند و رانندگان اتومبیل ها که برای کمک به مردم از خودرو ها پیاده می شدند، برای لحظاتی شدیدا ملتهب شد.
اعتراضات مردم در اتوبان مدرس که از ایستگاه مترو آغاز شد در حالی بود که در دیگر نقاط نیز اعتراضات و راهپیمائی های اعتراضی شکل گرفت و در چند خیابان دیگر منتهی به مصلی تهران، به دلیل ازدحام حضور معترضین مسدود شد.

گزارش از چهلم شهدای شیراز

تجمع کنندگان در محل فلکه گاز و روی پله‌های پاساژ انتظاری با روشن کردن شمع به نشانه عزاداری تجمع ساکتی را بر پا کردند، فقط هر از چند گاهی با خواندن فاتحه و صلوات به صورت جمعی صدایشان بلند می‌شد.
تجمع به صورت کاملا آرام در حال برگزاری بود که یکی از فرمانده هان نیروی انتظامی به جمعیت نزدیک شد و با صحبت‌های خود مبنی بر اینکه با شما کاری نداریم فقط آرام باشید و سریع‌تر به تجمع خود خاتمه دهید باعث شد که مردم شعار دهند که نیروی انتظامی تشکر، تشکر.
سپس همگی به صورت آرام به سمت خیابان ارم حرکت کردند که در بین راه پلیس ضد شورش با یورش به سمت صف تظاهرات‌کنندگان باعث دو تکه شدن مردم شد و نیمی از مردم را مجددا به سمت فلکه گاز و محل تجمع اولیه هدایت کردند، در آنجا بود که دقایقی بعد به صورت وحشیانه به مردم حمله شد و عده‌ای را نیز بازداشت کرده و با خود بردند که در میان آنها خانم مسنی که به حمایت از دو جوان پسر که بازداشت شده بودند را نیز بردند، همچنین خانم جوانی را آنچنان وحشیانه به سمت خیابان و ماشین خود پرت کردند که در میان خیابان روی زمین افتاد و حتی حجابش نیز از سرش افتاد.
گزارش شاهدان عینی از شیراز حاکیست که مامورین به سمت مردم هجوم برده و با استفاده از گاز اشک‌آور و باتوم آنها را مورد ضرب و شتم قرار می‌دادند و یا بازداشت می‌کردند.
بعد از این مردم به صورت دسته‌های کوچک‌تر در همان محل ضمن جابجایی‌های پیاپی تجمع کرده و شعار دادند.پلیس چند باری نیز به تجمع مردم که در پارک آزادی در همان محل شکل گرفته بود یورش برد و معترضان را مورد ضرب و شتم قرار داد، اما مردم مجددا باز می‌گشتند و شعار می‌دادند.
تجمعی نیز در ابتدای خیابان ارم شکل گرفته بود که با توجه به تجمع نیروهای پلیس در فلکه گاز و پارک آزادی آنجا تقریبا از نیروهای ضد شورش خالی بود اما به تدریج به آن محل نیز وارد شدند و مردم به سمت فلکه ستاد حرکت کردند و به تدریج متفرق شدند.

گزارش موج سبز از چهلم شهدای مشهد


گزارش‌های رسیده به «موج سبز آزادی» از مشهد حاکیست که هم‌وطنان مشهدی نیز در مراسم چهلم شهدای سبز در پارک ملت این شهر حضور یافتند.
به گزارش «موج سبز آزادی» از حدود ساعت 18 معترضین آرام آرام وارد پارک ملت می‌شدند و از ساعت 18:30 تجمعات شکل گرفتند.جمعیت شرکت‌کننده 20 تا 30 هزار نفر برآورد شدند.
شاهدان عینی گفته‌اند رهبران و معترضین در مشهد بسیار هوشمندانه رفتار می‌کردند و با استفاده از روش تظاهرات سریع (Britz) ابتکار عمل را به دست گرفته بودند. به همین دلیل هیچ‌گونه هم درگیری میان معترضین و سرکوبگران صورت نگرفت و به تیر هوایی اکتفا شد.
به دلیل اتحاد و یکپارچگی معترضان، نیروهای سرکوبگر مستاصل و از هم‌گسیخته به نظر می‌رسیدند. معترضین کاملا مسالمت‌آمیز و مسکوت و با پوشش عموما مشکی در این مراسم حضور داشتند. تقریبا ساعت 20:30 شب هم جمعیت متفرق شدند.
گزارش‌های رسیده از این مراسم همچنین خبر می‌دهد که نیروهای سرکوبگر شامل بیش از 8 خودروی گارد ویژه و نوپو، 40 دستگاه موتورسیکلت و تعدادی هایس (Haice) و مینی‌بوس نیروی انتظامی از جمله 1 هایس بانوان سرکوبگر بودند.
حضور نیروهای اطلاعاتی و لباس شخصی نیز در این مراسم چشمگیر بوده است که در گوشه و کنار پارک دیده م‌ی‌شدند.نیروهای انتظامات پارک نیز به سلاح سرد و بی‌سیم مسلح بودند و با سرکوبگران همکاری می‌کردند.از کیوسک مرکزی انتظامات پارک به عنوان انبار اسلحه استفاده می‌شد.

وزارت اطلاعات در صدد پاک کردن سوابق وابستگان احمدی نژاد


سارا اصفهانی

به دنبال تغییرات اخیر در وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی و جایگزینی افراد وابسته به اطلاعات موازی در راس این وزارتخانه، برخی از گردانندگان این نهاد امنیتی در مورد تلاش وابستگان احمدی نژاد برای پاک کردن سوابق خود هشدار دادند. این وزارتخانه امروز در اختیار کامل محمود احمدی نژادست.
وزارت اطلاعات از ابتدای تاسیس، یکی از وزارتخانه هایی بوده که مسئول ارشد آن با نظر مستقیم آیت الله خامنه ای انتخاب شده است. این سنت به طور مکرر از کابینه های چهارم به بعد در ایران اجرا شده و وزیر اطلاعات به نوعی نماینده رهبر جمهوری اسلامی در کابینه بوده است. اما اینک با برکناری محسنی اژه ای، محمود احمدی نژاد رسما خود را سرپرست این وزارت خانه معرفی کرده؛ امری که باعث شده مسئولین این وزارتخانه آن را به منزله حرکتی از جانب وابستگان احمدی نژاد برای پاک کردن سوابق سوء خود تلقی کنند و در مورد آن هشدار دهند.
طبق قانون رئیس جمهور می تواند به مدت سه ماه سرپرست وزارتخانه ای شود که وزیر ندارد و محمود احمدی نژاد نیز با این استناد در روزهای پایانی دولت سکان هدایت یکی از مهمترین نهادهای امنیتی کشور را راسا برعهده گرفته است. اما این اقدام با استقبال پرسنل و مقامات ارشد این وزارتخانه مواجه نشده و حتی هفت وزیر کابینه نهم در نامه ای به رهبر جمهوری اسلامی نسبت به این اقدام رئیس دولت نهم اعتراض کرده و آن را اقدامی ناشایست دانسته اند.
پیش از این خبرگزاری های رسمی اعلام کرده بودند که احمدی نژاد در حکمی مجید علوی، یکی از معاونان محسنی اژه ای ـ وزیر برکنار شده اطلاعات ـ را بعنوان قائم مقام خود معرفی کرده اما این خبر از سوی برخی رسانه ها تکذیب و اعلام شد که علوی تمایلی به پذیرش این مسئولیت تحت نظارت رئیس جمهور ندارد.
از سوی دیگر جمعی از كارشناسان مستعفی وزارت اطلاعات كه در پی حوادث اخیر در این وزارتخانه از سمت‌های خود كناره گیری كرده اند در نامه ای به معاون حفاظت اطلاعات وزارت اطلاعات هشدار داده‌اند كه با توجه به سرپرستی شخص احمدی‌نژاد، این نگرانی وجود دارد كه پرونده‌های اطلاعاتی و سوابق ضد امنیتی برخی از نزدیكان وی، به ویژه اسفندیار مشایی، علی سعید لو، حمید مولانا، محمدرضا رحیمی و محمدزاده از “بایگانی وزارت استخراج و مورد تعرض قرار گیرد”.
این مدیران اطلاعاتی با سابقه تأكید كرده‌اند با توجه به سابقه همكاری اسفندیار رحیم مشایی با وزارت اطلاعات و نیز پرونده ضد امنیتی او به واسطه ازدواجش با یكی از توابین مجاهدین خلق، هدایت این كار توسط وی دور از انتظار نیست.
پیش از نیز اخباری منتشر شده بود مبنی بر اینکه مداخلات اطلاعات سپاه در امور وزارت اطلاعات و همچنین استخدام غیرقانونی برخی نیروهای سازمان اطلاعات استان تهران در یک تشکیلات جدید موازی موسوم به “اطلاعات تهران”، موجب استعفای تعدادی از پرسنل و معاونان مانند حبیب الله، معاون فرهنگی و خزاعی، معاونت ضد جاسوسی شده است.
همچنین شایع بود که همزمان با طرح نام هایی که ممکن است در آینده سکان وزارت اطلاعات را برعهده بگیرند، پنج معاون دیگر وزارت اطلاعات در نامه ای به رهبرجمهوری اسلامی، نسبت به انتخاب حسین طائب رئیس کل نیروی مقاومت بسیج کشور به این سمت واکنش نشان داده و انتخاب چنین فردی را موجب فروپاشی این وزارتخانه عنوان کرده اند. تاکنون وزارت اطلاعات هیچکدام از اخبار فوق را تکذیب نکرده است.
این در حالی ست که “اطلاعات موازی” پرونده سران دستگیر شده اصلاحات از جمله بهزاد نبوی، مصطفی تاج زاده، محسن میردامادی و دیگر دستگیرشدگان را در اختیار گرفته و بیم آن می رود که با آنان نیز همان برخوردی شود که در آخرین مورد با سعید امامی و همسر وی صورت گرفته بود.

گزارش موج سبز از چهلم شهدای ارومیه


مردم باصفای ارومیه هم در چهلمین روز شهادت هم‌وطنان بی‌گناهانشان در همدردی با خانواده‌های این عزیزان در تجمعی وسیع حضور یافتند. حوالی ساعت 6:30 بود که تجمعی آرام در خیابان خیام شکل گرفت و در بین افراد شمع توزیع شد. شمع ها که روشن شد، حضار با نثار صلوات بر روح شهدای حوادث اخیر به طور دسته‌جمعی و با صدای بلند سوره فاتحه را قرائت کردند. نیروی انتظامی از بدو مراسم حضور داشت و سعی می‌کرد جمعیت را متفرق کند. افراد اندکی توقف کردند و سپس به آرامی به سمت فلکه خیام به راه افتادند. تجمع ارومیه در سکوت برگزار شد و حضار یکدیگر را دعوت به سکوت می‌کردند و همین حضور صلح‌آمیز هم کار نیروهای ضدشورش برای سرکوب مردم را دشوار ساخته بود. برای بار دوم در خیابان خیام منتهی به فلکه قدس افراد توقف کردند و صلوات فرستادند و مجددا فاتحه‌ای به صورت دسته‌جمعی قرائت کردند. این نیروهای انتظامی بودند که سکوت راهپیمایان را با سوت زدن‌های مکرر خود برای متفرق کردن مردم می‌شکستند. در این لحظات برای برگزاری دوباره سکوت حضار، سوره‌های حمد و توحید را با صدای بلند می‌خواندند و صلوات می‌فرستادند. گفتنی‌ست بر اساس اظهارات شاهدین عینی، برخورد نیروی انتظامی در این مراسم با مردم قابل قبول و احترام‌آمیز و عاری از خشونت بوده است.
حوالی ساعت 6:30 بود که تجمعی آرام در خیابان خیام شکل گرفت و در بین افراد شمع توزیع شد. شمع ها که روشن شد، حضار با نثار صلوات بر روح شهدای حوادث اخیر به طور دسته‌جمعی و با صدای بلند سوره فاتحه را قرائت کردند.
نیروی انتظامی از بدو مراسم حضور داشت و سعی می‌کرد جمعیت را متفرق کند. افراد اندکی توقف کردند و سپس به آرامی به سمت فلکه خیام به راه افتادند. تجمع ارومیه در سکوت برگزار شد و حضار یکدیگر را دعوت به سکوت می‌کردند و همین حضور صلح‌آمیز هم کار نیروهای ضدشورش برای سرکوب مردم را دشوار ساخته بود.
برای بار دوم در خیابان خیام منتهی به فلکه قدس افراد توقف کردند و صلوات فرستادند و مجددا فاتحه‌ای به صورت دسته‌جمعی قرائت کردند.
این نیروهای انتظامی بودند که سکوت راهپیمایان را با سوت زدن‌های مکرر خود برای متفرق کردن مردم می‌شکستند. در این لحظات برای برگزاری دوباره سکوت حضار، سوره‌های حمد و توحید را با صدای بلند می‌خواندند و صلوات می‌فرستادند.
گفتنی‌ست بر اساس اظهارات شاهدین عینی، برخورد نیروی انتظامی در این مراسم با مردم قابل قبول و احترام‌آمیز و عاری از خشونت بوده است.

واکنش آمریکا در برابر حمله به سوگواران بهشت زهرا

وزارت خارجه ایالات متحده روز پنج‌شنبه از سرکوب سوگواران مراسم چهلم جان‌باختگان اعتراضات ایران انتقاد کرد و آن را «ناراحت‌کننده» خواند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، آیان کِلی،‌سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این باره گفت:«به نظر من، به‌ویژه این‌که نیروهای امنیتی برای در هم شکستن یک تظاهرات در گورستان از زور استفاده می‌کنند امری ناراحت‌کننده است.»
وی افزود:«ما در کنار ایرانیانی هستیم که به دنبال حق جهان‌شمول خود برای آزادی بیان و تظاهرات مسالمت‌آمیز هستند.»
روز پنج‌شنبه، هزاران تن از افرادی که برای سوگواری جان‌باختگان سرکوب‌های پس از انتخابات دهم ریاست‌جمهوری ایران به بهشت زهرا رفته‌بودند با سرکوب نیروهای مسلح دولتی مواجه شدند. سوگواری روز چهلم کشته شدن ندا آقاسلطان، دختری که فیلم جان دادن او در خیابانی در تهران بازتابی گسترده داشته‌است مناسبت اصلی این تجمع بوده‌است.
آیان کلی در سخنان خود در اشاره به سوگواری روز چهلم که در میان شیعیان رایج است افزود:«ناراحت‌کننده است که نیروهای ایرانی سعی کردند گروهی از مردم را که می‌کوشند یک مراسم مهم اسلامی را به‌جا آورند متفرق کنند.»
نیروهای دولتی، روز پنج شنبه هم‌چنین با استفاده از گاز اشک‌آور و ضرب و شتم سعی در سرکوب تجمعات اعتراضی مصلی و خیابان‌های مرکزی تهران داشتند.
اعتراضات در ایران پس از اعلام نتایج دهمین انتخابات ریاست‌جمهوری شکل گرفته‌است. معترضان معتقد به «تقلبات گسترده» در شمارش آرای این انتخابات هستند.
باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده پیش از حوادث انتخاباتی ایران، سعی در ترمیم روابط با جمهوری اسلامی داشت. آقای اوباما خشونت دولتی ایران علیه تظاهرکنندگان را محکوم کرده‌است ولی هم‌چنین اعلام کرده که کشورش «در امور داخلی ایران دخالت نخواهد کرد».

برگزاری ختم محسن روح الامینی در نجف آباد اصفهان .


گفتنی است طی هفته گذشته و پس از به خاک سپاری مرحوم روح الامینی، تحرک جدی میان مسئولان در رده های مختلف برای پیگیری وضعیت دیگر بازداشت شدگان حوادث اخیر به وجود آمد تا جایی که با دستور و ابلاغ ویژه رهبری مبنی بر پیگیری سریع این مسائل، به عنوان مثال بازداشتگاه کهریزک تعطیل و …
مراسم ختم هفتمین روز پرپر شدن مرحوم محسن روح الامینی نجف آبادی، عصر امروز از سوی خانواده وی در شهرستان نجف آباد برگزار شد.
به گزارش خبرنگار “تابناک” این مراسم که به همت خانواده دکتر عبدالحسین روح الامینی و جمعی از اقوام، دوستان و آشنایان ایشان تدارک دیده شده بود، از ساعت 4 الی 6.30 امروز عصر در محل مسجد اهل البیت شهرستان نجف آباد برگزار شد.
بنابر این گزارش در این مراسم که با حضور اقشار مختلف مردم، فرهنگیان و دانشگاهیان برقرار بود، ضمن قرائت قرآن برای شادی روح آن مرحوم، تنی چند از مداحان نیز به مرثیه سرایی پرداختند.
گفتنی است طی هفته گذشته و پس از به خاک سپاری مرحوم روح الامینی، تحرک جدی میان مسئولان در رده های مختلف برای پیگیری وضعیت دیگر بازداشت شدگان حوادث اخیر به وجود آمد تا جایی که با دستور و ابلاغ ویژه رهبری مبنی بر پیگیری سریع این مسائل، به عنوان مثال بازداشتگاه کهریزک تعطیل و کمیته های ویژه ای از سوی مسئولان ـ شورای عالی امنیت ملی، قوه قضاییه و همچنین نمایندگان مجلس ـ برای بررسی این موضوع تشکیل شد.

نیرو انتشامی در بهشت زهرا در برابر گل تسلیم شدند .

امروز عصر مهدی کروبی با حضور بر مزار ندا و دیگر شهدای حوادث اخیر یاد و خاطره آنان را زنده نگاهداشت.مهدی کروبی در بدو ورود به خیابان قطعه ۲۵۷ با استقبال گسترده مردمی روبرو شد که شعار” کروبی زنده باد؛ موسوی پاینده باد” و “ایرانی باغیریت، برس به داد ملت” سر میدادند.کروبی که جمعیت کثیری وی را احاطه کرده بودند به سمت مزار ندا آقاسلطان رفت. در این هنگام نیروهای یگان ویژه با حمله به وی و مردم اقدام به ضرب شتم آنان نمودند و با زدن گاز فلفل خواستند تا مردم را از اطراف شیخ اصلاحات متفرق نمایند که با مقاومت شدید مردمی روبرو شدند.آقای کروبی بر سر مزار ندا آقاسلطان نشست و با قرائت فاتحه مردمی را که با صدای بلند و شعار گونه به قرائت فاتحه پرداخته بودند را همراهی نمود. در این هنگام حجت الاسلام هادی غفاری نیز به مهدی کروبی ملحق شد و برای چندین دقیقه با مردم سخن گفت. هنگام سخنرانی کروبی؛ نیروهای امنیتی با مردم درگیر و چند نفر را دستگیر که با شعار “ولش کن ولش کن” و نیز با پرتاب شاخه های گل از طرف مردم به سمت آنان مواجه گردیدند و دیگر هیچ ک.نه تهاجمی انجام نشد.مهدی کروبی پس از ۴۰ دقیقه حضور در جمع مردم با جمعیتی عظیمی که وی را همراهی مینمودند به سمت درب خروجی و ماشین خود حرکت نمود. در تمام مدت مردم با شعارهای مختلف وی را همراهی میکردند.

حجت الاسلام درایتی : موسوي توان هدايت جريان اصلاح امور كشور را دارد

عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت ايران اسلامي تاكيدكرد: گروه‌هاي اصولگراي كه نگران آينده كشور هستند به جبهه مهندس موسوي مي‌پيوندند. مصطفي درايتي در گفت‌و‌گو با خبرنگار ايلنا ، در مورد تشكيل جبهه سياسي از سوي مهندس موسوي ،گفت: به اعتقاد من آنچه كه قبل از انتخابات اتفاق افتاد و در جريان انتخابات و پس از آن شاهد بوديم، باعث شكل‌گيري جريان سياسي متفاوت از جريان‌هاي قبل از انتخابات شده است . وي با بيان اينكه اين جريان جنبه‌اي كاملا عمومي دارد و از تفكري خاص فراتر خواهد رفت تصريح كرد : مهندس موسوي توان هدايت اين جريان براي اصلاح امور كشور را داراست، عضو ارشد جبهه مشاركت ايران اسلامي تاكيد كرد : بر اساس شخصيت مهندس موسوي و تغييرات در آرايش نيروهاي سياسي پس از انتخابات رخ داده است، اصلاح‌طلبان قطعا از تشكيل اين جبهه استقبال خواهند كرد و حتي گروه‌هاي اصولگرا كه نگران آينده كشور نيز هستند به اين جمع اضافه خواهند شد.

گزارش نوروز از تجمع پنج شنبه .

نوروز گزارش داده که حدود ۴۰ هزار نفر امروز در بهشت زهرا بوده اند. از طرف دیگر در مرکز شهر و در اطراف مصلی هم شلوغ بوده. یکی از دوستان کاملاً مطمئن گزارش کوتاهی فرستاده از اوضاع اطراف مصلی. از بهشت زهرا هم گزارشی به دستم برسد، می‌گذارم:در حالی که با عدم صدور مجوز برگزار مراسم شهدا در مصلای تهران و برگزاری آن در بهشت زهرا عملا برنامه مصلی لغو شده بود، اما گروهی از مردم در اطراف مصلا حضور پیدا کرده بودند و چون نیروی انتظامی مستقر در اطراف مصلا مانع از توقف آنان می شد جمعیت خود به خود به سمت خیابان شهید بهشتی (عباس آباد) رانده می شدند.طول خیابان شهید بهشتی جمعیت زیادی در پیاده روهابودند که به خاطر عدم حضور نیروی انتظامی به اندازه کافی به شعار دادن و پرداختند. هم چنین ماشین هایی که از این خیابان می گذاشتند به نشانه همبستگی با آنان با بوق زدن و علاکمت پیروزی نشان دادن به ان ها می پیوستند. این جمعیت رفته رفته افزایش پیدا می کرد، اما هنوز تا این لحظه درگیری دیده نمی شود. مردم بدون پوشاندن روی خود شعار می دهند و فریاد الله اکبر و یاحسین سر می دهند.امروز از ساعات اولیه بعد از ظهر نیروی انتظامی در اطراف مصلی مستقر شده بود تا تجمعی برگزار نشود، در حالی که مراسم اصلی قرار بود در بهشت زهرا برگزار شود. در ساعات اولیه خبری از حضور مرذم نبود و تا ساعت 5 نیز مردم حضوری نداشتند اما به تدریج از ساعت 5 حضور مردم در خیابان اطراف مصلی بیش تر می شد و رفته رفته باعث بوجود آمدن یک تجمع خودجوش در خیابان شهید بهشتی شد که هنوز ادامه دارد.(ساعتی بعد)الان رفته رفته نیروهای انتظامی دارند افزایش پیدا می کنند اما هنوز از نیروهای لباس شخصی خبری نیست. جمعیت زیاد است و افزایش می یابد. تجمع به خیابان های دیگر نظیر ولی عصر، فاطمی، حافظ و مطهری گسترش یافت و همزان با گسترش آن نیروهای لباس شخصی هم که ظاهرا بین مردم بودند، به کمک نیروهای پلیس پیشگیری به سرکوب تظاهرات پرداختند.میدان ولی عصر و خیابان ولی عصر تقاطع فاطمی پر از گارد است. از گاز اشک آور هم در خیابان عباس آباد استفاده شد و هم چنین صدای تیراندازی هم به گوش می رسید که به نظر می رسد هوایی باشد.

دبيركل حزب مردم‌سالاري :احزاب بحث ”شورای رهبری جبهه اصلاحات“ را به طور جدي پيگيري كنند .

دبيركل حزب مردم‌سالاري گفت: احزاب بحث شورای رهبری جبهه اصلاحات را به طور جدي پيگيري كنند. مصطفی کواکبیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به بحث تشكيل شوراي رهبري جبهه اصلاحات گفت:تشکیل شوراي رهبری جریان اصلاحات اگر با مشخص نمودن نکاتی همراه شود حرکت مفیدی خواهد بود. وی در تشریح این نکات تصريح كرد: ابتدا باید نقش سایر شخصیت‌ها و احزاب دیگر در این هدایت عمومی تبیین شود. کواکبیان تعریف رابطه شوراي رهبری با شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و شورای عمومی تحکیم دموکراسی را از دیگر نکات حائز اهميت عنوان کرد وگفت: شفاف نمودن نسبت شخصیت‌ها و احزاب با موضوع رهبری این جبهه از دیگر نكاتي است كه بايد مورد توجه باشد. نماينده مردم سمنان در مجلس در ادامه تاکید کرد: به نظر من صحبت کردن در خلا و به صورت پراکنده ما را به نتیجه نخواهد رساند بلکه باید بحث شورای رهبری جبهه اصلاحات در نشست‌های جدی و رسمي با توجه به سه محور مذکور از طرف احزاب پيگيري شده و مورد بررسی قرار گیرد. کواکبیان با بیان اینکه بحث رهبری جبهه اصلاحات باید از طریق شخصیت‌ها و احزاب حلاجی شود، ادامه داد: این‌که در راس اين رهبری یک شخص قرار گيرد و یا اجتماعي سه نفره شوراي رهبري جبهه اصلاحات را عهده‌دار شوند، این مانع هدایت جبهه نخواهد بود، بلكه این موضوع باید از طریق دموکراتیک و توسط همه احزاب پیگیری شود كه در آن صورت به اعتقاد من حركت مفيدي براي جريان اصلاحات خواهد بود.

کروبی بر مزار ندا آقاسلطان رفت


سحام نیوز : عصرامروز مهدی کروبی با حضور بر مزار ندا آقاسلطان و دیگر شهدای حوادث اخیر یاد و خاطره آنان را زنده نگاه داشت. به گزارش سحام نیوز مهدی کروبی در بدو ورود به خیابان قطعه 257 با استقبال گسترده مردمی روبرو شد که شعار" کروبی با غیرت مقاومت مقاومت" و "ایرانی باغیریت، برس به داد ملت" سر میدادند.کروبی که جمعیت کثیری وی را احاطه کرده بودند به سمت مزار ندا آقاسلطان رفت. در این هنگام نیروهای یگان ویژه با حمله به وی و مردم اقدام به ضرب شتم آنان نمودند و با زدن گاز فلفل خواستند تا مردم را از اطراف شیخ اصلاحات متفرق نمایند که با مقاومت شدید مردمی روبرو شدند و مهدی کروبی نیز تاکیدکرد که در این مکان خواهد ماند . کروبی بر سر مزار ندا آقاسلطان نشست و با قرائت فاتحه مردمی را که با صدای بلند و شعار گونه به قرائت فاتحه پرداخته بودند را همراهی نمود. در این هنگام حجت الاسلام هادی غفاری نیز به مهدی کروبی ملحق شد و برای چندین دقیقه با مردم سخن گفت. هنگام سخنرانی کروبی؛ نیروهای امنیتی با مردم درگیر و چند نفر را دستگیر که با شعار "ولش کن ولش کن" و نیز با پرتاب شاخه های گل از طرف مردم به سمت آنان مواجه گردیدند. مهدی کروبی پس از یکساعت حضور در جمع مردم با جمعیتی عظیمی که وی را همراهی مینمودند به سمت درب خروجی و ماشین خود حرکت نمود. در تمام مدت مردم با شعارهای مختلف وی را همراهی میکردند.همچنین میرحسین موسوی لحظاتی کوتاه بر مزار نداآقاسلطان حضور یافت و با قرائت فاتحه ای یاد او را گرامی داشت .

سنای آمریکا طرح تحريم واردات بنزين به ايران را تصويب كرد .

خبرگزاری کار ایران گزارش داد سنای آمریکا با تصویب طرحی تحریم شرکت‌های تامین کننده بنزین و فرآورده‌های نفتی برای ایران را خواستار شد. به گزارش ايلنا به نقل از بي‌بي‌سي، این تحریم شامل منع خرید نفت خام از شرکت‌هاي تامین کننده بنزین و فرآورده‌های نفتی برای ايران توسط آمريكا مي‌شود. این طرح با هدف اعمال فشار بر ایران برای توقف غنی‌سازی اورانیوم به تصویب رسیده است. طرح مجلس سنا در قالب قانون 34 میلیارد دلاری هزینه‌های انرژی و آب‌رسانی آمریکا تصویب شد. تبدیل این طرح به قانون به تائید مجلس نمایندگان و امضا رئیس‌جمهوری آمریکا نیاز دارد. بنا بر اين گزارش، ایران یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت خام است ولی حدود 40 درصد از نیاز خود به بنزین را از راه واردات تامین می‌کند. طرح تنبیه شر‌كت‌های صادر کننده بنزین به ایران پس از نشست گروه 20 که در ماه سپتامبر برگزار می‌شود، اجرا خواهد شد. تا آن تاریخ، اگر ایران در توقف برنامه هسته‌ای خود و مذاکره با غرب گام‌های مثبت بردارد، طرح کنگره آمریکا لغو می‌شود در غیر این صورت، این طرح به قوت خود باقی خواهد بود. «مارک دوبوویتز»، مدیرعامل بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها درباره طرح سنا گفت: «کنگره از فکر هدف گرفتن پاشنه آشیل اقتصادی ایران که همان وابستگی این کشور به واردات سنگین بنزین است، برای توقف برنامه غیرقانونی تولید سلاح‌های هسته‌ای آن استفاده می‌کند.» ذخیره اضطراری نفت آمریکا شامل 724 میلیون بشکه نفت خام است که در چهار مجموعه زیرزمینی در ایالت‌های «لوئیزیانا» و «تگزاس» انبار شده است. آمریکا پیش از این برای تهیه نفت خام این ذخیره از شرکت‌های مانند ویتول، رویال داچ شل و گلنکور نفت خریده است. هر سه شرکت از تامین‌کنندگان عمده بنزین ایران هستند. آمریکا ایران را متهم می کند در پی دستیابی به سلاح هسته‌ای است ولی ایران بارها با رد این ادعا، برنامه اتمی خود را صلح‌آمیز خوانده است. ایالات متحده و سایر اعضای گروه 1+5 که شامل اعضای دائمی شورای امنیت و آلمان است سال گذشته برای ترغیب ایران به توقف برنامه غنی سازی و فراوری هسته‌ای خود یک بسته تشویقی را ارايه کردند و همچنان منتظر پاسخ این کشور هستند. آمریکا ماه گذشته در جریان برگزاری اجلاس گروه هشت از ایران خواست پاسخ خود را به این بسته تا ماه سپتامبر ارائه دهد.

یک رسانه عربی : ایرانی‌ها بهتر می‌دانند امام موسی صدر کجاست!

یک سایت خبری که از لیبی یا الجزایر خبر منتشر می‌کند، مدعی شد که ایران در ناپدید شدن امام موسی صدر نقش اساسی داشته و ایرانی‌ها اطلاعات دقیقی از این رخداد را می‌توانند ارایه دهند.
به گزارش خبرنگار «تابناک»، سایت عربی «الرکن الاخضر» با بیان ادعای بالا می‌افزاید: ایرانی‌ها، لیبی و به طور مشخص معمر قذافی را عامل ناپدید شدن امام می‌دانند و این در حالی است که معمر قذافی، یکی از دوستان صمیمی امام موسی صدر بوده و زمینه تبلیغ اسلام در قاره آفریقا و مغرب عربی را برای ایشان فراهم کرده بود.
این سایت در ادامه ادعاهای پیشین می‌افزاید: خشم ایرانی‌ها از لیبی به این دلیل است که طرابلس در سال‌هایی که جنگ عراق و ایران در جریان بود، موضع بی‌طرفانه‌ای گرفته و این کار جناب سرهنگ، خشم ایرانی‌ها را برانگیخت و برای همین، اتهام ناپدید شدن امام در آن زمان را به معمر قذافی وارد کردند.
در پایان این خبر آمده است: لیبی همواره اعلام کرده که امام موسی صدر و همراهان، طرابلس را به قصد ایتالیا ترک کرده و در راه رم ناپدید شده‌اند، اما ایرانی‌ها با بی‌توجهی به اسناد این رویداد، تنها بر پایه گفته‌های چند تن از شهروندان لبنان بر این باورند که امام موسی صدر را معمر قذافی ربوده است.

عزل و نصبها در وزارت مرگ آفرین راه

البته آمار 24 تا 30 هزار نفری کشته شدگان حوادث جاده ای در کشور در طول یکسال اگرچه هیچ گونه عزمی را در مدیران عالی وزارت راه و ترابری ایجاد نکرده است که با توجه به همین امکانات سخت افزاری جاده ای کشور و با بهینه سازی تجهییزات نرم افزاری آمار کشته شدگان جاده ای کشور را کاهش دهند. اما سقوط هواپیماهای روسی و حوادث مربوط به آن باعث گردیده است که توجه بیشتری به این 30 هزار کشته در جاده های کشور بشود.به گزارش "تابناک" سقوط بیست و دو فروند از هواپیماهای روسی از سال 1368 تاکنون که بطور متوسط بالغ بر یک سقوط در سال را شامل می شود و در برگیرنده هواپیماهای روسی مدل "یاک و توپولف و آنتونف و همچنین ایلیوشین" می باشد اگرچه هنوز برای مدیران وزارت راه و ترابری در مقایسه با آمار تصادفات جاده ای عدد قابل ملاحظه ای محسوب نمی شود اما حداقل این امکان را برای افکار عمومی کشور ایجاد کرد که بتواند اقدامات مدیران ارشد این وزارتخانه را بررسی نماید.بنابر این گزارش آقای ا ـ ب نماینده دوره هفتم مجلس که اکنون معاونت پارلمانی وزارت راه و در شهریور ماه سال 87 بازنشسته شده است به همراه آقای غ ـ پ معاونت مدیریت منابع انسانی که او هم پس از سی و چهار سال بازنشسته شده است به همراه دو تن دیگر از معاونین این وزارتخانه، هم اکنون دوران بازنشستگی خود را سپری می کنند.گفتنی است در حالی که وزارت راه و ترابری با دادن مجوز به بخش خصوصی و بدون هیچ گونه نظارت بالا دستی، هواپیماهای فرسوده روسی را به کشور وارد می کند، معلوم نیست به جای به کارگیری نیروهای جوان که توانایی ریسک پذیری داشته باشند و بتوانند با درایت و پشتکار، ایران را از این مشکل خود ساخته برهانند، بکارگیری نیروهای امتحان پس داده و فسیل شده در سیستم اداری چه توجیهی می تواند داشته باشد.شایان ذکر است، که آقای غ.پ بازنشسته دیوان محاسبات با 34 سال سابقه خدمت و ا.ب نیز که بازنشسته آموزش و پرورش هستند، برای فعالیت آن ها در وزارت راه و ترابری مجوزی صادر نگردیده و لذا اقدامات و امضای آنان در سیستم اداری غیرقانونی است.

حلقه اردبیل در دولت کودتا .

برخلاف گمانه زنی‌ها در باره شخصیت‌های مطرح برای حضور در کابینه، شنیده‌های خبرنگار ما ازمنابع موثق حکایت از آن دارد که احمدی‌نژاد قصد دارد برای آرایش کابینه دهم مهره‌های نزدیک به خود را که شناخت کاملی از آنها دارد وارد عرصه کند.
به گزارش خبرنگار «تابناک»، احمدی‌نژاد که به دلیل پافشاری در حمایت از اسفندیار رحیم مشائی این روزها وضعیت بغرنجی را پشت سر می‌گذارد، می‌خواهد در ترکیب آینده خود، مدیران زمان استانداری اردبیل خود را که در چهار سال گذشته از آنها به عنوان مهره‌های پشت پرده استفاده زیادی می‌کرد را به صحنه وارد کرده و کابینه آینده را با شکلی جدید بچیند، این در حالی است که احمدی‌نژاد در کابینه نهم، تنها محرابیان را از جمع مدیران زمان استانداری خود وارد کابینه کرده بود.
بنا بر این گزارش، نیکزاد، معاون عمرانی کنونی وزیر کشور و از مدیر کل‌های احمدی‌نژاد در استانداری اردبیل، رحیم قربانی، استاندار کنونی آذربایجان غربی، محمود عباس زاده مشکینی، مدیر کل سیاسی کنونی وزارت کشور و از جمله مدیران کل استانداری وقت اردبیل و فتح‌اللهی معاون سیاسی نهاد ریاست جمهوری و معاون سیاسی استانداری اردبیل در زمان احمدی‌نژاد از نزدیک‌ترین افرادی هستند که شنیده‌ها حکایت از حضور قطعی آنان در مشاغل کلیدی و ترکیب آینده کابینه دارد.
این گزارش می‌افزاید: نیکزاد معاون عمرانی وزیر کشور، از جمله گزینه‌هایی است که برای تصدی یکی از وزارتخانه‌های فنی در نظر گرفته شده و قربانی هم از جمله گزینه‌های مدنظر احمدی‌نژاد برای تصدی وزارت راه یا وزارت مسکن و شهرسازی به شمار می‌رود. فتح‌اللهی نیز که بسیاری از مشورت‌های سیاسی به احمدی‌نژاد توسط وی داده می‌شود در صورت پایان یافتن رایزنی‌ها به جای صادق محصولی به وزارت کشور خواهد رفت.
در همین حال، عباس زاده مشکینی که از مهره‌های نزدیک به احمدی‌نژاد به شمار می‌رود، با توجه به سوابق خود در عرصه‌های فرهنگی از گزینه‌هایی است که تصدی وزارتخانه فرهنگ و ارشاد یا سخنگویی دولت را بر عهده خواهد گرفت.
گفتنی است، سوابق ـ رزومه ـ مربوط به برنامه‌ها و اهداف حلقه اردبیل احمدی‌نژاد دریافت شده و با این ترکیب باید کابینه دهم را کابینه نزدیکان و دوستان طراز اول احمدی‌نژاد که سابقه دوستی و رفاقت چند دهه‌ای با وی را دارند به شمار آورد.
همچنین، رایزنی احمدی‌نژاد با بسیاری از افراد شاخص و رویکرد انتقادی این قبیل افراد به عملکرد احمدی‌نژاد و خودداری آنان از حضور در کابینه امکان حضور حلقه اول نزدیکان احمدی‌نژاد در کابینه آینده را قوت بیشتری بخشیده است.

کاظم جلالی : سعید حجاریان به منزل امن وزارت کشور منتقل شد .



کاظم جلالی، سخنگوی کمیتۀ ویژۀ مجلس اسلامی برای ‏پی گیری وضعیت دستگیرشدگان وقایع اخیر گفت که ‏سعید حجاریان از زندان به یک "منزل امن" تحت ‏نظارت وزارت کشور منتقل شده است.
کاظم جلالی به ‏نقل از سعید مرتضوی، دادستان عمومی تهران گفته ‏است که منزل سازمانی وزرات کشور دارای امکانات ‏مناسب رفاهی و پزشکی است و با توجه به وضعیت ‏جسمی سعید حجاریان دارای استخر هم هست.
سعید ‏مرتضوی همچنین گفته است که جای هیچ نگرانی در ‏مورد سلامتی سعید حجاریان نیست و خود او دیشب ‏شخصاً با وی ملاقات داشته و امکان رفت و آمد ‏خانوادۀ سعید حجاریان به این خانۀ تحت نظارت نیز ‏فراهم شده است.
سخنگوی کمیـتۀ ویژه مجلس در جای ‏دیگری از اظهاراتش افزوده است که برغم اظهار ‏نظرهای متعدد هیچ اطلاع و مدرکی دال بر وجود ‏بازداشتگاه موسوم به طبقۀ منفی چهار وزارت کشور ‏در دست نیست، اما اینکه در جریان ناآرامی های اخیر ‏از این مکان به عنوان بازداشتگاه موقت استفاده شده یا ‏نه، خود جاری بررسی دارد. ‏

به احترام انسانیت حرف می زنیم .

آدم‌ها را باید در بزنگاه شناخت، این که آدم “می‌زند” یا نه، می‌تواند معیار خوبی برای شناخت باشد، امروز دیدم که علی‌رضا قزوه، کسی که انتظارش را نداشتم زده، حرف را می‌گویم. علی‌رضا قزوه حرف زده است، حالا شاید از چیز دیگری ناراحت باشد اما حرفش انسانی است و این غنیمت است در این وانفسا.همه‌مان “انسان” هستیم و این وجه مشترکی نیست که بتوان آن را کتمان کرد. چه فرق دارد که درباره‌ی مفهوم مشروعیت و مقبولیت در نظام جمهوری‌ اسلامی چگونه می‌اندیشیم؟ چه فرق دارد که ذوب در ولایتیم و یا کاملاً مخالف با این ادعا و یا آنکه که این مفهوم را از اساس رد می‌کنیم؟ همه‌مان “جان” داریم و از اصول انسانیت است که “جان” حرمت داشته باشد. این‌که به چه کیس رای داده‌ایم مهم نیست وقتی که حرمت “جان” به مخاطره افتاده. انسانیت به ما حکم می‌کند که پاس‌دار حرمت‌ها باشیم. پیش‌ از این ‌که اصول‌گرا باشیم یا اصلاح‌طلب، انسانیم و انسانیت اصولی دارد. سخنم با اصول گرایان است؛ آیا در آنچه که شما اصول‌گرایی می‌نامیدش اصول انسانیت هم جایگاهی دارند؟دیروز مطلبی منتشر کردم از فرزند کوچک مطهری که از جمله‌ی الطاف خداوند در حقش این بود که وی را در برابر آزمون خطرناک گفتن یا نگفتن در زمانه‌ای که هم مسلکان به حرمت “جان” تعرض می‌کنند قرار نگرفت. دیروز دیدم که او از این آتش به سلامت گذشته و نام پدرش را نیز به سلامت از این آتش عبور داده است. این گونه مطالب هدف والاتری دارند.این‌ها اعتراضاتی هستند از یک انسان درباره‌ی به محاق رفتن انسانیت. ما از این درد باید بنالیم زیرا که انسانیم، باید بنالیم از جان‌های جوانی که جسم‌شان حالا زیر مشتی خاک است. همه‌ی ما باید بنالیم زیرا که همه‌مان انسانیم.

کسانی که دکتر خجسته از رادیو اخراج کرد بر مسند میراث فرهنگی

اگر امروز آمريکايي‌ها به خود اجازه مي‌دهند آثار تاريخي ما را به حراج بگذارند، اگر ماجراي سد سيوند تا آنجا پيش رفت که مردم فارس بگويند ما آب نمي‌خواهيم ميراثمان را نابود نکنيد، اگر به سر تخت جمشيد آن بلا‌ها نازل شد، اگر سر سرباز هخامنشي را به فروش گذاشتند، اگر با اعداد بازي مي‌شود و بدون تحقيق و کار کارشناسي الي ماشاءالله منطقه گردشگري در ايران معرفي مي‌شود، اگر در کسوت رياست سازمان ميراث فرهنگي سخناني به زبان آورده مي‌شود که اسباب طنز رسانه‌هاي بيگانه را فراهم مي‌کند و اگر اين همه اشتباه های پي در پي اتفاق مي‌افتد به خاطر آن نيست که فردي غير متخصص رئيس سازمان ميراث فرهنگي گردشگري و صنايع دستي شده است؟! از آن اسفناکتر اما انتخاب بقايي به عنوان جانشين وي است. چون مشايي حداقل سابقه مديريت راديو تهران و سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران را در کارنامه کاري خود داشت، اما حمید بقايي کيست؟ او و سابقه اش را اهالي راديو تهران به خوبي مي‌شناسند.مشايي وقتي از راديو تهران به سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران رفت تا در کنار يار ديرينه‌اش محمود احمدي نژاد باشد، افرادي مثل حمید بقايي، آرش کوشا، مجيد هاشمي و علي اصغر پرهيزگار ـ دو فرد اخير تحصيلات ديپلم و زير ديپلم دارند ـ را که همگي دوستان نزديک او بودند، با خود به آنجا برد. اما اين افراد به ميل خود راديو را ترک نکردند، در واقع اخراجي‌هاي راديو بودند. دکتر خجسته مدير وقت راديو که اهل تسامح است و با رفتاري پدرانه شيوه‌هاي تربيتي را نسبت به زيرمجموعه خود به کار مي‌بندد در مورد اين افراد و رفتار آنها تسامح و اغماض را کنار گذاشت و با دستور اکيد آنها را از راديو اخراج کرد.وي افزود: حمید بقايي در راديو تهران مسئول سايت بود و در سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران بعد از اخراج از راديو رئيس دفتر مشايي شد. اگرچه با کوچ مشايي به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري او نيز يک شبه پله‌هاي ترقي را پيمود و حکم قائم مقامي و هم اکنون رياست را از آن خود کرد. او ليسانس آي تي دارد و از هيچ تخصصي در هيچکدام از زمينه‌هاي ميراث، گردشگري و صنايع دستي برخوردار نيست و سئوال بزرگ و بي جواب اينجاست: او چگونه مي‌خواهد ميراث کهن ايراني را پاسداري و احيا کند؟!اين كارشناس ادامه داد: روحيات و انگيزه‌هاي ديگر دوستان وي و مشايي را هم اهالي راديو تهران خوب مي‌شناسند؛ چون اهالي راديو تهران بارها با علي اصغر پرهيزگار و مجيد هاشمي هم کلام و همسفره بوده‌اند همان کساني که امروز از شنيدن پست‌هاي جديد اين دو نفر انگشت به دهان مانده‌اند و بي‌پرده مي‌گويند: مگر آنها بلد هستند؟! و بعد بلافاصله به نزديکي ايشان به مشايي اشاره مي‌کنند و مي‌گويند خوب اينها دوستان او بودند. علي اصغر پرهيزگار مدير عامل کانون اتومبیل رانی و جهانگردي! و مجيد هاشمي ـ هرچند هنوز معرفه نشده ـ مدير کل صندوق حفظ و احياء! شده‌اند و اين احکام را بقايي براي آنها صادر كرده است. رضا موسوي هم که زماني در راديو قرآن مدير روابط عمومي بود ـ و اتفاقا او نيز ناچار به ترک راديو شد ـ پس از چند ماه بيکاري، مشايي براي او حکم جديد صادر كرد،او ابندا مدير روابط عمومي ميراث شد ،و اکنون در دوره زمامداری بقایی و در تقسيم مسئوليت‌هاي جديد میان رفقا، معاونت فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري را برای او کنار گذارده اند.سازمان ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي از اين پس با چنين پشتوانه‌هايي اداره خواهد شد. مشايي حالا ديگر بخش‌هاي متعددي از دولت را در اختيار دارد. مي‌تواند در پرده همچنان معاون يا مشاور اول احمدي نژاد باشد. رئيس دفتر او نيز که هست و با گماردن افرادش در ميراث فرهنگي، عملا اين سازمان مهم را هم در اختيار دارد.وي در پايان گفت: اگر اين رويه ادامه يابد و افرادي از اين دست بخواهند مسند رياست اين مهمترين سازمان فرهنگي کشور را به دست بگيرند، بايد به آنها که عاشق فرهنگ هزاران ساله ايراني هستند، به آنها که با پوست و گوشت خود، صنايع دستي ايراني را زنده نگه داشته‌اند و به آنها که مرمت و نگهداري محوطه‌هاي تاريخي دغدغه بزرگشان هست، بايد گفت نه تنها منتظر شرايط اميدوار کننده جديدي نباشيد که به قول نظامي: «گر ملک اين است وگر روزگار/ زين ده ويران دهمت صدهزار»و تنها يک نقطه اميد هست و آن، اين‌كه طرح تبديل سازمان ميراث فرهنگي گردشگري و صنايع دستي به وزارتخانه توسط مجلس تصويب شود تا دست کم مجلس بر اين گونه انتصاب‌ها و عملکرد‌ها نظارتي مستمر داشته باشد. شايد!

مطبوعات فرانسه : در ایران دیوار ترس فرو ریخته است.

سیاسی کشور قرار داشت و نقش داور نهائی را در برابر آنها ایفا میکرد، در جریان انتخابات اخیر این نقش را به کناری گذاشت و با دفاع آشکار از محمود احمدی نژاد خود را در معرض تیر اتهامات معترضان به انتخابات قرار داد.
به عقیدۀ نویسنده، این که اخیراً موج اعتراضات علیه رهبر جمهوری اسلامی شدت بی سابقه ای گرفته است، نشان از بحرانی دارد که رژیم اسلامی تاکنون بخود ندیده بود. نویسنده معتقد است که پیام این اعتراضات در مطبوعات کشور باید در لابلای خطوط جستجو کرد. بعقیدۀ نویسنده، گرچه ممکن است این نوع اعتراضات عواقب هولناکی داشته باشد، ولی دیوار ترس فرو ریخته است.
فیگاروی امروز گزارشی هم دارد از چگونگی درگیری های اردوگاه اشرف در عراق که ژرژ مالبرونو آنرا تهیه کرده است. او می نویسد نیروهای امنیتی عراق برای حل معضل اردوگاه اشرف دچار مشکل شده اند. دیروز برای دومین روز متوالی درگیری ها به زخمی شدن صدها نفر انجامید و پلیس صدها نفر دیگر را نیز دستگیر کرد ولی هنوز به یک چهارم اردوگاه دست نیافته است. مالبرونو می نویسد عراق اینک تصمیم گرفته است که اردوگاه اشرف را که سه هزار مجاهد را در خود جا داده است بنام حاکمیت باز یافته، در اختیار خود بگیرد.
او می نویسد ماجرا از دو روز پیش آغاز شد که 800 سرباز عراقی وارد اردوگاه شدند تا در درون آن یک پاسگاه پلیس دایر کنند به این قصد که از آنچه در آنجا می گذرد، مطلع شوند. آنها اما با مقاومت شدید ساکنان اردوگاه مواجه شدند و در نتیجه به نیروهای ضد شورش پلیس متوسل گردیدند. نویسنده توضیح می دهد که از ماه مه گذشته بدنبال توافق امنیتی میان آمریکا و عراق کنترل اردوگاه به دست بغداد افتاد و اینک دولت مدعی است که اشغال اردوگاه تجلی اراده آنها به اعمال قانون در سراسر کشور است. با این حال مجاهدین مدعی اند که این کار برای تامین رضایت دولت ایران انجام می گیرد .
بعقیدۀ آنها سرکوب در ایران و خشونت در اردوگاه اشرف دو روی یک سکه اند. و سرانجام از لوموند امروز عصر بد نیست به مقاله ای اشاره کنیم که به انتخابات در افغانستان اختصاص دارد.

مطبوعات فرانسه : در ایران دیوار ترس فرو ریخته است.

سیاسی کشور قرار داشت و نقش داور نهائی را در برابر آنها ایفا میکرد، در جریان انتخابات اخیر این نقش را به کناری گذاشت و با دفاع آشکار از محمود احمدی نژاد خود را در معرض تیر اتهامات معترضان به انتخابات قرار داد.
به عقیدۀ نویسنده، این که اخیراً موج اعتراضات علیه رهبر جمهوری اسلامی شدت بی سابقه ای گرفته است، نشان از بحرانی دارد که رژیم اسلامی تاکنون بخود ندیده بود. نویسنده معتقد است که پیام این اعتراضات در مطبوعات کشور باید در لابلای خطوط جستجو کرد. بعقیدۀ نویسنده، گرچه ممکن است این نوع اعتراضات عواقب هولناکی داشته باشد، ولی دیوار ترس فرو ریخته است.
فیگاروی امروز گزارشی هم دارد از چگونگی درگیری های اردوگاه اشرف در عراق که ژرژ مالبرونو آنرا تهیه کرده است. او می نویسد نیروهای امنیتی عراق برای حل معضل اردوگاه اشرف دچار مشکل شده اند. دیروز برای دومین روز متوالی درگیری ها به زخمی شدن صدها نفر انجامید و پلیس صدها نفر دیگر را نیز دستگیر کرد ولی هنوز به یک چهارم اردوگاه دست نیافته است. مالبرونو می نویسد عراق اینک تصمیم گرفته است که اردوگاه اشرف را که سه هزار مجاهد را در خود جا داده است بنام حاکمیت باز یافته، در اختیار خود بگیرد.
او می نویسد ماجرا از دو روز پیش آغاز شد که 800 سرباز عراقی وارد اردوگاه شدند تا در درون آن یک پاسگاه پلیس دایر کنند به این قصد که از آنچه در آنجا می گذرد، مطلع شوند. آنها اما با مقاومت شدید ساکنان اردوگاه مواجه شدند و در نتیجه به نیروهای ضد شورش پلیس متوسل گردیدند. نویسنده توضیح می دهد که از ماه مه گذشته بدنبال توافق امنیتی میان آمریکا و عراق کنترل اردوگاه به دست بغداد افتاد و اینک دولت مدعی است که اشغال اردوگاه تجلی اراده آنها به اعمال قانون در سراسر کشور است. با این حال مجاهدین مدعی اند که این کار برای تامین رضایت دولت ایران انجام می گیرد .
بعقیدۀ آنها سرکوب در ایران و خشونت در اردوگاه اشرف دو روی یک سکه اند. و سرانجام از لوموند امروز عصر بد نیست به مقاله ای اشاره کنیم که به انتخابات در افغانستان اختصاص دارد.

پشتیبانی رضا پهلوی از مجاهدین خلق در عراق



سازمان عفو بین الملل خواستار تحقیق در مورد" ‏استفادۀ بیش از حد از زور" توسط نیروهای عراقی ‏علیه اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران در قرارگاه ‏اشرف شد.
سازمان عفو بین الملل با انتشار بیانیه ای ‏در مورد حملۀ نیروهای امنیتی و نظامی دولت عراق ‏به اردوگاه اشرف در خاک عراق اعلام کرده است که ‏در این حمله نیروهای عراقی علیه افراد غیرمسلح از ‏اسلحه و زور استفاده کرده اند که در نتیجۀ آن ٨ تن ‏کشته و ٤٠٠ تن دیگر زخمی شدند.
سازمان عفو ‏بین الملل از دولت عراق خواسته است که هر چه ‏سریعتر در مورد سرنوشت پنجاه تن از دستگیرشدگان ‏این قرارگاه اطلاع رسانی کند و نیز اطمینان حاصل ‏کند که دستگیر شدگان هدف بدرفتاری و شکنجه واقع ‏نشوند یا به مقامات ایران تحویل داده نگردند.
سازمان ‏مجاهدین خلق در آخرین گزارش خود در مورد ‏وضعیت اردوگاه اشرف از کشته شدن ١٢ تن از ‏ساکنان این قرارگاه خبر داده است. دولت عراق که تاکنون کشته شدن مجاهدین اردوگاه ‏اشرف را تکذیب می کرد، امروز پذیرفت که در ‏جریان حمله نیروهای نظامی این کشور به اردوگاه ‏اشرف هفت تن از اعضای سازمان مجاهدین مستقر در ‏آن اردوگاه کشته شدند.‏
‏یک افسر ارتش عراقی در استان دیاله گفته است که ‏روز پنجشنبه اوضاع این اردوگاه آرام بوده و پلیس ‏عراق موفق به استقرار مقر خود در داخل این پایگاه ‏شده است. به گفتۀ این منبع حدود ١٠٠٠ پلیس و سرباز ‏عراقی وارد قرارگاه اشرف شده اند و کنترل آن را در ‏دست گرفته اند.
تاکنون هیچ روزنامه نگاری از سوی ‏مقامات عراق اجازۀ ورود به اردوگاه اشرف را نیافته و ‏منابع مستقل نیز نتوانسته اند بیلان ارایه شده از سوی ‏طرفین درگیری را حقیقت یابی کنند.
در این حال ‏شاهزاده رضا پهلوی با انتشار بیانیه ای در مورد ‏شرایط مجاهدین خلق ایران در اردوگاه اشرف در ‏عراق به مقامات این کشور یادآور شده که نمی توان ‏هیچ انسانی را به خاطر عقاید سیاسی یا تعلقات ‏مذهبی اش از حق انسانی و حمایت قانونی محروم کرد ‏و مهمتر از همه نمی توان هیچ پناهنده ای را به کشور ‏اصلی اش مسترد کرد، اگر استردادش وی را در ‏معرض شکنجه و بدرفتاری و مجازات های غیرقانونی ‏و غیرانسانی قرار دهد.
در ادامه شاهزاده رضا پهلوی ‏با اشاره به کارنامۀ جمهوری اسلامی در زمینۀ نقض ‏حقوق بشر نوشته است که در صورت بازگردانده شدن ‏مجاهدین به ایران "تردید نمی توان کرد که سرنوشت ‏آنان کم از سرنوشت دیگر مخالفان رژیم اسلامی ایران ‏نخواهد بود." با این ملاحظه است که رضا پهلوی ‏خواسته است که دولت عراق اجازه ندهد که اعضای ‏مجاهدین ساکن اردوگاه اشرف ناخواسته به رژیم ‏جمهوری اسلامی تحویل داده شوند. ‏

خبر گزاری فرانسه : تهران ،صحنۀ تظاهرات ده ها هزار معترض

مقامات ایران هزاران نفر را که در نقاط مختلف تهران ‏امروز تظاهرات اعتراضی بر پا کردند هدف سرکوب ‏قرار دادند. این نخستین درگیری های جدی میان مردم ‏معترض و پلیس پس از تظاهرات بزرگداشت ‏رویدادهای هیجده تیر در حوالی دانشگاه تهران بود.
‏پلیس ضدشورش تهران برای متفرق کردن هزاران تن ‏از تظاهرکنندگان در خیابان ولیعصر از گاز اشک آور ‏استفاده کرد.
خبرگزاری فرانسه به نقل از شاهدان عینی ‏گزارش کرده است که همزمان با تجمع امروز در ‏بهشت زهرا که با حملۀ پلیس ضدشورش مواجه شد ‏هزاران تن دیگر از مردم در مصلای بزرگ تهران ‏تجمع کردند. گزارش ها حاکی است که تظاهرکنندگان ‏معترض زباله دان های بزرگ را در میان خیابان به ‏آتش می کشیدند و پلیس های موتورسوار نیز با هجوم ‏به صف تظاهرکنندگان سعی در متفرق کردن آنان ‏داشتند.
همین منابع گفته اند که پلیس شیشه های شماری ‏از اتومبیل ها را که در پشتیبانی از تظاهرکنندگان ‏بوق های ممتد می زدند شکستند.
امروز پنجشنبه ‏سرتاسر خیابان ولیعصر تهران از شمال به جنوب ‏صحنۀ تظاهرات پراکندۀ هزاران شهروند تهرانی و ‏درگیری های آنان با پلیس ضدشورش بوده است. در ‏تظاهرات پراکندۀ امروز تهران تظاهر کنندگان شعار ‏می دادند : "مرگ بر دیکتاتور!"، "زندانی سیاسی آزاد ‏باید گردد!"، "یاحسین میرحسین"... ‏ ‏

تابناک : جعفر پناهی آزاد شد .

امروز عصر در بهشت زهرا و برخی خیابانهای تهران تجمعاتی شکل گرفت که با حضور نیروهای پلیس و پراکنده شدن مردم همراه بود. شاهدان عینی از درگیری های پراکنده میان تجمع کنندگان و نیروهای پلیس خبر داده اند.به گزارش خبرنگار "تابناک"، در پی تقاضای میر حسین موسوی و مهدی کروبی برای برگزاری مراسم یادبود کشته شدگان حوادث اخیر در مصلای تهران و اعلام وزارت کشور مبنی بر اینکه برای این منظور وزارت کشور نباید مجوزی صادر کند بلکه خانواده های قربانیان باید اجازه دهند، با اعلام لغو مراسم در مصلای تهران، مراسم غیر رسمی در بهشت زهرا و بر سر مزار این قربانبان برگزار شد.بنابر این گزارش، با حضور افراد بر سر مزار این قربانیان و به دنبال آن اعلام حضور میرحسین موسوی و مهدی کروبی، تجمع یاد شده از حالت عادی خارج شد و به درگیری میان حاضرین و نیروهای پلیس انجامید.شاهدان عینی به "تابناک" گفتند که موسوی امکان حضور در این مراسم را نیافت هرچند به بهشت زهرا رفته بود اما مهدی کروبی در میان جمعیت حاضر شده است.در همین رابطه شبکه خبری پرس تی وی، گزارش داد: بین دو تا سه هزار نفر بر مزار ندا آقا سلطان تجمع کرده اند و پلیس برای متفرق کردن حاضران و جلوگیری از اغتشاشات احتمالی، در محل حضور پیدا کرده است.همچنین همزمان با این موضوع خبر رسیده است که در حوالی مصلای تهران، میدان فاطمی، محدوده خیابانهای شهید بهشتی، مطهری و مفتح نیز تجمعاتی ایجاد شده که با حضور نیروهای پلیس و با هدف برقراری آرامش، به متفرق کردن آنها اقدام شده و در چند مورد نیز برخوردهایی صورت گرفته است.در همین حال خبرگزاری های خارجی از دستگیری، مهناز محمدی مستند ساز و جعفر پناهی کارگردان سینما خبر دادند، اما در تماس "تابناک" با مسئولین نیروی انتظامی گفته شد که پناهی با دستور سردار احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی دقایقی پیش آزاد شده است. آقای پناهی خود نیز در تماس "تابناک" با وی خبر آزادیش را تایید کرد. تاکنون اخباری از تعداد دستگیر شدگان احتمالی و یا تلفات دیگر خبری منتشر نشده است.