۱۸ تیر ۱۳۸۸

در گیری در سایر مناطق تهران بین مردم وکودتا چیان

درگیری بین مردم و نیروهای نظامی کودتا در سایر نقاط تهران گزارش شده .

درگیری بین مردم و نیروهای نظامی کودتا در سایر نقاط تهران گزارش شده . از جمله این مناطق خیابان ولی عصر ، میدان هفتم تیر و میدان توحید در گیری شدید تر از سایر نقاط بوده است . تنش های جزئی تر از سایر مناطق نیز گزارش شده است .مردم و جوانان از طرف میدان آزادی و توحید و سایر خیابانها که قصد داشتند به سوی میدان انقلاب بروند و در آنجا اجتماع خود را برگزار کنند با انبوهی از نیروهای سرکوبگر مواجه شدند و راه آنها را سد کردند .گفته می شود مسیر توحید به سوی انقلاب بصورت کامل توسط سرکوبگران بسته شده. مردم و جوانان مسیر خود را عوض کردند و به سوی میدان آزادی در حال حرکت هستند. گزارشهایی حاکی از تجمع مردم در میادین مختلف شهر است. همچنین لحظه به لحظه بر تعداد جمعیت افزوده می شود. اعتراضات بصورت متمرکز نمی باشد بلکه در سطح شهر پراکنده شده است. جوانان با شعارهایی مانند مرگ بر دیکتاتور و نترسید نترسید ما همه با هم هستیم به اعتراضات خود ادامه میدهند. نیروهای گارد ویژه ،سپاه پاسداران، بسیج و لباس شخصیها بصورت بسیار گسترده ای در خیابانهای تهران حضور دارند. آنها با باتوم و گاز اشک آور بسوی مردم حمله می کنند و مردم را مورد ضرب وشتم خود قرار میدهند

حمله وحشیانه به معترضین ایرانی در صدر اخبار جهان

خبر
زاری های فرانسه ، رویترز، بی بی سی ، سی ان ان ،فرانس 24و سایت های نیویورک تایمز ، فاکس نیوز بلا فاصله اخبار ویژه ای در باره هجوم وحشیانه به مردم در میدان انقلاب را منتشر نمودند .

تظاهرات چندین هزار نفری در تهران

به نوشتۀ خبرگزاری فرانسه، بعد از ظهر پنجشنبه، حدود سه هزار نفر در انتهای خیابان طالقانی، در نزدیکی دانشگاه تهران جمع شدند و به شعار دادن پرداختند.
"آزادی زندانی سیاسی" و "مرگ بر دیکتاتور"، شعارهای اصلی تظاهرکنندگان بود.
اما پلیس ضدشورش با پرتاب گاز اشک آور مردم را پراکنده کرد.
ساعتی پیش از این وقایع، چند صد نفر که در نزدیکی میدان انقلاب تجمع کرده بودند با برخورد نیروهای انتظامی و گاز اشک آور مواجه شدند.
به گفتۀ شاهدان عینی، حضور سنگین نیروهای انتظامی از ظهر پنجشنبه در شهر تهران جلب توجه می کرد.

در واکنش به دعوت به تجمع یادبود روز ١٨ تیر در مقابل دانشگاه تهران، استاندار تهران قبلاً اعلام کرده بود که هیچگونه مجوزی برای تجمع یا راهپیمایی صادر نشده است. مرتضی تمدن افزود "دشمنان ملت از آرامش ایجاد شده پس از فتنه گری های بعد از انتخابات عصبانی هستند و قصد دارند از طریق شبکه های بیگانه، ضد انقلاب و بد نام به آرامش موجود لطمه بزنند". فرماندۀ کل نیروهای انتظامی نیز ضمن تأکید به غیر مجاز بودن هرگونه تجمع و راهپیمایی گفت که با متخلفان برخورد خواهد شد.
بنا بر گزارش خبر گزاری فرانسه، علیرغم ممنوعیت تجمع و راهپیمایی، اعلامیه هایی در خفا بین دانشجویان، جوانان و برخی دیگر از اقشار مردم پخش شده بود تا همه در ساعت ١٦ به وقت محلی در مقابل دانشگاه تهران جمع شوند.
در چند روز گذشته دعوت به راهپیمایی در پنج مسیر در تهران از طریق اینترنت انجام شده بود . دعوت های مشابهی نیز در شهرستان ها دیده می شد.
این در حالیست که بار دیگر سیستم انتقال پیامک قطع شده است. بنا بر گزارش هایی شب گذشته در فریاد های الله اکبر که طولانی تر و گسترده تر از شب های قبل بوده، دعوت شفاهی به شرکت در راهپیمایی ها صورت می گرفته است.
دفتر تحکیم وحدت، در بیانیه ای که به مناسبت دهمین سالگرد ١٨ تیر صادر کرده است، آنچه را امسال در روز های ٢٤ و٢٥ خرداد در خوابگاه دانشگاه تهران روی داده، در مقایسه با حوادث ده سال پیش در همین خوابگاه بسیار فجیع تر ارزیابی کرده است. در این بیانیه ضمن یادآوری نام عزت ابراهیم نژاد که ده سال پیش در حملۀ نیرو های نظامی و شبه نظامی به خوابگاه دانشگاه کشته شد، از کشته شدگان خرداد و تیر سال جاری یاد شده اشت.
دفتر تحکیم وحدت در این بیانیه خواستار آزادی دانشجویانی شده که مدت ها قبل و نیز در حین اعتراض های پس از انتخابات بازداشت شده اند.

سفیر فرانسه با زندانی فرانسوی در اوین ملاقات کرد .

برنار کوشنر، وزیر خارجه فرانسه، از ملاقات سفیر این کشور در تهران با یک شهروند فرانسوی که در زندان اوین به اتهام «جاسوسی» بازداشت است، خبر داد.
برنار کوشنر، به رادیو «فرانس- انفو» گفت که، برنار پولوتی سفیر فرانسه روز پنجشنبه در تهران با کلوتیلد رایس در زندان اوین ملاقات کرده و برای او کتاب و لباس برده است و پیام خانواده‌اش را نیز به وی رسانده است.
برنار کوشنر به رادیو فرانس-انفو گفت: «وضع سلامت وی خوب است. بدیهی است که نگران است اما تحمل می‌کند.»
کلوتیلد رایس، چهارشنبه گذشته هنگامی که قصد خروج از ایران را داشت در فرودگاه تهران دستگیر شد.
برنار کوشنر، روز پنجشنبه بار دیگر خواستار«آزادی فوری» این شهروند فرانسوی شد و او را «بیگناه» دانست. وزیر خارجه فرانسه با ابراز خرسندی از ملاقات سفیر این کشور با کلوتیلد رایس، آن را «نخستین گام» در راه آزادی وی تلقی کرد.
کلوتیلد رایس ۲۳ ساله است و در دانشگاه صنعتی اصفهان به تدریس زبان فرانسه اشتغال داشت. وی بیش از پنج ماه است که در ایران به سر می‌برد.
برنار کوشنر روز سه شنبه نیز درباره اتهام این شهروند فرانسوی به شبکه سه فرانسه گفته بود: «این زن متهم به جاسوسی شده است. اگر ما درست فهمیده باشیم موضوع درباره فرستادن عکس بوده است. عکس‌هایی که با موبایل گرفته شده است. این نمی‌تواند جاسوسی باشد و نباید باشد. این اتهام پوچ و بی‌معنی است.»
وزیر خارجه فرانسه با اشاره به تظاهرات پس از انتخابات ۲۲ خرداد گفت که کلوتیلد رایس نیز مانند بسیاری با تلفن خود از صحنه‌ها عکس گرفته است و این نمی‌تواند جاسوسی باشد.
نیکلا سرکوزی، رئیس جمهوری فرانسه، پیشتر در سخنانی شدیداللحن دستگیری این شهروند فرانسوی در تهران را محکوم کرده است.
رئیس جمهوری فرانسه در این باره گفت: «اتهام‌های جاسوسی بسیار مضحک است. هیچ کسی به بهانه جاسوسی ربودن و بازداشت شهروندان فرانسوی را نمی‌پذیرد.»واکنش گروه هشت به بازداشت شهروندان خارجی در ایران
شامگاه چهارشنبه در پایان نخستین روز از نشست سران گروه هشت در ایتالیا ، این گروه با صدور بیانیه‌ای نگرانی عمیق خود را از رویدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران و دستگیری شهروندان خارجی اعلام کرد.
در بیانیه سران گروه هشت آمده است: «کشورهای گروه هشت همچنان عمیقاً نگران رویدادهای اخیر ایران هستند.»
کشورهای گروه هشت در این بیانیه «اختلال در کار رسانه‌ها، بازداشت غیرعادلانه روزنامه‌نگاران و دستگیری‌‌های اخیر شهروندان خارجی» را «غیرقابل پذیرش» دانسته‌اند.
آیت الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی و دیگر مقام‌های تهران، کشورهای غربی ر ا متهم کرده‌اند که در اعتراض‌های مردمی پس از انتخابات ۲۲ خرداد نقش داشته‌اند.
پیشتر مقامات امینتی ایران ۹ کارمند ایرانی سفارت بریتانیا در ایران را دستگیر کردند که هنوز یکی از آنها در بازداشت به سر می‌برد.
همچنین مازیار بهاری گزارشگر نیوزویک و ایاسون آتاناسیادیس، خبرنگار یونانی روزنامه واشینگتن تایمز را در روزهای پس از انتخابات دستگیر شدند که از این دو مازیار بهاری همچنان در زندان به سر می‌برد.

درگیری پلیس و نیروهای ضد شورش با هزاران معترض درمیدان انقلاب


با وجود تلاش نيروهای امنيتی برای ممانعت از برگزاری تجمعی به مناسبت دهمين سالگرد حوادث ۱۸ تير، اخباری درباره شليک گاز اشک آور به سمت معترضان در اطراف دانشگاه تهران منتشر شده است.

منابع مختلف خبری از حرکت چند صد نفر از معترضان به سمت دانشگاه تهران خبر دادند که شعار “مرگ بر ديکتاتور” سر داده بودند.
خبرگزارش آسوشيتدپرس معترضان را “صدها زن و مرد جوان” خوانده و در گزارش خود نوشته اعتراض در شرايطی انجام شد که شمار زيادی از نيروهای انتظامی در کنار لباس شخصی ها و بسيج در چهار راه های مختلف خيابان انقلاب در مرکز تهران مستقر شده بودند.
اين خبرگزاری عنوان کرده حدود ۳۰۰ نفر از تظاهر کنندگان که ماسک های سبز به صورت داشتند مقابل در اصلی دانشگاه تهران متوقف شدند و شروع به شعار دادن کردند که با واکنش پليس مواجه شد.
يک شاهد عينی از حمله نيروهای امنيتی به حاضران در خيابان کارگر خبر داد و علاوه بر تاييد ضرب و شتم معترضان و عابران از سوی اين نيروها، گفت برخی از افرادی که مورد ضرب و شتم قرار گرفته بودند نيز دستگير شدند.
اين شاهد عينی همچنين از مسدود شدن کليه خيابان های منتهی به ميدان انقلاب از سوی نيروهای انتظامی خبر داد.
خبرگزاری رويترز هم گزارش داده که نيروهای لباس شخصی سوار بر موتورسيکلت در اطراف دانشگاه تهران مشغول گشت زنی هستند.
خبرگزاری فرانسه که پيش از بروز اين حادثه، فضای اين منطقه از شهر تهران را پر تنش و متاثر از حضور نيروهای ضدشورش توصيف کرده بود، از شليک گاز اشک آور به سمت معترضان و تلاش نيروهای امنيتی برای متفرق کردن معترضان خبر داده است.
خبرگزاری رويترز هم از زبان يک شاهد عينی از شعار دادن تجمع کنندگان در حمايت از ميرحسين موسوی خبرداده است.
رويترز به نقل از ديگر شاهدان عينی اعلام کرد نيروهای امنيتی در برخی از ميادين ديگر شهر تهران هم حضوری گسترده دارند.
اين تجمع در شرايطی رخ داد که اسماعيل احمدی مقدم، رئيس نيروی انتظامی ايران يک روز قبل اعلام کرد درخواستی برای برگزاری تجمع يادبود حوادث ۱۸ تير ۱۳۷۸ دريافت نشده و هشدار داد پليس با هرگونه تجمعی مقابله خواهد کرد.
۱۰ سال پيش در روز هجدهم تير سال ۱۳۷۸ ، و در پی اعتراض دانشجويان دانشگاه تهران به تعطيلی روزنامه اصلاح طلب “سلام”، نيروهای امنيتی به کوی دانشگاه تهران حمله کردند که اين حمله حداقل يک کشته برجای گذاشت، و به پنج روز ناآرامی منجر شد.
در فراخوان هاى صورت گرفته در سايت هاى اينترنتى، مسيرهاى ميدان ونك، قندى، امام حسين، توپخانه، راه آهن، آزادى، رودكى، صادقيه و كارگر به عنوان محل تجمع و آغاز راهپيمايى روز ۱۸ تير اعلام شده بود.
پليس تمام اين مسيرها را با حضور نيروهاى ضد شورش تحت كنترل شديد امنيتى خود در آورده است ولى به رغم اين حضور گسترده، راهپيمايى دسته هاى پراكنده معترضان به سمت دانشگاه تهران گزارش شده اند.
هلى كوپترهاى نظامى وابسته به سپاه پاسداران هم اكنون بر فراز شهر تهران در پرواز هستند و سيستم تلفن همراه در پايتخت ايران دچار اختلال شديدى شده است.
در روزهاى گذشته امكان ارسال پيام كوتاه از طريق موبايل براى دومين بار ظرف يك ماه گذشته به طور كامل قطع شد.
حركت هاى اعتراضى در ايران پس از برگزارى انتخابات دهم رياست جمهورى آغاز شد و به مدت دو هفته ادامه يافت. مخالفان خواستار ابطال نتيجه آن و برگزارى مجدد انتخابات شده اند.
آيت الله على خامنه اى، رهبر جمهورى اسلامى، و نيروهاى نظامى به مخالفان هشدار داده اند كه با هر گونه راهپيمايى و تجمع آنها به شدت برخورد مى شود.
به دنبال اين هشدار تظاهرات مسالمت آميز معترضان در تهران به شدت سركوب شد و بيش از دو هزار و ۵۰ نفر از فعالان سياسى، مدنى، دانشجويان و مردم عادى از سوى نيروهاى امنيتى بازداشت شدند.

اعتراف به کودتا توسط سپاه :"مقام ارشد سپاه پاسداران: انقلاب اسلامی حداقل ۲۰ سال بیمه شد"

یدالله جوانی، رئیس دفتر سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفته است که "با افشای چهره نفاق جدید، انقلاب اسلامی از خطر بزرگی به سلامت عبور کرد و باید گفت حداقل ۲۰ سال انقلاب اسلامی بیمه شد."
اشاره آقای جوانی به طور تلویحی به سرکوب اعتراض های مردمی به نتایج دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران است که در آن محمود احمدی نژاد به عنوان پیروز انتخابات معرفی شد.
او گفته است: آنچه در انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری رخ نمایاند و نظام اسلامی و مردم مسلمان و انقلابی ایران را چند روزی به زحمت انداخت، نتیجه کاری فشرده و چندین ساله دو جریان بیرونی و داخلی برای تغییر نظام دینی با محوریت ولایت فقیه در ایران بود.به گفته رئیس دفتر سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی "دست دروغگویان واقعی و کسانی که به دنبال فریب مردم بودند اعم از احزاب و گروه های سیاسی و همچنین شخصیت های سیاسی که در قالب رجل سیاسی رخ نمایانده بودند و تا سطح نامزدی برای تصدی جایگاه ریاست جمهوری ارتقا پیدا کرده بودند برای مردم رو گردید."
اتهام غیر مستقیم به نامزدهای معترض؟
به نظر می رسد اشاره آقای جوانی به میرحسین موسوی و مهدی کروبی دو نامزد معترض به نتایج انتخابات است که می گویند در این انتخابات "تقلب گسترده" شده و باید با ابطال آن دوباره برگزار شود.
رئیس دفتر سیاسی سپاه، دو روز پیش از برگزاری دهمین دوره انتخابات، مخالفان اصلاح طلب محمود احمدی نژاد را به تلاش برای انجام "انقلاب مخملی" متهم کرده و هشدار داده بود که "هر حرکتی برای انقلاب مخملی در ایران در نطفه خفه خواهد شد.
این مقام سپاه پاسداران"استفاده از یک رنگ خاص برای اولین بار در انتخابات نشانه ای از کلید خوردن پروژه انقلاب مخملی در انتخابات" توصیف کرده بود.رنگ سبز، نشان حامیان میرحسین موسوی در انتخابات است که به گفته آقای موسوی ناشی از ابتکار شهروندان و برآمده از روحیه مذهبی مردم است.
پیش از آقای جوانی، احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان که ناظر بر اجرای انتخابات ریاست جمهوری است، حدود دو ماه پیش از انتخابات گفته بود که دشمنان ایران اسلامی که در فکر براندازی نرم هستند، به دنبال این هستند که رئیس جمهوری بر سر کار آید که به خودشان و مقاصدشان نزدیک تر باشد."
آقای جنتی از عملکرد دولت محمود احمدی نژاد تجلیل کرده و نسبت به "براندازی نرم از طریق انتخابات" در ایران هشدار داده بود.
پس از برگزاری انتخابات و اعلام نتایج آن که محمود احمدی نژاد پیروز آن معرفی شد، گروه عمده ای از شخصیت های اصلاح طلب ایران که زمانی از دولتمردان کابینه اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی بودند، دستگیر و روانه زندان شدند.
محمد رضا خاتمی برادر رئیس جمهوری سابق و فائزه هاشمی، دختر رئیس جمهوری اسبق و رئیس فعلی مجلس خبرگان و مجمع تشخیص مصلحت نظام از جمله این افراد بودند.
هرچند آقای خاتمی و خانم هاشمی به فاصله کوتاهی پس از بازداشت، آزاد شدند اما هنوز تعداد زیادی از شخصیت های سیاسی و اجتماعی اصلاح طلب ایران در زندان به سر می برند.محمد علی ابطحی معاون رئیس جمهوری سابق، بهزاد نبوی وزیر کابینه میرحسین موسوی و نایب رئیس مجلس ششم، محمد عطریانفر رئیس پیشین حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی، سعید حجاریان معاون سابق وزارت اطلاعات و محسن میردامادی رئیس کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس ششم، مصطفی تاج زاده معاون اسبق وزارت کشور، محسن امین زاده، معاون پیشین وزارت امور خارجه و عبدالله رمضان زاده سخنگوی دولت محمد خاتمی از جمله بازداشت شدگان پس از اعلام نتایج انتخابات هستند.
رسانه های نزدیک به دولت محمود احمدی نژاد می گویند که برخی از این دستگیر شدگان "به برنامه ریزی برای انقلاب مخملی" اعتراف کرده اند.
میرحسین موسوی و مهدی کروبی دو نامزد اصلاح طلب انتخابات به همراه جمعی از روحانیون و احزاب اصلاح طلب عمده در ایران، پیروزی محمود احمدی نژاد را به رسمیت نشناخته اند.آیت الله جلال الدین طاهری اصفهانی، از روحانیون اصلاح طلب ساکن اصفهان از وقایع پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران انتقاد کرده و گفته "همصدا با اکثریت مردمِ رای باخته، این انتخابات را مخدوش و آن را باطل و تصدی مجدد رئیس دولت را برای دور بعد نامشروع و غاصبانه" می داند.هرچند محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران پس از تایید نتایج انتخابات از سوی شورای نگهبان گفته است که "براندازی نرم در ایران شکست خورد" اما محمد خاتمی با انتقاد از این تعبیر گفته "با توجه به آنچه انجام گرفت و یک طرفه اعلام شد باید بگوییم کودتای مخملین علیه مردم و جمهوریت نظام صورت گرفته است."

اعتراف به کودتا توسط سپاه :"مقام ارشد سپاه پاسداران: انقلاب اسلامی حداقل ۲۰ سال بیمه شد"

یدالله جوانی، رئیس دفتر سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفته است که "با افشای چهره نفاق جدید، انقلاب اسلامی از خطر بزرگی به سلامت عبور کرد و باید گفت حداقل ۲۰ سال انقلاب اسلامی بیمه شد."
اشاره آقای جوانی به طور تلویحی به سرکوب اعتراض های مردمی به نتایج دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران است که در آن محمود احمدی نژاد به عنوان پیروز انتخابات معرفی شد.
او گفته است: آنچه در انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری رخ نمایاند و نظام اسلامی و مردم مسلمان و انقلابی ایران را چند روزی به زحمت انداخت، نتیجه کاری فشرده و چندین ساله دو جریان بیرونی و داخلی برای تغییر نظام دینی با محوریت ولایت فقیه در ایران بود.به گفته رئیس دفتر سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی "دست دروغگویان واقعی و کسانی که به دنبال فریب مردم بودند اعم از احزاب و گروه های سیاسی و همچنین شخصیت های سیاسی که در قالب رجل سیاسی رخ نمایانده بودند و تا سطح نامزدی برای تصدی جایگاه ریاست جمهوری ارتقا پیدا کرده بودند برای مردم رو گردید."
اتهام غیر مستقیم به نامزدهای معترض؟
به نظر می رسد اشاره آقای جوانی به میرحسین موسوی و مهدی کروبی دو نامزد معترض به نتایج انتخابات است که می گویند در این انتخابات "تقلب گسترده" شده و باید با ابطال آن دوباره برگزار شود.
رئیس دفتر سیاسی سپاه، دو روز پیش از برگزاری دهمین دوره انتخابات، مخالفان اصلاح طلب محمود احمدی نژاد را به تلاش برای انجام "انقلاب مخملی" متهم کرده و هشدار داده بود که "هر حرکتی برای انقلاب مخملی در ایران در نطفه خفه خواهد شد.
این مقام سپاه پاسداران"استفاده از یک رنگ خاص برای اولین بار در انتخابات نشانه ای از کلید خوردن پروژه انقلاب مخملی در انتخابات" توصیف کرده بود.رنگ سبز، نشان حامیان میرحسین موسوی در انتخابات است که به گفته آقای موسوی ناشی از ابتکار شهروندان و برآمده از روحیه مذهبی مردم است.
پیش از آقای جوانی، احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان که ناظر بر اجرای انتخابات ریاست جمهوری است، حدود دو ماه پیش از انتخابات گفته بود که دشمنان ایران اسلامی که در فکر براندازی نرم هستند، به دنبال این هستند که رئیس جمهوری بر سر کار آید که به خودشان و مقاصدشان نزدیک تر باشد."
آقای جنتی از عملکرد دولت محمود احمدی نژاد تجلیل کرده و نسبت به "براندازی نرم از طریق انتخابات" در ایران هشدار داده بود.
پس از برگزاری انتخابات و اعلام نتایج آن که محمود احمدی نژاد پیروز آن معرفی شد، گروه عمده ای از شخصیت های اصلاح طلب ایران که زمانی از دولتمردان کابینه اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی بودند، دستگیر و روانه زندان شدند.
محمد رضا خاتمی برادر رئیس جمهوری سابق و فائزه هاشمی، دختر رئیس جمهوری اسبق و رئیس فعلی مجلس خبرگان و مجمع تشخیص مصلحت نظام از جمله این افراد بودند.
هرچند آقای خاتمی و خانم هاشمی به فاصله کوتاهی پس از بازداشت، آزاد شدند اما هنوز تعداد زیادی از شخصیت های سیاسی و اجتماعی اصلاح طلب ایران در زندان به سر می برند.محمد علی ابطحی معاون رئیس جمهوری سابق، بهزاد نبوی وزیر کابینه میرحسین موسوی و نایب رئیس مجلس ششم، محمد عطریانفر رئیس پیشین حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی، سعید حجاریان معاون سابق وزارت اطلاعات و محسن میردامادی رئیس کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس ششم، مصطفی تاج زاده معاون اسبق وزارت کشور، محسن امین زاده، معاون پیشین وزارت امور خارجه و عبدالله رمضان زاده سخنگوی دولت محمد خاتمی از جمله بازداشت شدگان پس از اعلام نتایج انتخابات هستند.
رسانه های نزدیک به دولت محمود احمدی نژاد می گویند که برخی از این دستگیر شدگان "به برنامه ریزی برای انقلاب مخملی" اعتراف کرده اند.
میرحسین موسوی و مهدی کروبی دو نامزد اصلاح طلب انتخابات به همراه جمعی از روحانیون و احزاب اصلاح طلب عمده در ایران، پیروزی محمود احمدی نژاد را به رسمیت نشناخته اند.آیت الله جلال الدین طاهری اصفهانی، از روحانیون اصلاح طلب ساکن اصفهان از وقایع پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران انتقاد کرده و گفته "همصدا با اکثریت مردمِ رای باخته، این انتخابات را مخدوش و آن را باطل و تصدی مجدد رئیس دولت را برای دور بعد نامشروع و غاصبانه" می داند.هرچند محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران پس از تایید نتایج انتخابات از سوی شورای نگهبان گفته است که "براندازی نرم در ایران شکست خورد" اما محمد خاتمی با انتقاد از این تعبیر گفته "با توجه به آنچه انجام گرفت و یک طرفه اعلام شد باید بگوییم کودتای مخملین علیه مردم و جمهوریت نظام صورت گرفته است."

گاردین: 'بسیج در کنترل پسر خامنه ای است'

روزنامه گاردین به نقل از یک "منبع بلندپایه سیاسی" در ایران گزارش می دهد که کنترل نیروی شبه نظامی بسیج به مجتبی خامنه ای، پسر آیت الله علی خامنه ای رهبر ایران، سپرده شده است.
این روزنامه در گزارشی که چهارشنبه شب در وبسایت منتشر شد نوشت که "منبعی" که این خبر را فاش کرده یک سیاستمدار ارشد با پیوندهای قوی با دستگاه های امنیتی جمهوری اسلامی است.
بنابر این گزارش، برای سپردن کنترل بسیج به مجتبی خامنه ای بسیاری از روحانیون ارشد، سیاستمداران محافظه کار و فرماندهان سپاه پاسداران را مایوس کرده است، اما این گروه رغبتی برای به چالش کشیدن آشکار آقای خامنه ای نشان نمی دهند، زیرا از آن بیم دارند که مناقشه داخلی باعث بی ثباتی حکومت شود.
به نوشته گاردین این منبع که نخواست نامش فاش شود گفته است: "این بازی تمام نشده. تازه شروع شده است."
وی گفت که مجتبی خامنه ای نقشی اساسی در سازمان دادن به پیروزی محمود احمدی نژاد در انتخابات 22 خرداد بازی کرده و از طریق کنترل مستقیم بسیج، واکنش ها به تظاهرات مخالفان - که با تلفات در میان معترضان همراه بود - را هدایت کرده است.
مقام های ایرانی شمار کشته ها در تظاهرات مخالفان را 20 نفر اعلام کرده اند اما گاردین به نقل از یک پزشک تهرانی می نویسد که شمار واقعی تلفات خشونت ها بسیار بیش از این است و در هفته اول تظاهرات تنها در بیمارستانی که او کار می کرده 38 نفر جان باخته اند.
این پزشک به گاردین گفته است که بسیجی ها مرگ تظاهرکنندگان را پنهان کرده و بر پزشکان فشار آورده اند که در این مورد با کسی صحبت نکنند.
بسیج یک نیروی شبه نظامی و نیمه وقت است که رسما بخشی از سپاه به حساب می آید.
مجتبی خامنه ای پس از انتخاب محمود احمدی نژاد در سال 1384 نیز از سوی مهدی کروبی نامزد انتخابات متهم به دخالت "غیرقانونی" در انتخابات شده بود.
سیاستمدار ایرانی که با گاردین صحبت کرده گفته است: "مجتبی فرمانده کودتا است. بسیجی ها تحت فرماندهی مجتبی هستند، اما نام او همواره در این ماجراها مخفی است. دولت هرگز نام او را ذکر نمی کند."
به نوشته گاردین، او افزود: "همه از این موضوع عصبانی هستند. مرجعیت و روحانیون عصبانی هستند، محافظه کاران خیلی عصبانی هستند و به شدت از مجتبی انتقاد دارد. این وضعیت نمی تواند ادامه یابد چون این همه شخصیت در سطوح بالا با آن مخالفند."
پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران که این کشور را درگیر بحرانی عمیق کرد، حدس و گمان های زیادی درباره نقش مجتبی خامنه ای در انتخابات منتشر شد.
اطلاعات زیادی درباره او که پسر دوم رهبر جمهوری اسلامی است وجود ندارد اما بسیاری گمان می کنند که ممکن است او بعدها جانشین پدرش شود.
گاردین می نویسد: "این نوع جانشینی خانوادگی تحت شرایط فعلی خیلی دشوار خواهد بود زیرا مجلس خبرگان، رهبر را بر اساس موقعیت مذهبی انتخابت می کند. مجتبی لباس روحانیون را به تن می کند اما به هیچ وجه از درجات مذهبی لازم برای رفتن به صدر حکومت برخوردار نیست. برای این کار لازم است تشکیلات روحانی دستخوش ترمیم های عمده شود."
گاردین به نقل از منبع خود می نویسد که آیت الله خامنه ای رهبر ایران به دلیل تحولات اخیر مقدار زیادی از نفوذ خود را در میان مراجع از دست داده است.
به نوشته گاردین این منبع گفته است که عده ای از محافظه کاران غیرروحانی در موقعیت های مهم دولتی نیز تلاش خواهند کرد در حرکت احمدی نژاد برای اعمال قدرت مانع ایجاد کنند که این عده شامل علی لاریجانی (رئیس مجلس)، محمد باقر قالیباف (شهردار تهران) و محسن رضایی یکی از نامزدهای شکست خورده انتخابات و دبیر مجمع تشخیص مصلح نظام هستند.
بنابه این گزارش این گروه از حمایت علی اکبر هاشمی رفسنجانی، قوی ترین حامی مخالفان در پشت صحنه که ریاست مجلس خبرگان و مجمع تشخیص مصلحت نظام را به عهده دارد، برخوردار خواهند بود.
این منبع در گفتگو با گاردین همچنین ادعا کرده است که شکاف هایی در داخل سپاه پاسداران وجود دارد و اینکه علی جعفری فرمانده کل سپاه و علی فضلی فرمانده سپاه در استان تهران با قدرت گرفتن مجتبی خامنه ای مخالفند.
به گفته گاردین این منبع گفت که بیانیه های تندی که به نام سپاه صادر می شود و تظاهرکنندگان را به "برخورد قاطعانه" تهدید می کند، کار بخش های سیاسی و روابط عمومی سپاه است که تحت نفوذ احمدی نژاد قرار دارد و نمایانگر یک موضع واحد در سپاه نیست.
با این حال گاردین می افزاید: "این ادعایی بحث انگیز است. اکثر تحلیلگران سپاه پاسداران را یک گروه یکدست که کاملا پشت سر رژیم است ارزیابی می کنند."

هشدار مسئولان به راهپیمایی 18 تیر (دیگر برای این حرف ها دیر شده)

مقامات سیاسی و انتظامی ایران در مورد احتمال تجمع معترضان در روز پنجشنبه ۱۸ تیر در تهران و شهرهای دیگر ایران هشدار داده اند.
مرتضی تمدن، استاندار تهران گفته که هیچ مجوزی برای تجمع یا راهپیمایی در این روز صادر نشده است و "اگر چنانچه افراد معدودی بخواهند با گوش دادن به فراخوان شبکه های ضد انقلاب تحرک ضد امنیتی داشته باشند، زیر گام های مردم هوشیار ما له خواهند شد".
اظهارنظر استاندار تهران به عنوان خبر اصلی وبسایت خبرگزاری رسمی دولت ایران انتخاب شده است.
سرتیپ اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده کل نیروی انتظامی ایران نیز گفته است که هیچ مجوزی برای راهپیمایی صادر نشده و "با افرادی که به این امر مبادرت ورزند به شدت برخورد خواهد شد".
گروهی از معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران در روزهای گذشته از طریق اینترنت و رسانه های دیگر برای "راهپیمایی سکوت" در سراسر ایران فراخوان داده بودند.
به نظر می رسد هشدار مقامات ایران در این مورد، نشان دهنده نگرانی آنها از ادامه ناآرامی ها باشد.
میرحسین موسوی، مهدی کروبی و دیگر چهره ها و احزاب جناح اصلاح طلب ایران دعوت معترضان به "راهپیمایی سکوت" را رسما تأیید نکرده اند، اما در مورد آن سکوت کرده اند.
حرکت های ابتکاری
میرحسین موسوی در بیانیه ای که حدود یک هفته پیش صادر کرد، ادامه اعتراض و تلاش برای "استیفای حقوق مردم" را یک "مسئولیت تاریخی" خواند، اما از هوادارانش خواست که در جریان این اعتراضات چند اصل را مراعات کنند: "فریب شعارهای ساختارشکنانه" را نخورند، "بیگانگان" را در "یک اختلاف خانوادگی" دخالت ندهند، در حرکت های اعتراضی ابتکارهایی به کار ببندند که "کارآمد و در چارچوب قانون" باشد و "حتی کودکان خردسال و زنان باردار" بتوانند در آن شرکت کنند و در آن "هیچ کس" صدمه نبیند و حتی کسانی را که "رو در روی" آنها به خشونت متوسل می شوند را در "اخوت خود شریک" بدانند.
اعتراضات خیابانی چند هفته گذشته در ایران تا کنون با خشونت مهار شده و بنابر آمار رسمی بیش از بیست کشته و صدها زخمی به جا گذاشته است.
مقامات قضایی ایران به نمایندگان فراکسیون اقلیت مجلس شورای اسلامی گفته اند که حدود ۲۵۰۰ نفر در جریان این حوادث بازداشت شده اند که حدود ۵۰۰ نفر از آنها هنوز در بازداشت به سر می برند.
در این حال گروهی از معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران به جستجو برای یافتن راه های کم هزینه برای نشان دادن اعتراض خود ادامه داده اند.
یکی از این راه های ابتکاری، دعوت از معترضان به اعتصاب سراسری به بهانه شرکت در مراسم اعتکاف در روزهای سه شنبه و چهارشنبه (۱۶ و ۱۷ تیرماه) بود.
اما دولت ایران این دو روز را به دلیل آلودگی شدید هوا در بخش های وسیعی از غرب و مرکز ایران تعطیل اعلام کرد.
گروهی از مخالفان دولت، این اقدام را نشانه ای از نگرانی حکومت از موفقیت احتمالی برنامه اعتصاب قلمداد کردند.
اما رسانه های نزدیک به دولت ادعای موفق بودن این طرح را رد می کنند.
روزنامه کیهان در ستون "اخبار ویژه" روز پنجشنبه ۱۸ تیر خود تحلیل برخی رسانه های غربی را در مورد برنامه اعتصاب و اعتکاف در مساجد رد کرده و نوشته است که این رسانه ها "ظاهرا در آستانه خل وضعی کامل به سر می برند".

شهر و شهردار پاریس در کنار ایرانی هاست


برتران دو لانوئه، شهردار پاریس در مراسمی که، غروب چهارشنبه، در مقابل شهرداری پاریس برای ابراز همبستگی با مردم ایران سازمان یافت طی یک سخنرانی گفت که شهر پاریس همراه ایرانیانی است که خواستار احترام و عدالت هستند.او افزود که مردم پاریس، در ارتباط با انتخابات اخیر که نتایجش توسط بخش بزرگی از مردم ایران برسمیت شناخته نشده است، با خواست ایرانیانی که در جستجوی حقیقت و دموکراسی هستند شریکند.
شهردار پاریس، در جمعی دویست نفره که در صحن مقابل شهرداری گرد آمده بودند در ارتباط با دستگیری دختر جوان فرانسوی در ایران گفت " این دختر بیگناه است. او دوستدار فرهنگ ایران است و باید آزاد باشد". برتران دو لانوئه هم صدا با وزیر امور خارجۀ فرانسه برنارد کوشنر، گفت که دستگیری کلوتیلد ریس کاملاً غیر موجه است.
این دختر 23 ساله که استاد یار موقت در دانشگاه اصفهان بود و به دانشجویان زبان فرانسه درس می داد، اول ماه ژوئیه، نه روز پیش، هنگام خروج از ایران در فرودگاه دستگیر شد و از آن پس به اتهام جاسوسی در زندان اوین بسر می برد.
نیکلا سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه روز چهارشنبه درآکیلا در ایتالیا، در یک کنفرانس مطبوعاتی قاطعانه خواستار آزادی فوری این دختر جوان شد. سفیر فرانسه در تهران که موفق شد روز چهارشنبه از طریق تلفن به مدت چند ثانیه با کلوتیلد ریس صحبت کند، قرار است امروز پنجشنبه با او دیدار کند.
کلوتیلد ریس، به گفتۀ دوستان و استادانش، دختری ساده، دور از سیاست، عاشق زبان و ادبیات فارسی و دانشجویی جدی و ساعی است.

قرار 18 تیر در سراسر دنیا


این‌جا یک سری قرار برای راه‌پیمایی یا تجمع در روز پنج‌شنبه ۱۸ تیر در شهرهای مختلف دنیا هست. باز هم نمی‌دانم که این قرارها را چه کسی گذاشته و آیا قرارهای دیگری هم جز این‌ها هست یا نه. بهتر است اگر آدم پایه‌ای در شهرتان می‌شناسید با او چک کنید.در این لیست، قرار لندن را نوشته از ۱۱ صبح پنج‌شنبه تا ۲ بامداد جمعه جلوی سفارت ایران (نزدیک ایستگاه نایتز بریج). اما آن‌قدری که من خبر دارم قرار همان جلوی سفارت، اما از ساعت ۵ تا ۹ بعدازظهر پنج‌شنبه است.

موسوی تبريزی: مطرح کردن اعتراف گيری در تريبون نماز جمعه مسئله ای غيرشرعی و غير قانونی است

دبير مجمع محققين و مدرسين حوزه علميه قم در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به صحبت های آيت الله جنتی در نماز جمعه گفت: بحث اعتراف گيری از بازداشت شدگان اتفاقات اخير در تريبون نماز جمعه و مراسمات رسمی مسئله ای غير شرعی و غير قانونی است.سيد حسين موسوی تبريزی با اشاره به اينکه بحث اعتراف گيری نه به نفع خودمان است و نه به نفع ديگران، افزود: اعتراف گيری زير فشار روحی، در زندان، بدون حضور وکيل در بی خبری از خانواده و ديگر وقايع هيچگونه ارزش حقوقی نداشته و خلاف شرع است.اين روحانی مبارز اظهار داشت: اعتراف گيری بايد در آرامش و شرايط روحی مطلوب و با اراده کامل باشد که در برخی اوقات اعتراف بايد چندين بار گرفته شود.
منصوب به دادستان کل کشور در زمان امام (ره) همچنين گفت: مقام معظم رهبری با رهنمود های خود با خطی بزرگ دوست و دشمن را از هم جدا کرد و فرمودند که منتقدين حتی اگر از منتقدان جدی دولت و حکومت باشند دوست هستند و نبايد از آنان به عنوان بيگانگان و دشمن ياد کنيم.دبير مجمع محققين و مدرسين حوزه علميه قم به حديث « بهترين دوست من کسی است که عيوب من را معرفی کند» گفت: نبايد کسانی را که با نقد خود عيوب ما را معرفی می کنند را دشمن تلقی کنيم.موسوی تبريزی با بيان اينکه صدا و سيما و ائمه جمعه بايد رهنودهای مقام معظم رهبری را برای آگاهی بيشتر مردم مد نظر قرار دهند افزود: رهنودهای مقام معظم رهبری بايد عملی شود نه اينکه تنها در حد تعريف و تمجيد باقی بماند.اين روحانی مبارز به قوه قضائيه اشاره کرد و اظهار داشت: قوه قضائيه بايد با حفظ استقلال خود در جهارچوب قانون عمل کند.منصوب به دادستان کل کشور در زمان امام (ره) با اشاره به يکی از مواد قانون، تصريح کرد: تجمع افرادی که با هدف احقاق حق خود و بدون اخلال در مبانی اسلام و بدون اسلحه جمع شده جرم نيست و قوه قضائيه حق ندارد آنان را بازداشت يا اموال آنان را توقيف يا آنان را ممنوع الخروج کند.موسوب تبريزی تصريح کرد: نقد دولت و حکومت جرم نيست.دبير مجمع محققين و مدرسين حوزه علميه قم گفت: رهنمودهای مقام معظم رهبری موجب می شود تا قاضی بداند برای کسانی که حکم صادر می کند دشمنان نظام جمهوری اسلامی ايران نيستند.وی اظهار داشت: حضور ۴۰ ميليونی مردم در انتخابات يعنی اين افراد نظام را دوست دارند در غير اينصورت با عدم شرکت در انتخابات نظام را زير سوال می بردند.منصوب به دادستان کل زمان امام (ر ه) افزود: برخی افراد با عدم آگاهی سعی دارند دوستان را به دشمن مبدل کنند.اين مدرس حوزه علميه قم با تاکيد بر عدم تاثير پذيری قوه قضائيه از فضای بيرونی گفت: اين قوه بايد هرچه سريعتر افرادی را که به تنها به خاطر حضور در تجمعات و اجتماعات برای احقاق حقوق خود حضور پيدا کرده اند، آزاد کند.

محسن مخملباف در پارلمان اروپا : خامنه ای و احمدی نژاد مردم ايران را به گروگان گرفته اند،

محسن مخملباف، فيلمساز سرشناس ايرانی بدعوت پارلمان اروپا در نشست نمايندگان کشورهای مختلف اروپائی حضور يافت و در باره آخرين تحولات ايران باآنها گفت وگو کرد.در اين جلسه که روز چهارشنبه ۸ جولای – ۱۷ تير- يک روز زودتر از جلسه عمومی پارلمان اروپا تشکيل شده بود، محسن مخملباف طی سخنانی از جمله گفت:” خامنه ای و احمدی نژاد مردم ايران رابه گروگان گرفته اند .”بعد از پايان سخنان مخملباف که با استقبال گرم نمايندگان کشورهای اروپائی روبرو شد، د رجلسه پرسش و پاسخی که دو ساعت طول کشيد در باره مسا ئل ايران بحث و گفت وگو صورت گرفت.به گزارش خبرنگار” خبرگزاری سبز ايران” نماينده جمهوری اسلامی که برای شرکت در اين جلسه دعوت شده بود، از شرکت د رجلسه خودداری کرد.
بنا بر همين گزارش ، حاضران د رجلسه بدفعات از سخنان محسن مخمبلاف با زدن دست استقبال کردند. بسياری از آنها با خبرنگار” خبرگزاری سبز” گفتند که درانجام تقلب شگقت در انتخابات رياست جمهوری ترديدی نيست و بر ضرورت تحريم کودتا گران انتخاباتی توسط پارلمان اروپا تاکيد کردند.متن سخنان محسن مخملباف که د راختيار خبر گزاری سبز ايران قرارگرفته باين شرح است:
خانم ها و آقايان. نمايندگان محترم
من به عنوان يک ايرانی ، يک هنرمند و نماينده مردمی که به خاطر دمکراسی در ايران کشته می شوند در اين جا حضور دارم تا از شما بپرسم:
” اگر سرنشينان هواپيمايی توسط يک هواپيما ربا به گروگان گرفته شوند، آيا دولت های جهان هواپيما ربا را به رسميت می شناسند يا مسافران گروگان گرفته شده را؟ آيا ملت ها و دولت های جهان اعلام خواهند کرد که اين يک مسئله داخلی است بين مسافران و هواپيما ربا و يا آن که برای نجات مسافران اقدام خواهند کرد؟ما ملت ايران امروز توسط دولت احمدی نژاد و خامنه ای به گروگان گرفته شده ايم.و از شما ملت ها و دولت های جهان می خواهيم گروگانگيران ما را به رسميت نشناسيد.”
احمدی نژاد تنها کودتايی عليه دمکراسی در ايران نيست. او در قدم بعدی صلح جهان را به مخاطره می اندازد. اگر امروز کشتار مردم ايران را بر او ببخشيد،فردا با کشتار مردم جهان توسط او چه خواهيد کرد؟
تصور نکنيد که جنبش مردم ايران با سرکوب ،کشتار، زندان وشکنجه به پايان رسيد.جنبش ما عليه دولت کودتا، ديگر بخشی از زندگی روزمره مردم ما شده است. شما خواهيد ديد که مردم ايران با مخالفت مدنی خود و با مبارزات غيرخشونت آميز خود اين دولت را در نهايت ساقط خواهند کرد.
شما می دانيد که: ده ها نفر را کشته اند.هزاران نفر را دستگير و شکنجه کرده اند.و خبرنگاران حتی خبرنگاران خارجی را دستگير کرده اند. رجال سياسی معترض به تقلب و ديکتاتوری را دستگير کرده اند، حتی به کارمندان محلی سفارتخانه ها که کارشان همان است که کارمندان سفارت خانه های جمهوری اسلامی رحم نکرده و آن ها را دستگير کرده اند.
هر کس با يک راديو و يا تلويزيون، يا نماينده يک رسانه غيردولتی مصاحبه کند در خطر است. مردم ايران حق دارند به جهان نگاه کنند و کسانی را که با اين دولت کودتا همکاری می کنند و به تداومش ياری می رسانند دشمن خود بدانند. مردم ايران نبايد فدای نفت خود شوند که تا هست و تا نياز به مصرف آن در جهان هست، دولت های ديگر به خود حق می دهند با کليددارش مذاکره و معامله کنند.
خشمی که نسل گذشته ايرانيان از آمريکا و بريتانيا داشت به خاطر کودتای ۲۸ مرداد و همکاری با دولت کودتايی بود. اين خشم بيش از نيم قرن مانع از آن شد که ايرانيان با غرب دوست باشند، و به حکومت عوام فريب ايران فرصت داد با استفاده از همين خشم بر آنان حکومت کنند و جهان متمدن را هم از يک متحد با فرهنگ محروم کرد.
کاری نکنيم که باز هم نسل های آينده ايرانيان به همين چشم به اروپا نگاه کنند. به مردم ايران پيام برسانيد که جهان امروز جهانی انسانی است که همه مردم جهان از درد هم باخبرند و هيچ عاملی نمی تواند آن ها را نسبت به درد همديگر بی اعتنا کند.
مردم ايران خود تکليف کودتاگران را روشن خواهند کرد، از دولت های اروپائی توقع اسلحه و کمک های مادی ندارند اما اين انتظار که دولت کودتارا دوست و شريک خود ندانند به نظر نمی رسد چندان انتظار غيرمعمولی باشد.
مردم ايران يک بند سبز به مچ خود بستند و يک شعار هم بيشتر نداشتند رای ما را اعلام کنيد نه رای خودتان را. و به همين اتهام الان زير شکنچه و در زندانند. آيا شما آسوده و ساکت خواهيد ماند تا با پول حاصل از فروش نفت باز هم دولت احمدی نژاد مردم ايران را شکنجه کند و برای تمام منطقه تروريست پرورش دهد و ديگران را با موشک تهديد کند.
سخنم را با خلاصه ای از آن چه آقای موسوی در بيانيه های خود منتشر کرده اند ادامه می دهم.:“اعلام نتيجه انتخابات ايران بهت آور است. مردمی که رای داده اند خود می دانند که به احمدی نژاد رای نداده اند. مردم ايران آگاهند و در برابر کسانی که با تقلب روی کار بيايند تمکين نخواهند کرد. آنها ابتدا با استفاده بی حساب از امکانات دولتی برای تبليغ احمدی نژاد کوشيدند. سپس با تقلب گسترده رای مردم را وارونه نشان دادند. بعد با باتوم و شوک الکتريکی به جان اعضای ستاد اين جانب افتادند. بعد به جای اجازه راه پيمائی قانونی به مردمی که احمدی نژاد را رئيس جمهور مشروع نمی دانستند ،فضای کشور را نظامی کردند و با حالتی کودتاگونه ،با تيراندازی در خيابان ها به صورتی دلخراش گروهی از مردم را کشتند، هزاران نفر را زخمی، دستگير و شکنجه کردند و حتی نام و نشان شهيدان، مجروحان و بازداشت شدگان را به خانواده های آن ها اطلاع ندادند. تمامی رسانه هايی که از طريق آنان ارتباط اين جانب با جامعه برقرار می شد را مسدود کردند و حتی اگر کسی به نشانه اعتراض پارچه سبزی به دست خود بست را مورد ضرب و شتم قرار دادند. آن ها از من خواستند از حق شخصی خود بگذرم. مسئله انتخابات، مسئله شخصی من نيست و من نمی توانم بر سر حقوق و آرای پايمال شده مردم ، معامله يا مصالحه کنم. آن چه اتفاق افتاده است فراتر از تحميل يک دولت ناخواسته به ملت، که تحميل نوع جديدی از زندگی سياسی بر کشور ايران است. به طور خلاصه وضعيت امروز ايران اين است:رای های دزديده شده،دولتی بی مشروعيت سياسی،مردمی مورد ستم و اهانت قرار گرفته،جوانانی زخمی و دستگير و شکنجه شده،خون هايی به زمين ريخته شده،قلم هايی شکسته،روزنامه هايی بستهو فضای امنيتی و کودتاگونهو بی اعتمادی تلخ و گسترده مردم.”
ما اعلام می کنيم که:
۱- اکثريت جامعه ايران که اين جانب ميرحسين موسوی نيز يکی از آنان هستم مشروعيت سياسی دولت ايران را نمی پذيريم. و از مردم جهان می خواهيم که همراه مردم ايران دولت غير مشروع احمدی نژاد را به رسميت نشناسند.
۲- ما خواستار جلوگيری از برخوردهای نظامی و امنيتی دولت غير مشروع ايران هستيم. و ازملت ها و دولت های آزاد و سازمان های سياسی و مدافعان حقوق بشر در جهان می خواهيم تا با حمايت از مردم ايران مانع از ادامه کشتار، دستگيری و شکنجه مردمی شوند که به خاطر رای دادن برای تعيين سرنوشت خويش سرکوب می شوند.

حقیقت‌جو: اتحاد در درون، ارتباط با مردم

محمد خاتمی، مهدی کروبی و ميرحسين موسوی روز دوشنبه با يکديگر ملاقات کردند و از مقام‌های حکومتی خواستند که معترضان به نتايج انتخابات رياست جمهوری را آزاد کنند و به فضای بسته فوق امنيتی موجود پايان دهند.
به گزارش سايت « قلم نيوز»، در نشست اين سه چهره‌ برجسته اصلاح‌طلب، به شدت از حمله به مردم بی‌گناه، خوابگاه‌ها و منازل انتقاد شد.همچنين در اين جلسه، سخنان آيت الله احمد جنتی، در نماز جمعه هفته گذشته تهران «تأسف‌بار» خوانده شد.
اين سه چهره برجسته اصلاح طلب، سخنان آيت الله جنتی در تأييد اعتراف‌گيری از متهمان و بازداشت‌شدگان را « اقدامی خلاف قانون و خلاف شرع و ضدبشری» توصيف کردند.
فاطمه حقيقت جو، نماينده دور ششم مجلس شورای اسلامی، در مورد نشست آقايان خاتمی، موسوی و کروبی به « راديو فردا» می گويد:
اين ديدارها اهميت بسيار زيادی دارد. البته قبلا هر دو کانديدا، يعنی آقايان موسوی و کروبی، حمايت خود را از يکديگر اعلام کردند و ما اين مسئله را در آخرين مناظره هم مشاهده کرديم.
به نظر من، با توجه به شرايط پيش آمده، يعنی تقلب گسترده و جابه جايی آرا، اعلام کسی که رئيس جمهور نشده، به عنوان رئيس جمهور منتخب، انجام يک کودتای مخملی عليه کانديدای منتخب، يعنی آقای ميرحسين موسوی، و سرکوب گسترده مردم که پس از آن به جای اينکه مسئوليت آن را به عهده بگيرند، اعلام می کنند افراد ديگری لباس پليس و بسيج را پوشيده بودند و يا اعتراف گيری های آنچنانی از بازداشت شدگان، اين همکاری و حمايت، از اين پس، برای پيشبرد کارها اهميت به سزايی دارد.
هر سه اين عزيزان همراه با افرادی چون آقايان موسوی خوئينی ها و هاشمی رفسنجانی، بعضی از مراجع تقليد و بزرگان بايد هم صدا با هم “جنبش سبز” مردم را پيش ببرند.
فکر می کنيد مسايلی که مورد گفت و گوی اين سه چهره برجسته اصلاح طلب قرار گرفت تا چه اندازه مهم است و مواضع اين سه نفر تا چه اندازه اهميت دارد؟
با توجه به اين که هر سه اين افراد، پايگاه اجتماعی گسترده ای در ميان مردم دارند، بسيار مهم است که در اين جلسه روی سه نکته تاکيد کرده اند. اولين نکته اينکه انتخابات توام با دروغ و تقلب بوده و نتايج تقلبی است، در حالی که حاکميت اصرار دارد بگويد هيچ تقلبی صورت نگرفته است. اصرار رهبران اصلاح طلب بر اين نکته، بار ديگر، تاکيدی است بر حرکت های صلح جويانه مردم.
نکته دوم اينکه از مردمی که به شکل خودجوش به راهپيمايی های چند ميليونی دست زدند، حمايت کردند.
نکته سوم هم محکوم کردن کشتار مردم، بازداشت آنان در تظاهرات و بازداشت رهبران جنبش اصلاح طلبی به شکل فله ای بعد از روز انتخابات و اعتراف گيری از زندانيان سياس است.
اهميت به سزايی دارد که اين رهبران محبوب اصلاح طلب، تاکيد کنند که اين اعترافات ارزشی ندارد و کسانی چون آقای جنتی که در خطبه نماز جمعه با استفاده از تريبون های عمومی بر عليه ملت موضع می گيرند را محکوم کنند.
بسيار مهم است که رهبران اصلاحات يک بار ديگر نشان دهند چه اتفاق خطرناکی در کشور رخ داده است.
به نظر شما اين نشست سه جانبه و مواضع اتخاذ شده در آن، بر مواضع طرف مقابل و بر رهبری کشور تاثير دارد؟آرزو می کنم موثر باشد، ولی با توجه به اين که اين رويدادها به شکل گسترده‌ای از پيش توسط رهبری و اطرافيان او طراحی شده بود، متاسفانه ممکن است تاثير چندانی نداشته باشد.
ولی نکته مهم اين است که اين سه رهبر اصلاحات بايد ارتباط خود را با يکديگر محکم تر و استراتژيک تر کنند و جلسات مرتبی با هم داشته باشند و همچنين ارتباط خود را با توده های مردم حفظ کنند.
ضروری است به جای اينکه خلاصه ای از گفت وگوها منتشر شود، فيلم کامل جلسات رهبران اصلاح طلب منتشر شود که قطعا تاثير بيشتری بر مردم خواهد داشت.
شما به هماهنگ کردن فعاليت ها و اقدامات مشترک اين سه چهره برجسته اصلاح طلب اشاره کرديد. آيا معتقد هستيد بايد يک تشکل واحد به وجود آيد يا فقط همکاری و هماهنگی بين تشکل ها و شخصيت ها صورت گيرد؟
اين به خود آنها بستگی دارد که به چه شکلی عمل کنند. تمام اين روش ها امکان پذير است، اما از نظر من، همسويی و حرکت مشترک رهبران اصلاح طلب و ارتباط آنها با مردم مهم است.
اگر اين رهبران با يکديگر متشکل شوند و کار مشترک انجام دهند، گروه های مرتبط با آنها نيز کار مؤثرتری انجام خواهند داد و می توانند يک تشکل برای مبارزه با دروغ و انحرافی که در کشور در سطح کلان پيش آمده است، به وجود آورند.
ايرانی های خارج از کشور هم حمايت گسترده ای از رهبران اصلاح طلب به عمل می آورند. حضور اين سه با هم در ادامه حرکت مردم بسيار اميدبخش خواهد بود.

نامه ای برای رئیس جمهور میرحسین موسوی، ابراهیم رها


ابراهیم رها [.] کام
سلام آقای رئیس جمهور!
«بخوان به نام گل سرخ در صحاری شب – که باغ ها همه بیدار و بارور گردند»
دیدی برادر؟ بچه ها کتک خوردند. بچه ها دستگیر شدند. بچه ها گلوله خوردند. بچه ها مردند. میرحسین، آقای رئیس جمهور، برادر، پس شب آفتابی کجاست؟
یادت می آید برادر، انتخابات نزدیک بود و ما سبز شده بودیم، آن روزها هنوز هر سبزی جرم نبود برادر. سبزینه جرم نبود. خیار رم نبود! و کلروفیل معنای فحش ناموسی نمی داد!
آری اینچنین بود برادر که مردم رفتند پای صندوق های رای و صندوقدار، طنزهای مرا نخوانده می خندید و ما نمی دانستیم روزی از خنده او گریمان خواهد گرفت برادر.
آری اینچنین شد برادر که رای ها را با سیستم راگیری کردان شمردند. صندوق ها را خزان زد اما ما سبز ماندیم در روزهایی که بخشنامه کردند که تره و جعفری هم باید سه رنگ برویند و نعناع و پونه هم سر از اوین درآوردند!
آری اینچنین است برادر که این روزها وقتی در خیابان راه می رویم از هر دو نفر، یکی باتوم دارد و سپر دارد و کلاه خود دارد و کسی اگر به دوستی بگوید دلت سبز، می برندش تا اعتراف کند خودش یک پا رژیم صهیونیستی است!
برادر، میرحسین، آقای رئیس جمهور! تو بیانیه دادی، خاتمی بیانیه داد، کروبی بیانیه داد، آیت الله طاهری بیانیه داد، آیت الله صانعی بیانیه داد، محققین و مدرسین حوزه علمیه قم بیانیه دادند و مردم … بیانیه هایشان را صفحه به صفحه زیر باتوم ضربه به ضربه خواندند و … «بخوان به نام گل سرخ در صحاری شب»
گمان می کنم سال بعد اعلام کنند بهار سبز یک فصل سرسپرده و عامل بیگانه و جاسوس است. بیخود می کند هر درختی که بخواهد سبز شود. بعد هم زمستان را تمدید دوره می کنند! ما هم می رویم کوه و در برف سرود می خوانیم پس تو هم «بخوان به نام گل سرخ در صحاری شب» می دانی آقای رئیس جمهور، میرحسین، برادر! تاریخ ما می گوید ما اگر زورمان به سلطان «محمود» ها نرسد می رویم شاهنامه می نویسیم. این را از فردوسی بپرس و شاهنامه را بخوان، «بخوان به نام گل سرخ در صحاری شب»

دکتر حبیب‌الله پیمان :«این خیزش با سرکوب مهارشدنی نیست»

آقای پیمان، اتفاق خیلی بزرگی در ایران افتاده است. به تعبیر مسئولان نظام هم همین طور است. وارد تعریف‌هایی که در مورد این مسأله هست نمی‌شوم. سؤالم از شما این است که آیا در زندگی سیاسی خودتان، تا به حال، مشابه این وضعیت را به لحاظ تاریخی – سیاسی، سراغ دارید؟
بله، به لحاظ گوهر آن، دو بار دیگر شاهد چنین خیزشی بوده‌ام؛ یک بار در نهضت ملی شدن صنعت نفت در زمان دکتر مصدق که من نوجوان و محصل دبیرستان بودم، بار دوم هم در انقلاب ۵۷.
مشابهت را به این دلیل می‌گویم که در همه‌ی این خیزش‌ها، ما با ظهور ملت ایران روبه‌رو بودیم. یعنی یک ملت، خود را در صحنه دریافت؛ بر هویت و توانایی‌اش آگاه شد؛ اعتماد به نفسی پیدا کرد و آن‌گاه ویژگی‌های فرهنگی و اخلاقی تاریخی‌ای که در شعور و روح ملی و جمعی او از هزاران سال پیش انباشت شده است، تجلی کرد.
البته این بار، این ظهور هر چند خیلی کوتاه و گذرا به نظر می‌آمد، ولی برجسته‌تر بود. به این معنا که در طی این سه بار، به دلیل سرکوب‌هایی که به ملت تحمیل می‌شده و در شرایط فوق العاده ناامن قرار می‌گرفته، با فشار شدید روبه‌رو بوده است و فشار شدید همبستگی ملی را از بین می‌برد؛ مردم را تنها و منفرد می‌کند و آن ویژگی‌های اساسی فرهنگی عقب رانده می‌شود. ناگزیر برای سر پا ماندن، به دفاعی که دفاع غریزی و رفتار کودکانه است، رانده می‌شوند. بنابراین ما دیگر نشانی از یک ملت نداریم. مردمی و افرادی هستند که تلاش می‌کنند زندگی کنند.
در چنین فرصت‌هایی، یک بار دیگر ملت شکل می‌گیرد. به همین جهت، من این خیزش را یک رستاخیز می‌دانم که دوباره، ملت ایران خودش را با همه‌ی خصوصیاتش، دریافت.
از این مقایسه که شما امتیاز زیادی هم برای مشابه امروزی آن قائل هستید، این نگرانی به وجود نمی‌آید که همان رکود و خمود طولانی که بعد از نهضت ملی شدن نفت و بعد از انقلاب بهمن ۵۷ غالب شد، دوباره پیش بیاید؟
به هر حال، ملت به میدان آمده است. اگر دوباره سرکوب طولانی شود، می‌تواند به اجبار، مردم را از هم جدا کند. ولی ممکن است این بار این اتفاق به سادگی نیفتد؛ چرا که امروز ما با وضعیت جدیدی روبه‌رو هستیم و آن پیوندی است که این جریان با انقلاب دارد حفظ می‌کند که خیلی مهم است.
اگر به شعارهای این مدت دقت کنید، گویی مردم می‌گویند شعارهایی مثل: آزادی، استقلال، جمهوریت، عدالت (تحت هر عنوانی) و نمادهایی مثل «الله اکبر» را که متعلق به ما و اصیل بوده است، عده‌ای آمده‌اند از واقعیت خود تهی کرده‌اند. اما ما ادامه‌ی همان انقلاب هستیم و داریم این شعارها را در شکل اصیل آن از درون خودمان می‌آوریم. خودمان می‌خواهیم آن را حفظ کنیم و وکالت آن را به هیچ کس نمی‌دهیم.
به همین جهت، الان بخش مهمی از نخبگان جامعه که پیوندشان را با نظام نبریده بودند، چه در روحانیت و مدارس دینی و چه در دانشگاه‌ها، همه به این نهضت پیوسته‌اند و بر اساس بازیابی همین ارزش‌ها و پس گرفتن آن از حاکمانی که آن را فقط وسیله‌ای برای سودجویی و حفظ قدرت قرار داده بودند، هم‌صدا هستند.
حال مهم این است که برخورد مجموعه‌ی نظام با این همراهی و اعتراضات مشترکی که دارد در دو سو شکل می‌گیرد، چه خواهد بود؟
آن بخش بسیار افراطی اصول‌گرای حاکمیت که ابزار قدرت را در دست دارد و سرکوب را رهبری می‌کند، روز به روز منزوی‌تر می‌شود. حتی میان جناح‌های میانه‌روی اصول‌گرا هم دارد منزوی می‌شود. آن‌ها هم رها می‌کنند و از این نوع سرکوب حمایت نمی‌کنند
این بار مثل دفعات پیش نیست و تنها دسته‌ای وابسته به یک حزب و گروه ویژه نیستند که بتوانند آن‌ها را جدا از مردم و بقیه‌ی اقشار جامعه منزوی کنند؛ از بین ببرند و حذف کنند. اصلاً چنین اتفاقی نمی‌افتد.
افرادی را که از احزاب مختلف دستگیر و زندانی کرده‌اند، اگر در هر شرایط دیگری بود، به سادگی حل می‌کردند. اما این بار یک ملت به میدان آمده است. دانشگاهیان در ابعاد وسیع از آقای میرحسین موسوی حمایت کرده‌اند؛ هم‌چنان معترض باقی مانده‌اند و در همین شرایط به ملاقات ایشان می‌روند و اعلام حمایت می‌کنند. در بین مراجع نیز با همه‌ی محافظه‌کاری‌ها و رعب و ترسی که ایجاد کرده‌اند، زمزمه‌ی نارضایتی شنیده می‌شود.
بنابراین، این بار راه غلطی را می‌روند و اشتباه بزرگی را مرتکب می‌شوند؛ اگر بخواهند با شیوه‌ی سرکوب، این خیزش عظیم را مهار کنند. این خیزش با سرکوب مهارشدنی نیست.
با چهره‌هایی که در این جریان (اگر نگوییم رهبری کرده‌اند) به نوعی اثرگذار بوده‌اند، کسانی مثل آقایان خاتمی، کروبی، موسوی و تا حدودی آقای هاشمی رفسنجانی برخورد متفاوتی می‌شود. برخی معتقدند آن‌ها از عهده‌ی نقش خود برنمی‌آیند و ایراد و اعتراضاتی به رفتار سیاسی تا کنونی آن‌ها دارند. ارزیابی شما از نقش این چهره‌های مشخص چیست؟
به طور کلی، این چهره‌ها سعی می‌کنند تقابل زودرسی ایجاد نکنند. نگویند مسأله بر سر جنگ قدرت است. فکر می‌کنم بیشتر پشت ملت حرکت می‌کنند. این تعبیر شاید درست است که رهبران فعلی جلو نمی‌افتند و حتی از مردم فاصله نمی‌گیرند که مردم پشتشان را خالی بگذارند. گویی که مردم دارند رهبری می‌کنند. به همین دلیل که این بار سیاست از درون جامعه دارد می‌جوشد.
پس این سؤال همیشگی پیش می‌آید که آیا جنبش بدون رهبری به ثمر خواهد رسید؟
من این را اتفاق بسیار مطلوبی می‌دانم. در راه‌پیمایی‌ها، بارها به دوستان اطرافم می‌گفتم: بسیار خوشحالم که رهبری این راه‌پیمایی‌های عظیم دست احزاب و گروه‌ها نیست. به دلایلی که همه می‌شناسیم؛ کی جلو باشد، کی نباشد؟ شعار کی بالا باشد، شعار کی نباشد؟ و … دعواها شروع می‌شد.
چون دست خود مردم است، مردم آن هم‌رنگی و وحدت را می‌بینند؛ نه تفرقه را.
الان؛ رهبران باید یاد بگیرند. این به معنای آن نیست که خرد انباشت‌شده خود را در اختیار جوان‌ها نگذارد. ما باید تجربیات را بدهیم. جوان‌ها آماده‌ی حرف گوش دادن هستند؛ آماده‌ی گفت و گو هستند. رهبران می‌توانند گفت و گو کنند. از این گفت و گو راهکار درمی‌آید. این طور نیست که نقش رهبری به کلی رفته است. اما این که یک بار جای سیاست، از تمرکز در رأس هرم، به بدنه‌ی هرم بیاید، اتفاق بسیار بزرگی است.
تجارب تلخ مشروطه، نهضت ملی، انقلاب بهمن، همه کافی هستند که فرصت بدهیم مردم خود سیاست‌ورزی کنند. نخبگان جامعه، در درون مردم باشند، تجربیاتشان را به مردم بدهند، آموزش بدهند و آموزش بگیرند. تا به حال واگذار کردن به نخبگان به تنهایی، یعنی نخبه‌گرایی، علت شکست ما بوده است.
نقش سایر نیروها، احزاب، شخصیت‌ها در داخل و خارج از کشور را در رابطه با این جنبش چگونه ارزیابی می‌کنید؟
نقطه‌ی خیلی مثبت و مهمی هست که مایلم تأکید کنم و خیلی‌ها، به خصوص در داخل و در خارج هم به آن توجه کنند، یک نقطه‌ی مثبت این خیزش این است که خود را ادامه و احیاکننده‌ی انقلاب ۵۷ می‌داند. بنابراین، سلاح هر نوع اتهام ضد انقلابی و براندازی را نه به صورت فرصت‌طلبانه یا فریب‌کارانه، بلکه به طور واقعی از دست این‌ها درآورده است. به همین جهت، نسلی هم که در انقلاب بوده، با آن همدل است.
این موجب می‌شود که امکان سرکوب این جنبش وسیع خیلی کمتر می‌شود. الان اگر روحانیون و مراجعی دارند اظهار هم‌دردی می‌کنند یا افرادی از درون همین نظام، همراهی نشان می‌دهند، برای این است که می‌گویند این همان انقلابی است که ما می‌خواستیم آن را احیا کنیم؛ این ارزش‌های همان انقلاب است.
در واقع، فرصت طلبی نیست.
نیست؛ ابداً نیست. این‌جا می‌خواهم به دوستان و هم‌وطنانی که به دلایل ایدئولوژیک خود یا ارزیابی‌ها و تحلیل‌هایشان می‌گویند همه این‌ها از اول بی‌خود و غلط بوده است، توصیه‌ای بکنم و آن این‌که وقتی شعارهای رادیکال مطرح می‌کنند، متوجه باشند که این شعارها در جامعه‌ی ایران ریشه نمی‌دواند و جواب نمی‌گیرد. ۳۰ سال دعوت‌هایی شده که هیچ کدام در داخل جواب نداشته است. این جنبش از درون این جامعه و از درون شعور جمعی خودآگاه مردم جوشیده است. به این احترام بگذارند.
دیده‌ام که در همین ایران، بسیاری از دگراندیشان، مارکسیست‌ها و افراد سکولار، به طور صمیمانه‌ای با شعارهای مردم، مثل «الله اکبر» و دیگر شعارهایشان همراهی نشان می‌دهند. درست است که او مذهبی نیست؛ ولی در روح و شعور ملی جامعه‌ی ایران سهیم است و نمی‌تواند خود را جدا کند.
بنابراین هر کوششی برای این که بگوییم: نه، شما حق ندارید این جنبش را با انقلاب پیوند بزنید؛ چون انقلاب از نظر ما غلط بوده و همان باعث ایجاد این نظام شده است، خطای بزرگی است که جواب نمی‌دهد؛ جز این که تفرقه ایجاد شود.
دوستانی که خارج هستند، سعی کنند با جنبش درون همراهی کنند و به مردم اعتماد کنند. مطمئن باشند که اگر خودشان میان مردم بودند، آن روح جمعی در آن‌ها هم تجلی می‌کرد و با همین‌ها هم‌صدایی می‌کردند. یک آهنگ ناساز نمی‌زدند.
بعضی اوقات می‌شنوم که بعضی‌ها می‌آیند در رادیوها مطرح می‌کنند که «آقا این شعارهایی که مردم می‌دهند یا رهبرانشان می‌گویند و می‌خواهند همان حرف‌ها را بیاورند، درست نیست. ۳۰ سال ثابت شده که این شعارها را باید بریزیم بیرون»
خوب، این صحبت‌ها در ذهن و روی کاغذ، ساده است؛ ولی ما باید این ملت و روح این ملت را بشناسیم و سعی کنیم با آن نیروی محرکه‌ای که در ملت هست، جنبش پیش برود. از این جهت، حضور این‌ها به طور کلی مثبت است.
نمی‌خواهم روی بحث محافظه‌کاری‌ها بروم؛ اما بسیاری از این آقایان هستند که این روش‌ها را محکوم می‌کنند و هم‌دردی نشان می‌دهند؛ هم نسبت به تقلب معترض هستند و هم نسبت به سرکوب. ولی حرفشان را مطرح نمی‌کنند. این جرأت در آن‌ها نیست. این بسیار ناپسند است.

شهریاری ،بازپرس ویژه قتل دادسرای جنایی: حکم اقرار گیرنده از متهم با شکنجه، قصاص است


متهم هر کسی است که در مظان اتهام به ارتکاب جرم قرار گرفته باشد. اگرچه تعریف دقیقی از متهم در قانون وجود ندارد اما از زمانی که فرد مظنون به انجام جرمی شد، متهم است و در مسیری قرار می گیرد که مجرم بودن یا نبودن وی ثابت شود. متهم در این مسیر دارای حقوقی است که قانون مقامات قضایی را ملزم به رعایت آن می کند. متهم از زمانی که در مظان اتهام و مورد بازجویی قرار می گیرد دارای حقوق دفاعیه است. این حقوق شامل حق دفاع و حق آزادی متهم است. در ماده 40 قانون آیین دادرسی کشوری آمده است: «دادرسان و قضات تحقیق مکلفند اقدامات فوری برای جلوگیری از امحای آثار و علائم جرم به عمل آورده و در تحصیل و جمع آوری اسباب و دلایل جرم به هیچ وجه نباید تاخیر نمایند.»
شهریاری بازپرس ویژه قتل دادسرای جنایی تهران است. وی در ارتباط با حقوق دفاعی متهم گفت: «متهم حق دارد از نوع اتهام مطلع باشد. او می تواند برای خود وکیلی انتخاب کند.» اگرچه وکیل متهم در جریان تحقیقات مقدماتی دادسرا حق دفاع از متهم را ندارد اما به گفته شهریاری در پایان این تحقیقات می تواند اگر مطلب خاصی در دفاع از متهم دارد آن را به بازپرس بیان کند. او در ارتباط با حقوق متهم در مرحله بازجویی گفت: «سوالاتی که از متهم پرسیده می شود، باید واضح و روشن باشد. پاسخ های متهم نباید از روی اکراه باشد و متهم باید آزادانه از خود دفاع کند.»
به گفته این بازپرس طبق قانون اساسی شکنجه در مرحله بازجویی برای گرفتن اقرار از متهم ممنوع است و اگر متهم زیر شکنجه اقرار کند، فاقد ارزش قضایی است. «قانون برای کسانی که از متهم به زور اعتراف بگیرند مجازات تعیین کرده است و اگر فرد متهم حین اعتراف زیر شکنجه فوت کند، کسی که عمل از وی سرزده باشد طبق قانون به قصاص محکوم می شود.»این بازپرس در ارتباط با اینکه آیا تمام این موارد حین بازجویی از متهم اجرا می شود، پاسخی نداد و گفت: «در ارتباط با حقوق متهم در قانون توضیح داده شده است.»حق سکوت دیگر ماده قانونی است که شهریاری جزء حقوق متهم نام برد و گفت: «طبق قانون آیین دادرسی کیفری متهم حق دارد در مقابل سوالات بازجو سکوت اختیار کند و سکوت وی نیز در پرونده صورتجلسه می شود.» اما او در این باره که آیا در بازجویی ها این مورد به متهم گفته می شود یا خیر، گفت: «باید گفت در این ارتباط که مقام قضایی به متهم اعلام کند شما حق سکوت دارید در قانون مسکوت مانده است و در حقیقت تکلیف مقامات به اعلام حق سکوت به متهم پیش بینی نشده است.»
«تفهیم اتهام به متهم از حقوق دیگر او است.» شهریاری با اشاره به این حق گفت: «براساس ماده 129 قانون دادرسی کیفری آدرس و مشخصات متهم از او پرسیده شده و به او گفته می شود مواظب اظهارات خود باشد.»
او در ادامه به حق آزادی متهم اشاره کرد و گفت: «بر اساس قانون آیین دادرسی کیفری ضابطین حق نگهداری بیش از 24 ساعت متهم در جرائم غیرمشهود را ندارد و صرفاً هنگام وقوع جرائم مشهود می توانند متهم را به مدت 24 ساعت تحت نظر قرار دهند.»
به گفته وی یکی از مصادیق جرائم مشهود، جرمی که در مرئی و منظر ضابطین دادگستری واقع شده یا بلافاصله ماموران یادشده در محل وقوع جرم حضور یافته یا آثار جرم را بلافاصله پس از وقوع مشاهده کنند.

بیانیه شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت در دهمین سالروز کوی دانشگاه

شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت در دهمین سالروز حمله به کوی دانشگاه در سال 78 با انتشار بیانیه ای یاد شهدای سال 78، عزت ابراهیم نژاد و اکبر محمدی و شهدای سال 88، ندا آقاسلطان، کیانوش آسا، مصطفی غنیان ، ناصر امیرنژاد و بسیاری از شهدای بی نام و نشان را گرامی داشت.
دفتر تحکیم وحدت همچنین با اعلام حمایت از آقایان میرحسین موسوی و مهدی کروبی از حاکمان خواست تا به اراده مردم گردن نهاده و با ابطال انتخابات و برگزاری دوباره آن، راه را برای اصلاح مسالمت آمیز امور باز کنند.
متن کامل این اطلاعیه به شرح زیر است:
به نام خدایی که انسان را آزاد آفرید
همه جا سایه وحشتهمه جا چکمه قدرتگلوی هر قناری رابریدند از سر نفرت
امسال در شرایطی دهمین سالگرد فاجعه کوی دانشگاه فرا می رسد که درکوی دانشگاه تهران امسال در روز های 24 و 25 خرداد فجایعی به مراتب بزرگتر خلق شد و در سراسر کشور در یک ماه اخیر حماسه ها وفجایعی به مراتب بزرگتر از 18 تیر 78 را شاهد بوده ایم. این روزها سرزمین ما دیگر تنها سوگوار شهیدان عزت ابراهیم نژاد و اکبر محمدی نیست؛ چرا که داغدار نام های بسیاری چون ندا آقاسلطان ،کیانوش آسا ، مصطفی غنیان ، ناصر امیرنژاد و … شده ایم که در خرداد و تیر 88 خون پاکشان بر سنگفرش خیابانهای شهرمان جاری شده است.
در ماهی که گذشت شاهد برگزاری سوگواره انتخابات ریاست جمهوری دهم و بی توجهی کامل به آرای مردم همراه با سرکوب شدید اعتراضات آرام، مدنی و مسالمت آمیز جنبش سبز ملت ایران بودیم تا آخرین گامهای پروژه تدفین جمهوریت نظام تکمیل شده و انتخابات و رای مردم در ساختار سیاسی ایران کاملا بلاموضوع شود.
با این حال مقاومت تمام عیار مردمی در برابر این کودتای نرم انتخاباتی خواب آشفته کودتاچیان را بر هم زد تا الله اکبرهای شبانه مردم کابوس هر شب آنها شود و دریابند که اگرچه در ظاهر حرف خود را بر کرسی نشانده اند، اما آتشی در زیر خاکستر نهان شده که سرانجام روزی سربلند خواهد کرد.
دفتر تحکیم وحدت با اعلام حمایت از آقایان میرحسین موسوی و مهدی کروبی رهبران جنبش سبز ملت ایران از حاکمان می خواهد که اگرچه بسیار دیرهنگام اما تا زمانی که هنوز فرصت ها به طور کامل از دست نرفته به خواست مردم گردن نهاده و با ابطال انتخابات و برگزاری دوباره آن، راه را برای اصلاح مسالمت آمیز امور باز کنند.
همچنین اعتراض شدید خود را به بازداشت گسترده دانشجویان و فعالان سیاسی که اخبار نگران کننده ای از وضعیت نگهداری آنها و تلاش برای اخذ اعترافات ساختگی از آنها به گوش می رسد، اعلام می کنیم و خواهان آزادی هرچه سریعتر این افراد هستیم.
الملک یبقی مع الکفر و لایبقی مع الظلمحکومت با کفر می ماند اما با ظلم هرگز!
اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان دانشگاههای سراسر کشور

دفتر تحکیم وحدت

18 تیر 1388

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل خواهان سفر به ایران

شش کارشناس سازمان ملل متحد از دولت ایران خواسته اند به آنها اجازه دهد برای ارزیابی شرایط کشور، در پی ناآرامی های پس از انتخابات، به آنجا بروند. کارشناسان حقوق بشر در بیانیه مشترکی که روز چهارشنبه انتشار یافت، نسبت به گزارشها در خصوص دستگیری های انبوه و اقدام پلیس و نیروهای انتظامی در استفاده بیش از اندازه از زور، از زمان اعلام نتایج انتخابات، ابراز نگرانی کرده اند. بیانیه، از تهران می خواهد درخواست های کارشناسان برای سفر به ایران را قبول کند، و می افزاید تهران باید به دعوت خود از کارشناسان سازمان ملل متحد برای انجام دیدارهای رسمی احترام بگذارد. پلیس ایران بیش از یک هزار فعال سیاسی، روزنامه نگار، و افراد دیگری را که مقامات امنیتی می گویند با تظاهرات پس از انتخابات ارتباط داشتند، دستگیر کرده است. کارشناسانی که می خواهند به ایران بروند، تحقیقگران مستقلی هستند که بر بازداشت ها و اعدام های خودسرانه، ناپدید شدن های اجباری، مجازات و دفاع از حقوق بشر تمرکز دارند.

قيامى كه راه معامله با رژیم ملایان را بست؛ CNN

شبکه تلویزیونی سی ان ان در گزارشی با اشاره به رویدادهای ایران گفت، افكار عمومى آمريكا پس از سركوب معترضان در ايران، تعامل دولت اوباما با رژيم تهران را نمى پذيرد. مجری سی ان ان که با یک تحلیلگر این شبکه خبری مصاحبه می کرد، پرسید چند روز پيش، هم رئیس جمهور آمریکا و هم معاون وی (جو بایدن) اشاره كردند كه اوضاع كنونى در ايران، مانع از آن نخواهد شد كه آنها براى گشودن باب گفتگوهاى مستقيم با رژیم تهران تلاش كنند. اما اين ريسک وجود دارد كه اوباما با دراز كردن دست خود، به رژيم تهران اعتبار بخشد. نظر شما چیست؟ ديويد گرگن، تحليلگر ارشد سی ان ان در پاسخ گفت، كاملا درست می گوئید. پذيرش مذاكره میان آمريكا و رژيم تهران براى بسيارى از آمريكايیها، پس از اينكه شاهد سركوب شدید معترضان در ایران بودند و مى دانند كه اکنون شماری از آنان در زندان تحت شكنجه هستند، مشكل است.

ديدار رئيس فراکسیون اقليت مجلس با دادستان کل کشور

به گزارش خبرگزاری کار ایران در ديدار رئيس فراكسيون اقليت مجلس شوراي اسلامي با دادستان کل کشور، مسائل پس از انتخابات رياست جمهوري مورد بحث و بررسي قرار گرفت. به گزارش ايلنا در اين ديدار، محمدرضا تابش با اشاره به لزوم توجه به قانون‌گرايي در برخورد با مسائل پس از انتخابات، دغدغه‌ برخي خانواده‌هاي بازداشت‌شدگان را به اطلاع دادستان كل كشور رساند. به گفته نماینده اردکان، دادستان کل کشور نیز در این جلسه اعلام کرد همه تلاش ما، قرار گرفتن کار در مجرای قانون بوده و اعضای هیات ویژه نیز در این امر متفق‌القول هستند. تابش به نقل از دادستان کل کشور افزود: در جریان حوادث پس از انتخابات حدود دوهزار و پانصد متهم دستگیر شدند که حدود دو هزار نفر تاکنون آزاد شده‌اند و کار رسیدگی به اتهامات افراد باقی‌مانده، بنا بر قولی که دادستان تهران داده، طی روزهای آینده انجام و پرونده با طی مراحل قانونی به محاکم قضایی ارجاع داده خواهد شد تا طبق موازین حقوقی از طریق قضات دادگستری مورد رسیدگی قرار گیرد. وي ادامه داد: دادستان کل کشور همچنین در این جلسه گفته است سعی بر این است افرادی که اتهامات کمتری دارند با قرار وثیقه آزاد شوند. گفتني است رئيس فراكسيون اقليت همچنين از رايزني با لاریجانی خبر داده است و در جريان اين مذاكرات قرار شده است برخی مسائلی از طریق قوه قضائیه به شورای عالی امنیت منتقل و از آن طریق مورد پیگیری قرار گیرد. نماینده اردکان همچنين از تلاش براي آزادي برخي افراد از جمله حجاريان خبر داده و از قول مسئولان قوه قضائيه، وضعيت جسماني نامناسب برخي بازداشت‌شدگان را تكذيب كرده است.

گاف مجد روزنامه جوان در افشای اطلاعات اعترافات

روزنامه جوان، از روزنامه‌های حامی دولت که در هفته‌های اخیر اخبار ویژه فراوانی را منتشر و تلاش زیادی برای وارونه جلوه دادن واقعیات داشته است، بعد از آنکه مدعی شد محمد قوچانی به شرکت در دوره‌های آموزشی انقلاب مخملین خارج از کشور شرکت می‌کرده و در پی آن همسر قوچانی این خبر را تکذیب کرد و مشخص شد قوچانی اساسا فاقد پاسپورت بوده است، امروز نیز با یک اشتباه دیگر صحت اخبار خود را نشان داد.به گزارش پایگاه خبری فراکسیون خط امام(ره)مجلس«پارلمان‌نیوز»، این روزنامه نزدیک به سپاه نوشت:«پس از نوشتن ندامتنامه توسط يكي از چهره‌هاي برجسته جريان دوم خرداد، ديگر افراد وابسته به اين جريان كه در بازداشت به سر مي‌برند كم كم از مواضع خود كوتاه آمده و با قبول كردن اتهامات‌شان درصدد عذرخواهي از مردم برآمده‌اند. بنابر شنيده‌ها اكثر متهمين سياسي بازداشت شده ضمن اعتراف به اعمال مجرمانه خود در جريان اغتشاشات و سازماندهي شده بودن آن، اظهارات قابل توجهي داشته‌‌اند. پس از گفت‌وگوي مهدوي، عضو مركزيت مجاهدين انقلاب با خبرنگاران و اعترافات عماد بهاور خبرنگار نيوزويك و بي‌بي‌سي، جمعي از شوراي رهبري سازمان مجاهدین انقلاب همه چیز را تمام شده دانسته و گفته‌اند که"اینها از همه‌چیز ما باخبر هستند".گفتنی است یکی از چهره‌های برجسته جریان دوم خرداد که از نزدیکان حزب کارگزاران نیز هست ضمن ابراز ناراحتی از بازی خوردن! در جریانات اخیر اعترافات مهمی در این زمینه داشته است.»نکته جالب آنکه این روزنامه که از تمامی اخبار پشت پرده و محرمانه مطلع است هنوز نمی‌داند نام خبرنگار نیوزویک مازیار بهاری است و عماد بهاور از اعضای دربند نهضت آزادی و پویش حمایت از خاتمی و موسوی«موج سوم» است، به نظر می‌رسد انتشار این دست اخبار که البته طی روزهای اخیر نیز کاهش یافته است در جهت ایجاد جنگ روانی و ادامه تلاش برای منتسب کردن جریانات اخیر به اصلاح‌طلبن صورت می‌گیرد.

لغو نشست خبري احمدی نژاد به سبب هراس از 18تیر

نشست خبري ريس جمهوري كه قرار بود به مناسبت حضور هيات دولت در استان تهران در قالب دوره دوم سفرهاي استاني هيئت دولت عصر امروز برگزار شود ، لغو شد.به گزارش ايلنا اين نشست قرار بود ساعت 18 امروز با حضور محمود احمدي نژاد ريس جمهور برگزار شود كه بر اساس اعلام اداره ارتباطات رياست جمهوري لغو و به زمان ديگري موكول شد.

جبهه مخالفان داخلي ايران توسط موسوی، کروبی و خاتمی تشکیل می شود.


ميرحسين موسوي، سيد محمد خاتمي و مهدي كروبي، جبهه مخالفان داخلي ايران، تا سه هفته ديگر اعلام موجوديت مي‌كنند!
به گزارش «تابناک»، «الشرق‌الاوسط»، مدعي شده است كه "منابع خبري از درون ايران" اطلاع داده‌اند كه نشست كروبي، موسوي و خاتمي منجر به تشكيل جبهه مخالفان دولت شده و به زودي اين جبهه اعلام موجوديت خواهد كرد.
همچنین به ادعاي اين روزنامه ، اين جبهه، نخستین دستور كار خود را شكستن محاصره مردم دانسته و در بيانيه نخست خود، يادآوري كرده‌اند كه: نمي‌توان مردم را در محاصره نيروهاي نظامي مشاهده كرد و ما براي نجات مردم اقدامات ديگري نيز در دستور كار خود داريم.
به گزارش اين روزنامه، ميرحسين موسوي نيز در سايت شخصي خود نوشته است: اصلاحات در ايران متوقف نخواهد شد و من نمي‌توانم بيچارگي مردم را تحمل كنم و من بر اساس وظيفه براي نجات مردم ايران، بار ديگر و با قوت هرچه بيشتر به صحنه خواهم آمد تا مردم را نجات دهم.

آغاز تحریم نفتی علیه ایران

مـوسـسـه پی اف سی انرژی مدعی شد: تقاضای نفت ایران طی 4 ماه نخست امسال نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است.به گزارش فارس این موسسه در گزارش ادعایی خود اعلام کرد: تنش‌های سیاسی اخیر در ایران موجب شد تقاضای نفت ایران طی ماه‌های ژانویه تا آوریل بیش از 30 هزار بشکه در روز کاهش یابد. ‌راجا کیوان تحلیلگر موسسه پی اف سی انرژی گفت: پیش بینی می شود تقاضای انرژی در ایــران طـی مـاه‌هـای آینـده بیش از پیش کاهش یابد.ایران پس از عربستان دومین تــولـیــد کـنـنــده بـزرگ نفـت خـاور میـانـه بـه شـمار مــی‌رود‌. بــر اســاس آمــارهــای بـریتیـش پترولیوم، تقاضای نفت ایران سال گذشته به 73/1 مـیلیون بشکه در روز رسید . ایران دومین تولید کننده بزرگ نفت اوپک نیز به شمار می رود.

بعد از پیامک 118هم قطع شد

از روز گذشته، علاوه بر سرويس‌هايي همچون SMS, GPRS‌, MMS که قطع هستند، 118 تهران نيز از سرويس‌دهي خارج شده است.به گزارش خبرنگار «تابناک»، در پي ادامه قطعي‌هاي سرويس‌هاي گوناگون مخابرات، سرويس راهنماي تلفن 118 نيز از سرويس‌د‌هي خارج شده و بسياري از مردم را دچار مشکل کرده است.بنا بر اين گزارش، در حالي که زارعيان، مدير روابط عمومي مخابرات کل کشور، از قطعي سرويس پيامک اظهار بي‌اطلاعي مي‌کند، انتظار مي‌رود ايشان از قطعي و خارج از سرويس بودن 118 نيز ابراز بي‌اطلاعي کند.گفتني است، هنوز دليل مشخص براي قطعي 118 و اطلاعات شهر تهران و برخي شهرهاي ديگر عنوان نشده و مردم همچنان سردرگم هستند.شايان ذکر است، از چندي پيش، سرويس 118 کل کشور نيز که در سايت مخابرات بوده، از سرويس دهي معذور شده است.

کلینتون : تحریم های مشخص تازه ای علیه حکومت ایران/زیاد هوشمندانه نیست که آدم با رژیم تعامل نماید که از سوی بخش چشمگیری از شهروندان خود ترد شده است.


وزیر امور خارجه آمریکا می گوید ، کشورش در نظر دارد تحریم های مشخص تازه ای را علیه حکومت ایران پیشنهاد نماید.
خانم "هیلاری کلینتون " که با تلویزیون دولتی "ونزوئلا" سخن می گفت افزود تشدید تحریم ها علیه حکومت ایران برای ایجاد تغیر در رفتار این حکومت لازم است، از این رو ما از جامعه جهانی خواهیم خواست در تصویب تحریم های تازه به ما به پیوندند ، زیرا این اقدام تلاش تازه ای خواهد بود در جهت تغییر رفتار رژیم ایران.
خانم کلینتون بار دیگر تاکید کرد که نگرانی کشورش از احتمال دست یابی رژیم ایران به سلاح هسته ای و حمایت بی وقفه این رژیم از تروریسم همچنان پابرجاست. وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به انتخابات روز دوازدهم ماه ژوئن که مورد اعتراض میلیون ها ایرانی قرار گرفت گفت ، حوادث هفته های اخیر درایران نشان داد که این رژیم حتی آن را که خود دموکراسی می نامد ، رعایت نمی کند. وی افزود ، زیاد هوشمندانه نیست که آدم با رژیم تعامل نماید که از سوی بخش چشمگیری از شهروندان خود ترد شده است.

گزارش فرماندهان سپاه از حوادث اخير

فرمانده سپاه محمد رسول‌الله تهران بزرگ:در غائله 30 خرداد بنا بر تصويب شوراي عالي امنيت ملي مسووليت بر عهده سپاه و بسيج قرار گرفت /گروهي از قبل سنگ‌هايي را در بسته‌بندي‌هاي مختلف در سطل‌هاي زباله جاسازي كرده بودند نماینده ولی فقیه در سپاه:مجمع روحانيون مبارز،سازمان مجاهدین و مشارکت اپوزيسيون اصل حاكميت ديني هستندفرمانده بسیج:غربی ها به دنبال فرد مطلوب خود براي مذاكرات آينده بودند
سپاه پاسداران فرماندهي وقايع بعد از انتخابات را برعهده گرفته بود. محمدعلي جعفري اين خبر را در جمع اعضاي سپاه اعلام كرد. همزمان سردار عراقي به گزارش آنچه در اين روزها رخ داده پرداخت و علي سعيدي نماينده ولي‌فقيه خبر از آن داد كه برخي نهادهاي نظام اپوزيسيون دولت شده‌اند. او از مجمع روحانيون، سازمان مجاهدين انقلاب و حزب مشاركت به عنوان يكي ديگر از نهادهاي اپوزيسيون دولت احمدي‌نژاد نام مي‌برد.
اظهارات علي سعيدي، در كنار سخنان سردار محمدعلي جعفري فرمانده سپاه پاسداران و همچنين حسين طائب فرمانده نيروي مقاومت بسيج كه همگي در روزهاي شنبه و يك‌شنبه سخن گفته‌اند، بيانگر آن است كه مثلث فرمانده نظامي سپاه اتفاقات رخ داده پس از انتخابات را يك پروژه از پيش‌تعيين شده مي‌دانستند و به همين علت نيز زيرمجموعه‌هاي هر يك از آنها به ضرورت وارد فضاي انتخابات و وقايع پس از آن شده‌اند.
به همين دليل است كه عزيز جعفري فرمانده سپاه دخالت در اين امور را دخالت در سياست تلقي نمي‌كند و همزمان علي سعيدي از برخي احزاب اصلاح‌طلب نام مي‌برد كه آنها به علت «نداشتن تحليل صحيح از مسائل» وارد رقابت «خطرناكي» شدند.
علي سعيدي مي‌گويد: «برخي نهادهاي نظام اپوزيسيون دولت اصولگرا شده‌اند.» او كه در همايش‌هاديان سياسي سخن مي‌گفت، از يك «انسجام و همكاري» در «مجموعه سپاه و بسيج» سخن گفت كه «بايد در آينده بصيرت بخشي با قدرت بيشتري ادامه داشته باشد.»
به گفته اين مقام نظامي در سپاه پاسداران، «استراتژي براندازي نرم» اولين متغيري بود كه در اين انتخابات مورد هدف قرار گرفت و دموكرات‌هاي آمريكا كه «مهارت زيادي» نيز دارند با شعار «تغيير» آن را پيگيري كردند.
او معتقد است كه متغير بعدي گسست عميق در بين خواص و نخبگان درون انقلاب بود. چراكه تا به حال در اين انديشه بوديم كه مجمع روحانيون مبارز اپوزيسيون اصل حاكميت ديني نيست ولي معلوم شد كه اينها به همراه سازمان مجاهدين انقلاب و جبهه مشاركت داراي يك ديدگاه مشترك نسبت به حاكميت ديني هستند و در دنيا اين سابقه ندارد كه جريان يا حزبي كه با حاكميت در تعارض است در چرخه قدرت بتواند رقابت كند و اين پرچالش‌ترين مساله نظام است. چگونه ممكن است كسي با همين قانون اختياراتي را در دست بگيرد و بعد اعلام كند كه مي‌خواهد قانون اساسي را تغيير بدهد و اختيارات را محدود كند اين نوع رقابت در عرصه حاكميت ديني بسيار خطرناك است. در اين دوره كار به جايي رسيد كه برخي از احزاب حتي قائل به حق بهائيت شدند و سخنان فراديني و فراتر از قانون اساسي را مشاهده كرديم.
همسو با نظرات علي سعيدي، سردار محمدعلي جعفري نيز معتقد است كه حوادث پس از انتخابات به علت عدم تحليل جريان مقابل اصولگرايي بود. او پيش از اين يك بار گفته بود كه وظيفه سپاه پاسداران در انتخابات دفاع از اصولگرايان در كشور است. به گفته جعفري مسووليت كنترل اوضاع به سپاه پاسداران سپرده شد و همين باعث شد تا با دست گرفتن «ابتكار عمل» توسط سپاه، «فتنه‌اي عميق» از بين برود.
فرمانده نيروي مقاومت بسيج نيز ضمن آنكه سخنان خود را متوجه فرماندهي عمليات از سوي كشورهاي غربي كرده بود، خبر از آن داد كه دولتمردان آمريكا به دنبال مذاكره با ايران بودند و تلاش مي‌كردند «گفتمان مذاكره‌خواهي را در ايران فعال كنند» اما آنها مخالف اين گفت‌وگو با دولت فعلي ايران بودند و «به دنبال فرد مطلوب خود براي مذاكرات آينده بودند.»
حسين طائب مي‌گويد: «آنها به دنبال فرد مطلوب خود براي مذاكرات آينده بودند و بازي برد - برد را اينگونه طراحي كردند؛ يا اينكه اين دولت كنار مي‌رود و يك دولت همگراتر با آمريكا روي كار مي‌آيد. در مرحله اول با اينكه موفق نشديم در دولت‌سازي بايد با ملت‌سازي از طريق انقلاب رنگي اهدافمان را دنبال كنيم و براساس همين ايده يگان‌هاي رسانه‌اي خود را تجهيز و آماده‌سازي كردند.»
گزارش واقعه
فرمانده سپاه محمد رسول‌الله تهران بزرگ گفت: در اغتشاشات اخير كه يكي از بي‌سابقه‌ترين اغتشاشات سال‌هاي اخير بود تنها 30 درصد از توان بسيج تهران براي مقابله با آنها به‌كار گرفته شد.
سردار عبدالله عراقي فرمانده سپاه محمد رسول‌الله تهران بزرگ با اشاره به غائله 18 تير 78 با بيان اينكه ورود بسيج به عرصه موجب ختم اين غائله شد گفت: امسال هم در غائله 30 خرداد بنا بر تصويب شوراي عالي امنيت ملي مسووليت بر عهده سپاه و بسيج قرار گرفت. مجموعه سپاه تهران بزرگ به عنوان بازوي اجرايي سپاه پاسداران در تهران به كمك نيروي انتظامي وارد عرصه شد و بر اساس تقسيم كاري كه صورت گرفت از ساعت 14:30 روز شنبه 30 خرداد مجموعه بسيج، سپاه و نيروي انتظامي در سطح تهران گسترش يافت.
فرمانده سپاه تهران بزرگ ادامه داد: از ساعت 15:30 همان روز بود كه شاهد شكل‌گيري تجمعات غيرقانوني و تحريك مردم و كشاندن آنها به خيابان‌ها از سوي كساني بوديم كه در برابر قانون ايستاده بودند.
عراقي خاطرنشان كرد «ابتدا با ابزار قانوني و بدون درگيري مردم را از غيرقانوني بودن اين تجمعات مطلع كرديم و از آنها خواستيم پراكنده شوند و با اين كار حساب مردم را از اوباش و اغتشاشگران جدا كرديم. عده‌اي كثيري از مردم با اين آگاه سازي بسيج صف خود را از اغتشاشگران جدا كردند و عده كمي كه ماندند از نظر مجموعه نيروهاي امنيتي به دنبال ماجراجويي و اغتشاش بودند چرا كه به‌رغم فرصتي كه به آنها داده شد از صحنه خارج نشدند. ‌سپاه و بسيج در وهله اول با كسي برخورد نكرد اما وقتي تخريب، ‌آتش زدن، مزاحمت براي مردم و پرتاب سنگ كه فيلم‌هايش موجود است، شروع شد وارد عمل شديم.
فرمانده سپاه محمد رسول‌الله يادآور شد: ‌ما از پيش مراكزي را كه احتمال تجمع در آنها رامي‌داديم مورد بررسي قرار داديم و معلوم شد كه گروهي از قبل سنگ‌هايي را در بسته‌بندي‌هاي مختلف در سطل‌هاي زباله جاسازي كرده بودند تا در زمان اغتشاش بتوانند از آن استفاده كنند و سپاه، بسيج و نيروي انتظامي به طور كامل در جريان امر قرار داشتند.
عراقي گفت: در اين ميان برخي از افراد از پشت‌بام‌ها آجر، ‌آب جوش و اسيد بر سر مردم مي‌پاشيدند و برخي نيز از ميان جمعيت اقدام به تيراندازي كردند كه با دستگيري آنها رد پاي خط نفاق، نيروهاي پژاك و سلطنت‌طلب‌ها و افراد ضد انقلاب معلوم شد.
عراقي خاطرنشان كرد: حتي برخي از اين اراذل و اوباش به حوزه 117 بسيج حمله كردند و اقدام به تخريب در ورودي و آتش زدن ماشين در آنجا كردند كه با سد نيروهاي بسيج براي حفاظت از آن پايگاه روبه‌رو شدند.
وي گفت: نيروهاي بسيجي سه ساعت و نيم به اين افراد اخطار مي‌دادند كه اينجا يك پايگاه نظامي است و بر اساس قوانين نظامي اگر كسي به آنجا حمله كند مدافعان مي‌توانند به سويشان تيراندازي كنند.
عراقي ادامه داد: در ساعت 21:30 همان شب با تلاش نيروهاي بسيج، سپاه و نيروي انتظامي اغتشاشات جمع شد و وضعيت سفيد اعلام گرديد. روز 31 خرداد نيروهاي بسيج، سپاه و نيروي انتظامي با كمك سپاه سيدالشهداي استان تهران در مراكز مختلف، ميادين و خيابان‌هاي اصلي مستقر شدند و با توجه به اين عملكرد شاهد اتفاق و حادثه‌اي در آن روز و پس از آن نبوديم. در روزهاي بعد عده‌اي سعي داشتند با تجمع در خيابان كريم‌خان، ميدان هفت تير و ميدان بهارستان دست به تجمع غيرقانوني بزنند كه با هشياري نيروهاي امنيتي از اين كار آنها جلوگيري شد.
فرمانده سپاه محمد رسول‌الله با بيان اينكه در مجموع بسيج تهران بيش از هزار نفر دستگير شده بودند خاطرنشان كرد: در همان ابتداي كار با بررسي افراد دستگير شده و بي‌گناهي عده‌اي از آنها كه تنها بر حسب كنجكاوي در صحنه حضور داشتند آنها را دستگير كرده و تعداد 100نفر كه قبلا داراي پرونده بودند، و حتي برخي از آنها با خارج ارتباط داشته و در درگيري‌هاي ديگر نقاط كشور حضور داشتند به مقامات بالاتر ارجاع دادند.
مرجع : اعتماد ملی

محمد علی دادخواه، بازداشت شد


این وکیل مدافع و عضو کانون مدافعان حقوق بشر بعد از ظهر روز چهارشنبه، در حالی که در دفتر وکالتش همراه با شماری از کارشناسان حقوقی در حال بحث در بارۀ لایحۀ جدید در بارۀ کانون وکلا بود توسط مأموران امنیتی بازداشت و با یک اتومبیل پلیس به محل نامعلومی منتقل شد. به گفتۀ شاهدان عینی که کمی دور از محل بازداشت، ناظر انتقال او به اتومبیل پلیس بودند، خانم ملیحه دادخواه، سارا صباغیان، بهاره دولو و امیر رئیسیان نیز همراه با محمد علی دادخواه دستگیر شده اند. دفتر وکالت دادخواه نیز پلمب شده است. حدود دو هفته پیش سخنگوی این کانون، عبدالفتاح سلطانی، نیزدر محل کارش دستگیر شد و از آن پس در سلول انفرادی بسر می برد و تنها یک بار با همسرش تلفنی صحبت کرده است.
تقاضای وکالت پروندۀ عبدالفتاح سلطانی به مقامات قضایی دادهشده است که تا به حال بی پاسخ مانده است. کانون مدافعان حقوق بشر اخیراً به طور خاصی مورد فشار برخی محافل تندرو قرار گرفته است . خانم شیرین عبادی، برندۀ جایزۀ نوبل صلح، که بنیانگذار این کانون است مورد تهدید قرار گرفته و گروهی خواستار پیگرد قضایی وی شده است.