۲۶ تیر ۱۳۸۸

بسیار مهم : گزارش حسین کروبی حمله لباس شخصی ها به مهدی کروبی در نماز جمعه


نيروهاي لباس شخصي در حاشیه نماز جمعه تهران با حمله به مهدی کروبی به او تعرض کرده و وی را مورد اهانت قرار دادند .سحام نیوز ارگان رسمی حزیب اعتماد ملی، حسين كروبي فرزند مهدي كروبي با اعلام اين خبر گفت :"هنگامي كه پدر من در خيابان هاي نزديك به دانشگاه تهران به سمت اين دانشگاه حركت مي كرد مردم بسياري پشت سر او حركت مي كردند و با سر دادن شعارهايي در حمايت از وي خواستار احقاق حقوقشان بودند كه به ناگهان پليس ضد شورش كه در مقابل ايستاده بودند اقدام به تيراندازي هوايي كردند كه در اين حال آقاي كروبي به جمعيت اعلام كرد كه بيش از اين جلو نيايند و خودش در صف اول به نماز جمعه خواهد رفت . " وي ادامه داد : "در اين زمان پدرم را سوار بر ماشين كردند كه به دانشگاه ببرند ولي هنگامي كه مقابل دانشگاه پياده شد تعدادي از نيروهاي لباس شخصي مقابل در ايستاده و به او حمله كردند و او را مورد تعرض قرار دادند به طوري كه عمامه وي از سرش افتاد . انها به فحاشي پرداخته و الفاظ بسيار زشت و زننده اي را به كار مي برند . در همين حال محافظين با سختي آقاي كروبي را وارد دانشگاه كردند . " وی با اعتراض به چنین رفتارهایی و ابراز تاسف از چنین برخوردهایی گفت : " هنگامی که با زحمت توانستیم آقای کروبی را به داخل دانشگاه ببریم بنده به علت ازدحام نتوانستم وارد دانشگاه شوم و وقتی که بیرون ایستاده بودم شاهد ان بودم که فرمانده لباس شخصی ها با بی بسیم به انها خسته نباشید می گفت و تاکید می کرد که کارتان را بسیار خوب انجام دادید . فرزند كروبي همچنين با اشاره به صحنه اي كه در حاشيه يكي از خيابان ها شاهد ان بوده است گفت : "من متاسف شدم كه در جمهوري اسلامي شاهد چنين صحنه هايي بودم ." وی افزود : "هنگامی که قصد برگشت به منزل را داشتم شاهد ان بودم که تعدادی از نیروهای لباس شخصی اطراف یک دستگاه ماشین پژو پرشیا جمع شده اند و البته دو نفر از انها به روی سقف ان ماشین ایستاده و اقدام به تخریب ان می کردند. در همین حال مشاهده کردم که سرنشینان ماشین نیز زخمی شده اند و گویی که رگ دستان انها را زده باشند خون به اسمان فواره می زد و من بسیار از مشاهده این صحنه متاسف شدم . "

گزارش تصویری از حمله وحشیانه به نمازگزاران جمعه





































پاسخ نمازگران جمعه با باتوم وگاز اشک آور


امروز علی رغم گرمای هوا مردم حضوزی بی سایقه داشتند به طوری که از فاصله ٣ کیلومتری نمی شد با خودرو حرکت کرد. پیر و جوان همه با هم آمده بودند تا حضور و اعتراض خود را نسبت به نتایج انتخابات و آن هم با شزکت در نماز عبادی سیاسی جمعه اعلام کنند.به گزارش سحام نیوز در خیابان های اطراف دانشگاه تهران حضور نیرو های امنیتی و نظامی مشهود بود.با این وجود مردم که قصد شرکت در نماز جمعه را داشتند علی رغم محدودیت ها سعی داشتند خود را به دانشگاه تهران محل بر پایی نماز جمعه برسانند ولی متاسفانه پاسخ آنان گاز اشک آور و باتوم بود.گفتنی است در خیابان های اطراف دانشگاه تهران اتوبوس های بسیار زیادی وجود داشت که نشان دهنده انتقال بسیار زیاد عده ای از نمازگزاران با فراخوان نهاد های خاص و از نقاط گوناگون تهران بود. در این میان مردم که حضور چشم گیری داشتند با فریاد الله اکبر اعتراض خود را نسبت به حضور بسیار زیاد و حرکات زننده لباس شخصی ها اعلام می کردند.بنا بر این گزارش نیرو هایی که برای برقراری نظم به کمک باتوم و گاز اشک آور حضور داشتند حرمت نماز جمعه و نماز گزاران را نگه نداشته و با حمله به سمت آنان و پرتاب گاز اشک آور فضا را ملتهب ساختند.
با اتمام نماز حامیان کروبی و موسوی به صورت راهپیمایی با سر دادن شعارهایی به حر کت در آمدند که متاسفانه برخی از نيروهای خودسر به مردم حمله كرده و به ضرب وشتم نمازگزاران پرداختند و از سوی دیگر گار اشك آور در خیابان‌های اطراف انقلاب به ویژه خیابان قدس و 16 آذر شلیک شد.
همچنین به گزارش پارلمان نیوز دوربین صداو سیما و چند دوربین دیگر در میان جمعیت و از پشت نرده‌های دانشگاه از مردم فیلمبرداری می‌کردند که این اقدام با اعتراض مردم با سر دادن شعارهای علیه صدا و سیما و هو کردن فیلمبرداران مواجه شد.
هنگام ایراد خطبه توسط هاشمی رفسنجانی جمعیت در حمایت از مواضع انتقادی او به انتخابات شعار الله اکبر سر دادند.
زمانی‌که خطیب نماز جمعه از زندانی بودن شخصیت های سیاسی انتقاد کرد مردم شعار زندانی سیاسی آزاد باید گردد سر دادند.
تاکید هاشمی رفسنجانی بر نقش مردم در انتخاب مسئولان نظام و اینکه" می‌توانستیم سربلندترین شرایط را در دنیا داشته باشیم ولی متاسفانه آنگونه كه می‌خواستیم نشد "با شعار های الله اکبر،" موسوی، موسوی حمایت" حاضران در نماز جمعه مواجه شد.
مردم دربرخی نقاط برای خنثی کردن اثر گاز اشک آور که به شدت هوا را پر کرده بود آتش روشن کردند.
در برخی خیابان‌ها نماز گزاران ناچار شده بودند برای ایجاد دود در هوا و کمک به بیماران ریوی و آسمی برخی لوازم همراه خود از جمله زیرانداز را بر روی آتش انداخته تا دود آن، اثر گاز اشک آور را از بین ببرد.
ماشین‌ها در خیابان‌های اطراف به نشانه اعتراض به برخورد با نمازگزاران و مردم بوق خودروهای خود را به صدا در آوردند.
با حضورگسترده گارد موتور سوار،گارد ضد شورش و لباس شخصی‌ها حدود ساعت چهار بعداز ظهر مردم از اطراف خیابان انقلاب متفرق شدند و آرامش نسبی بر این منطقه حاکم شد.
متاسفانه نماز جمعه ای که قرار بود باعث وحدت شود با بی تدبیری به خشونت کشیده شد.

عدم استقبال از احمدی نژاد در مشهد (تا احمدی نژاده اوضاع همین بساطه)

عصر روز پنجشنبه همزمان با سخنرانی محمود احمدی نژاد، راهپیمایی خودجوش معترضان به انتخابات در خیابان دانشگاه مشهد برگزار شد. بنا به این گزارش ساعت 18 تا 20 روز پنجشنبه 25 تیرماه همزمان با سخنرانی محمود احمدی نژاد در مشهد ، صد ها تن از مردم مشهد به صورت خودجوش راهپیمایی سکوت با دست بند ها و پلاکارد های سبز رنگ برگزار کردند . در این راهپیمایی که در خیابان دانشگاه حدفاصل میدان تقی آباد تا چهارراه دکترا برگزار شد ، معترضان با گرفتن دست یکدیگر به صورت مسالمت آمیز و در سکوت کامل چند بار این مسیر را پیمودند. این راهپیمایی در ساعت 20 با حضور نیروهای انتظامی به پایان رسید. برخی گزارش ها حاکی از بازداشت تعدادی از معترضان می باشد ، با این حال تاکنون مقام های رسمی شهر مشهد در مورد تعداد بازداشت شدگان شهر مشهد اظهار نظری نکرده اند. همچنین از صحن رضوی حرم امام رضا گزارش می شود نیروهای گارد ویژه ضد شورش ، امنیتی و لباس شخصی حضور گسترده ای در مکان سخنرانی احمدی نژاد داشته اند . بنا به گزارش شاهدان عینی حاضر در صحن رضوی تعداد حدود 100 تن از مردم به صورت پراکنده هنگام سخنرانی احمدی نژاد او را مورد عتاب قرار داده و ندای الله اکبر سر می داده اند که با سرکوب شدید نیروهای لباس شخصی روبرو شده اند. گفته می شود حدود 10 تن از مردم در حرم امام رضا بازداشت شده اند. همچنین اتفاق مهم دیگر در جریان سفر احمدی نژاد به مشهد عدم استقبال ایت الله واعظ طبسی از وی هنگام ورود به مشهد و عدم همراهی وی با احمدی نژاد در حرم امام رضا گزارش شده است ، امری که تا کنون سابقه نداشته است و همیشه آیت الله واعظ طبسی در کنار روسای جمهور مختلف در مشهد و حرم حضور داشته و به استقبال آنان رفته است.

نامه صادق زیبا کلام به هاشمی شاهرودی

حـضـرت آيـت اللـه سيد محمود هاشمي شاهرودي
رياست محترم قوه قضائيه كشور ‌‌
احـتـرامـاً معزول مي دارد كه دو تن از اساتيد همكار بنده در دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران، آقايان دكتر عبدالله رمضان زاده و دكتر ميردامادي قريب به يك ماه است كه در بازداشت به سر مي برند بدون آنكه اتهامي به آنان وارد شده باشد.حقير بدون آنكه هيچ وابستگي سياسي يا مرامي به اين اساتيد مكرم داشته باشم مصراً از جنابعالي خواهان رسيدگي عاجل به وضعيت آنان هستم. ‌‌انگيزه بـنـده در نـگـارش اين عريضه صرفاً از منظر همبستگي صنفي با همكارانم است. عدم مراوده سـيـاسـي ايـنـجـانـب با اين بزرگواران در نزد امناي سياسي، اطلاعاتي، امنيتي و قضايي كشور آنقدر اظهر من الشمس‌است كه بيانهر توضيحي در اين فقره مصداق توضيح واضحات پيدا مي كند. در دانشكده اي كه رسالت آن آموزش و تربيت اركان قضايي و حقوقي كشور است، چگونه مي توان بازداشت اساتيد آن را براي دانشجويانش تبيين نمود؟ ‌
حضرت آيت الله جنابعالي به عنوان فقيهي عادل، خداترس و برخوردار از سعه صدر شناخته مي شويد. دستور فرمايند اسباب استخلاص اين اساتيد معـزز كـه در كـارنـامـه شـان به جز پارسايي، شريعتمداري و خدمت به نظام در عرصه هاي مختلف نقطه ديگري نيست عاجلاً فراهم آيد.
الامر اليكم. ‌‌
صادق زيباكلام. ‌‌
استاد علوم سياسي دانشگاه تهران
‌ 24‌تيرماه 1388 ‌

اوباما در مصاحبه با CNN : وقایع اخیر در ایران شانس گفت‌وگو‌های دوجانبه را کاهش داد

رئیس‌جمهوری آمریكا در مورد اینکه آیا واشنگتن همچنان درصدد مذاکره با تهران هست یا خیر، گفت: «وقایع اخیر پس از انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران تغییراتی را در مسیر مذاکره با این كشور ایجاد کرده است.»
رئیس‌جمهوری آمریكا گفت كه وقایع اخیر ایران، ممكن است روی روند مذاكرات درباره برنامه هسته‌ای این كشور تاثیر بگذارد.
به گزارش نووستی، «باراك اوباما»، در گفت‌وگو با پایگاه خبری «سی‌ان‌ان» در مورد اینکه آیا واشنگتن همچنان درصدد مذاکره با ایران هست یا خیر، گفت: «وقایع اخیر پس از انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران تغییراتی را در مسیر مذاکره با تهران ایجاد کرده است.»
وی افزود: «این وقایع شانس گفت‌وگوی دوجانبه واشنگتن با تهران را کاهش داده است.»
اوباما همچنین گفت: «آنچه طی هفته‌های اخیر در ایران روی داد، سوالات جدی برای ما به‌وجود آورده است.»
وی ادامه داد كه مساله اصلی آمریکا برنامه هسته‌ای ایران و لزوم توقف آن است.
رئیس‌جمهوری آمریكا افزود: «فکر می‌کنم اقدام بعدی ما به تحولات ایران و تصمیم‌های مقام‌های این کشور طی چند ماه آینده بستگی داشته باشد.»
وی گفت كه واشنگتن در حال حاضر مشغول چانه‌زنی با مقام‌های اروپایی و کشورهای قدرتمند مرتبط با ایران از جمله روسیه و چین برای یافتن راهی در این زمینه است.
رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین تصمیم اتخاذ شده در نشست سران گروه هشت (G8) در ایتالیا درباره ایران و مهلت تعیین شده برای این کشور به‌منظور پاسخگویی به درخواست غرب در مورد پرونده هسته‌ای را در راستای همین مساله ارزیابی کرد.

کرباسچی : نائب رييس كميسيون امنيت ملي يا دروغ گفته يا حرف كروبي را متوجه نشده است

مهندس غلامحسین کرباسچی رئيس ستاد انتخاباتي كروبي در پاسخ به ادعاي كوثري مبني بر اينكه موسوي اجازه حضور كرباسچي در شوراي نگهبان را نداده است ، گفت:‌ كوثري يا دروغ گفته يا حرف كروبي را متوجه نشده است. غلامحسين كرباسچي در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا در واكنش به اظهارات اخير نائب رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مبني بر اينكه درجلسه ديدار اعضا هيات منتخب كمسيون امنيت ملي براي مذاكره با كروبي ، اين نامزد انتخابات رياست جمهوري عنوان كرده كه موسوي اجازه حضور كرباسچي در شوراي نگهبان را نداده است ،‌ گفت: مگر آقاي موسوي بايد اجازه دهد كه نماينده آقاي كروبي به شوراي نگهبان برود؟ وي با بيان اينكه كوثري يا دروغ گفته يا حرف كروبي را نفهميده است ،‌افزود:‌ روزي كه قرار بود نمايندگان نامزدهاي معترض به شوراي نگهبان بروند ،‌هم نماينده موسوي و هم من به نماينگدي از مهدي كروبي در آن جلسه حاضر شديم. دبيركل حزب كارگزاران اظهارداشت: در زماني كه قرار بود خود آقايان به شوراي نگهبان بروند ،‌كروبي با توجه به شرايطي كه شوراي نگهبان تعيين كرده بود كه بيشتر تشريفاتي بوده است‏ ، شرايط را مناسب نديده و به همين دليل‌در آن جلسه حاضر نشد.

رابرت گیتس وزیر دفاع ابالات متحده : برنامه‌ هسته‌اي ايران بزرگترين تهديد براي امنيت جهاني است .


«رابرت گیتس»، وزیر دفاع آمریکا گفت که اهداف هسته‌ای ایران بزرگ‌ترین تهدید برای امنیت جهانی به شمار می‌رود. به گزارش ايلنا به نقل از خبرگزاري فرانسه، «رابرت گیتس»، وزیر دفاع آمریکا که در مركز اقتصادي شیکاگو سخنرانی می‌کرد، مدعي شد: «ايران بزرگترين نگراني من است زيرا به نظر نمي‌رسد كه گزينه‌هاي و سناريوهاي خوبي در اين زمينه وجود داشته باشد و نمی‌توان به هیچ گزینه‌ای خوش‌بین بود.» گیتس افزود: «اگر ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد، احتمال آغاز رقابتی تسلیحاتی در خاورمیانه وجود دارد و این مساله چندان هم دور از ذهن نیست.» وزير دفاع آمريكا تاكيد كرد كه براي متقاعد كردن ملت‌هاي ديگر به ويژه روسيه به اين مساله كه تهدید ایران هسته‌ای تنها متوجه ایالات متحده نخواهد بود، تلاش مي‌كند. وي در اين زمينه افزود: «ايران به توانايي پرتاب تسليحات هسته‌‌اي به سوي مردم منطقه زودتر از توان پرتاب اين نوع تسليحات به آمريكا را پيدا مي‌كند.»


خبری دیگر گون : اسماعيل فصيح درگذشت .


شهريار فصيح فرزند اسماعيل فصيح در گفتگو با خبرنگار ايلنا ضمن اعلام اين مطلب افزود :ايشان دوسال پيش دچار خونريزي مغزي شدند و دوهفته نيز در بيمارستان شركت نفت بستري بودند و سپس از بيمارستان مرخص شدند . وي ادامه داد: سه شنبه هفته گذشته مجددد دچار خونريزي شدند و بعد از دوهفته بستري در بيمارستان عصر روز گذشته (پنجشنبه، 25 تيرماه) در تهران و بيمارستان شركت نفت به‌دليل مشكل عروق مغزي درگذشت. وي درباره زمان تشييع پيكر اين نويسنده و برگزاري مراسم ياد بود گفت:در حال هما هنگي با وزارت فرهنگ و ارشاداسلامي هستيم و به احتمال فراوان مراسم تشييع در روز دوشنبه 29 تيرماه برگزار مي شود و مراسم ياد بود نيز روز چهارشنبه 1مردادماه برگزار مي شود. اسماعيل فصيح كه متولد 1313 بود نوينده كتابهاي همچون شراب خام ، دل كور، داستان جاويد ، ثريا در اغما، ‌ترجمه انگليس در لندن ، ترجمه عربي در قاهره ، درد سياوش ، زمستان 62 ، ترجمه آلماني ،‌شهباز و چغدان ، فرار فروهر ، بوده است

بررسی کامل خطبه های نماز جمعه امروز






هاشمی اعلام کرد: نماز جمعه امروز يادآور نماز جمعه اوايل انقلاب است




براي اعتماد سازي بايد زندانيان سياسي آزاد و از آسيب‌ديدگان دلجويي شود/


نظام بايد آزادي رسانه‌ها در چارچوب قانون را محترم شمارد/


صداوسيما به دو طرف فرصت دهد/


از علما دلجويي شود/


مي‌توان اين شرايط را بحران ناميد/


این مردم داخل خیابان ها کمر رژیم مغرور پهلوی را شکسته اند




رئيس مجلس خبرگان رهبري در سخنان مهمي در نماز جمعه تهران با بيان اينكه وضعيت به وجود آمده بعد از انتخابات را مي‌توان به عنوان بحران تلقي كرد براي برون‌رفت از آنچه كه وي بحران ناميد، چندين پيشنهاد از جمله آزادي زندانيان سياسي و دلجويي از آسيب‌ديدگان، آزاد گذاشتن رسانه‌ها طبق قانون، حركت صداوسيما براي مطرح شدن مباحث هر دو طرف و دلجويي از مراجع و علمايي كه در اين جريانات دلگير شده‌اند، را ارائه كرد. به گزارش خبرنگار ايلنا، آيت‌الله اكبر هاشمي رفسنجاني در خطبه‌ دوم نماز جمعه تهران با اشاره به كشتار مردم مسلمان چين گفت: در مقطع فعلي روزهاي سختي بر مسلمانان چين مي‌گذرد و انتظار مي‌رود دولت چين بتواند مظالمي كه بر مسلمانان اين كشور مي‌رود واكنش نشان مي‌دهد. در اين هنگام عده‌اي از نمازگزاران شعار مرگ بر چين سر دادند كه هاشمي رفسنجاني از آنها خواهش كرد، شعار ندهند. وي در ادامه بحث مربوط به مساله كشور چين گفت: دولت چين دولت عاقلي است و در جهت توسعه حركت مي‌كند و مسائل به وجود آمده به نفع آنها نيست. در همه دنيا مسلمانان هويت دارند و اكنون همه آنها دلشان مرتبط با مسلمان‌هاي چين است كه مورد ستم قرار مي‌گيرند. رئيس‌مجمع‌تشخيص مصلحت نظام خطاب به دولت چين گفت: دولت چين ملاحظه كند و منافع خود را در ارتباط با مسلمانان در نظر بگيرد. انشاءالله در آينده شاهد چنين مظالمي در هيچ كجايي از دنيا نباشد. وي همچنين با اشاره به مسائلي كه در افغانستان، عراق و فلسطين مي‌گذرد و آنچه كه هاشمي آن را خون‌ريزي در اين كشورها نام برد، اظهار اميدواري كرد روند موجود در اين كشورها اصلاح شود. هاشمي رفسنجاني در بخش ديگري از خطبه‌ دوم نماز جمعه به انتخابات رياست جمهوري اشاره كرد و با بيان اينكه انتخابات را خيلي خوب شروع كرديم و رقابت خوبي شكل گرفت و مقدمات هم به نحو مناسبي انجام شد، گفت: رقابتي كه چهار نفر از افرادي كه از نظر شوراي نگهبان صالح تشخيص داده شده بودند خوب انجام شد و مردم به آزادي در انتخابات اميدوار شدند. حضور بي‌سابقه‌اي هم از خود نشان دادند و در اين شرايط همه چيز آماده يك افتخار بزرگ براي كشور ما بود و اين افتخار را بايد به مردم داد كه خوب آمدند و ركورد را در پاي صندوق‌ها شكسته شد. بايد از مردم تشكر كرد كه آزادانه آمدند و در انتخابات شركت كردند. وي ادامه داد: اي كاش همان شرايط ادامه پيدا مي‌كرد و مي‌توانستيم سربلندترين شرايط را در دنيا داشته باشيم ولي متاسفانه آنگونه كه مي‌خواستيم نشد. رئيس مجلس خبرگان رهبري در ادامه به اهداف انقلاب اسلامي اشاره كرد و گفت: حرف‌هايي كه امروز مي‌شنويد از زبان كسي است كه از پيش از شروع انقلاب لحظه‌به‌لحظه همراه انقلاب و امام بود و مي‌دانم كه امام چه مي‌خواست امام در مبارزات خود بارها تاكيد مي‌كردند كه مردم اصل هستند. دل مردم را با مبارزه آشنا كردند و به ما طلبه‌ها مي‌گفتند رسالت اين است كه به منبر برويم و بگوئيم كه در آن مقطع چه مي‌خواهيم اگر مردم با ما باشند همه چيز خواهيم داشت. وي با تاكيد بر اينكه هدف انقلاب همان راه پيغمبر بود، كه معتقد بودند مردم بايد با اعتقاد خود پاي كار بيايند، ‌اظهار داشت: اين هنر بزرگ امام (ره) بود كه موفق شدند مردم را به صحنه بياورند و در كمتر از 20 سال مردم آگاه شدند و انقلاب به پيروزي رسيد هر چند هزينه‌هايي داده شد و شهدايي هم تقديم انقلاب گرديد ولي سود زيادي هم به دست آورديم. هاشمي‌رفسنجاني با اشاره به سال‌هاي منتهي به پيروزي انقلاب گفت: در آن ايام همه خيابان‌ها پر از ازدحام مردمي بود كه همراه امام بودند و توانستند كمر دولت بسيار مغرور رژيم پهلوي كه از شرق و غرب كمك مي‌گرفت و به خاطر گران شدن نفت انبارش پر بود شكستند و مردم ابهت را از آنها گرفتند. وي در ادامه به پيروزي انقلاب در سال‌هاي بعد از آن اشاره كرد و گفت: بعد از انقلاب هم امام معتقد بودند اگر مردم مد نظر قرار نگيرند آن حكومت انجام نمي‌شود. هاشمي با ذكر روايتي كه امام (ره) از كتاب منتسب به «سيدبن‌طاووس» در خصوص راي و نظر مردم در حكومت نقل كرد، اشاره كرد و گفت: در آن كتاب از قول علي‌بن‌ابي‌طالب داريم كه اين ولايت متعلق به مردم است و تاكيد شده است كه اگر مردم شما را قبول كردند كه متولي امر شويد آن زمان مسؤوليت را بپذيريد و به ولايت خود ادامه دهيد. وي با تاكيد بر اينكه مبناي حكومت پيغمبر هم بر محور اسلام و مردم بنا شده بود، به معرفي مهندس بازرگان از سوي امام به عنوان نخست‌وزير اشاره كرد و گفت: امام در معرفي مهندس بازرگان به عنوان نخست‌وزير و در حكمي كه من آن را قرائت كردم تاكيد شده بود كه دوران شوراي انقلاب كوتاه شود و قانون اساسي سريعاَ نوشته شود و معتقدم از لحاظ قانون اساسي همه چيز در كشور ما وابسته به راي مردم است. از رهبري گرفته كه با راي مردم به نمايندگان مجلس خبرگان انجام مي‌پذيرد تا انتخاب رئيس‌جمهور، نمايندگان مجلس، شوراها و افرادي كه بعد از اينها سمت مي‌گيرند، همگي با اتكا به راي مردم است. رئيس‌مجمع‌تشخيص‌مصلحت نظام تاكيد كرد: جمهوري اسلامي يك لفظ تشريفاتي نيست (اين سخنان، شعار مردم در حمايت از هاشمي را به همراه داشت) و جمهوري اسلامي يك واقعيت است كه از ريشه در انديشه پيغمبر دارد و اين دو جمهوريت و اسلاميت هميشه بايد با هم باشند و اگر به يكي از اين دو آسيب برسد ما ديگر انقلاب را نخواهيم داشت. اگر اسلامي نباشد به بيراهه خواهيم رفت و اگر جمهوري نباشد حكومت به اهداف خود نمي‌رسد. وي با تاكيد دوباره به راي و نظر مردم در ساختار حكومت با ذكر مثالي از بيعت مردم با حضرت علي گفت: اهميت راي و نظر مردم زماني بيشتر براي ما عينيت دارد كه حضرت علي 19 سال خانه‌نشين بود و وقتي مردم به در خانه او آمدند و آن تراكم جمعيتي به وجود آمد، ايشان پذيرفتند كه عهده‌دار حكومت شوند. هاشمي‌رفسنجاني با اشاره به انتخابات رياست جمهوري گفت: اگر مشكلات بعد از انتخابات پيش نمي‌آمد در 30 سالگي‌مان در جهت تحقق اصولي اساسي اسلام گام برمي‌داشتيم. وي در آسيب‌شناسي حوادث بعداز انتخابات و در علت چرايي مسائل به وجود آمده، گفت: برخي از اين مسائل به اواخر دوران تبليغات برمي‌گردد كه فضاي ترديد بوجود آمد و افرادي پيدا شدند كه ترديد پيدا كردند من معتقدم بذر اين ترديد در برخي مواقع با اعمال نادرست صداوسيما به وجود آمد. (اين سخنان نيز شعار مردم را به همراه داشت كه آيت‌الله هاشمي بار ديگر نمازگزاران را به آرامش و شعاد ندادن دعوت كرد) و اين مردم مثل خوره به جان مردم افتاد و افرادي گفتند ماترديد داريم و معتقدم كه براي رفع ترديدها بايد چاره‌اي انديشيده شود كه اين كار در دراز مدت امكان‌پذير است. رئيس‌مجلس خبرگان رهبري با بيان اينكه در مسائل اخير همه ضرر كرديم، با تاكيد بر وحدت و همدلي كه وي آن را جزو الزامات كنوني كشور دانست، خاطر نشان كرد: دشمنان در صدد هستند كه از برخي اختلافات سوء‌استفاده كنند و بعضي دستاوردهاي ما را از جمله انرژي هسته‌اي از ما بگيرند. وي با مخاطب قرار دادن همه گروه‌ها و جريانات سياسي و با بيان اينكه من هميشه فراجناحي حرف مي‌زنم و به هيچ طرفي نظر ندارم، گفت: ما بايد تلاش كنيم آثار بدي كه در بعد از انتخابات به وجود آمد از بين برود و دشمنان را مايوس كنيم. هاشمي در همين خصوص پينشهاداتي براي برون‌رفت از وضعيت فعلي كه وي آن را بحران ناميد، ارائه كرد و در همين خصوص با بيان اينكه پيشنهاداتي با هم‌فكري با نمايندگان مجلس خبرگان و اعضاي مجمع به ذهنم رسيده است، اظهار داشت: مساله مهم اين است كه آن اعتمادي كه از دست رفت به كشور برگردانيم و همه ما چه نظام، حكومت، دولت، مجلس، نيروهاي امنيتي و نظامي و مردم كه جزو معترضان هستند بايد در چارچوب قانون حركت كنند و همه قانع باشيم حتي كساني كه از برخي قوانين هم دل خوشي ندارند بايد تلاش كنند قوانين اصلاح شود. وي ادامه داد: بايد به گونه‌اي عمل كنيم كه فضايي به وجود آورده شود كه همه اطرافيان اين مساله حرف‌هاي خود را بدون دعوا و با منطق بزنند و رسانه‌ها به خصوص صداوسيما بايد در اين خصوص گام موثري بردارد. رئيس مجمع تشخيص‌مصلحت‌نظام با يادآوري فرصتي كه از سوي رهبر انقلاب به شوراي نگهبان براي بررسي شكايت كانديداهاي معترض داده شده بود، گفت: متاسفانه از فرصتي كه به شوراي نگهبان داده شد كه عقلا جمع شوند و در جهت اعتماد مردم حركت كند، استفاده خوبي نشد. وي با بيان اينكه بايد براي آينده بر اساس وحدت و اتحاد و حفظ ارزش‌هايي كه انقلاب آن را خلق كرده و بر اساس مجاهدت‌هاي مردم صورت گرفته تلاش كنيم، پيشنهاد كرد راه براي مناظره و مذاكره باز شود و گفت: شايد در مدت كوتاهي در اين خصوص به قناعت برسيم. هاشمي‌رفسنجاني يكي ديگر از پيشنهادات خود را منوط به آزادي زندانيان سياسي دانست و گفت: لازم است در اين شرايط افرادي كه در زندان هستند آزاد شوند و نزد خانواده‌هاي خود بيايند و نگذاريم به خاطر زنداني شدن افراد دشمنان به ما بخندند و براي ما نقشه بكشند. ما بايد همديگر را تحمل كنيم. رئيس‌مجمع‌تشخيص‌مصلحت‌نظام پيشنهاد بعدي خود را به دلجويي از آسيب‌ديدگان اخير مرتبط دانست و گفت: بايد از آسيب‌ديدگان حوادث اخير دلجويي كنيم و سراغ آنها رفت و با آنها ابراز همدري كرد. وي در ادامه با اشاره به محدوديت‌هايي كه براي رسانه‌هاي مستقل به وجود آمده، گفت: بايد با سعه‌صدر با رسانه‌ها برخورد كرد و آنها را محدود نكنيم. بايد آنها نيز در چارچوب قانون حركت كنند و نظام هم به گونه‌اي رفتار نكند كه حق قانوني آنها ناديده گرفته شود. بايد در اين خصوص فضاي آزاد براي آنها به وجود آورد. هاشمي‌رفسنجاني با بيان اينكه چرا بايد بگذاريم از راه‌هاي دور براي ما نسخه بپيچند به تجربه 30 ساله انقلاب اشاره كرد و گفت: علماي ما هميشه پشتيبان مردم و نظام بودند چرا بايد آنها اكنون برنجند و ما بايد در مقطع فعلي متكي بر آنها باشيم. خطيب‌امام‌جمعه موقت تهران در پايان با اظهاراميدواري نسبت به بازگرداندن اعتماد به مردم گفت: اميدوارم راهي كه در انقلاب شروع كرديم در آينده هم به خوبي ادامه دهيم و بتوانيم از وضعيت فعلي كه مي‌توان نام آن را بحران گذاشت عبور كنيم و رقابت سالمي داشته باشيم. وي همچنين سالگرد شهادت امام موسي‌بن‌جعفر(ع) را تسليت گفت و اظهار داشت: امام موسي‌بن‌جعفر در تمام عمر خود دچار ستم‌هاي خاندان بني‌عباس بودند و هميشه در فشار و سانسور قرار داشتند و در آخر هم در زندان‌ به شهادت رسيدند. ايشان ملقب به كاظم يعني كسي كه غم و اندوه خود را مي‌خورد و صابر يعني كسي كه مدام ستم مي‌بيند و صبر مي‌كند، بودند. نماز جمعه امروز يادآور نماز جمعه اوايل انقلاب است همچنين رئيس مجلس خبرگان رهبري در خطبه اول نماز جمعه تهران با يادآوري نماز جمعه اوايل انقلاب و اقامه آن توسط آيت‌الله طالقاني گفت: نماز جمعه امروز بي‌ِشباهت با نماز‌جمعه اوايل انقلاب نيست كه در آن سلايق مختلفي شركت مي‌كردند. به گزارش ايلنا، هاشمي رفسنجاني در بخشي از خطبه‌ اول نماز جمعه تهران در واكنش به برخي شعارها كه از سوي حاضرين مطرح مي‌شد، گفت: من در ابتداي سخنان خود بايد يك تذكر اساسي به همه نمازگزاران بدهم كه مراقب باشند كه قداست نماز جمعه با اظهارنظرهايي كه جنبه عمومي و اصولي ندارد، آلوده نشود. اين جايگاه مقدس سرمايه عظيم دوران است و امروز جزو مهم‌ترين فضايل انساني و اسلامي است. وي با اشاره به در پيش بودن سالگرد اولين نماز جمعه تهران به امامت آيت‌الله سيد محمود طالقاني گفت: نماز جمعه امروز بي‌شباهت با نماز جمعه هفته‌هاي اول انقلاب نيست كه در آن زمان آيت‌الله طالقاني نماز جمعه را اقامه كردند و حجم زيادي از سلايق مختلف مردم در آن شركت كردند و انشاءالله از اجتماعات امروز براي حل مشكلات و نيز ايجاد همدلي و همياري و حركت در جهت اهداف انقلاب اسلامي كه همان حركت در جهت راهي است كه پيامبر اكرم از طريق آسمان براي ما آورده‌اند، حركت كنيم و انشاءالله اين مهم از طريق هوشياري به دست آيد. رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان محورهايي كه وي در نمازجمعه امروز تهران بيان خواهد كرد،‌ گفت: دشمنان اسلام امروز در صدد هستند حقانيت اسلام را زير سوال ببرند ولي موفق نخواهند شد و به همين دليل ما بايد اصول اساسي اسلام را توضيح و تبيين كنيم. هاشمي‌رفسنجاني يكي ديگر از محورهايي كه در نماز جمعه امروز از سوي او مورد بحث قرار مي‌گيرد در مورد اهداف انقلاب اسلامي عنوان كرد و گفت: اميدواريم با همان ابهت، محبت و همدلي كه در اوايل انقلاب آغاز كرديم و پيروز شديم در آينده نيز بر همين اساس حركت كنيم. ايجاد وحدت پايه و اساس الگوي حكومت‌داري و امت‌سازي در حكومت اسلامي است رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در خطبه اول نماز جمعه امروز تهران به ذكر تاريخ اسلام در ايام تشكيل حكومت اسلامي در مدينه پرداخت و به چگونگي شكل‌گيري نخستين حكومت اسلامي در تاريخ اشاره كرد. به گزارش خبرنگار ايلنا، آيت‌الله اكبر هاشمي‌رفسنجاني تشكيل يك حكومت اسلامي در آن برهه از تاريخ رااز ويژگي‌هاي شخص پيامبر دانست و افزود: ايشان در عصر جاهليت مكتبي را پايه‌گذاري كردند كه هنوز قوي‌ترين مكتب انساني در جهان است تا ابد نيز به اداره تمامي جهان خواهد پرداخت. وي دوره 13 ساله حضور پيامبر در مكه را به دوران سازندگي كادر پيامبر و ياران ايشان تشبيه كرد و افزود: در آن دوران زمينه حكومتي و اجتماعي وسيعي وجود نداشت. از اين رو پيامبر به تعليم افكار الهي به مردم مي‌پرداختند. هاشمي ساخت مسجد قبا و سپس مسجدالنبي در مدينه را نخستين پايگاه‌هاي ارتباط پيامبر با مردم دانسته و افزود: پيامبر در اين پايگاه حكومتي خود از مردمي كه گروه‌گروه به ديدارشان مي‌آمدند استقبال مي‌كرد. مردم در اين ديدارها شروط‌شان را به پيامبر مي‌گفتند و پيامبر نيز مطالباتشان را به مردم مي‌گفتند تا افكار اصيل اسلام در اين بيعت‌ها به مردم منتقل شود. رئيس مجلس خبرگان به دو نكته در تشكيل حكومت اسلامي تاكيد كرد و افزود: نخستين نكته «خداوند» و ديگري «مردم» است. واسطه ميان آنها انساني از جنس مردم است و آن كسي نيست جز پيامبر كه پيام خدا را به مردم مي‌رساند. **حكومت پيامبر با ايجاد الفت و نه زور وي با تاكيد بر اينكه سر و كار پيامبر در تشكيل حكومت اسلامي با زور و قدرت نبود، ادامه داد: ايشان با مردم وفادار خود كشور را اداره مي‌كرد و دشمن را سر جاي خود مي‌نشاند. مهم‌ترين كار پيامبر ايجاد وحدت و الفت بود. هاشمي‌رفسنجاني با تاكيد بر اينكه هدف از بيان اين خطبه تاكيد بر موضوع اداره حكومت با حفظ وحدت والفت است، ادامه داد: پيامبر با پيمان‌هايي كه با قبايل مختلف و اديان ديگر بستند، وحدت مثال‌زدني‌اي را در مدينه ايجاد كردند. دومين گام ايشان كه اقدامي عميق بود، مساله اخوت اسلامي و پيمان برادري ميان مسلمانان اعم از قبايل مختلف و مهاجرين و انصار بود كه مدينه را به شهري متحد و نيرومند تبديل كرد. به گفته وي همين اتحاد بود كه سبب شد مدينه از شهر كوچك به امپراطوري‌هاي بزرگ ايران و روم و حبشه طعنه بزنند. در آن دوران حكومت‌ها بر اساس زور و فشار و تحميل قدرت به وجود آمده بودند اما پيامبر مباني جامعه مدني خود را بر احكام الهي به تربيت مردم بر اساس آن قرار داده بودند. هاشمي رفسنجاني با اشاره به آياتي از كلام‌الله مجيد كه اخطار مي‌كند انسان‌ها با احساس بي‌نيازي، اهل طغيان مي‌شوند، خاطر نشان كرد: خداوند اخطار مي‌كند كه انسان‌ها بايد در مقابل خود داوري عادلانه خدا را ببينند كه در زمين و آسمان در مقابل آنها قرار خواهد گرفت. **حلاليت‌طلبي پيامبر در پايان عمرشان راهي بنيادين در اداره حكومت بود رئيس‌مجمع تشخيص مصلحت نظام در تشريح آخرين حركت پيامبر در ساعات پاياني عمرشان يادآور شد: ايشان به زحمت در منبر نشستند و گفتند اگر وعده‌اي به مردم داده‌ام و به آن عمل نكرده‌ام به من بگوييد تا خلف وعده نكرده باشم اگر طلبي هم است بگوئيد تا بپردازم تا مطالباتم به آخرت نرسد. وي كه با بغض اين سخنان پيامبر را در راستاي خداحافظي ايشان از امت خود معرفي مي‌كرد، گفت: اين شخصيت با اين شيوه، چنين بنيادي را در ادامه حكومت گذاشت كه امروز يك ميليارد و 600 ميليون انسان عاشق اين دين هستند. هاشمي‌رفسنجاني ايجاد وحدت در بنيان‌گذاري حكومت اسلامي را مورد تاكيد قرار داد و با اشاره به آياتي در سوره‌هاي آل‌عمران و انفعال تاكيد كرد: اگر خداوند نعمت وحدت را به مردم عطا نمي‌كرد، آنها در لبه گودال جهنم بودند و اين خدا بود كه آنها را نجات داد و سرمايه الفت را براي ايجاد اتحاد براي مردم در اختيار پيامبر قرار داد. وي افزود: پيامبر جامعه متحدي ساخت و در سايه اين اتحاد، پيروزي‌هاي بزرگي را كسب كرد اما درروزهاي آخر عمر خود احساس كرد كه اين سرمايه در حال از بين رفتن است و امتش از يكديگر جدا مي‌شود. وي با اشاره به حادثه غدير و معرفي وصي پيامبر، يادآور شد كه زمينه‌هاي تفرقه در ماه محرم و صفر ميان امت پيامبر ديده شد كه برگرفته از هوا و هوس‌هايي بود كه امت در مقابل هم قرار مي‌داد. رئيس مجلس خبرگان از گفت‌وگوي پيامبر و حضرت علي سخن گفت كه رسول اكرم با اشك از ابرهاي فتنه سخن گفته و ابراز نگراني كرده بودند. هاشمي رفسنجاني در پايان خطبه‌هاي اول خود تاكيد كرد كه ايجاد وحدت پايه و اساس الگوي حكومت‌داري و امت‌سازي و اداره ملت در حكومت اسلامي است. گفتني است در پايان مراسم شعارهايي در حمايت از هاشمي‌رفسنجاني از سوي حاضرين سر داده مي‌شد.

عدم تمایل فرانسه در به رسمیت شناختن احمدی نژاد .

وزیرامور خارجۀ فرانسه، برنارد کوشنر، روز پنجشنبه در مجلس سنا فرانسه گفت که سفیر این کشور در تهران قرار است پس فردا شنبه برای دومین بار با دختر جوان فرانسوی، کولتید رایس، که در زندان اوین به سر می برد ملاقات کند.
برنارد کوشنر بازداشت این دانشگاهی جوان فرانسوی را در ایران غیرقابل قبول توصیف کرد و گفت : "همۀ تلاش خود را برای به دست آوردن آزادی او به خرج خواهیم داد و در صورت ادامۀ این وضع تدابیر تلافی جویانه "شدیداً خشنی" اتخاذ خواهیم کرد".
با این حال، برنارد کوشنر فوراً اضافه کرد : "باید آثار و پی آمدهای اقدام هایمان را دقیقاً بسنجیم، زیرا نیازمند آزاد کردن این جوان فرانسوی هستیم."
وزیر امور خارجۀ فرانسه از زندان اوین، محل بازداشت جوان فرانسوی، به عنوان مکانی "وحشتناک" یاد کرد و گفت : "اما، کلوتیلد رایس همچنان مقاوم و سرزنده است و مایل است هر چه سریعتر آزادی خود را بازیابد."
وزیر خارجۀ فرانسه اتهام جوان فرانسوی را مضحک نامید و گفت : او را به خاطر گرفتن چند عکس با تلفن همراه و فرستادن آنها به دوست فرانسوی اش در تهران به جاسوسی متهم کرده اند و این واقعاً مضحک است."
وزیر امور خارجه فرانسه اعلام کرد که این کشور در صورتی محمود احمدی نژاد را به عنوان رئیس جمهوری جدید ایران به رسمیت می شناسد که "همه در ایران و اساساً دیگر نامزدهای اخیر انتخابات ریاست جمهوری در این کشور او را به همین عنوان به رسمیت بشناسند."
وزیر امور خارجه فرانسه در جای دیگری از اظهاراتش افزود که کشورش به حمایت خود از جنبشی که خواهان دموکراسی بیشتر در ایران است، ادامه می دهد.
برنارد کوشنر با اشاره به خبر استعفای رضا آقازاده از سمت ریاست سازمان انرژی اتمی ایران گفت : رضا آقازاده از مقام خود برکنار شده است و این رویداد بسیار مهمی است. زیرا او علناً از اتهامات آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه برنامۀ اتمی ایران پرده برداشته بود.
وزیر امور خارجۀ فرانسه از جنبش جاری دموکراسی خواهی در ایران به عنوان "حرکتی آینده دار" یاد کرد و افزود : "مهمترین نکته این است که در عالیترین سطح سلسله مراتب شیعه اختلافات مهمی روی داده است."
برنارد کوشنر در پایان گفت : "آنچه در ایران می گذرد، مبارزۀ قدرت است و این مبارزه در کشورهای مختلف واکنش های گوناگون برمی انگیزد، اما در ایران این اولین بار است که در سی سال اخیر چنین سطحی از اختلاف در عالیترین مراجع قدرت مشاهده می شود".
روز پنجشنبه همچنین وزارت خارجۀ ایران با احضار سفیر فرانسه در تهران مراتب اعتراض خود را نسبت به آنچه "خشونت پلیس فرانسه" با تظاهرکنندگان در جشن ملی چهارده ژوئیه این کشور نامید اعلام کرد.
همزمان با احضار سفیر فرانسه در تهران وزارت خارجۀ ایران با انتشار بیانیه ای دستگیری چند تن در جریان جشن ملی فرانسه را "خشونت پلیس" نامید و از دستگیرشدگان به عنوان مخالفان سیاست دولت نیکلا سرکوزی یاد کرد.
در اواخر ژوئن گذشته دولت فرانسه سرکوب مخالفان و تظاهرکنندگان ایرانی را در اعتراض به نتیجۀ رسمی انتخابات ریاست جمهوری شدیداً محکوم کرد.

هاشمی رفسنجانی :شوراي نگهبان از فرصتي كه داده شد استفاده خوبي نکرد.


به گزارش رادیو فرانسه اکبرهاشمی رفسنجانی در نماز جمعۀ امروز تهران حضور یافت و پس از پایان خطبه های اول این نماز که به مسائل عبادی می پردازد، خطبه های دوم که به مسائل سیاسی اختصاص دارد را، با یادی از سالگرد شهادت امام موسی کاظم آغاز کرد و سپس به کشتار و "روزگار تلخ" مسلمانان چین اشاره کرد و یاد آور شد که برادرانه دولت چین را نصیحت می کنم که به صلاحشان نیست که به این وضع ادامه دهند و در ادامه از عراق و فلسطین و پاکستان یاد کرد که : انشاالله اوضاع اصلاح شود.
رئیس مجلس خبرگان رهبری سپس به موضوعات ایران پرداخت و چنین عنوان کرد که انتخاباتی را که در ایران انجام شد را خیلی خوب شروع کردیم و رقابت میان چهار نفر از نامزدها که از نظر شورای نگهبان صالح بودند، انجام شد و مردم که امیدوار شدند که "آزادی کامل" دارند از خود حضور بی سابقه نشان دادند.
هاشمی رفسنجانی در ادامه گفت که در اواخر دوران تبلیغات مردم دچار تردید شدند و "بذر تردید" در ذهن مردم کاشته شد و با یاد آوری اینکه امروز شرایط بعد از انتخابات "تلخ" است متذکر شد که عده ای هستند که در مورد صحت نتایج انتخابات تردید ندارند و عده دیگری که کم هم نیستند و بخش عظیم کشور را تشکیل می دهند نسبت به صحت نتایج انتخابات تردید دارند.
هاشمی رفسنجانی با اشاره به وسعت حضور مردم در صحنه پیش از انتخابات، گفت که باید "اعتماد" را به مردم برگردانیم.
رئیس مجلس تشخیص مصلحت نظام، اهم پیشنهادات خود را برای برون رفعت از شرایط فعلی چنین عنوان کرد: باید همه به نظام ، حکومت، دولت، مجلس، نیروهای امنیتی و نظامی و مردم همه در چارچوب "قانون" حرکت کنیم. فضایی بوجود بیاوریم که همه رسانه ها بتوانند حرفشان را بزنند.
وی همچنین یادآور شد که در این شرایط افرادی در زندان هستند و نبابد بگذاریم بخاطر "زندانی بودن یک عده دشمنان ما، ما را شماتت کنند" و باید از "آسیب دیدگان" این جریانات همدردی و دلجوئی شود. هاشمی رفسنجانی به "رسانه ها " اشاره کرد که "اگر با معیارهای قانونی اجازه فعالیت دارند، محدودشان نکنیم".
اکبر هاشمی رفسنجانی فرصت پنج روزه ای را كه از طرف رهبری به شوراي نگهبان براي بررسي شكايت ها داده شده بود، گفت: متاسفانه از فرصتي كه به شوراي نگهبان داده شد استفاده خوبي نشد.
نماز امروز جمعه تهران با حضور بی سابقه مردم و با حواشی و درگیری های بسیاری برگزار شد. پس آز انکه طی روزهای گذشته مردم معترض تهران اعلام کردند که در نماز جمعه امروز تهران شرکت خواهند کرد، امروز تدابیر گسترده ای برای جلوگیری از اعتراضات مردم صورت گرفت. قطع ارتباط تلفن های همراه، ممانعت از حضور خبرنگاران خارجی، و حضور گسترده نیروهای نظامی به همراهی نیروهای لباس شخصی از جمله این اقدامات بود. با این حال جمعیت عظیم مردم معترض امروز روانه نماز جمعه تهران شدند. خيابان قدس از ابتدا تا انتها مالامال از جمعيت بود كه شعارهای «مرگ بر ديكتاتور»، «الله اكبر»، «مرگ بر روسيه» و «زندانی سياسی آزاد بايد گردد» سر مي دادند. از ساعت 11 به بعد مردم در دسته های گسترده به سمت دانشگاه تهران حرکت کردند. نیروهای لباس شخصی و نيروهاي امنيتی با وجود آماده باش و تجهیز، تنها نظاره گر مردم و سيل خروشان انها بودند. مردم معترض نمادهاي سبز به همراه داشتند و بر دستان كودكانشان نوارهای سبز بسته بودند و با فريادهای «برادر شهيدم رايت رو پس ميگيرم» به اعتراض پرداختند. خواهر يك شهيد روزهاي اخير نيز در ميان مردم بود كه عكس برادر شهيدش را در آغوش كشيده بود و با مشاهده مردم اشك مي ريخت. بعد از اتمام نماز جمعه سيل جمعيت به سمت خيابان طالقاني و ميدان فلسطين و خيابان فلسطين وارد شدند و يكصدا فرياد «مرگ بر ديكتاتور» سر مي دادند. پس از آن جمعيت وارد بلوار كشاورز و ميدان وليعصر شده و در آنجا نيروهاي گارد ضدشورش با اسپري فلفل «الله اكبر» مردم را پاسخ دادند. همرمان طرفدران احمدي نژاد سعي کردند با بلندگوها و وسايل و ابزارهاي گوناگونشان صداي مردم را خاموش سازند تا صدای مردم معترض شنیده نشود اما شعارهای مردم معترض ادامه یافت. هنگامی که بسیجیان و طرفداران احمدی نژاد از بلندگوها فریاد می زدند «مرگ بر آمريكا»، مردم معترض نیز يكصدا فريادمي زدند «مرگ بر روسيه، مرگ بر چين».