۶ مرداد ۱۳۸۸

حضور موسوی در تشیع پیکر سیف الله داد.

پيكر «سيف الله داد» صبح فردا چهارشنبه از مقابل تالار وحدت تشييع مي‌شود و «موج سبز آزادی» مطلع شده که قرار است جمعی از علاقه‌مندان موسوی و فعالان جنبش سبز نیز به پاس همراهی این هنرمند فقید با جنبش سبز مردم ایران، در این مراسم شرکت کنند. احتمالا مهندس موسوی هم در این برنامه حضور خواهد یافت.
مراسم تشييع پيكر سيف الله داد فردا ساعت 9 صبح از مقابل تالار وحدت به سوي قطعه‌ی هنرمندان بهشت زهرا انجام خواهد شد. سبزپوشان هم با بدرقه‌ی این هنرمند حامی جنبش سبز در روزهای قبل و بعد از انتخابات، با او وداع خواهند کرد.گفتنی است یکی از کارهای سيف‌الله داد در سالهاي اخير، تدوين فيلم «فرزند صبح» درباره زندگي امام خميني بوده است که کارگردان آن بهروز افخمي است.

با عدم مخالفت رسمی و کتبی وزارت کشور، برنامه‌ی مصلا قطعی شد چهلم شهدای جنبش سبز ایران، پنجشنبه ساعت 6 بعدازظهر



در پی درخواست سه روز قبل موسوی و کروبی برای برگزاری مراسم چهلم شهدای جنبش سبز و با توجه به عدم مخالفت رسمی و مکتوب وزارت کشور با این درخواست تا 48 ساعت قبل از زمان انجام مراسم، «موج سبز آزادی» مطلع شده که برگزاری این برنامه قطعی شده و بدین ترتیب سبزپوشان برای زنده نگه داشتن نام و یاد شهدای حوادث اخیر از ساعت 18 روز پنجشنبه 8 مرداد در محل مصلای تهران حضور خواهند یافت.
به گزارش «موج سبز آزادی» اگرچه کسب مجوز برای برگزاری مراسم ختم و یادبود تاکنون سابقه نداشته و هیچ الزام قانونی نیز ندارد، با این حال میرحسین موسوی و مهدی کروبی روز یکشنبه قصد خود برای برگزاری این مراسم را به وزارت کشور اطلاع دادند تا هیچ بهانه‌ای برای عدم حفظ امنیت شرکت‌کنندگان در آن، باقی نماند.بر اساس این گزارش، تا این لحظه که کمتر از 48 ساعت به زمان تعیین شده برای این مراسم فرصت باقی است، هنوز وزارت کشور هیچ پاسخ کتبی به نامه موسوی و کروبی نداده است و به نظر می‌رسد مقامات دولتی قصد دارند به جای ایفای وظیفه‌ی قانونی خود در صدور مجوز برای تجمعات و راهپیمایی‌ها، با اقدامات ایذایی از برگزاری مراسم چهلم شهدا جلوگیری کنند؛ اقداماتی از از قبیل تلاش برای انصراف این دو چهره‌ی سیاسی از برگزاری مراسم مذکور یا تهدید نزدیکان آنها به تبعات امنیتی حضور مردم در مصلا و اطراف آن.با این حال آنطور که شنیده شده، موسوی و کروبی برای برگزاری این مراسم مصمم هستند و بعید نیست که به زودی این تصمیم خود را به طور رسمی نیز اعلام کنند.در این شرایط، مسئولان دولتی نیز به خاطر برخی ملاحظات فعلا قصد ندارند به طور رسمی با برگزاری مراسم چهلم شهدا مخالفت کند، چرا که می‌دانند در این صورت مسئولیت جلوگیری از برگزاری مراسم برای کشته شدگان به گردن دولت می‌افتد. از این رو یک مدیرکل این وزارتخانه، یعنی مقام رده چندم آن را مامور کرده‌اند تا مصاحبه کند و بگوید در روزهای اخیر برای هیچ گروه سیاسی مجوز تجمع صادر نشده است. هرچند این مقام دولتی هم نتوانسته پنهان کند که طبق عرف جامعه، مراسم ترحیم نیاز به مجوز ندارد و بدین ترتیب در عمل به حق مردم برای برگزاری مراسم چهلم شهدا در مصلا اعتراف کرده است.گفتنی است برخی فعالان سیاسی در سایت‌های اینترنتی توصیه کرده‌اند که علاقه‌مندان با نمادهای سبز و سیاه در این مراسم شرکت کنند و پوسترها و عکس‌های شهدا را نیز به همراه داشته باشند.«موج سبز آزادی» همچنین مطلع شده که در صورت باز نشدن درهای مصلای تهران در عصر فردا، شرکت‌کنندگان در مراسم چهلم شهدا قرار است در خیابان شهید بهشتی (عباس‌آباد) بر روی زمین بنشینند و با حضور خود، همراه با سکوت و قرائت قرآن و روشن کردن شمع، یاد شهدای جنبش سبز را گرامی بدارند.

درخواست اوباما از چین و تهدید تهران به وسیلۀ گیتس

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، در روز دوشنبه از چین خواست برای تحقق خلع سلاح هسته ای کرۀ شمالی و جلوگیری از دست یابی جمهوری اسلامی ایران به جنگ افزارهسته ای با جامعۀ جهانی همکاری و همگامی کند. رئیس جمهوری آمریکا که در مراسم آغاز گفتگوهای استراتژیک (راهبردی) چین و آمریکا در واشنگتن سخن می گفت افزود این مسأله که سلاح هسته ای به دست یک تروریست بیفتد یا در شرق آسیا یک مسابقۀ تسلیحاتی هسته ای به راه انداخته شود به نفع هیچیک از دو کشور چین و آمریکا نخواهد بود. باراک اوباما گفت به همین دلیل است که جامعۀ بین المللی باید به تلاش های خود برای خلع سلاح هسته ای در شبه جزیرۀ کره ادامه دهد و درست بازهم به همین دلیل است که جامعۀ جهانی باید این امر را که در جلوگیری از دستیابی جمهوری اسلامی ایران به جنگ افزار هسته ای و وادار کردن این کشور به احترام به تعهدات بین المللی خود متحد و یکپارچه است به نمایش بگذارد.
همزمان با این سخنان باراک اوباما، رابرت گیتس- وزیر دفاع آمریکا- که سرگرم دیداری از منطقۀ خاورمیانه است بعد از ظهر دوشنبه در امان – پایتخت اردن- به جمهوری اسلامی ایران هشدار داد که چنانچه به پیشنهاد های آمریکا برای مذاکره در مورد برنامۀ هسته ای خود پاسخی مساعد ندهد، با مجازات های جدی تری روبرو خواهد شد. وزیر دفاع آمریکا گفت این امر روشن است که در صورت ناکارآمد بودن روند مذاکره، آمریکا آمادۀ اعمال فشار برای تصویب تحریم های بسیار شدیدتری علیه ایران است و در این راه برای جلب پشتیبانی جامعۀ بین المللی تلاش خواهد کرد. رابرت گیتس تأکید کرد که راه حل ترجیحی واشنگتن برای پروندۀ هسته ای ایران راه حلی از طریق گفتگوست و آمریکا هنوزهم امیدوارست که ایران به دست دراز شدۀ رئیس جمهوری این کشور پاسخی مثبت دهد

موسوی : قبل از انقلاب هم شاهد چنین رفتار هایی نبودیم.

میرحسین موسوی نامزد اصلاح طلب و چهره نمادین جنبش اعتراضی به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ، روز گذشته با محکوم کردن قتل‌ها و دستگیری‌های اخیر تظاهر کنندگان و معترضین اظهار داشت :" ما چنین چیزی را حتی قبل از انقلاب هم شاهد نبوده ایم".

---

موسوی در دیدار با اعضای تشکل‌های معلمان و فرهنگیان در انجمن اسلامی معلمان ایران ماه شعبان و اعیاد این ماه را نعمتی برای نهضت سبز تلقی کرد و افزود: "این مهم‌ترین مساله است که شبکه عظیم اجتماعی و سبزی که در سراسر کشور ایجاد شده است، اگر هوشیار باشد که هست، باید از تمام این مناسبت‌ها با استفاده از خلاقیت خود استفاده کند".
بدین ترتیب میر حسین موسوی مردم را به ادامه نهضت اعتراضی خود دعوت کرد و متذکر شد که :" ما می‌توانیم هر روز برنامه‌ای برای روشنگری و پیگیری اهداف بلند نهضت بزرگ سبز داشته باشیم".
وی با اشاره به اصل آزادی برگزاری اجتماعات به درخواست خودش و مهدی کروبی برای برگزاری مراسم یابود شهدای وقایع اخیر در روز پنجشنبه هشتم مرداد ماه در مصلی تهران اشاره کرد و اظهار داشت که با این کار دولت را در معرض امتحان قرار داده است و افزود:" ما نمی‌خواهیم کاری کنیم ، سخنرانی هم نداریم ، فقط می‌خواهیم از مصلایی که با هزینه‌های صدها میلیارد تومانی ساخته شده، یک استفاده‌ای کنیم ، همان 13 میلیونی که شما می‌گویید ، این‌ها هم حقی دارند نسبت به این مصلی و از پول آنها ساخته شده و از بودجه عمومی صرف شده است و متعلق به آنها هم هست ، اجازه دهید ما جمع شویم و فقط قرآن بخوانیم".

موسوی در ارتباط با غافلگیر شدن دولت حاکم و در نتیجه واکنش خشونت بار آنها معتقد است که مسئولین دولت فقط تا زمان انتخابات برنامه ریزی کرده بودند و تمام تلاش آنها در این جهت بوده است که مردم در انتخابات شرکت نکنند و سپس فکر نمی‌کردند که در مدت کوتاهی چنین موج عظیمی ایجاد شود.
وی در ارتباط با تظاهرات و اعتراض های خیابانی افزود: "من نسبت به این اعتراض‌ها خوشحالم زیرا این اعتراض‌ها نشان دهنده سلامت ملت ماست. مردم ما راضی به جنایت نیستند، راضی به اینکه افراد جانی پیدا شوند و به خانه‌ها و ماشین‌های مردم حمله کنند، نیستند. این عدم رضایت نشان دهنده زنده بودن ملت ماست و کسانی که در مسئولیت هستند بدانند که اگر ملتی طاقت مخالفت با جنایت‌ها را دارند باید در کنار این ملت و مدافع آنها باشند."
میر حسین موسوی متذکر شد که مردم از چنین جنایت‌هایی نخواهند گذشت و کشور نمی‌تواند تبدیل به یک زندان شود که 70 میلیون نفر در آن زندانی شوند.
وی در ادامه سخنانش افزود:" غافلگیری دیگری که برای آقایان اتفاق افتاد این بود که تصور می‌کردند با چند حرکت بعد از 22 خرداد مردم به خانه‌های خود بازخواهند گشت اما همین که ملتی با این گستردگی و با این همه هزینه‌های بسیار بیش از 40 روز در خیابانهاست نشان‌دهنده عمق این جریان است؛ بعد آقایان ذهنیتشان را داده‌اند به اینکه دو گروه خارج کشور بودند و تماس با سفارتخانه موضوع را حل می‌کند، اینها تصور می‌کردند که احزاب این جریان را هدایت می‌کنند برای همین شخصیت‌ها و سران احزاب را دستگیر کردند و تمام تلاش خود را برای اعتراف‌گیری به کار بردند".

در این زمینه میر حسین موسوی تلاش های دولت حاکم را برای سرکوب جنبش اعتراضی بی ثمر دانست چرا که به گفته وی حرکت مردم به شکل هرمی تنظیم نشده است بلکه به صورت یک شبکه گسترده در حال سیر بود که به همه خانواده‌ها نفوذ کرده بود و راز بقای این نهضت هم همین است و هر حرکتی در آینده هم باید به این سمت برود که نمی‌شود یک حرکت گسترده مردمی را در قالب یک تشکل کلاسیک مختصر کرد و کاهش داد.
میر حسین موسوی در پایان سخنانش تأیید کرد که:" مردم متوجه شدند که یک دروغ بزرگ پشت این جریانات هست که این همان ساختارشکنی و روی گرداندن از قانون اساسی و همه آرمان‌ها و ایده‌آل‌هایی بود که نظام ما و مردم به آن پایبند بودند. الان هم نظام هیچ چاره‌ای ندارد که به آنها (آرمان‌ها، ساختارها و قانون اساسی) بازگردد و به نظر من اگر برنگردد مردم آن را برخواهند گرداند و مردم خود از راهی که آمده‌اند باز نخواهند گشت" و خاطر نشان ساخت که: "نمی‌شود سر مردم را شیره مالید".

اسلام و آزادی

مقاله ای به قلم نیکولا باوارز اقتصاددان، در روزنامۀ فیگارو بیست و هفتم ژوئیه 2009
سی سال پس از انقلاب، بار دیگر بدنبال تقلب انتخاباتی گسترده جهت پیروزی محمود احمدی نژاد ، ایران شاهد خیزش جدیدی است.
نیکولا باوارز در فیگارو با این مقدمه، به ذکر چهار مقطع تاریخ جمهوری اسلامی ایران می پردازد: تشکیل دولت جمهوری اسلامی، جنگ ایران و عراق، باز شدن فضای اجتماعی وبرقراری لیبرالیسم اقتصادی با بروی کار آمدن محمد خاتمی و بالاخره رادیکالیسم مذهبی، ملی گرائی و ضدیت با غرب که در دوران مدیریت محمود احمدی نژاد شتاب رشد یابنده داشت.
بدنبال این تقسیم بندی، نیکولا باوارز می نویسد، هدف افراطیون تغییر مسیر جمهوری اسلامی بسمت برقراری کنترل کامل مذهبیون در زمینه های اقتصادی و اجتماعی است. آنان با نفوذ سپاه در بخش های مختلف اقتصادی و اجتماعی ، قدرت سیاسی پاسداران انقلاب را تقویت کردند. در عرصۀ داخلی نیز دانشجویان و اقلیت های قومی و مذهبی را بشدت سرکوب کردند. در عرصۀ بین المللی هم ایران در رأس مبارزه با آمریکا و اسرائیل قرار گرفت واز نظر استراتژیک، شاهد دستیابی ایران به ساخت موشک و ماهواره بودیم.
نیکولا باوارز در ارتباط با خیزش و اعتراض های مردمی، می نویسد اگرچه شورش مردم بواسطۀ شدت سرکوب درحال حاضر منجر به سرنگونی رژیم ملایان نمی شود، اما مشروعیت دولت و رهبران را به سؤال کشیده است.
وی سه نکته را در این حرکت مردمی قابل توجه می بیند: نخست اینکه علیرغم دستگیری و کشتار مخالفان، اعتراض ها ادامه دارد. بعلاوه آنکه مذهبیون خود دچار چند دستگی و اختلاف نظر شده اند و بالاخره اینکه رژیم در دامی که خود گسترده بود افتاده است و اعتراضات سیاسی به اعتراض های مذهبی علیه افراطیون تبدیل شده است.
در بخشی دیگر نیکولا باوارز می نویسد جنبش کنونی می تواند یک انقلاب باشد زیرا چهرۀ واقعی رژیم ایران را برملا می کند و این جنبش حامل پروژه ایست که اسلام و آزادی را با هم پیوند دهد. به نظر وی جمهوری اسلامی تنها نامی از جمهوریت و اسلام دارد و اکنون آشکارا دیکتاتوری خود را نشان داده و بر پایۀ فساد و زورمندی پاسداران پا برجا مانده است.
بنا بر تحلیل وی دستگاه سرکوب آرام نمی شود و افراطیون و پاسداران انقلاب، از امتیازات خود دست نخواهند کشید. او در بررسی راههای پیش رو، امکان های مختلف را مرور می کند. گزینۀ نظامی از سوی غرب از نظروی درحال حاضر منتفی است زیرا به نفع رهبران کنونی تمام می شود. مدل چینی، یعنی استبداد سیاسی برای توسعۀ اقتصادی نیز بواسطۀ مشکلات اقتصادی ایران با غرب امکان پذیر نیست. در نتیجه به آنجا می رسد که تنها راه برون رفت مردم ایران پاسخگوئی خشونت دیکتاتور با خشونت بیشترآنها ست.
باوارز بر این نظر است که هرچه شدت و زمان ناآرامی ها افزایش یابد ایران ضعیف تر می شود و قدرت او در منطقه و متحدانش ازجمله در میان حماس و حزب الله کمتر می شود. به نظر او این امر اگرچه در کوتاه مدت، امر گفتگو با ایران را عقب می اندازد اما در نهایت به نفع اوباما تمام می شود.
این تحلیلگر می نویسد، راه حل جنگ کمتر از هر زمان مؤثراست و غرب باید اکنون بصورت غیر مستقیم، بخصوص در زمینۀ ارتباطات و رساندن اطلاعات و شبکه های ارتباطاتی به ایرانیان کمک کند.
باوارز بر قابلیت های جنبش مردمی انگشت می گذارد و آنرا انقلابی برای آزادی می داند و معتقد است این آزادیخواهی حتی اگر به مدل غرب نباشد، تأثیر قابل ملاحظه ای در جهان دارد.
او می نویسد انقلاب ایرانی ها می تواند ابعاد تاریخی به خود بگیرد و اولین سنگ بنای آشتی اسلام با مدرنیته و آزادی باشد، به همۀ وفاداران اسلام نشان دهد که با آگاهی می توان بر دیکتاتوری و فساد غلبه کرد و به غربی ها بفهماند که حقوق سیاسی با زور منتقل نمی شود بلکه در درون خود آنها شکل می گیرد. خیزش مردمی ایران ثابت می کند که بالا ترازهمۀ قالب ها، آزادی یک ارزش جهانی است و بعضی اوقات برای کسب و حفظ آن باید جنگید.

مهدی کروبی : خود را برای اقدام های بعدی آماده کنید / باید به دنبال وحدت نیروها باشیم

سحام نیوز : دبیرکل حزب اعتمادملی بر وحدت نیروها و تداوم کار منسجم حزبی و تشکیلاتی اشاره کرد و گفت : " " نباید از شرایط سختی که پیش رویمان قرار گرفته است ناامید شویم بلکه باید در اندیشه حرکت باشیم زیرا ما یک حزب هستیم و هدف ما تنها شرکت در یک انتخابات نیست بلکه ما یک تشکیلاتی هستیم که باید در چارچوب نظام جمهوری اسلامی برای پیشبرد جریان اصلاحات به حرکت خود ادامه دهیم ."
---
دبیرکل حزب اعتمادملی بر وحدت نیروها و تداوم کار منسجم حزبی و تشکیلاتی اشاره کرد و گفت : " " نباید از شرایط سختی که پیش رویمان قرار گرفته است ناامید شویم بلکه باید در اندیشه حرکت باشیم زیرا ما یک حزب هستیم و هدف ما تنها شرکت در یک انتخابات نیست بلکه ما یک تشکیلاتی هستیم که باید در چارچوب نظام جمهوری اسلامی برای پیشبرد جریان اصلاحات به حرکت خود ادامه دهیم ."مهدی کروبی در جمع اعضای شورای مرکزی حزب اعتمادملی در اعتراض به حوادثی که پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم روی داد تاکید کرد : " پس از انتخابات دهم حوادث ناگواری روی داد که پس از پیروزی انقلاب تازگی داشت رفتارهایی صورت گرفت که در شان ملت فهیم و با شعور ایران نبود چرا که این مردم تنها به نتیجه انتخاباتی اعتراض داشتند که ان را مشروع نمی دانستند و دولت برآمده از ان را قبول نداشتند ولی آیا باید با گلوله به اعتراضات انها پاسخ داده می شد . "وی خطاب به اعضای حزب خود گفت : " وقتی در یک انتخابات چنین حوادثی روی داه است نمی توان سکوت کرده و عقب نشینی کرد بنابراین باید به مصمم تر از گذشته به راهمان ادامه دهیم و کار حزبی را منسج تر از گذشته پیگیری کنیم . " مهدی کروبی با اشاره به تعرضاتی که به روحانیت صورت گرفته است گفت : " این روزها کسانی که حتی در عرصه انقلاب حضور نداشته اند به اهانت به برزگان و شخصیت هایی می پردازنند که از مبارزان این انقلاب و خدمتگزاران این نظام بوده اند و متاسفانه اکنون شاهد ان هستیم که به برخی مراجع عظام با تندی برخورد کرده و چهره ها و شخصیت هایی چون آقای هاشمی و ناطق نوری و عبدالله نوری را مورد تعرض قرار می دهند نباید اجازه دهیم چنین رفتارهایی تکرار شود." کروبی خطاب به همراهان حزبی خود گفت : " شما باید خود را برای اقدام های بعدی آماده کنید و در چارچوب نظام جمهوری اسلامی کارتان را انجام دهید و این را بدانید که کار سیاسی هزینه دارد ولی این هزنیه ها نباید موجب آن شود که کار را نیمه راه رها کنید . " کروبی افزود : " حوادث ناگواری که پس زا انتخابات روی داد در طول 30 سال پس از انقلاب تازگی داشت و البته موجب خدشه وارد شدن به نظام جمهوری اسلامی ایران شد . متاسفم از اینکه اکنون فرزندان شهید به اتهام دفاع از حق خودشان کتک می خورند و یا کسانی که جبهه رفته اند اکنون در زندان ها هستند . بنابراین نمی توان این گونه حوادث را دید و سکوت کرد بلکه باید فعال تر و جدی تر از گذشته به حرکت ادامه دهیم . " وی با تاکید بر اینکه اکنون وضعیت بدی بر اصلاح طلبان تحمیل شده است گفت : " اکنون سرنوشت بدی بر ما تحمیل شده و لی باید تنگناها را تحمل کنیم و روحیه خود را حفظ کنیم و به راهمان ادامه دهیم . " وی توضیح داد : " در چنین شرایطی که بر ما تحمیل شده است باید در اندیشه تقویت و حفظ و انسجام وحدت نیروها باشیم و البته وحدت حزبی خود را نیز حفظ کنیم . در این عرصه اگر انتقاداتی نیز نسبت به یکدیگر داریم باید با حفظ حرمت ها بیان شود چرا که اکنون روزهای سختی را پیش رو داریم که باید همه درکنار یکدیگر برای رسیدن به هدفمان حرکت کنیم . " کروبی توصیه کرد : " در این فضایی که پیش رویمان قرار گرفته است باید اخلاق سیاسی را رعایت کرده و هیچ گاه به تخریب یکدیگر روی نیاوریم بلکه باید تنها در اندیشه حفظ وحدت نیروها باشیم .کروبی همچنین گلایه هایی را از رسانه ملی داشت که بار دیگر اقدام به پخش گزینشی سخنان وی کرده بود . وی در این باره گفت : " ما معتقدیم که نتیجه انتخابات ریاست جمهوری دهم از قبل مهندسی شده بود و بنابراین این شرایط بر ما تحمیل شد ولی متاسفانه برخی از خبرگزاری ها و البته رسانه ملی با عدم رعایت اخلاق حرفه ای اقدام به پخش گزینشی سخنان بنده کرده اند به طوری که مفهوم ان به درستی منتقل نشده است . " وی تاکید کرد : " من در یک جسله حزبی سخنانی را مطرح کرده ام که منتشر شده است . در این جلسه در برابر سخنان و سوالاتی که همراهان حزبی در تحلیل حوادث انتخابات اخیر مطرح می کردند از نتیجه انتخاباتی که مهندسی شده است انتقاد و اعتراض کردم و گفتم که نتیجه این انتخابات مهندسی شده است وما دولت برآمده از ان را مشروع نمی دانیم ولی هرگز این موجب نمی شود که از راهی که می ریم کناره گیری و عقب نشینی کنیم و همواره در عرصه حضور داشته و انتقادات خود را مطرح می کنیم . " وی از همراهان حزبی خود درخواست کرد که تمام تلاش خود را برای پیشرفت کار حزبی خود به کار بندند .