۸ مرداد ۱۳۸۸

كودتا چيان را بشناسيم .


مرد آزاد : سرهنگ پاسدار سید عباس رسولی جانشین فرمانده عملیات ناحیه مقاومت بسیج مقداد، غرب تهران گفتنی است نامبرده از جمله افرادی می باشد که بعد از سرکوب و کشتار شهروندان تهرانی در منطقه غرب تهران و بخصوص خیابان آزادی در دوشنبه بیست و پنجم خرداد، در روز نهم تیرماه مورد تقدیر فرمانده سپاه محمد رسول الله (تهران بزرگ) سردار سرتیپ پاسدار عبدالله عراقی ( اینجا بخوانید) قرار گرفته است .در آخر از فرمانده محترم بسیج از آنجا که طبق بیاناتشان بسیج با مردمی که مردمی که ناراضی هستند برخورد نمی کند می خواهم که با این مزدور متخلف برخورد قاطعانه و یا بقول امام جمعه موقت تهران حجت السلام احمد خاتمی بیر حمانه برخورد نمایند !

حمله كودتا چيان به سوگواران در بهشت زهرا

ماموران دولت کودتا با حمله به عزاداران مراسم چهلم شهدای جنبش سبز و استفاده از گاز اشک‌آور، روی ژاندارمری شاه را هم سفید کردند. تنها گزارش‌هایی که فعلا در این باره منتشر شده، گزارش رادیو زمان و وب‌سایت بی بی سی فارسی است که در ادامه می‌خوانید.
بی بی سی در این باره نوشت: میرحسین موسوی و مهدی کروبی عصر پنجشنبه برای بزرگداشت یاد کشته شدگان حوادث اخیر تهران در بهشت زهرا حاضر شده اند اما مأموران پلیس برای آنها محدودیت ایجاد کرده اند.
خبرگزاری های بین المللی به نقل از شاهدان عینی از حضور آقای موسوی و آقای کروبی در بهشت زهرا خبر داده اند اما فرانس پرس نوشته است که مأموران پلیس برای آنها محدودیت ایجاد کرده اند.
شاهدان عینی می گویند که آقای موسوی از اتومبیل خود خارج شده و کوشیده است که بر سر مزار ندا آقا سلطان، دختر جوانی که در جریان اعتراضات روز ۳۰ خرداد تهران کشته شد، حضور یابد.
اما مأموران پلیس ضد شورش فورا آقای موسوی را احاطه کرده اند و در حالی که صدها تن از عزاداران شعار "یا حسین، میر حسین" سر می دادند، او را به اتومبیلش باز گردانده اند.
به گفته شاهدان عینی، گروهی از عزاداران اتومبیل آقای موسوی را احاطه کرده اند و کوشیده اند مانع از رفتن آقای موسوی شوند، اما مأموران پلیس به زور راه را باز کرده اند تا اتومبیل از محل خارج شود.
همچنین شاهدان عینی به خبرگزاری فرانسه گفته اند که عده ای از عزاداران به سوی مأموران پلیس که مهدی کروبی را محاصره کرده بودند، سنگ پرتاب کرده اند.
خبرگزاران بین المللی گزارش داده اند که "صدها" یا "حدود هزار" نفر بر مزار ندا آقا سلطان گرد آمده اند و گاه شعارهایی علیه دولت آقای احمدی نژاد سر می دهند.
خبرگزاری فرانسه به نقل از شاهدان عینی نوشته است که پلیس با باتوم و کمربند با عزاداران برخورد کرده است.
خبرگزاری رویترز هم از بازداشت عده ای از عزاداران توسط نیروهای پلیس خبر می دهد.
پیش تر وکیل مهناز محمدی، مستندساز ایرانی از بازداشت او و جعفر پناهی در بهشت زهرای تهران خبر داده بود.
خانم محمدی و آقای پناهی صبح پنجشنبه به همراه تعداد دیگری از فیلمسازان و مستندسازان ایرانی برای گذاشتن گل بر مزار کشته شدگان حوادث اخیر به بهشت زهرا رفته بودند.

رادیو زمانه هم نوشت: میرحسین موسوی، امروز پنج‌شنبه دقایقی پس از ورود به گورستان بهشت زهرای تهران توسط نیروهای دولتی با اِعمال زور، از این محل اخراج شد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از شاهدان عینی، آقای موسوی، از کاندیداهای معترض انتخاباتی، موفق شده‌بود از اتوموبیل خود پیاده شده و خود را به سنگ مزار ندا آقاسلطان برساند. ولی به او اجازه تلاوت آیات قرآن داده نشد و پلیس ضد شورش با محاصره آقای موسوی وی را به اتوموبیلش بازگرداندند.
به گفته شاهدان عینی، چند صد نفر از سوگواران حاضر شعار «یا حسین میرحسین» سر دادند که با ضرب و شتم نیروهای دولتی مواجه شدند. بنا به گزارش‌های دریافتی صدها نفر در محل حضور دارند که در حدود ۴۰ نفر از ّآن‌ها از بامداد امروز با نمادهای سبز بر سر مزار ندا حضور داشتند.
بنا بر گزارش‌ها به هنگام برخورد نیروهای دولتی با میرحسین موسوی، سوگواران حاضر، نیز اتوموبیل موسوی را محاصره کردند تا مانع اخراج او از محل شوند. نیروهای مسلح سپس با اعمال فشار به جمعیت سعی در متفرق کردن آن‌ها داشتند. اتوموبیل میرحسین موسوی در همین حال از محل خارج شد. خبرهای دریافتی هم‌چنین از بازداشت تعدادی از سوگواران حکایت دارد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه تعداد نیروهای مسلح دولتی که در بهشت زهرا مستقر هستند بیش از ۱۵۰ نفر است.
امروز به مناسبت روز چهلم کشته شدن ندا آقاسلطان گروهی از معترضان در گورستان بهشت زهرا گرد هم آمده‌اند.
مهدی کروبی، دو نامزد معترض به نتیجه انتخابات و مادر ندا نیز قرار است امروز در بهشت زهرا بر سر مزار کشته‌شدگان حوادث اخیر یابند.
بیشتر کشته‌شدگان سرکوب‌های پس از انتخابات دهم ریاست جمهوری در گورستان ‏بهشت زهرا به خاک سپرده شده‌اند
شاهدان عینی می‌گویند که تمرکز استقرار نیروهای انتظامی به‌ویژه در اطراف گور ندا آقاسلطان است.
ندا آقاسلطان دختری بود که روز شنبه ۳۰ خرداد در طی سرکوب شدید اعتراضات خیابانی توسط نیروهای دولتی در منطقه کارگر شمالی به ضرب گلوله کشته شد.
تصاویر صحنه مرگ ندا که با تلفن همراه ضبط شد او را به نماد معترضان بدل کرده‌است.
بازداشت دو فیلم‌ساز
به گزارش تارنمای میدان زنان، دو تن از فیلم‌سازان ایرانی، مهناز محمدی و جعفر پناهی، در بهشت زهرا بازداشت شده‌اند.
این دو فیلمساز، صبح امروز برای گل گذاشتن بر سر مزار جانباختگان وقایع اخیر به بهشت زهرا رفته بودند که حدود ساعت ۲ بعد از ظهر، بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. هنوز هویت بازداشت‌کنندگان مشخص نشده‌است.
جعفر پناهی، فیلمساز معتبری است که تاکنون برای فیلم‌های متعدد خود از جمله «آفساید»، «بادکنک سفید»، «آینه» و ... جوایز بسیاری را از آن خود کرده‌است.
مهناز محمدی، فعال حقوق زنان نیز سال‌هاست به عنوان مستندساز فعالیت می‌کند. مستند «زنان بدون سایه» از برجسته‌ترین کارهای اوست که به خاطر آن در ایران و خارج از ایران جوایز زیادی دریافت کرده‌است. وی اخیرا به همراه رخشان بنی اعتماد، مستند «ما نیمی از جمعیت ایران هستیم» را درباره مطالبات زنان در انتخابات ریاست جمهوری ساخته‌است.
مراسم امروز بهشت زهرا در ادامه یک رشته حرکت‌های اعتراضی علیه نتایج اعلام شده انتخابات و سرکوب‌های پس از آن برگزار می‌شود.
دو نامزد ‏اصلاح‌طلب انتخابات اخیر ریاست جمهوری ایران ‏طی چند نوبت از وزارت کشور جمهوری اسلامی ‏تقاضای مجوز برای برگزاری تجمع کرده بودند که هر ‏بار با مخالفت مقامات روبرو شد. .

چرا به دولت نامشروع احمدي ن‍ژاد دولت كودتا مي گويند؟

مفهوم و پیشینه اصطلاح کودتا
در فرهنگ‌های لغت این اصطلاح سیاسی (Coup d'état) بدین صورت معنی شده است: سرنگونی دولت به شکل ناگهانی و با توسل به زور (معمولا با کمک نیروی نظامی). در دانشنامه انکارتا درباره کودتا نوشته شده : "پایین کشیدن دولت حاکم از سوی گروهی کوچک. کودتا گروهی کوچک از جمعیت را در بر می‌گیرد، که این گروه در بیشینه موارد افسران ارتش هستند. شریکان کودتا معمولا کنترل مراکز استراتژیک نیروهای نظامی و انتظامی را در دست گرفته و با برخی شخصیت های سیاسی غیرنظامی ائتلاف می‌کنند. در کودتاها رئیس کشور (head of state) کشته یا دستگیر و یا تبعید می‌گردد. برای سال های متداوم بیننده کودتاهای فراوانی در آمریکای لاتین بودیم. این رویداد همچنان در برخی از نقاط آفریقا دیده می‌شود."
داریوش آشوری در دانشنامه سیاسی خود، آن را "انتقال ناگهانی و قهر آمیز قدرت گروه حاکم به دست گروهی دیگر" می‌داند که از درون نظام حاکم برخاسته اند و رایج ترین صورت کودتاها را در جهان مدرن، قیام بر ضد دستگاه رهبری سیاسی از درون ارتش و دست به دست گشتن قدرت در میان آنها می‌داند.(1)
در تاريخ سياسي يك قرن اخير كودتاهاي فراواني به ثبت رسيده‏اند كودتاي الجزاير، كودتاي مصر، كودتاي عراق كودتاي 1299 و 28 مرداد ايران و در قاره‏هايي مانند آفريقا شكل‏گيري كودتا از شكل‏گيري يك دولت سريعتر بوده است. در فرهنگ سياسي دنيا كودتا داراي طبقه‏بندي خاصي است. كودتاها نيز مانند ساير پديده‏ها تعاريف و اشكال متفاوتي دارند. كودتاي آرام يا خزنده، سياه، مخملين و ... تعاريف مختلفي است كه از اين فرآيند شده است.
كودتا ماهيتي مردمي ندارد. در طول تاريخ نيز هيچ حركتي با نام كودتا شكل نگرفته است كه از پشتيباني مردمي برخوردار بوده باشد. در كودتا بخشي از قدرت داخلي يك حكومت مستقلاً و يا با تحريك بيگانگان نسبت به حركتي نظامي، خشونت‏بار و متكي بر اسلحه با خصوصيت ذاتي سرعت نسبت به براندازي يك حكومت و در دست گرفتن قدرت اقدام مي‏كند. از اين رو كودتا در اكثر موارد توسط قواي نظامي كشور صورت مي‏پذيرد. تاريخ تجربه تلخ كودتاهاي زيادي را با خود حمل مي‏كند. كودتاها به دليل غيرقانوني بودن و اتكاي به قدرت و زور غالباً بسيار خونين به ثبت رسيده‏اند که از آن جمله كودتاي شيلي را مي‏توان نام برد.(2)
اگر بخواهیم عناصر مشترک در تعریف کودتا را استخراج و صورت بندی نماییم، کودتا مشتمل بر این عناصر است:
خروج از مدارهای قانونی
ناگهانی و خلاف انتظار بودن
به کارگیری زور (قدرت نظامی) برای سرکوب مخالفان
فقدان مشروعیت سیاسی و حمایت مردمی
ائتلاف با نیروهای نظامی (ارتش)
کودتا اغلب با حمایت مستقیم یا غیرمستقیم قدرت های خارجی صورت می‌گیرد؛ اما حمایت خارجی در کودتا قاعده ی کلی نیست؛ نمونه هایی از کودتا وجود دارد که بدون پشتوانه قدرت خارجی صورت گرفته است که از آن جمله می‌توان به کودتای جمال عبدالناصر در مصر اشاره کرد.(3) فارغ از اینکه کودتا با حمایت مستقیم یا غیرمستقیم دولت های خارجی صورت گرفته باشد، به رسمیت شناخته شدن دولت کودتا در عرصه بین المللی، خواه ناخواه، پای قدرت های بیرونی را به مساله کودتا باز می‌کند. ممکن است که یک دولت کودتا به طور مستقیم با حمایت دولت های خارجی روی کار نیاید، اما به سبب سکوت این دولت ها در قبال کودتا یا به رسمیت شناختن دولت کودتا توسط آنها، دولت های خارجی نیز به حامیان غیرمستقیم کودتا بدل گردند.
کودتا در تاریخ معاصر ایران
تاریخ معاصر ایران در دو مقطع به طور مشخص وقوع کودتا را ثبت کرده است. نخستین مورد به کودتای رضاخان به کمک سید ضیاءالدین طباطبایی و نیروهای انگلیسی بازمی‌گردد؛ کودتایی که در نهایت منجر به سرنگونی سلسله قاجاریه و تاسیس رژیم پهلوی شد.(4) دومین مورد کودتای انگلیسی ـ آمریکایی 28 مرداد 1332 است که طی آن دولت ملی دکتر مصدق با به کارگیری قوای نظامی و با حمایت دولت های خارجی سرنگون شد و محمدرضاشاه را بار دیگر به دربار و سرلشگر زاهدی را به نخست وزیری رساند.(5)
در این دو کودتا نقش دولت های بیگانه در حمایت از دولت کودتا کاملاً روشن و غیرقابل چشم پوشی است؛ گرچه که زمینه های داخلی (نظیر از هم پاشیدگی و عدم تمرکز قدرت دولت در کودتای رضاخانی و تشتت در جبهه ملی در کودتای 28 مرداد) همواره به کمک کودتاچیان آمده است، اما در دو کودتای مذکور نقش نیروهای خارجی و قدرت نظامی بسیار پررنگ و محسوس است.
به کارگیری اصطلاح کودتا در سپهر سیاسی سی ساله اخیر، تنها در یک مقطع پررنگ بوده است؛ انتخابات مجلس هفتم که با رد صلاحیت بیش از دو هزار کاندیدای انتخابات و از جمله بیش از هشتاد تن از نمایندگان مجلس ششم همراه بود، از سوی برخی احزاب اصلاح طلب با عنوان «کودتای خزنده پارلمانی» نامیده شد. به عقیده این اصلاح طلبان، اقدام شورای نگهبان در ردصلاحیت گسترده کاندیداها عملاً به شرایطی انجامیده بود که بسیاری از حوزه های رای گیری قبلاً تکلیف شان توسط شورای نگهبان مشخص شده بود و رقابتی در آنها در کار نبود. مجلس هفتم از سوی بخش عمده ای از احزاب اصلاح طلب، مجلسی فرمایشی نام گرفت؛ این بخش از نیروهای سیاسی، تا مدت ها پس از تشکیل مجلس هفتم، از منتخبان این مجلس با عنوان «راه یافتگان» یاد می‌کردند و از به کارگیری عنوان «نماینده» در مورد این افراد خودداری می‌کردند.
با این حال به سبب شرایط انفعال سیاسی در جامعه ایران پس از این انتخابات، عنوان کودتای پارلمانی، مقبولیت عام نیافت و هویت یابی مجلس هفتم در مقابل دولت نهم (از جمله رای عدم اعتماد بی سابقه به برخی وزیران پیشنهادی احمدی نژاد برای دولت نهم) سبب شد که به تدریج نیروهای اصلاح طلب ماهیت کودتاگونه مجلس هفتم را مسکوت گذارند؛ گرچه که همواره بر فرمایشی بودن مجلس هفتم به بعد تاکید داشته اند.
اکنون با دو بحث مقدماتی فوق، ببینیم آیا می‌توان انتخابات 22 خردادماه 1388 در ایران را مصداق کودتا دانست یا خیر؟
سنجش اطلاق عنوان کودتا بر انتخابات 22 خردادماه 1388
کودتا نامیدن انتخابات خردادماه 1388 چه پایه ی تئوریکی می‌تواند داشته باشد؟ آیا حوادث پیش و پس از این انتخابات به گونه ای هستند که واجد عناصر مشترک کودتا که پیش از بیان شد، باشند؟ در این بخش نشان خواهیم داد که به چه دلایلی می‌توان از انتخابات خردادماه 1388 با عنوان کودتا نام برد:
1. خروج از مدارهای قانونی: انتخابات خرداد 1388 به لحاظ خروج نامزد حاکم و نهادهای مسئول مجری و ناظر انتخابات از مدارهای قانونی و حقوقی، در نوع خود بی نظیر است. مصادیق تخلفات قانونی دولت، شورای نگهبان، صدا و سیما و ... در امر فراهم کردن شرایط انتخاباتی و برگزاری انتخابات بارها توسط اصلاح طلبان بیان شده است که گزارش های کمیته صیانت از آرای مهندس موسوی (و به ویژه آخرین گزارش تفصیلی) نمایی روشن از اقدامات متعدد خلاف قانونی در این انتخابات را ترسیم می‌کند؛ تخلفات و تقلباتی که به لحاظ گستره و دامنه در حد خطاهای رایج سهوی نبوده و به روشنی حکایت از عزمی پیشین برای قبضه کردن قدرت خلاف میل اکثریت مردم دارد.
تبلیغات غیرقانونی با استفاده از منابع و امکانات دولتی و عمومی، تطمیع و خرید رأی، تخلفات و اعمال مجرمانه شخص آقای احمدی‌نژاد، سازماندهی یکپارچه و بسته وزارت کشور، ستاد انتخابات کشور و هیأت‌های اجرایی، نقض بی‌طرفی شورای نگهبان، هیأت نظارت و ناظران، همسو بودن مجری و ناظر انتخابات برای اولین بار، مداخله نظامیان در انتخابات، تقلب و تزویر در تعرفه‌ها و آراء، مهر‌های اضافی، اخلال و کارشکنی در زمینه حضور نمایندگان نامزدها در شعب اخذ رأی، کمبود تعرفه، تخلفات در جریان رأی‌گیری، وضعیت‌های صندوق‌های سیار، محدود کردن زمان رأی‌گیری و ممانعت غیرقانونی از اخذ رأی، شمارش و تجمیع آرا، شواهدی بر وجود برنامه‌ریزی مشخص برای اعلام نتایج مهندسی شده آراء و شواهد آماری تقلب تنها سرفصل های موارد تخلفات انتخاباتی 22 خرداد 1388 هستند که تفصیل آنها در گزارش کمیته صیانت از آرای مهندس موسوی آمده است.(6)
2. ناگهانی و خلاف انتظار بودن: فعال شدن گسترده لایه های خاموش مردم و مشارکت گسترده در انتخابات که حاکی از به میدان آمدن رای های خاموش برای مشارکت در این انتخابات بود، جملگی مسائلی بود که حکایت از پیروزی نامزدی غیر از نامزد حاکم داشت. ملاحظه شد که بر خلاف انتظار، وزارت کشور چگونه با اعتماد به نفس کامل به دخل و تصرف در آرای مردم پرداخته و مرتکب تخلفی چنان گسترده شد که هیچ کس تصور آن را نمی‌کرد. اعلام مشارکت 33 میلیون در ساعت 1 بامداد 23 خرداد و سپس اعلام مشارکت 39.5 میلیون در ظهر این روز و خطی بودن رشد آراء تنها دو مورد شاخص های دروغ گویی خلاف انتظار و بهت آفرین وزارت کشور در جریان اعلام نتایج شمارش آراء بود. با این حال ناگهانی بودن رویداد 22 خرداد 1388 تنها به دخل و تصرف گسترده در رای مردم محدود نمی‌گردد. حمله به ستادهای انتخاباتی در بعداز ظهر روز رای گیری و آغاز دستگیری گسترده فعالان سیاسی از جمله مسائل خلاف انتظاری بود که رنگ و بوی یک کودتای تمام عیار را به 22 خرداد 1388 می‌بخشید. این حجم دستگیری فعالان سیاسی در دو کودتای تاریخ معاصر ایران نیز کاملاً مشهود است. تهاجم غیرمترقبه توسط گارد ویژه پلیس به اعتراض مسالمت آمیز مردم در روز شنبه بعد از انتخابات در خیابان های اطراف وزارت کشور نیز از جمله عواملی بود که وضعیتی ناگهانی به فعل و انفعالات 22 خرداد بخشیده و شوکی سیاسی بر جامعه ایران وارد کرد.
3. به کارگیری زور (قدرت نظامی) برای سرکوب مخالفان: گرچه سرکوب و ضرب و شتم مخالفان در سی سال اخیر به سابقه نبوده است و مواجهات آنتاگونیستی سال های اولیه انقلاب، اعدام مخالفان در دهه ی شصت و در نهایت رویدادهایی نظیر 18 تیر 78 از این حیث در یک دسته قرار می‌گیرند، اما ورود این حجم نیروی نظامی و انتظامی و لباس شخصی به عرصه شهرهای بزرگ کشور نظیر تهران، اصفهان و شیراز در روزهای پس از انتخابات 22 خرداد 88 و سپس دستگیری، ضرب و جرح و کشتار مردمی که در تجمعات و راهپیمایی های مسالمت آمیز شرکت کرده و یا حتی در مواردی تنها عابران خیابان های محل تجمع بوده و قصد عزیمت به منزل خود را داشته اند، در طی سی سال اخیر بی سابقه بود. آنچه روشن است اینکه دولت و جریان حاکم با به کارگیری گسترده نیروهای نظامی و انتظامی قصد داشت اعتراض های مخالفان را فرونشاند؛ این نوع به کارگیری نیروی نظامی، تنها تداعی کننده شرایط کودتا و حکومت نظامی است.
4. فقدان مشروعیت سیاسی و حمایت مردمی: دولت آتی به عقیده اکثریت (یا حداقل به زعم جریان حاکم، بخش گسترده ای از مردم ایران شامل 14 میلیون نفر) فاقد مشروعیت سیاسی است. این فقدان مشروعیت از یک سو ناشی از تقلب در انتخابات و تصرف در آرای ملت برای ایجاد تغییر در نتیجه انتخابات، کنار زدن اکثریت و حاکم کردن اقلیت بر اکثریت است (فقدان مشروعیت سیاسی) و از سوی دیگر ناشی از برخورد خشونت بار و ظالمانه با اعتراضات مدنی مردم و کشتار و بر زمین ریختن خون بی گناهان (فقدان مشروعیت شرعی و قانونی به سبب تعدی به حقوق مردم و ظلم) است. از این حیث دولت آتی به مانند دولت های کودتاچی فاقد پایگاه مردمی است.
5. ائتلاف با نیروهای نظامی: جریانات انتخابات خردادماه تا حدود زیادی از مداخله گسترده نیروهای نظامی به ویژه سپاه و بسیج متاثر بوده است. برای نشان دادن این مساله ابتدا باید اشاره ای به پیشینه ارتباطات جریان حاکم با سپاه و بسیج داشته باشیم. چنانکه می‌دانیم در جریان انتخابات ریاست جمهوری نهم، مداخله گسترده نیروهای بسیج در جریان برگزاری انتخابات منجر به اعتراض شدید نامزدهای انتخاباتی شد. مصطفی معین و مهدی کروبی از جمله نامزدهایی بودند که اعتراض صریح خود به روند این مداخلات را طی نامه ها و بیانیه هایی اعلام کردند و هاشمی رفسنجانی نیز اعلام کرد که شکایت خود را به خدا واگذار می‌کند. در گزارش وزارت کشور دولت هشتم (به وزارت موسوی لاری) نیز اشاره ای به این مساله شده بود. از این اقدام نیروهای بسیج در جریان انتخابات، با عنوان «ورود حزب پادگانی به عرصه انتخابات» یاد شد. این مداخلات نیروهای نظامی در جریان انتخابات سبب شد که بسیاری از اصلاح طلبان نسبت به روند دخالت نظامیان در امور سیاسی مکرراً هشدار دهند. حتی نوه آقای خمینی (سیدحسن خمینی) در سال 87 در مصاحبه با هفته نامه شهروند صراحتاً نسبت به زاویه گرفتن نظام از هشدارهای آقای خمینی مبنی بر ممنوعیت دخالت نظامیان در عرصه سیاست سخن گفت. از سوی دیگر، مقارن با روی کار آمدن دولت نهم، فرآیند تقویت اقتصادی و سیاسی سپاه پاسداران که از زمان آغاز به کار مجلس هفتم کلید خورده بود با شدت و سرعت تمام تداوم یافت. سپردن اجرای قریب به اتفاق پروژه های عمرانی و خرد و کلان کشور به قرارگاه های سپاه و مقاومت بسیج، استفاده گسترده از فرماندهان سابق و لاحق سپاهی در پست های کلیدی و حساس از وزارت خانه ها گرفته تا استانداری ها و فرمانداری ها و در نهایت افزایش چند صد درصدی بودجه این نهادهای نظامی بخشی از تلاش های دولت نهم برای تقویت بنیه اقتصادی و سیاسی سپاه پاسداران بود. با این زمینه روشن است که سپاه پاسداران و نیروهای مقاومت بسیج موتلف و متحد استراتژیک دولت در حفظ قدرت سیاسی برای چهار سال آینده باشند. این مساله به روشنی تمام در سرکوب اعتراض های مردمی در روزهای پس از 22 خردادماه 1388 توسط نیروهای سپاه و بسیج رخ نمود. سپاه مسئول اصلی سرکوب اعتراضات بوده و برای این امر ماموریت ویژه داشت؛ به علاوه تمامی نیروهای پایگاه های مقاومت بسیج مساجد و سازمان ها و ادارات دولتی برای سرکوب اعتراض ها بسیج شدند. همچنین گفته می‌شود لباس شخصی هایی که مسئول کشتار مردم بی دفاع هستند و از جمله در حمله به کوی دانشگاه و مجتمع های مسکونی مشارکت داشته اند، توسط یکی از قرارگاه های سپاه پاسداران سازماندهی می‌شوند.
6. احتمال معامله با بیگانگان: یکی از ویژگی های غالب کودتاها، حمایت خارجی از دولت های کودتاگر است. چنانکه گفته شد، دو مورد کودتای تاریخ معاصر ایران نیز با حمایت مستقیم دولت های خارجی صورت گرفته است. در عصر جهانی شدن، دوره ی دخالت آشکار دولت های خارجی در تعیین یا تغییر حکومت کشورهای جهان سوم تقریباً به سر آمده و کمتر دیده می‌شود که طرح ریزی کودتا به شکلی که در دهه های پیشین دیده می‌شد به طور مستقیم توسط یک دولت خارجی صورت پذیرفته و عملیاتی شود. با این حال نوع مواجهه دولت های خارجی با یک دولت کودتاچی می‌تواند به عاملی تعیین کننده بدل گردد. تجربه دهه های اخیر نشان داده که دولت های خارجی بر حسب اصل منافع ملی که اصل حاکم بر مناسبات بین المللی است در نهایت ناگزیر از به رسمیت شناختن دولت های کودتایی هستند که نمونه بارز آن دولت کودتای نظامی ژنرال پرویز مشرف در پاکستان در سال 1999 بود. با این حال بین به رسمیت شناختن و مشروع دانستن تفاوت ظریفی وجود دارد. در مورد انتخابات 22 خردادماه 1388 در حالی که دولت های آمریکا و کشورهای اروپایی، با ابراز تردید نسبت به وقایع پساانتخاباتی سخن گفته اند، دو دولت بزرگ روسیه و چین، دولت جدید را به رسمیت شناخته اند و این امر با توجه به معاملات و معادلات منطقه ای و بین المللی ایران با این کشورها تاحدودی قابل انتظار بود. دولت روسیه و چین دارای مبادلات تجاری و استراتژیک گسترده ای با حکومت ایران هستند که بی ثباتی در ایران به این معاملات آسیب می‌رساند. با این حال این امر انگیزه کافی برای حمایت از دولت کودتا نمی‌تواند باشد. آنچه طی سال های گذشته مشاهده شده، ارائه امتیازات گسترده ای به دولت های چین و روسیه بوده است که خطر از بین رفتن استقلال کشور به ازای در قدرت ماندن جریان حاکم کودتاگر را جدی می‌سازد. کالاهای چینی در حال حاضر ضربات گسترده ای به تولید ملی ایران وارد آورده اند و از سوی دیگر قاچاق گسترده کالاهای چینی از مبادی نظامی و اسکله های غیرمجاز به معامله ای پرسود برای جریان حامی کودتا بدل شده که به دشواری می‌تواند از این منافع چشم پوشی کند. از سوی دیگر کاهش سهم ایران از دریای خزر به کمترین میزان خود در سال های پس از انقلاب (این سهم دو سال پیش طی اجلاسیه کشورهای حاشیه دریای خزر به 16 درصد کاهش یافت) و همچنین معاملات تسلیحاتی و موشکی و هسته ای با روسیه، ایران را به بازرای پرسود برای کشور روسیه بدل می‌کند. روشن است که دولت کودتا برای کسب اعتبار و وجهه بین المللی ناگزیر از دادن امتیازات بیشتری به کشورهای بیگانه است. این عوامل در مجموع به این نقطه ختم می‌شود که حتی اگر دخالت پیدا و پنهان روسیه در کودتای انتخاباتی 22 خرداد 1388 را نپذیریم(7)، حداقل با قاطعیت می‌توان گفت که دولت های روسیه و چین طی قراردادی نانوشته و در جهت حفظ منافع اقتصادی خود در ایران، با جریان کودتاچی همسو شده اند و به سرانجام رساندن کودتا یاری رسانده اند. این همسویی به شکل خیلی ساده معادل پیام تبریک شتابزده به دولت کودتا، سکوت در قبال کشتارهای صورت گرفته در جریان اعتراضات پساانتخاباتی و تغییر موازنه در نهادهای بین المللی (نظیر شورای امنیت سازمان ملل) به نفع دولت کودتا و اقدام علیه محکوم کردن بین المللی کشتارها و سرکوب ها است.
***
در بالا نشان دادیم که عناصر موجود در یک کودتا تا حدود زیادی در رویدادهای خرداد 1388 ایران دیده می‌شود؛ با این همه این رویدادها واجد تمام عناصر یک کودتای کلاسیک نیستند و به همین جهت اغلب از سوی نیروهای سیاسی اصلاح طلب از این رویداد با عنوان «کودتای مخملین» یاد شده است. یک نکته مهم در وقوع کودتا این است که طی آن قدرت جریان حاکم توسط یک اقلیت کودتاگر که فاقد پشتوانه مردمی است، تملک می‌شود. اما در مورد وقایع اخیر، دولت نهم خود هم جریان حاکم بود و هم جریان کودتاگر. در واقع جریان حاکم دولتی در انتخابات خرداد 88 با تقلب در انتخابات، مانع تشکیل دولت دارای پشتوانه مردمی و ملی شده است و از این حیث در واقع اقدامی پیش دستانه برای کسب قدرتی که هنوز در اختیارش قرار نگرفته است یا از دست دادن قدرت جاری خود، صورت داده است. بدین ترتیب، ماهیت کودتایی انتخابات خرداد 88 قابل مشاهده است: جریان اقلیت حاکم با تقلب در انتخابات مانع از به قدرت رسیدن نیروهای سیاسی دارای پشتوانه اکثریت شده است و این کار را از طریق پوشش های فریبکارانه و قانونی انجام داده است. در ظاهر امر مجریان و ناظران انتخابات دائماً بر صحت انتخابات تاکید می‌کنند و فی المثل مسائلی نظیر قطع سیستم پیامک در روز انتخابات را اقدامی غیرقانونی تلقی نمی‌کنند. به لحاظ ظاهری نیز، جریان متقلب در انتخابات، دستمایه های فراوانی برای قانونی نامیدن اقدامات خود در اختیار دارد. ولی حقیقت این است که دستاویز قرار دادن قانون برای توجیه اقدامات خلاف قانونی در نزد افکار عمومی جامعه ایران رنگ باخته و اعتماد عمومی به صحت و سلامت انتخابات خردادماه 1388 حتی به شهادت بسیاری از نمایندگان جناح حاکم (اصول گرایان) نیز مخدوش شده است.
استفاده از صفت «مخملین» در کنار عنوان کودتا از سوی برخی نیروهای سیاسی بر این امر اشعار دارد که کودتای صورت گرفته، نوعی کودتای پنهان و نامحسوس بوده که به جای به کارگیری زور و سرکوب و حمایت خارجی آشکار و عریان، از فریبکاری های به ظاهر قانونی و تهدید و تطمیع برای پیش بردن اهداف کودتاگری استفاده شده است؛ گرچه که استفاده مکرر و عریان از زور و سرکوب و کشتار مردم در روزهای پس از انتخابات و پس از مواجهه ی غیرمنتظره جریان کودتاگر با مقاومت مردمی، ماهیت سخت و عریان این کودتا را نیز به نمایش گذاشت.
با مقدمات فوق، و با مفروض گرفتن این امر که دولت دهم دولتی برآمده از یک کودتای انتخاباتی است، در بخش دوم این نوشتار با بازخوانی عملکرد پساکودتایی دو دولت برآمده از کودتا در تاریخ معاصر ایران (کودتای اسفند 1299 و کودتای 28 مرداد) تلاش می‌نماییم به ترسیم سیر احتمالی اقدامات دولت کودتایی دهم بپردازیم.

ترافيك سنگين در مسير بهشت زهرا

مسیرهای منتهی به بهشت زهرا به طول چند کیلومتر مملو از هزاران خودرویی است که برای ورود به بهشت زهرا صف کشیده اند . به گزارش واحد مرکزی خبر، این مسیرها از سحرگاه پنج شنبه با تراکم خودروها و ترافیک شدید همراه بوده است .
طالبی از کارشناسان مرکز کنترل ترافیک تهران با بیان اینکه ترافیک در مسیرهای منتهی به بهشت زهرا از ساعت پنج بامداد پنج شنبه آغاز شده است، گفت: هم اکنون در مسیر شمال به جنوب بزرگراه شهید نواب صفوی از میدان حق شناس تا انتهای این بزرگراه ودر ادامه، مسیر حدود 10 کیلومتری بزرگراه شهید تندگویان تا بهشت زهرا ترافیک سنگین است و خودروها به کندی حرکت می کنند .
وی افزود: ترافیک در مسیر شرق به غرب بزرگراه شهید تندگویان نیز پیش از میدان بهمن آغاز می شود .
این کارشناس مرکز کنترل ترافیک تهران با اشاره به گزارشهای دریافتی از ماموران راهنمایی و رانندگی مستقر در مسیرهای منتهی به بهشت زهرا گفت: مسیر غرب به شرق آزاد راه تهران - قم نیز از میدان جهاد تا حرم مطهر حضرت امام خمینی ( ره ) ترافیک سنگین است .
وی افزود: در مسیر شمال به جنوب جاده قدیم قم نیز ( مسیر شهرری به بهشت زهرا ) ترافیک سنگین است و حرکت خودروها به کندی انجام می شود .
طالبی با پیش بینی اینکه ترافیک در مسیرهای رفت تا ظهر امروز ادامه خواهد یافت، گفت : بعد از ظهر و هنگام بازگشت مراجعان از بهشت زهرا نیز در مسیر های مقابل ترافیک سنگین خواهد شد .
مردم ایران در آخرین پنج شنبه سال با حضور بر مزار شهیدان و درگذشتگان وقرائت فاتحه و غباروبی و عطر افشانی مزار آنان ، یاد ونام شهیدان را گرامی می دارند و برای درگذشتگان از خدای متعال طلب مغفرت می کنند .

صدها ایده اعتراضی برای روزهای تنفیذ و تحلیف

در پاسخ به فراخوان ایده‌های اعتراضی برای روزهای تنفیذ و تحلیف، صدها ایده برای ما ارسال شده که تلاش کردیم در سریع‌ترین زمان ممکن به جمع‌بندی و خلاصه کردن آنها بپردازیم. پیشنهادات برای بررسی آسان‌‌تر در چند سرفصل کلی طبقه‌بندی شده‌اند و در زیر هر سرفصل نیز سعی شده که ایده‌های پرطرفدارتر در ابتدا قرار گیرند. بدین ترتیب با حذف موارد مشترک یا مشابه تا حد ممکن و اشاره به عناوین کلی، به حدود 200 عنوان ایده رسیده‌ایم که در ادامه می‌بینید.

اگر ایده‌ای هست که از این فهرست جا افتاده و فکر می کنید طرح آن به تکمیل بحث‌ها کمک می‌کند، تنها تا صبح فردا (پنجشنبه) فرصت دارید و پس از آن ایده‌ها در مهلت بسیاری محدودی در سایت به بحث گذاشته خواهند شد. نیاز به تاکید نیست که هیچ‌یک از این ایده‌ها فعلا مورد تایید نیست و همه‌ی آنها برای باز شدن باب بحث منتشر شده‌اند.
از اینکه به خاطر حجم بالای پیام‌ها نتوانستیم به هیچ‌یک از ایمیل‌های ارسالی برای فراخوان، پاسخ دهیم و از دوستان تشکر کنیم، عذر می‌خواهیم. اگر ایده یا نکته‌ی خاصی دارید که در بین ایده‌های منتشر شده چیزی شبیه آن را نمی‌بینید، می‌توانید با ایمیل سایت تماس بگیرید. با این حال خواهشمندیم برای آنکه خواندن متن ایمیل‌ها دشوار و کند نشود، دوستان به طور بسیار خلاصه خبر یا نظر یا پیشنهاد خود را مطرح کنند و مؤکدا از ارسال ایمیل‌های پینگلیش پرهیز کنند.
همچنین از دوستانی که برای طراحی پوستر یا تهیه‌ی کلیپ با ما تماس گرفته‌اند، یا دوستانی که این قابلیت را دارند، درخواست می‌کنیم منتظر به نتیجه رسیدن این بحث‌ها نمانند و با توجه به فضای کلی ایده‌های مطرح شده، هرچه سریع‌تر دست به کار تولید آثار خود برای تنفیذ و تحلیف شوند. بدیهی است همانطور که در این مدت هم دیده‌اید، تنها آثاری قابلیت انتشار در سایت موج سبز آزادی را دارند که طبق تاکید مهندس موسوی، خلاقانه، امیدبخش، غیر ساختارشکنانه و مسالمت‌جویانه باشند.
از همه‌ی دوستان می‌خواهیم به محض اعلام شروع گفت‌وگو درباره‌ی ایده‌ها، در بحث‌ها شرکت کنند و توجه داشته باشند که برای جمع‌بندی نهایی ایده‌های مربوط به هفته بعد و روزهای تنفیذ و تحلیف، حداکثر تا پایان روز جمعه فرصت داریم. از دوستان می‌خواهیم از آن پس دیگر به ارسال ایده‌ها به ایمیل سایت نپردازند و صرفا در فضایی که برای بحث و نظرخواهی درباره‌ی ایده‌ها ایجاد شده، درباره‌ی آنها گفت‌وگو کنند. طراحان هر ایده می‌توانند در بخش نظرات درباره‌ی ایده‌ی خود توضیحات لازم را ارائه دهند و یا در برابر انتقادات از ایده‌ها دفاع کنند.
همچنین تلاش ما این است که اهم پیشنهادات و ایده‌های مطرح شده را در اختیار رهبران جنبش سبز نیز قرار دهیم.


پیشنهاد برای روزهای قبل از تنفیذ (9 تا 12 مرداد)

اعلام عزای عمومی به مدت یک هفته
پوشیدن لباس مشکی
آغاز یک اعتصاب سراسری در هفته دوم مرداد
پیشنهاد به موسوی برای اعلام عزای عمومی
روشن نگه داشتن چراغ خودروها در روزهای تنفیذ و تحلیف
همه‌جا از کلمات کودتا و رفراندوم و عکس شهدا استفاده کنیم
میرحسین موسوی بیانیه بدهد و دعوت به اعتصاب کند
شدت دادن به شعارها در پشت بام ها
اعلام مشخص وقت متفاوت و جدید برای الله اکبر گفتن در شهرستان ها و روستاها (زمان تنفیذ، زمان تحلیف و ساعت 9 شب این دو روز پیشنهاد شده) همچنین شعارهای یاحسین میرحسین یا مرگ بر دیکتاتور، بسته به فضای عمومی منطقه، پیشنهاد شده
شماره تلفن دفتر نمایندگان مجلس در سایت منتشر شود تا تماس بگیریم و امر به معروف کنیم
از سران اصلاحات بخواهیم یک دعوت مشخص داشته باشند برای تجمع اعتراضی در روز تحلیف و خودشان هم بیایند
افرادی که قصد همراهی با اعتراضات را دارند و به نخبگان سیاسی و فکری و مذهبی و علمی و هنری و ... دسترسی دارند، رایزنی کنند و از آنها بخواهند که از حرکت مردم اعلام حمایت کنند.
تماس با علمایی مثل آیت‌الله طاهری و آیت‌الله بیات و ... و درخواست از آنها برای حضور در جمع مردم معترض در دو روز سرنوشت‌ساز
تولید آهنگ‌های غم‌انگیز یا حماسی درباره‌ی دولت کودتایی
راه‌اندازی بخشی در سایت برای جمع‌آوری کلیپ‌های برگزیده درباره‌ی تنفیذ و تحلیف و علیه احمدی‌نژاد
از اول هفته، دستبندها و نمادهای سبز رو احیا کنیم و در به‌کارگیری آنها جرئت به خرج بدهیم
به دست گرفتن تسبیح های سبز در کل هفته
از اول هفته، تماس مکرر با روابط عمومی صدا و سیما و درخواست بازگشت به دامن ملت
موج سبز آزادی برای طراحی پوستر فراخوان بدهد و بهترین‌ها را در سایت بگذارد
فایل‌های pdf یک صفحه‌ای درست شود و در سایت گذاشته شود برای پرینت گرفتن
یک هفته تحریم هواپیما و قطار
تحریم یک هفته‌ای بانک‌ها و ادارات دولتی
تحریم نمایشگاههای تجاری توسط صاحبان مشاغل
رساندن سریع خبر ایده‌های اعتراضی به شهرستان‌ها از اول هفته
استفاده از پیامک برای اطلاع رسانی
تماس با همه برنامه‌های پخش زنده تلویزیون و رادیو و اعلام مخالفت با دولت کودتا
تحت فشار گذاشتن نمایندگان اقلیت برای اعلام اعتراض آنها در زمان تحلیف احمدی نژاد
نامه به اعضای خبرگان رهبری و درخواست از آنها برای تکذیب نامه‌ی جعلی
تماس تلفنی با دفاتر مراجع و علما و درخواست از آنها برای اعتراض (تلفن‌ها در آدرس picks.kodoom.com/454362)
از علما پیام تسلیت بگیریم برای استقرار دولت کودتا و مرگ جمهوریت، یا حداقل برای شهادت فرزندان میهن
نامگذاری هفته‌ی دوم مرداد به عنوان هفته‌ی سیاه یا هفته ننگ
تقاضا از گوگل برای تغییر لوگو در آن دو روز به رنگ‌های سبز و سرخ به نماد حمایت از مقاومت در ایران علیه کودتا
تهیه پوسترهای حاوی شعار علیه دولت کودتا و عکس شهدا و پخش آن در شهرها
ایجاد خاموشی در روزهای 12 و 13 و 14 مرداد رأس ساعت 9 شب
اعتصاب عمومی از یک هفته قبل از تنفیذ
ساختمان‌های بزرگ را رنگ سبز بزنیم
شعارنویسی در عابربانک‌ها و باجه‌های تلفن و غیره با ماژیک سبز
ارسال پیامک «احمدی نژاد رئیس‌جمهور من نیست، شما چطور؟»
گسترش شعارنویسی بر روی اسکناس‌ها
بیرون کشیدن پول از بانک‌های دولتی از ابتدای هفته
گسترش تبلیغات برای تحریم شرکت‌هایی که به صدا و سیما آگهی می‌دهند
فشار افکار عمومی بر همه مسئولان آزاده و غیر وابسته نظام برای عدم حضور در مراسم تنفیذ
سبز کردن خیابان‌ها و همه جای شهر paintirangreen.blogspot.com
بوق ممتد اتوموبیل‌ها در یک زمان مشخص در روز
تجمه در بازار هر شهر، تا بازارها عملا به اعتصاب کشیده شوند
لوگوی وبلاگ‌ها را سیاه کنیم یا یک نوار سیاه در گوشه صفحه وبلاگ‌ها بگذاریم
نوار سبز بالای وبلاگ‌ها: irangreen.net
بیرون نبردن خودروها در روزهای شنبه تا دوشنبه 10 تا 12 مرداد برای فلج کردن شهر
ریختن کاغذهای سبز در خیابان‌ها در زمان تجمعات یا حتی روزهای عادی
حضور در اولین بازی فوتبال در استادیوم آزادی (جمعه 9 مرداد تورنمنت چهار جانبه)
فریاد الله اکبر در ساعات غیر از شب در معابر عمومی و بر فراز پشت بام منازل
هک کردن همه سایتهای دولتی در آستانه تنفیذ و تحلیف، به خصوص توسط ایرانیان خارج از کشور
از هنرمندان، ورزشکاران، استادان دانشگاه و ... بخواهیم علیه استقرار دولت کودتا بیانیه بدهند
تحت فشار قرار دادن کسانی که ممکن است بخواهند در مراسم تنفیذ شرکت کنند
علامت تیک سبز یا وی (پیروزی) روی همه تابلوهای شهر حک شود
استفاده از شبنامه برای اطلاع رسانی
تجمعات برق‌آسا در روزهای قبل از تنفیذ و تحلیف
تظاهرات هر روزه در خیابان‌ها از آغاز هفته
تماس تلفنی با رفسنجانی، خاتمی، ناطق، حسن روحانی و ... برای اینکه بگوییم در مراسم تنفیذ و تحلیف شرکت نکنند
استفاده از فضای نسبتا امن BRT برای اعلام اعتراض در یک زمان مشخص
همه زنگ موبایل خود را الله اکبر کنند و آن را در مترو و اتوبوس به صدا درآورند
آویزان کردن کفش‌های رنگ شده به رنگ سبز در خیابان‌ها
اعلام تجمع در 10 نقطه تهران در ساعت 3 بعد از ظهر تمام روزهای هفته و عدم شرکت در آنها یا تنها شرکت در یک روز در یکی از آن محل‌ها با قرار اینترنتی چند ساعت قبل در سایت موج سبز آزادی
از ابتدای هفته گلدان‌هایی را با روبان سبز در خیابان ها بگذاریم
هر شب ساعت 9 طرح خاموشی اجرا شود
شکایت خانواده شهدا از/ به رهبری نظام
درخواست موضع‌گیری علیه کودتا در تماس با ایمیل سازمان‌های بین‌المللی و شخصیت‌های سیاسی و مذهبی
تولید فیلم و آهنگ و کلیپ با مضامین سیاسی و مذهبی و توزیع گسترده آنها به صورت سی‌دی و بلوتوث
با بازیگران سریال‌های خارجی تلویزیون (مخصوصا جومونگ) تماس بگیریم، فیلم فجایع اخیر را برایشان بفرستیم و بخواهیم موضع بگیرند و با مردم ایران اعلام همبستگی کنند
از آیت‌الله منتظری بخواهیم رای ملت به آقای موسوی را تایید و تنفیذ کند
از آقای موسوی بخواهیم برنامه حضور خود را در مجامع عمومی در طول هفته و خصوصا در شب نیمه شعبان اعلام کند
یک نفر از تک تک شهدا پوستر درست کند تا در سایت بزنید، زیرش هم بنویسد: به کدامین گناه کشته شدند؟
حضور در بازار تهران، از ظهر روز دوشنبه یا سه شنبه و ترغیب بازاریان برای پیوستن به اعتصاب
روزنامه‌نگاران شماره تلفن همراه نمایندگان اصولگرا را منتشر کنند تا از آنها بخواهیم مدافعان حقوق ملت باشند
بلوتوث‌هایی تولید و در مترو و بین مردم دست به دست شود
از آنجا که همه بانک‌‌های دولتی شاید ممکن نباشد، پول ها را در این هفته از یک بانک مشخص خارج کنیم تا ورشکست شود. پیشنهادم بانک ملی است.
هجرت عمومی به قم و تحلیف موسوی با حضور ملت
معرفی 50 مسجد در سراسر تهران و چند مسجد در هر شهرستان برای حضور در طول هفته برای آگاه‌سازی مردم و در نیمه شعبان برای مشارکت در جشن با سمت و سوی ضد کودتا

پیشنهاد برای صبح روز تنفیذ (13 مرداد)

نامگذاری روز تنفیذ به نام روز نحس، روز ننگ یا روز نکبت ملت ایران (مانند روز نکبت فلسطینیان)
راهپمایی همگانی با ماشین در مسیرهای از قبل تعیین شده
ایجاد ترافیک و بند آوردن خیابان‌ها در آن دو روز
زنجیره انسانی با عنوان پاسداشت آزادی به دور میدان آزادی تهران و میدان آزادی در همه شهرستان‌ها
عزای عمومی در روزهای 12 و 13 مرداد و آویختن پرچم سیاه جلوی خانه‌ها و مغازه‌ها و پارچه سیاه در کوچه‌ها
اعتصاب و نرفتن به سرکار در روزهای 12 و 13 مرداد
پخش صدای قرائت قرآن (اذا الشمس کورت عبدالباسط) در همه جای شهر و در زنگ موبایلها
در روز تنفیذ، حضور مردم در خیابان‌ها از 7 تا 10 صبح و از 5 تا 8 بعدازظهر
صبح دو روز تنفیذ و تحلیف با توجه به رادیو، در لحظه اعلام حکم تنفیذ یا آغاز سوگند احمدی‌نژاد، همه اتومبیل‌ها در خیابان‌ها ایست کنند
روزنامه‌ها در روزهای تنفیذ و تحلیف چاپ نشوند یا تیترهای تند اعتراضی داشته باشند
تجمع در همه کشورهای دنیا در برابر سفارت روسیه و اعتراض به کودتای روسی در ایران
پر کردن خیابان‌ها با استفاده از پوشال‌های سبز و کاغذ رنگی سبز
فرستادن بادکنک‌های سیاه به هوا
بستن نوار سبز به آنتن ماشین‌ها و افراشتن پرچم سبز بر سر در مغازه‌ها در آن دو روز
گسترش اعتراضات به همه جای تهران و تجمع در میادین دور از مرکز شهر
روزه سیاسی در روزهای تنفیذ و تحلیف
کسبه از این دو روز مغازه‌شان را به بهانه مسافرت تابستانی تعطیل کنند
طرح برگ خزان: در روز تنفیذ، عکس احمدی‌نژاد را به زمین بریزیم و زیر پا بگذاریم.
شناسایی شرکت کنندگان در جلسه تنفیذ به عنوان خائن به ملت
همه در روز تنفیذ در میدان آزادی تهران جمع شوند، از تهران و شهرستان‌ها
در زمان تنفیذ، حضور آقای موسوی و مردم در میدان آزادی و پیمان عمومی با موسوی برای ادامه حضور در صحنه
ماشین‌ها و مغازه‌ها در زمان تنفیذ و تحلیف رادیو قرآن را روشن و صدایش را بلند کنند
تحصن جلوی صدا و سیما در آن دو روز
تجمع در صبح روز تنفیذ در بازار تهران
راه‌اندازی کاروان ماشین با بوق ممتد و نشان‌های سبز
حضور در حرم امام در روز تنفیذ برای تایید موسوی و سپس حضور در بهشت زهرا برای تجدید پیمان با شهدا
تجمع در روز تنفیذ در برابر بیت رهبری
تحصن در حرم حضرت عبدالعظیم از صبح روز تنفیذ
خانه‌نشین شدن و خالی کردن شهر در روزهای تنفیذ و تحلیف
حضور در جلوی منزل موسوی و تقدیم حکم تنفیذ از سوی ملت به وی
همه در روز تنفیذ در میدان آزادی تهران جمع شوند، از تهران و شهرستان‌ها
نماز وحشت دسته‌جمعی در جایی خارج از شهرها در زمان تنفیذ
به هوا فرستادن یک میلیون بادکنک سبز در یکی از آن دو روز
اگر به طور ناگهانی قرار مراسم تنفیذ یا تحلیف عوض شد و عقب افتاد، برنامه ما تغییر نکند


پیشنهاد برای عصر روز تنفیذ و شب تحلیف

پیاده‌روی خانوادگی تهرانی‌ها در بعدازظهر روز تنفیذ (شب تحلیف) و قرار برای فردا در بهارستان
حضور سبزپوشان مشهدی در حرم امام رضا و سبزپوشان شیرازی در حافظیه، عصر روز تنفیذ و شب تحلیف
عصر روز تنفیذ حوض وسط پارک‌ها را به علامت استقرار خونین دولت کودتا، با جوهر سرخ رنگ کنیم
جشنواره‌ی بادبادک‌های سبز در یک زمان مشخص (عصر تنفیذ)
پاشیدن رنگ سبز به خیابان‌ها، مخصوصا خیابان‌های اطراف بهارستان
زنجیره‌ی انسانی در بعدازظهر روز دوازدهم به دور بهارستان
انداختن کیسه‌های پر از رنگ سبز در میدان بهارستان و دور مجلس که وقتی ماشین‌ها از رویش رد می‌شوند، بترکد
شب تحلیف، تجمع جلوی محل سکونت اکثر نمایندگان (برج اسکان) و شعار و درخواست از آنها برای عدم شرکت در مراسم فردا
استفاده از شیپورهای کاغذی در زمان الله اکبر گفتن در پشت بام
استفاده از منورهای سبز در شب‌های 13 و 14 مرداد و نیمه شعبان
به هوا فرستادن بادکنک‌های سبز در عصر روز تنفیذ
همراه کردن یک فرستنده کوچک اف ام موج ثابت با بادکنک برای دریافت شعارها با میکروفون و پخش آن از رادیو
بستن خیابان‌های اطراف بهارستان از عصر روز تنفیذ برای جلوگیری از تردد خودروها در صبح روز تحلیف
عصر روز تنفیذ حضور پرتعداد خودروها در مسیر اتوبانی چمران، حکیم، ستاری، همت برای قفل کردن شبکه‌ی بزرگراهی تهران
(عصر روز تنفیذ) فستیوال صدا: ایجاد سر و صدا در ساعت 7 شب با ترقه و وسایل دیگری که در چهارشنبه سوری به کار گرفته می‌شود
روزنامه‌ها اگر نتوانستند اعتصاب کنند یا از کودتا بنویسند، درباره دولت و تنفیذ و تحلیف هم چیزی ننویسند و تیتر بی‌ربط درباره‌ی آب و هوا بزنند
قطع برق با تدبیر و هماهنگی بیشتر در کل کشور در ساعت 9 آن شب
به جای تلاش برای قطع برق، در یک زمان مشخص همه چراغ خانه‌ها و مغازه‌ها را خاموش کنیم.
مردم از شب قبل از تحلیف در بهارستان بمانند برای استقبال از احمدی‌نژاد
نوشتن علامت‌های سبز در همه مسیرهای منتهی به بهارستان از شب قبل که فرصت پاک کردنش نباشد
همه در یک ساعت در یک اتاق آرام تمرکز کنند و به حکومت انرژی منفی بفرستند (نفرین شب تنفیذ)
تهیه شبرنگ سبز و استفاده از آن به همراه بادکنک در شب های 13 و 14 مرداد
استقبال از احمدی‌نژاد با خالی کردن چند کامیون کود در اطراف بهارستان در نیمه‌شب تحلیف
قطع سیم‌های آبی و قرمز چراغ های چهارراه ها تا به رنگ سبز درآیند!
کوبیدن بر طبل و سنج و قابلمه و ... و ایجاد سر و صدای زیاد در شب تحلیف
گوشی‌های تلفن ثابت را به مدت پنج دقیقه برداریم، تا سیستم های مخابرات دچار اختلال شود


پیشنهاد برای روز تحلیف (14 مرداد)

تجمع میلیونی در بهارستان از صبح روز تحلیف
زنجیره انسانی سکوت در خیابان‌های منتهی به بهارستان
حضور در خیابان‌ها از ساعات اول صبح، ساعت 6 یا 7 صبح
هجوم مردم در روز تحلیف از شهرستان‌ها به تهران و شرکت در تجمع بهارستان
در صورت پراکنده شدن از بهارستان، حرکت به سمت میدان شهدا و تجمع در آن
نامگذاری روز تنفیذ به عنوان روز نکبت (همانند فلسطینی‌ها) و روز تحلیف به عنوان روز مرگ جمهوریت
تاکید گسترده سایتها و وبلاگها بر روی این نکته که 14 مرداد روز حقوق بشر و کرامت انسانی هم هست
پخش قرآن از خانه‌ها و ماشین‌ها در آن دو روز
شعار بدهیم که نمایندگان به میان ملت بیایند
تماس گسترده با سایت پارلمان نیوز، بخواهیم نمایندگان به خواست ملت پاسخ مثبت بدهند و در زمان تحلیف ساکت ننشینند
دو شعار پیشنهادی: نه تنفیذ نه تحلیف ملت نمی‌پذیرد؛ دولت کودتا، استعفا استعفا
نگذاریم فضای بهارستان خشن شود، با استفاده از عروسک و صورتک و بادکنک و ... فضای بهارستان یا هرجای دیگر که جمع می‌شویم را کارناوالی و به یاد ماندنی کنیم.
پاشیدن رنگ سبز به محوطه جلوی در ورودی مجلس با تخم مرغ های سبز و گلوله‌های رنگی
به هوا فرستادن کبوترهای سبز رنگ
پرتاب گلوله‌های سبز حاوی رنگ روغن به خیابان‌ها
تهیه توپ پلاستیکی سبز و پرتاب آن به محوطه مجلس در روز تحلیف
پرتاب فلفل سبز به محوطه مجلس
استفاده از سوت در بهارستان و استادیوم
عروسک‌های دلقک‌واری از رئیس جمهور منتصب بسازیم و به بهارستان بیاوریم
حکم علما مبنی بر عدم مشروعیت دولت را پرینت بگیریم و در بهارستان به دست بگیریم
چاپ جمله معروف امام: من توی دهن این دولت می‌زنم، بر روی کاغذ و بالا گرفتن آن در روز تحلیف
عکس کریه احمدی‌نژاد با ضربدر بر روی آن در تجمعات این دو روز در دست معترضان باشد
حضور گسترده‌ی خودروها در خیابان‌ها و ایجاد ترافیک در روز تحلیف
چاپ و توزیع احادیثی از پیامبر اکرم در خصوص حاکمان جور
خیابان‌ها را با نوارهایی به رنگ سبز پر کنیم
بچه‌های هیئتی با پرچم های سبز یا حسین و یا ابوالفضل به بهارستان بیایند
پلاکارد بنویسیم: تبریک خس و خاشاک به دشمن این خاک، احمدی نژاد
هیچ کس در روز تحلیف در خانه نماند و همه به خیابان‌ها بیایند، با با ماشین یا در اطراف مجلس و یا هرجا که هستند با هم بحث و گفتگو کنند و دولت کودتا را رسوا کنند
از صبح نشستن در مقابل مجلس (بهارستان) روی زمین و در سکوت کامل، ممانعت از ورود افراد به درون مجلس
از صبح روز تحلیف، نشستن در کف خیابان‌های منتهی به بهارستان (از پل چوبی تا پایین و از میدان استقلال تا میدان شهدا)
اهدای گل سرخ به ماموران پلیس و لباس شخصی و تبریک انتصاب احمدی نژاد به آنها
به برق زدن اتوها در لحظه سوگند خوردن احمدی نژاد (در صورت پخش زنده)
حتی اگر مغازه‌ها امکان تعطیلی ندارند، در دو لحظه‌ی تنفیذ و تحلیف کرکره‌های خود را برای دقایقی پایین بکشند
ادامه‌ی تجمعات در عصر روز تحلیف در 10 نقطه تهران و میدان‌های مشخصی در همه شهرستان‌ها
دعا برای آزادی ایران و آرامش جهان در ساعت 9 شب روز 14 مرداد
در روز تحلیف در بهارستان بادکنک‌‌ها و کبوترهای سبز به هوا بفرستیم
تبدیل تجمع بهارستان به رفراندوم میلیونی در خیابان
استفاده از سرود برخیزید ای شهیدان راه خدا در تجمع تحلیف
پخش خرما و حلوا و در دست داشتن گل رز زرد، گل میخک و گلایول سفید با روبان مشکی در روز تحلیف
قرآن به سر گرفتن در روز تحلیف در بهارستان
پوشیدن کفن‌های سبز رنگ مزین به آیات قرآن
اعلام تشکیل کابینه توسط آقای موسوی
زنجیره انسانی در روز تحلیف در یک خیابان مهم شهر مثل آزادی
طراحی و هوا کردن بالن‌های کوچک سبز با عکس موسوی یا یک شعار
نماز جماعت در خیابان‌های مهم و مسدود کردن خیابان‌ها
اعلام تشکیل کابینه سایه به عنوان دولت سبز امید توسط مهندس موسوی
تجمع جلوی منزل میرحسین موسوی در روز تحلیف


پیشنهاد برای نیمه شعبان
نیمه شعبان را تبدیل کنیم به روز سبز شدن ایران
در چراغانی‌های نیمه شعبان فقط از چراغ سبز رنگ استفاده کنیم
پخش شربت و شیرینی سبز رنگ (با افزودنی‌های مجاز و باقلوای سبز یزدی) در روز نیمه شعبان در خیابانها و محله‌ها
مشهدی‌ها در حرم امام رضا دعای خلاصی اسرا بخوانند، شیرازی‌ها در شاهچراغ و بقیه در امامزاده‌های مهم هر شهر
برگزاری دعای کمیل توسط احزاب و گروههای رسمی در همه‌ی شهرها همانند سه تجربه‌ی اخیر در تهران
شکلات و شیرینی را با نمادهای سبز و تراکت‌های ضد کودتا بسته‌بندی و توزیع کنیم
روز نیمه شعبان به درخت‌ها نوار سبز ببندیم و تراکت‌های سبز در خیابان‌ها بریزیم
یک قرار جمعی در شب نیمه شعبان (عصر روز 15 مرداد، فردای روز تحلیف)
حضور گسترده در مسجد جمکران، با توجه به پخش زنده تلویزیونی و سخنرانی مراجع در آنجا
نیمه شعبان سبزپوشان در امامزاده صالح تجریش جمع شوند
پوشیدن لباس سبز در روز نیمه شعبان
تحریم جشن نیمه شعبان و سیاه پوش ماندن در آن روز
تجمع و عزاداری جلوی زندان اوین
اجرای طرح خاموشی سبز همزمان با چراغانی نیمه شعبان
روز پنجشنبه نباید عزا بگیریم، باید شاد باشیم که توانستیم دولت کودتا را رسوا کنیم
چه کسی جرئت دارد به لامپ‌های سبز چراغانی امام زمان حمله کند؟
راه‌اندازی کارناوال‌های شادی به بهانه نیمه شعبان و سر دادن شعار الله اکبر و شعارهایی علیه دولت کودتا و استفاده ابزاری حاکمان از دین و امام زمان.


پیشنهاد برای روزهای بعد

ادامه تجمعات سکوت و ایجاد ازدحام در نقاط خاص شهر در روزهای بعد از تحلیف
برگزاری دعای کمیل در مساجد و تکایا برای آزادی زندانیان
روزنامه‌نگاران تشویق شوند به اعتصاب در روز خبرنگار
روز 17 مرداد تجمع جلوی اوین برای آزادی خبرنگاران زندانی
روزنامه‌ها در روز شنبه 17 مرداد در اعتراض به سرکوب مردم معترض به انتخابات چاپ نشوند
روز 28 مرداد تجمع در نقاط اصلی شهر (ونک، ولیعصر، هفت تیر، امام حسین، فاطمی، پارک دانشجو، آزادی)
تجمع در روز 17 شهریور در میدان شهدا
راهپیمایی در مسیر متفاوت با اعلام رسمی در روز قدس (با شعار نفی خشونت در همه جا)
پیاده روی سراسری در تمام کشور هر هفته روزهای جمعه ساعت 10 تا 11 صبح


پیشنهادهای متفرقه

برنامه ویژه‌ای برای دیدار عمومی با زندانیانی که آزاد می‌شوند، ترتیب دهیم.
تهیه یک سی دی مثل نود سیاسی از همه اتفاقات بعد از انتخابات
تحریم پیامک اصلا درست نیست. باید از آن استفاده کنیم برای اطلاع رسانی
تهیه CD حاوی مواضع علما و سران اصلاحات و فیلم‌های منتشر شده در خصوص کشتارها
ساختن بازی‌های فلش و بازی برای موبایل درباره رئیس دولت کودتا
تولید ویروس کامپیوتری بی‌خطر و بی‌ضرر با نمادها و شعارهای جنبش سبز
آقایان موسوی و کروبی از طریق این سایت برای مردم پیام زنده‌ی ویدئویی بفرستند
حضور در نماز جمعه های بعدی و نه فقط نماز جمعه هاشمی
سفارش خودروهایی با رنگ سبز به کارخانجات خودروسازی و پیگیر بودن برای آن
هرچه بیشتر عکس و فیلم از لباس شخصی‌ها بگیریم برای شناسایی و رسوایی آنها
حضور مستمر در استادیوم آزادی از آغاز فصل جدید لیگ فوتبال (15 مرداد)

شمس‌الواعظین:احمدی نژاد فاقد ثبات روانی، عقلانی و شخصیتی است.

ماشاء‌الله شمس الواعظین، مشاور مرکز مطالعات راهبردی خاورمیانه در تهران شامگاه دوشنبه 27-7-2009، در گفتگو با برنامه پرطرفدار "پانوراما" در کانال العربیه، گفت که محمود احمدی‌نژاد بحران کنونی را در کابینه خود به راه انداخته است تا اذهان عمومی را از بحران اصلی بوجود آمده پس از انتخابات منحرف کند. او ثبات روانی و شخصیتی و عقلانی ندارد.
---
شمس‌الواعظین در پاسخ به سؤال مجری برنامه، خانم منتهی الرمحی که پرسید، بسیاری از ناظران امور ایران این سؤال برایشان مطرح است که آیا احمدی نژاد واقعا با یک بحران دست به گریبان است، یا اینکه برای منحرف کردن اذهان عمومی از بحران واقعی با اصلاح طلبان و حوادث پس از انتخابات چنین تظاهر می کند، گفت: احمدی نژاد با تکیه بر ارگانی که از وی پشتیبانی می‌کند، دست به ایجاد بحران‌های ساختگی می‌زند، تا بدین ترتیب بتواند اذهان را از بحران واقعی ناشی از انتخابات ریاست جمهوری به سوی یک بحران ساختگی منحرف کند، براین اساس به برخی اقدامات و حتی رفتارهای متضاد روی آورده است .احمدی‌نژاد گاهی با استناد به پایگاه اجتماعی خود که به اعتقاد وی منبعث از قدرت است به مواجه با پارلمان می‌پردازد، و گاهی نیز علیه اعضای دولت خود موضع‌گیری می‌کند، بخصوص اقدام اخیر وی برضد دو تن از وزیران کابینه‌اش که اتفاقا از اعضای بسیار مهم دولت هستند، در این راستا می‌باشد .شمس‌الواعظین در ادامه افزود: احمدی‌نژاد، وزیر اطلاعات را متهم به آن کرد که در رویدادهای پس از انتخابات به طور ناموفق عمل کرده است و در نتیجه اژه‌ای را از کار برکنار کرد، وزیر فرهنگ و ارشاد نیز متهم به ناتوانی شده است زیرا نتوانسته است نظر شمار بیشتری از هنرمندان و فرهنگی‌ها را برای حمایت از محمود احمدی‌نژاد جلب کند، زیرا روشنفکران در انتخابات از میرحسین موسوی حمایت کردند، به همین دلیل برای سرکوب مخالفان خود در دولت، پیش از سرکوب مخالفان در خارج از دولت اقدام کرده است، احمدی‌نژاد برای انحراف اذهان عمومی از اصلاح‌طلبان و بحران اصلی، سعی دارد تفسیر دگرگونی ارایه دهد زیرا حتی در داخل اردوگاه خود نیز تنها و یا بسیار ضعیف است، به همین علت چنین بحران‌هایی در نتیجه عملکرد احمدی‌نژاد و سیاست‌های وی درمیان محافظه‌کاران میانه‌رو بروز کرده است.شمس‌الواعظین درباره مواضع رئیس پارلمان ایران در قبال رئیس‌جمهور ایران گفت : علی لاریجانی رئیس پارلمان برغم اینکه نسبت به حمایت آیت‌الله علی خامنه‌ای وسپاه پاسداران از احمدی‌نژاد مطلع بود با این همه تقریبا موضع گیری شجاعانه ای در برابر احمدی نژاد اتخاذ کرد، با آنکه رئیس پارلمان عضو موسسه نظامی بوده است، ولیکن انسان میانه‌روی است و سیاست‌های انعطاف‌پذیری در برابر جامعه بین‌المللی و گفتگو با گروه پنج بعلاوه یک داشت، لذا علل این بحران را چنین می‌توان تفسیر کرد که ناشی از غرور برخاسته از پشتوانه مردمی است که احمدی‌نژاد تصور می‌کند از آن برخوردار است.در پاسخ به این سؤال مجری برنامه مبنی بر اینکه آیا برخورد با پارلمان به سود احمدی نژاد خواهد بود، و آیا پارلمان نمی‌تواند دولت آینده وی را با مشکل روبرو کند؟ شمس الواعظین گفت: مشکل و تناقض در اینجا است، زیرا احمدی‌نژاد به لحاظ روانی و حتی عقلانی شخصیت باثباتی ندارد، در تهران شایع است که رئیس جمهوری ایران در رفتارها و عملکردهای خود رفتارهای منسجمی ندارد، برای نمونه مساله ملوانان انگلیسی را مثال می‌زنم، زمانی که آنان را بازداشت کردند به طوری که رسما اعلام شد آنان محاکمه خواهند شد، اما در نهایت کار با بدرقه رسمی احمدی‌نژاد و با دادن هدایا و کت و شلوار آزاد شدند، چنین رفتاری را در کلیه موضع‌گیری‌های او در برخورد با دولت، پارلمان، افکارعمومی و حتی در برابر رقبای انتخاباتی‌اش می‌توان مشاهده کرد، تناقضی که در اینجا نمایان می‌شود، این است که آیا پارلمان قدرت آن را دارد به عدم صلاحیت احمدی‌نژاد رای دهد، باید اذعان نمود که پارلمان می‌تواند با یک اشاره رهبری این کار را بکند، چرا که پارلمان نیز نسبت به رفتارهای احمدی‌نژاد در زمینه های مختلف ناراضی می‌باشد، اما آیت‌الله علی خامنه‌ای مواضع احمدی‌نژاد را به مواضع خودش نزدیک می‌داند و معتقد است که این دولت از بهترین دولت‌های تاریخ معاصر ایران است، آیت الله خامنه‌ای در این باره به صراحت سخن گفته است، زیرا که بر این باور است که پس از انقلاب این دولت، نزدیک‌ترین دولت به مواضع رهبری را دارد، دراوایل انقلاب پیش از اینکه قانون اساسی اصلاح شود، آیت‌الله علی خامنه‌ای رئیس‌جمهوری بود، اما اختیارات در دست میرحسین موسوی به عنوان نخست وزیر قرار داشت، پس از آن هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور شد که تصمیم‌ها را خود اتخاذ می کرد، و همه چیز در دست وی و به دور از دخالت‌های رهبری صورت می‌گرفت.این کارشناس امور ایران افزود: رهبری قبلا برای رئیس جمهور شدن ناطق نوری تلاش کرده بود، اما انقلاب صامت، محمد خاتمی را برای مدت هشت سال انتخاب کرد و رهبری از آنچه برای ایران مناسب می دید دور شد، پس از آن بود که موسسه نظامی پا به عرصه سیاست گذاشت و احمدی‌نژاد را روی کار آورد.

نامه آيت الله طاهري به هاشمي

بسمه تعالی
حضور محترم آیت‌الله آقای هاشمی رفسنجانی (زید عزه العالی)
با سلام و تحیت و آرزوی توفیق و سلامتی برای جنابعالی كه بحق از ذخائز انقلاب و روحانیت و از یاوران با سابقه و موثر نهضت و حضرت امام رحمه الله می باشید. لازم می دانم از مواضع و سخنان روشنگر و تاریخی جنابعالی در نماز جمعه تهران كه بارقه ای از امید در دلهای نگران مردم دمید تشكر و سپاسگزاری نمایم. قطعاًً این مواضع روحیه مقاومت و پایداری در مقابل انجرافات و بدعتهای خطرناك موجود را در همه تقویت و مضاعف نمود.چنانچه مستحضرید شرایط بسیار خطیر و دردناك كنونی كه كیان و اسلام و كشور و جان و شرافت مردم را مورد آماج قرارداده است ناشی از فاصله گرفتن عده ای زیاده و قانون گریز از مبانی و اهداف انقلاب و اسلام می باشد كه در صورت بی‌توجهی به عواقت آن آثار سود و غیر قابل جبرانی برای انقلاب و كشور عزیز به ارمغان خواهد آورد.امام (ره) بارها وقوع چنین خطری را از این ناحیه پیش بینی می نمود و به زبان و قلم متذكر می‌شد اما متاسفانه وقتی هشدارهای آن پیر خردمند جدی گرفته شد كه فراگیری ظلم و انحراف كشور را مورد هجمه قرار داد و خسارات فراوانی بر پیكر مردم سالاری دینی و انقلاب اسلامی وارد نمود.در این برهه حساس روحانیت در آزمونی سخت قرار دارد. اگر نسبت به اعمال و رفتار غیرقانونی و ضد اسلامی این طایفه افزون طلب و دنیاپرست بی‌تفاوت و یا كم اثر باشیم قطعاً مورد مؤاخذه خداوند و معاقب قضاوت تاریخ و مردم خواهیم بود چرا كه مشروعیت همه اركان و افراد در این نظام تنها به عمل به شرع مقدس و فرامین الهی است.این روزها متعاقب انتخابات سیل دستگیری‌ها و تضییقات و رفتارهای خشونت بار ذهن هر انسان آزاده ای را متألم و مشغول نموده است. از حضرتعالی و همه نخبگان انتظار می رود برای پایان دادن به این فاجعه تدبیری اندیشیده و قبل از آن كه دامنه آن حیثیت نظام و روحانیت را مورد هجمه بیشتر قرار دهد نسبت به مهار آن اقدام گردد.والسلام علیكم و رحمه الله و بركاته
سید جلال الدین طاهری

مراسم رسمي يكي از شهداي جنبش سبز روز جمعه


مراسم چهلم داوود صدری یکی از شهدای حوادث 30 خرداد شهادت ساعت 16 روز جمعه 9 مردادماه در مسجد امام علی (ع) واقع در فاز 3 شهرک اندیشه- بلوار آزادی برگزار می‌گردد.
به گزارش سحام نیوز داوود صدری 25 ساله، تکنیسین برق در شامگاه 25 خرداد در جریان اعتراضات مردمی به نتایج انتخابات ریاست جمهوری دهم در میدان آزادی تهران به شهادت رسید. پیکر نیمه جان وی به همراه 17 مضروب دیگر به بیمارستان رسول اکرم تهران منتقل گردید و ساعاتی بعد بر اثر شدت جراحات وارده ناشی از اصابت گلوله به قلب و طحال وی درگذشت. علی جمالی عضو شورای مرکزی سازمان دانش آموختگان ایران و از بستگان داوود صدری در این باره گقت: “خانواده صدری از همان لحظه شنیدن خبر به بیمارستان مراجعه کردند اما مسئولین بیمارستان از هرگونه پاسخگویی در خصوص وضعیت وی امتناع کردند. حضور نیروهای امنیتی در بیمارستان رسول اکرم مشهود بود و پس از مدتی خبر فوت داود صدری به خانواده وی اعلام شد ولی از تحویل جنازه ایشان خودداری نمودند.” جمالی افزود: “سرانجام پس از 5 روز پیگیری شبانه روزی در 31خرداد جنازه داود صدری به خانواده وی تحویل و تحت تدابیر امنیتی در امامزاده ابراهیم کرج به خاک سپرده شد؛ و درحالی که داوود روز 25 خرداد به شهادت رسیده بود، گواهی فوت صادر شده به تاریخ 31 خرداد است.”

بيانيه جبهه مشاركت ايران

بسم الله الرحمن الرحيم
فجايع جنايت آميز اخير در حق فرزندان برومند ايران و جوانان سرافراز ميهن اسلامي كه با اعلان شهادت محسن روح الاميني گوشه اي كوچك از آنها بر ملا شد، قلب انسان های آزاده را به درد آورده است، به گونه اي كه واكنش همه مقامات مسئولي را كه عملا از خود سلب مسئوليت مي كردند نيز برانگيخته است.با آغاز عمليات كودتاي مخملي عليه مردم و جمهوريت نظام و سركوب گسترده سياسي و اجتماعي، بارها و بارها توسط شخصيت هاي دلسوز كشور، گروه هاي سياسي و فعالان اجتماعي و خانواده هاي عزيزان در بند، اين روند جنايت بار مورد اعتراض واقع شد و با نامه نگاري ها و بيانيه ها و ديدارهاي حضوري، عواقب غير قابل جبران اين سناريوي كثيف تذكر داده شد.از همان روز اول كاملا مشخص بود كه طبق يك برنامه ريزي مشخص و با فرماندهي افرادي خاص قرار است با شديدترين اعمال و رفتار و از جمله شكنجه هاي وحشتناك در تمام محل هاي بازداشتي، با ايجاد رعب و وحشت مانع از تداوم ايستادگي مردم در برابر كودتا شوند.اولين آزادشدگان بازداشتي با بدن هاي كبود و آثار جراحت و ضرب و شتم شديد كه در موارد زيادي منجر به آسيب هاي جبران ناپذير جسمي هم شده بودبه ميان خانواده هاي خود باز گشتند. آنها كه در طول بازداشت خود مورد هتاكي و فحاشي هم واقع شده بودند و از جمله با كتك و شلاق در صف هاي منظم حتي مجبور به فحاشي به خود و ناموس خود نيز مي شدند و يا روي بدن آنها بنزين ريخته و ساعت ها در هواي گرم تابستاني در زير آفتاب نگه مي داشتند يا مجبور به ليس زدن كاسه توالت كلانتري شده اند در زمان بازگشت نزد خانواده خود حامل اين پيام نيز بودند كه در صورت پي گيري قانوني اين ماجراها حساب آنها با كرام الكاتبين خواهد بود.زماني كه مشخص شد عزيزاني چون سهراب اعرابي، محمد كامراني و امير جوادي نيز زنده و سالم دستگير شده اند و بدن شكسته و بي جان آنها كه آثار شكنجه بر آنها مشخص بود به خانواده آنها تحويل شد باز هم فرياد يا للمسلمين خانواده آنها و فعالان سياسي به جايي نرسيد و جواب مسئولان اصلي كشور جز اين نبود كه ما كاره اي نيستيم، غافل از آنكه اين پاسخ بي معني ذره اي از مسئوليت آنها در وقوع اين جنايات كم نمي كند.عكس العمل ديرهنگام و ناقص رييس قوه قضاييه و ساير مسئولان ارشد نظام و در حقيقت مهلت يك هفته اي براي ادامه جنايت و پاك كردن آثار جرم همچنان سبب نگراني عميق مردم ايران است.شكنجه و خشونت رسمي از سوي ماموران و طبق اطلاعات واصله از سوي بعضي فرماندهان كه خود مستقيما با كابل و شلاق به جان دستگيرشدگان مي افتند، منحصر به يك يا دو بازداشتگاه نيست. تمام كساني كه از محل هاي مختلف آزاد شده اند بر وقوع اين حوادث در تمام اين محل ها و با شيوه هاي يكسان و مشابه شهادت مي دهند و مشخص شده است كه از لحظه دستگيري و حتي در زمان انتقال از محل دستگيري به بازداشتگاه اين ضرب و شتم آغاز مي شود و تا لحظه پايان ادامه دارد.سكوت 5/1 ماهه مسئولان كشور در برابر اين جنايت ها عملا مويد اين است كه سناريوي كودتا شكست خورده است. آنها به دنبال آن بودند تا طرح قديمي خود را كه تصفيه وسيع نيروهاي سياسي و تسويه حساب هاي شخصي با كساني كه در 12 سال گذشته خواب آسوده را از اقتدارگرايان گرفته بودند، تحت لواي انقلاب مخملي و با محمل ارتباط با بيگانه و با تابلوي اغتشاش و آشوب، عملي و كامل كنند و چون هيچ سند و مدرك محكمه پسندي نداشتند تنها اميد آنها دستگيري هاي وسيع بود كه بتوانند با فشارهاي طاقت فرساي جسمي و روحي بر اساس اعترافات ساختگي و اقرارهاي كاذب، سناريوي خود را تكميل كنند و آنگاه با شوهاي تبليغاتي و صداوسيمايي و با بمباران افكار عمومي، پيروزي كودتا را اعمال كنند. اما اينك پس از 45 روز اين سراب دروغين، تشنگان قدرت را به مهلكه انداخته است و با حجم عظيمي از جنايت روبرو كرده كه چه بخواهند و چه نخواهند و چه بدانند و چه ندانند، تمام طراحان و عاملان سناريوي كودتاي مخملين را كه اينك به خونبارترين كودتاي تاريخ ايران تبديل شده است، در گرداب خود فرو مي برد.اگر به واقع كساني از اين جنايات منزجر باشند و به عمق فاجعه پي برده باشند، تنها راه اثبات مخالفت آنها با اين روند اقدامات زير است:1- عزل و محاكمه همه آمران، فرماندهان و عاملان اين جنايات از جمله عزل و محاكمه كسي كه با قتل زهرا كاظمي در زندان، بنيانگذار قتل هاي زنداني بوده است و امروز متاسفانه يكي از محورهاي اصلي اين جنايات است.2- آزادي همه زندانيان بي گناه و از جمله زندانيان سياسي كه طبق اطلاعات واصله، وضع برخي از آنها از جمله آقايان سعيد حجاريان، بهزاد نبوي، مصطفي تاج زاده و فيض الله عرب سرخي نامعلوم و نگران كننده است.3- فراخوان عمومي از تمام بازداشت شدگان براي طرح شكايت خود در مرجعي عادل و قانوني و تضمين امنيت و سلامت آنها4- آزاد گذاشتن رسانه هاي جمعي براي انعكاس اخبار اين جنايات، مصاحبه با آسيب ديدگان، رهبران سياسي و اجتماعي، وكلا و حقوق دانان5- بررسي و رسيدگي سيستماتيك به علل و نحوه شكل گيري سازمان جنايت و نقش ايده پردازان و طراحان اصلي اين روش ها كه زماني در وزارت اطلاعات سازمان دهنده قتل هاي زنجيره اي و مجريان تئوري "پيروزي بر اساس وحشت" بودند و امروز به نظر مي رسد در نهادهاي ديگر لانه كرده اند.6- پذيرش مسئوليت از سوي همه دست اندركاران ارشد قضايي، فرماندهان نيروي انتظامي و سپاه و بسيج با حداقل كاري كه مي توانند بكنند يعني پوزش و عذرخواهي از مردم به خاطر غفلت و قصور خود.7- تعهد به شفاف سازي فضاي سياسي، رعايت قانون، برخورد با همه متعديان به حقوق مردم در هر سطح و مقام و در هر زمان و مكان و التزام به عدم تكرار اين فجايع در آيندهجبهه مشاركت ايران اسلامي ابعاد فاجعه را گسترده تر از آن مي داند كه در كوتاه مدت و با اقدامات تسكيني و تبليغي بتوان احساسات و عواطف جريحه دارشده ملت را ترميم كرد. اقدام اوليه و اساسي در اين راه بازسازي اعتماد مردم به حاكميت است كه جز با سقوط دولت كودتا و بازگشت به رويه هاي قانوني امكان پذير نخواهد بود.
جبهه مشاركت ايران اسلامي
۷ مرداد ۱۳۸۸

18 تير را از تقويم رسمي حذف كنيد .


تغییر برای برابریغروب روز دوشنبه 5 مرداد تعدادي از فعالان جنبش زنان، فعالان کمپین یک میلیون امضا و برخی فعالان کارگری به ديدن خانواده کاوه مظفري رفتند. كاوه مظفري فعال حقوق زنان و از اعضاي كمپين يك ميليون امضا، روز 18 تير در حالي كه به همراه مادرزنش عازم بيمارستان بود بازداشت شد و از آن تاريخ تا كنون همچنان در بازداشت به سر مي‌برد.
گوهر بیات مادر جلوه جواهری که همراه کاوه بود در باره دلیل بازداشت کاوه گفت كه بعد از چندين بار كه كه مسير خيابان را به سمت بالا و بعد پايين تغيير داديم، چون هر بار با هجوم نيروها و درگيريها مواجه مي‌شديم در حالي كه مشغول صحبت با پليس بوديم تا بپرسيم كه در شلوغي خيابان از كدام مسير به سمت بيمارستان برویم ، يك لباس شخصي كه از ماموران امنيتي بود كاوه را با نام صدا كرد و او را گرفت و به سمت ماشين ‌برد. در مقابل تمام توضيحات و اصرارهاي من در مورد بيماري و بسته بودن مسيرها فقط گفتند كه شما حالتان خوب نيست به بيمارستان برويد و كاوه الآن آزاد مي‌شود.
زیبا حاضری مادر کاوه در مورد پيگيري وضعيت و دليل بازداشت كاوه گفت : “همان روز اول مراجعه به دادسراي امنيت تهران منشي دفتر قاضي حداد، آقاي فلاح گفته است كه “كاوه نبايد روز 18 تير از خانه بيرون مي‌آمد، چون روز 18 تير روز اقدام عليه حكومت است.” و در پاسخ او و توضيح بيماري مادر جلوه و اينكه كس ديگري جز دختر و همسر او نبودند كه ايشان را تا بيمارستان همراهي كنند، همچنان پاسخ همان بوده است كه كاوه نبايد در آن روز از منزل خارج مي‌شد. اخر من نمی دانم مگر بیرون آمدن جرم است؟”.
سرانجام پس بعد از 2 هفته پيگيري مدوام در دادگاه انقلاب، زندان اوين و شعبه هاي مختلف دادسراي امنيت، مادر كاوه بعد از حدود پنج ساعت انتظار و تحمل برخوردهاي توهين آميز و خشن كارمندان آنجا اجازه ملاقات با خود قاضي حداد را می گیرد اما قاضي حداد هم همان حرفهاي دو هفته قبل منشي اش را تکرار کرده بود. مادر کاوه اصرار كرده‌ بود که به خاطر اتفاقاتی که در مورد بازداشت شدگان افتاده می خواهد صداي كاوه را بشنود تا دست كم در مورد سلامتي او اطمينان حاصل كند. فقط در اين مورد قاضي حداد در تماس تلفني به اوين اعلام مي‌كند كه به تمام بازداشت شدگان 18 تير اجازه تماس با خانواده داده بشود. و بدین ترتیب عصر همان روز كاوه براي اولين بار با منزل تماس گرفته بود. پدر كاوه در اين باره مي‌گويد: ” با اين وضعيت كه در چنين روزي در خيابان بودن جرم محسوب مي شود، من پيشنهاد مي‌كنم كه دولت لايحه‌اي را به مجلس ببرد كه در تقويم رسمي ايران روز 18 تير را حذف كنند و بعد از تاريخ 17 تير، 19 تير باشد كه باعث دردسر براي مردم و خود مسئولان هم نشود كه مجبور بشوند در اين روز افراد را بازداشت كنند.”
جلوه جواهري توضيح مي‌دهد كه در حال حاضر كاوه، همسرش در بند قرنطيه است كه وضعيتي مشابه بند 240 دارد. علاوه بر آن اضافه مي كند كه كاوه در تماس تلفني گفته که در آن بند ازدحام زیادی وجود دارد به طوري که در هر اتاق 60-70 نفر حضور دارند و هر شب 30 نفر مجبورند روي زمين بخوابند. علاوه بر آن بعد از يك سري بازجويي، براي بعضي از افراد بازجويي ها دوباره انجام شده است و حتي تعدادي از آزاد شدگان قبلي دوباره بازداشت شده اند.
طبق گفته خانواده کاوه تنها باري كه کاوه تفهيم اتهام شده روز 19 تير بوده است كه آقاي حيدري فر در حياط كلانتري تمام 300 نفري را كه در آنجا حضور داشتند با برگه هاي كپي‌شده‌اي كه به طور يكسان چندين اتهام اقدام عليه امنيت ملي، تباني براي تجمع، اخلال در نظم عمومي، تخريب اموال عمومي و تمرد از دستور پليس در آن مشخص شده به بازداشت شدگان داده براي امضا، صرف نظر از نحوه بازداشت هر كس.
مادر و پدر كاوه تاکنون برای پی گیری وضعیت فرزندشان تلاش زیادی کرده اند آنها به مركز حقوق بشر اسلامي و نيز ستاد حقوق بشر قوه قضاييه نيز مراجعه كرده اند و به هر دو مركز شكايت خود را در مورد بازداشت پسرشان اعلام كرده‌اند و هر دو مركز هم اطلاعاتي را راجع به بازداشت مجدد كاوه ثبت كرده اند بدون اينكه پاسخ مشخصي در مورد وضعيت جديد او داده باشند.
علاوه بر این ، ستاد حقوق بشر قوه قضاييه از خيل زياد شاكيان و خانواده هايي كه گفته است كه اين روزها براي شكايت و پيگيري وضعيت عزيزان و فرزندان بازداشت شده‌شان به انجا مراجعه كرده اند. جالب آنکه از آقاي مظفري پدر کاوه پرسيده‌اند چرا فزرند شما كه پسر است در كارهاي زنان دخالت مي‌كند؟
آقاي مظفري در جواب توضيح داده است كه : “با اين استدلال شما، قوه قضاييه بايد تمام كسبه خيابان باغ سپهسالار كه كفش زنانه مي‌فروشند و كوچه برلن را كه لباس زير زنانه دارند، محاكمه كند كه در امور زنان دخالت مي‌كنند.”

استيصال بازجويان از محمدرضا جلايي پور


شنیده می‌شود که بازجویان محمدرضا جلایی‌پور در تماس با اقوام و نزدیکان این فعال سیاسی زندانی، از آنها خواسته‌اند که در گفت‌وگوی تلفنی خود با جلایی‌پور، از وی بخواهند با بازجویان همکاری کند.
به گزارش «موج سبز آزادی» این درخواست شرم‌آور و باورنکردنی در حالی مطرح می‌شود که پیش از این هم خبر ناامیدی بازجویان از همکاری و اعتراف محمدرضا جلایی‌پور منتشر شده بود.
این گزارش در عین حال حاکی است جلایی‌پور در تماس با نزدیکانش و در پاسخ به اظهارات آنها درباره‌ی اصرار بازجویان برای همکاری وی، گفته استک هیچ کار غیر قانونی که بخواهد به آن معترف باشد، مرتکب نشده است.

نفوذ سبز ها در دل هاي فرزندان كودتاچيان


شنیده شده در محافل جناح حاکم خبری نقل می‌شود مبنی بر اینکه فرزند 17 ساله یکی از قضات دیوان عالی کشور که در حوادث اخیر در خیابان بازداشت شده بود و با پیگیری‌های وی آزاد شده، از آزادی خود ابراز نارضایتی می‌کند.
به گزارش «موج سبز آزادی» فرزند این قاضی عالی‌رتبه، مدام اعلام می‌کند از اینکه در کنار دوستانش در زندان نیست، احساس سرافکندگی می‌کند و از خانواده‌اش که پیگیر آزادی او بوده‌اند، دلخور است.
این گزارش حاکی است پیش از این هم نمونه‌های متعددی از اختلاف سیاسی در درون خانواده‌های سران جناح حاکم رخ داده بود .
یکی از این نمونه‌ها، خواهرزاده‌ی احمد جنتی بوده که در درگیری‌ها دستگیر و به زندان کهریزک منتقل می‌شود، اما یک شب بیشتر در آنجا نمی‌ماند و آزاد می‌شود.همچنین شنیده شده شهاب الدین صدر، از نمایندگان حامی احمدی نژاد در مجلس، نیز در پاسخ به پیگیری خانواده‌های برخی دانشجویان زندانی، به آنها گفته که من کار از دستم بر نمی‌آید و حتی نمی‌توانم جلوی فرزندم را هم بگیرم که در خیابان‌ها شعار ندهد و برای الله اکبر گفتن به پشت بام نرود.

بهبهانی وزير راه، حتی به مردم تسلیت هم نگفت .

نماینده آستانه اشرفیه گفت وزیر راه در سانحه هوایی حتی زحمت این را به خود نداد که حتی در محل سانحه حضور پیدا کند.سیدمهدی صادق نماینده آستانه اشرفیه افزود: تذکر بعدی در مورد این است که پاسخگوی سوانح هوایی کیست ؟ وزیر راه و ترابری زمانی که سرپرست بود چون می‌خواست رای بیاورد و وزیر شود چندین بار ساعت ۱۲ الی ۳ نیمه شب از فرودگاه امام بازدید کرد و به دلیل نبود مدیران در نیمه‌شب برخی از آن‌ها را عزل کرد، اما در سانحه هوایی حتی زحمت این را به خود نداد که حتی در محل سانحه حضور پیدا کند. حتی برای دلجویی بازماندگان عذرخواهی نکرد و پیام تسلیتی نداد.
وی خاطرنشان کرد: در حالی که در کشور ارمنستان که ۵ نفر از کشته‌شده‌ها از این کشور بودند، عزای عمومی اعلام شد. تنها با تغییر رئیس سازمان هواپیمایی موضوع حل نـمــی‌شـود. چـرا مـشـکـلات اسـاسـی بـررسـی نـمــی‌شــود؟ تــا چــه زمــانــی بــایــد شــاهــد ایــن نابسامانی‌ها در وضعیت هواپیمایی کشوری باشیم و مردم کشته بدهند و آبروی خطوط هوایی ایران در دنیا در معرض تهدید قرار گیرد؟ صادق خطاب به ابوترابی که ریاست جلسه را برعهده داشت، گفت: چرا هیئت رئیسه مجلس در‌این رابطه سکوت کرده است.

صحبت هاي پسر كوچك مطهري

به جرأت مي‌توان گفت که قاطبه افراد غيرمغرضي که در سي سال گذشته با انقلاب قهر کرده‌اند، به دليل يک واژه سه حرفي بوده است: «ظلم». اين افراد، يا ظلمي بر خودشان رفته و فريادرسي نديده‌اند، و يا ظلمي آشکار در حق يک فرد ـ مانند آنچه در جريان بازجويي وحشتناک بر همسر سعيد امامي رفت ـ شاهد بوده‌اند، ولي هر چه به انتظار نشسته‌اند آب از آب تکان نخورده است. درد و سخن در اين زمينه بسيار است؛ تنها به ذکر چند نکته بسنده مي‌کنم.1. دفاع از يک نظام اسلامي با توسل به شيوه‌هاي غيراسلامي و بلکه غيرانساني، همان قدر موفقيت آميز است که کسي بخواهد با شرابخواري از سنت نبوي پاسداري کند. برخي رفتارها مخصوصا با بازداشت شدگان وقايع اخير و خانواده هايشان گواهي مي‌دهد که گروهي پرنفوذ ـ که حفظ آبرويشان تضمين شده است ـ براي اينکه به خيال خودشان چشم فتنه را در بياورند مجاز به هر نوع ظلمي هستند حتي اگر چيزي از آبروي انقلاب و امام باقي نگذارند.2. به نظر مي‌رسد که در کشور ما همه مسائل، جز يک مسأله، قابل چشم پوشي و يا اهمال است حتي آنجا که پاي يک حکم اسلامي و يا روحانيت در ميان باشد. آن استثنا آنجاست که مساله، نام «امنيتي» به خود بگيرد، به طوري که تقاضاي اجراي عدالت در مورد يک مساله امنيتي از سوي هر کس، مساوي است با همسو خوانده شدن با اسرائيل.به همين دليل است که براي آزرده نشدن برادران اروپايي حکم قطع دست سارق (در شرايط خاص) که در قرآن هم آمده اجرا نمي‌شود و حتي در مورد اعدام شروران متجاوز به عنف به کودکان و نواميس مردم به خاطر اعتراض کشورهاي غربي کوتاهي صورت مي‌گيرد (چون اين مسائل «امنيتي» نيست و بنابراين مي‌توان کوتاه آمد)، اما در مورد مرگ افرادی چون زهرا بني يعقوب در زندان اگر تمام آبروي اسلام و نظام و انقلاب هم فدا شود مسأله‌اي نيست چون پاي دردانه‌هاي امنيتي در ميان است. باز از همين روست که فيلم «مارمولک» با اينکه شائبه به ملعبه درآمدن روحانيت را داشت از سوي کارشناسان امنيتي بي اشکال اعلام شد اما فيلم «به رنگ ارغوان» که در مورد يک مأمور امنيتي است به خاطر ممانعت آنان جواز نمايش نمي‌گيرد.3. هنوز پس از سي سال معلوم نيست که وظيفه نخبگان و مردم در قبال ظلمهاي مشهود در نظام اسلامي چيست؟ من نمي‌دانم که چرا بايد درباره رابطه ميان جمهوريت و اسلاميت صدها کتاب و مقاله نوشته شود اما موضوع مهمي مانند وظيفه مسئولان، علما و مردم در قبال ظلمها در يک نظام اسلامي، مورد توجه قرار نگيرد؟ حضرت امام (ره) در وصيتنامه خويش در مورد ترويج فساد چنين هشدار دادند که «مردم به دستگاه‌هاي مربوطه رجوع کنند و اگر آنان کوتاهي نمودند، خودشان مکلف به جلوگيري هستند». البته به مخيله امام هم خطور نمي‌کرد که بتوان برخي افراد بازداشتي در جمهوري اسلامي را به بهانه شرايط امنيتي، بدون محاکمه مستقيما از اتاق بازجويي روانه قبرستان کرد و الاّ چه بسا امام در وصيت نامه خود راه حلهايي در اين مورد ارائه مي‌داد.4. افراد بازداشت شده حتي اگر مرتد و منافق و محارب هم بودند نبايد با خانواده هايشان چنين رفتار مي‌شد. اين ديگر چه صيغه‌اي است که وقتي کسي بازداشت مي‌شود افراد خانواده اش بايد گاهي تا چند هفته سراسيمه در بيمارستانها و پزشکي قانوني سرگردان باشند و يا در اطراف زندانها تنها براي گرفتن کوچکترين اطلاعي از محل نگهداري آنان ضجه زده و التماس کنند و کسي پاسخگو نباشد و نهايتا منتظر تماس يک فرد ناشناس بمانند؟ (مگر آنکه قصدي در تکثير مخالفان نظام در ميان باشد).در مقابل، وقتي گروهي از نمايندگان مجلس، در سايت خود از خانواده‌هاي بازداشت شدگان مي‌خواهند به آنان مراجعه کرده شايد بتوانند آنها را در پيداکردن عزيزانشان ياري کنند بلافاصله آن سايت فيلتر مي‌شود! آيا اين همان "آزادي تقريبا مطلق" در ايران است که چندي پيش رئيس جمهور در جواب خبرنگار خارجي از آن سخن مي‌گفت؟ داستان مکرر چگونگي رفتار با خانواده‌هاي جان باختگان و تعهدات اجباري هنگام تحويل جنازه از جمله اينکه «هيچ شکايتي نداريم»، خود حکايت جانسوز ديگري است.5. عمل به قانون هم مثل خيلي چيزهاي ديگر جناحي شده است. خلاف قانون، فقط اين نيست که کانديدايي به حکم شوراي نگهبان تمکين نکند. نمي‌شود در اين مورد فرياد را به عرش رساند اما در قبال هرگونه رفتار غيرقانوني با مردم معترض ـ که با اندک محبتي مي‌توانستند قاطبه آنان را جذب کنند ـ سکوت کرد. چنانکه پيش از اين نيز گفته ام اگر نظام ما با برخي از آنچه تحت لواي «حفظ نظام» صورت مي‌گيرد سقوط نکند بسيار بعيد است که با عامل ديگري، حتي حمله نظامي از پا درآيد.6. ميان «جمع کردن» يک بحران با «حل کردن» آن تفاوت بسيار است. اولي از کساني برمي آيد که به هر مساله تنها به ديد امنيتي مي‌نگرند و دومي کار افراد بصير و دلسوزي است که ديدي جامع به مسائل داشته و راه حلهاي امنيتي را آنهم بدون وقوع هيچ ظلمي آخرين گزينه مي‌دانند نه اولين گزينه. با ظلم مي‌توان يک مسأله را جمع کرد اما نمي‌توان آن را حل کرد. در يک نظام مردمي هميشه راه حل غير امنيتي مقدم و بسيار کارساز است.روشن نيست افرادي که خود را «دشمن شناس» مي‌دانند چگونه درباره اين کارخانه‌هاي بزرگ ضد انقلاب سازي که حتي از به کام مرگ فرستادن فرزند يک مقام مسئول در بازداشتگاه هم ابايي ندارند، از رد پاي دشمن در بازداشتگاهها سخن به ميان نمي‌آورند؟ به راستي کساني که با فرزند يک مقام مسئول اين مي‌کنند با جوانان بي نام و نشان چه مي‌کنند؟اين را هم بايد اضافه کرد که ما امروز «دشمن شناس» خودخوانده زياد داريم. عده‌اي توجه ندارند که به ويژه در هنگام بحران‌ها، دشمن‌شناسي تنها از معدود افراد بصير، عالم و متقي بر مي‌آيد و نبايد اجازه داد يکي با دسترسي به شنود، ديگري با خواندن چند بولتن محرمانه، سومي براي تسويه حساب‌هاي شخصي، چهارمي با تفسيرهاي سودجويانه تحليل‌هاي بيگانگان و پنجمي براي خودشيريني يا شهوت پست و مقام، خود را «دشمن شناس» جا بزنند.اين به اصطلاح دشمن شناسان، که اخيرا آيت الله استادي گروهي از آنان را به نقد کشيد، به دليل قضاوت بر اساس جناح بازي ـ که به عقيده من نوعي شرک است ـ عملا بسياري از طرفداران واقعي انقلاب اسلامي، از مردم عادي گرفته تا ديگران را نه تنها از انقلاب که گاهي از اسلام هم بيزار کرده و مي‌کنند و در عمل ولو با نيت خير، خيانتي را انجام مي‌دهند که از هيچ دشمني بر نمي‌آيد.7. کسي نمي‌تواند خود را پيرو ولايت فقيه بداند و در عين حال در مورد ظلمهايي که نهايتا کل نظام اسلامي را به نابودي خواهد کشاند بي تفاوت بماند، مگر آنکه پيامبر (ص) را ـ نعوذ بالله ـ دروغگو بپندارد. به فرموده پيامبر (ص)، ظلم يک حکومت را نابود مي‌کند و حتي کفر چنين اثري ندارد. بنابراين هر کس نسبت به رهبر انقلاب ارادت بيشتري دارد بايد نسبت به ظلم به مردم که در واقع، خطري است که رهبري و کل نظام را تهديد مي‌کند بيشتر فرياد بزند. کسي که در شرايط فعلي تنها دم از اطاعت از رهبري مي‌زند و در عين حال بر اين ظلم‌ها چشم مي‌بندد چاپلوس رهبري است نه مطيع و مريد او.چه اتفاقي بايد بيفتد که قاطبه علما که خود نيز براي استقرار و دوام نظام زحمتها کشيده‌اند فارغ از جناح بنديها و دعواهاي انتخاباتي در مقابل اين ظلمها واکنش جدي نشان دهند؟ آيا براي مردم قابل قبول است که براي فوت يک عالم دست چندم ـ که البته تکريمشان واجب است ـ چندين اطلاعيه از سوي علما در کمتر از 24 ساعت صادر شود ولي براي مرگ چند جوان در بازداشتگاه‌هايي که هيچ کس مسؤوليت آن را نمي‌پذيرد سکوت پيشه شود؟ نقش روحانيت در نظام اسلامي تملق گويي نسبت به نظام نيست، بلکه همان طور که شهيد مطهري تاکيد داشت ـ و البته تا حد زيادي مغفول ماند ـ رويکردي نظارتي و منتقدانه با تکيه بر عدالت است.در اينجا ذکر دو مطلب لازم است. اول آنکه آنچه گفته شد، نه به معناي ناديده گرفتن خدمات قاطبه دست اندرکاران امنيت کشور است که بدون توسل به ظلم، خدمات زيادي براي مردم انجام داده و مي‌دهند و نه به معناي عدم لزوم مجازات سنگين براي آشوبگران واقعي که بسيار هم اندک بوده‌اند. ديگر آنکه راه حلهايي از قبيل تشکيل چند کميته رسيدگي ـ که متاسفانه تا قبل از کشته شدن فرزند يکي از مسئولان صورت نگرفت ـ اگر قرار است نهايتا به تهيه چند گزارش «خيلي محرمانه» و ارسال آن براي مسئولان بينجامد، هيچ کمکي به باور مردم به مقابله جدي با اين فجايع نخواهد کرد و شايد تشکيل ندادنش مفيدتر باشد زيرا براي مردم اميد واهي ايجاد مي‌کند.روشن است که مرحوم محسن روح الاميني تنها مقتول مظلوم نبود گر چه اکثر صداها تنها پس از مرگ او درآمد. ما به جز چند نام ديگر مانند سهراب و اشکان نشنيده‌ايم، اما آنچه مسلم است هر کس به ظلم کشته شده باشد در قيامت کبري با کفن خونين راه را بر مسببان و نيز سکوت کنندگاني مانند نويسنده خواهد بست. به سبب سياست خبري موجود، کسي نمي‌داند آيا مثلا آنچه در مورد افراد بي‌کسي مانند «ترانه موسوي» دهان به دهان مي‌گردد راست است؟ خانواده وي که ظاهرا در اطراف مسجد قبا دستگير شده به کجا بايد مراجعه کنند؟ متأسفانه سياست خبري رسانه ملي هر خبري را باورپذير کرده است.آيا رسانه ملي در مورد آنچه بر او گذشته است خبر موثقي خواهد داد و در صورت اثبات جرم، مجرمين را معرفي خواهد کرد؟ اگر چنين باشد اميدي به عدم تکرار اينگونه فجايع هست اما به نظر مي‌رسد اين رسانه، فعلا موظف به رصد کردن ظلم در جهان به جز ايران است آنهم در مورد کشورهايي که با ايران مشکل سياسي دارند.شربيني که توسط يک «شهروند» آلماني در يک کشور سکولار کشته شد و در بيش از 200 بخش خبري در کشورمان از او ياد شد بسيار مظلوم بود، اما آيا يک جوان ايراني که در يک اعتراض آرام خياباني دستگير شده و بعد جنازه اش در سانسور کامل خبري ـ آن هم در کشوري که خود را پرچمدار استقرار عدالت در جهان مي‌داند ـ از بازداشتگاه بيرون مي‌آيد صدها بار مظلومتر از شربيني نيست؟اينکه بيگانگان در حوادث اخير دست داشتند يا نداشتند، نقشه قبلي يا انقلاب مخملي در کار بود يا نبود، نظام در خطر بود يا نبود، مسبب اوليه و ثانويه اين بود يا آن، اينها بر فرض صحت، هيچ‌کدام مجوز سر سوزني ظلم به کسي نمي‌شود. در اسلام رعايت عدالت نسبت به قاتل امير المؤمنين (ع) هم واجب است.منبع: تابناک (اصل یادداشت)توضیح من: روشن است که موضع این آقا درباره بسیاری از مسائل سیاسی ایران با یکی مثل من خیلی متفاوت است، اما او نمونه کسی است که این‌قدر انسان هست که مصلحت سیاسی گروهش باعث نشود ظلم را نبیند یا حرف نزند. مخاطبان اصلی این نوشته در قم هستند. هر کس دستش می‌رسد به دستشان برساند.

خاتمی:جنایت رخ داده است .



«کافی نیست که گفته شود یک بازداشتگاه غیر استاندارد تعطیل شد؛غیر استاندارد یعنی چه؟یعنی مثلا هواکش آن درست نبود یا دستشویی ها تمیز نبوده است؟خیر!جنایت‌هایی رخ داده است؛»جان‌هایی باخته شده و رفتارهایی با جوانان و زنان و مردان عزیز صورت گرفته که وقتی در زندان‌های در دست بیگانگان صورت می گیرد همه بر آشفته می شوند و فریاد می زنند و امروز باید با این مسائل برخورد شود.»این مواضع رییس جمهور دوره اصلاحات در دیدار با نمایندگان عضو فراکسیون اصلاح طلبان مجلس است.
رئیس جمهور سابق کشورمان در دیار با نمایندگان عضو فراکسیون اصول گرایان مجلس با تاکید بر رسیدگی هرچه سریعتر به عاملان جنایات اخیر در بازداشتگاه‌هایی که غیراستاندارد عنوان شده‌اند، به نمایندگان مجلس پیشنهاد داد که طرح تحقیق و تفحص از روند برگزاری انتخابات را در دستور کار خود قرار دهند.
به گزارش روابط عمومی بنیاد باران در این دیدار سیدمحمد خاتمی ضمن خوش آمد گویی به نمایندگان گفت:«در فضای ناگوارموجود، باید از تلاش مجلس به طور عام و فعالیت‌های دلسوزانه و خیرخواهانه اقلیت مجلس به طور خاص تشکر کرد.»
وی تصریح کرد:«اما مساله این است که چرا مجلس که باید در راس امور باشد اقدام هایش به نتیجه نمی رسد؟و چرا دست هیات منتخب مجلس برای رسیدگی به فجایع اخیر بسته می شود؟ و چرا حتی هیات منتخب ریاست محترم قوه قضاییه که دو سه هفته پیش خبر تشکیل آن داده شد اجازه نیافت کاری کند؟»
با اشاره به دستور اخیر مقام معظم رهبری اظهار داشت:«به هر حال با دستور ایشان برای برخورد با مسائل و فجایع، موقعیت تازه‌ای پیش آمده است و باید واقعا ابعاد فاجعه را بررسی کرد و با عوامل آن برخورد جدی شود.»
رئیس بنیاد باران سپس به حوادث تلخ بعد از انتخابات اشاره کرد و گفت:«خون‌هایی ریخته شد، به خانواده‌های فراوانی آسیب‌های روحی و مادی وارد آمده است.ملت مورد اهانت قرار گرفته است.رفتارهای بد و غیر قانونی و غیر شرعی با مردم و با بازداشت‌شدگان صورت گرفته است که اینها همه باید ریشه‌یابی و حقیقت هم برای مردم روشن شود و هم با ریشه قضایا برخورد جدی شود.»
رئیس جمهور سابق کشورمان تصریح کرد:«کافی نیست که گفته شود یک بازداشتگاه غیر استاندارد تعطیل شد؛غیر استاندارد یعنی چه؟یعنی مثلا هواکش آن درست نبود یا دستشویی ها تمیز نبوده است؟خیر!جنایت‌هایی رخ داده است؛جان‌هایی باخته شده است و رفتارهایی با جوانان و زنان و مردان عزیز صورت گرفته است که وقتی در زندان‌های در دست بیگانگان صورت می گیرد همه بر آشفته می شوند و فریاد می زنند و امروز باید با این مسائل برخورد شود.»
وی ادامه داد:«در مورد زندانیان و بازداشت‌شدگان هم قضیه به همین صورت است البته که باید آزاد شوند ولی کافی نیست.»
رئیس موسسه بین المللی گفتگوی فرهنگها و تمدنها تاکید کرد:«رفتارهای خلاف شرع و عرف و قانون که به هنگام بازداشت با آنها و بستگان آنان شده است و رفتارهای نادرستی که به نام بازجویی شده و می‌شود، اینها همه برای انقلاب و جامعه زیان بار و بر خلاف قانون و انصاف است.»
رئیس دولت اصلاحات ادامه داد:«باید با عاملان این رفتارها و اقدامات برخورد قانونی شود و حق و حرمت‌هایی که مورد تعدی قرار گرفته است جبران شود.»
وی با اشاره به برخی ادعاهایی که از سوی برخی رسانه‌ها و افراد علیه چهره‌های سیاسی بازداشت‌شده مطرح می‌شود، گفت:«اگر جرمی هست اولا باید مدارک دقیق و روشن باشد نه ادعاهایی که می شود یا شایعه‌هایی که درباره اعتراف‌گیری صورت می‌گیرد و در مرحله بعد هم دادگاه صالحه و علنی و با حضور هیات منصفه و وکیل متهم باید به این اتهامات رسیدگی کند.»
خاتمی تصریح کرد:«اگر یک قطره خون هم اگر ریخته شود فاجعه است؛چه رسد به آنچه رخ داده است.»
رئیس جمهور سابق کشورمان یادآور شد:« باید با هر رفتار وحشیانه‌ای که با هر کس شود برخورد شود، ولی مهمتر از اینها لطمه‌ای است که به اعتماد عمومی وارد شده است و باید آن را ترمیم کرد.»
خاتمی تاکید کرد:«برای ترمیم اعتماد عمومی هر هزینه‌ای هم که پرداخت شود زیاد نیست، اما با این حال اگر کسی از سر خیرخواهی پیشنهادی برای رفع ظلم و ترمیم اعتماد عمومی می‌دهد با امواج تهمت و دروغ و نسبت‌های ناروا روبرو می‌شود و اتهام زنندگان و غوغاگران با امنیت خاطر به کار خود ادامه می‌دهند.»
وی با ابراز تاسف شدید از حمله‌های صورت گرفته به برخی شخصیت‌ها، اظهار داشت:«در این مدت ببینید تا چه حد علما و شخصیت‌های موجه و نخبگان و مردم مورد اهانت قرار گرفتند، در حالی‌که باید با افراد و جریان‌های طراح و مجری جنایات برخورد جدی شود.»
رئیس جمهور سابق کشورمان در بخش دیگری از سخنانش گفت:«در نظام و طبق قانون اساسی و همچنین در بیانات حضرت امام خمینی(ره)؛مجلس بالاترین جایگاهها را دارد.تحقیق و تفحص در هر امور،استیضاح وزیران و حتی تصمیم‌گیری درباره صلاحیت و کفایت رییس جمهور از اختیارات مجلس است.»
وی افزود:«با همه این اوصاف می‌بینیم که از بررسی مساله‌ای مثل حمله وحشیانه به خوابگاه دانشجویان یا وضعیت زندانیان توسط مجلس جلوگیری می‌شود،این یعنی انحراف در نظام.»
سید محمد خاتمی تصریح کرد:«چرا اعتراضات و انتقادات مراجع و علماء و نخبگان و افراد جبهه رفته و میلیونها از مردم شریف که رشد و شعور خود را به خوبی نشان داده‌اند به روند انتخابات و وقایع ناگوار پس از آن مورد توجه قرار نمی‌گیرد؟»
وی با بیان اینکه «مجلس در این زمینه مسئولیت سنگینی دارد»، اظهار داشت:«امروز می‌توان تحقیق و تفحص از روند انتخابات را در دستور کار قرار داد و اگر واقعا هیات بیطرفی این کار را عهده‌دار شود، نتیجه کار می‌تواند جهت امور و اتفاقات را خیلی روشن کند.»
رئیس جمهور سابق کشورمان خاطر نشان کرد:«ما دلمان برای انقلاب و نظام و اصول و ارزش‌های آن که متاسفانه مورد تعرض قرار گرفته است و اندیشه های امام و اصول و معیارهایی که قانون اساسی بیانگر آنهاست می‌سوزد و معتقدم با آنچه شد و می‌شود هم نظام و هم مردم زیان می‌بینند.»

محاکمۀ دستگیر شدگان روزهای اخیر در بيدادگاه شنبه آغاز می شود

سعید مرتضوی دادستان عمومی و انقلاب تهران با ‏انتشار بیانیه ای دربارۀ حوادث پس از دهمین انتخابات ‏ریاست جمهوری خبر داد که بیست تن از ‏دستگیرشدگان وقایع جاری ایران که سعید مرتضوی از ‏آنان با عنوان "اغتشاشگر" یاد کرده، فردا شنبه به اتهام ‏‏"اقدام علیه نظم و امنیت عمومی" و ارتباط با ‏سازمان های سیاسی مخالف جمهوری اسلامی از جمله ‏مجاهدین خلق ایران محاکمه خواهند شد.
قاضی ‏مرتضوی از دیگر اتهامات دستگیرشدگان را "حمل ‏سلاح گرم و نارنجک، حمله به نیروهای انتظامی و ‏بسیج و ارسال تصاویر تظاهرکنندگان به رسانه های ‏خارجی" اعلام کرده است. او تصریح کرده است که ‏‏"متهمان از روی تصاویر به دست آمده از آنان در ‏هنگام ارتکاب جرم" شناسایی و بازداشت شده اند و این ‏تصاویر به گفتۀ سعید مرتضوی "توسط مردم بیدار و ‏آگاه" تهیه شده است.
صدها نفر از تظاهرکنندگان ‏روزهای اخیر و شمار بالایی از فعالان سیاسی طی ‏هفته های گذشته دستگیر شده اند و تعدادی از آنان نیز ‏در زندان جان خود را از دست داده اند. امروز پنجشنبه ‏سی ام ژوئیه، رئیس جمهوری پیشین ایران محمد ‏خاتمی گفت که علیه دستگیرشدگان روزهای اخیر در ‏ایران جنایت شده است. او با اشاره به بسته شدن ‏بازداشتگاه کهریزک به دستور رهبر جمهوری ‏اسلامی، آیت الله خامنه ای، گفت : گفتن اینکه این ‏بازداشتگاه با استانداردها سازگار نبوده، بی معنا است، ‏چرا که سخن بر سر سیفون توالت یا تهویه مطبوع این ‏بازداشتگاه نیست. به گفتۀ رئیس جمهوری پیشین ایران ‏‏: در این بازداشتگاه جنایت شده و زندگی ها گرفته شده ‏است.
دادستان کل جمهوری اسلامی ایران قربانعلی ‏دُری نجف آبادی روز چهارشنبه گفت که قرار است ‏بخش بزرگی از زندانیان تا فردا جمعه آزاد شوند. ‏آیت الله حسینعلی منتظری روحانی منتقد رژیم اسلامی ‏ایران در واکنش به وضعیت نگران کنندۀ زندانیان ‏حوادث جاری پس از اشاره به اخذ اعتراف از ‏دستگیرشدگان به زور شکنجه، گفت : در این حال، هر ‏روز جسد یک زندانی را به خانواده اش تحویل ‏می دهند. جراید ایران تاکنون از کشته شدن چهار ‏زندانی در زندان خبر داده اند، هر چند مقامات تهران ‏مرگ دو تن از آنان را به بیماری مننژیت نسبت ‏می دهند. ‏

حملۀ پلیس ضدشورش به مردم بي دفاع در بهشت زهرا

پلیس ضدشوروش به طور گسترده در گورستان ‏بهشت زهرا مستقر شده و به ضرب باتوم مانع از ورود ‏افراد و همچنین میرحسین موسوی به داخل گورستان شد. پلیس همچنین با محاصرۀ مهدی کروبی مانع از ورود ‏وی به گورستان شد. خبرگزاری فرانسه نوشته است که ‏در واکنش به این اقدام مردم حاضر در محل به سوی ‏پلیس ضدشورش سنگ پرتاب کردند‏. خبرگزاری فرانسه همچنین گزارش کرده است که شماری از حاضران در گورستان بهشت زهرا توسط پلیس دستگیر شده اند. همزمان شاهدان عینی از حضور مردم در مناطق مرکزی و جنوب تهران خبر ‏داده اند. به گفتۀ همین منابع، پلیس از تجمع ‏افراد در میدان فردوسی تهران جلوگیری می کند. ‏
قرار است امروز پنجشنبه ساعت چهار بعد از ‏ظهر به دعوت و با حضور میرحسین موسوی و مهدی ‏کروبی تجمعی به منظور بزرگداشت چهلمین روز ‏کشته شدگان تظاهرات اعتراضی روزهای اخیر در ‏ایران در گورستان بهشت زهرا برگزار شود.
دو نامزد ‏اصلاح طلب انتخابات اخیر ریاست جمهوری ایران ‏طی چند نوبت از وزارت کشور جمهوری اسلامی ‏تقاضای مجوز برای برگزاری تجمع کرده بودند که هر ‏بار با مخالفت مقامات روبرو شد. به گفتۀ نمایندگان ‏مجلس ایران دست کم سی تن در ناآرامی های اخیر ‏ایران کشته شده اند. اما، مخالفان شمار کشته شدگان را ‏بیش از این رقم اعلام می کند که غالباً نیز در گورستان ‏بهشت زهرا به خاک سپرده شده اند.
پیشتر مادر ندا آقا ‏سلطان که به نماد اعتراض های جاری ایران بدل شده، ‏گفته بود که در مراسم امروز بهشت زهرا شرکت ‏می کند. شاهدان از حضور چهل پنجاه نفر بر مزار ندا ‏آقا سلطان در بهشت زهرا خبر داده اند.
سرلشگر ‏عبدالله عراقی فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء سپاه ‏پاسداران که مسئولیت حفاظت از پایتخت را برعهده ‏دارد، مدعی شد که قتل ندا آقا سلطان توسط آنچه وی ‏‏"دشمنان کشور" نامید طرحریزی و اجرا شده است. ‏

بازرژداشت گروهي از مستند سازان در بهشت زهرا

به گزارش بی بی سی، گروهی از فیلمسازان و مستندسازان ایرانی که صبح پنجشنبه برای گذاشتن گل بر مزار کشته شدگان حوادث اخیر به بهشت زهرا رفته بودند، بازداشت شدند. جعفر پناهی و مهناز محمدی جزو بازداشت شدگان هستند. حسن آقاخانی، وکیل خانم محمدی بازداشت این دو فیلمساز را تأیید کرده است. برخی گزارش های تأیید نشده از بازداشت عده دیگری از حاضران در بهشت زهرا حکایت دارد.