۴ شهریور ۱۳۸۸

عبدالله رمضان زاده :اگر دولت دهم مثل دولت نهم باشد با آن هم مخالفت می کنم

عبدالله رمضان زاده قائم مقام حزب مشارکت روز سه شنبه در جریان چهارمین دادگاه نمایشی با اعتراض نسبت به نحوه بازداشت خود گفت«من دو سه ساعت بعد از انتخابات در حاليکه همراه پسرم بودم در خيابان سرباز به نحو بدی بازداشت شدم.»


رمضان زاده همچنین تاکید کرد که 74 روز در سلول انفرادی در بازداشت بوده و هست اما همچنان نظرات خود در سخنرانی های قبلی را تائید می کند و افزود«اگر دولت دهم روش‌هاي اجرايي دولت نهم را ادامه دهد باز هم با آن مخالفت مي‌كنيم.»


رمضان‌زاده با تاكيد بر اين‌كه « فكر مي‌كنم روند دادگاه اشتباه است» گفت: به هر حال اختلاف‌نظري بين گروه‌هاي سياسي بوده ما با روش‌هاي اجرايي دولت نهم مخالف بوديم ولي باز هم طرفدار جمهوري اسلامي هستيم اگر همين شيوه‌ها را دولت دهم نيز ادامه دهد باز با آن مخالفت مي‌كنيم ولي طرفداري خود از نظام را ادامه مي‌دهيم.

عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت ايران اسلامي با تاكيد بر اين‌كه در دادگاه هر كس نظر خود را مي‌دهد و من نبايد راجع به ديگران اظهارنظر كنم،گفت«من به عنوان يك اصلاح‌طلب با كار غيرقانوني، مداخله خارجي و تجمع غيرقانوني مخالفم و در تمام دوران انتخابات اين مساله را اعلام كردم و كسي كه برنامه براندازي داشته بايد خودش پاسخگو باشد من پاي جمهوري اسلامي ايستاده‌ام و بارها گفته‌ام اگر نيروي خارجي بخواهد به كشور حمله كند اولين كسي كه جلوي او مي‌ايستد من هستم. همان‌طور كه در جنگ تحميلي حضور داشتم. به هر حال دستگيري‌ من هم اشتباه بوده و تمام مي‌شود.»

سخنگوی دولت در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی،با تاكيد بر اين‌كه رفتار بازجوها در بازداشتگاه با من خوب بود در پاسخ به سئوالي مبني بر اين‌كه آيا در اوين نگهداري مي‌شويد گفت«به ما گفته‌اند مطلبي در اين ارتباط نگوئيم و من امروز 74 روز است كه در انفرادي هستم.»


او همچنین گفت که تاکنون به وی اجازه ملاقات با خانواده اش را نداده اند و تنا توانسته در طول 74 روز بازداشت در سلول انفرادی 4 بار با همسرش تماس کوتاه تلفنی از بازداشتاه بگیرد.

دفتر هاشمی رفسنجانی: رحیم مشایی و احمدی نژاد در دادگاهی صالحه پاسخگوی اتهامات خود باشند

در پی اظهارات اخیر اسفندیار رحیم مشایی رییس دفتر محمود احمدی نژاد و نسبت دادن اتهاماتی به آیت الله هاشمی رفسنجانی ، دفتر رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتشار اطلاعیه اظهارات رحیم مشایی را تکرار اتهامات محمود احمدی نژاد دانسته و خواستار محاکمه این دو نفر در یک دادگاه صالحه شد.


متن كامل اطلاعیه دفتر آیت الله علی اکبر هاشمی رفسنجانی که برای رسانه ها ارسال شده به شرح زیر است:


رسانه محترم
پیرو انتشار سخنان آقای اسفندیار رحیم‌مشایی در جمع اعضای ارشد ستاد یاران خورشید در برخی سایت‌ها و خبرگزاری‌ها، اگرچه توجه به شرایط زمانی و مكانی سخن و سنجش آن با گوینده نشان از میزان انطباق سخن با منطق است، اما توضیح درباره بخش‌هایی از سخنان ایشان جهت مزید اطلاع رئیس دفتر رئیس‌جمهور و تنویر افكار عمومی ضروری به نظر می‌رسد.


مطمئنا بیان جملاتی چون این جمله كه ”آقای هاشمی مایل بود از پشتیبانی عمومی و مردمی برای فشار بر رهبری استفاده كند” از جمله همان توهماتی است كه مقام معظم رهبری در خطبه‌های نماز جمعه تاریخی خویش همگان را از آن برحذر داشتند.


سابقه آقای مشایی در ”اظهارنظرهای غلط” و ”سخنان غیرمنطقی” آنقدر آشكار است كه نیازی به پاسخ ندارد، اما با توجه به عقبه بسیار عمیق این سخنان و دروغ ‌پردازی‌های عمیق‌تر و تلفیق آن با چاشنی توهین توسط كسی انجام می‌شود كه قرار بود معاون اول رئیس‌جمهور شود و نشد و امروز رئیس دفتر رئیس‌جمهور است، علی‌رغم تلاش شخصیت‌های مبارز و بزرگ انقلاب برای آرام كردن فضا و خنثی كردن القائات دشمنان خارجی به نظر می‌رسد توطئه‌ای بسیار پیچیده برای القای اختلاف بین اركان نظام اسلامی وجود دارد كه دامن زدن به این توطئه نوعی یاس و ناامیدی را در جامعه گسترش می‌دهد.


بخش‌هایی از سخنان آقای مشایی تكرار سخنان رئیس‌جمهور در مناظره معروف است كه رهبری معظم انقلاب در خطبه‌های تاریخی بعد از انتخابات از آن ابراز گلایه كردند و اتهام تماس با یك مقام خارجی در شش ماهه اول دولت نهم ادعایی است كه باید در یك دادگاه صالحه مدعیان آن باید جوابگوی اتهامات خود باشند.


باشد كه خدای تبارك و تعالی توفیق رعایت انصاف را به عنوان جوهره وجودی انسان‌ها به همگان، مخصوصا مسوولان عطا فرماید.


آیت الله العظمی منتظری :اين حكومت نه جمهورى است و نه اسلامی

‏اميدوارم مسئولين امر از اين راه انحرافى كه در پيش گرفته اند دست‏ ‏برداشته و حقوق از دست رفته مردم را استيفا نمايند، خسارات را جبران‏ ‏نموده و بى گناهان را بيش از اين در زندان نگه ندارند، و با پايان دادن به‏ ‏سناريوهاى نمايشى دادگاهها و پخش اعترافات آنچنانى بيش از اين قضاء‏ ‏اسلامى را مسخره نكنند; و يا لااقل شجاعت اين را داشته باشند كه اعلام‏ ‏كنند اين حكومت نه جمهورى است و نه اسلامى و هيچ كس هم حق‏ ‏اعتراض و اظهارنظر و انتقاد ندارد.

شبکه جنبش راه سبز ( جرس) : پس از آن که در ابتدای هفته جاری صدها روزنامه نگار، فعال سیاسی و مدنی در نامه سرگشاده ای خطاب به مراجع تقلید و همچنین میرحسین موسوی، مهدی کروبی، محمد خاتمی و اکبر هاشمی رفسنجانی از ایشان خواستند تا «مدارا با قانون‌شکنان و کودتاگران علیه قانون اساسی و جمهوری اسلامی» را کنار گذاشته و مانع «پیش‌روی اقتدارگرایان » شوند آیت الله منتظری یکی از علما و مراجع تقلید برجسته شیعه با صدور بیانیه ای به این خواسته پاسخ گفت.


آیت الله منتظری در پاسخ به این درخواست روزنامه نگاران ، فعالان سیاسی و مدنی با اشاره به این که «اينجانب بارها تذكرات و‏ ‏پيشنهادهايى را براى بيرون رفتن از اين بحران ويرانگر ارائه نموده ام ، ولى‏ ‏ظاهرا حضرات براى رسيدن به مقاصد دنيوى خويش چنان چشم و گوش و‏ ‏دل بر حقايق بسته اند كه نه مى‎بينند و نه مى‎شنوند» توضیح داده که هنوز ناامید نیست.


این مرجع تقلید شیعه در ادامه بیانیه اش نوشته« از آنجا كه هنوز‏ ‏مبارزات با رژيم گذشته در اذهان بسيارى از افراد زنده است و در ميان‏ ‏سردمداران حكومتى بعضا كسانى هستند كه خود طعم شكنجه و زندان و...‏ ‏را چشيده اند اينجانب هنوز نا اميد نيستم و اميدوارم تا كاملا دير نشده‏ ‏مسئولين امر به خود آيند و بيش از اين وجهه نظام جمهورى اسلامى را در‏ ‏بين توده هاى زجر كشيده و سيلى خورده ايران و در سطح جهانى خدشه دار‏ ‏نكنند و موجب سقوط خود و نظام نگردند.»

متن کامل پاسخ آیت الله منتظری در پاسخ به نامه 293 روزنامه نگار، فعال سیاسی و مدنی که در پایگاه اینترنتی این مرجع عالیقدر منتشر شده ،چنین است:

‏بسم الله الرحمن الرحيم ‏
(انما يوفى الصابرون اجرهم بغير حساب )‏

‏حضور محترم برادران و خواهران عزيز، روشنفكران و نخبگان محترم
‏ ‏پس از سلام و تحيت ; در رابطه با نامه ارسالى مورخ ‏88/6/1‏ آن عزيزان ،‏ ‏ضمن قدردانى و ارج نهادن به ايثارگرى و شهامت و پايدارى شما و ملت‏ ‏بزرگوار و عزيز ايران ، معروض مى‎دارم كه اينجانب بارها تذكرات و‏ ‏پيشنهادهايى را براى بيرون رفتن از اين بحران ويرانگر ارائه نموده ام ، ولى‏ ‏ظاهرا حضرات براى رسيدن به مقاصد دنيوى خويش چنان چشم و گوش و‏ ‏دل بر حقايق بسته اند كه نه مى‎بينند و نه مى‎شنوند، ولى از آنجا كه هنوز‏ ‏مبارزات با رژيم گذشته در اذهان بسيارى از افراد زنده است و در ميان‏ ‏سردمداران حكومتى بعضا كسانى هستند كه خود طعم شكنجه و زندان و...‏ ‏را چشيده اند اينجانب هنوز نا اميد نيستم و اميدوارم تا كاملا دير نشده‏ ‏مسئولين امر به خود آيند و بيش از اين وجهه نظام جمهورى اسلامى را در‏ ‏بين توده هاى زجر كشيده و سيلى خورده ايران و در سطح جهانى خدشه دار‏ ‏نكنند و موجب سقوط خود و نظام نگردند.

‏ ‏دين اسلام ، دين كامل الهى است و در آن آزادى عقيده و بيان چنان روشن‏ ‏و واضح است كه قرآن كريم در مورد اصل پذيرش دين مى‎فرمايد: ( لا‏ ‏اكراه فى الدين ) يعنى زور و اجبارى در پذيرش دين نيست ; و بايد‏ ‏پذيرفتن اصول دين با استدلال و برهان باشد. و سيره و روش رسول‏ ‏خدا(ص ) و ائمه معصومين (ع ) نيز اين گونه بوده كه مردم در كمال آزادى و‏ ‏بدون لكنت زبان و بدون هيچگونه ترس و واهمه اى درباره مسائل انتقاد و‏ ‏اظهارنظر نمايند. بزرگترين ستم و ظلم به اسلام عزيز رفتار مستبدانه با‏ ‏مردم تحت عنوان حكومت دينى و اسلامى است .

‏ ‏اميدوارم مسئولين امر از اين راه انحرافى كه در پيش گرفته اند دست‏ ‏برداشته و حقوق از دست رفته مردم را استيفا نمايند، خسارات را جبران‏ ‏نموده و بى گناهان را بيش از اين در زندان نگه ندارند، و با پايان دادن به‏ ‏سناريوهاى نمايشى دادگاهها و پخش اعترافات آنچنانى بيش از اين قضاء‏ ‏اسلامى را مسخره نكنند; و يا لااقل شجاعت اين را داشته باشند كه اعلام‏ ‏كنند اين حكومت نه جمهورى است و نه اسلامى و هيچ كس هم حق‏ ‏اعتراض و اظهارنظر و انتقاد ندارد.

‏ ‏اميدوارم خداوند كريم در اين ماه مبارك رمضان همه ما را از كجروى ها‏ ‏باز داشته و مشمول هدايت هاى مستمر خويش قرار دهد.
‏ ‏والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته .
‏4 شهريور ماه 1388‏
‏قم المقدسة - حسينعلى منتظرى ‏

نامه کروبی به آیت الله لاریجانی

سحام نیوز : مهدی کروبی با صدور پیامی انتصاب صادق لاریجانی را به عنوان ریاست قوه قضاییه تبریک گفت و تاکید کرد : " با توجه به شرایط حساس سیاسی و اجتماعی جامعه که اعتماد ملی مورد خدشه واقع شده است رسالت شما در این جایگاه دو چندان است . "
در این پیام آمده است :
بسمه تعالی
جناب آقای حجت السلام والسمین صادق لاریجانی
انتصاب شایسته جنابعالی که از خانواده ای روحانی ، علمی و متعلق به بیت فقاهت و مرجعیت می باشید را به ریاست قوه قضائیه تبریک می گویم . با توجه به شرایط حساس سیاسی و اجتماعی جامعه که اعتماد ملی مورد خدشه واقع شده است رسالت شما در این جایگاه دو چندان بوده ، لذا امیدواریم در اجرای قانون اساسی ، دفاع از آزادی های قانونی و حقوق شهروندی و تحقق عدالت قضایی به منظور دفاع از حیثیت نظام و جایگاه مردمی آن به بهترین وجه انجام وظیفه کنید . از خداوند متعال برای جنابعالی در مسئولیت خطیرِ جدید و نیز برای قاطبۀ قضات شریف، توفیقات روز افزون طلب می کنم . البته جا دارد همگان، از زحمات و تلاش های آیت الله هاشمی شاهرودی که در طول یک دهه پر فراز و نشیب ، سکاندار دستگاه قضایی بودند سپاسگزاری نمائیم.

و من الله توفیق
شیخ مهدی کروبی

نامه حواد اکبرین به آیا الله جوادی آملی

استاد بزرگوار حضرت آیت الله جوادی آملی

بعد التحیة و السلام

برای مبارکباد ماه رمضان بهتر از این نیافتم که عصاره ی آموخته های خود از مکتب تفسیری و فقهی حضرتعالی در طول یک دهه را تقدیم و پرسشی را مطرح کنم تا اندوه تردید از دل دانش آموزی بزدایید و بر این "بضاعة مزجاة" تصدّقی روا بدارید.

تعبیر "عصاره ی آموخته ها" را نیز از حضرتعالی وام گرفتم آنجا که فرموده اید: "عصاره ی مؤانست با قرآن و نهج البلاغه و مکتب اهل بیت، رهایی انسان از استعلا و استکبار و فرعونیّت و آراسته شدن او به تواضع و زىّ بندگی است".

به یاد می آورم تفسیر متفاوت شما از آیه بیست و چهارم "سوره نازعات" را آنجا که فرعون خود را پروردگار برتر مردم می خواند؛ می فرمودید "مراد آیه لزوما این نیست که فرعون به مردم گفته باشد من پروردگار برتر شما هستم، که اگر چنین بود چه بسا مردم نمی پذیرفتند؛ مراد از قال در آیه می تواند حال فرعون باشد زیرا سیره ی او با بندگان خدا چنان بود که گویی مالک الرّقاب آنهاست".

در تفسیر آیه بیست "سوره طه" می فرمودید خداوند عصای موسوی را فرستاد تا طغیان فرعونی را مهار کند و نتیجه می گرفتید: "مهار فرعونیّت از اهداف نبوت است و وارثان انبیا باید این میراث را حفاظت کنند".

نشانه هاى فرعونیّت را در درّی از غرر الحکم (ج6 ص 450) نشان مان دادید که: "يستدل على ادبار الدول بأربع، تضييع الاصول، والتمسك بالغرور وتقديم الاراذل وتاخير الافاضل‏؛ مى‏توان براى سقوط يك حكومت چنين استدلال كرد كه ظهور این چهارنشانه، بنای حکومت را فرو می ریزد: اصول اساسى را ضايع نمودن، بر موضع غرور و فریفتگی ایستادن و پافشاری کردن، فرومايگان را مقدم داشتن، فرزانگان را مؤخر نشاندن".

و سرانجام در شرح جلد دوم کتاب البیع استادتان، به صراحت آوردید که: "ولیّ فقیه، امانتدار خدا و نه تنها همراه مردم است، بلكه پيشاپيش آنان، موظف به اجراى فرامين فردى و اجتماعى دين مى‏باشد. فقيه، «لا يسئل عما يفعل‏» نيست كه هر كارى بخواهد بكند و مورد سؤال قرار نگيرد. او نيز يكى از مكلفين است؛ زيرا شخص فقيه جداى از شخصيتش، هيچ سمتى ندارد و مثل ديگر افراد جامعه است و به تعبیر سيدنا الاستاد امام خمينى آنچه كه در اسلام حكومت مى‏كند، فقاهت و عدالت است نه فقیه و به تعبير ديگر، حاكم و ولى مردم در اسلام، قانون الهى است نه شخص خاص; زيرا شخص فقيه، يك تافته‏جدابافته از مردم نيست، بلكه او نيز همانند يكى از آحاد مردم، موظف به رعايت احكام و قوانين الهى است".

به همين عصاره بسنده می کنم و از محضرتان می پرسم: کدامیک از آنچه در مکتب شما شرط ولایت بود اکنون باقی مانده است که توجیه کننده ی سکوت حضرتعالی باشد؟

اگر ولی فقیه کنونی "لایسئل عما یفعل" نیست و چون مالک الرّقاب خلایق عمل نمی کند چرا کسی را توان فراخواندن او به محکمه و محاکمه نیست و اگر توانی هست تاب تاوانش نیست؟ (لابد مستحضرید که حتی مجلس خبرگان رهبری نیز تا کنون امکان اجلاس اضطراری برای رسیدگی به شکایات علیه او را نیافته است) آیا دانش و تجربه ی اداره کشور را به ثمن بخس خواب و خرافه نفروخته اند و سرمایه های علمی و اقتصادی این سرزمین را ضایع نکرده اند؟ آیا فرومایگان را مقدم و فرزانگان را مؤخر نداشته اند؟ آیا بر جماعت منتقدان نتاخته اند و آنان را روانه گورستان و زندان و تبعيد و هجران نکرده اند؟ آیا بر ستون خون و آبروی مردم، سقف ولایت را استوار نکرده اند؟ آیا این همه گزارش و آمار از بی کفایتی و خودکامگی و يا اعتراف سخنگوی قوه قضائیه بر وجود چهارهزار زندانی از معترضان اخیر و يا اخبار موثق کشته شدن بیش از هشتاد نفر که تا کنون نام و عکس شان منتشر شده است برای اثبات فرعونیت حکومت و افراشتن عصاى موسوى کافی نیست؟

همدرسان قدیم که هنوز توفیق کسب معرفت در محضر شما را دارند و چون نویسنده ی این نامه، آواره ی تبعید نشده اند نقل می کنند که استاد از وضع موجود به شدت ناراضی است به ویژه آنکه از حاکمیت دولتی خرافه گرا، دل خوشی ندارد. اما آنچه ما از درس های شما آموختیم با نارضایتی پشت پرده سازگار نیست!

مگر نه اینکه در این سالها صدها بار ما را به پیمانی فرا خوانده اید که خداوند از عالمان ستانده تا بر ستم سیری ناپذیر ظالم و درماندگی مظلوم آرام نگیرند؟ وما اخذ الله علي العلماء ان لا يقاروا علي کظة ظالم و لا سغب مظلوم... سکوت و نارضایتی پشت پرده کجا و بیقراری و بی تابی از ستم ظالمان و درماندگی مظلومان کجا؟

اینک مظلومان این دیار به تظلم آمده اند تا بار دیگر عالمانه و معلمانه به یادمان بیاورید که چگونه باید آن پیمان را پاس داشت و این بیداد را داد خواست؟

بیانیه فاطمه هاشمی رفسنجانی

فاطمه هاشمی رفسنجانی طی بیانیه ای دلایل استعفایش را تشریح کرد:

بسمه تعالی

خداوند متعال را سپاسگزارم که در طول بیش از چهارده سال، توفیق خدمت به هموطنانی را در بنیاد امور بیماریهای خاص به من عطا فرمود که رنج بیماری را خود و خانواده‌شان در همه عمر با خود دارند؛ بیمارانی که همواره یادآور ما انسانهای سالم هستند تا یکی از دو نعمت بزرگ الهی یعنی سلامت را به فراموشی نسپریم و پاس بداریم و از خدا بخواهیم که آن نعمت دیگر یعنی امنیت را برای ملت ما رقم زند؛ عزیزانی که به عنوان آحادی از ملت بزرگ ایران، علاوه بر درد بیماری، برخی از آنان رنج استضعاف را هم با خود دارند و به گفته امام راحل فرزانه ولی‌ نعمت مایند.

ارائه خدمت به مبتلایان عزیز، پرداخت بخشی از هزینه‌های سنگین درمانی، ایجاد و پشتیبانی صدها مرکز درمانی و از جمله چند مرکز بزرگ و نمونه بیمار‌های‌خاص در کشور، تلاش برای احداث مرکز درمان بیماری‌های سرطان، حمایت و آموزش بیماران و خانواده‌ها و ترویج فرهنگ پیشگیری و خدماتی دیگر که بدون ایجاد تشکیلات اداری وسیع و با حمایت همه جانبه ملت شریف ایران و با پشتیبانی گسترده حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی صورت گرفت، زمانی می‌توانست کارسازتر باشد که فضای تلاش و امید و شادابی و مشارکت و احساس توانایی و حضور اثرگذار و مفید در جامعه، در دل این عزیزان زنده و بارور شود.

پیشنهاد تاسیس فدراسیون ورزش‌های بیماران خاص از سوی اینجانب در سال ۱۳۷۷ گامی برای تحقق این هدف ارجمند بود تا بستری مناسب برای فعالیت بیماران در رشته‌های ورزشی مناسب وضع درمانی آنان و افزایش امید و تلاش در آنان فراهم آید.

اینک، پس از نزدیک به یازده سال تلاش در سمت ریاست انجمن ورزشی و فدراسیون بیماران خاص و احساس عدم امکان ادامه خدمت، پیشانی سپاس و تسلیم در برابرقضای الهی بر خاک می‌سایم و این مهم را به امید فراهم آمدن فرصت توفیقی دیگر به کسانی می‌سپارم که بتوانند، راهی در حلقه بسته مدیریت اجرایی کنونی کشور بجویند.

به رغم دشواری‌های کنونی و نادیده انگاشتن خواست و اراده مردم و نخبگان، من و همه فرزندان این انقلاب همچنان به تداوم خط امام راحل (ره) و تحقق آرمانهای فجرآفرینان

نخستین نهضت امیدواریم، و برآنیم آنان که با قطب بندی جامعه و بیگانه انگاری هر آن که با آنها نیست و حتی با مخالفت‌های پنهان و آشکار با اصل ولایت و امامت امت، دو رکن جمهوریت و اسلامیت نظام را نشانه‌ گرفته‌اند و همه منتقدان را دشمن می‌پندارند و با بیان و ادبیاتی استهزاآمیز تلاش در حذف آنان دارند و عرصه را بر خدمت خادمان تنگ کرده‌اند، راه به جایی نخواهند برد و مشیت الهی همواره در تحقق توفیقات روزافزون ملت ما رقم خواهد خورد.

بی گمان، من و همکارانم در بنیاد امور بیماریهای خاص که سازمانی غیردولتی است، همچنان درخدمت به ملت سرافراز و بیماران ارجمند ثابت قدم خواهیم ماند. از آغاز دوران سخت اخیر، ادامه خدمت در فدراسیون دشوار می‌نمود، اما اعلام کناره‌گیری بنابه ملاحظاتی، به ویژه باتوجه به تاکید جناب آقای سید باقر فاطمی نسب که در سمت نائب رئیس فدراسیون تلاش‌های ماندگاری داشته است، تا امروز به تعویق افتاد.

با سپاس و پوزش از همه کسانی که در این سالها مرا همراهی کردند و کاستی‌هایی در انجام وظیفه خدمت به آنان داشته‌ام، از خدای متعال دوام توفیق را خواستارم. و آخر دعوانا أن الحمد لله رب العالمین.

فاطمه هاشمی رفسنجانی

نامه بازپرس ویژه قتل تهران در رابطه با كشته‌شدگان حوادث اخیر به رییس قوه قضاییه

پارلمان‌نیوز: بازپرس ویژه‌ قتل تهران با ارسال نامه‌ای به آیت‌الله صادق آملی لاریجانی و با اشاره به حوادث اخیر پس از انتخابات، پیشنهاداتی را به روسای قوه‌ قضاییه و مقننه ارایه كرد.

به گزارش ایسنا، قاضی محمدحسین شاملو كه رسیدگی به چند پرونده مربوط به كشته‌شدگان حوادث اخیر را نیز به عهده دارد، در این نامه با عرض تبریك به مناسبت انتصاب آیت‌الله لاریجانی، برای رییس جدید قوه قضاییه در جهت اجرای اصول قانون اساسی، قوانین عادی، تحكیم حاكمیت قانون و تحقق آرمان‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی آرزوی توفیق كرده است.

وی همچنین به حوادث پس از انتخابات و از جمله موضوع بازداشتگاه غیرقانونی كهریزك، بازداشت‌های غیرموجه و برخوردهای غیرشرعی با برخی افراد بازداشت‌شده و كشته شدن برخی افراد اشاره و این مسائل را ناشی از تغافل، بی‌درایتی و مسامحه‌ی برخی مسوولان دانسته است.

قاضی شاملو به وظیفه قوه قضاییه در راستای تدوین قوانینی به منظور پیشگیری از وقوع جرم اشاره و پیشنهاداتی را برای جلوگیری از اقدامات غیرقانونی ارائه و عنوان كرده است: تقاضا می‌شود موارد پیشنهادی ذیل بررسی و در صورت موافقت به طریق مقتضی در مجلس شورای اسلامی مطرح و مورد تصویب قرار گیرد.

موارد پیشنهادی ارائه شده از سوی بازپرس دادسرای جنایی تهران به شرح ذیل است:

ماده‌ی 1: الزام معاینه‌ی متهم توسط یك پزشك معتمد (ترجیحا پزشك قانونی) در فاصله‌ی حداكثر یك ساعت پس از بازداشت به تقاضای متهم یا وكیل یا اعضای خانواده وی. صورتجلسه‌ معاینه باید ضمیمه پرونده شده و یك نسخه نزد پزشك باشد. در صورت تقاضای وكیل متهم یا بستگان وی تصویری از آن به متقاضی تسلیم شود.

تبصره: حق مذكور در این ماده باید كتبی و قبل از شروع بازجویی به متهم تفهیم شود. تخلف از این ماده موجب بطلان تحقیقات مقدماتی است.

ماده‌ی 2: انعكاس وضعیت ظاهری متهم از حیث سلامت یا وجود آثار ضرب و جرح، بی‌حالی، بدحالی، خستگی شدید توسط بازجویان و قاضی تحقیق در زمان تحقیق از متهم یا حضور وی نزد قاضی الزامی است.

ماده‌ی 3: بازداشتگاه‌ها از پذیرش افرادی كه آثار ضرب و جرح یا بدحالی و ضعف شدید در آنها دیده می‌شود ممنوع هستند. در این صورت ضمن انعكاس در دفاتر مربوط مراتب را به مقامات بالاتر گزارش می‌نمایند. در این صورت مقام بالاتر ضمن انعكاس فوری موضوع به قاضی رسیدگی‌كننده، اقدامات درمانی لازم انجام و در صورت تایید قاضی بر مبنای نظریه‌ی پزشك معتمد بازداشتگاه‌ها با درج شرح وضعیت متهم در سوابق مربوط، وی را با قرار كتبی مقام قضایی پذیرش خواهد كرد.

ماده‌ی 4: بازداشت، دستگیری و نگهداری و تحقیق از متهمان توسط غیرضابطان خاص دادگستری ممنوع است. تخلف از این ماده در حكم بازداشت غیرقانونی است و تحقیقات انجام شده واجد هیچ اثری نخواهد بود.

ماده‌ی 5: نگهداری متهمان در غیر بازداشتگاه‌های تحت نظارت سازمان زندان‌ها ممنوع می‌باشد. تخلف از این ماده در حكم بازداشت غیرقانونی است.

ماده‌ی 6: در غیر جرایم تروریستی تحقیق و بازجویی از متهمان در شب‌ها ممنوع است. در جرایم تروریستی چنانچه تحقیق از متهم برای كشف سلاح و مواد منفجره و جلوگیری از اقدامات خرابكارانه و بمب‌گذاری و عملیات مسلحانه و نیز دستگیری سایر عوامل شبكه‌ تروریستی لازم باشد، تحقیق بلامانع است.

ماده‌ی 7: اسامی متهمان، نوع اتهامات، محل دستگیری و نگهداری ایشان باید ظرف سه ساعت از زمان دستگیری از طریق دورنگار به اطلاع دادستان برسد.همچنین اگر بازداشت در ساعات اداری باشد، متهم به همراه پرونده به دادسرا اعزام والا در نزدیك‌ترین ساعت فعالیت كشیك مقامات قضایی، نزد قاضی ذیصلاح حاضر شود. تخلف از این تكلیف در حكم بازداشت غیرقانونی است.

ماده‌ی 8: ظرف مدت حداكثر 24 ساعت در جرایم غیرتروریستی مراتب بازداشت متهم و محل نگهداری وی باید به اطلاع خانواده او برسد. این امر درجرایم تروریستی ظرف یك هفته انجام خواهد شد.

ماده‌ی 9: در اولین ساعات دستگیری و بازداشت برای اطمینان خانواده‌ی متهم از سلامتی وی با معرفی متهم یا خانواده‌ی او، وكیل منتخب می‌تواند به مدت حداكثر نیم ساعت با وی ملاقات حضوری داشته باشد.

ماده‌ی 10: در غیر جرایم تروریستی متهم می‌تواند در پایان سومین روز بازداشت خود به مدت نیم ساعت با وكیل خود ملاقات و مشاوره داشته باشد. این امر در جرایم تروریستی در پایان دهمین روز بازداشت می‌باشد.

تبصره: موارد مذكور در این ماده مانع همراهی وكیل در مراجع قضایی نمی‌باشد.

ماده‌ی 11: در غیر موارد قرار بازداشت موقت، چنانچه قرار تامین صادره منتهی به بازداشت متهم شده باشد، مقام قضایی مكلف است به طریق مقتضی مراتب را به وكیل یا اعضای خانواده‌ی وی ابلاغ كند تا چنانچه وثیقه یا كفیل دارد معرفی كند.

ماده‌ی 12: در موارد صدور قرار بازداشت موقت و اعتراض متهم به آن، پرونده فورا در دادگاه صالح مطرح و دادگاه مكلف است خارج از نوبت و حداكثر ظرف یك هفته در مورد آن اتخاذ تصمیم نماید. تصمیم دادگاه در تایید قرار بازداشت موقت باید موجه، مستدل و مستند به مقررات مربوط باشد.

ماده‌ی 13: مداخله و ورود مامورین نظامی و انتظامی به خوابگاه‌های دانشجویی و مراكز آموزش عالی و مدارس ممنوع می‌باشد مگر در موارد وقوع جرم مشهود یا جرایم تروریستی به تقاضای كتبی رییس دانشگاه و یا رییس مركز آموزشی و اجازه‌ی كتبی دادستان. در هر صورت ورود و مداخله‌ی مامورین برای برخورد با تجمعات صنفی یا اعتراض دانشجویان و دانش‌آموزان در مكان‌های فوق ممنوع است.

ماده‌ی 14: در مواقع كنترل تجمعات و راهپیمایی‌ها، مضروب كردن افراد شركت‌كننده از ناحیه‌ی كمر و بالاتر و نیز نقاط حساس بدن ممنوع است.

ماده‌ی 15: منظور از جرایم تروریستی در این مواد غیر از مواردی كه در قوانین دیگر ذكر شده است، ارتكاب بمب‌گذاری، حمله‌ی مسلحانه به مراكز نظامی، عمومی و صنعتی و منازل مردم، ترور اشخاص، قتل و راهزنی و نیز جاسوسی می‌باشد.

محمدحسین شاملو احمدی

بازپرس شعبه‌ی اول دادسرای جنایی تهران (ویژه‌ی قتل

کروبی و حق شناس در دادگاه

شبعه ۱۳دادسرای کارکنان دولت امروز برای حسین کروبی فرزند مهدی کروبی و محمد جواد حق شناس مدیر مسوول روزنامه اعتماد ملی قرار کفالت صادر نمود.
این خبر حاکی است:در جلسه بازپرسی امروز اتهاماتی از قبیل؛ اقدام علیه نظام،تشویش اذهان عمومی،نشر اکاذیب،تلاش برای تبرئه آشوبگران و توهین به ماموران به حسین کروبی تفهیم شد که ایشان ضمن دفاعیاتی تمام اتهامات را رد کرد و گفت: این اتهامات را باید متوجه کسانی دانست که در خیابان ها خون مردم را ریختند و در بازداشت گاه ها به بد ترین وجه زندانیان را مورد آزار و اذیت قرار دادند و عده ای را در زیر شکنجه کشتند نه ما که برای احقاق حقوق مردم به اطلاع رسانی می پرداختیم.
در این جلسه اتهامات حق شناس نیز به ایشان تفهیم شد،پخش شایعه و اشاعه فحشا و افتراء علیه نظام و ارگان ها در خصوص تجاوز و آزار جنسی اتهاماتی بود که به ایشان تفهیم گردید.
محمد جواد حق شناس با رد اتهامات مطرح شده این موضوعات را بی ارتباط با فعالیت های روزنامه خواند و ضمن دفاع با اشاره به اینکه همواره روزنامه خود را متعهد به قانون مطبوعات و مصوبات شورای امنیت ملی دانسته ، خواستار رفع توقیف روزنامه شد.
لازم به ذکر است این بار دوم بود که کروبی و حق شناس در دادگاه حضور می یافتند که با قرار کفالت ۳۰۰میلیون ریالی جهت کروبی و ۱۰۰میلیون ریالی برای حق شناس تا ادامه تحقیقات آزاد شدند.

رجیح می دهم با کفشهایم در خیابان راه بروم و به خدا فکر کنم تا این که در مسجد بنشینم و به کفشهایم فکر کنم .

علی شریعتی
رجیح می دهم با کفشهایم در خیابان راه بروم و به خدا فکر کنم تا این که در مسجد بنشینم و به کفشهایم فکر کنم .

قوچانی باوجود ابلاغ آزادی به دستور دادستان تهران همچنان در زندان است

پارلمان‌نیوز: همسر محمد قوچانی خبر داد علیرغم صدور قرار وثیقه و تامین آن برای سردبیر اعتمادملی از یکشنبه اول شهریور و صدور دستور آزادی وی، دادستان تهران مانع از آزادی او شده و اتهام جدیدی متوجه قوچانی ساخته است.

به گزارش پایگاه خبری فراکسیون خط امام(ره)مجلس«پارلمان‌نیوز»، مریم باقی خبر داد علیرغم صدور قرار وثیقه و تامین آن برای محمد قوچانی از یکشنبه اول شهریورو صدور دستور آزادی وی، دادستان تهران مانع از آزادی وی شده و اتهام جدیدی که ظاهرا اتهام مطبوعاتی است متوجه او ساخته است.

وی افزود:«از نظر قانونی نمی‌توان چنین کاری کرد زیرا برای نگهداری در زندان به بهانه اتهام جدید نیاز به صدور قرار بازداشت و تفهیم اتهام و ابلاغ آن به متهم دارد و سپس متهم حق اعتراض به قرار بازداشت دارد . این در حالی است که قوچانی بدون هیچ دلیلی از روز یکشنبه پس از صدور برگه آزادی همچنان در زندان است که از نظر قانونی هر ساعت آن جرم محسوب می‌شود. از طرفی چگونه ممکن است قوچانی در دو ماه و نیم گذشته در حالی که در زندان بوده اتهام جدیدی متوجه او باشد.»

همسر قوچانی اظهار داشت:«خبر مجعول خبرگزاری فارس که این روزها به رسانه اختصاصی برگزار کننده‌گان نمایش‌های دادگاهی تبدیل شده، درباره اینکه قوچانی خواستار محاکمه کروبی شده است نشانه‌ای از برنامه تشدید فشار علیه یک روزنامه نگار است. نمی‌دانم نمایندگان مجلس که ادعای دفاع از حقوق ملت و عضویت در خانه ملت را دارند و همچنین قوه قضاییه که وظیفه پشتیبانی از حقوق ملت را دارد چرا دربرابر این روش‌ها ساکت‌اند.»

وی اعلام کرد:«در این زمینه نامه سرگشاده‌ای به رئیس قوه قضاییه نوشته و شکایتی را به دادسرای انتظامی قضات تسلیم خواهم کرد.»

همسر قوچانی افزود:«در صورت ادامه این روند و مایوس شدن از رسیدگی توسط مراجع داخلی، برای احقاق حقوق خود به همه روش‌های ممکن متوسل می‌شویم و گفتگو با تمام رسانه‌هایی که تاکنون از آنها پرهیز داشتیم و نیز توسل به مجامع بین‌المللی را نیز حق خود می‌دانیم.»

وی درخصوص خبر خبرگزاری فارس مبنی بر اینکه قوچانی در دیدار با كاظم جلالي عضو كميته ويژه مجلس براي بررسي بازداشتي‌هاي اخير گفته است کروبی باید بازداشت شود افزود: «منبع این خبر خبرگزاری دروغزن و مدافع سرکوب، فارس است لذا طبق آیه شریفه 6 سوره حجرات باید وقتی برای شما خبری آوردند نباید اعتماد کنید. بخش دیگری از خبر مربوط به آقای جلالی سخنگوی کمیته تحقیق مجلس است و اگر نقل ادعا از سوی ایشان درست باشد معلوم می‌شود کمیته مزبور نه برای تحقیق و دفاع از حقوق قانونی متهمان که برای پشتیبانی تبلیغاتی از سناریوی بازداشت‌ها وفشارها تشکیل شده است.»

سید محمد خاتمی و مهدی هاشمی اتهامات وارده را تکذیب کردند

در این بیانیه از جمله آمده است :" مسئولان امر از گسترش این بد اخلاقی ها و اعمال خلاف شرع و قانون که آثار سوء آن قبل از این که متوجه افراد باشد به نظام جمهوری اسلامی لطمه می زند جلوگیری به عمل آورند".

به گزارش خبرگزاری "ایلنا" به دنبال گسترده متن اعترافات یکی از متهمان حوادث پس از انتخابات که در دادگاه دیروز اظهارشد ، دفتر سید محمد خاتمی با انتشار اطلاعیه ای ضمن تاکید مجدد بر بی اعتبار بودن این قبیل اعترافات که در شرایطی خاص اخذ شده ، مطالبی که دیروز در دادگاه در مورد ایشان عنوان شده را قویاً تکذیب می کند. لازم به یادآوری است که روز گذشته در چهارمین دور محاکمات متهمین نا آرامی های اخیر "کیان تاجبخش" پژوهشگر متخصص شهر سازی ، سید محمد خاتمی را متهم کرد که بطور مستمر با "جورج سوروس" بنیانگذار "بنیاد سوروی" در ارتباط بوده است. از سوی دیگر "مهدی هاشمی"فرزند علی اکبر هاشمی رفسنجانی نیز که روز سه شنبه بیست و پنجم ماه اوت درچند نوبت اتهاماتی از سوی متهمین علیه وی ایرادشده بود ، اتهامات وارده را تکذیب کرد. در جلسه دیروز سه شنبه ، "حمزه کرمی" مدیر سایت اینترنتی "جمهوریت" و یکی دیگر از متهمین حاضر در دادگاه اعلام داشتند که مدیر واقعی این سایت مهدی هاشمی بوده و آقای هاشمی را که زمانی مسئولیت سازمان بهینه سازی مصرف سوخت را بر عهده داشت ، متهم کرد ند که با سند سازی و جعل اسناد ، دو میلیارد تومان از بودجه آن سازمان را به تبلیغات انتخاباتی اکبر هاشمی رفسنجانی در انتخابات دوره نهم، در سال هزارو سیصدو هشتاد و چهار، اختصاص داده است.

حمزه کرمی همچنین مهدی هاشمی و عبدالله جاسبی ، رئیس دانشگاه آزاد را مسئول را اندازی سایت جمهوریت معرفی کرد و گفت که هدف آنان ، صرفاً حمایت از نامزدهای مخالف محمود احمدی نژاد در انتخابات دوره دهم بود.

مهدی هاشمی با تکذیب این اتهامات خواستار بررسی مسئله مفقود شدن حدود سیصدو چهل میلیارد تومان مفقود شده در شهرداری تهران همزمان با انتخابات ریاست جمهوری سال هزارو سیصدو هشتادو چهار گردیده است.

یک عضو کمیته ویژه مجلس فاش کرد: تجاوز با باتوم و شیشه نوشابه محرز شد

یکی از اعضای کمیته ویژه مجلس برای بررسی حوادث پس از انتخابات، تصریح کرد: "تجاوز با باتوم و شیشه نوشابه به برخی از بازداشت‌شدگان حوادث پس از انتخابات برای ما محرز شده است."

به گزارش پارلمان‏نیوز، این نماینده مجلس که نخواست نامش فاش شود اظهار داشت: "به برخی از بازداشت‌شدگان حوادث بعد از انتخابات متاسفانه به وسیله باتوم و شیشه نوشابه تجاوز شده و این امر برای کمیته ویژه محرز شده است."

این نماینده تاکید کرد:"اطلاعات و مستندات موثق، از تجاوز عوامل بازداشتگاه‌ها به بازداشت‌شدگان نداریم، اما تفاوت چندانی هم در اصل ماجرا نمی‌کند. در صورت تکمیل گزارش آن را دراختیار رییس مجلس و بزرگان نظام قرار خواهیم داد."

یاددات ابطحی در زندان

امروز هم رفته بودم اطاق بازجوئی. زندان است و باز جوئی های مکررش. بازجو اطاقش را عوض کرده بود. همان بازجوئی که بارها گفته ام خیلی باهم دوست هستیم. کنار میز اطاقش دو دستگاه کامپیوتر وصل به اینترنت بود. لب تاپ خودم را هم که شب دستگیری از منزل آورده بودند کنارش دیدم. نا خود آگاه آهی کشیدم. بازجو پرسید چرا آه؟ گفتم یاد وب نوشت افتادم. که دو ماه و ده روز است از آن بی خبرم.. یک وقتی سایتم جزئی از خانواده ام بود. بازجو گفت از همین امروز می توانی از همین جا آن را بنویسی و منتشر کنی. برای یک لحظه شوکه شدم. دیدم شوخی نمی کند. فکر کردم این هم تجربه ای است. تجربه ی وبلاگنویسی از داخل زندان. گفتم طبعا زندان شرایط خودش را دارد. باید ملاحظات و کنترل شما را بپذیرم ولی آن چه که می نویسم باید حرف های خودم باشد. شما فقط می توانید بگوئید بعضی چیز ها را ننویس. قبول کرد. توکل بر خدا شروع کردم به نوشتن. نمیدانم آیا هر روز اجازه میدهند یا گاه به گاه. هروقت اجازه دادند می نویسم. عجالتا روز اولی چند نکته را مطرح میکنم.

1- می دانم این دور وبر من و در این اطاق های اطرافم خیلی از دوستانم زندانی‌اند. جسته گریخته بعضی اسامی را شنیده ام. فکر میکنم همه در سخت بودن زندان شریکیم و از اینجا بودن گیجیم. ولی می توانیم بفهمیم که چرا ما را گرفته اند. وقتی سران اصلی را نمی توانند بگیرند مارا که به زعم آنها می توانستیم سران را پشتیبانی کنیم و حرف بزنیم و بعضی ها که تشکیلات دارند، تشکیلات را به کار بگیرند، گرفته اند تا آشوبی که از توهم تقلب در حال شکل گرفتن بود مهار شود. اما گمان می کنم اکثر اینهائی که زندانند می دانند که نه تقلب تعیین کننده ای صورت گرفته ونه آشوب اجتماعی به نفع مردم ایران بوده ونه کسانی که این آشوبها را آفریدند و تشویق کردند دلشان برای مردم ایران می تپیده. این بحرانی است که به اعتقاد من روح زندانیان سیاسی این ماجرا را اذیت می کند. امیدوارم تصمیم گیران این نکته را درک کنند و این مجموعه را زودتر آزاد کنند تا با آزادی این دیدگاه هایشان را در جامعه مطرح نمایند. همان مطالبی که من سه هفته پیش وقبل از دیگران در دادگاه اعلام کردم و در روزهای آینده توضیح بیشتری میدهم.

2- ماه رمضان هر ساله تا نزدیک صبح پای کامپیوتر بودم. امسال که تنهائی داخل اطاقم می نشینم وکتاب ودعا و قرآن میخوانم، معنویت ویژه ای به دست آورده ام ولی نمیتوانم انکار کنم که برای تک تک خوانندگان وبنوشت دلم تنگ شده است.شنیده ام اهالی عالم مجازی خیلی ابراز لطف کرده اند. ندیده ام ولی خیلی ممنونم و از همه تون التماس دعا دارم.

3- دلم برای خانواده ام خیلی تنگ شده. در این مدت فاطمه لیسانس گرفت. مبارکش باشدو امیر علی نوه گلم راه افتاده. مبارک فائزه باشد و فریده تابستانش را منتظر من ماند و فهیمه، همسرم بار همه را به دوش کشید. با آنها گاهی تماس تلفنی و چند بار دیدار حضوری داشته ام. خیلی برایم دعا و تلاش کرده اند. شماهم دعا کنید. تنهائی بد جوری دردناکه.

4- مثل همون موقعی که آزاد بودم مخلص همه تون هستم.

نگرانی از افزایش اختلافات میان سران رژیم

در ایران نگرانی سران و چهره های سرشناس نظام اسلامی از عمیقتر شدن اختلافات میان سران رژیم در حال افزایش است.از جمله دفتر علی اکبر هاشمی رفسنجانی ، رئیس "مجمع تشخیص مصلحت نظام" با انتشار بیانیه ای در تهران از برخی اظهار نظر های سیاسی از سوی کارگزاران رژیم ابراز نگرانی کرد. در بیانیه دفتر هاشمی رفسنجانی از جمله آمده است ، بیان جملاتی چون این که "آقای هاشمی مایل بود از پشتیبانی عمومی و مردمی برای فشار بر رهبری استفاده کند" از جمله همان توهماتی است که مقام معظم رهبری در خطبه های نماز جمعه تاریخی خویش همگان را از آن برحذر داشتند. در این بیانیه تند علیه اسفندیار رحیم مشایی گفته شده است ، سابقه اقای مشایی در اظهار نظر های غلط و سخنان غیر منطقی آنقدر آشکار است که نیازی به پاسخ ندارد ، اما با توجه به عقبه بسیار عمیق این سخنان و دورغ پردازی ها عمیق تر و تلفیق آن با چاشنی توهین توسط کسی انجام می شود که قرار بود معاون اول رئیس جمهور شود ونشد و امروز رئیس دفتر رئیس جمهوراست.

علی رغم تلاش شخصیت های مبارز و بزرگ انقلاب برای آرام کردن فضاو خنثی کردن القائات دشمنان خارجی به نظر می رسد توطعه ای بسیار پیچیده برای القای اختلاف بین ارکان نظام اسلامی وجود دارد که دامن زدن به این توطعه نوعی یاس و نا امیدی را در جامعه گسترش می دهد. بیانیه در واقع به نوعی رحیم مشایی را به پراکندن اختلاف میان سران نظام متهم می سازد.

از سوی دیگر "محسن رضائی" دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در یادداشتی تحت عنوان"دعوا یا تعامل " به اختلافات در سطح رهبری رژیم اسلامی اشاره می کند و می نویسد، طی ماه گذشته بارها موقعیت هایی فراهم شده که موسوی ، رفسنجانی و یا کروبی با رهبری و یا نهاد های حکومتی وارد تعامل بشوند ، ولی درست در دقایق آخر ازسوی نهاد های حکومتی تحلیل هایی برای جلوگیری از شکل گیری از تعامل ارائه می شد. محسن رضائی فرمانده سابق سپاه پاسداران در پایان تحلیل طولانی خود به سران نظام هشدار می دهد که "در ایران تجربه نشان داده است که عوامل نفوذی هم در نهاد های حکومتی هستند و هم در فعالان سیاسی و همه باید مواظب اخبار و تحلیل های درست یا نادرست باشند.