۴ مرداد ۱۳۸۸

عدم رسمیت دولت احمدی نژاد از زبان مطهری.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه احمدی نژاد باید بر اعصاب خود مسلط باشد، با استناد به اصل 136 قانون اساسی گفت: بر اساس قانون و به دلیل تغییر نیمی از کابینه تا زمان برگزاری جلسه رای اعتماد به دولت دهم ، عملا دولتی نخواهیم داشت.دکتر علی مطهری، نماینده مردم تهران در خانه ملت در گفتگو با خبرنگار مهر با ابراز تعجب از اقدام اخیر محمود احمدی نژاد در برکناری برخی وزرای کابینه اظهار داشت: این اقدام آقای احمدی نژاد حرکتی غیرمعمول بوده است.وی با اشاره به تاکیدات قانونی در خصوص لزوم اخذ رای اعتماد مجدد کابینه در صورت تغییر نیمی از اعضای آن تصریح کرد: با توجه به اینکه طبق قانون اساسی تعداد وزرایی که تغییر کرده اند بیش از نصف اعضای کابینه را شامل می شود ، دولت از رسمیت افتاده و بنابراین ما تا زمان برگزاری جلسه رای اعتماد به وزرای دولت دهم دولتی نخواهیم داشت.به گزارش خبرگزاری مهر در اصل 136 قانون اساسی آمده است: « رییس جمهور می‌تواند وزراء را عزل کند و در این صورت باید برای وزیر یا وزیران جدید از مجلس رأی اعتماد بگیرد، و در صورتی که پس از ابراز اعتماد مجلس به دولت نیمی از هیأت وزیران تغییر نماید باید مجددا از مجلس شورای اسلامی برای هیأت وزیران تقاضای رأی اعتماد کند.»مطهری ادامه داد: اینکه انجام چنین حرکتی از سوی آقای احمدی نژاد چه ضرورتی داشته برای من قابل درک نیست و گویی که ایشان در وارد کردن کشور به التهاب تعمداتی دارند!این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به انتشار برخی اخبار مبنی بر احتمال عزل وزرای معترض به رویکرد احمدی نژاد در خصوص ماجرای انتصاب اسفندیار رحیم مشایی به سمت معاون اول رئیس جمهور، گفت: قطعا اگر برکناری وزرای مذکور به این دلیل بوده باشد قبح این حرکت دو چندان خواهد بود چرا که موضوع در این صورت ابعاد شخصی پیدا کرده و دیگر ارتباطی با مصالح کشور نخواهد داشت.وی به احمدی نژاد توصیه کرد از تصمیمات ناگهانی پرهیز کرده و بر اعصاب خود مسلط باشد.مطهری همچنین گفت: آقای احمدی نژاد باید سعی کنند از تمام گروهها و گرایشات برای دولت آینده استفاده کرده تا ضمن افزایش وحدت در کشور گامی موثر را نیز در جهت آشتی ملی بردارند.

زمان تحلیف ریاست جمهوری اعلام شد

مراسم تحلیف محمود احمدی نژاد به عنوان رئیس جمهور دولت دهم روز چهارشنبه هفته آینده 14 مرداد برگزار می شود.حمیدرضا حاجی بابایی عضو هیئت رئیسه مجلس در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلام این خبر گفت: این مراسم بر اساس اصل 121 قانون اساسی و مواد 188 ، 189 ، 190 و 191 آئین نامه داخلی مجلس انجام می پذیرد و در این مراسم رئیس جمهور ، رئیس قوه قضائیه و رئیس مجلس شورای اسلامی سخنرانی می کنند.به گفته وی از تاریخ 14 مرداد رئیس جمهور دو هفته فرصت دارد کابینه خود را به مجلس معرفی کند.عضو هیئت رئیسه مجلس اعلام کرد: فرصت مجلس برای دادن رای اعتماد به کابینه یک هفته است و بر این اساس طبق برنامه به نظر می رسد مراسم رای اعتماد به کابینه دهم حداکثر تا ششم شهریور ماه به طول بینجامد.

دولت احمدی نژاد با عزل وزرا از رسمیت افتاد. دولت باید رای اعتماد بگیرد.

احمد توكلي در واكنش به عزل برخي وزرا در هشت روز پاياني دولت نهم خطاب به رئيس جمهور تأكيد كرد: توصيه من به آقاي رئيس جمهور اين است كه از اين تصميم دست بكشد تا مجبور به تقاضاي رأي اعتماد براي دولت نهم نشود.احمد توكلي رئيس مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با خبرگزاري فارس، افزود: اقدامات آقاي احمدي نژاد درباره عزل وزرا هيچ توجيه عقلاني ندارد و كشور را در شرايط سختي قرار مي‌دهد. اين نحوه رفتار بدترين پاسخ به اعتماد بيست و چهار و نيم ميليون رأي دهنده به ايشان است.وي گفت: وزرايي كه اخبار عزل آنها منتشر شده است از جمله 5-6 وزيري بودند كه نسبت به معاون اولي آقاي مشايي معترض بودند و براي اين كار اقدام به نامه‌نگاري هم كرده بودند. البته تعداد مخالفان و معترضان به آقاي مشايي در دولت بيش از اين افراد بود.وي اظهار داشت: اين طرز برخورد با وزراي كابينه به دليل اعتراض به رفتار رئيس جمهور نه با ضوابط اسلامي سازگار است و نه با مصالح دولت و ملت.وي يادآور شد: مشكل مهمي كه با عزل آقايان صفار هرندي و محسني اژه‌اي پيدا مي‌شود مربوط به اصل 136 قانون اساسي است كه مي‌گويد اگر بعد از راي اعتماد و در طول دوره دولت، نصف اعضاي كابينه تعويض شدند، دولت مجبور است كه مجددا براي آنها از مجلس رأي اعتماد بگيرد. باتوجه به اينكه تعداد اعضاي تغيير يافته كابينه با اين تغييرات به 11 نفر افزايش مي‌يابد؛ به اين ترتيب بيش از نصف اعضاي كابينه تغيير كرده است و دولت مجبور است مجددا براي هشت روز باقيمانده از مجلس رأي اعتماد بگيرد.احمد توكلي تأكيد كرد: اصل 136 دلالت بر فوريت دارد و تأخير در معرفي وزرا را جايز نمي داند.وي تأكيد كرد: من نمي‌دانم چه مصلحت سياسي به نظر رئيس جمهور رسيد كه در آستانه تنفيذ دوره آينده و تحليف مجلس، خود را در شرايطي قرار داد كه مجبور است در روزهاي آينده براي دولت تقاضاي رأي اعتماد كند. بنا بر اين طبيعي است با اين مقدمات، مجلس بر اساس آنچه كه رئيس جمهور دوست دارد، واكنش نشان نخواهد داد.وي گفت: چنين شرايطي اداره كشور را به شدت سخت مي‌كند و اين نحوه رفتار بدترين پاسخ به اعتماد بيست و چهار و نيم ميليون رأي دهنده به ايشان است.وي در پايان خطاب به رئيس جمهور تأكيد كرد: توصيه من به آقاي رئيس جمهور اين است كه از اين تصميم دست بكشد تا مجبور به تقاضاي رأي اعتماد براي دولت نهم نشود.

لغو مراسم ترحیم محسن روح الامینی و اطلاعیه دکتر روح الامینی

عبدالحسین روح الامینی با صدور اطلاعیه ای از عدم برگزاری مجلس ترحیم برای فرزندش به دلیل حفظ امنیت و آرامش مردم و پرهیز از هر گونه خشونت خبر داد و اعلام کرد که مصمم به پیگیری جدی برای روشن شدن تمامی ابعاد حادثه ناگوار کشته شدن فرزندش است.به گزارش "تابناک" این اطلاعیه که در خبرگزاری مهر منتشر شده به شرح زیر است: با بزرگداشت فرخنده روز سوم شعبان و یاد قافله سالار شهیدان و سرور آزادگان حضرت حسین بن علی (ع) بدینوسیله از محبتها و الطاف صمیمانه مردم فهیم و دلسوز، مسئولان محترم نظام، نخبگان و اساتید محترم دانشگاه و فعالان سیاسی ـ اجتماعی از طیفهای مختلف در اظهار همدردی و مشارکت در مصیبت فرزند دلبندمان زنده یاد محسن روح الامینی نجف آبادی تشکر و قدردانی می نماییم و با توجه به برخی اطلاعات واصله مبنی بر احتمال بروز التهاب و ناآرامی در مجلس بزرگداشت امروز یکشنبه 4/5/88 و فقط به دلیل حفظ امنیت و آرامش مردم و پرهیز از هرگونه خشونت از برگزاری این مراسم صرف نظر می کنیم.بدیهی است اینجانب و خانواده ام با کمک سایر دوستان متعهد و انقلابی مصمم به پیگیری جدی برای روشن شدن تمامی ابعاد این حادثه ناگوار و اصلاح برخی شیوه های ناکارآمد، از طریق قانونی خواهیم بود.همدردی و اظهار محبتهای شما همراهان که به طرق مختلف و به ویژه به صورت مکتوب واصل می شود حاکی از شکل گیری و برگزاری یک جلسه ختم مجازی با شکوه و پر از معنویت و راهگشا برای آینده کشور است.

بزرگداشت قربانیان سرکوب در مصلای بزرگ تهران


میرحسین موسوی و مهدی کروبی برای برگزاری مراسم بزرگداشت کشته شدگان تظاهرات اعتراضی ایران رسماً از وزارت کشور تقاضای مجوز کردند.
میرحسین موسوی و مهدی کروبی در نامۀ خود به همین مناسبت به وزیر کشور جمهوری اسلامی نوشته اند که قصد دارند این مراسم را در مصلای بزرگ تهران برگزار کنند.
برغم تقاضاهای مکرر آقایان موسوی و کروبی تاکنون وزارت کشور ایران از صدور مجوز برای برگزاری هر نوع تجمع خودداری کرده است.
پرسیدنی است که در صورت مخالفت وزارت کشور با برگزاری مراسم بزرگداشت قربانیان ناآرامی های ایران، آیا دو نامزد اصلاح طلب دهمین انتخابات ریاست جمهوری اینبار تصمیم خود را اجرا خواهند کرد یا نه.
تارنمای "اعتماد ملی" وابسته به مهدی کروبی زمان این مراسم را پنجشنبۀ آینده اعلام کرده است.
روز شنبه، مهدی کروبی و میرحسین موسوی و محمد خاتمی در نامه ای به مراجع روحانی شیعه از آنان خواستند تا برای پایان دادن به فضای سرکوب حاکم بر جامعه از خود واکنش نشان داده و سکوت اختیار نکنند.
متن نامه به زودی در اخبار انتخابات

شهادت یک دانشجوی دیگر در زندان پس از محسن روح الامینی


دومین دانشجویی که در تظاهرات اخیر مردم ایران دستگیر شد در زندان درگذشت.این جوان امیر جوادی فر نام داشته و دانشجوی رشتۀ مدیریت صنعتی در دانشگاه قزوین بوده است.
روزنامۀ اعتماد چاپ تهران نوشت که این جوان در تظاهرات بزرگداشت هیجدهم تیر و در حالی که از ناحیه دست و بینی زخمی بوده دستگیر شده بود.
روز شنبه جراید ایران از مرگ یک جوان دانشجوی دیگر در زندان به نام محسن روح الامینی خبر دادند که او نیز در تظاهرات بزرگداشت هیجده تیر دستگیر شده بود. حمید رضا کاتوزیان یکی از نمایندگان مجلس گفته است که آثار شکنجه بر کالبد محسن روح الامینی مشاهده شده است. به گفتۀ جراید محسن روح الامینی فرزند یکی از مشاوران محسن رضایی و رئیس کنونی انستیتو پاستور تهران بوده است.
در این حال، محمد رضا باهنر نایب رئیس مجلس شورای اسلامی امروز یکشنبه گفت که مجلس پیگیر این رویدادها و وضعیت زندانیان و کشته شدگان خواهد بود. نایب رئیس مجلس اسلامی سپس افزوده است که مجلس نگران وضعیت زندانیان حوادث اخیر در ایران است.
علاءالدین بروجرودی رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس اسلامی خبر داد که کمیتۀ ویژه ای برای بررسی مشکلات بازداشت های اخیر کشور تشکیل شده است و به محض دستیابی به اطلاعات و اخبار لازم نتیجه به اطلاع عموم خواهد رسید.
با این حال، محمدتقی رهبر رئیس فراکسیون روحانیان مجلس "ورود مجلس به موضوع بازداشت شدگان اخیر را بی معنا" دانست و آن را مصداق اخلال در اصل تفکیک قوا توصیف کرد. محمد تقی رهبر در واکنش به موضع کشته شدن دستگیرشدگان در زندان های کشور گفت : "من از این موضوع خبر ندارم."

برکناری چهار وزیر دولت کودتا توسط رییس دولت

چند روز مانده به پایان کار دولت نهم و پیش از انجام مراسم تحلیف و تنفیذ رئیس جمهوری جدید، محمود احمدی نژاد وزرای اطلاعات، فرهنگ و ارشاد اسلامی، بهداشت و کار را برکنار کرد.
---
چند روز مانده به پایان کار دولت نهم و پیش از انجام مراسم تحلیف و تنفیذ رئیس جمهوری جدید، محمود احمدی نژاد وزرای اطلاعات، فرهنگ و ارشاد اسلامی، بهداشت و کار را برکنار کرد.
به گفتۀ منابع آگاه در ایران، برکناری وزیر اطلاعات، محسنی اژه ای در پی مشاجرۀ لفظی در هیئت دولت بر سر انتصاب اسفندیار رحیم مشایی به معاونت اولی رئیس جمهوری صورت گرفته است.
خبرگزاری مهر همچنین از برکناری حسین صفار هرندی، وزیر فرهنگ، محمد جهرمی، وزیر کار، و کامران باقری لنکرانی، وزیر بهداشت خبر داده بی آنکه اما در مورد علت برکناری آنها توضیحی ارایه کند.
خبرگزاری فارس نوشته است حسین صفار هرندی چند روز قبل از کارکنان وزارتخانۀ تحت ریاستش خداحافظی کرده بود.
محمود احمدی نژاد پس از انتخابات دهم ریاست جمهوری از تغییر نیمی از وزرای کابینه اش خبر داده بود و صریحاً از مدیریت بخش فرهنگی دولت نیز ابراز نارضایی کرده بود. با این حال، خبرگزاری مهر نوشته است که همانند محسنی اژه ای وزیر اطلاعات، حسین صفار هرندی نیز پس از مشاجرۀ لفظی اش با محمود احمدی نژاد در مورد اسفندیار رحیم مشایی از کار برکنار شده است. صفار هرندی صفار هرندی به مدت چهار سال معاون مدیر مسئول روزنامۀ کیهان بود.
به نظر می رسد که از جمله دلایل مهم اقدام رئیس جمهوری ایران در برکناری چهار تن از وزرایش، انتصاب اسفندیار رحیم مشایی به معاونت اولی رئیس جمهوری و پی آمدها و مجادلات حول و حوش آن بوده است.

مجلس اسلامی : بدون تنفیذ رهبر رئیس جمهوری نامشروع است .


٢٠٥ تن از نمایندگان مجلس اسلامی با انتشار بیانیه ای بر اطاعت کامل خود از "مقام عظمای ولایت" تأکید کرده و نوشته اند : "تنها در سایه ولایت پذیری مسئولان نظام اسلامی است که مشکلات حل و دسیسه های دشمن خنثی می شود."
نمایندگان مجلس اسلامی نوشته اند که با انتشار این بیانیه خواسته اند "بیعت مجددشان را با مقتدای خود اعلام کنند." آنان تأکید کرده اند : "مشروعیت تمام مناصب در نظام جمهوری اسلامی در همسویی جهت گیری ها و سیاست گذاری های ایشان با جهت گیری ها و سیاست های تأئید شدۀ ولایت فقیه است."
در ادامه نمایندگان مجلس نوشته اند : "برهمین اساس نیز تا ولی فقیه رأی ملت را تنفیذ نکند رئیس جمهوری که دومین مقام رسمی کشور است مشروعیت نمی یابد."
نمایندگان مجلس در پایان از بیانیه مشابه پنجاه تن از خبرگان رهبری که روز شنبه منتشر شد تقدیر و پشتیبانی خود را از آن اعلام کرده اند.

کاخ سفید: "ایران حق داشتن سلاح اتمی را ندارد"


وزیر خارجۀ آمریکا هیلاری کلینتون امروز یکشنبه تلاش های ایران را برای دستیابی به سلاح اتمی "بیهوده" خواند و گفت : آمریکا اجازه نمی دهد که ایران همسایگانش را مرعوب کند. هیلاری کلینتون که این سخنان را در مصاحبه با تلویزیون آمریکایی "ان بی سی" ایراد می کرد خطاب به رهبران ایران گفت : "تلاش های شما بیهوده است."
خانم هیلاری کلینتون تصریح کرد : "پیام ما به رهبران ایران است که اگر می خواهند برای مرعوب کردن و فراافکنی قدرت شان به سلاح اتمی دست یابند، آمریکا اجازه چنین کاری را به آنان نخواهند داد."
وزیر خارجۀ آمریکا اضافه کرد که دولت ایران حق داشتن سلاح اتمی را ندارد. هفتۀ گذشته خانم هیلاری کلینتون گفته بود که کشورش می تواند با مسلح کردن متحدانش در منطقۀ خلیج فارس ایران مجهز به سلاح اتمی را کنترل کند. این سخن واکنش تند دولت اسرائیل را برانگیخته بود.