۲۷ مرداد ۱۳۸۸

مهندس خدایاری و دکتر عرب، دوتن از استادان دانشگاه تهران از زندان آزاد شدند.

بگزارش سایت موج سبز آزادی، علی اصغر خدایاری، عضو سابق شورای مرکزی جبهه مشارکت، استاد و معاون اسبق دانشگاه تهران، شام دوشنبه از زندان آزاد شد.

در پی خبر آزادی مهندس خدایاری، سایت موج سبز آزادی از آزاد شدن دکتر حسینعلی عرب، استاد دانشگاه دامپزشکی تهران نیز در شام دوشنبه خبر داد.

گفته میشود دکتر عرب، که از اعضای ستاد انتخاباتی میر حسین موسوی بود بعد از 59 روز بازداشت موقت، با سپردن وثیقه ای به مبلغ 200 میلیون تومان آزاد شده است.

گزارش سایت می افزاید که مسئولان قضایی وعده کرده اند سایر استادان دانشگاه تهران را نیز تا قبل از برگزاری امتحانات به تاخیر افتاده این دانشگاه، آزاد خواهند کرد.

به تعقیب حمله نیروهای امنیتی و انتظامی ایران به کوی دانشگاه تهران، مقر دانشجویان معترض به اعلام نتایج رسمی انتخابات در ایران، شماری از استادان و دانشجویان معترض دانشگاه از جانب نیروهای انتظامی بازداشت و زندانی شدند.

موسوی از شجاعت کروبی تجلیل کرد


میر حسین موسوی، نامزد معترض انتخابات ریاست جمهوری دهم، درنامه ای خطاب به مهدی کروبی، دیگر نامزد معترض این انتخابت از شجاعت او در افشای تجاوز به دستگیر شدگان اعتراض های پس از انتخابات تقدیر و تجلیل کرد.
میر حسین موسوی در بخشی از این نامه که در روز سه شنبه، بیست و هفت مرداد، بر روی سایت های اینترنتی قرار گرفت، از جمله می نویسد: جای تاسف است که در نظام اسلامی ایران، متصدیان چندان بی طاقت شده اند که حتی تذکر را تاب نمی آورد.
به باور میر حسین موسوی، نامۀ کروبی در مورد تجاوز جنسی به بازداشت شدگان، صدا و سیمای جمهوری اسلامی و یا، به نوشتۀ او، " رسانۀ غیر ملی" و روزنامه های، باز هم به نوشتۀ او، " کودتاچیان" را دستپاچه کرده است و این دستپاچگی دال بر آنست که خبرهای وحشتناکی وجود دارد که هنوز دیگران از آن بی خبرند.
میر حسین موسوی این دستپاچگی را، در نامۀ خود، در عین حال نشان آن می داند که دروغ چون چرکی مسموم، روزبروز دامنۀ خود را گسترش می دهد.
نامزد معترض انتخابات در بخش دیگری از این نامه، سخنان رهبران جمهوری اسلامی در مورد دلجویی از آسیب دیدگان رویدادهای اخیر را به چالش کشیده و می پرسد: به راستی این آسیب ها چگونه التیام خواهد یافت، وقتی منکر اصل وقوع شان می شوند و با تهدید و ارعاب، ستم دیدگان را به سکوت و انصرفا از تظلم وادار می کنند؟
سرانجام اینکه، میر حسین موسوی در این نامه کار مهدی کروبی را " وظیفۀ ایمانی یک روحانی انقلابی" می خواند و در خطابی غیر مستقیم به روحانیون می نویسد انتظار از روحانیت آنست که در انجام رسالت خود از خدا بترسد و از زورگویان و دروغ زنان و متجاوزان، از تهدیدها و تضییق ها و از هیچ چیز دیگر جز خدا نترسد.
خبر

قاليباف :هر طور كه در شهر كار كنیم، برایمان حرف در می‌آورند


از شرایط اقتصادی و ركود بازار مطلعم و می‌دانم كه مشكلات پدید آمده در جامعه بر كار شهرداری اثر زیان‌بار و سنگینی دارد./جو منفی آن قدر زیاد بود كه یك بار از پشت تریبون اعلام كردند كه سوار شدن در BRT حرام است.
شهردار تهران گفت: اگر به صورت سه شیفت در شهر كار كنیم ،می‌گویند آلودگی زیست‌محیطی ایجاد كردیم و اگر كار را متوقف كنیم ،طور دیگری انتقاد می‌كنند. در كل به هر شیوه كه در شهر كار كنیم، برایمان حرف درمی‌آورند.
محمدباقر قالیباف عصر روز دوشنبه در مراسم افتتاح پروژه تعریض بزرگراه آبعلی در مورد دروازه‌های ورودی شهر تهران تاكید كرد: مطابق با برنامه قرار بوده هفت ورودی شهر تهران ساماندهی شود و در حال حاضر با اقدامات صورت گرفته ،می‌توان اعلام كرد كه دروازه‌های ورودی شهر تهران تا حدودی آبرومند و منضبط شده است.
وی افزود: دروازه‌های ورودی شهر تهران باید علاوه بر بحث‌های عمرانی‌به بحث‌های زیباسازی هم توجه داشته باشد.
شهردار تهران با بیان این كه تهران در حال حاضر دو قطبی شده است،‌تصریح كرد: شمال تهران نسبت به جنوب و غرب تهران نسبت به شرق از خدمات بیشتر برخوردار است
اما در حال حاضر حجم فعالیت‌های عمرانی و سرعت كارها در شرق تهران قابلیت قیاس در بحث‌های دیگرنیست و پروژه‌‌های غرب تهران به سرعت در حال انجام است.
قالیباف ادامه داد: مترو نیز تا منتها الیه شرق تهران رسیده و از كنار اتوبان شهید یاسیمی تا پایانه شرق تهران ادامه پیدا می‌كند . با احداث پایانه شرق نیز بار ترافیكی موجود در چهارراه تهرانپارس و تقاطع پایانی شرق منتقل می‌شود.
به گفته وی ،مردم جنوب و شرق تهران در حال حاضر بیشترین برخورداری را از خطوط BRT دارند، اگرچه در روزهای ابتدایی احداث خطوط BRTحرف ‌وحدیث‌های زیادی پشت آن وجود داشت.
شهردار تهران ادامه داد: در ابتدای كار احداث خطوط تندرو در تهران انتقاد زیادی وجود داشت اما بعد از گذشت چهار ماه بیشتر از این نمی‌توانستند فشار سیاسی و خبری بر این قضیه وارد كنند، چرا كه روی این كار را، نداشتند.
به گفته وی حتی جو منفی آن قدر زیاد بود كه یك بار از پشت تریبون اعلام كردند كه سوار شدن در BRT حرام است.
هزینه‌های 10 برابری تملك برای احداث پروژه‌ها
شهردار تهران با اشاره به هزینه‌های سنگینی كه برای تملك پروژه‌های محدوده شرق تهران می‌شود ،تاكید كرد: ادامه راه‌شهید همت و زین‌الدین معارضین زیادی داشت و هزینه‌های زیادی برای آن شد. به عنوان مثال هزینه تملك در محدوده میدان پروین حدود 160 میلیارد تومان هزینه به خود اختصاص داد.
به گفته شهردار تهران، معمولا بین شش تا هفت برابرحتی تا 10 برابر احداث پروژه‌های عمرانی‌صرف وقت، پول و هزینه تملك معارضین ملكی و تاسیساتی می‌شود. شهردار تهران در مورد پروژه‌های شرق تهران خاطر نشان كرد: پل خاقانی تقاطع شهید باقری تا 15 روز آینده افتتاح می‌شود و با افتتاح سایر پروژه‌ها ،گره‌های مهمی از مشكلات ترافیكی در شرق تهران گشوده می‌شود.
وی افزود: تا پایان امسال شرق تهران از جهت بزرگراهی و شبكه‌راه‌ها تكمیل می‌شود.
وی با بیان‌این‌كه هرگز اهل گله‌گذاری نبوده‌ام یاد‌آور شد: اگرچه اهل گله‌گذاری نیستم اما ازشرایط اقتصادی رونق و ركود بازار آگاهم و می‌دانم كه مشكلات پدید آمده در جامعه بر كار شهرداری اثر زیان‌بار و سنگینی می‌گذارد اما تلاش می‌كنیم كه این مشكلات به مردم منتقل نشود.
خیابان ولیعصر ظرف 48 ساعت آینده یك‌طرفه می‌شود
شهردار تهران همچنین پس از پایان مراسم با حضور در جمع خبرنگاران در مورد یك طرفه شدن خیابان ولیعصر گفت: این خیابان حداكثر ظرف 48 ساعت آینده یك‌طرفه می‌شود و علت تاخیر در این كار عدم اطلاع‌رسانی كافی و امكان سردرگمی شهروندان بود.
وی افزود: خط ویژه این محدوده كه در حال حاضر تا خیابان فاطمی است تا تجریش ادامه پیدا می‌كند.
به زودی انسان‌ها در خیابان ولیعصر مسلط می‌شوند
شرایط سختی داریم
وي با اشاره به اهمیت خیابان ولیعصر یادآور شد: بر اساس طرح جامع خیابان ولیعصر یك گنجینه بزرگ است كه باید حفظ شود و كارها به گونه‌ای دنبال می‌شود كه تا در آینده در خیابان ولیعصر تنها انسان‌ها در آن مسلط باشند و هیچ‌كس ضرورت آوردن خودروی شخصی در این محدوده را احساس نكند.
شهردار تهران در مورد احداث چهارمین خط تندرو (راه‌آهن – تجریش)‌گفت: به دلیل آن‌كه مطالعات گردشگری خط چهارم تندرو تكمیل نشده بود این اقدام فعلا از دستور كار خارج شد تا مطالعات گردشگری این محدوده همراه با مطالعات ترافیكی تكمیل شود.
وی افزود: از ابتدای سال آینده خط بی‌آرتی در محدوده خیابان ولیعصر احداث خواهد شد.
ادامه دادن پروژه‌هایی كه 50 درصد پیشرفت داشته است
قالیباف در مورد پروژه‌های نیمه‌كاره شهرداری كه به دستور شورای شهر تهران برخی از آنها اجرا نخواهد شد گفت: در حال حاضر شرایط سختی داریم چرا كه درآمدها به صورت كامل محقق نشده و به همین دلیل به شورای شهر پیشنهاد دادیم كه پروژه جدیدی را آغاز نكنیم.
وی افزود: پروژه‌هایی كه 50 درصد پیشرفت كار داشته‌اند، ادامه داده و مابقی پروژه‌ها را متوقف می‌كنیم.
قالیباف با بیان اینكه حدود دو هزار پروژه كوچك وبزرگ در تهران وجود دارد،‌خاطر نشان كرد: اولویت ما تكمیل پروژه است و سعی می‌كنیم تا پروژه‌‌ای در روی زمین نماند.

پايان ماه عسل انتخاباتی احمدی نژاد؛ پاییزدرراه است

سروش فرهاديان/اعتماد
عسل انتخاباتي احمدي نژاد و بخش زيادي از اصولگرايان پايان يافته است. علتش هم بسيار ساده و علني است؛کشمکش ميان اکثريت اصولگرايان و احمدي نژاد بر سر تعيين کابينه جديد او.
محل نمود پايان يافتن اين ماه عسل هم جايي نيست جز مجلس،يعني تنها نهاد رسمي که اصولگرايان مي توانند در آن به دنبال وصول طلب خود از هم جناحي شان باشند و خب چه وقتي بهتر از بزنگاه معرفي کابينه براي کسب راي اعتمادبه مجلس مي تواندبراي گرفتن اين طلب مناسب باشد. اين در حالي است که احمدي نژاد در شرايط بدي براي تشکيل کابينه قرار دارد. اصلاح طلبان و بخشي از مردم به شدت از سياست هاي او ناراضي هستند و اکثر اصولگرايان هم از افزايش هزينه روزافزون حمايت از او و تضاد هايي که در جبهه اصولگرايي آشکار مي شود، نگرانند.
اين وضعيتي است که در زمان تشکيل کابينه براي هيچ کدام از اسلاف احمدي نژاد وجود نداشته است.
تمام فرصت ممکن و غيرممکن به احمدي نژاد داده شده و چوب خط او در ميان هم جناحي هايش نيز پر شده است.
اصولگرايان را فعلاً مي توان به دو دسته تقسيم کرد؛ يا همفکر کامل احمدي نژادند و مي خواهند او از اين مرحله بگذرد،که نمايندگي آنان را در مجلس رايحه خوش خدمت يا همان فراکسيون دولت در مجلس به عهده دارد يا همراه تاکتيکي احمدي نژاد هستند و مي خواهند از اين فرصت استفاده کنند و سهم شان را از کابينه او بگيرند.
گروه دوم در جبهه اصولگرايي در اکثريتند و گروه اول هم در اقليت.
همراهان تاکتيکي احمدي نژاد بيشتر از گروه ها و احزابي تشکيل شده اند که در دوره نهم انتخابات رياست جمهوري دست کم در مرحله اول از او حمايت نکردند و بيشتر به رئيس مجلس کنوني که آن زمان کانديدا شده بود، گرايش داشتند. اما تقريباً همه آنان در انتخابات دهم از احمدي نژاد حمايت کردند، هر چند نقش زيادي در ستادهاي او بر عهده شان قرار داده نشد. بخشي را نيز کساني تشکيل مي دهند که در انتخابات دهم از محسن رضايي حمايت کردند.
اين اکثريت اصولگرا امروز را بهترين زمان براي کسب سهم خود مي دانند.
اما احمدي نژاد نشان داده به شدت به حفظ تمام صندلي هاي کابينه براي حلقه اصلي يارانش تمايل دارد.
با اين اوصاف شايد او چاره يي نداشته باشد جز اينکه شرايط را براي گروه اول به گونه يي بيارايد که آنان هم رضايت بدهند او فقط از اين مرحله بگذرد.
گروه دوم اما به اين مي انديشد که اگر احمدي نژاد از اين مرحله بگذرد، شايد ديگر هيچ وقت دست شان به او نرسد. چه آنکه احمدي نژاد در چهار سال گذشته نشان داده خودش را خيلي ملزم به رعايت نظر هم جناحي هايش در چيدن، تغيير و حتي حفظ اعضاي کابينه نمي داند.
هفته گذشته بعد از آنکه اصولگرايان مجلس بر شدت خبرهايشان در مورد متناسب نبودن افراد کابينه با باورها و انتظارهاي اکثريت اصولگرايان افزوده مي شد و پس از آنکه نامه علي لاريجاني به احمدي نژاد و دادن تذکرهايي که تلويحاً سهم اصولگرايان مجلس از کابينه احمدي نژاد را طلب مي کرد با پاتک نمايندگان رايحه خوش خدمت که طرفداران اصلي احمدي نژاد را تشکيل مي دهند، مواجه شد و در حد يک نامه سهم خواهانه شخصي تنزل يافت، احمدي نژاد قبول کرد با نمايندگان مجلس شوراي اسلامي ديدار کند. البته اين ديدار فقط با اعضاي فراکسيون اصولگرايان که اکثريت مجلس را تشکيل مي دهند، صورت گرفت؛ ديداري که اصولگرايان نتيجه آن را راضي کننده ندانستند چرا که احمدي نژاد اعلام کرده بود تنها حاضر است ليست هاي پيشنهادي نمايندگان در مورد ترکيب کابينه را بپذيرد و در زمان اعلام اسامي نهايي به مجلس نگاهي هم به آنها بيندازد؛ پيشنهادي که اصولگرايان آنان را عاميانه و نه در چارچوب مناسبات سياسي رايج و نه در شأن مجلس يک کشور ارزيابي کردند.
احمدي نژاد حتي حاضر نشده ليست وزراي احتمالي اش تا آغاز به کار مجلس براي راي اعتماد به کابينه را براي اصولگرايان مجلس فاش کند.
نامه محسن رضايي به لاريجاني مبني بر اينکه در خروجي کابينه بايد مجلس نقشي زياد و هم اندازه با احمدي نژاد داشته باشد را نيز بايد هشداري در همين راستا دانست.
اينکه احمدي نژاد به اعضاي فراکسيون اصولگرايان مجلس گفته ليست هايشان را بدهند تا در زمان اعلام اسامي وزرا به مجلس نگاهي هم به آنها بيندازد، شايد در حد يک تعارف سياسي هم نباشد؛ چه آنکه طبيعي است رئيس دولت نهم که از همان چهار سال پيش سوداي چهار سال رياست ديگر - بلکه هم بيشتر- را در سر مي پرورانده، بارها و بارها اعضاي کابينه احتمالش را چيده باشند و بعيد است ارائه اين ليست ها تاثيري بر نظر او بگذارد.
از طرفي احمدي نژاد در هر صورت از اعضاي اصولگرايان است و به نام آنان در تاريخ سياسي اين مملکت ثبت شده است؛ موضوعي که او همواره نشان داده روي کاربرد هاي آن حساب مي کند.
براي مثال ماجراي عزل پورمحمدي و گرفتن راي اعتماد براي کردان و سرانجام به وزارت کشور رساندن رفيق ميلياردرش، صادق محصولي، در فاصله کمي به انتخابات حساس رياست جمهوري با استفاده از همين کارکرد صورت گرفت.
به نظر مي رسد احمدي نژاد مايل باشد اين ماه عسل تابستاني انتخاباتي قبل از آغاز فصل پاييز به پايان نرسد چرا که او تاکنون راضي نشده سهم آنچنان دندان گيري به اکثريت اصولگرايان بدهد. از طرفي احتمالاً او افرادي را به مجلس معرفي مي کند که اگر نگوييم به اندازه مشايي اما اندکي کمتر از اصولگراياني هستند که اکثريت جبهه اصولگرايان به آنان حساسيت دارند؛ حساسيتي که ممکن است دردسرهاي مزمني براي احمدي نژاد به همراه داشته باشد.

تخليل فريد ذكريا از وضعيت ايران در جهان

فرید زکریا سردبیر هفته‌نامه نیوزویک اینترنشنال و تحلیلگر سیاسی شبکه خبری سی‌ان‌ان به بیان نظرات خود در رابطه با شرایط خاورمیانه و تنش‌های تازه بین ایران و اسرائیل پرداخت.
روزنامه لس‌انجلس تایمز در گزارشی تحت عنوان اختلاف‌ها بین مقامات ایران بیشتر می‌شود به این نکته اشاره دارد که گرچه خیابان‌های تهران و سایر شهرهای ایران آرام است ولی جناح‌های محافظه‌کار و اصلاح‌طلب همچنان به آرامش نرسیده‌اند. به نوشته این روزنامه، روحانیون تندرو نزدیک به محمود احمدی‌نژاد اخیراً خواهان دستگیری میر‌حسین موسوی و مهدی کروبی نامزدهای انتخابات اخیر ریاست جمهوری شده‌اند و در عین حال حسن یونسی پسر وزیر اطلاعات اسبق ایران در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی در یادداشتی در مورد این کار هشدار داده و آن را بازی با آتش خوانده است.
در عین حال این روزنامه معتقد است میرحسین موسوی به دلیل هراس از دستگیری دیگر از مردم نمی‌خواهد برای اعتراض به خیابان‌ها بریزند و سایت او قلم‌نیوز نیز چندین روز است که بسته شده و بسیاری از همراهانش در زندان هستند. در عین حال ماشاءالله شمس‌الواعظین روزنامه‌نگار به خبرنگار لس‌آنجلس تایمز گفته که بحران هنوز در ایران وجود دارد و گرچه در خیابان‌ها اعتراضی صورت نمی‌گیرد اما بحران در درون حاکمیت وجود دارد. این روزنامه پیش‌بینی می‌کند در روزهای آینده و با نزدیک شدن به زمان اعلام کابینه جدید احمدی‌نژاد، تنش‌هایی در جناح محافظه‌کار نیز دیده شود.
فرید زکریا به حمله اسرائیل به ایران اعتقادی ندارد اما فرید زکریا سردبیر هفته‌نامه نیوزویک اینترنشنال و تحلیلگر سیاسی شبکه خبری سی‌ان‌ان در تازه‌ترین گفت‌وگو با این شبکه به بیان نظرات خود در رابطه با شرایط خاورمیانه و تنش‌های تازه بین ایران و اسرائیل پرداخت. او در پاسخ به سؤالی راجع به اظهار‌نظر اخیر جان بولتون نماینده اسبق آمریکا در سازمان ملل که حمله هوایی اسرائیل به تأسیسات اتمی ایران را در پایان سال‌جاری میلادی پیش‌بینی کرده بود، با تمسخر اظهار داشت که بولتون در گذشته هم از این پیش‌بینی‌های داشته و در سال قبل هم با اطمینان از حمله اسرائیل به ایران تا قبل از مراسم تحلیف باراک اوباما سخن گفته بود اما خود زکریا این موضوع را از مایکل اورن سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد جویا شده بود و او با رد احتمال این حمله خاطر‌نشان کرده بود که اسرائیل هنوز حتی با تصور چنین چیزی فاصله زیادی دارد.
با این همه، زکریا معتقد است رهبران اسرائیلی نگرانی‌هایی از بابت سیاست‌های اخیر اوباما در قبال ایران دارند هر چند که به گفته اورن این نگرانی‌ها دردیدار اخیر اوباما و بنیامین نتانیاهو کاهش یافته است و اوباما که به نتانیاهو وعده داده بود در سیاست‌های مذاکره با ایران تا پایان سال‌جاری تغییرات بنیادی ایجاد خواهد شد، اکنون این ضرب‌الاجل را به ماه سپتامبر منتقل کرده و برآورد کنونی رهبران اسرائیل تمایل بیشتر دولت اوباما به در نظر گرفتن تحریم‌های سختگیرانه‌تر در مورد ایران پس از وقایع اخیر این کشور به دنبال برگزاری انتخابات ریاست جمهوری است.
به اعتقاد زکریا گرچه باراک اوباما پیشبرد روند صلح خاورمیانه را یکی از اولویت‌های اصلی سیاست خارجی خود در خاورمیانه عنوان کرده ولی تاکنون پیشرفت چندانی در این امر به دست نیامده که ناشی از انتقاد شدید نتانیاهو از ایده‌های ایهود اولمرت نخست‌وزیر قبلی اسرائیل برای تشکیل کشور فلسطینی و همچنین وجود یک مجلس مملو از نمایندگان راستگرا در اسرائیل است.

شعري در باره توپولف

من هلاك تو و خاك زير پاتم، توپولف! من زمين خورده‌ي جعبه ي سياتم،توپولف! كشته‌ي تيپ زدن و قـدّ و بالاتم، توپولف! مرده‌ي ريپ زدن و ناز و اداتم، توپولف! قربـون اون نوسانــات صداتم، توپولف! يه كلوم ختم كلــوم بنده فداتم، توپولف! □ من هواپيما نديدم اينجوري ناز و ملــوس مي‌پري پر مي زني روي هوا عين خروس! بذار ايرباس واست عشوه بياد- دراز لوس- بدگِلا چش ندارن ببيننت، خوشگل روس! قربون چشات برم، محــو نيگاتم ، توپولف يه كلوم ختم كلــوم بنده فداتم، توپولف! □ مـــا رو مي‌بري نقـــاط ديدني وقت فرود گاهي وقتا سر كـــــوه و گاهي وقتا ته رود مي فرستن همه تا سه روز به روحمون درود مي خونه مجري سيما واسمون شعر و سرود چرا ماتم مي گيرن ، مبهوت و ماتم توپولف! يه كلــوم ختم كلــوم بنده فداتم، توپولف! □ وقتي عشقت مي‌كشه گاهي با كلّه مي شيني به جـــــاي باند فرود، توي محلّه مي شيني يا مي‌ري تــــوي ده و رو سر گلّه مي شيني زودي مشهور مي‌شي، رو جلد مجلّه مي شيني پي گيرعكســــــا و تيتر خبراتم توپولف! يه كلــوم ختم كلــوم بنده فداتم، توپولف! □ مي خوام از خدا كه يك لحظه نشم از تو جدا چونكه وقتي باهاتم هي مي كنم يـــــاد خدا بدون نذر و نيـــاز بــــــا تو پريدن ، ابدا! مي كنم بعد فرود تمــــوم نذرامـــــو ادا واســه جنّت بليتت گشتــــه براتم، توپولف! يه كلـــوم ختم كلــوم بنده فداتم، توپولف! □ تو كه هي رفيقــــاي ايرونيتو ياد مي كني كي ميگه تــــو انباراي روسيه باد مي كني؟ ما رو پيك نيك مي بري، سقوط آزاد مي كني خدا شــــادت بكنه ، روحمونو شاد ميكني بري تا اون سر اون دونيا(!) باهاتم، توپولف! يه كلــوم ختم كلــوم بنده فداتم، توپولف! ............ ......... ......... ......... ........... ......... ......... . (۱): البته بنا به تلفظ و رسم الخط روسها( туполев )،بايد تلفظ توپُلِف ( tupolef)صحيح باشد حالا چرا ما آن را ايتقدر تُپُل تلفظ مي كنيم نمي دانم!
افاضات و مطانزات : بوالفضول الشعرا به روايت: سعيد سليمان پور ارومي!

درگیری پلیس با معترضان در برابر روزنامه اعتماد ملی

پلیس ایران بعد از ظهر دوشنبه مانع تجمع معترضان به نتایج انتخابات در برابر دفتر روزنامه اعتماد ملی در تهران شده است. پیشتر دادستانی تهران مانع توزیع شماره روز دوشنبه این روزنامه شده بود.
به گزارش رویتر پلیس ایران برای متفرق کردن تظاهرکنندگانی که در اطراف دفتر این روزنامه زیر پل کریمخان شعار "مرگ بر دیکتاتور" سر می دادند از باتون استفاده کرد.
مهدی کروبی صاحب امتیاز این روزنامه سه روز قبل از هوادرانش خواسته بود دوشنبه بعد از ظهر در واکنش به فشارها بر اعتماد ملی مقابل دفتر آن تجمع کنند که بعدا این فراخوان را لغو کرد.
یک شاهد عینی به خبرگزاری رویتر گفت که شاهد بوده است پلیس دو مرد جوان را در یکی از چندین گروه کوچک از تظاهرکنندگان که در خیابان های اطراف دفتر اعتماد ملی حرکت می کردند کتک زده است.
این شاهد گفت که همچنین شاهد دستگیری و انتقال یک تظاهرکننده به وسیله نقلیه پلیس بوده است. دولت ایران در هفته های اخیر از هرگونه تجمع اعتراض آمیز جلوگیری کرده است.
این شاهد گفت: "آنها (مخالفان) سعی کردند در برابر ساختمان جمع شوند اما پلیس اجازه نداد و به آنها گفت آنجا را ترک کنند."
به گفته وی حدود 400 تظاهرکننده چند صد متر آنطرف تر تجمع کردند و شعار "مرگ بر دیکتاتور"، "رای ما کجاست" و "استقلال، آزادی، جمهوری ایرانی" سر دادند.
یک شاهد دیگر نیز به خبرگزاری فرانسه گفت "مردم در گروه های 20 یا 30 نفری هنگام عبور (از مقابل دفتر روزنامه) شعار می دادند و من شاهد بازداشت چندین نفر بودم."
این تازه ترین مورد تظاهرات مخالفان علیرغم بسیج گسترده نیروهای امنیتی پس از انتخابات برای جلوگیری از هر گونه تجمع اعتراض آمیز است.
چهارشنبه هفته گذشته شماری از معترضان به نتایج انتخابات در بازار تهران حضور یافتند که بنابه برخی گزارش ها با حضور نیروهای پلیس به درگیری های خفیف و پراکنده منجر شد.
مقام های دولتی روز دوشنبه مانع انتشار روزنامه اعتماد ملی شدند اما معلوم نیست که توقیف یک روزه است یا ادامه خواهد داشت.
روزنامه اعتماد ملی یکی از صریح اللهجه ترین روزنامه های منتقد دولت به صاحب امتیازی مهدی کروبی است.
"دادسرای کارکنان دولت" دوشنبه اعلام کرد که خواستار جلوگیری از انتشار اعتماد ملی شده است زیرا "روزنامه اعتماد ملی به مدیر مسئولی جواد حق شناس بر اساس شکایات متعدد و عمومی تحت تعقیب بوده و به رغم کثرت شکایات و موارد اتهامی و تذکرات دادسرا و احضارهای مکرر، به انتشار مطالب خلاف قانون و مجرمانه اصرار ورزیده است."
به اساس نامه این دادسرا، روزنامه اعتماد ملی در شماره های اخیر خود "به چاپ مطالبی پرداخته که برخلاف امنیت ملی و مصالح عمومی کشور است" و بر همین اساس وزارت ارشاد به "لحاظ اصرار آن نشریه بر انتشار مطالب مجرمانه" از انتشار این نشریه جلوگیری کند.
حسین کروبی پسر مهدی کروبی پیشتر به "سحام نیوز" - پایگاه اطلاع رسانی حزب اعتماد ملی - گفت علت توقیف روزنامه، چاپ نامه ای است که آقای کروبی در پاسخ به انتقادهای تند اخیر در مورد احتمال تجاوز جنسی به معترضان در زندان ها نوشته بود.
با این حال دادستانی تهران تاکید کرده است که این روزنامه توقیف نشده و به دلایل مشکلات داخلی در روز دوشنبه توزیع نشده است.
توقیف روزنامه اعتماد ملی تازه ترین تحول در ارتباط با نامه جنجال آفرین آقای کروبی دایر بر آزار کسانی است که در پی اعتراض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری دستگیر شده اند.
نامه آقای کروبی که در آن به گزارش هایی دایر بر تجاوز احتمالی به زنان و مردان بازداشتی پس از انتخابات اشاره می کند باعث خشم محافظه کاران شده است.
آن نامه همچنین باعث افزایش فشارها بر روزنامه اعتماد ملی شد.
در جریان مراسم نماز جمعه هفته پیش تهران (23 مرداد) اطلاعیه هایی توزیع شد که از نمازگزاران می خواست بعد از ظهر شنبه مقابل این روزنامه تجمع کنند که نگرانی مدیر مسئول روزنامه را به دنبال داشت و او از دادستان تهران خواست امنیت کارکنان اعتماد ملی را تامین کند. البته چنین تجمعی برگزار نشد.
همزمان حملات محافظه کاران به آقای کروبی در ارتباط با آن نامه ادامه دارد.
به گزارش روزنامه کیهان احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران در تازه ترین واکنش گفته است: "سخن اين است كه در فقه اگر كسی به یک فرد تهمت جنسی بزند و نتواند آن را اثبات كند حد قذف يعنی 80 ضربه تازيانه برای او تعيين شده است. حال آقای كروبی اين اتهام بزرگ را نسبت به نظام مطرح كردند و مستند دروغ بودنش در حقيقت تكذيب دو قوه از سه قوه كشور است."
اما آقای کروبی روز یکشنبه در واکنش به مواضع مشابه محافظه کاران گفت که "با این تهمت ها و فحاشی کردن ها" از میدان کنار نمی رود.
وی تا آنجا پیش رفت که رفتار حکومت جمهوری اسلامی با مخالفان را بدتر از زمان حکومت محمد رضا شاه پهلوی عنوان کرد و گفت "در عرض چند روز تعدادی کشته شده و برخی آسیب دیده اند به طوری که دندان ها و سرها شکسته شده است و حتی چشمانی کور شده و برخی تحت شکنجه ها جان باخته اند."

سخنان آيت الله العظمی يوسف صانعی در گرگان

آيت الله العظمی يوسف صانعی، از مراجع تقليدِ شيعه طی سخنانی در شهر گرگان، از مردم خواست تا از رسانه هايی که به گفته ی او دروغ می گويند و به مردم توهين و آنان را تحقير می کنند، دوری کنند و آنها را باور نکنند. آيت الله صانعی در اين سخنرانی گفت امروز تمام تلاشِ جنايتکاران اين است که مردم را نا آگاه نگه دارند و از کوچکترين آگاهی می ترسند و حتی از اينکه مردم در گورستان ها برای فوت شدگان فاتحه بخوانند می ترسند. آيت الله صانعی در بخشِ ديگری از سخنانش خواستارِ آزادی همه زندانيانِ روزهای پس از انتخابات تا پيش از آغاز ماه رمضان شد.

احتمال توقيف آفتاب يزد و سرمايه

جرس): خبرهای رسیده از تحریریه روزنامه های اصلاح طلب، آفتاب یزد و سرمایه از قوت گرفتن احتمال توقیف این دو روزنامه حکایت دارد. ساعاتی پیش روزنامه اعتماد ملی توقیف شد.
گفته می شود با آغاز به کار صادق لاریجانی در قوه قضائیه و هماهنگی بیشتر وی با تیم امنیتی قوه قضائیه، بررسی توقیف روزنامه های اصلاح طلب در دستور کار قرار گرفته است.
دلیل توقیف احتمالی روزنامه آفتاب یزد، چاپ کامل نامه مهدی کروبی عنوان شده است. روزنامه آفتاب یزد، روزنامه دوم مهدی کروبی خوانده می شد.

فرانسه از جمهوری اسلامی خواست اتهامات وارد شده به کلوتيد ريس را پس بگيرد

فرانسه روز دوشنبه از تهران خواست تا اتهاماتِ وارد شده عليه يک دخترِ جوانِ فرانسوی که در ايران بازداشت شده است را پس بگيرد. کلوتيد ريس ٢٤ ساله، از سوی مقامات امنيتی ايران به جاسوسی متهم شده است. کلوتيد ريس، معلمِ زبان فرانسه و دانشيارِ دانشگاهی در اصفهان، در روزهای پس از انتخابات هنگام خروج از ايران در فرودگاه تهران بازداشت شد. يکی از اتهام های او، ارسال ايميل و عکس از تظاهراتِ مردم معترض به نتيجه ی انتخابات در اصفهان اعلام شده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، برنارد کوشنر، وزير امور خارجه فرانسه تاييد کرده است که پاريس، وثيقه ای به ارزشِ تقريبی دويست و هشتاد هزار دلار برای آزادی کلوتيد ريس در اختيارِ دستگاه قضايی جمهوری اسلامی گذاشته است. مقامات قضايی فرانسه می گويند کلوتيد ريس بيگناه است. وزير امور خارجه فرانسه گفته است که نيکلاس سرکوزی، رييس جمهوری فرانسه، مستقيما با بشار اسد، رييس جمهوری سوريه گفتگو کرده است تا برای آزادی اين شهروندِ فرانسوی در ايران تلاش کند.

سرود طرفداران فاطمه آجرلو از ايادي كودتا و وزير پيشنهادي احمدي نژاد

به گزارش «شفاف» در سرود هواداران فاطمه آجرلو برای انتخابات مجلس هشتم آمده است:
رأی ما فقط تویی آجرلو به پیش (2)
با همه توان خویش نیروی جوان خویش
روح و جسم و جان خویش آجرلو به پیش
مهر بیکران خویش علم بی‌خزان خویش
قدرت بیان خویش آجرلو به پیش
رأی ما فقط تویی آجرلو به پیش (2)
در تمام شهر ما هر کجا نشان ز یادگار توست
هر کجا که بنگری شکوه‌ای ز ابتکار کار توست
مردم کرج تو را یار و یاورند و افتخار توست
آجرلو به پیشرأی ما فقط تویی آجرلو به پیش (4)
با همه توان خویش نیروی جوان خویش
روح و جسم و جان خویش آجرلو به پیش
مهر بیکران خویش علم بی‌خزان خویش
قدرت بیان خویش آجرلو به پیش
رأی ما فقط تویی آجرلو به پیش (2)
این به پاس حرمت و کوشش و تلاش بی‌امان توست
این به خاطر همه همتی که در تن و روان توست
در پناه حق دعای مردم کرج نثار راه توست
آجرلو به پیش (2)
رأی ما فقط تویی آجرلو به پیش (2)

حاشيه هاي مراسم توديع رييس قوه قضاييه

مراسم تودیع و معارفه رئیس قوه قضاییه که با حضور گسترده مسئولان کشوری و لشکری برگزار شد حاشیه هایی جالبی به همراه داشت.به گزارش خبرنگار مهر، مراسم تودیع آیت الله هاشمی شاهرودی و معارفه آیت الله صادق لاریجانی که صبح روز دوشنبه در محل حوزه ریاست این قوه حاشیه های جالبی را به دنبال داشت.*آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی، حجت الاسلام ناطق نوری، آیت الله جنتی، دکتر محمود احمدی نژاد، حجت الاسلام محسنی اژه ای، محسن رضایی، رحیم صفوی، محمد باقر قالیباف، اعضای شورای نگهبان ، کلیه مسئولان حوزه قضا و برخی از وزرا و معاونان رئیس جمهور از جمله مسئولان لشکری و کشوری حاضر در مراسم بودند.* محمود احمدی نژاد با تاخیر در اواسط سخنرانی آیت الله هاشمی شاهرودی وارد سالن شد و به فاصله یک صندلی کنار آیت الله هاشمی رفسنجانی نشست. خوش و بش این دو مقام ، اولین دیدار پس از انتخابات ریاست جمهوری دوره دهم بود.* هنگام ورود آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی حاضران در جلسه با صدای بلند صلوات فرستادند.* با اتمام سخنرانی دکتر احمدی نژاد و قبل از سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی تمام مسئولان دولتی جلسه را ترک کردند. * حجت الاسلام و المسلمین ناطق نوری پیش از آغاز سخنان دکتر احمدی نژاد جلسه را ترک کرد.* آیت الله جنتی نیز در حین سخنان آیت الله هاشمی رفسنجانی جلسه را ترک کرد.* هنگامی که آیت الله صادق لاریجانی در سخنان خود به این نکته تاکید کرد که " بنده در همین جا اعلام می دارم که در همین راستا نسبت به احدی گذشت نخواهم کرد و خاطیان را به دستگاه عدالت خواهم سپرد." تمام سالن احسنت گفتند و سخنان وی را به این طریق تایید کردند.* رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در حین سخنرانی برادر خود را به نام " آقا صادق" خطاب می کرد و در یک جا به مزاح گفت که :" آیت الله هاشمی شاهرودی به حرفهای ما عنایت داشتند اما ما از اخلاق آقا صادق اطلاع داریم که این را هم از ما دریغ خواهند کرد."

خبرگزاري دولت به مصباح يزدي هم رحم نكرد

خبرگزاری دولت، ضمن تحریف سخنان آیت الله مصباح یزدی، همه نهادهای قانونی غیر از رییس‌جمهور را از متن اظهارات ایشان حذف کرده بود.در حالیکه خبرگزاری دولتی ایرنا در متن ارسالی خود از سخنان از آیت الله مصباح یزدی به نقل از ایشان اعلام کرده بود “وقتی ریاست جمهوری حکم ولی فقیه را دریافت کرد اطاعت از او نیز چون اطاعت از خداست”‍، با انتشار متن کامل سخنان ایشان مشخص شد سخنان آقای مصباح به این صورت بوده است که “…آن وقت اطاعت رئیس‌جمهور، اطاعت مجلس و سایر نهادهای قانونی هم می شود اطاعت خدا”.
به این ترتیب، خبرگزاری دولت، همه نهادهای قانونی غیر از رییس‌جمهور را از متن اظهارات ایشان حذف کرده و ضمن حذف صدر و ذیل سخنان ایشان، معنای این اظهارات را تغییر داده و زمینه انتقاد از آیت‌الله مصباح را فراهم کرده است.

گفت و گو با روانشناس مرکز درمان قربانیان شکنجه/ مراحل مختلف شکنجه سفید چگونه اجرا می‌شود؟

دست داشتن در طرح کودتای مخملی و براندازی نظام، اعترافاتی است که این روزها از زبان شخصیت‌های سرشناس سیاسی در دادگاه‌های ایران می‌شنویم. این دادگاه‌ها که بسیاری از شخصیت‌های سیاسی ایران و جهان آنرا نمایشی خوانده‌اند، بی شک ذهن هر بیننده‌ای را با مقوله شکنجه درگیر می‌سازد. روانشناسان و مـدافعان حقوق بشـر ایـن اعتـرافات را نمـاد بارزی از اعمـال شکنجه سفید دانستــه‌اند. شکنجه سفید یا شستشوی مغزی چیست و چه چیز منجر به اعتراف کردن افراد تحت شکنجه می شود؟ روزآنلاین در این مورد با خانم دکتر ونک آنسون، روانشناس مرکز درمان قربانیان شکنجه در برلین گفت و گو کرده است. متن کامل این گفتگو را در زیر می‌خوانید:
مرکز درمان قربانیان شکنجه در برلین در سال 1992 تاسیس شده و در آنجا روانشناسان متخصص سعی می‌کنند بازداشت شدگان آسیب دیده یا جنگ زدگان روان پریش را با استفاده از شیوه های مختلف، درمان نمایند. آمار این موسسه نشان می‌دهد در سال 2008 در مجموع 547 نفر آسیب دیده ناشی از شکنجه یا جنگ، از 50 کشور جهان به این مرکز مراجعه کرده اند. در این میان اتباع کشور ترکیه با تعداد 119 نفر در رتبه اول و اتباع کشور ایران با 38 نفر پس از کشورهای چکسلواکی و لبنان در رتبه چهارم قرار دارند. خانم دکتر ونک آنسون، روانشناس پنجاه ساله که تجربه کار با بازداشت شدگان گوانتانامو، قربانیان جنگ عراق و همچنین بازداشت شدگان ایرانی را دارد، 9 سال است که در این مرکز کار می‌کند. دکتر آنسون، نظر شما به عنوان یک روانشناس متخصص و با تجربه راجع به دادگاه های اخیر در ایران چیست؟البته من گزارش تصویری ندیدم اما در روزنامه های آلمانی مطالب متعددی همراه با عکس بازداشت شدگان دیده و خوانـده ام. به جرات میتوانم بگویم که اشخاص بازداشت شده ای که آنجا آورده اند بی تردید هم از لحاظ فیزیکی و هم از لحاظ روحی روانی "شکنجه سفید" شده اند. این نوع شکنجه، سیستم فکری هر انسانی را به هم می‌ریزد. در ضمن این را هم باید اشاره کرد که برگزاری همین دادگاه‌ها در نوع خود توهین بزرگی است به شخصیت آن نخبگان و این خود بر پایه معیارهای دیده بان حقوق بشر یک نوع شکنجه محسوب میشود. به همین دلیل برگزاری این دادگاه های نمایشی که قصد تحقیر این افراد را دارد کاملا محکوم است.شکنجه سفید بر چه پایه ای استوارست؟اصول تئوری و عملی این شکنجه بر اساس دستاوردهای روانشناسان شکل گرفته است. متاسفانه باید گفت که در اینجا علم روانشناسی کمک زیادی به پیشرفت شکنجه سفید کرده است. پس از صدور بیانیه بین المللی حقوق بشر به تاریخ 10 دسامبر 1948 مسلما جوامع دموکراتیک و کلیه امضا کنندگان آن نسبت به رعایت همه بندهای آن بیانیه، از جمله بندی که هرگونه شکنجه را محکوم می کند، متعهد شدند اما واقعیت چیز دیگـری بود. قـدرت های بین المللی پس از پایان جنگ جهانی دوم درگیر بحران و کشمکش های سیاسی جدی شده بودند. آغاز جنگ سرد، حمله اسرائیل و اشغال فلسطین، آپــارتـایـد برای سـرکوب جنبــش آزادی بخش آفریقای جنوبی، همه و همه نظامیان و دستگاه های اطلاعاتی قدرت ها را به چالش کشیده بود. در این میان دیگر صرفا گرفتن اطلاعات از بازداشت شدگان برای نظامیان و دستگاه های اطلاعاتی کافی نبود بلکه گرفتن اعترافات از شخصیت های سرشناس در مقابل دوربین به نظر ضروری تر می رسید. نکته مهم این بود که اعترافاتی که از شخصیتها با اعمال شکنجه گرفته می شد به شیوه ای باشد که به ظاهر، آثــاری از جراحت های ناشی از آن به چشم اقشــار جامعه نخورد تا باور آن اعتــرافات را راحت تر ســازد ! شاید به همین دلیل در CIA این شکنجه به شکنجه تمیز هم معروف است. از این روی استفاده از دستاوردهای روزافزون علم روانشناسی، در شیوه و ساختار بازجویی ها برای دستگاه های اطلاعاتی از اهمیت ویژه ای برخوردار شد. آیا همچنان همکاری میان روانشناسان و شکنجه گران ادامه دارد؟بله. پس از یازدهم سپتامبر 2001 این همکاری به اوج خود رسید. در آنـزمان به بهانه مبارزه با تروریسم، سازمان های CIA و پنتـاگون هـزینه هنگفتی به موسسـه سـرشناس American Psychological Association پرداختند تا روانشناسان این موسسه به کارمندانشان تعلیم و آموزش جهت استفاده از شکنجه روانی در بازجویی ها را بدهند. سال 2007 این موضوع از طریق رسانه ها فاش گردید و امروز ما می دانیم که از شکنجه سفید در زندان ابوغریب و بازداشتگاه گوانتانامو استفاده شده است. نظام های دیکتاتوری هم مسلما از این نوع شکنجه بطور گسترده ای در طی سالهای متوالی استفاده کرده اند. ما قربانیان فراوانی از کشورهای ایران، عراق، افغانستان داشته ایم. شکنجه سفید چگونه عمل میکند؟انسانها موجوداتی اجتماعی هستند. زمانی که شما تمام روابط عاطفی و اجتماعی را از ایشان بگیرید، ضربه شدیدی می خورند. شکنجه سفید مبتنی بر محرومیت حسی و ایزوله نگهداشتن شخص است. فرد مربوطه اکثر اوقات بطور غیرمنتظره دستگیر شده، چشم بسته از دالان ها یا مسیرهای پیچ در پیچ به یک سلول انفرادی برده میشود، در آنجا روزها دور از هرگونه اطلاعات و تماس با دنیای خارج میماند. وی همچنین اکثرا امکان دسترسی به خانواده، وکیل، تلفن، روزنامه و کتاب را ندارد. این همراهست با بازجویی های طولانی با روش سوال های مکرر، تکراری، بحث و جدل، تهدید، تلقین یا مرام آموزی، تشویق، خشونت همراه با کم خوابی های بیش از 14 ساعت. بازداشت شده اغلب جز بازجوی خود فرد دیگری را نمیبیند. بازجو در اکثر موارد در مورد بازداشت شده اطلاعات گسترده ای دارد، با این حال تمام سعی خود را میکند تا هـرچه بیشتـر از زبـان خود او در مورد روحیــه و ویـژگـی های شخصیتی اش آگاه تر شود. زیرا هر چقدر شناخت فرد بازجو از بازداشت شده کامل تر باشد او میتواند خیلی مشخص تر روی زندانی کار کند. بازجو به مرور از آن نکته ها استفاده و سعی میکند او را به شیوه های مختلف شدیدا تحقیر و بی اعتماد به گذشته خود سازد. یعنی میتوان گفت که هدف اصلی این نوع بازجویی ها در مرحله اول تسریع شکستن ارزش های زندانی توسط تضعیف اراده وی است. از محرومیت های حسی گفتید، میتوانید بگویید ساختار آن چگونه است؟بله. میشود گفت این متد نسبتا در شکنجه سفید جدید است و اولین بار در مورد بازداشت شدگان گوانتانامو بطور گسترده به چشم خورد. آن هم به این صورت که فرد زندانی را از کلیه حواس پنجگانه اش محروم میسازد. بازداشت شده را اغلب با چشم بند یا در تاریکی مطلق نگه میدارند، ماسک بر روی دهان و بینی اش میبندند تا بویی به مشامش نرسد، گوشهایش را میپــوشاننــد تا صدایـی نشنـود. حتـی به روی دستـانش دستــکش می کشند تا حس لامسه را از او بگیرند و به آن دستبند میزنند. به همین شکل کاملا مانند مومیایی شده دوزانو آنها را در گوشه ای نگه میدارند. در مقوله روانشناسی ما این را میدانیم که کافیست هر انسانی را برای مدت کوتاهی از حواس پنجگانه اش محروم کنند، او تعادل خود را کاملا از دست می دهد و دچار وهم میشود.به علاوه سیستم گوارشی اش مشکل پیدا میکند، قـدرت جهت یابی اش مغشوش و دچار مشکل بیخوابی می شود و کاملا چه از لحاظ فیزیکی، چه از لحاظ روحی سیستم اش به هم میریزد. این هم جزیی از شکنجه سفید است.هدف اصلی از ایـن کار این است که بازداشت شده را از طریق محرومیت از حــواس پنجـگانـه اش، از لحاظ روحی به مرحله کودکی برگردانند. تکرار این پروسه باعث می شود که بازجو برای بازداشت شده، حکم یک حامی را داشته و به این ترتیب بازداشت شده احساس تعلق خاطر به بازجوی خود پیدا می کند. در این مقطع که زندانی مانند کودک بی تجربه ای که قدرت تشخیص دوست از دشمن را ندارد یا حتی قادر به حفظ خود در مقابل بروز هرگونه خطر نیست، می توان حس تلقینی در او بوجود آورد که بازجو برای او حتی نقش دوست یا پدر را ایفا کند. آیا میتوانید چند مثال از رفتار بازجو با بازداشت شده بزنید؟مبنای رفتار بازجو در شکنجه سفید بر پایه برخورد های متضاد با فرد زندانی است. در این روش بازجو در نقش دوست و دشمن ظاهر میشود. با اطلاعات دقیقی که در مراحل قبلی از شخصیت بازداشت شده به دست آورده، بازجو میتواند ساعتها با سوال های تکراری، خسته کننده، در مورد یک موضوع یا نکته خاص، بازداشت شده را تحت فشار قرار دهد. فشار روحی دیگری که به زندانی وارد میشود توسط اطلاعات غلطی است که بازجو به شخص میدهد. اینکه مثلا از وضعیت جسمی بد خانواده اش میگوید و اینکه افراد نزدیک فامیل مانند پدر یا مادرش یا همسر و فرزندانش بیمار هستند. یا به عنوان گروگان دستگیر شده اند، که قطعا تمام اینها کذب محض است. بازجو از این طریق موفق می شود تا فرد بازداشت شده در آن شرایط را به تدریح آماده پذیرش و جایگزین کردن ارزشهای جدید کند. آیا در شکنجه سفید از قرص یا دارو هم استفاده میکنند؟بله. معمولا داروها هم دو نوع هستند. همانطور که شیوه بازجویی گاه مهربانانه و گاه خشونت آمیز است، داروها هم، گاه تاثیر شادکننده و گاه تاثیر آرام بخش دارند. به نظر من به احتمال زیاد قبل از شروع دادگاه های نمایشی در ایران به شرکت کنندگان داروی شادبخش داده اند. در چندین مقاله ای که همراه با عکس در روزنامه های آلمانی خواندم به این اشاره شده بود که بخصوص آقای ابطحی و همینطور آقای عطریانفر، بطور غیرعادی سریع صحبت می کردند. من با افرادی که با آقای ابطحی آشنایی نزدیک داشتند صحبت کردم؛ آنهابه این مسئله تکیه داشتند که آقای ابطحی سابقا خیلی آرام و شمرده صحبت می کردند و ضمنا حالت چشمانشان تغییر کرده است. میتوان این نتیجه گیری را کرد که به آقای ابطحی دارو داده باشند. آیا فرهنگ در شکنجه سفید اهمیتی دارد؟نقش فرهنگ خیلی مهم است. مثال ایران را بزنیم که در آنجا بحث مذهب بسیـار مهـم است. از اسلام و دین برای اعمال شکنجه سفید بهره می گیرند. برای بازداشت شدگان در حین بازجویی آیات قرآن میخوانند، از باورها و احساسات مذهبی این افراد بطـور بیشرمـانـه ای سوءاستفاده میکنند. یا بحث غیرت و غرور مردانگی. من چندین مراجعه کننده مرد ایرانی داشتم که آنها را با آزار جنسی خواهر یا زن یا دخترشان تهدید کرده بودند. آنها را اینگونه شکسته بودند. هر چند من فکر میکنم با این شیوه هر مردی را میتوان شکست. آیا در شکنجه سفید کار خاصی انجام می شود که بتوان گفت در همه فرهنگ ها و بر اکثر افراد تاثیرگذار است؟بله؛ آن شکنجه جنسی است. اغلب بازداشت شدگان در این مرحله می شکنند. این هم از طرق مختـلف اعمال می شود. مثـلا بازداشت شدگان را با چشمان بسته لخت می کنند و به میان جمعی می برند و از آنان می خواهند خود ارضایی کنند یا جلوی جمع به کسی تجاوز کنند. با زنان مسلما عکس آن را عمل می کنند یعنی به آنان در جمع تجـاوز می کنند یا فردی (یا حتی چندین نفر به نوبت) به یک زن تجاوز می کند و او را کـاملا تحقیـر کـرده و آزار می دهند. من آسیب دیدگان شکنجه از ایران داشتم که عینا این بلا سرشان آمده بود. هدف نهایی شکنجه سفید چیست؟هـدف اصلـی بازجو از شکنجه سفید، تخـریب فـردی شخص زنـدانی و نهایتا همانند سازی اش است. بوسیله شکنجه سفید میتوان اراده فرد را خرد کرد. به عبارت دیگر میتوان گفت که شستشوی مغزی در اصل نوعی جایگزینی سیستم فکری جدید در برابر سیستم فکری سابق فرد بازداشت شده محسوب می شود.بدین ترتیب می توان هر اعترافی را از فرد بازداشت شده گرفت. او را مقابل دوربین گذاشت و یا دادگاه های نمایشی برپا نمود. البته یک هدف دیگر از اعمال شکنجه سفید برای سیستم های دیکتاتوری، تاثیر منفی ابراز پشیمانی سرشناسان سیاسی در مقابل دوربین بر روی طرفداران ایشان و سلب امید از آنان است که البته این هدف در دنیای ارتباطات امروزی و عصر اطلاعات بی فایده است. چگونه یک فرد می تواند در برابر شکنجه سفید مقابله کند؟راستش دیر یا زود هر انسان را میتوان شکست! میدانم که این حرف تلخ است اما واقعیت دارد. البته هرچقدر راجع به جزییات این شکنجه صحبت شود انسان میداند که چه در انتظارش هست و خوب تا حدی خود را آماده میسازد اما این را هم باید بگویم که این شکنجه به علت کارآمدی اش و اینکه همواره در حال آزمایش و تکامل میباشد، خیلی سخت قابل مقابله است. با تجربه ای که دارید آیا بازداشت شدگان اخیر در ایران پس از آزادی شانسی دارند که به حالت قبلی یا طبیعی باز گردند؟یکی از مشکلات اساسی زندانی آزاده شده صحنه های دلخراشی است که بصورت Flashback بطور متداوم به سراغ او می آید. از دید علم روانشناسی تجربه ناگوار، بسیار سخت از ذهن پاک می شود بخصوص اگر همراه با تصاویر خشونت آمیز و یا همراه با بوهای آزار دهنده ب باشد. تصویر و بو، بیشترین تاثیر منفی و ماندگارترین ناهنجاری روحی را برای انسان به بار می آورند. همانطور که می دانید من در سالهای اخیر تعداد زیادی مراجعه کننده ایرانی داشتم که عده ای از آنها مدتی پیش از این معالجه روانشناسی شان به پایان رسیده بود، اما امروز تعدادی از آنان با دیدن تصاویر جدید شکنجه از ایران و تصاویر کتک زدن ها با باتوم، مجددا دچار مشکل شده اند. شبها کابوس می بینند و در اصل باید برای آنها دوره جدید معالجه گذاشته شود. پس می بینید که حتی زمانی که روان درمانی فرد قربانی تمام شده، با دیدن تصاویر مشابه به آنچه که کشیده است، دوباره دچار بحران روحی می شود. این بسیار دردآور است. نقش خانواده و جامعـه در بهبود بخشیدن به شرایط بحرانی فرد آسیب دیده چیست؟نکتـه ای که پس از آزادی این افراد مهم است، فضـایی است که از آن پس در آن قرار میگیرند. این اشخاص چون در زندان شدیدا تحقیر شده و در نتیجه، آن اعترافات کاذب را کرده اند، بسیار نگرانند که محیط بیرونی چه برخوردی با آنها خواهد داشت. بنابراین فقط درک افراد نزدیک از شرایط روحی آنها کافی نیست، بلکه درک جامعه هم از موقعیت بسیار دشوار آنان در زندان، حائز اهمیت میباشد. کسی حق ندارد آنها را سرزنش کند. ما می گوییم که جیثیت از دست رفته آنها باید به آنها بازگردانده شود. و این وظیفه هر انسان با وجدان است که نگذارد آن افراد دچار بحران شخصیتی جبران ناپذیر شوند. آنها نباید دچار حس تنفر از خود شوند بلکه باید آنها را با آغوشی باز پذیرفت و گذاشت تا به مرور از آنچه به آنان در زندان گذشته صحبت کنند. این کار خیلی زمان میبرد و مسلما کمک حرفه ای مثل روان درمانی میتواند به آنها در جهت حل و فصل آسیبی که دیده اند کمک کند. اما همین که از آن محیط بسته خارج شوند و دوباره در ارتباط با عزیزان خود باشند و به اطلاعات درست دسترسی داشته باشند، خود بسیار مثبت است

گزارش از تجمع برابر اعتماد ملي

حول و حوش ساعت 4 بود که به خیابان کریمخان رسیدم و از محوطه زیر پل کریمخان تقریبا از ورود به پیاده رو می شد فهمید که امروز مثل هر روز کریمخان نیست و جمعیت کمی تا اندازه ای غیر عادی مشغول پیاده روی هستند. عده ای به اسم کتاب دیدن جلوی کتاب فروشی ها می ایستادند و بعد از مدتی به گروهی از مردم که به صورت کلونی حرکت می کردند می پیوستند. نیروی انتظامی از زیر پل تا میدان هفت تیر با فاصله های کم از یکدیگر ایستاده بودند. جلوی دفتر اعتماد ملی که رسیدم 2 تا از «ون»های گشت ارشاد و چند نفر از درجه دارای نیروی انتظامی با خیل عظیمی از سرباز ایستاده بودند. لباس شخصی ها تقریبا همه جا دیده می شدند و طبق معمول هر برنامه ای دوربین چی های عزیز وزارت اطلاعات مشغول فیلم برداری از مردم [امیدوارم اگر دستگیرم کردن حداقل جرمم این نباشه که داشتم تو پیاده رو راه می رفتم]. نزدیک پل عابر پیاده [کمی جلوتر از اعتماد ملی] که رسیدم متوجه شدم مشکلی پیش اومده؛ جلوتر که رفتم فهمیدم یک نفر رو به شکل وحشیانه ای با کتک به داخل ون بردن و همراهاش و چند نفر از خانم های سن بالا مشغول فریاد زدن بر سر مأموران که «برای چی می زنید؟ برای چی گرفتینش؟ کاری که نداشت داشت راه می رفت» و مأمورها هم از یک طرف گیج شده بودند و از طرف دیگر هم با لحن تحکم آمیزی از مردم می خواستن که به راهشون ادامه بدن. تو این گیر و دار ناگهان متوجه ضربه ی سوزناکی از پشت شدم و به خودم که اومدم دیدم نیروی انتظامی مشغول زدن ملت. به شکل وحشیانه ای به سر و پا و کمر مردم ضربه می زدند. به جز باتوم استفاده از شلاق محرز بود.با این کار مردمی که آرام فقط مشغول پیاده روی بودند جری شدند و «الله اکبر»ها بود که از گوشه و کنار خیابان بلند شد و به همراه آن «مرگ بر دیکتاتور» و مردم متشکل تر شروع به سر دادن شعار کردند تا اینکه سرانجام نوبت به موتور سواران رسید تا برای سرکوب جمعیت یک خودی نشون بدن. در اولین اقدام به یک سمت پیاده رو حمله شد و تعدای رو دستگیر و ضرب و شتم کردند که این امر منجر به آن شد که مردم به سمت دیگر پیاده رو بروند و ناخودآگاه بر حجم جمعیت بیش از پیش افزوده شد. تعقیب و گریز تا میدان هفت تیر ادامه داشت تا اینکه در میدان مردم به هم پیوستند و در چمن های میدان که یکی از درهای متروی «هفت تیر» هم آنجاست مردم یک بند شعار سر دادند. شعارها از این قرار بود:«درود بر کروبی قهرمان» - که خیلی زیاد گفته شد.«ما بچه های جنگیم، بجنگ تا بجنگیم»«اعتراف، شکنجه، کهریزک، دیگر اثر ندارد»«توپ، تانک، بسیجی، دیگر اثر ندارد به مادرم بگویید دیگر پسر ندارد» - البته نمی دونم چرا مصرع دوم گفته شد چون بخش عمده و البته پیشروی جمعیت رو خانم ها تشکیل می دادند. به نظرم باید گفته می شد «به فرزندم بگویید دیگر مادر ندارد».این وضعیت دست کم برای مدت 20 دقیقه ادامه داشت و با هر بار حمله نیروی انتظامی «هو کردن»ها شروع می شد تا اینکه به واسطه یک حمله دو جانبه [که من از اون بی نصیب نمودم و جراحت سختی به کمرم وارد شد] مردم به داخل مترو هجوم آوردن و با صدای بلند داخل مترو شروع به شعار دادن کردند. به گونه ای که مسئولین مترو گیج شدن و از مردم می خواستن اینجا چیزی نگن. البته از چهره ی بلیط فروش ها معلوم بود که خیلی حال کرده بودن. مردم بلند بلند به هم هشدار می دادن که «مواظب دوربین های مترو باشید» یا «شعار دادن داخل واگن ها یادتون نره».خبرهایی که آخر شب بهم رسید این بود که در میدان ولیعصر یک هسته 20 الی 30 نفری از مردم تحرکات آرامی رو شروع کردن که در فاصله چند دقیقه به جمعیتی 400 الی 500 نفری تبدیل شدند و مشابه همین اتفاق در حوالی پل حافظ هم به وقوع پیوسته که به نظرم واقعا عالیه. تو کریمخان تا موقعی که من بودم یعنی تا ساعت 6 بعد از ظهر حداقل 5 نفر رو که ضربه باتوم به سرشون وارد شده بود و منجر به خون ریزی دیدم و خبرها هم حاکی از دستگیری 15 تا 20 نفر رو میده. از دیگر نکته های تجمع این بود که مطابق دفعات قبل رانندگان با غیرت شروع به بوق زدن به نشانه اعتراض کردند که به خاطر رژه موتور سوارها در خیابان و نیز لباس شخصی ها در میان ماشین ها (به خصوص وقتی که ترافیک هم شده بود) منجر به قطع این شیوه اعتراضی شد.و خبر آخر هم درباره تجمع روز چهارشنبه (28 مرداد) اینکه ظاهرا محل حرکت از سفارت آمریکا (لانه جاسوسی - تقاطع خیابان طالقانی و سعدی) به سمت سفارت روسیه (لانه کودتا - خیابان فردوسی، بالاتر از خیابان جمهوری) به «خیابان امام حسین» تا «خیابان آزادی» تغییر کرده که البته به نظر من اصلا خوب نیست چون هم مسیرش طولانی تره و هم معنایی که در حرکت از لانه جاسوسی به سمت لانه کودتا هست [آن هم در سالگرد کودتا] در این انتخاب مسیر جدید وجود نداره.

چهارشنبه جلسه جهارم بيدادگاه

چهارمين دادگاه علني رسيدگي به اتهامات متهمان كودتاي مخملي صبح فردا چهار شنبه به رياست قاضي صلواتي برگزار مي شود.قاضي سعيد مرتضوي دادستان تهران در گفتگو با فارس، گفت: جلسه علني دادگاه رسيدگي به پرونده متهمان حوادث پس از انتخابات صبح فردا چهار شنبه در شعبه 15 دادگاه عمومي و انقلاب تهران به رياست قاضي صلواتي برگزار خواهد شد.اين چهارمين جلسه رسيدگي به پرونده متهمان حوادث اخير است.

توهین بی سابقه تیم احمدی نژاد به مرجعیت شیعه:«آیت الله صانعی باید شلاق بخورد!»

جرس: به دنبال سخنرانی آیت الله یوسف صانعی در گرگان و اعتراض این مرجع تقلید نسبت به انحراف مقامات ارشد حکومتی از اسلام و به ویژه اعتراض وی به شکنجه و کشتار مردم در دو ماه اخیر،سایت رسمی روزنامه ایران و سایت رجانیوز دو سایت وابسته به دولت کودتا،با انتشار یک مطلب مشترک به شدت به آیت الله یوسف صانعی توهین کرده و خواستار زدن 80 ضربه شلاق به این مرجع تقلید شیعه شدند.دو رسانه دولت کودتا در این توهین بی سابقه به آیت الله یوسف صانعی این مرجع تقلید را «بی شرم»،«هتاک» «کینه ورز »،«گناهکار»«فاسق» خوانده و این مرجع تقلید را مستوجب حد و 74 ضربه شلاق دانستند.سایت رسمی روزنامه ایران،ارگان که از سوی نزدیکان محمود احمدی نژاد اداره می شود ضمن تشکیک در مقام مرجعیت آیت الله صانعی او را «مرجع تقلید خود خوانده» نامید و ادعا کرد که آیت الله صانعی« در هفته‌های گذشته بارها در حمایت از آشوبگران، نظام را متهم کرده و تلویحا شخصیت‌های انقلابی را مورد اهانت قرار داده بود،اخیرا نیز در اقدامی عجیب احمدی‌نژاد را "حرامزاده" خواند»ه است.به رغم آنکه رسانه های وابسته به تیم احمدی نژاد در چند سال گذشته بارها به مراجع تقلید نسبت های دروغ داده و یا علیه مراجع تقلید مطالبی را منتشر کرده اند اما این اولین باراست که روزنامه دولتی ایران که تحت مدیریت تیم احمدی نژاد اداره می شود ضمن توهین به آیت الله یوسف صانعی مرجع،حرام زاده بودن محمود احمدی نژاد را رد کرده و نوشته است«طبق قانون مجازات اسلامی هر کسی اتهامی را به شخص دیگری نسبت دهد و نتواند صحت این انتساب را ثابت کند، اگر مستوجب حد نباشد، به یک ماه تا یک سال حبس و تا ۷۴ ضربه شلاق یا یکى از آنها حسب مورد محکوم خواهد شد.»

ادعا و تحریف سایت رسمی روزنامه ایران در مورد دادن نسبت حرام زادگی به محمود احمدی نژاد از سوی آیت الله صانعی،این مرجع تقلید شیعه در سخنرانی گرگان خود با نقل حکایت طنزی در مورد ادعای یک نفر مبنی بر دیدار با امام زمان و عیان شدن این ادعای کذب تعبیر"حرام زادگی" را از زبان شخص کذاب و در متن همان حکایت تاریخی بیان کرده است.

سایت رجا نیوز نیز با انتشار مطلبی اتهامات مشابهی به حجت الاسلام مهدی کروبی وارد کرده و خواستار زدن 80 ضربه شلاق به کروبی شد.این سایت وابسته به تیم احمدی نژاد در خصوص نامه مهدی کروبی به هاشمی رفسنجانی که در آن خواستار بررسی گزارش های در مورد وجود مواردی از تجاوز به بازداشت شدگان شده بود،خواستار شلاق خوردن آقای کروبی شد،و نوشت«نظر می رسد اظهارات کروبی نیز همچون صانعی شامل این حکم اسلامی می‌شود چرا که "اگر کسی به یک مؤمن یا مؤمنه نسبت فحشا بدهد و نتواند آن را با 4 شاهد اثبات کند، اولاً این شخص گناهگار و فاسق است مگر اینکه توبه کند، ثانیاً باید 80 ضربه شلاق بخورد.»

آیت الله صانعی: آخوندی که با مردم درگیر می شود کیفرش را می بیند

آیت الله یوسف صانعی، از مراجع تقلید شیعیان، طی نطقی از برخورد های "خشن" هفته های گذشته با مردم معترض در ایران به شدت انتقاد کرده است.
آیت الله صانعی در نطقی که ظاهرا روز 21 مرداد ماه در شهر گرگان انجام داده گفته است، آخوندی که با مردم درگیر می شود "بی انصافی می کند، کیفرش را می بیند."
او گفت: "ما آخوندها را مردم اداره کردند. چطور شده که با مردم درگیریم؟ ما آخوندها را کی اداره کرده در طول تاریخ؟ مردم."
وی در این سخنرانی ضمن انتقاد از عملکرد اخیر حکومت ایران در برابر مردم معترض گفت، "الحمدالله جوری شدیم که یک ذره در گناهان این آقایان شریک نیستیم."
این مرجع تقلید شیعیان از میرحسین موسوی، از نامزدهای معترض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران، نیز دفاع کرد.
او گفت که میرحسین موسوی در نظام جمهوری اسلامی، از لحاظ تدین و تعهد بی نظیر یا کم نظیر است.
آیت الله صانعی هشدار داد که هرچه قدر فشار بیشتر شود آگاهی و تنفر مردم بیشتر خواهد شد.این روحانی شیعه پیشتر اخذ اعتراف بازداشت شدگان اعتراضات اخیر را گناه کبیره و ترتیب اثر دادن به اعترافات را مخالفت با قرآن دانسته بود.