عطاءالله مهاجرانی طی سخنانی در کانون توحید لندن به تحلیل ارتباط میان انتخابات و مبانی جمهوری اسلامی و مفهوم عدالت در اندیشه علی (ع) پرداخت و دستگیری محمدرضا جلائيپور و آزاد بودن شخص متقلبی چون علی کردان را مصداق بارز بیعدالتی عنوان کرد.
دکتر عطاءالله مهاجرانی طی سخنانی در کانون توحید لندن به تحلیل ارتباط میان انتخابات و مبانی جمهوری اسلامی و مفهوم عدالت در اندیشه علی (ع) پرداخت و دستگیری محمدرضا جلائيپور و آزاد بودن شخص متقلبی چون علی کردان را مصداق بارز بیعدالتی عنوان کرد.
به گزارش «موج سوم»، کانون توحید لندن، عصر روز شنبه سیزدهم تیرماه، مهمان جمع کثیری از هموطنان ایرانی بود که سبزپوش و سیاهپوش آمده بودند تا سخنان دکترعطاءالله مهاجرانی را پیرامون انتخابات اخیر بشنوند. سالن اجتماعات کانون توحید مملو از جمعیت بود. جایی برای نشستن وجود نداشت و عده زیادی هم ایستاده بحث را دنبال میکردند.
دکتر مهاجرانی در این برنامه طی سخنانی از مفهوم عدالت و تبارشناسی آن در اندیشه و کلام حضرت امیرالمومنین علی (ع) سخن گفت و عدالت را مقیاس دینباوری و دینمداری دانست. این متفکر برجسته کشورمان با رجوع به سخنان و اندیشه شهید مطهری، تشیع علوی را استوار بر عدل خواند و تاکید کرد: این پیامبران هستند که برای مردم آفریده شدهاند، چرا که اگر مردمی در کار نبود، وحی فاقد معنا بود. مهاجرانی با قرائت و تفسیر یکی از خطبههای نهجالبلاغه، از لزوم استوار بودن حکومت بر عدل سخن گفت و ضمن تفسیر فرازهایی از نهجالبلاغه بدانجا رسید که حضرت علی فرمودند: در شرایطی که حکومت بر عدل استوار نباشد، نیکان خوار و ذلیل میشوند و اشرار عزت مییابند.
وی مصداق این سخن علی(ع) را در بند بودن شخصی چون محمدرضا جلائیپور و آزاد بودن کسی چون علی کردان، وزیر سابق کشور، دانست و افزود: وقتی عدل کنار گذارده شود، دانشجوی برجسته و موفقی که ما صدای قرآنش را در همین مکان بارها شنیده بودیم به بند گرفتار میشود و وزیر متقلبی که مدرک جعل کرد و به دروغ خود را فارغالتحصیل آکسفورد خواند و به تمام ملت و نمایندگان ملت دروغ گفت، همچنان آزاد است. مهاجرانی همچنین در ترجمه یکی از فرازهای نهجالبلاغه اضافه کرد: زمانی که عدل مقیاس حکمرانی نباشد، جابهجایی صورت میگیرد و وقتی جابهجایی صورت گرفت، آنگاه حکمرانان آنچنانکه دوست دارند، رفتار خواهند کرد و چنین حالتی آرامش و نظام جامعه را بر هم خواهد ریخت.
وزیر فرهنگ و ارشاد دولت اصلاحات، در ادامه ترجمه یکی از خطبات نهجالبلاغه، از فخرفروشی حاکمان به عنوان یکی از بدترین شرایط یاد کرد و بر این امرکه علی (ع) به شدت از این امر احتراز داشتند، تاکید کرد. وی همچنین افزود: بر اساس اندیشه امام علی (ع) حاکم باید به گونهای رفتار کند که از گفتن سخن حق استقبال کند، نه اینکه از آن جلوگیری کند. مهاجرانی در واکنش به سخنان احمد خاتمی در نمازجمعه هفته پیش تهران گفت: جناب آقای خاتمی! این سخن حضرت علی است. او نمیگوید که سخن من سخن خداست. میگوید سخن من را نقد کنید و بر اساس عدل به من مشورت دهید. با توجه به سخنان حضرت امیر با کدام منطق میتوان نتایج ناعادلانه انتخابات را پذیرفت؟ وی عنوان کرد: کلمه فصلالخطاب فقط یکبار در قرآن تاکید شده است و آن هم در مورد حکومت حضرت داوود است که خداوند میگوید ما به خاطر حکمتی که به او دادیم، پایههای حکومتش را محکم ساختیم.
مهاجرانی در ادامه سخنرانی خود به حقوق ملت در قانون اساسی ایران اشاره کرد و گفت: در قانون اساسی ما دهها اصل در مورد حقوق ملت وجود دارد و حاکمیت هم چیزی نیست جز اینکه از ملت برخواسته باشد. رهبری رای و مشروعیت خود را از خبرگانی که به وسیله مردم انتخاب شدهاند، میگیرد. امام خمینی هم مشروعیت حکومت خود را از مردم میگرفتند و میگفتند به پشتوانه این ملت دولت تعیین میکنم، فلذا تا جایی که ممکن است، باید حقوق ملت رعایت شود.
مهاجرانی با تحسین مشی امام در مملکتداری افزود: امام هیچگاه به طور مداوم طرف ارگان مشخصی را نگرفت، گاهی از شورای نگهبان دفاع کرد و گاهی هم از مجلس و به حق میناگریهایی در دوران سیاستورزی خود داشت که از یادنرفتنی است. مهاجرانی در ذکر دو نمونه از اقدامات امام، به قضیه سفر ایشان به قم و خواست برخی علما برای تعیین تولیت اشاره کرد که امام در پاسخ به این افراد از آنها خواست به متصدی این امر که آیتالله گلپایگانی رئیس حوزه و از علمای بزرگ زمان بودند، مراجعه کنند. در مورد دیگری هم که بازاریها نزد امام رفته بودند و از ایشان خواسته بودند که نائبالتولیه مدرسه مروی را تعیین کنند، امام با مراجعه به وقفنامه به این افراد گفتند که باید به اعلم علمای تهران رجوع کنید. من تازه به تهران آمدهام و آیتالله خوانساری در این امر اصلحاند. رویهای که امام داشتند کجا و رویهای که امروز شاهد آنیم کجا؟ چرا باید به جایی برسیم که آیتالله موسوی اردبیلی، آیتالله صانعی و آیتالله صافی گلپایگانی نتایج انتخابات را نقد کنند و به سخن ایشان وقعی گذارده نشود؟
وی در بخش دیگری سخنانش از چگونگی برخورد با وضع کنونی و راهکارهای موجود برای برونرفت از این اوضاع سخن گفت و عنوان کرد که در بدو امر و قبل از هرچیز نباید از رای خودمان صرف نظر کنیم و در هر فرصت و جایی که میتوانیم، باید از این حق سخن بگوییم و بدانیم که این مسالهای که رخ داده است، فراتر از ریاستجمهوری آقای احمدینژاد است. اگر از حقمان صرفنظر کنیم، سرنوشتی که در انتظار ماست، شبیه کشور پاکستان خواهد بود که بعد از استقلال، نظامیان قدرت را به دست گرفتند و کشور همیشه بحران خواهد داشت. آنگاه دیگر عدلی هم وجود نخواهد داشت، چراکه عدل بدین معناست که نهاد نظامی، سیاسی و رهبری هر کدام سرجای خودشان باشند و اگر اینگونه نباشد، همواره شاهد یک آشفتگی خواهیم بود و در این آشفتگی هیچکس خیری نخواهد دید. اگر مردم ببینند که حکومت تقلب را تشویق میکند، آنها هم گمان میکنند که تقلب مباح است. به همین دلیل همانگونه که سه کاندیدای رقیب احمدینژاد هم این انتخابات را به رسمیت نشناختهاند، ما نیز نباید آن را به رسمیت بشناسیم.
مهاجرانی بر لزوم استقامت در این راه تاکید و از این استقامت به عنوان یک حرکت درون نظام یاد کرد. وی اظهار داشت: این انتخابات، انتخاباتی نیست که با عدل و عدالت همخوان باشد. حتی عباس آخوندی که در انتخابات سال ۷۶ در ستاد آقای ناطق نوری فعال بودند هم از نارضایتی وجدان عمومی جامعه از نتایج این انتخابات سخن گفته و تاکید کردهاند که در سال ۷۶ وقتی که وجدان عمومی جامعه را متمایل به سمت آقای خاتمی یافتیم، آقای ناطق نوری طی بیانیهای پیروزی آقای خاتمی را به ایشان تبریک گفت. مهاجرانی این حرکت ناطق نوری را نشان از وجود یک ظرفیت بزرگ سیاسی در ایشان دانست.
وی سخنانش را با تاکید بر نکات بسیار مهمی در حرکت موج سبز در ایران به پایان برد. او نخست تاکید کرد که سلطنتطلبان در این حرکت هیچ جایی ندارند و این حرکت معقول و پاک و روشن با مواضع نسنجیده و شتابزده این قبیل افراد فرق دارد. مهاجرانی گفت: زلالی و روشنایی این حرکت را میتوان در چهره آقای موسوی و کروبی دید. او مساله دوم را متوجه دول آمریکا و انگلیس و مواضعشان در مقابل استقرار دموکراسی در کشور ایران کرد و گفت: این دو دولت قطعا هیچگاه سر سازگاری با دموکراسی در جامعه ما را نداشتهاند که اگر میداشتند، فرجام دولت مصدق آنگونه نبود. بنابراین ما روی خوشی به انگلیس و آمریکا در این حرکت سبز نشان ندادهایم و نخواهیم داد. و نهایتا اینکه این حرکت سبز یک حرکت ملی است. زمانی گاندی در هند رهبر صلح و مخالف خشونت بود و امروز در ایران مهندس موسوی طلایهدار صلح و نفی خشونت است. عدم خشونت خصیصه بسیار مهم این حرکت ملی است.
مهاجرانی در پایان سخنان خود از همسر محمدرضا جلایی پور، فاطمه شمس، که در این جلسه حضور داشت، دعوت کرد تا به ایراد سخنانی راجع به بازداشت همسرش بپردازد. شمس نیز در سخنانی، بازداشتها و اعترافگیریهای اخیر را غیرقانونی دانست و در بند بودن جوانان و یاران امام و سرکوب مردم را مصداق بارز بیعدالتی توصیف کرد. وی همچنین از فعالیتهای مدنی و قانونی پویش موج سوم سخن گفت و هرگونه اتهام به همسرش در مورد رفتارهای خلاف قانون را رد کرد.
شمس، محمدرضا جلاییپور را برآمده از خانوادهای که سه شهید در راه انقلاب و اسلام داده است، توصیف کرد و گفت: جای تاسف است که در حکومتی که دم از اسلام و انقلاب و امام و شهدا میزند، چنین کسی پشت میلههای زندان است و امکان ملاقات و تماس با خانواده و وکیلش از او سلب شده است. وی روند کنونی را خطری بزرگ برای آینده کشور و جوانان ایرانی برشمرد و افزود امام علی در اعتراض به خلخالی که از پای زنی یهودی باز شد گفتند جا دارد اگر مسلمانی از این درد بمیرد.
این عضو هسته مرکزی پویش حمایت از خاتمی و موسوی (موج سوم) در پایان سخنانش از مهندس موسوی به خاطر استقامت و صداقتش تشکر و برای خانوادههای شهدای حوادث اخیر طلب صبر کرد و ابراز امیدواری کرد که با فرارسیدن میلاد حضرت علی که هیچ بیعدالتی را برنتافت، تغییر مثبتی در وضعیت بازداشتشدگان رخ دهد.
دکتر عطاءالله مهاجرانی طی سخنانی در کانون توحید لندن به تحلیل ارتباط میان انتخابات و مبانی جمهوری اسلامی و مفهوم عدالت در اندیشه علی (ع) پرداخت و دستگیری محمدرضا جلائيپور و آزاد بودن شخص متقلبی چون علی کردان را مصداق بارز بیعدالتی عنوان کرد.
به گزارش «موج سوم»، کانون توحید لندن، عصر روز شنبه سیزدهم تیرماه، مهمان جمع کثیری از هموطنان ایرانی بود که سبزپوش و سیاهپوش آمده بودند تا سخنان دکترعطاءالله مهاجرانی را پیرامون انتخابات اخیر بشنوند. سالن اجتماعات کانون توحید مملو از جمعیت بود. جایی برای نشستن وجود نداشت و عده زیادی هم ایستاده بحث را دنبال میکردند.
دکتر مهاجرانی در این برنامه طی سخنانی از مفهوم عدالت و تبارشناسی آن در اندیشه و کلام حضرت امیرالمومنین علی (ع) سخن گفت و عدالت را مقیاس دینباوری و دینمداری دانست. این متفکر برجسته کشورمان با رجوع به سخنان و اندیشه شهید مطهری، تشیع علوی را استوار بر عدل خواند و تاکید کرد: این پیامبران هستند که برای مردم آفریده شدهاند، چرا که اگر مردمی در کار نبود، وحی فاقد معنا بود. مهاجرانی با قرائت و تفسیر یکی از خطبههای نهجالبلاغه، از لزوم استوار بودن حکومت بر عدل سخن گفت و ضمن تفسیر فرازهایی از نهجالبلاغه بدانجا رسید که حضرت علی فرمودند: در شرایطی که حکومت بر عدل استوار نباشد، نیکان خوار و ذلیل میشوند و اشرار عزت مییابند.
وی مصداق این سخن علی(ع) را در بند بودن شخصی چون محمدرضا جلائیپور و آزاد بودن کسی چون علی کردان، وزیر سابق کشور، دانست و افزود: وقتی عدل کنار گذارده شود، دانشجوی برجسته و موفقی که ما صدای قرآنش را در همین مکان بارها شنیده بودیم به بند گرفتار میشود و وزیر متقلبی که مدرک جعل کرد و به دروغ خود را فارغالتحصیل آکسفورد خواند و به تمام ملت و نمایندگان ملت دروغ گفت، همچنان آزاد است. مهاجرانی همچنین در ترجمه یکی از فرازهای نهجالبلاغه اضافه کرد: زمانی که عدل مقیاس حکمرانی نباشد، جابهجایی صورت میگیرد و وقتی جابهجایی صورت گرفت، آنگاه حکمرانان آنچنانکه دوست دارند، رفتار خواهند کرد و چنین حالتی آرامش و نظام جامعه را بر هم خواهد ریخت.
وزیر فرهنگ و ارشاد دولت اصلاحات، در ادامه ترجمه یکی از خطبات نهجالبلاغه، از فخرفروشی حاکمان به عنوان یکی از بدترین شرایط یاد کرد و بر این امرکه علی (ع) به شدت از این امر احتراز داشتند، تاکید کرد. وی همچنین افزود: بر اساس اندیشه امام علی (ع) حاکم باید به گونهای رفتار کند که از گفتن سخن حق استقبال کند، نه اینکه از آن جلوگیری کند. مهاجرانی در واکنش به سخنان احمد خاتمی در نمازجمعه هفته پیش تهران گفت: جناب آقای خاتمی! این سخن حضرت علی است. او نمیگوید که سخن من سخن خداست. میگوید سخن من را نقد کنید و بر اساس عدل به من مشورت دهید. با توجه به سخنان حضرت امیر با کدام منطق میتوان نتایج ناعادلانه انتخابات را پذیرفت؟ وی عنوان کرد: کلمه فصلالخطاب فقط یکبار در قرآن تاکید شده است و آن هم در مورد حکومت حضرت داوود است که خداوند میگوید ما به خاطر حکمتی که به او دادیم، پایههای حکومتش را محکم ساختیم.
مهاجرانی در ادامه سخنرانی خود به حقوق ملت در قانون اساسی ایران اشاره کرد و گفت: در قانون اساسی ما دهها اصل در مورد حقوق ملت وجود دارد و حاکمیت هم چیزی نیست جز اینکه از ملت برخواسته باشد. رهبری رای و مشروعیت خود را از خبرگانی که به وسیله مردم انتخاب شدهاند، میگیرد. امام خمینی هم مشروعیت حکومت خود را از مردم میگرفتند و میگفتند به پشتوانه این ملت دولت تعیین میکنم، فلذا تا جایی که ممکن است، باید حقوق ملت رعایت شود.
مهاجرانی با تحسین مشی امام در مملکتداری افزود: امام هیچگاه به طور مداوم طرف ارگان مشخصی را نگرفت، گاهی از شورای نگهبان دفاع کرد و گاهی هم از مجلس و به حق میناگریهایی در دوران سیاستورزی خود داشت که از یادنرفتنی است. مهاجرانی در ذکر دو نمونه از اقدامات امام، به قضیه سفر ایشان به قم و خواست برخی علما برای تعیین تولیت اشاره کرد که امام در پاسخ به این افراد از آنها خواست به متصدی این امر که آیتالله گلپایگانی رئیس حوزه و از علمای بزرگ زمان بودند، مراجعه کنند. در مورد دیگری هم که بازاریها نزد امام رفته بودند و از ایشان خواسته بودند که نائبالتولیه مدرسه مروی را تعیین کنند، امام با مراجعه به وقفنامه به این افراد گفتند که باید به اعلم علمای تهران رجوع کنید. من تازه به تهران آمدهام و آیتالله خوانساری در این امر اصلحاند. رویهای که امام داشتند کجا و رویهای که امروز شاهد آنیم کجا؟ چرا باید به جایی برسیم که آیتالله موسوی اردبیلی، آیتالله صانعی و آیتالله صافی گلپایگانی نتایج انتخابات را نقد کنند و به سخن ایشان وقعی گذارده نشود؟
وی در بخش دیگری سخنانش از چگونگی برخورد با وضع کنونی و راهکارهای موجود برای برونرفت از این اوضاع سخن گفت و عنوان کرد که در بدو امر و قبل از هرچیز نباید از رای خودمان صرف نظر کنیم و در هر فرصت و جایی که میتوانیم، باید از این حق سخن بگوییم و بدانیم که این مسالهای که رخ داده است، فراتر از ریاستجمهوری آقای احمدینژاد است. اگر از حقمان صرفنظر کنیم، سرنوشتی که در انتظار ماست، شبیه کشور پاکستان خواهد بود که بعد از استقلال، نظامیان قدرت را به دست گرفتند و کشور همیشه بحران خواهد داشت. آنگاه دیگر عدلی هم وجود نخواهد داشت، چراکه عدل بدین معناست که نهاد نظامی، سیاسی و رهبری هر کدام سرجای خودشان باشند و اگر اینگونه نباشد، همواره شاهد یک آشفتگی خواهیم بود و در این آشفتگی هیچکس خیری نخواهد دید. اگر مردم ببینند که حکومت تقلب را تشویق میکند، آنها هم گمان میکنند که تقلب مباح است. به همین دلیل همانگونه که سه کاندیدای رقیب احمدینژاد هم این انتخابات را به رسمیت نشناختهاند، ما نیز نباید آن را به رسمیت بشناسیم.
مهاجرانی بر لزوم استقامت در این راه تاکید و از این استقامت به عنوان یک حرکت درون نظام یاد کرد. وی اظهار داشت: این انتخابات، انتخاباتی نیست که با عدل و عدالت همخوان باشد. حتی عباس آخوندی که در انتخابات سال ۷۶ در ستاد آقای ناطق نوری فعال بودند هم از نارضایتی وجدان عمومی جامعه از نتایج این انتخابات سخن گفته و تاکید کردهاند که در سال ۷۶ وقتی که وجدان عمومی جامعه را متمایل به سمت آقای خاتمی یافتیم، آقای ناطق نوری طی بیانیهای پیروزی آقای خاتمی را به ایشان تبریک گفت. مهاجرانی این حرکت ناطق نوری را نشان از وجود یک ظرفیت بزرگ سیاسی در ایشان دانست.
وی سخنانش را با تاکید بر نکات بسیار مهمی در حرکت موج سبز در ایران به پایان برد. او نخست تاکید کرد که سلطنتطلبان در این حرکت هیچ جایی ندارند و این حرکت معقول و پاک و روشن با مواضع نسنجیده و شتابزده این قبیل افراد فرق دارد. مهاجرانی گفت: زلالی و روشنایی این حرکت را میتوان در چهره آقای موسوی و کروبی دید. او مساله دوم را متوجه دول آمریکا و انگلیس و مواضعشان در مقابل استقرار دموکراسی در کشور ایران کرد و گفت: این دو دولت قطعا هیچگاه سر سازگاری با دموکراسی در جامعه ما را نداشتهاند که اگر میداشتند، فرجام دولت مصدق آنگونه نبود. بنابراین ما روی خوشی به انگلیس و آمریکا در این حرکت سبز نشان ندادهایم و نخواهیم داد. و نهایتا اینکه این حرکت سبز یک حرکت ملی است. زمانی گاندی در هند رهبر صلح و مخالف خشونت بود و امروز در ایران مهندس موسوی طلایهدار صلح و نفی خشونت است. عدم خشونت خصیصه بسیار مهم این حرکت ملی است.
مهاجرانی در پایان سخنان خود از همسر محمدرضا جلایی پور، فاطمه شمس، که در این جلسه حضور داشت، دعوت کرد تا به ایراد سخنانی راجع به بازداشت همسرش بپردازد. شمس نیز در سخنانی، بازداشتها و اعترافگیریهای اخیر را غیرقانونی دانست و در بند بودن جوانان و یاران امام و سرکوب مردم را مصداق بارز بیعدالتی توصیف کرد. وی همچنین از فعالیتهای مدنی و قانونی پویش موج سوم سخن گفت و هرگونه اتهام به همسرش در مورد رفتارهای خلاف قانون را رد کرد.
شمس، محمدرضا جلاییپور را برآمده از خانوادهای که سه شهید در راه انقلاب و اسلام داده است، توصیف کرد و گفت: جای تاسف است که در حکومتی که دم از اسلام و انقلاب و امام و شهدا میزند، چنین کسی پشت میلههای زندان است و امکان ملاقات و تماس با خانواده و وکیلش از او سلب شده است. وی روند کنونی را خطری بزرگ برای آینده کشور و جوانان ایرانی برشمرد و افزود امام علی در اعتراض به خلخالی که از پای زنی یهودی باز شد گفتند جا دارد اگر مسلمانی از این درد بمیرد.
این عضو هسته مرکزی پویش حمایت از خاتمی و موسوی (موج سوم) در پایان سخنانش از مهندس موسوی به خاطر استقامت و صداقتش تشکر و برای خانوادههای شهدای حوادث اخیر طلب صبر کرد و ابراز امیدواری کرد که با فرارسیدن میلاد حضرت علی که هیچ بیعدالتی را برنتافت، تغییر مثبتی در وضعیت بازداشتشدگان رخ دهد.