۲۹ تیر ۱۳۸۸

موافق تشكيل جبهه سياسي از سوي موسوي هستيم

محمدرضا باهنر به همراه حبيب‌الله عسگراولادي و يحيي آل‌اسحاق، هفته اول تيرماه در قالب نمايندگان از جبهه پيروان خط امام و رهبري ديداري با ميرحسين موسوي داشتند. باهنر در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا، با بيان اينكه در اين ديدار به موسوي پيشنهاد شده است تا حضورش در عرصه سياسي را در چارچوب قانون ادامه دهد، افزود: از ايشان خواستيم تا از همه امكانات قانوني موجود از جمله برخورداري از سايت شخصي، روزنامه و حزب استفاده كنند. وي در پاسخ به اينكه پاسخ موسوي به پيشنهاد آنها چه بوده است؟، گفت: ايشان همچنان اعتراضاتي نسبت به مسائل به وجود آمده در انتخابات داشتند كه ما تاكيد كرديم بهتر است اين اعتراضات را در چارچوب قانون پيگيري كنند. نايب رئيس مجلس تشكيل جبهه سياسي از سوي ميرحسين موسوي را در راستاي فعاليت‌هاي وي در چارچوب قانون دانست و با استقبال از آن گفت: در ديدارمان با آقاي موسوي گفته بوديم كه چنانچه در چارچوب قانون فعاليت كنند، از اقدامات ايشان حمايت كرده و نهايت كمك را به ايشان خواهيم كرد. باهنر در پاسخ به اينكه آيا حمايت از موسوي به منزله عضويت‌تان در جبهه سياسي ايشان خواهد بود يا نه؟، گفت: اينگونه نيست كه به حزب ايشان برويم اما از فعاليت‌هاي سياسي‌شان در چارچوب قانون حمايت مي‌كنيم.

پنجمین بیانیه مجمع روحانیون مبارز پس از انتخابات

مجمع روحانیون مبارز در بیانیه‌ای با ابراز تاسف از اینکه «به جای برخورد با بداخلاقان مردم فریب از کیسه انقلاب و ملت و کشور به آنان پاداش داده می‌شود»، تاکید کرد که بر اساس نص صریح قانون اساسی برای خروج از بن بست و بحران موجود در یک همه‌پرسی که عموم ملت ایران بتوانند آزادانه در آن شرکت کنند، نسبت به آنچه اتفاق افتاده است، نظرخواهی شود.به گزارش مشروطه نیوز، متن کامل پنجمین بیانیه مجمع روحانیون مبارز پس از انتخابات اخیر به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
بعثت حضرت ختمی مرتب محمد مصطفی(ص) بر همه مومنان، مسلمانان، حق‌خواهان و آزادگان به‌ویژه ملت بزرگ و افتخارآفرین ایران مبارک باد!
نزول وحی الهی بر قلب مبارک سرور موجودات و سالار عالمیان، آغاز مرحله تازه‌ای در تاریخ انسان بود تا او را از تاریکی نادانی و غفلت از حق و حقیقت رهایی بخشد و بندهای شرک و استبداد و ظلم و تبعیض و حقارت را از پای جان او برگیرد و راه کمال و والایی را به او بنماید تا با عزمی مستحکم و اراده متکی بر ایمان و عرفان و خرد آن را بپیماید.انقلاب اسلامی ایران به پیشوایی مردی از سلاله رسول الله (ص) و عالمی سالک و عادل و فقیه و حکیم و بنده خوب خدا حضرت امام خمینی(قدس سره) را مردم در تداوم «بعثت» یافتند و بر آن دل سپردند تا در سایه‌سار آن، بنیان استبداد هزاران ساله و استعمار چند صد ساله ویران شود و بنیاد آزادی و عدالت و رشد و سربلندی برپا گردد؛ بنیادی سازگار با ارزش‌های دین خدا بخصوص عدالت و اخلاق.
پاسداشت «جمهوری اسلامی» که دست‌آورد بزرگ انقلاب اسلامی است، بر همه ما لازم است، بخصوص اینک که آشکارتر از گذشته هم جمهوریت و هم اسلامیت در معرض تهدیدهای جدی است. از جمله آنچه در انتخابات اخیر گذشت هشداری است برای همه آنان که به انقلاب و راه امام وفا دارند و ایران و ایرانی را بزرگ و سربلند می‌خواهند.در انتخابات اخیر اعتماد عمومی نسبت به این‌که “میزان رأی ملت است” آسیب جدی دید و برای میلیون‌ها انسان این شائبه پیش آمد که چه‌بسا جریان‌ها و سازوکارهایی بتوانند در رأی واقعی مردم تصرف کنند و نتیجه‌ای را جز آنچه مردم خواسته‌اند، اعلام و القا کنند.
اخلاق که تتمیم مکارم آن، هدف بعثت پیامبر(ص) بود، بخصوص از سوی بعضی از حاکمان یا محافل و گروه‌های مدعی انقلابی‌گری و اسلام‌‌خواهی به بدترین وجهی مورد تعدی قرار گرفت و بسیاری از انسان‌های پاک، خوش‌سابقه در انقلاب و خدمتگزار مردم، در معرض اهانت و تهمت‌های زشت قرار گرفتند.
اعتراض مدنی مردم که ولی نعمت حاکمانند، با خشونت، منجر به ضرب و جرح و قتل و بازداشت شد و خیزش آرام و مظلومانه میلیون‌ها ایرانی به بیگانگان نسبت داده شد و بر طبل اهانت به ملت و چهره‌های مورد اعتماد و احترام مردم نواختند و حتی حق مسلم برپایی اجتماعات آرام و تظاهرات مدنی را از کسانی که به هر دلیلی به وضع موجود و انتخابات اخیر معترض بودند، پایمال کردند و بدین وسیله به انقلاب، ارزش‌های آن، ملت و میهن جفای غیرقابل جبران کردند، و با محدودکردن فضای بحث و گفت‌وگو و بستن راه‌های ارتباطی به روی مردم و برپایی توفان تخریب و اهانت و تحریک از سوی رسانه‌ها و دستگاه‌های تبلیغاتی در انحصار حکومت و تحمیل فضای امنیتی و سیاسی بر کشور، چهره انقلاب و نظام مشوه شد و با دستگیری صدها تن از چهره‌های موجه دینی‌، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و جوانان عزیز از دختر و پسر به جای ملاطفت و محبت و رحمت، رعب و خشونت و تنفر بر جامعه مستولی شد.
در چنین فضای ناسالمی، آن‌چه در نماز جمعه این هفته رخ داد، از یک سو نشانه دلبستگی مردم به اصل انقلاب است که اکنون احساس می‌شود از سوی جریان‌های پرمدعای خشونت‌طلب بداخلاق و ضدحقوق مردم در معرض تهدید قرار گرفته است و از سوی دیگر زمینه‌ای بود برای حضور متین و آرام صدها هزار انسان که همه راه‌های حضور مدنی را به روی خود بسته می‌بینند.
ضمن تشکر از این حضور مبارک و پر راز و رمز، جا دارد از بیانات سنجیده، خیرخواهانه و شجاعانه آیت‌الله‌ هاشمی رفسنجانی نیز سپاسگزاری کنیم.
آیت‌الله هاشمی که از پیشتازان انقلاب اسلامی و پیروان صادق و فداکار امام و از سرمایه‌های کشور است، بخصوص در جریان انتخابات اخیر و پس از آن، مورد اهانت و جفای بی‌رحمانه و کین‌توزانه قرار گرفت، همچنان که برخی دیگر از شخصیت‌های بزرگ و برجسته حوزه علمیه قم و نیز شماری از چهره‌های شاخص و تاثیر‌گذار روحانی در تهران آماج حملات ناجوانمردانه قرار گرفتند. گرچه این اهانت‌ها از قدر انسان‌های بزرگ و خدمتگزار نمی‌کاهد، ولی نشان می‌دهد که ۳۰ سال پس از پیروزی انقلاب، اخلاق و ادب تا چه درجه‌ای سقوط کرده است و افسوس بیشتر این‌که به جای برخورد با بداخلاقان مردم فریب از کیسه انقلاب و ملت و کشور به آنان پاداش داده می‌شود و منتقدان وضع موجود مجبور به پرداخت هزینه‌های سنگین می‌شوند.
امروز اگر خیر انقلاب و کشور و ملت را می‌خواهیم، همگی باید پیشنهادهای متین آیت ‌الله ‌هاشمی را که در واقع حداقل‌هایی است که می‌تواند هم بخشی از حق مردم را ادا کند و هم جامعه را به سوی اطمینان و آرامش ببرد و امید به آینده را افزون‌سازد، جدی بگیریم و آن را عملی سازیم.
با توجه به اینکه اعتماد حداقل میلیون‌ها انسان نسبت به روند انتخابات سلب شده است، مجمع روحانیون مبارز بر اساس نص صریح قانون اساسی مصرانه می‌خواهد برای خروج از بن بست و بحران موجود به جای اصرار بر روش‌های ناکارآمد که تاکنون نتیجه‌ای جز سلب اعتماد بیشتر نداشته است، در یک همه‌پرسی که عموم ملت ایران بتوانند آزادانه در آن شرکت کنند، نسبت به آنچه اتفاق افتاده است، نظرخواهی شود. البته همه‌پرسی‌ای نه توسط نهادها و مراکزی که انتخابات را به این گونه سرنوشتی دچار کردند بلکه زیر نظر نهاد و مرجعی بی‌طرف و مورد اعتماد مردم.
جا دارد که حاکمیت به جای اعتماد به تحلیل‌های بیمارگونه و توهم‌زا که مبنای سیاست‌ها و اعمال زیان‌بار و منشأ زیر پا نهاده ‌شدن حقوق شهروندی مردم و نقص آشکار قانون اساسی و قاعده انصاف و شرع و عقل شده است، به پیشنهادهای خیرخواهانه عزیزانی چون‌ هاشمی رفسنجانی توجه و اهتمام کنند تا در سایه آن رهبری، ملت و کشور همه برنده صحنه‌ای باشند که اگر وضع فعلی ادامه یابد، همگان بازنده خواهند بود.
و ما توقیقنا الا بالله علیه توکلنا و الیه انبنا
مجمع روحانیون مبارز

نگاه روزنامه آمریکایی به تغییر شعارهای نماز جمعه

در حالی که آمریکا مدت هاست به عنوان «شیطان بزرگ» در ایران شناخته می شود اما در نماز جمعه تهران، ایالات متحده برای مدتی کوتاه از ایفای نقش شیطان بزرگ رهایی یافت و در عوض معترضان ، عصبانیت خود را معطوف شماری از رقبای جهانی آمریکا کردند.
روزنامه «کریستین ساینس مانیتور» با انتشار گزارشی، شعارهای نامرسوم نمازگزاران در نماز جمعه تهران به امامت آیت الله هاشمی رفسنجانی را مورد توجه قرار داد.
این روزنامه آمریکایی نوشت: "ندای «مرگ بر چین» چند بار در طول خطبه های هاشمی و پس از آن از سوی نمازگزاران شنیده شد و روسیه نیز همچون چین هدف معترضان قرار گرفت."
براساس این گزارش هر دو کشور – چین و روسیه – از جمله کشورهایی بودند که بلافاصله پس از پیروزی ماه گذشته احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری انتخاب او را به رسمیت شناختند.
به نوشته «کریستین ساینس مانیتور» در حالی که آمریکا مدت هاست به عنوان «شیطان بزرگ» در ایران شناخته می شود اما در نماز جمعه تهران، ایالات متحده برای مدتی کوتاه از ایفای نقش شیطان بزرگ رهایی یافت و در عوض معترضان ، عصبانیت خود را معطوف شماری از رقبای جهانی آمریکا کردند.
براساس این گزارش هواداران موسوی در طول خطبه های اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس جمهور ذی نفوذ پیشین ایران بارها شعار «مرگ بر چین» و «مرگ بر روسیه» سر دادند.
خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: این شعار بلافاصله پس از آن آغاز شد که هواداران احمدی نژاد شعار مشهور «مرگ بر آمریکا» را در طول خطبه ها سر دادند.
روزنامه آمریکایی با ذکر دلایل سردادن چنین شعارهای نامرسومی در نماز جمعه می نویسد: "آمریکا نباید خیلی امیدوار باشد که جای این کشور با سایر کشورها به عنوان دشمن درجه یک مردم ایران عوض شود. یکی از دلایل سردادن چنین شعارهایی تایید سریع محمود احمدی نژاد توسط چین و روسیه بوده است."
«کریستین ساینس مانیتور» در خصوص دیگر علل مخالفت های مردم با چین و روسیه می نویسد: "رفتارهای دولت چین با مسلمانان اویغور نیز یکی از دلایل نارضایتی مردم است."
برپایه این گزارش، شعارها علیه چین پس از آن آغاز شد که هاشمی در خطبه های نماز جمعه اقدامات دولت چین در سین کیانگ را به شدت محکوم کرد.
گاردین در مطلبی در این خصوص نوشته است: "رفسنجانی از سرکوب ناآرامی های اویغور انتقاد کردو اظهارات وی با فریادهای «مرگ بر چین» همراه شد."
«کریستین ساینس مانیتور» در ادامه به پوشش خبری حوادث اخیر چین در ایران و سایر کشورهای اسلامی پرداخته و می نویسد: "بخش عمده ای از مسلمانان نسبت به ناآرامی های چین سکوت اختیار کردند به استثنای ترکیه که نخست وزیر آن کشتار علیه اویغورها را نوعی نسل کشی نامید و از جنبه مسلمانان افراطی نیز القاعده تهدید به اقدامات متقابل کرد.
برپایه این گزارش، دولت ایران به خاطر آنچه واکنش سرد نسبت به کشتار اویغورها نامیده شده مورد انتقاد قرار گرفته است. نیویورک تایمز در همین زمینه گزارش داده که سه روحانی برجسته ایرانی از واکنش نرم دولت به رفتارهای چین در قبال مسلمانان اویغور انتقاد کرده اند.

مهدی خزعلی آزاد شد .

به گزارش خبر آنلاین مهدی خزعلی که پس از انتخابات و به دنبال انجام مصاحبه با برخی رسانه های بیگانه باز داشت شده بود آزاد شد.هنوز معلوم نیست آزادی وی در قبال وثیقه صورت گرفته یا قرار قانونی دیگری برای وی صادر شده است.پس از بازداشت مهدی خزعلی برخی سایتها از قول فرزند وی اعلام کردند حکم بازداشت توسط دادسرای ویژه روحانیت صادر شده است.گفتنی است آیت الله ابولقاسم خزعلی مدتی قبل با صدور بیانیه ای از اظهارات فرزندش دکتر مهدی خزعلی اعلام برائت کرد.

انتقاد بی سابقه یک روحانی از اخلاق رئیس جمهور در سیما

استاد مشهور اخلاق جنوب شرق تهران هنگامی که درباره ی سجایای اخلاقی پیامبر اکرم (ص) سخن می گفت با اشاره به انتخابات و مسائل بعد از آن بی اخلاقی های انجام شده را به گونه ای کم نظیر مورد نکوهش قرارداد.به گزارش خبرنگار"تابناک"، یکشنبه شب گذشته و در شب مبعث پیامبر اکرم(ص) ،در برنامه پر طرفدار " این شب ها" هنگامی که بحث بر سیره حکومتی پیامبر اکرم (ص) متمرکز گردید ،حجت الاسلام سید مهدی طباطبائی به ناگاه با اشاره به رفتار پیامبر اعظم بعد از فتح مکه در مقابل شعار نابجای مسلمانان که گفتند " الیوم یوم الملحمه"( امروز، روز انتقام است) واکنش نشان داده و فرمودند بگوئید " الیوم یوم المرحمه" ( امروز روز مهر ورزیدن و مهربانی است) .وی در ادامه افزود: من از ابتدای قضایای انتخابات قصد داشتم در یک برنامه تلویزیونی این موارد را بگویم،به نظر من اگر رئیس جمهور بعد از پیروزی در انتخابات سخنرانی که یک هفته بعد از انتخابات کردند را انجام می دادند و مردم را دعوت به مهربانی می کردند بسیاری از این فتنه ها اتفاق نمی افتاد.طباطبائی در مقابل دیدگان شگفت زده مجری ادامه داد:متاسفانه رئیس جمهور روز بعد از انتخابات در مقابل طرفدارانشان معترضین و مخالفین خودش و مقام سیادت را مسخره کرد و اگر این استهزا نبود بسیاری از فتنه ها به راه نمی افتاد.ایشان تاکید کرد: انسان نباید حرفی بزند که وزانت و سنگینی آدمی را کم کنداین استاد اخلاق در پایان در حالی که سعی می کرد به یادآوری ذکر آداب شب مبعث بپردازد به شدت بغض کرده بود و چندین بار از مردم در خواست کرد ، حرفی نزنند که به فتنه منجر شود.

سید محمد خاتمی: " برای حل بحران رفراندم کنید"

برای رفع بحران راه حل های مشترکی پیشنهاد می شود که قابل بحث است. حدود ده سال پیش ما مسئلۀ رفراندوم را مطرح کردیم و مورد حملۀ اصلاح طلبان قرار گرفتیم. مشکل ما در قانون اساسی و زیر بناییست.
"مجمع روحانیون مبارز" و محمد خاتمی رئیس جمهوری اسبق جمهوری اسلامی ایران روز گذشته در تهران با ارائه راه حل تازه ای برای حل بحران حاصل از انتخابات ریاست جمهوری خواستار انجام یک رفراندوم گردیدند.
"مجمع روحانیون مبارز " در بیانیه ای که به دنبال سخنان روز گذشته سید محمد خاتمی انتشار داد، تاکید کردکه : "با توجه به اینکه اعتماد حداقل میلیون ها انسان نسبت به روند انتخابات سلب شده است، مجمع بر اساس قانون اساسی پیشنهادمی کند که برای خروج از بحران به جای اصرار بر روش های نا کارآمد که تاکنون نتیجه ای جز سلب اعتماد بیشتر نداشته است، در یک همه پرسی که عموم ملت ایران بتوانند آزادانه در آن شرکت کنند، نسبت به آنچه اتفاق افتاده است ، نظرخواهی شود.
مجمع در بیانیه خود تاکید می کند که "جا دارد که حاکمیت به جای اعتماد به تحلیل های بیمار گونه و توهم زا که مبنای سیاست ها و اعمال زیان بار و منشاء زیر پا نهاده شده حقوق شهروندی مردم و نقض آشکار قانون اساسی و قاعده انصاف و سرع و عقل شده است ، به پیشنهادهای خیر خواهانه عزیزانی چون هاشمی رفسنجانی توجه و اهتمام کنند تا در سایه این رهبری ، ملت و کشور همه برنده صحنه ای باشند که اگر وضع فعلی ادامه یابد،همگان بازنده خواهند بود".

تقاضا برای "همه پرسی"


به نقل از خبرگزاری فرانسه، در یک اطلاعیه که از جانب مجمع روحانیون مبارز انتشار یافته، آمده است که " با توجه به اینکه اعتماد حداقل میلیونها انسان نسبت به روند انتخابات سلب شده است، مجمع روحانیون مبارز براساس نص صریح قانون اساسی مصرانه می خواهد برای خروج از بن بست و بحران موجود به جای اصرار بر روش های ناکارآمد که تاکنون نتیجه ای جز سلب اعتماد بیشتر نداشته است، در یک همه پرسی که عموم ملت ایران بتوانند آزادانه در آن شرکت کنند، نسبت به آنچه اتفاق افتاده است، نظرخواهی شود."
مطابق قانون اساسی ایران، تنها رهبر ایران، آیت الله علی خامنه ای میتواند دستور این همه پرسی را صادر کند.
درهمین حال، سید محمد خاتمی، عضو مجمع روحانیون مبارز نیز در دیداری با خانواده های چند تن از بازداشت شدگان و اعضای سرشناس مجمع، خواستار برگزاری همه پرسی در مورد مشروعیت دولت شد.
به گزارش سایت "موج سبز آزادی"، خاتمی در دیدار روز یکشنبه خود با خانواده های بازداشت شدگان، که تعدادی از اعضای سرشناس مجمع از جمله موسوی خوئینی‌ها، سید محمد خاتمی، امامی جمارانی ، مجید انصاری، موسوی بجنوردی وعلی اکبر محتشمی پور حضور داشتند از سخنان هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه گذشته در تهران قدر دانی کرد و آن را " حد اقل هایی " خواند که "میتواند فضای عمومی را تلطیف کرده و اعتماد از دست رفته را باز گرداند."
خاتمی در سخنانش تاکید کرد که که راه برون رفت از بحران فعلی، "اتکا به آرای مردم ایران" و بر گزاری یک "رفراندوم قانونی" است.
دراشاره به بازداشتهای اخیر درجریان اعتراضات به نتایج انتخابات، خاتمی از "مصیبتی" سخن گفت که "بر اثر کشته شدن و دستگیری فرزندان این مرز و بوم" برایران وارد آمده است. وی با اظهار این مطلب که " اسلامیت نظام یعنی حاکم شدن عدالت و اخلاق در فضای عمومی جامعه" است، اظهار تاسف کرد که در موقعیت کنونی" نه تنها جمهوریت نظام دچار چالش شده بلکه اسلامیت نظام هم مورد خدشه قرار گرفته است."
در جریان این دیدار، محسن امین زاده، عبدالله رمضان زاده و محسن صفایی فراهانی که در میان بازداشت شدگان هستند با همسران خود از طریق تلفن صحبت کردند .

ادامه واکنش ها به هاشمی

روز یکشنبه، حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری، جانشین نمایندۀ ولی فقیه در سپاه پاسداران، به مناسبت معرفی نمایندۀ تازۀ رهبری در سپاه پاسداران استان مازندران، به تندی ازعلی اکبر هاشمی رفسنجانی انتقاد کرد.
او گفت "بسیاری از بزرگان کشور در طراحی فتنه های اخیر دست داشتند و لغزیدند". و سپس توضیح داد: "در نوزدهم اردیبهشت سال جاری، جلسه ای با شرکت رفسنجانی، کروبی، موسوی و خاتمی برای ایجاد کمیتۀ صیانت از آراء تشکیل شد... این کمیته وظیفۀ تهیۀ ملات عملیات تخریب را به عهده داشت"...

ذوالنوری "یکی از کاندیداها" را نیز متهم کرد که بعضی خط قرمزها را رعایت نکرده و اعمالی انجام داده که "حتی یکی از موارد آن برای محاکمه در دادگاه های انقلاب کافی است".
اما نمایندۀ خامنه ای بیش از هر چیز به رفسنجانی انتقاد کرد. او نامۀ رفسنجانی به خامنه ای را "یکی از بزرگ ترین اشتباهات سیاسی" او دانست و ادعا کرد که متن این نامه "قبل از ارسال، در رادیوهای اسراییل و آمریکا خوانده، و موجب جری شدن اراذل و اوباش شد".
ذوالنوری به اعضای خانوادۀ رفسنجانی هم اتهاماتی وارد کرد واز جمله گفت: "واریز مبلغ پنج میلیارد تومان از سوی محمد هاشمی به حساب محسن رضایی و حضور فعال فائزه هاشمی در بین آشوبگران، نشانۀ تخلفات گستردۀ خانوادۀ هاشمی در انتخابات اخیر است".

ذوالنوری تلاش کرد تظاهرات مردم را برنامه ریزی شده بنمایاند و مثال زد که "دو روز قبل از انتخابات، در تهران وشهرهای اطراف، قحطی بیل و کلنگ شده بود و کلیۀ امکانات آشوب از جمله باتوم برقی، موبایل ثریا و گاز اشک آور در اختیار آشوبگران قرار گرفته بود".

نمایندۀ خامنه ای در سپاه پاسداران، از سکوت بعضی شخصیت ها انتقاد کرد و گفت: "سکوت برخی خواص، موجب گستردگی فتنه های اخیر شد".
یک روز بعد، همین نکته را شخص خامنه ای با عبارات دیگری بیان کرد. او به مناسبت عید مبعث گفت: "همه باید مراقب گفتار و مواضع، و حتی نگفتن های خود باشند".
خامنه ای هشدار داد که "نخبگان مراقب باشند زیرا در امتحان عظیمی قرار گرفته اند و موفق نشدن در این امتحان، تنها مردود شدن نیست بلکه موجب سقوط آنها خواهد شد".
نفرت خفاشکان باشد دلیل
که منم خورشید تابان جلیل

دیدار رییس جمهور میرحسین موسوی با خانواده های زندانیان سیاسی

"میرحسین موسوی" نامزد شکست خورده انتخابات ریاست جمهوری اسلامی مانند دیگر شخصیت های حکومت اسلامی امروز به مناسبت "عید مبعث" با گروهی از خانواده های زندانیان سیاسی دیدار کرد و پس از شنیدن سخنان آنان در مورد اعضای زندانی خانواده دقایقی به سخنرانی پرداخت.
میرحسین موسوی با اشاره به حوادث اخیر ایران پس از تجلیل از زندانیان و آرزوی آزادی هرچه سریعتر آنان گفت :" ما به یک دورنمای بزرگتر و منظر وسیعتری نیاز داریم تا بدانیم چرا این هزینه پرداخت می شود، ما به دنبال جامعه ای اسلامی، دینی و آزاد هستیم ، جامعه ای که مردم خود بر سرنوشت خود مقدر باشند و بتوانند در جهت تحقق آرمانها و آرزوهای خود حرکت کنند. وی در مورد اتهامات زندانیان گفت ، "چه کسی باور می کند که اینها با بیگانگان بسازند و منافع کشور خود را درجهت خواست آنان بفروشند؟ آیا این توهین به ملت ما نیست ؟ آیا این توهین به میلیون ها رای دهنده نیست؟ ما می گوئیم ، با مسئله ی جدیدی بنام بیداری ملت مواجه شده اید ، یک ملتی که دوباره متولد شده و به صحنه آمده تا از دستآوردهای خود دفاع کند. با دستگیری ها و پرونده سازی ها نمی توان این مسئله را خاتمه داد. هرچه زودتر به این بازی خاتمه دهید و فرزندان ملت را به ملت برگردانید.
میرحسین موسوی افزود ، چهره ای که بعد از انتخابات از رسانه ملی دیدیم ، به هیچ وجه قابل تصور نبود. سنگ ها را بسته اند و سگ هارا باز کرده اند. و اضافه کرد ، افرادی دعوت شده اند تا با دروغ و تهمت و هتک حرمت ، داستان سرائی و فضا سازی کنند، درحالیکه سیزده میلیون جمعیت به قول شما و اکثریت به قول ما حق ندارند از خود دفاع کنند. مانند تبلیغات ماشین رختشوئی تهمت های افرادی را تکرارمی کنند وامکان دفاع را برای ملت فراهم نمی آورند و امروز وجدان عمومی جامعه نشان می دهد که تا چه حد به یک رسانه ی مستقل و ملی نیاز داریم.
موسوی گفت، اینکه بر خلاف قانون اساسی اجازه برگزاری تجمعات اعتراضی داده نمی شود ، بی قانونی است. ما مدعی اجرای قانون اساسی هستیم و می گوئیم ساختار شکنان کسانی هستند که موارد زیادی از قانون اساسی را بنابر میل خود نادیده می گیرند و اجرا نمی کنند. باید بدانیم که این قانون اساسی راحت به دست نیامده و رنج و مشقت و ایثار گری و تجربه های سیصد ساله نیاکان ما در پشت این قانون است و باید ازآن حراست کرد.
میرحسین موسوی در ادامه سخنان خود خطاب به خانواده زندانیان سیاسی گفت: اکنون برگرداندن اعتماد از دست رفته، بزرگترین ضرورت است و این مسئله به هرشکل ممکن باید انجام گیرد. یقین بدانید دولتی که در فضای بی اعتمادی به وجود آید ، دولت ضعیفی خواهد بود و چون پشتوانه و مشروعیت مردمی ندارد، مرتباً به بیگانگان امتیاز خواهد داد و این به صلاح نظام و ملت نیست . وی با انتقاد شدید از جوامنیتی حاکم بر جامعه ، خطاب به کسانی که می پندارند با ایجاد رعب و وحشت می توانند مردم را ساکت کنند ، گفت : ملت ما بعد از سی سال آنقدر رشد کرده است که برای ساکت کردن آن نمی توان به روش های قبل از انقلاب بازگشت. بگذارید مردم آزادانه حرف و اعتراض خود را بیان کنند و یقین بدانید یک فضای آزاد، امنیت را در کشور ما بهتر از نیروهای نظامی حفظ خواهد کرد .

هشدار خامنه ای به بزرگان کشور

خامنه ای در سخنانی که در دیدار با گروهی از قشرهای مختلف جامعه به مناسبت روز مبعث پیامبر اسلام ایراد کرد، در ارتباط با وقایع و نآرامی های پس از انتخابات خطاب به نخبگان کشور گفت مراقب باشند ، زیرا در امتحان عظیمی قرار گرفته اند و موفق نشدن در این امتحان تنها مردود شدن نیست بلکه موجب سقوط آن ها خواهد شد.
رهبر جمهوری اسلامی گفت هر فردی با هر عنوان و موقعیتی اگر بخواهد جامعه را به سمت نا امنی سوق دهد از نظر عموم ملت ایران انسان منفوری است. آیت الله خامنه ای هرگونه حرف، تحلیل و اقدام نخبگان را که موجب برهم خوردن امنیت جامعه شود، حرکت در خلاف مسیر ملت ایران دانست.
هر چند آیت الله خامنه ای در سخنان امروز خود از کسی نام نبرد اما باید یادآوری کرد که آیت الله علی اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ، حجت الاسلام مهدی کروبی و میر حسین موسوی دو نامزد معترض به نتایج انتخابات در روزهای اخیردرمورد اوضاع کنونی کشور هشدار داده و ضمن بحرانی خواندن وضعیت خواستار آن شده اند که پیش از آن که دیر شود برای این وضعیت بحرانی چاره اندیشی شود.
آیت الله هاشمی رفسنجانی از جمله در خطبه های نماز جمعه خواستار آزادی دستگیر شدگان شده وقایع اخیر شده بود. آیت الله علی خامنه ای بار دیگر در سخنان روز دوشنبۀ خود ، کشورهای خارجی و رسانه های آن کشورها را به اتهام مداخله در امور داخلی ایران مورد حمله قرار داد و گفت ادعای دشمنان ایران مبنی بر مداخله نکردن در مسائل ایران با توجه به آشکار بودن دخالت آن ها و رسانه های شان نشانۀ بی حیائی است. رهبر جمهوری اسلامی افزود دشمنان ملت ایران از رسانه های خود علناً برای به گفتۀ او "گروه های غافل و نادان اغتشاشگر" دستور العمل چگونگی ایجاد نا امنی، تخریب و ودرگیری صادر می کنند. رهبر جمهوری اسلامی ایران در عین تأکید بر این که باید بین مردم و اغتشاشگران فرق قائل شد، گفت رسانه های استکباری به منظور حمایت از اغتشاشگران آن ها را مردم می نامند.