۱۲ مرداد ۱۳۸۸

محمود احمدی نژاد بعنوان رئیس دولت دهم تنفیذ شد

مراسم تنفیذ محمود احمدی نژاد بعنوان رئیس جمهور دهمین دولت جمهوری اسلامی ایران امروز در حسینیۀ امام خمینی برگزار شد. آیت الله علی خامنه ای در این مراسم، گفت مردم با انتخاب احمدی نژاد به مبارزه علیه استکبار و فقر رای دادند. وی همچنین از احمدی نژاد بعنوان مردی زحمتکش، باهوش و شجاع یاد کرد.
طبق اصل صدو ده قانون اساسی جمهوری اسلامی، رئیس جمهور این کشور بدون تنفیذ حکم ریاست جمهوری از سوی رهبر این کشور فاقد مشروعیت است. مراسم سوگند ریاست جمهوری احمدی نژاد نیز روز چهارشنبه، چهاردم مرداد ماه در مجلس شورای اسلامی ایران برگزار خواهد شد.
هاشمی رفسنجانی، خاتمی، موسوی و کروبی در این مراسم شرکت نکردند. شرکت هاشمی رفسنجانی از طرف دفتر وی منوط به بازپس گیری اتهاماتی شده بود که محمود احمدی نژاد به هاشمی در جریان مناظرات انتخاباتی خود به وی وارد کرد. در جریان مناظرات انتخاباتی، احمدی نژاد در مقابل موسوی و کروبی، هاشمی رفسنجانی را متهم به فساد اقتصادی و استفاده از رانت های دولتی کرده بود. از میان معترضین، تنها محسن رضایی، دبیر کل مجمع تشخیص مصلحت نظام در این مراسم حضور داشت.
پیش از تنفیذ حکم ریاست جمهوری توسط آیت الله خامنه ای، صادق محصولی، وزیر کشور گزارشی از انتخابات ریاست جمهوری ارائه کرد. متن تنفیذ ریاست جمهوری احمدی نژاد را حجت الاسلام محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری متن حکم تنفیذ را قرائت کرد.
روسای قوای مجریه و قضاییه، اعضای مجلس خبرگان، اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، فرماندهان سپاه و انتظامی و برخی سفرای کشورهای خارجی در این مراسم شرکت می کنند.
نمایندگان اقلیت نیز اعلام کرده بودند که در مراسم تنفیذ امروز شرکت نخواهند کرد. گفته می شود که سید حسن خمینی، نوۀ آیت الله خمینی نیز از غایبان این مراسم است. خبرها حاکی از آن است که وی برای عدم شرکت در این مراسم به سفر خارج از ایران رفته است.
از چند روز پیش و با نزدیک شدن به روز تنفیذ، بسیاری از وبلاگ ها و سایت های فارسی زبان، مردم را به برگزاری راهپیمایی و تظاهرات اعتراض آمیز در مقابل مکانهایی نظیر بیت رهبری و مجلس فراخوانده اند. اما مسئولان سیاسی و نظامی هشدار داده اند که با هر گونه تجمعی برخورد می شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

لطفاً نظر بدهید: