۱۱ مرداد ۱۳۸۸

عطریانفر: زندان به ما صراحت لهجه داد

روز گذشته و ساعاتی پس از برگزاری نخستن جلسۀ دادگاه صد تن از متهمان بازداشت شده در تظاهرات اخیر تهران، محمد علی ابطحی، محمد عطریانفر، مازیار بهاری و کیان تاجبخش در یک کنفرانس مطبوعاتی شرکت کردند.
بگزارش خبرگزاری ایلنا، محمد عطریانفر، عضو حزب کارگزاران در این کنفرانس به خبرنگاران گفت رقابت های انتخاباتی یک رویداد بزرگ در تاریخ سیاسی کشور بود اما بدخواهان از جریانات پس از انتخابات استفاده کرده و توانستند به نظام ضربه وارد کنند. عضو حزب کارگزاران افزود در بازداشت به همراه محمد علی ابطحی به این باور رسیده اند که باید گذشتۀ خود را نقد کنند و اظهار امیدواری کرد که با رویۀ پیش رو، آیندۀ بهتری داشته باشند. وی از گروههای سیاسی دوم خردادی خواست که اشتباه و شکست خود را اعلام کنند.
محمد علی ابطحی، عضو حزب مشارکت نیز با اشاره به حضور مردم در انتخابات گفت:" کشور پس از انتخابات می توانست با توجه به چهل میلیون رایی که در این انتخابات بدست آمد، فضای خوبی داشته باشد اما متاسفانه با اقدامی که میر حسین موسوی از خود نشان داد و حمایت شخصیت هایی مثل هاشمی و خاتمی بدلایل مختلف از وی، مردم را دچار آسیب کرد".
عضو حزب مشارکت از اینکه "شجاعت یافته" و توانسته است حرف هایش را بزند، اظهار خرسندی و خوشحالی کرده است.
عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز با اظهار گلایه از هاشمی "بخاطر انتقام گیری از رهبری و احمدی نژاد و از خاتمی بدلیل همراهی با موسوی برغم شناخت از قدرت رهبری" گلایه کرده و افزوده است که "خاتمی حق نداشت تمام جریان اصلاح طلبی را پای موسوی قربانی کند چون موسوی جریان اصلاح طلبی را نمی پذیرفت".
محمد علی ابطحی در سخنانش همچنین از آیت الله خامنه ای بدلیل موضع قوی وی در نماز جمعه تشکر کرده و افزوده است:" آیت الله خامنه ای در نماز جمعه اعلام کردند که هیچ گاه از موضع خود یکقدم هم عقب برنمی گردند، از ایشان بدلیل مدیریت این فضا کمال تشکر را دارم چرا که اگر این کار را نمی کردند، الان مثلت ناامنی افغانستان، ایران و عراق در منطقه شکل می گرفت".
این عضو حزب مشارکت در بخشی از سخنان خود به رفتار موسوی پس از انتخابات اشاره کرد و افزود:" موسوی بجای ایجاد چنین فضایی پس از انتخابات، می توانست با توجه به آرای سیزده میلیونی خود، ضمن ارسال پیام تبریک به احمدی نژاد، آیندۀ روشن تری برای ایران بوجود آورد". محمد علی ابطحی از حوادث پس از انتخابات را با عنوان " اشتباه" نام برده که "ضربۀ بزرگي به نظام زده است". ابطحی با اینحال خود را از اصلاحات دانست و با دفاع از اقدامات مثبت جریان اصلاحات، افزود به اقدامات مشکل آفرین این جریان نقد دارد.
ابطحي برنامه ریزی طرح تقلب را "پاشنۀ آشیل" اقدامات در جریان انتخابات و پس از آن عنوان کرد و گفت" تقلب اسم رمز ما برای آشوب ها بود". وی همچنین با اشاره به وضعیت مناسب زندان از نداشتن مشکل در مدت بازداشت خود گفت. به گفتۀ ابطحی "بازجو‌های مودب و با فهم‌ و شعوری" در زندان حضور داشتند و "زندگي در آنجا عادی و بسيار خوب بود و جو اين گونه نبود كه اگر اين مسائل را نمي‌گفتيم تا يك ماه ديگر در زندان باقی می ‌مانديم".
محمد عطریانفر هم به شرایط زندان اشاره کرد و گفت که این شرایط در یافتن طراحت لهجه تاثیر داشته اشت.
ابطحی در مورد این که اقدامات خاتمی را خائنانه نامیده بود، گفت:" هر کدام از (اضلاع) مثلث موسوی، هاشمی و خاتمی که حامی موضوع تقلب بودند، دلایل مختلفی داشتند، موضع هاشمی انتقام گیرانه بود و به مشکلات وی با احمدی نژاد باز می گشت، موسوی هم چون وضعیت جامعۀ فعلی را نمی شناخت به گفتۀ خودش چیزی برای از دست دادن نداشت، اما صحبت من اینست که خاتمی فضا، اقتدار نظامی، انتظامی و رهبری را می شناخت و با علم به این موضوعات، حمایت وی از موسوی یک خیانت است".
مازیار بهاری و کیان تاجبخش نیز با شرکت در کنفرانس مطبوعاتی جداگانه ای، به سوالات خبرنگاران در بارۀ نقش خود در جریانات اخیر پاسخ دادند.
مازیار بهاری، خبرنگار هفته نامۀ نیوزویک حضور هفتصد خبرنگار خارجی در کشور در زمان انتخابات را عاملی برای ارسال خبر با استفاده از خلاءهای امنیتی موجود در کشور دانست و گفت: "حضور خبرنگاران خارجی باعث شد بعضی افراد برای خوش خدمتی به غرب تلاش کنند اینگونه جلوه دهند که انقلاب سبز در حال تحقق است".
كيان تاجبخش نيز اتفاقات اخير در انتخابات رياست جمهوري را نتيجۀ يك برنامه‌ريزي طولاني‌ مدت دانست و گفت که ارتباط افراد فعال سیاسی داخل ایران با افراد فعال سیاسی داخل آمریکا مدت ده سال است كه از طرف دولت آمريكا و بنياد سورس و راكفلر حمايت مي‌شود و بدلیل نبودن ارتباط دیپلماتیک و عدم مذاکرۀ مستقیم، ارتباط ها از طريق نهادهای آمریکایی با جريانات اصلاح ‌طلب ايراني انجام می شود.
گفتنی است که نخستین دادگاه دستگیر شدگان پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران بدون حضور وکلای مدافع صورت گرفته است. دفتر هاشمی رفسنجانی و حزب مشارکت پس از برگزاری نخستین جلسۀ این دادگاه بیانیه هایی در رد اعترافات بازداشت شدگان صادر کردند و اظهارات مطرح شده را در نتیجۀ فشار و آزار زندانیان و فاقد ارزش دانستند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

لطفاً نظر بدهید: