۸ تیر ۱۳۸۸

حمایت چهره های بین المللی از جنبش مردم ایران

در روزهای گذشته، و بدنبال تظاهرات مردم ایران در اعتراض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران، شخصیت های سیاسی، فرهنگی، هنری و اجتماعی بین المللی بسیاری از جنبش مردم ایران حمایت کرده اند.
نوام چامسکلی، نویسنده، فیلسوف و استاد دانشگاه ام آی تی، در پیامی به مردم ایران، "شجاعت و پایداری تظاهرکنندگان را تحسین برانگیز و دارای اهمیت تاریخی تام و تمام" توصیف می کند. وی می گوید:" هرگونه استفاده از زور باطل است و نتایج انتخابات حتی ذره ای معتبر بنظر نمی رسد".
جون بائز، خوانندۀ پر آوازۀ آمریکایی نیز که ترانه ای را به نام " ما پیروز می شویم" به مردم ایران هدیه کرده است، در پیامی می گوید:" جهان با دیدن شما به قدرت رفتار غیر خشونت آمیز پی می برد، زمانی که با آرامش در مقابل ترس نشسته بودید، ما صدای غرش شما را از میان سکوتتان شنیدیم و آن را در چشمانتان دیدیم، فدارکاریتان الهام بخش ماست. من از اینکه زنده ام تا شاهد این جنبش باشم، احساس خوشبختی می کنم"
نوال السعداوی، نویسندۀ سرشناس عرب و فمینیست مصری نیز در پیامی به زنان و مردان ایرانی می نویسد:" این صدای مردم ایران است، صدایی که به روشنی در سراسر دنیا طنین انداخته و شنیده می شود، هیچ قدرتی نمی تواند آنها را از رسیدن به اهدافشان باز دارد. هیچ قدرتی نمی تواند خون آنها را پایمال کند".

جمعی از متفکران معاصر جهانی نیز در نامه ای سرگشاده، حمایت خود را از جنبش مردم ایران اعلام کرده اند. دراین نامه که پس از سخنان آیت الله خامنه ای درنماز جمعۀ گذشتۀ تهران نوشته شد، و به امضای کسانی چون نوام چامسکی، فیلسوف و زبان شناس دانشگاه ام آی تی کمبریج، پیتر هالورد، استاد دانشگاه مدیلسکس انگلستان، رادا ایوکویچ، کالج بین المللی فلسفه در پاریس، کاظم علمداری، جودیت باتلر، استاد دانشگاه برکلی دانشگاه کالیفرنیا، و ... رسیده، آمده است: امروز صبح، آیت الله خامنه ای، خواستار پایان یافتن تظاهرات قدرتمند و گسترده ای شد که در اعتراض به انتخابات هفتۀ گذشته صورت می گیرد. ... نیازی به گفتن نیست که ایرانیان خود باید جهت سیاسی کشورشان را تعیین کنند، با این حال ناظران خارجی، که شهامت تظاهرکنندگان ایرانی را در هفتۀ گذشته ستایش می کنند، باید یادآور شوند که دولتی که ادعای نمایندگی ارادۀ مردم را دارد، صرفاً به شرطی میتوانداین کار را بکند که ابتدایی ترین پیش شرطهای شکل گیری چنین اراده ای را محترم بشمارد. ... ما امضا کنندگان این نامه از دولت ایران می خواهیم دست به اعمالی نزند که مانع آزادی مردم برای گردهم آمدن و دسترسی به اطلاعات آزاد شود. این مردم هستند که می توانند ارزش ادعای مشروعیت مستقیم و دموکراتیک را تعیین کنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

لطفاً نظر بدهید: