۱۰ مرداد ۱۳۸۸

انتقاد شدید آیت‌الله علی‌محمد دستغیب از سرکوب اعتراضات مردمی در خیابان‌ها


آیت‌الله سید علی‌محمد دستغیب در سخنانی با انتقاد شدید از سرکوب مردم معترض در خیابان‌ها، تصریح کرد که از دیدن آثار ضرب و شتم بر بدن یک جوان شرمگین شده و در پاسخ به سؤال آن جوان که: آیا جمهوری اسلامی این است، جوابی نداشته که بدهد.
به گزارش «موج سبز آزادی» متن سخنرانی آیت‌الله سید علی‌محمد دستغیب را که روز 29 تیر ماه امسال در درس تفسیر قرآن ایشان بیان شده، به نقل از سایت رسمی ایشان در ادامه می‌خوانید:یکی از نعمت های مهمّی که خداوند در عصر حاضر نصیب روحانیون و علمای شیعه کرده است، اقبال مردم به آنهاست، مردمی مخلص و محبّ اهل بیت و تسلیم در مقابل مراجع تقلید که احکام دین خود را از آنها دریافت می کنند و کمال احترام و ادب را به آنها می گذارند. چنین مردم ساده و بی آلایشی که اکثریت مطلق آنها شیعه ی اهل بیت هستند و اقلّیت سنّی نیز خود را دوستدار اهل بیت می دانند، در خور تکریم و تعظیمند. منظور از تکریم و تعظیم این است که باید به خواسته هایشان احترام گذاشت، نه آن که اگر بخواهند حرف حقّی بر زبان آورند یا اعتراضی کنند با قوّه ی قهریّه با آنها برخورد کرد و بر سرشان زد.
این مردم از ابتدای انقلاب تا کنون پشتیبان این نظام بودند و دستورات مراجع خود را اطاعت می کردند و در آخرین آزمون، با حضور گسترده و با نشاط خود در انتخابات ریاست جمهوری، حماسه ای بزرگ آفریدند، امّا آیا انصاف است که این گونه به جان آنها بیفتند و آنان را خس و خاشاک و مرتد بنامند؟! آنها که وظیفه ی شهروندی خود را به زیبایی ادا کردند و رأی دادند و باعث سرافرازی و شوکت نظام جمهوری اسلامی در تمام دنیا گشتند، قطعاً این مردم نعمتی برای روحانیت و علما هستند.
ببینید در زمان پهلوی چه بر سر مردم می آوردند و حال که جمهوری اسلامی شده، اگر مردم ببینند که مرجع تقلیدشان در برابر سرکوب آنها ساکت است، معلوم است که دست از تقلید برمی دارند و در مساجد هم حاضر نمی شوند!
مصیبت دیگری که این روزها دامن گیر ملّت گشته این است که برای انحراف ذهن مردم از آن چه اتّفاق می افتد و مشغول کردن افکار عمومی، کسی را به عنوان معاون اوّل انتخاب کرده اند تا جار و جنجال ها به سوی او کشیده شود در حالی که هنوز ضرب و شتم ها و دستگیری ها ادامه دارد.
بسیارند کسانی که مورد حمله ی وحشیانه قرار گرفته، آثار جراحت و بخیه و کبودی در جای جای بدنشان ظاهر است. در آخرین مورد، در حالی که جوانی زخم های کمر خود را نشان می داد، دوستش می گفت: آیا معنای جمهوری اسلامی این است؟ آیا در زمان طاغوت هم این چنین بر سر مردم می آوردند؟ البته زمان گذشته بدتر از اکنون بود؛ امّا بنده از دیدن این صحنه شرمگین شدم و هیچ جوابی نداشتم که به او بدهم. آیا به راستی این روش صحیح برخورد با مردم مسلمان و شیعه است؟!

صدها نامه پستی مردم قزوین در اعتراض به کودتا

صدها تن از مردم قزوین با ارسال نامه‌هایی به رئیس مجلس و نمایندگان این شهر، خواستار ابطال انتخابات، برگزاری مجدد آن و آزادی زندانیان سیاسی شدند.
گزارش «موج سبز آزادی» از قزوین حاکی است صدها تن از مردم شهر قزوین و شهر صنعتی البرز با ارسال نامه‌هایی به علی لاریجانی، رئیس مجلس، و محمدحسن ابوترابی و قدرت علیخانی، دو نماینده این شهر در مجلس هشتم، خواستار بازگشت آنها به خواسته‌های ملت شدند.خواسته‌هایی که در این نامه‌ها به آنها اشاره شده، شامل نایستادن در برابر خواست ملت، ابطال انتخابات قبلی، برگزاری انتخابات مجدد، آزادی زندانیان سیاسی و محاکمه مجرمان حوادث اخیر بوده است.گزارش «موج سبز آزادی» حاکی است این نامه‌ها از طریق پست ارسال ارسال شده و شهروندان قزوینی هنوز از رسیدن نامه‌ها به نمایندگان و رئیس مجلس مطمئن نشده‌اند. اما پیگیر نتیجه‌ی درخواست خود از نمایندگان هستند.

محمد خاتمی: مردم از خواسته‌های خود دست بر نمی‌دارند؛ بايد با جنايت و خون‌ريزی برخورد شود


سيد محمد خاتمی در چهلمين روز شهادت کشته‌شدگان حوادث بعد از انتخابات، با بيان اينکه «مردم ما رشيدند و از خواست‌های خود دست بر نمی‌دارند»، خواستار آن شد که مسئولان داد خانواده‌های کشته‌شدگان، بازداشت‌شدگان و آسيب ديدگان بعد از انتخابات را بستانند.
به گزارش «موج سبز آزادی» به نقل از روابط عمومی دفتر خاتمی، سيد محمد خاتمی عصر روز پنجشنبه با خانواده‌های سهراب اعرابی، اشکان سهرابی، کيانوش آسا و مسعود هاشم زاده که عزيزان خود را در حوادث بعد از انتخابات از دست داده بودند، ديدار کرد.
در اين ديدار بستگان شهدای حوادث بعد از انتخابات، ضمن بيان خصوصيات ايمانی، انسانی و اخلاقی به تشريح ديدگاه‌ها و تقاضاهای خود پرداختند و به طور ويژه تقاضای رسيدگی به کشته‌شدن فرزندان خود وشناخت عوامل اصلی جنايات و برخورد با آنان را داشتند.
در اين ديدار، رئيس جمهور سابق کشورمان ضمن عرض تسليت و ابراز همدردی با خانواده‌های کشته‌شدگان، اظهار داشت:«اگر اولين حادثه‌ای که منجر به کشته شدن عده‌ای شد روز ۲۵ خرداد باشد، امروز چهلم آنان است؛ گرچه در اين مدت بر عدد کشته‌شدگان و دستگير شدگان افزوده شده است و چه خوب بود که سنت اربعين (چهلم) اين عزيزان را در اجتماعی بزرگتر که مطمئنا صدها هزار نفر در آن شرکت می‌کردند اجراء می‌کرديم که متاسفانه از اين امر جلوگيری کردند.»
وی افزود:«حالا هم اين عده که در اينجا جمع شده‌ايم در واقع به نمايندگی از همه ملت به ارواح پاک همه شهيدان انقلاب و آزادی درود می فرستيم و به خانواده‌های داغداری که عزيزان خود را از دست داده‌اند تسليت می گوييم.»
رييس بنياد باران تصريح کرد:«گرچه داغ اين جوانان برومند جانسوز است، ولی شما همچون خانواده‌های دهها هزار شهيد فرزندانتان را در آرمان‌های بلند ملت شريف ايران که از جمله در انقلاب اسلامی تجلی يافت داده‌ايد.»
سيد محمد خاتمی اظهار داشت:«ملت ما خواستار آزادی، استقلال و پيشرفت ايران بوده و هست و در عين حال که به جد دموکراسی و مردم سالاری را با همه مزايايش می‌خواهد همزمان خواستار حاکميت ارزش های الهی است که مهمترين آنها در عرصه حيات اجتماعی عدالت و اخلاق است و انقلاب اسلامی نيزهمين را خواسته است.»
وی گفت:«اگر خدای ناخواسته وضعيتی پيش آمد که مردم يا بخش مهمی از آنان احساس کنند رايشان به حساب نمی‌آيد؛ جمهوريت لطمه بزرگی ديده است و اگر شاهد سياست‌ها و رفتارهايی باشيم که خلاف عدالت و اخلاق است به اسلاميت جفا شده است.»
رئيس جمهور سابق کشورمان تصريح کرد:«مردم ما رشيدند و از خواست‌های خود دست بر نمی‌دارند، اينکه همه می‌گويند بايد نسبت به جفايی که به مردم شده است و خون‌هايی که ريخته شده و رفتارهای نادرست و جنايت آميزی که صورت گرفته برخورد شود، خانواده‌های جان باختگان عزيز و بازداشت شدگان به خصوص کسانی که سالم دستگير شده‌اند و بعد پيکر بی‌جانشان تحويل داده شد، بيش از همه حق دارند که دادخواهی کنند و انتظار داريم که مسئولان داد آنها را بستانند.»
سيد محمد خاتمی خاطر نشان کرد:«راه آزادی و عدالت و سربلندی راه همواری نيست و اگرواقعا ايمان داريم بايد هزينه پيمودن آن را نيز بپردازيم و با شکيبايی و ايمان به خدا واميد موفقيت حاصل خواهد شد.»

ضرب و شتم مردم در مراسم چهلم شهدای اهواز

بر اساس خبر های از پیش منتشر شده در رسانه ها بنا بود مراسم چهلم جان باختگان حوادث اخیر روز پنج شنبه مورخ 8 مردادماه در شهرهای گوناگون کشور از جمله در اهواز برگزار شود.علیرغم گرد و غبار شدید که بنابر اعلام سازمان هواشناسی و محیط زیست 22 برابر حد مجاز بوده و همچنین گرمای 50 درجه شهر اهواز، از ساعت 6 عصر تعدادی از مردم در فلکه سوم کیانپارس این شهر گرد هم آمدند تا یاد جان باختگان حواد اخیر را گرامی دارند.
پس از گذشت چند دقیقه به تعداد افراد حاضر افزوده شد و زمانی که جمعیت حدود 50 نفر شد. بدون هیچ گونه شعار و حرکتی به صورت نمادین در کنار هم ایستادند و با اعلام ماموران نیروی انتظامی مبنی بر متفرق شدن، افراد به سوی خیابان یکم و دوم کیانپارس حرکت کردند که در همان دقایق تعداد آنان بیشتر شده و به حدود 200 نفر رسید.
همزمان با گرد آمدن مردم و راهپیمایی آرام آنان ماشین های عبوری نیز با سرعت کم و بوق زدن های متوالی به اعلام حمایت پرداختند و باعث بوجود آمدن ترافیک شدند. جمعیت تا خیابان 6 کیانپارس به راهپیمایی ادامه داده و هنگام بازگشت به سوی فلکه سوم کیانپارس و خیابان میهن و همچنین نزدیک شدن به ساعت 7 عصر با توجه به افزایش لحظه به لحظه تعداد حاضرین به چندصد نفر و نگرانی مامورین، گاردضد شورش نیروی انتظامی با باتوم و گاز فلفل به سوی راهپیمایان حمله ور شده و اقدام به ضرب و شتم راهپیمایان و دستگیری دست کم 10 نفر نمود.
همچنین چند تن از جوانان به محض پیاده شدن از تاکسی و ماشین های خود دستگیر می شدند. با دیدن این صحنه ها و پس از برخورد نیروی انتظامی، جمعیت که در تا آن لحظه در سکوت بود به سردادن شعار “مرگ بر دیکتاتور” و شعارهای مشابه و همچنین خواندن سرود پرداخت، همزمان با تاریک شدن هوا تعدادی از حاضرین به روشن کردن شمع پرداختند که باز هم با برخورد نیروی انتظامی روبرو شدند.
نظر به اینکه با فرو نشستن آفتاب و کم شدن گرمای شدید هوا جمعیت رو به افزایش می رفت، نیروی انتظامی تا پیش از تاریک شدن هوا به شیوه خود با سرکوب، سعی در آرام کردن فضا داشت. حوالی ساعت 8.30 شب نیروی انتظامی با برخود شدید خود و استفاده از نیروهای بیشتر باعث متفرق شدن جمعیت شده و کنترل اوضاع را به دست گرفت. بر اساس خبرهای رسیده چند تن از بازداشت شدگان را به یکی بازداشتگاه نیروی انتظامی مستقر در پادادشهر انتقال دادند.
لازم به یاد آوری است که شب پیش از برنامه چهلم (چهارشنبه) تجمعات پراکنده و لحظه ای در کیانپارس و زیتون کارمندی این شهر همراه با شعار دادن انجام شده بود.
امروز صبح (جمعه) نیز خانواده های بازداشت شدگان در برابر ساختمان دادگستری اهواز واقع در امانیه تجمع کرده و خواستار پاسخ گویی مسئولان شدند که به آنان گفته شد در حال تشکیل پرونده و بررسی هستند و باید منتظر بمانند؛ خانواده ها اعلام داشته اند روزشنبه مورخ 10 مردادماه در برابر دادگستری تجمعات خود را ادامه خواهند داد.

مراجع تقلید متحد شدند

سحام نیوز: برای هماهنگی در قبال بحران جاری، در روزهای اخیر ملاقاتهای مهم و تاثیرگذاری میان مراجع تقلید صورت گرفته است که می توان به ملاقات آیات عظام وحید خراسانی و جعفر سبحانی در مشهد و همچنین آیات عظام منتظری، شبیری زنجانی و موسوی اردبیلی در خاوه اشاره نمود. به گزارش سلام با گسترش یافتن بحران ایجاد شده بعد از انتخابات و علی الخصوص با موضع گیری ها و اقدامات انجام شده در روزهای اخیر بجز آیت الله نوری همدانی که از هواداران احمدی نژاد محسوب می شود تقریباً کلیه مراجع تقلید با درجات متفاوتی در نسبت به مسائل موضع گیری نمودند.پس از دیدار آیت الله هاشمی رفسنجانی با آیات صافی گلپایگانی و مکارم شیرازی و سید عزالدین زنجانی در مشهد این هفته خبر رسید که آیات عظام موسوی اردبیلی و شبیری زنجانی با حضور در محل اقامت تابستانی فقیه عالیقدر آیت الله منتظری در بخش خاوه از توابع قم با ایشان دیدار و در مورد مسائل سیاسی روز همفکری نموده اند.از مشهد نیز خبر می رسد جلسات متعددی میان مراجع تقلیدی که برای زیارت رجبیه در این شهر حضور دارند در حال انجام است و مراجع در دیدارهای خصوصی مسائل سیاسی کشور و گسترش پدیده بنیادگرایی را مورد بررسی قرار می دهند .در تازه ترین اخبار در روزهای اخیر آیات عظام جعفر سبحانی و وحید خراسانی نیز در دیداری مسائل روز را مورد بررسی قرار دادند.پیشتر آیت الله صافی گلپایگانی نیز دیدارهایی در مورد مسائل جاری کشور با آیات شبیری زنجانی و سبحانی برگزار نموده بود.شنیده می‌شود آیات عظام سید صادق شیرازی، محمد صادقی تهرانی و سید صادق روحانی نیز که پیش از جریانات فوق نیز از متقدان بودند، مواضعی همسو با دیگر مراجع نسبت به وقايع اخير اتخاذ نموده اند.

مراجع تقلید متحد شدند

سحام نیوز: برای هماهنگی در قبال بحران جاری، در روزهای اخیر ملاقاتهای مهم و تاثیرگذاری میان مراجع تقلید صورت گرفته است که می توان به ملاقات آیات عظام وحید خراسانی و جعفر سبحانی در مشهد و همچنین آیات عظام منتظری، شبیری زنجانی و موسوی اردبیلی در خاوه اشاره نمود. به گزارش سلام با گسترش یافتن بحران ایجاد شده بعد از انتخابات و علی الخصوص با موضع گیری ها و اقدامات انجام شده در روزهای اخیر بجز آیت الله نوری همدانی که از هواداران احمدی نژاد محسوب می شود تقریباً کلیه مراجع تقلید با درجات متفاوتی در نسبت به مسائل موضع گیری نمودند.پس از دیدار آیت الله هاشمی رفسنجانی با آیات صافی گلپایگانی و مکارم شیرازی و سید عزالدین زنجانی در مشهد این هفته خبر رسید که آیات عظام موسوی اردبیلی و شبیری زنجانی با حضور در محل اقامت تابستانی فقیه عالیقدر آیت الله منتظری در بخش خاوه از توابع قم با ایشان دیدار و در مورد مسائل سیاسی روز همفکری نموده اند.از مشهد نیز خبر می رسد جلسات متعددی میان مراجع تقلیدی که برای زیارت رجبیه در این شهر حضور دارند در حال انجام است و مراجع در دیدارهای خصوصی مسائل سیاسی کشور و گسترش پدیده بنیادگرایی را مورد بررسی قرار می دهند .در تازه ترین اخبار در روزهای اخیر آیات عظام جعفر سبحانی و وحید خراسانی نیز در دیداری مسائل روز را مورد بررسی قرار دادند.پیشتر آیت الله صافی گلپایگانی نیز دیدارهایی در مورد مسائل جاری کشور با آیات شبیری زنجانی و سبحانی برگزار نموده بود.شنیده می‌شود آیات عظام سید صادق شیرازی، محمد صادقی تهرانی و سید صادق روحانی نیز که پیش از جریانات فوق نیز از متقدان بودند، مواضعی همسو با دیگر مراجع نسبت به وقايع اخير اتخاذ نموده اند.

بازداشت حجه الاسلام سلیمانی از اعضای مجمع محققین و مدرسین در بهشت زهرا

سحام نیوز:حجه الاسلام دکتر سلیمانی از اعضای مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم عصر روز پنج شنبه بازداشت شدبه گزارش ادوار نیوز حجه الاسلام دکتر سلیمانی از روحانیون اصلاح طلب عصر روز پنج شنبه بازداشت شد.اخبار تکمیلی حاکی است دکتر سلیمانی به همراه ایت الله موسوی تبریزی بر مزار شهدای حوادث پس از انتخابات در بهشت زهرای تهران حضور یافته بوده است که توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است.

بیانیه مجمع مدرسین حوزه علمیه قم

بسمه تعالی
إِيَّاكَ وَ الدِّمَاءَ وَ سَفْكَهَا بِغَيْرِ حِلِّهَا فَإِنَّهُ لَيْسَ شَيْ‏ءٌ أَدْعَى لِنِقْمَةٍ وَ لَا أَعْظَمَ لِتَبِعَةٍ وَ لَا أَحْرَى بِزَوَالِ نِعْمَةٍ وَ انْقِطَاعِ مُدَّةٍ مِنْ سَفْكِ الدِّمَاءِ بِغَيْرِ حَقِّهَا. (نامه 53 نهج البلاغه)
از خون‌ریزی ناحق پرهیز کن، هیچ چیز به اندازه خون ناحق کیفر الهی را نزدیک نمی‌کند و مجازات را شدت نمی‌بخشد و نعمت‌ها را نابود نمی‌کند و خون ناحق زوال حکومت را نزدیک نمی‌سازد.
ملت بزرگ ایران این روزها به مصائب بزرگی مبتلا هستند که شنیدن آنها دل هر مسلمان و انسان آزادیخواهی را به لرزه در می‌آورد.انقلاب اسلامی برای حراست از حقوق مردم بود، و اجرای قانون برای آزادی‌های مشروع جامعه و از بین بردن زندان‌های غیر قانونی و غیر شرعی و شکنجه‌های غیر انسانی و تهمت‌زدن‌های ناروا، و بالاخره برای اجرای احکام اسلام بود. حضرت امام رحمة الله علیه در اوائل شروع نهضت در سال 1342 به شاه نصیحت می‌کرد که قانون اساسی را عمل نماید و از مرز قانون خارج نشود که اگر او به قانون عمل می‌کرد، سرنوشت حکومتش غیر از آن بود که رقم خورد.امروز پس از سالیان دراز مبارزه ملت ایران که حاصل خون دهها هزار شهید و شکنجه و زندانی شدن مردان آزاده و تلاش‌های مراجع بزرگ به ویژه رهبری داهیانه رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) است، اهداف مقدس انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی مورد تعرض قرار گرفته است و عده‌ای جز به نابودی دستاوردهای نظام به چیزی راضی نمی‌شوند.هر روز خبر شهادت یکی از فرزندان این مرز و بوم را می‌شنویم و با کمال وقاحت اعلام می‌کنند، دستگیرشدگانی که پس از مدتی جسم بی‌جان آنها تحویل خانواده‌ها داده می‌شود. زندان‌های غیر قانونی و بدون امکانات اولیه و رعایت اصول انسانی دایر شده است. خبرهای شکنجه غیر انسانی و ناجوانمردانه هر روزبه نوعی فاش می‌شود، برای دفن کشته‌شدگان و برگزاری مراسم عزاداری اجازه نمی‌دهند و همه اینها به نام اسلام و قرآن و ولایت فقیه انجام می‌گیرد.عده‌ای مدیحه‌سرا بدون توجه به آثار تخریبی آن به توجیه این همه جنایات پرداخته‌اند، ملت عزیز ایران باید بدانند که نظر توجیه‌گران در خطابه‌های نماز جمعه یا غیر آن اگرچه به نام حوزه‌ها باشد، نظر همه مراجع بزرگوار و علمای بزرگ و مدرسین معظم حوزه‌ها نیست. بلکه قلوب بزرگان از حوادث اخیر نگران و ناخوشنود است و در کنار ملت بزرگ ایران و دردکشیده‌ها خواهد بود.ملت ایران حرکت خود را بر مدار قانون اساسی استوار و برطبق اصول مصرح در آن که تضمین آزادی‌های مشروع است و تجمع‌های آنها را تضمین نموده است، ادامه دهند و در کنار داغداران، یاد و خاطره‌ی مبارزان در راه حق را پاس بدارند.نصیحتی هم به حاکمان و دولت و قوه قضائیه از زبان امیرالمومنین داریم:وَإِنَّمَا يُؤْتَى خَرَابُ الاَْرْضِ مِنْ إِعْوَازِ أَهْلِهَا،إِنَّمَا يُعْوِزُ أَهْلُهَا لاِِشْرَافِ أَنْفُسِ الْوُلاَةِ عَلَى الْجَمْعِ، وَسُوءِ ظَنِّهِمْ بِالْبَقَاءِ وَقِلَّةِ انْتِفَاعِهِمْ بِالْعِبَرِ. (نامه 53 نهج البلاغه)زمین جز با فقر ساکنانش خراب نمی‌گردد. مردم زمانی به فقر دچار می‌گردند که والیان به جمع مال برآیند و به بقای حکومت خود مطمئن نباشند و از تجربه‌ها عبرت نگیرند.
مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم

ديدار اعضاي فراكسيون خط امام (ره)‌ با مهدي كروبي در روز یکشنبه

سحام نیوز: اعضاي فراكسيون خط امام (ره) پس از ديدار با سيد محمد خاتمي، اين هفته با مهدي كروبي نيز ديدار خواهند كرد. ديدار اعضاي فراكسيون خط امام (ره) با مهدي كروبي دبيركل حزب اعتمادملي عصر روز يكشنبه هفته آتي برگزار خواهد شد. به گزارش خبرنگار ايلنا، اعضاي اين فراكسيون روز چهارشنبه هفته گذشته با سيد محمدخاتمي رئيس دولت اصلاحات ديدار داشتند. ديدار با رئيس مجلس اصلاحات و برخي ديگر از بزرگان اصلاح‌طلب در ادامه اين ديدار برگزار خواهد شد. فراكسيون خط امام (ره) در نظر دارد تا در مجموعه اين ديدارها به تبادل نظر با سران اصلاح‌طلب براي عبور از فضاي سياسي كنوني كشور و پيگيري وضعيت بازداشت شدگان اخير بپردازد و نظرات آنها را در مورد پيشنهادات هاشمي‌رفسنجاني براي عبور از بحران و يا ارائه پيشنهادات جديد جويا شوند. خاتمي در ديدار با اعضاي فراكسيون خط امام (ره) با تاکید بر رسیدگی هرچه سریع‌تر به عاملان جنایات اخیر در بازداشتگاه‌هایی که غیراستاندارد عنوان شده‌اند، به نمایندگان مجلس پیشنهاد داد که طرح تحقیق و تفحص از روند برگزاری انتخابات را در دستور کار خود قرار دهند. اعضاي اين فراكسيون نيز در اين ديدار گفتند: تشکیل کمیته ویِِِِژه بررسی وضعیت بازداشت‌شدگان، طرح سئوال از وزیران ذیربط و نشست‌های متعدد با رییس مجلس شورای اسلامی و همچنین دادستان کل کشور و درخواست از رییس قوه قضاییه برای بازدید از بازداشت‌گاه‌ها و تحقیق از وضعیت زندانیان، پیگیری آزادی آنها از جمله اقدامات این فراکسیون بوده است.

مهدی کروبی : با كتك زدن مردم و شكستن دندان هايشان نمي توانيد خاموششان كنيد .

قطعه 257 بهشت زهرا عصر پنج شنبه شاهد حضور مردمي بود كه براي گرامي داشت ياد وخاطره جان باختگان حوادث 30 خرداد به انجا امده بودند ، هرچند كه اين بار نيز اين نيروهاي مستقر بودند كه سعي در متفرق كردن مردم و ممانعت از قرائت فاتحه اي توسط انان داشتند . مهدي كروبي وقتي كه وارد قطعه شد با استقبال گسترده مردمي مواجه شد كه به مانند روزهاي اخير سراسر اعتراض بودند ، در همين حال نيروي هاي امنيتي و نظامي حاضر در صحنه به او هشدار دادند تا گامي جلوتر نيايد ولي او بدون توجه به هشدارهايي كه او را از قرائت فاتحه اي در كنار مردم براي ندا آقاسطان منع مي كرد قدم به اين قطعه گذاشت . اما حضور وي و مقاومت مردم براي برگزاري مراسم چهلم جان باختگان حوادث 30 خرداد مانع از برخورد نيروهاي امنتيي و نظامي با مردم نشد و چنين بود كه مهدي كروبي تنها سكوت كرده بود و متاثر شد از رفتارهايي كه با مردم صورت مي گرفت . او بر مزار ندا رفت و در كنار مردمي كه با صداي بلند فاتحه مي خواندند برايش قران خواند و طلب مغفرت كرد . هنگامي كه به دفترش برگشت چهره اش برافروخته بود نه از آفتاب گرم تابستان بلكه از برخوردهايي كه با مردم صورت گرفته بود و چنين بود كه در پاسخ به سوالاتي كه از حادثه 8 مرداد بر مزار جان باخته 30 خرداد پرسيدم با اندوه و تاثر پاسخ داد . او متاثر بود از انكه اينك برخلاف وعده هايي كه به مردم داده شد با انان رفتار مي شود و چنين بود كه هشدارهايي به مسئولان و بزرگان كشور داشت . او از بزرگان كشور درخواست كرد تا به مانند روزهاي پس از فوت امام (ره) رفتار نكنند و اين بار هشدارهاي او را جدي بگيرند نه انكه زماني او در مقام رييس مجلس سوم ، بزرگان كشور را نسبت به انحراف و انحصار آگاه كرده بود ولي به او توجهي نكرده و اينك همان مخاطبانش معترض شده و يا سكوت پيشه كرده اند . گفت وگوي كوتاهي را همان عصر پنج شنبه با مهدي كروبي داشتم كه در نخستين پرسش تحليل او را از رفتار وزارت كشور دولت نهم براي عدم ارائه مجوز پرسيدم واينكه چطور شد كه تصميم برآن گرفته شد كروبي و موسوي به بهشت زهرا بروند . پرسش چنين بود : اوايل هفته گذشته درخواستي از سوي شما و موسوي براي برگزاري مراسم جان باختگان 30 خرداد در مصلي بزرگ تهران ارائه شد وليكن دو روز پس از ان مديركل سياسي وزارت كشور با ادبياتي خاص دولتمردان نهم اعلام كرد كه به هيچ گروه و يا شخصيتي براي برگزاري مراسم مجوزي داده نشده است و البته او تاكيد كرده بود كه گروه هاي سياسي به دنبال سوءاستفاده از حوادث اخير هستند و اين را دليلي براي عدم ارائه مجوز ناميد . در همين راستا شما و موسوي اعلام كرديد كه به بهشت زهرا خواهيد رفت . آيا درخواست شما براي برگزاري مراسم چهلم يك شهروند ايراني كه در اعتراضات اخير جان باخته است امري غيرقانوني بود ؟ بله همان طور كه مي دانيد ما درخواست كرده بوديم كه مراسمي را در مصلي براي گرامي داشت چهلم جان باختگان 30 خرداد برگزار كنيم و حتي اعلام كرده بوديم كه براي انكه حادثه اي رخ ندهد همه را به سكوت دعوت كرده ايم و تنها قرار است كه قران تلاوت شود و بعد هم مردم متفرق شوند . اين همان رفتاري است كه در راهپيمايي هاي اخير نيز داشتيم به طوري كه هميشه مردم را به آرامش دعوت مي كرديم چرا كه ما معتقديم خواسته اي قانوني داريم و به دنبال هيچ گونه حادثه آفريني نيز نبوديم . حتي در راهپيمايي هايي كه خودم حضر داشتم نيز هر گاه مشاهده مي كردم كه مردم شعار مي دهند كه شعارهايي مطلوب نبود فرياد مي زدم كه شعار ندهيد . به عنوان مثال وقتي مي شنيدم كه مردم شعار مي دهند " راي خود را پس مي گيريم "‌من اعتراض نداشتم ولي وقتي مي شنيدم كه عده اي شعار مي دادند "‌توپ تانك بسيجي ديگر اثر ندارد " من مي گفتم كه ما براي دعوا نيامده ايم و از انها درخواست مي كردم كه اين شعارها را سر ندهند . بنابراين به نظر من مردم خواستي معقول و منطقي دارند مانند اينكه ما نيز براي برگزاري مراسم در چهلم جان باختگان حوادث اخير درخواستي قانوني و منطقي داشتيم ولي از ان ممانعت كردند . چنين بود كه ما ديديم اين درست نيست كه برويم و پشت درهاي مصلي بنشينيم و درگيري هايي ايجاد شود بنابراين تصميم گرفتيم كه به بهشت زهرا برويم و كنار مزار انان فاتحه اي بخوانيم . گويا اعلام شده براي جلوگيري از سوء استفاده گروههاي سياسي مجوزي داده نشده است . شما اين را مي پذيريد ؟ اين حرف دو جواب دارد . نكته اول اينكه حتي به خانواده ها هم اجازه اي براي برگزاري مراسم حتي در مساجد محلي داده نشد . دومين نكته اينكه اين حادثه اي كه روي داده موضوعي شخصي نيست بلكه افرادي در يك رويدادي جمعي به شهادت رسيده اند . انتخاباتي برگزار شده است كه عده اي معتقدند اين انتخابات سالم برگزار شده است اين عده همان كساني هستند كه اكنون در دولت حضور دارند همان عده اي كه نظارت واجرا را برعهده داشته اند ، پول هاي بيت المال در اختيارشان بوده و هر گونه كه خواسته اند با صندوق هاي راي برخورد كرده اند ، آقاياني كه صدا و سيما و نيروهاي مسلح را در اختيار داشته اند و اينها مدام بر صحت و سلامت انتخابات تاكيد مي كنند . اما يك گروه هم هستند كه معتقدند انتخابات سالم برگزار نشده است و ادله هاي فراواني هم براي اين استدلال خود دارند . دلايلي كه در آينده اي نزديك ان را به صورت كتابچه اي منتشر خواهيم كرد كه براي آيندگان باقي بماند . حرف هاي بسياري درباره اين انتخابات وجود دارد كه برخي از انان مصلحت است كه مطرح شود و برخي ديگر صلاح به طرح كردن ان نيست . ما بلاغت داريم و بنابر مقتضاي حال صحبت مي كنيم و اول زمينه ها را فراهم و بعد صحبت مي كنيم . بنابراين دسته دومي كه معتقدند انتخابات سالم برگزار نشده است به حمايت از ما برخاستند و مطمئنا اين افرادي كه در اعتراض به نتيجه انتخابات به خيابان آمدند به احمدي نژاد راي نداده اند بلكه به خاطر تضييع حق كانديداي مورد حمايت خودشان به خيابان آمدند و در اين راه كشته شدند . بنابراين فردي كه در اين حوادث كشته شده است خواست و مطالبه اي داشته و اين طور نبوده كه بخواهد در انتخابات شركت كند تا هيزم تنور آن شود بلكه او به كانديداي خود راي داده و اكنون نيز با اعتقاد به نقلب آشكار در انتخابات به خيابان آمده و از سرنوشت راي خود سوال مي كند و براي اين امر كشته شده است و چنين است كه ما اكنون براي اين افراد مي خواهيم مراسمي را برگزار كنيم . من از همان ابتدا تاكيد مي كردم كه همواره از راي مردم صيانت مي كنم و اكنون نيز مي گويم كه در حد توان از رايشان پاسداري خواهم كرد . بنابراين اكنون مردم خودشان تشخيص داده اند كه به خيابان بيايند و ما هم در كنارشان هستيم . چنين است كه اگر ما براي كساني كه براي صيانت از راي خود به ميدان آمده اند و در حمايت از ما برخاسته اند كشته شده اند مراسمي را براي گرامي داشت ياد وخاطره شان برگزار نكنيم كه انسان هاي ضعيف النفس و بي شخصيت و دين فروشي هستيم كه اينك مردم را در ادامه مسير رها كنيم . از حادثه اي بگوييد كه عصر پنج شنبه شما شاهد آن بوديد و اين گونه تاثر شما را برانگيخته است .هنگامي كه به بهشت زهرا رسيديم به سمت قطعه حركت كرديم كه در همان حال مي شنيدم كه مردم مي گويند ما را مي زنند . در همان حال ديدم كه مزار ندا را محاصره كرده اند و نمي گدازند كه به آنجا برويم . به محض اينكه از ماشين پياده شدم جمعيتي به سمت من آمدند و شعارهايي سر مي دادند مبني بر اينكه راي ما را گرفتن و حالا كتكمان مي زنند در همين حال نيروهاي مستقر به سمت مردم هجوم مي آوردند و انها را متفرق مي كردند و گاز اشك آور در هوا پخش شده بود من هم ايستاده بودم و حلقه اي دور من بود . من شاهد ان بودم كه با مردم برخوردهايي شديدي صورت مي گرفت و حتي چنان به زنان حمله مي كردند . تنها به حوادثي كه روي مي داد تماشا مي كردم و فاتحه مي خواندم . در همان حال شاهد ان بودم كه مردم را كتك مي زنند و به حلقه اي كه دور من بود نيز رسيدند و به انها هجوم آوردند به طوري كه يكي از پاسداراني كه همراه من بود و از نزديكان من را كتك زده اند . هركسي كه فكر مي كند من قصد دارم كه براي نفع شخصي صحبت كنم و با به جنجال سازي بپردازم مي تواند به دفتر من بيايد و بدن هاي كبود اين افراد را مشاهده كند . آيا به شما هم تعرضي صورت گرفت ؟‌نه به من ضربه اي نخورد چرا كه اين دوستاني كه اطراف من بودند اجازه نمي دادند كه به من نزديك شوند در همان حال به من گفتند كه تا شما اينجا بايستيد اينها با مردم اين گونه برخورد مي كنند شما برويد تا شايد مردم هم متفرق شوند و از من مي خواستند كه سوار بر ماشينم شوم . ولي من در همانجا ايستاده بودم و با تاثر و تعجب نگاه مي كردم و تنها قرآن مي خواندم . در همان زمان به اين فكر مي كردم كه ما چه وعده هايي داده بوديم و چه حرف هايي زده شده بود و چه مي خواستيم و چه شد . وضعمان به گونه اي شده است كه اكنون شاهد ان هستيم كه جمعي به دور بنده حلقه بزنند كه مرا كتك نزنند و اين واقعه اي كه هيچ گاه در ايران شاهد ان نبوديم . اين حادثه مرا به ياد حادثه اي انداخت كه در سال 66 در عربستان سعودي شاهد ان بوديم زماني كه به ما حمله ای شد و آنجا نيز اطرافيان مرا مي زدند و البته يك ضربه هم به من خورد . اهر چند که در حادثه روز پنج شنبه ضربه ای به من نخورد . االبته آن حادثه در كشوري بيگانه روي داده بود ولي اينك حادثه ای در كشور خودمان روي مي دهد و بر سر مزار كساني كه به خاطر اعتراض به نتيجه يك انتخابات كشته شده اند و تنها خواسته شان اين بوده كه مي گفتند چرا ما را به انتخابات دعوت كرديد و حالا كه آمده ايم راي ما چه شده است ؟ با مردم برخورد می کنند . شما كه خود شاهد اين حوادث بوديد چه پيامي را مي توانيد به مسئولان چنين برخوردهايي بدهيد ؟ مي خواهم در اين مصاحبه پيامي را به كساني كه غير از ما فكر مي كنند برسانم . آنها كه فكر مي كنند اگر مردم را ببرند و كتك بزنند و دندان ها و سر و كله شان را بشكنند و تحت شكنجه و آزار انها را بكشنند مي توانند شرايط را آرام كنند . من به اين افراد دلسوزانه هشداري مي دهم و مي گويم كه پنبه غفلت را از ايادي دولت و اطرافيانش از گوششان بيرون آورند و گزارش وضع موجود را به صورت واقعي به مقامات بالا و بزرگان نظام منتقل كنند . اصلا مي گويم كه به حرف ما كه از نظر شما شكست خوردگان انتخابات هستيم و فكر مي كنيد كه به خاطر اين شكستي كه بر ما تحمیل شده است اين گونه حرف مي زنيم توجهي نكيند ، ولي به چاپلوس ها و جيره خواران ، كساني كه اين روزها شلوغ كاري مي كنند و سعي در تخريب چهره برخي از بزرگان نظام دارند ، كساني كه از گرفتن اعتراف ها سخن مي گويند ، كساني كه مي گويند راي صفر بوده است ، اناني كه اعلام مي كنند در اين مدت تنها 30 درصد نيروها را به خيابان ها آورده اند ، اناني كه با هلي كوپترها بر بالاي بازداشت گاهها اعمال قدرت مي كنند و فرمان مي دهند ، دوستاني كه معتقدند به آنها وحي نازل مي شود و يا كساني كه معتقدند من و موسوي در باغ وحش را باز كرده ايم نیز توجهي نكنيد بلكه به حرف صاحبان انديشه و فكر كه در درون حاكميت هستند و از طيف خودتان مي باشند توجه كنيد . فضايي را ايجاد كنيد تا مراجع تقليد ، مدرسين دانشگاه و حوزه ، روحانيت مبارز ، روحانيون معتدل ، ارتشي ها و نيروهاي سپاهي ، صاحبان فكر و انديشه كه حتي برخي از آنها از طيف خودتان هستند حرفشان را بزنند . البته فضايي ايجاد شود كه چنانچه انها حرفي را در انتقاد از وضع موجود زدند فورا انها را وابسته به بيگانه و يا استحاله شده از نظام نخوانيد بلكه به نقد ها دلسوزانه انها گوش فرا دهيد . من امروز مي گويم كه پرونده همه در آينده اي نه چندان دور آشكار خواهد شد و مشخص مي شود كه هر كسي چگونه حرف زده است . به نظر شما آيا برخوردهاي خشن كه طي اين روزها با مردم شكل گرفته است موجب برقراري آرامش دركشور مي شود و يا به تشديد و ملتهب كردن شرايط كمك مي كند ؟ انچه من در اين روزها شاهد بودم حامل عزم و اراده جدي اقشار مختلف مردم براي احقاق حقشان است . اين مردم هنگامي كه كتك مي خوردند حتي دو انگشت خون آلود خود را بالا مي گيرند و مي گويند به سمت مصلي و به مبارزه ادامه مي دهند . مردم را گرفتن و كتك زدن موجب خاموشي آنها نمي شود شايد عده اي از مردم عقب نشيني كنند ولي اين فشارها فضا را بدتر مي كند و به شكل گيري حوادث ناگواري مي شود . برخي از آقايان فكر كرده اند كه با راه اندازي جنجال و هياهو و صحنه سازي در تلويزيون و كشتار مردم مي توانند شرايط را تغيير دهند . اين مردم ديگر عقب نخواهند نشست من به هر جايي كه مي روم چه عروسي و چه عزا مردم تاكيد مي كنند كه تا اخير ايستاده اند و بنابراين فكر مي كنم كه بهتر است مسئولان با بي تدبيري خود يك چاه ويل را درست نكنند و بنابراين من به دست اندركاراران توصيه مي كنم كه اجاره دهند كه همه منتقدان به وضع موجود در فضايي مناسب حرف هاي خود را بيان كنند . من مطمئن هستم كه با چنين برخوردهايي قضايا پيچيده تر و بغرنج تر مي شود و بنابراين بايد عقلا را جمع كنيد و تدبيري بيانديشيد قبل از آنكه خسارات سنگين تري وارد شود و حيثيت اسلام و روحانيت و جمهوري اسلامي ايران خدشه دار شود . بايد در انديشه راه حل معقولي براي خروج از اين بحران بود . به آقايان توصيه مي كنم كه با يك سخنراني و يا خطبه اي در نماز جمعه و يا ارائه تحليلي در صدا وسيما در حمايت از انها مغرور نشوند بلكه فضايي را ايجاد كنند تا همه دلسوزان نظام حرفهايشان را بزنند . و حرف آخر مهدي كروبي خطاب به مسئولان چيست ؟‌من مي خواهم دوباره همان حرفي را كه روزهاي نه چندان دور گفته بودم تكرار كنم . در سال 68 و پس از فوت حضرت امام (ره) من از جايگاه مديريت قوه مقننه همواره نسبت به انحرافات و انحصارطلبي ها هشدار مي دادم و خطاب به بزرگان مي گفتم كه تا شما خودتان گرفتار نشويد احساس خطر نخواهيد كرد ولي من به شما هشدار مي دهم كه روزي در چنين شرايطي قرار خواهيد گرفت . من اين حرف را به كساني گفتم كه اكنون بخشي از انان اعتراضات خود را به صورت صريح مطرح مي كنند و جمعي ديگر در اعتراض سكوت كرده اند . امروز نيز دوباره تذكر و هشدار مي دهم كه چنانچه نسبت به شرايطي كه پيش آمده توجه نكنيد به سرنوشت همان كساني دچار مي شويد كه روزي به انها تذكر داده بودم و البته اين بار اگر به سرنوشت انان گرفتار شويد ممكن است كه همه منافع و مصلحت ملي را قرباني كنيد .

تطاهرات پنج شنبه در مطبوعات فرانسه

عناوین مرتبط با ایران جای خاصی را در صفحۀ اول چند روزنامه به خود اختصاص داده است. فیگارو از سرکوب جدید اپوزیسیون در ایران سخن گفته است. لوموند در صفحۀ اول خود در بالای عکسی از تظاهرات دیروز مردم می نویسند در ایران حکومت همچنان دچار تفرقه و درگیر اعتراضات است.
روزنامۀ لبراسیون در صفحۀ گزارش های بین المللی تحت عنوان" تهران، از سوگ تا شورش"، می نویسد، تهران دیروز صحنۀ مهمترین تجمع خود در پانزده روز گذشته بود، تجمع هایی در بهشت زهرا، مصلای تهران و میدان ولیعصر. در برگزرای این سوگواری اعتراض آمیز، تهران تنها نبوده است. در اصفهان و اهواز هم راهپیمایی هایی برگزار شده است. روزنامۀ لیبراسیون از شرح وقایع دیروز، استفادۀ گاز اشک آور و باتوم توسط پلیس، شعارهای مرگ بر دیکتاتور که در خیابان ها فریاد می شده است، به سرای قدرت سر می کشد و می نویسد: از چند روز پیش طیف محافظه کار در آستانۀ انفجار است. ملاها آشکارا اختلافات خود را بر ملا می سازند. چهار روز مانده به تنفیذ رئیس جمهور توسط آیت الله خامنه ای انتقادات نسبت به احمدی نژاد شدت می گیرد. برکناری وزیر اطلاعات نشان از جو تب آلودی دارد که بر راس حکومت حاکم است.
روزنامۀ نگار لیبراسیون سپس نظری به اخبار بازداشت ها و موارد شکنجه می اندازد. هرچند که حکومت با آزاد کردن صدوچهل تن و بستن یک بازداشتگاه کمی نرمش نشان داده است ولی این نرمش رهبران اپوزیسیون را آرام نکرده است. آنها خواستار آزادی دویست و پنجاه زندانی هستند که در میانشان اصلاح طلب، روزنامه نگار، دانشگاهی و وکیل دعاوی هستند.
خطیرتر از این، اتهاماتی است که اپوزیسیون در خصوص شکنجه هایی مرگبار به مقامات امنیتی وارد می کند، لیبراسیون به نقل از منابع خبری نزدیک به اپوزیسیون از رامین قهرمانی نام می برد که پانزده روز از پا آویزان بوده است و دو روز پس از آزادی جان سپرده است. و یا از امیر جوادی فر یاد می کند که پس از هفده روز زندان، پدرش جسدش را تحویل می گیرد. لوموند به نقل از شاهدان عینی می نویسد: تهران از جمعیت سیاه بود. در میان این جمعیت، جعفر پناهی و مهناز محمدی، سینماگران معروف ایران هم بوده اند که دستگیر شده اند. البته این دو سینماگر پس از چند ساعت آزاد شدند.
روزنامه نگار لوموند از تعدد تجمع ها سخن می گوید که بدون هماهنگی با هم برگزار شدند. در بهشت زهرا، و خیابانهای مرکز تهران، و تاکید می کند که اپوزیسیون علیرغم خشونت ها میدان را خالی نکرده است. حکومت امتیازاتی داده است. مثل بستن کهریزک ولی مجادلات بر سر بعد مخفی سرکوب بالا گرفته و میان رئیس قوۀ قضاییه و دادستان تهران تفرقه انداخته است. بازداشتگاههای سری دیگری همچنان وجود دارد مثل زندان 66 که وابسته به سپاه پاسداران است و یا بازداشتگاهی که در طبقۀ چهارم زیرزمین وزارت کشور قرار دارد.
روزنامه نگار لوموند از مرگ محسن روح الامینی در اثر بیماری مننژیت در زندان سخن می گوید. جوان بیست پنج ساله ای که پدرش گفته است وقتی جسدش را تحویل گرفته، دهان، بینی و دندانهای فرزندش کاملاً خرد شده بودند.
از این نوع مننژیت ها ظاهراً کسان دیگری نیز در زندان مرده اند، از جمله محمد کامرانی، بیست و چهار ساله و یا علیرضا افتخاری، روزنامه نگاری که ده روز پس از آزادی جان سپرده است.
دلفین مینویی، در روزنامۀ فیگارو می نویسد مردم خیابان بار دیگر حکومت را به چالش می کشند. در این مقاله نیز از هزادان نفر تظاهرکننده و از امتیازاتی که حکومت به اپوزیسیون داده است، سخن رفته، امتیازاتی که جدی گرفته نشده است. گواهش سخنان محمد خاتمی است که معنای واژۀ غیر استاندارد را که دربارۀ بازداشتگاههای کهریزک بکار رفته، پرسیده است، آیا هواکش ها در این بازداشتگاه خوب کار نمی کرده است و یا در آن جنایاتی صورت گرفته است.
روزنامه های فرانسه فقط اخبار ایران را رصد نکرده اند، به سازمان جدایی طلبان باسک در اسپانیا هم پرداخته اند که پنجاه سالگی فعالیت خود را با دو انفجار در مایورکا جشن گرفتند. و یا متذکر شده اند که ارتش نیجره شورش طالبان را منکوب کرده است. و یا مواد غذایی که معروف به bio، یعنی موادی که بدون کود شیمیایی و یا سم آفت کش تولید شده اند، چندان هم برای سلامتی مفید نیستند.

قالیباف: بی غیرت هایی که امروز طلبکارانه پرچم دفاع از بسیج دارند ، اصلا به جنگ نیامدند

شهردار تهران گفت: امروز کساني درباره دفاع مقدس غلو مي‌کنند که هيچ شناختي از جنگ ندارند.به گزارش ایسنا دکتر محمد باقر قاليباف همزمان با سيزدهمين سالگرد شهادت سردار شهيد بابانظر (محمد حسن نظرنژاد)، در مراسم بزرگداشت اين سردار شهيد در مشهد پرهيز از گزافه‌گويي و غلو در توصيف دفاع مقدس را ضروري دانست و تصريح کرد: وقتي حساس مي‌شويم و مسئله را با دقت بررسي مي‌کنيم، مي‌بينيم امروز کساني غلو مي‌کنند که اصلا هيچ رابطه و شناختي از جنگ ندارند.وي ادامه داد: گاهي آن‌قدر گزافه‌گويي و غلو مي‌کنند که نسل جوان ما و کساني که زمان جنگ نبودند، وقتي اين نکات را با ساير شنيده‌هاي‌ خود مقايسه مي‌کنند، دچار تشكيک مي‌شوند.شهردار تهران گفت: فرهنگ جهاد، شهادت و دفاع مقدس فرهنگي پذيرفته شده براي همه‌ زمان‌ها، سنين، اقشار و ديدگاه‌هاست و کساني که مي‌خواهند تحت تاثير اين فرهنگ باشند، تنها کافيست بويي از انصاف و انسانيت برده باشند و لازم نيست حزب‌اللهي يا حتي مسلمان باشند.قاليباف با اشاره به اين جمله شهيد چمران که «وقتي شيپور جنگ زده مي‌شود، فرق بين مرد و نامرد مشخص مي‌شود»، تصريح کرد: حال بايد بدانيم کساني که در جبهه‌ نامردها هستند، حق دارند پرچم دفاع از جنگ و بسيج را بردارند؟ البته خطابم به بچه‌هايي نيست که آن روز نمي‌توانستند به جنگ بيايند و روي صحبت من با کساني است که نهايت، کار آن‌ها، آمدن به راه‌آهن بود. کساني که دکمه‌هاي يقه‌شان تا بالا بسته بود و مي‌گفتند، خدا به ما توفيق حضور در جبهه را نداده است.وي ادامه داد: زماني که امام (ره) فرياد زدند، رفتن به جبهه واجب کفايي است، همين بي‌غيرت‌ها و همين‌ها كه امروز از ديگران طلب‌کارند، نيامدند پس حواسمان باشد که اين‌ها نمي‌توانند فرهنگ دفاع مقدس را در جامعه نشر بدهند. همين‌ها هستند که گزافه مي‌گويند، اما فطرت انسان‌ها پاک است و هرکس حرف ناپاک بزند صحبتش به دل کسي نمي‌نشيند و بر وجود کسي تاثير نمي‌گذارد. امروز شاهد نمونه‌هاي زيادي از اين نوع هستيم‌ كه متاسفانه اين کار به فرهنگ دفاع مقدس آسيب مي‌رساند.قاليباف افزود: گاهي به گونه‌اي حرف مي‌زنيم که گويي رزمندگان نسبت به جانشان، دنيا و خانواده‌شان احساسي نداشتند و اصلا برايشان مهم نبوده است، در حالي که خود شهيد نظرنژاد مي‌گفت كه من در عمرم مديون همسر و بچه‌هايم هستم. من نتوانستم حق همسري و برادري را تمام کنم.وي با بيان اين که امروز همه‌ زندگي مادي و معنوي‌مان را مديون شهدا هستيم، تصريح کرد: مسئله‌اي وجود دارد که در بين خانواده شهدا نيست، اما بهتر است آن را به هم متذکر شويم. بايد توجه داشته باشيم که اگر کساني به جبهه رفتند، جانباز شدند و يا مثل بابانظر به شهادت رسيدندف نبايد منتي بر سر مردم داشته باشند، چراكه ما تنها براي اداي ديني که به اسلام داشتيم به جبهه رفتيم. البته اگر ديگران يک جو انسانيت داشته باشند، مي‌فهمند که زندگي‌شان را مديون همين شهدا و جانبازان هستند.شهردار تهران با اشاره به حوادث اخير كشور اظهار كرد: شيطان و دشمن هميشه در کمين هستند و ما بعد از جنگ شرايطي داشتيم که امروز نيز با آن مواجه هستيم. معتقدم هيچ گاه در اين 30 سال مانند فتنه‌ امروز را نداشتيم و حتي زمان گروهک‌هاي ضدانقلاب باز هم مانند فتنه‌ امروز نبود،چرا كه امروز گرفتار فتنه‌ افرادي هستيم که يا از جنس نهروانيانند و يا از جنس جمليان.وي افزود: کساني که در نهروان جلوي حضرت علي (ع) ايستادند، احمق بودند و بنا به برداشت‌هاي احمقانه، کج‌فهمي‌ها و تحجرشان وقت مولا را گرفتند و جامعه اسلامي را با مشکل مواجه کردند، اما جملي‌ها با آگاهي و عقل سياسي به مقابله با حضرت پرداختند و توطئه کردند.وي تصريح كرد: نظام ولايي و انقلاب ما نيز امروز گرفتار اين دو قشر است، بنابراين نگذاريم در اين مقطع ضربه‌اي به نظام و ولايت بخورد و همان طور که در جنگ مردانه ايستادگي کرديم، امروز هم بايد در مقابل اين فتنه‌ها بايستيم.

جوان در برابر ظلم نمی تواند سکوت کند .نبايد به جوانان انگ ضدانقلاب زد

به گزارش همشهری آنلاین،امام جمعه قم با بيان اينكه جوانان، بي‌عدالتي را تحمل نمي‌كنند، اعلام كرد: ما نبايد به جوانان انگ ضد‌انقلاب بچسبانيم.آيت‌الله ابراهيم اميني در خطبه‌هاي نماز جمعه قم كه در شبستان حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد با بيان اينكه جوانان، بي‌عدالتي را تحمل نمي‌كنند، گفت: جوان روح حساسي دارد و نمي‌تواند ظلم را ببيند و هيچ كلامي نگويد، بلكه فرياد زده و اعتراض خود را بيان مي‌كند و نبايد ما به اين جوان، انگ ضد‌انقلاب بچسبانيم و در تلاش باشيم تا اين جوان را از انقلاب دور‌سازيم.اميني در بخش ديگري از سخنان خود با گراميداشت روز جوان –روز ولادت حضرت علي‌اكبر(ع)- بيان داشت بايد به جوانان اهميت داده شود و به خواسته‌هاي آنان توجه شود زيرا جوانان داراي روحيه لطيفي هستند.وي روحيه تغييرطلبي را از خصوصيات جوانان عنوان كرد و افزود: بايد سخنان جوانان شنيده شود و اگر صحيح بود پذيرفته شود و اگر صحيح نبود و جوان به خطا رفته بود بايد با لحن ملايم و در كمال احترام به او آگاهي داده و به مسير صحيح هدايت كنيم.وي به رفتار پيامبر در صدر اسلام اشاره كرد و گفت: رفتار پيامبر(ص) و حضرت علي(ع) با جوانان، تنها با شمشير نبود، بلكه با رأفت اسلامي با جوانان برخورد و به آنها اسلام را در عمل معرفي مي‌كردند. اميني در ادامه به جوانان توصيه كرد كه قدر انقلاب را بدانند زيرا اين انقلاب و نظام به راحتي به دست نيامده و براي آن صدها هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند.

توکلی : طبق قانون احمدی نژاد نمی تواند سرپرست وزارت اطلاعات باشد .

در حالی که رسانه ها اعلام کردند احمدی نژاد خود شخصا سرپرست وزارت اطلاعات شده، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به نقش ویژه وزارت اطلاعات در تامین امنیت کشور اشاره کرد و گفت: سرپرست وزارت اطلاعات باید در حد مجتهد باشد.احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرگزاری فارس، به نقش ویژه وزارت اطلاعات در تامین امنیت کشور اشاره کرد و گفت: ‌وزارت اطلاعات یک وزارتخانه استثنایی است که قانون برای وزیر آن شرایطی گذاشته است.وی با بیان اینکه مصوبه سال 62 مجلس شورای اسلامی وزیر اطلاعات را دارای شرایطی می‌داند که مهمترین آن سوابق دینی وزیر اطلاعات در حد اجتهاد و عدم عضویت وی در هیچ حزب و گروهی است، اظهار داشت: از آنجایی که اگر وزارت اطلاعات وزیر نداشته باشد، رئیس‌جمهور می‌تواند سرپرست تعیین یا خود وی سرپرستی آن را بر عهده گیرد؛ بنابراین اختیارات سرپرست عینا مثل اختیارات وزیر می‌باشد و در نتیجه به طور منطقی سرپرست وزارت اطلاعات باید هم در حد اجتهاد باشد و هم عضو هیچ حزب و گروهی نباشد.نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: هم اکنون که وزیر اطلاعات برکنار شده‌ است طبق همین قانون علی‌القاعده رئیس جمهور باید سرپرستی وزارتخانه را به دست کسی بسپارد که مجتهد باشد.توکلی خاطرنشان کرد: اگر گفته شود که دوره فترت است و چند روزی بیشتر نیست، می‌شود پاسخ داد که چه خوب بود که رئیس‌جمهور این چند روز دوره فترت را صبر می‌کرد تا مجبور نباشد کاری خلاف قانون را انجام دهد.وی با اشاره به اینکه اگر رئیس‌جمهور فردی را به عنوان سرپرست وزارت اطلاعات منصوب کند و این فرد در دوره فترت دست به تغییر و تحول زند مشخص است که هیچ کس آن را قبول نمی‌کند، بیان داشت: اگر غیر مجتهد هم در این سمت نصب شود قابل قبول نیست چراکه حداقل در دوره فترت نباید عزل و نصب جدیدی صورت گیرد.نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در خصوص عملکرد وزارت اطلاعات در وقایع و اغتشاشات اخیر تاکید کرد: طبق قانون مصوبه وزارت اطلاعات به عنوان ضابط دادگستری است و از نظر شرایط امنیتی کشور اگر سپاه و نیروی انتظامی هم در امور امنیتی دخالت کنند ضابط دادگستری هستند از همین رو در وضعیت فعلی از آنجایی که اطلاعات دقیقی از نحوه تقسیم کار در بین این نهادها، منتشر نشده است بنابر‌این نمی‌شود قضاوت دقیقی در این خصوص کرد

بیشتر روحانیون بدلایل شرعی با اقدامات دولت مخالفند

اگر بخواهیم ویژگیهای پدید آمده در جریان حوادث پس از انتخابات را شمارش کنیم، در کنار پدیده هایی همچون اعتراضات وسیع خیابانی، خشونت های بی سابقه در برخورد با اعتراضات و نیز موضع گیری های سیاسی پراهمیتی که دو طرف درگیری در توضییح مواضع خود ابراز کرده اند، یکی دیگر از این ویژگی ها را میتوان تحرکات بی سابقه در میان روحانیون کشور دانست.
شاید بتوان گفت که علت اصلی این جنب و جوش درمیان روحانیون، کوشش دوجانبه ای باشد که دو نیروی رقیب، بقصد سنگین تر کردن وزنۀ اردوی خود، در جلب روحانیت بکار می گیرند.
نتیجۀ این کوشش ها آنکه، مطبوعات کشور در هفته های اخیر پر از موضع گیری ها، بیانیه ها و نامه های سرگشاده ایست که با مهر روحانیون مبارز کشور ممهور شده است.

محسن رضایی : مشکلات اقتصادی، نتیجه اشتباهات زنجيره‌اي در سياست است.

تمامي نخبگان جلسه از تأثير منفي حوادث سياسي بر اقتصاد كشور سخن به ميان آوردند. بايد به‌طور دقيق و با آمار و ارقام ببينيم در چند ماه اخير چقدر پس‌انداز ملي كاهش يافته، چقدر فرار سرمايه بوده، چقدر رشد اقتصادي پايين آمده ومسائلی از این دست، اين وقايع آثار جدي بر اقتصاد دارد و هر چه ادامه يابد خسارات بيشتر خواهد شد.به گزارش خبرنگار "تابناک"،دکتر محسن رضایی که در میان اعضای هیات علمی کمیسیون اقتصادکلان، بازرگانی و اداری دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام ،سخن می گفت با بیان مطالب بالا افزود: براي بهبود وضع اقتصاد بايد بستر آن درست شود. مسايل اجتماعي و سياسي با مسايل اقتصادي ارتباط تنگاتنگ دارند. بايد بحث‌هاي عميقي روي اين مسايل صورت پذيرد. بايد از حوادث تاريخي درس بگيريم. اگر از حوادث تاريخي درس بگيريم مي‌توانيم برخي از اين خسارات را ترميم كنيم.دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه تاکید کرد: ما با اشتباهات زنجيره‌اي مواجه مي‌شويم كه ريشه در اختلافات سياسي دارد. براي بهبود مشكلات فعلي بايد مسئله را از نقطه شروع مشكلات كه همان اختلافات سياسي است، حل كنيم. ما بايد ضعف مديريت در فعالان سياسي كشور را درست تحليل كنيم. جلوگیری از تداوم حوادث اخیر ضروری است و باید به سمت ایجاد فضای اعتماد حرکت کنیم.در ادامه این جلسه اقتصاددانان و اساتید حاضر در جلسه، مهمترین مشکل فعلی را به وجود آمدن فضای عدم اطمینان و کاهش سرمایه اجتماعی به ویژه بعد از برگزاری انتخابات، ذکر كردند که بر اقتصاد ایران هم از بعد داخلی و هم از بعد خارجی تأثیرگذار بوده است.در همین باره، دکتر جمشید پژویان با بیان این مطلب که در حال حاضر کشورهای غربی در صدد فلج كردن اقتصاد ایران هستند گفت: در حال حاضر با توجه به حوادث بعداز انتخابات، متأسفانه فضای مناسبی برای کشورهای بیگانه فراهم شده تا اقتصاد کشورمان را تحت فشار قرار دهند. وی ادامه داد: در حال حاضر باید بصورت جدی توجه خود را به مسائل اقتصادی معطوف سازیم و امنیت اقتصادی را در کشور بوجود آوریم زیرا امنیت جامعه از امنیت اقتصادی نشأت می گیرد.این استاد دانشگاه افزود: ما تنها به متغيرهاي كلان اقتصادي نگاه مي‌كنيم در حالي كه مشكل ما ساختاري است و بنابراين فقط ابزار سياست‌هاي خُرد اقتصادي است كه مي‌تواند با افزايش كارآيي و حذف ناكارآمدي‌ها به حركت اقتصاد كمك كند. حل اين مشكل بايد به شكل يك بسته سياستي باشد.دکتر مسعود درخشان از صاحبنظران اقتصادی نیز با تاکید بر موضوع اصلاح الگوی مصرف گفت : سال 88، سال اصلاح الگوی مصرف است. اما هم اکنون، به تنها مسئله‌ای که پرداخته نمی‌شود، همین موضوع است. بعد از نام گذاری سال 88 توسط مقام معظم رهبری به نام «سال اصلاح الگوی مصرف»، من بارها گفته‌ام که امسال، سال اقتصاد و اقتصاددانان است، اما کمتر کسی به این مسئله بسیار مهم توجه می کند.استاد دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه افزود: عدم اطمینان در مورد همه ابعاد اقتصادی همچون بخش مسکن ظاهر شده است. آثار رکود در بخش مسکن به همه جا سرایت کرده است. سرمایه گذاران منتظر آینده اقتصاد هستند تا با مشاهده اطلاعات امیدوار کننده، به فعالیت بپردازند. از سویی، دشمنان نیز به دنبال تحریم اقتصاد ایران هستند و این مسئله موجب نگرانی زیادی است.دکتر اکبر کمیجانی نیز با اشاره به این که در مورد وضعیت بازار نفت همواره نگرانی وجود داشته است، گفت: چه دولت فعلی و چه هر دولت دیگری که بر سر کار می آمد، شرایط سختی برای اقتصاد ایران در سال 88 و حتی سالهای بعدی، قابل پیش بینی بوده و هست.این استاد دانشگاه تهران افزود: درآمدهای نفتی نسبت به مقدار پیش‌بینی شده در بودجه سال 1388 بالاتر رفته است ولی متأسفانه با کسری بودجه عظیمی نیز روبرو هستیم. از طرفی، دولت به دنبال راههای تأمین کسری بودجه است و زمزمه ارائه متمم بودجه به گوش می‌رسد. متمم بودجه و كاهش اعتبارات عمراني، شرایط رکود را تشدید خواهد کرد و فعالیتهای اقتصادی را مختل خواهد كرد.دکتر کمیجانی با بیان این مطلب که در ماه‌های اخیر، تعداد زیادی از بنگاههای اقتصادی دچار کمبود یا عدم نقدینگی شده اند، گفت: دولت تصمیم گرفته است که مطالبات سیستم بانکی به تعویق بیفتد و این در حالی صورت می‌پذیرد که مقدار مطالبات سیستم بانکی در حال افزایش است. این موضوع، قدرت اعطای تسهیلات توسط بانکها را بسیار کاهش داده است. این استاد دانشگاه با تأکید بر برنامه پنجم توسعه، افزود: هم اکنون در اواسط سال پایانی برنامه چهارم توسعه هستیم و برنامه پنجم از سال 89 آغاز خواهد شد. به‌نظر می‌رسد به جز تدوین سیاست‌های کلی توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام، در زمینه تدوین برنامه پنجم توسعه حرکت جدی صورت نگرفته است. سرعت بخشیدن به تدوین برنامه پنجم توسعه لازم و ضروری است. زیرا بودجه سال 89 نيز باید بر اساس این برنامه تدوین گردد.دکتر مهدوی،از دیگر صاحبنطران حاضر در این جلسه نيز گفت: یکی از مهمترین سرمایه های یک کشور، سرمایه اجتماعی است و این سرمایه بر فعالیت های اقتصادی نیز آثار فراوانی دارد. در شرایط فعلی، به نظر می‌رسد سرمایه اجتماعی کاهش چشمگیری داشته است.در ادامه جلسه، دکتر موسی غنی‌نژاد از صاحبنظران اقتصادی به موضوع ریسک پذیری در شرایط اقتصادی کنونی پرداخت و گفت: در اوضاع فعلی، ریسک سرمایه‌گذاری در کشور بسیار بالا رفته و سرمایه‌گذاران تمایلی براي سرمایه‌گذاری ندارند. بخش خصوصی نیز با مشکلات فراوانی روبروست. بسیاری از بنگاههای بخش خصوصی، تأکید کرده اند که معاملات را تنها بصورت نقدی انجام می دهند.دکتر طیب نیا دیگر اقتصاددان شرکت کننده در این جلسه نیز با تأکید بر مشکل عدم اعتماد کنونی، گفت: توجه کارشناسی به مسائل کشور به ویژه مباحث اقتصادی، بسیار کمرنگ شده و جایگاه کارشناسان در مسائل کشور معلوم نیست.گفتنی است؛ در این جلسه که با هدف بررسی مشکلات و معضلات کنونی اقتصاد ایران تشکیل شده بود،اساتید و صاحبنظران مطرح اقتصادی و برخی از مسئولین دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام چون ،دكتر محسن رضايي، دکتر جمشید پژویان، دکتر اکبر کمیجانی، دکتر علی طیب نیا، دکتر مسعود درخشان، دکتر ابوالقاسم مهدوی، دکتر موسی غنی نژاد، دكتر مجيد قاسمي و دكتر رويا طباطبايي يزدي حضور داشتند ، مباحث راهبردی مهمی مطرح شد که می تواند برای شرایط کنونی اقتصادی کشورمان راهگشا باشد

محاکمه معترضین به جای آمرین جنایت

شیرین عبادی: "حقوق بشر مسئله ای اخلاقی و فرا مرزی است و می بایست دنیا مطلع شود که در ایران چه می گذرد".

---

در میان اخبار ضد و نقیضی که این روزها در مورد تعداد و وضعیت زندانیان وقایع اخیر، مطرح است و در حالیکه اعتراض های بسیاری از طرف مجامع مختلف سیاسی و مذهبی ایران در ارتباط با دستگاه امنیتی و اطلاعاتی مطرح است، خبرگزاریهای رسمی و وابسته به دولت، در اقدامی هماهنگ، مشغول زمینه سازی برخورد شدید با مخالفان هستند.
ایرنا، خبرگزاری دولتی، از سازمان یافته بودن اعتراض ها نوشته است و به شرح "شبکۀ تشکیلاتی آشوبگران" پرداخته است. همین خبرگزاری، روز جمعه نهم مرداد با تیتر درشت از اوج عصبانیت مردم از ناآرامی ها می نویسد و از قول آنان خواستار برخورد با " آمران و تحریک کنندگان آشوب" شده است.
خبرگزاری فارس نیز قبل از برگزاری هر دادگاهی، دستگیر شدگان را "اقدام کنندگان علیه امنیت کشور" خوانده و میزان مجازات آنان را بر اساس قانون مجازات اسلامی تعیین کرده است.
شیرین عبادی، حقوقدان و برندۀ جایزۀ صلح نوبل تأیید می کند که پیش از دادگاه، تصمیم ها گرفته شده و حکم ها صادر شده است.
او می گوید دادگاهی که قاضی مرتضوی از برگزاریش خبر داده است، از بنیاد بیهوده است. نتیجۀ حکم آنها هر چه می خواهد باشد، حتی اگر به تبرئۀ متهمان بیانجامد، نادرست است. این دستگیر شدگان نیستند که باید محاکمه شوند، بلکه آمران و عاملان بازداشت ها باید بر صندلی اتهام بنشینند زیرا کاری غیرقانونی کرده اند. وی می افزاید اگر ما خواهان اجرای عدالت هستیم باید آنها را محاکمه کنیم زیرا برخلاف قانون کیفری دستور بازداشت عدۀ کثیری را صادر کرده اند. وی تأکید می کند که در دستگیری ها و برخوردها، ضوابط قانونی رعایت نشده و حق اولیۀ آنان یعنی داشتن وکیل، زیر پا گذاشته شده است.
شیرین عبادی در مورد چگونگی پیشرفت دادگاه می گوید، احتمال دارد که این دادگاه ها مثل سایر دادگاههائی که در مورد متهمان سیاسی، عقیدتی برگزار می شود، بصورت محرمانه برگزار شود. وی با اشاره به سابقۀ محاکمۀ رکسانا صابری اظهار امیدواری می کند که اگر وکیلی شرکت می کند، وکیل مورد انتخاب متهم باشد و نه وکیل تحمیلی، مثل آن که در محاکمۀ رکسانا صابری اتفاق افتاد.
در اشاره به استفاده از اعترافات گرفته شده از بعضی متهمان و ارزش قانونی آنها، این حقوقدان، گرفتن اعترافات را سناریوی نخ نمائی می داند که هیچ بردی ندارد.
در پایان، این فعال حقوق بشری، از افراد خارج از کشور می خواهد تا با توجه به سانسور موجود و دستگیری خبرنگاران ایرانی، وضعیت ایران را به خارج انتقال دهند.
وی می گوید حقوق بشر مسئله ای اخلاقی و فرا مرزی است و می بایست دنیا مطلع شود که در ایران چه می گذرد.

آثار استاد شجریان دیگر از صدا و سیما پخش نمی شود.

محمد حسین صوفی، معاون صدا در سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی، گفت که از این پس صدای محمدرضا شجریان حتی در ماه رمضان نیز از این رسانۀ ملی پخش نخواهد شد.
استاد محمدرضا شجریان بارها به پخش آثار خود از صدا و سیمای جمهوری اسلامی بدون مجوز اعتراض کرده بود. در جریان تظاهرات معترضان به نتایج انتخابات دهمین دورۀ ریاست جمهوری ایران، محمدرضا شجریان بار دیگر به پخش آثار خود از سیمای جمهوری اسلامی اعتراض کرد و گفته بود که ترانۀ " ای ایران" را در سال پنجاه و هفت خوانده و هیچ مناسبتی با حال و هوای امروز ایران ندارد و اضافه کرده بود که این ترانه را برای خس و خاشاک خوانده بود. اشارۀ استاد شجریان به سخنان احمدی نژاد بود که معترضان را مشتی خس و خاشاک خوانده است.
محمد حسین صوفی، با اظهار اینکه برخی از آثار استاد شجریان با هزینه های صدا و سیما و برخی دیگر با هزینه های شخصی استاد شجریان ساخته شده، تاکید کرده است که هیچ کدام از این دو دسته آثار از رادیو پخش نخواهد شد. اشارۀ معاون صدای تلویزیون جمهوری اسلامی ایران به عدم پخش آثار استاد شجریان حتی در ماه رمضان، مربوط به دعای " ربنا" و "مثنوی افشاری" است که در تمام سالهای گذشته در ماه رمضان و بهنگام افطار از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش می شد.
استاد شجریان در نامه هایی به روسای این رسانۀ دولتی ایران خواسته بود که به شبکه های مختلف صدا و سیما دستور داده شود به جز این دو اثر، از پخش سایر آثار وی جلوگیری شود. استاد شجریان در نامۀ خود به عزت الله ضرغامی، رئیس سازمان صدا وسیما نیز نوشته بود:" در سال 1374 اعلام کردم که راضی به پخش آثار خود از صدا و سیما نیستم، مجدداً تقاضای خود را تکرار کرده و تأکید می کنم که آن سازمان هیچ نقشی در تهیۀ این آثار نداشته و شایسته است که به حکم شرع و قانون، سریعاً کلیۀ واحدهای آن سازمان از پخش صدا و آثار من خودداری کنند".
بنا به گفتۀ محمد حسین آقاسی، وکیل محمد رضا شجریان، استاد محمد رضا شجریان همچنین شکایتی را از معاون رادیوی سازمان صدا و سیما و روزنامۀ کیهان ارائه داده و بر اساس همین شکایت، بازپرس پرونده از صدا و سیما مجوز پخش آثار استاد شجریان را درخواست کرده است.

50 نفر در پی تظاهرات پنج شنبه تهران بازداشت شدند.

سردار عزیزالله رجب زاده با تکذیب شایعاتی مبنی بر کشته شدن تعدادی از شهروندان در ناآرامی های دیروز در ارتباط با شکستن شیشه های خود روها توسط مأموران انتظامی گفت : چنین چیزی صحت ندارد و اگر چنین اقدامی کرده باشد به شکل خودسرانه عمل کرده و مجموعه نیروی انتظامی با مأمورانی که از قانون تخطی کرده باشند به شدت برخورد می کند.
سردار رجب زاده در پایان افزود که تنها چند سطل زباله توسط برخی از کسانی که او "عوامل ایجاد بی نظمی" می خواند، آتش زده شده که باعث ایجاد ترافیک سنگین در محدودۀ خیابان ولی عصر و مطهری شد.
در خبر تظاهرات دیروز در گورستان بهشت زهرا، از جمله خبر دستگیری سه سینماگر، جعفر پناهی، نسرین محمدی و رخساره قائم مقامی منتشر شد. چند ساعت بعد خبر دار شدیم که جعفر پناهی آزاد شده است. در یک تماس تلفنی از جعفر پناهی چند و چون دستگیری او و کسان دیگر را پرسیدم. او در عین حال تأئید کرد که همراهان او نیز آزاد شده اند.
در همین حال آیت الله مکارم شیرازی، یکی از مراجع تقلید، شب گذشته گفت : برای رسیدن به آرامش بیشتر لازم است تکلیف زندانیان اخیر هر چه زودتر روشن شود. آنهائی که خطائی ندارند یا خطایشان قابل ارفاق است هر چه زودتر آزاد شوند و سایرین نیز از بلاتکلیفی در آیند. او همچنین برای برقراری آرامش بر این تأکید کرد که از ادبیات ستیزه جویانه که هم اکنون بر بعضی از جراید وسایت هاست بپرهیزیم و به شایعات دروغ و تنش زا، که بازار داغی دارد، دامن نزنیم.
آیت الله احمد جنتی، خطیب جمعۀ تهران در مورد اغتشاشات اخیر گفت : "برخی از اغتشاش گران حامیانی دارند که در شرایط فعلی اجازه نمی دهند قانون در مورد آن ها اجرا شود. اما برای همیشه این گونه نخواهد ماند. تا وقتی که روزی زمینه فراهم شود ". او افزود : آن چه این عده از آن سخن می گویند، آیا بدین معناست که اتفاق تازه ای در این انتخابات باطل است، پس تمام انتخابات 30 سال گذشته باطل است. زیرا همواره مجری وزارت کشور بوده و شورای نگهبان نیز نظارت می کرده است". آیت الله احمد جنتی گفت : " توطئه اخیر از 4 سال گذشته برپا شده است." او به رئیس جمهو ر گفت، باید کاری کند که مردم نرنجند چرا که عزل و نصب های اخیر، داد همه را در آورده و باعث رنجش مردم شده است". امام جمعه موقت تهران در عین حال افزود : " ممکن است ضعف هائی هم بوده و نمی توان گفت هر کسی هر کاری می کند به طور کامل درست است."
در پاریس نیز شب گذشته شماری از ایرانیان در کنار کانال "سن مارتن" گرد آمدند و برای ندا و قربانیان دیگر تظاهرات گذشته شمع روشن کردند و در روی آب قرار دادند. مراسم باشکوه دیگری دیشب با شرکت صد ها ایرانی در محل کلوب آرمیتاژ در پاریس برگزار شد که طی آن کنسرت هائی نیز به ویژه با شرکت دف نوازان برگزار گردید.

تهدید به اخراج درصورت شرکت در تظاهرات ضد کودتا در یک شرکت آلمانی

به اجبارمقامات ایرانی، یک شرکت آلمانی مواد ساختمانی مجبور شد کارکنان خود را تهدید کند که در صورت شرکت درتظاهرات ضد دولت کودتای ایران ،اخراج خواهند شد.
"وال استریت ژورنال" در شمارۀ امروز خود، جمعه 31 ژوئیه، خبر داد که یک کارمند 34 سالۀ ایرانی آلمانی شرکت Knauf Gips دوهفته پیش در جریان تظاهرات پس از انتخابات دستگیر شده بود. این شخص بعداً آزاد شده است. اما به نوشتۀ این نشریه، مسئولان ایرانی قبل از آزادی وی، از شرکت مذکور خواسته اند مانع حضور دیگر کارکنان خود در تظاهرات شود.
وال استریت ژورنال متن نامه را که در تاریخ 21 ژوئیه توسط شرکت Knauf Gips خطاب به کارمندان آن نوشته شده اینگونه منتشر کرده است: " بدینوسیله به همۀ کارکنان خود یادآوری می کنیم که عقاید سیاسیشان تنها به خود آنها مربوط نمی شود و اعمال آنان همچنین بر کارشرکت تأثیر منفی می گذارد. به این دلیل از این به بعد، چنانچه فردی که تحت استخدام ماست در حین تظاهرات علیه حکومت کنونی دستگیر شود، بلافاصله از کار اخراج خواهد شد".
این نامه به امضای ایزابل Knauf از اعضای بنیانگذار شرکت و عضو هیئت مدیرۀ آن در ایران رسیده است.
خانم ایزابل Knauf در صحبت با خبرنگار "وال استریت ژورنال"، موقعیت را "بسیار پیچیده" توصیف کرده، اما حاضر نشده است توضیح بیشتری بدهد.
خبرگزاری فرانسه که نتوانسته است اطلاعات بیشتری از مسئول فعالیت های این شرکت در خاورمیانه بدست آورد، یاد آوری می کند که کارمند دستگیر شدۀ شرکت مذکور چهار روز پس از ارسال نامۀ فوق آزاد شده است ولی هنوز در انتظار محاکمه است.

۹ مرداد ۱۳۸۸

آیت الله موسوی تبریزی در بهشت زهرا



آیت‌الله موسوی تبریزی، دبیرکل مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم امروز برای ابراز همدردی با بازماندگان شهدای جنبش سبز، در بهشت زهرا حضور یافت.
به گزارش «موج سبز آزادی»، آیت‌الله موسوی تبریزی امروز به همراه حجت‌الاسلام ناظم‌زاده و حجت‌الاسلام سلیمانی، از اعضای این گروه روحانی اصلاح طلب، امروز پنجشنبه با حضور در بهشت زهرا بر سر مزار شهدای سبز حاضر شدند و به همدردی با خانواده‌های عزادار پرداختند.
بر اساس گزارش تکمیلی رسیده به «موج سبز آزادی» استقبال مردم از حضور این سه روحانی در جمع مردم، با استقبال گسترده‌ای مواجه شد. اما این استقبال پرشور، واکنش لباس شخصی‌های حاضر در محل را برانگیخت و آنها با هجوم به این روحانیون اصلاح طلب، قصد اهانت و دستگیری آنها را داشتند که با مقاومت مردم ناکام می‌مانند.
این گزارش حاکی است آقایان موسوی تبریزی و ناظم‌زاده از صحنه خارج شده‌اند، اما اطلاعی از وضعیت آقای سلیمانی در دست نیست.

گزارش از چهلم شهدای اصفهان

روز پنجشنبه نزديک به صدها نفر در منطقه «سی وسه پل» شهر اصفهان تجمع کردند و شعارهايی در گرامیداشت کشته شدگان حوادث اخير و همبستگی با معترضين به نتايج انتخابات سر دادند.
در اقدامی جهت اعلام همبستگی با تظاهرات و مراسم گراميداشت چهلم جمعی از جان‌باختگان حوادث اخير، روز پنجشنبه بعدازظهر، همزمان با تجمعات تهران، گروه‌هايی از معترضين در شهر اصفهان دست به تظاهرات زدند.
بنا به گفته يک شاهد عينی به راديو فردا، جمعيت در اطراف هتل کوثر اصفهان، چهارباغ بالا و پايين، ميدان انقلاب و اطراف پل سی وسه پل تجمع کرده و برخی به سر دادن شعار پرداختند.
برخی از تجمع‌کنندگان نشانه‌هايی به رنگ سبز در دست داشتند تا علاوه بر نشان دادن تعلق خود به معترضين به نتايج دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری، نيروهای همفکر را به سوی خود جلب کنند.
اين تجمع در حالی صورت می‌گيرد که به دعوت معترضين و مخالفان مراسم گراميداشتی روز پنجشنبه در تهران در بهشت‌زهرا، و در خيابان‌های اطراف مصلی بزرگ شهر صورت گرفت و به درگيری بين نيروهای انتظامی و امنيتی و تظاهرکنندگان انجاميد.
اين مراسم‌ها به مناسبت چهلمين روز جان‌باختن برخی از معترضين و به طور مشخص ندا آقاسلطان برگزار شد که در تظاهرات و تجمعات اعتراضی به انتخابات رياست جمهوری، جان خود را از دست دادند.
در تهران تجمع بهشت زهرا، مهدی کروبی و ميرحسين موسوی دو نامزد معترض نتايج انتخابات شرکت داشتند.
هر چند منابع دولتی تعداد جان باختگان حوادث اخير را ۳۰ تن اعلام کرده‌اند اما سازمان‌های سياسی و طرفداران حقوق بشر تعداد جان‌باختگان را به مراتب بيشتر می‌دانند. اين در حالی است که تاکنون هيچ منبع مستقلی نتوانسته است آمار دقيقی از جان باختگان و حتی دستگيرشدگان ارائه دهد.

گزارش از چهلم شدای رشت .

شهر رشت هم همگام با شهرهای دیگر، صحنه تظاهرات مردم در گرامیداشت راه و یاد شهدای سبز بود.
به گزارش «موج سبز آزادی»، طبق قرار قبلی عده‌ای از مردم در پارک شهر رشت حضور یافتند و خاطره شهدای راه آزادی را گرامی داشتند.در ساعت 6.30 بعدازظهر حدود 2000 نفر از انتهای در جنوبی پارک به سمت محوطه داخلی پارک حرکت می‌کردند و در طی مسیر داخلی پارک لحظه لحظه به این جمعیت اضافه می‌شد.
این تجمع تا ساعت 7 در سکوت و با صلوات و شعار الله‌اکبر ادامه یافت که با حمله نیروهای لباس شخصی به خشونت کشیده شد. شاهدان عینی گفته‌اند که نیروهای لباس شخصی بیشتر تمرکزشان بر سرکوب زنان و دختران بود .
این نیروها، مسلح به انواع سلاح اعم از قمه ،چاقو، دشنه، کلت و چماق بودند و مردم را مورد ضرب و جرح قرار می‌دادند. همچنین در صحنه‌هایی با موتور به داخل جمعیت حمله‌ور می‌شدند که بر اثر این حرکت چندین نفر به شدت مجروح شدند. پس از نیم ساعت درگیری و با حضور صدها نیروی گارد ویژه جمعیت از داخل پارک متفرق شد. ولی مردم متفرق شده به انبوه جمعیت در میدان گاز پیوستند و شعارهایی چون مرگ بر دیکتاتور و مرگ بر روسیه سر دادند.
ساعت 8 درگیری بین مردم ونیروها شدت گرفت و عده‌ای بازداشت و عده‌ای دیگر به شدت مجروح شدند.

فریادهای اعتراضی مردم در بهشت زهرا، ایستگاه مترو و اتوبان های تهران

خبرنامه امیرکبیر: امروز در چهلمین سالگرد شهادت جوانان پاک ایران، مردم بار دیگر به خیابان ها آمدند تا یاد جوانان مظلوم و شهید این مرز و بوم را گرامی بدارند و در مقابل ظلم و بیداد استبداد فریاد اعتراض سر دهند.از ساعت 4 بعد از ظهر به بعد تمامی مسیرها به سمت بهشت زهرا مملو از هزاران زن و مردی بود که برای اعتراض آمده بودند، اما در ایستگاه حرم مطهر و بهشت زهرا انبوهی از نیروهای لباس شخصی و گارد ضدشورش در محوطه ایستگاه به استقبال جمعیت آمده بودند.
در بهشت زهرا انبوه جمعیت به سمت قطعه 257 و تمامی قطعه هائی که جوانان شهید را در آغوش خود کشیده بود، با در دست داشتن شاخه ی گل و عکس های شهدای اخیر مانند سهراب اعرابی و کیانوش آسا و ترانه موسوی دیگر شهدا، حرکت می کردند.
به گزارش خبرنامه امیرکبیر اطراف قطعه ی 257 در محاطره کامل نیروهای گارد ضد شورش و مردان مسلحی بود که هراسان به هر طرف نگاه می کردند و یا ناگهان به سمت جمعیت هجوم می بردند. جمعیت با چشمانی اشکبار بر اطراف مزار دو جوان شهید، سهراب اعرابی و ندا آقا سلطان حلقه زده بودند و مزار آنان را با انبوهی از گل پوشاندند. صدای گریه های آرام مردم به گوش در همه جا به گوش می رسید، اما بار دیگر پلیس حضور آرام مردم بر سر مزار شهدا را تحمل نکرد و با پرتاب اشکاور جمعیت را متفرق کرد. این در حالی بود که نوزادان و کودکان در آغوش مادران خود نیز از آسیب ناشی از گاز اشکاور مصون نماندند.
به هنگام بازگشت از بهشت زهرا، گروهی از مردم در حین برگشت به سمت ایستگاه مترو اقدام به سردادن شعارهای “مرگ بر دیکتاتور” و “الله اکبر” کردند که با حمله نیروهای ضد شورش روبرو شد.
مردم گروه گروه به سمت ایستگاه مترو حرکت می کردند و در حین حرکت یکدیگر را از تجمع در اطراف مصلی و خیابان ولیعصر مطلع می نمودند. از این رو تعداد زیادی از مردم از متروی حرم به سمت ایستگاه مصلی حرکت کردند.
در ایستگاه مترو راننده ی قطار در تمامی ایستگاه ها اعلام می کرد که به “علت نقص فنی قطار با تاخیر ایستگاه را ترک خواهد کرد” که این امر موجب معطلی بیش از حد مردم و فریاد های اعتراضی آنان شد. در تمامی واگن های قطارهای در حال حرکت در ایستگاه ها فریاد های “الله اکبر” و “مرگ بر دیکتاتور” طنین انداز بود.
تمامی قطارهای در حال حرکت بین ساعت های 7 تا 8 بعد از ظهر به دستور مقامات امنیتی در ایستگاه شهید بهشتی و ایستگاه مصلی توقف نکردند که همین امر فریاد های اعتراض مردم را دوچندان کرد. به گزارش خبرنامه امیرکبیر به محض توقف قطار در ایستگاه بعد از مصلی یعنی ایستگاه شهید همت، مردم به طور خودجوش با فریاد های “اعتراضی الله اکبر” و “مرگ بر دیکتاتور” از قطار بیرون آمدند.
تمامی ایستگاه مترو مملو از جمعیت معترضی بود که فریادزنان از ایستگاه بیرون آمدند و با گذر از پل هوائی وارد خیابان اصلی شدند. “زندانی سیاسی آزاد باید گردد”، “ندای ما نمرده این دولت است که مرده”، و “مرگ بر این دولت مردم فریب” از جمله شعارهای اعتراضی مردم بود.
جمعیت خیابان که هر لحظه بر تعداد آنان افزوده می شد وارد اتوبان مدرس منتهی به مصلی شد و در این هنگام ماشین هائی که در حال عبور از اتوبان بودند با بوق های مکرر و فریادهای خود، هزاران ایرانی معترض در اتوبان را همراهی می کردند. در ورودی بزرگراه مدرس به اتوبان رسالت، پرتاب چندین گاز اشکاور در میان معترضین از سوی ماموران جمعیت را متفرق کرد و مردم به طور خودجوش به روشن کردن آتش برای دفع اثرات ناشی از گاز شدند. جو این اتوبان نیز به دلیل عبور جمعیت که بر اثر گاز اشک اور دچار تنگی نفس شده بودند و رانندگان اتومبیل ها که برای کمک به مردم از خودرو ها پیاده می شدند، برای لحظاتی شدیدا ملتهب شد.
اعتراضات مردم در اتوبان مدرس که از ایستگاه مترو آغاز شد در حالی بود که در دیگر نقاط نیز اعتراضات و راهپیمائی های اعتراضی شکل گرفت و در چند خیابان دیگر منتهی به مصلی تهران، به دلیل ازدحام حضور معترضین مسدود شد.

گزارش از چهلم شهدای شیراز

تجمع کنندگان در محل فلکه گاز و روی پله‌های پاساژ انتظاری با روشن کردن شمع به نشانه عزاداری تجمع ساکتی را بر پا کردند، فقط هر از چند گاهی با خواندن فاتحه و صلوات به صورت جمعی صدایشان بلند می‌شد.
تجمع به صورت کاملا آرام در حال برگزاری بود که یکی از فرمانده هان نیروی انتظامی به جمعیت نزدیک شد و با صحبت‌های خود مبنی بر اینکه با شما کاری نداریم فقط آرام باشید و سریع‌تر به تجمع خود خاتمه دهید باعث شد که مردم شعار دهند که نیروی انتظامی تشکر، تشکر.
سپس همگی به صورت آرام به سمت خیابان ارم حرکت کردند که در بین راه پلیس ضد شورش با یورش به سمت صف تظاهرات‌کنندگان باعث دو تکه شدن مردم شد و نیمی از مردم را مجددا به سمت فلکه گاز و محل تجمع اولیه هدایت کردند، در آنجا بود که دقایقی بعد به صورت وحشیانه به مردم حمله شد و عده‌ای را نیز بازداشت کرده و با خود بردند که در میان آنها خانم مسنی که به حمایت از دو جوان پسر که بازداشت شده بودند را نیز بردند، همچنین خانم جوانی را آنچنان وحشیانه به سمت خیابان و ماشین خود پرت کردند که در میان خیابان روی زمین افتاد و حتی حجابش نیز از سرش افتاد.
گزارش شاهدان عینی از شیراز حاکیست که مامورین به سمت مردم هجوم برده و با استفاده از گاز اشک‌آور و باتوم آنها را مورد ضرب و شتم قرار می‌دادند و یا بازداشت می‌کردند.
بعد از این مردم به صورت دسته‌های کوچک‌تر در همان محل ضمن جابجایی‌های پیاپی تجمع کرده و شعار دادند.پلیس چند باری نیز به تجمع مردم که در پارک آزادی در همان محل شکل گرفته بود یورش برد و معترضان را مورد ضرب و شتم قرار داد، اما مردم مجددا باز می‌گشتند و شعار می‌دادند.
تجمعی نیز در ابتدای خیابان ارم شکل گرفته بود که با توجه به تجمع نیروهای پلیس در فلکه گاز و پارک آزادی آنجا تقریبا از نیروهای ضد شورش خالی بود اما به تدریج به آن محل نیز وارد شدند و مردم به سمت فلکه ستاد حرکت کردند و به تدریج متفرق شدند.

گزارش موج سبز از چهلم شهدای مشهد


گزارش‌های رسیده به «موج سبز آزادی» از مشهد حاکیست که هم‌وطنان مشهدی نیز در مراسم چهلم شهدای سبز در پارک ملت این شهر حضور یافتند.
به گزارش «موج سبز آزادی» از حدود ساعت 18 معترضین آرام آرام وارد پارک ملت می‌شدند و از ساعت 18:30 تجمعات شکل گرفتند.جمعیت شرکت‌کننده 20 تا 30 هزار نفر برآورد شدند.
شاهدان عینی گفته‌اند رهبران و معترضین در مشهد بسیار هوشمندانه رفتار می‌کردند و با استفاده از روش تظاهرات سریع (Britz) ابتکار عمل را به دست گرفته بودند. به همین دلیل هیچ‌گونه هم درگیری میان معترضین و سرکوبگران صورت نگرفت و به تیر هوایی اکتفا شد.
به دلیل اتحاد و یکپارچگی معترضان، نیروهای سرکوبگر مستاصل و از هم‌گسیخته به نظر می‌رسیدند. معترضین کاملا مسالمت‌آمیز و مسکوت و با پوشش عموما مشکی در این مراسم حضور داشتند. تقریبا ساعت 20:30 شب هم جمعیت متفرق شدند.
گزارش‌های رسیده از این مراسم همچنین خبر می‌دهد که نیروهای سرکوبگر شامل بیش از 8 خودروی گارد ویژه و نوپو، 40 دستگاه موتورسیکلت و تعدادی هایس (Haice) و مینی‌بوس نیروی انتظامی از جمله 1 هایس بانوان سرکوبگر بودند.
حضور نیروهای اطلاعاتی و لباس شخصی نیز در این مراسم چشمگیر بوده است که در گوشه و کنار پارک دیده م‌ی‌شدند.نیروهای انتظامات پارک نیز به سلاح سرد و بی‌سیم مسلح بودند و با سرکوبگران همکاری می‌کردند.از کیوسک مرکزی انتظامات پارک به عنوان انبار اسلحه استفاده می‌شد.

وزارت اطلاعات در صدد پاک کردن سوابق وابستگان احمدی نژاد


سارا اصفهانی

به دنبال تغییرات اخیر در وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی و جایگزینی افراد وابسته به اطلاعات موازی در راس این وزارتخانه، برخی از گردانندگان این نهاد امنیتی در مورد تلاش وابستگان احمدی نژاد برای پاک کردن سوابق خود هشدار دادند. این وزارتخانه امروز در اختیار کامل محمود احمدی نژادست.
وزارت اطلاعات از ابتدای تاسیس، یکی از وزارتخانه هایی بوده که مسئول ارشد آن با نظر مستقیم آیت الله خامنه ای انتخاب شده است. این سنت به طور مکرر از کابینه های چهارم به بعد در ایران اجرا شده و وزیر اطلاعات به نوعی نماینده رهبر جمهوری اسلامی در کابینه بوده است. اما اینک با برکناری محسنی اژه ای، محمود احمدی نژاد رسما خود را سرپرست این وزارت خانه معرفی کرده؛ امری که باعث شده مسئولین این وزارتخانه آن را به منزله حرکتی از جانب وابستگان احمدی نژاد برای پاک کردن سوابق سوء خود تلقی کنند و در مورد آن هشدار دهند.
طبق قانون رئیس جمهور می تواند به مدت سه ماه سرپرست وزارتخانه ای شود که وزیر ندارد و محمود احمدی نژاد نیز با این استناد در روزهای پایانی دولت سکان هدایت یکی از مهمترین نهادهای امنیتی کشور را راسا برعهده گرفته است. اما این اقدام با استقبال پرسنل و مقامات ارشد این وزارتخانه مواجه نشده و حتی هفت وزیر کابینه نهم در نامه ای به رهبر جمهوری اسلامی نسبت به این اقدام رئیس دولت نهم اعتراض کرده و آن را اقدامی ناشایست دانسته اند.
پیش از این خبرگزاری های رسمی اعلام کرده بودند که احمدی نژاد در حکمی مجید علوی، یکی از معاونان محسنی اژه ای ـ وزیر برکنار شده اطلاعات ـ را بعنوان قائم مقام خود معرفی کرده اما این خبر از سوی برخی رسانه ها تکذیب و اعلام شد که علوی تمایلی به پذیرش این مسئولیت تحت نظارت رئیس جمهور ندارد.
از سوی دیگر جمعی از كارشناسان مستعفی وزارت اطلاعات كه در پی حوادث اخیر در این وزارتخانه از سمت‌های خود كناره گیری كرده اند در نامه ای به معاون حفاظت اطلاعات وزارت اطلاعات هشدار داده‌اند كه با توجه به سرپرستی شخص احمدی‌نژاد، این نگرانی وجود دارد كه پرونده‌های اطلاعاتی و سوابق ضد امنیتی برخی از نزدیكان وی، به ویژه اسفندیار مشایی، علی سعید لو، حمید مولانا، محمدرضا رحیمی و محمدزاده از “بایگانی وزارت استخراج و مورد تعرض قرار گیرد”.
این مدیران اطلاعاتی با سابقه تأكید كرده‌اند با توجه به سابقه همكاری اسفندیار رحیم مشایی با وزارت اطلاعات و نیز پرونده ضد امنیتی او به واسطه ازدواجش با یكی از توابین مجاهدین خلق، هدایت این كار توسط وی دور از انتظار نیست.
پیش از نیز اخباری منتشر شده بود مبنی بر اینکه مداخلات اطلاعات سپاه در امور وزارت اطلاعات و همچنین استخدام غیرقانونی برخی نیروهای سازمان اطلاعات استان تهران در یک تشکیلات جدید موازی موسوم به “اطلاعات تهران”، موجب استعفای تعدادی از پرسنل و معاونان مانند حبیب الله، معاون فرهنگی و خزاعی، معاونت ضد جاسوسی شده است.
همچنین شایع بود که همزمان با طرح نام هایی که ممکن است در آینده سکان وزارت اطلاعات را برعهده بگیرند، پنج معاون دیگر وزارت اطلاعات در نامه ای به رهبرجمهوری اسلامی، نسبت به انتخاب حسین طائب رئیس کل نیروی مقاومت بسیج کشور به این سمت واکنش نشان داده و انتخاب چنین فردی را موجب فروپاشی این وزارتخانه عنوان کرده اند. تاکنون وزارت اطلاعات هیچکدام از اخبار فوق را تکذیب نکرده است.
این در حالی ست که “اطلاعات موازی” پرونده سران دستگیر شده اصلاحات از جمله بهزاد نبوی، مصطفی تاج زاده، محسن میردامادی و دیگر دستگیرشدگان را در اختیار گرفته و بیم آن می رود که با آنان نیز همان برخوردی شود که در آخرین مورد با سعید امامی و همسر وی صورت گرفته بود.

گزارش موج سبز از چهلم شهدای ارومیه


مردم باصفای ارومیه هم در چهلمین روز شهادت هم‌وطنان بی‌گناهانشان در همدردی با خانواده‌های این عزیزان در تجمعی وسیع حضور یافتند. حوالی ساعت 6:30 بود که تجمعی آرام در خیابان خیام شکل گرفت و در بین افراد شمع توزیع شد. شمع ها که روشن شد، حضار با نثار صلوات بر روح شهدای حوادث اخیر به طور دسته‌جمعی و با صدای بلند سوره فاتحه را قرائت کردند. نیروی انتظامی از بدو مراسم حضور داشت و سعی می‌کرد جمعیت را متفرق کند. افراد اندکی توقف کردند و سپس به آرامی به سمت فلکه خیام به راه افتادند. تجمع ارومیه در سکوت برگزار شد و حضار یکدیگر را دعوت به سکوت می‌کردند و همین حضور صلح‌آمیز هم کار نیروهای ضدشورش برای سرکوب مردم را دشوار ساخته بود. برای بار دوم در خیابان خیام منتهی به فلکه قدس افراد توقف کردند و صلوات فرستادند و مجددا فاتحه‌ای به صورت دسته‌جمعی قرائت کردند. این نیروهای انتظامی بودند که سکوت راهپیمایان را با سوت زدن‌های مکرر خود برای متفرق کردن مردم می‌شکستند. در این لحظات برای برگزاری دوباره سکوت حضار، سوره‌های حمد و توحید را با صدای بلند می‌خواندند و صلوات می‌فرستادند. گفتنی‌ست بر اساس اظهارات شاهدین عینی، برخورد نیروی انتظامی در این مراسم با مردم قابل قبول و احترام‌آمیز و عاری از خشونت بوده است.
حوالی ساعت 6:30 بود که تجمعی آرام در خیابان خیام شکل گرفت و در بین افراد شمع توزیع شد. شمع ها که روشن شد، حضار با نثار صلوات بر روح شهدای حوادث اخیر به طور دسته‌جمعی و با صدای بلند سوره فاتحه را قرائت کردند.
نیروی انتظامی از بدو مراسم حضور داشت و سعی می‌کرد جمعیت را متفرق کند. افراد اندکی توقف کردند و سپس به آرامی به سمت فلکه خیام به راه افتادند. تجمع ارومیه در سکوت برگزار شد و حضار یکدیگر را دعوت به سکوت می‌کردند و همین حضور صلح‌آمیز هم کار نیروهای ضدشورش برای سرکوب مردم را دشوار ساخته بود.
برای بار دوم در خیابان خیام منتهی به فلکه قدس افراد توقف کردند و صلوات فرستادند و مجددا فاتحه‌ای به صورت دسته‌جمعی قرائت کردند.
این نیروهای انتظامی بودند که سکوت راهپیمایان را با سوت زدن‌های مکرر خود برای متفرق کردن مردم می‌شکستند. در این لحظات برای برگزاری دوباره سکوت حضار، سوره‌های حمد و توحید را با صدای بلند می‌خواندند و صلوات می‌فرستادند.
گفتنی‌ست بر اساس اظهارات شاهدین عینی، برخورد نیروی انتظامی در این مراسم با مردم قابل قبول و احترام‌آمیز و عاری از خشونت بوده است.

واکنش آمریکا در برابر حمله به سوگواران بهشت زهرا

وزارت خارجه ایالات متحده روز پنج‌شنبه از سرکوب سوگواران مراسم چهلم جان‌باختگان اعتراضات ایران انتقاد کرد و آن را «ناراحت‌کننده» خواند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، آیان کِلی،‌سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این باره گفت:«به نظر من، به‌ویژه این‌که نیروهای امنیتی برای در هم شکستن یک تظاهرات در گورستان از زور استفاده می‌کنند امری ناراحت‌کننده است.»
وی افزود:«ما در کنار ایرانیانی هستیم که به دنبال حق جهان‌شمول خود برای آزادی بیان و تظاهرات مسالمت‌آمیز هستند.»
روز پنج‌شنبه، هزاران تن از افرادی که برای سوگواری جان‌باختگان سرکوب‌های پس از انتخابات دهم ریاست‌جمهوری ایران به بهشت زهرا رفته‌بودند با سرکوب نیروهای مسلح دولتی مواجه شدند. سوگواری روز چهلم کشته شدن ندا آقاسلطان، دختری که فیلم جان دادن او در خیابانی در تهران بازتابی گسترده داشته‌است مناسبت اصلی این تجمع بوده‌است.
آیان کلی در سخنان خود در اشاره به سوگواری روز چهلم که در میان شیعیان رایج است افزود:«ناراحت‌کننده است که نیروهای ایرانی سعی کردند گروهی از مردم را که می‌کوشند یک مراسم مهم اسلامی را به‌جا آورند متفرق کنند.»
نیروهای دولتی، روز پنج شنبه هم‌چنین با استفاده از گاز اشک‌آور و ضرب و شتم سعی در سرکوب تجمعات اعتراضی مصلی و خیابان‌های مرکزی تهران داشتند.
اعتراضات در ایران پس از اعلام نتایج دهمین انتخابات ریاست‌جمهوری شکل گرفته‌است. معترضان معتقد به «تقلبات گسترده» در شمارش آرای این انتخابات هستند.
باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده پیش از حوادث انتخاباتی ایران، سعی در ترمیم روابط با جمهوری اسلامی داشت. آقای اوباما خشونت دولتی ایران علیه تظاهرکنندگان را محکوم کرده‌است ولی هم‌چنین اعلام کرده که کشورش «در امور داخلی ایران دخالت نخواهد کرد».

برگزاری ختم محسن روح الامینی در نجف آباد اصفهان .


گفتنی است طی هفته گذشته و پس از به خاک سپاری مرحوم روح الامینی، تحرک جدی میان مسئولان در رده های مختلف برای پیگیری وضعیت دیگر بازداشت شدگان حوادث اخیر به وجود آمد تا جایی که با دستور و ابلاغ ویژه رهبری مبنی بر پیگیری سریع این مسائل، به عنوان مثال بازداشتگاه کهریزک تعطیل و …
مراسم ختم هفتمین روز پرپر شدن مرحوم محسن روح الامینی نجف آبادی، عصر امروز از سوی خانواده وی در شهرستان نجف آباد برگزار شد.
به گزارش خبرنگار “تابناک” این مراسم که به همت خانواده دکتر عبدالحسین روح الامینی و جمعی از اقوام، دوستان و آشنایان ایشان تدارک دیده شده بود، از ساعت 4 الی 6.30 امروز عصر در محل مسجد اهل البیت شهرستان نجف آباد برگزار شد.
بنابر این گزارش در این مراسم که با حضور اقشار مختلف مردم، فرهنگیان و دانشگاهیان برقرار بود، ضمن قرائت قرآن برای شادی روح آن مرحوم، تنی چند از مداحان نیز به مرثیه سرایی پرداختند.
گفتنی است طی هفته گذشته و پس از به خاک سپاری مرحوم روح الامینی، تحرک جدی میان مسئولان در رده های مختلف برای پیگیری وضعیت دیگر بازداشت شدگان حوادث اخیر به وجود آمد تا جایی که با دستور و ابلاغ ویژه رهبری مبنی بر پیگیری سریع این مسائل، به عنوان مثال بازداشتگاه کهریزک تعطیل و کمیته های ویژه ای از سوی مسئولان ـ شورای عالی امنیت ملی، قوه قضاییه و همچنین نمایندگان مجلس ـ برای بررسی این موضوع تشکیل شد.

نیرو انتشامی در بهشت زهرا در برابر گل تسلیم شدند .

امروز عصر مهدی کروبی با حضور بر مزار ندا و دیگر شهدای حوادث اخیر یاد و خاطره آنان را زنده نگاهداشت.مهدی کروبی در بدو ورود به خیابان قطعه ۲۵۷ با استقبال گسترده مردمی روبرو شد که شعار” کروبی زنده باد؛ موسوی پاینده باد” و “ایرانی باغیریت، برس به داد ملت” سر میدادند.کروبی که جمعیت کثیری وی را احاطه کرده بودند به سمت مزار ندا آقاسلطان رفت. در این هنگام نیروهای یگان ویژه با حمله به وی و مردم اقدام به ضرب شتم آنان نمودند و با زدن گاز فلفل خواستند تا مردم را از اطراف شیخ اصلاحات متفرق نمایند که با مقاومت شدید مردمی روبرو شدند.آقای کروبی بر سر مزار ندا آقاسلطان نشست و با قرائت فاتحه مردمی را که با صدای بلند و شعار گونه به قرائت فاتحه پرداخته بودند را همراهی نمود. در این هنگام حجت الاسلام هادی غفاری نیز به مهدی کروبی ملحق شد و برای چندین دقیقه با مردم سخن گفت. هنگام سخنرانی کروبی؛ نیروهای امنیتی با مردم درگیر و چند نفر را دستگیر که با شعار “ولش کن ولش کن” و نیز با پرتاب شاخه های گل از طرف مردم به سمت آنان مواجه گردیدند و دیگر هیچ ک.نه تهاجمی انجام نشد.مهدی کروبی پس از ۴۰ دقیقه حضور در جمع مردم با جمعیتی عظیمی که وی را همراهی مینمودند به سمت درب خروجی و ماشین خود حرکت نمود. در تمام مدت مردم با شعارهای مختلف وی را همراهی میکردند.

حجت الاسلام درایتی : موسوي توان هدايت جريان اصلاح امور كشور را دارد

عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت ايران اسلامي تاكيدكرد: گروه‌هاي اصولگراي كه نگران آينده كشور هستند به جبهه مهندس موسوي مي‌پيوندند. مصطفي درايتي در گفت‌و‌گو با خبرنگار ايلنا ، در مورد تشكيل جبهه سياسي از سوي مهندس موسوي ،گفت: به اعتقاد من آنچه كه قبل از انتخابات اتفاق افتاد و در جريان انتخابات و پس از آن شاهد بوديم، باعث شكل‌گيري جريان سياسي متفاوت از جريان‌هاي قبل از انتخابات شده است . وي با بيان اينكه اين جريان جنبه‌اي كاملا عمومي دارد و از تفكري خاص فراتر خواهد رفت تصريح كرد : مهندس موسوي توان هدايت اين جريان براي اصلاح امور كشور را داراست، عضو ارشد جبهه مشاركت ايران اسلامي تاكيد كرد : بر اساس شخصيت مهندس موسوي و تغييرات در آرايش نيروهاي سياسي پس از انتخابات رخ داده است، اصلاح‌طلبان قطعا از تشكيل اين جبهه استقبال خواهند كرد و حتي گروه‌هاي اصولگرا كه نگران آينده كشور نيز هستند به اين جمع اضافه خواهند شد.

گزارش نوروز از تجمع پنج شنبه .

نوروز گزارش داده که حدود ۴۰ هزار نفر امروز در بهشت زهرا بوده اند. از طرف دیگر در مرکز شهر و در اطراف مصلی هم شلوغ بوده. یکی از دوستان کاملاً مطمئن گزارش کوتاهی فرستاده از اوضاع اطراف مصلی. از بهشت زهرا هم گزارشی به دستم برسد، می‌گذارم:در حالی که با عدم صدور مجوز برگزار مراسم شهدا در مصلای تهران و برگزاری آن در بهشت زهرا عملا برنامه مصلی لغو شده بود، اما گروهی از مردم در اطراف مصلا حضور پیدا کرده بودند و چون نیروی انتظامی مستقر در اطراف مصلا مانع از توقف آنان می شد جمعیت خود به خود به سمت خیابان شهید بهشتی (عباس آباد) رانده می شدند.طول خیابان شهید بهشتی جمعیت زیادی در پیاده روهابودند که به خاطر عدم حضور نیروی انتظامی به اندازه کافی به شعار دادن و پرداختند. هم چنین ماشین هایی که از این خیابان می گذاشتند به نشانه همبستگی با آنان با بوق زدن و علاکمت پیروزی نشان دادن به ان ها می پیوستند. این جمعیت رفته رفته افزایش پیدا می کرد، اما هنوز تا این لحظه درگیری دیده نمی شود. مردم بدون پوشاندن روی خود شعار می دهند و فریاد الله اکبر و یاحسین سر می دهند.امروز از ساعات اولیه بعد از ظهر نیروی انتظامی در اطراف مصلی مستقر شده بود تا تجمعی برگزار نشود، در حالی که مراسم اصلی قرار بود در بهشت زهرا برگزار شود. در ساعات اولیه خبری از حضور مرذم نبود و تا ساعت 5 نیز مردم حضوری نداشتند اما به تدریج از ساعت 5 حضور مردم در خیابان اطراف مصلی بیش تر می شد و رفته رفته باعث بوجود آمدن یک تجمع خودجوش در خیابان شهید بهشتی شد که هنوز ادامه دارد.(ساعتی بعد)الان رفته رفته نیروهای انتظامی دارند افزایش پیدا می کنند اما هنوز از نیروهای لباس شخصی خبری نیست. جمعیت زیاد است و افزایش می یابد. تجمع به خیابان های دیگر نظیر ولی عصر، فاطمی، حافظ و مطهری گسترش یافت و همزان با گسترش آن نیروهای لباس شخصی هم که ظاهرا بین مردم بودند، به کمک نیروهای پلیس پیشگیری به سرکوب تظاهرات پرداختند.میدان ولی عصر و خیابان ولی عصر تقاطع فاطمی پر از گارد است. از گاز اشک آور هم در خیابان عباس آباد استفاده شد و هم چنین صدای تیراندازی هم به گوش می رسید که به نظر می رسد هوایی باشد.

دبيركل حزب مردم‌سالاري :احزاب بحث ”شورای رهبری جبهه اصلاحات“ را به طور جدي پيگيري كنند .

دبيركل حزب مردم‌سالاري گفت: احزاب بحث شورای رهبری جبهه اصلاحات را به طور جدي پيگيري كنند. مصطفی کواکبیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به بحث تشكيل شوراي رهبري جبهه اصلاحات گفت:تشکیل شوراي رهبری جریان اصلاحات اگر با مشخص نمودن نکاتی همراه شود حرکت مفیدی خواهد بود. وی در تشریح این نکات تصريح كرد: ابتدا باید نقش سایر شخصیت‌ها و احزاب دیگر در این هدایت عمومی تبیین شود. کواکبیان تعریف رابطه شوراي رهبری با شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و شورای عمومی تحکیم دموکراسی را از دیگر نکات حائز اهميت عنوان کرد وگفت: شفاف نمودن نسبت شخصیت‌ها و احزاب با موضوع رهبری این جبهه از دیگر نكاتي است كه بايد مورد توجه باشد. نماينده مردم سمنان در مجلس در ادامه تاکید کرد: به نظر من صحبت کردن در خلا و به صورت پراکنده ما را به نتیجه نخواهد رساند بلکه باید بحث شورای رهبری جبهه اصلاحات در نشست‌های جدی و رسمي با توجه به سه محور مذکور از طرف احزاب پيگيري شده و مورد بررسی قرار گیرد. کواکبیان با بیان اینکه بحث رهبری جبهه اصلاحات باید از طریق شخصیت‌ها و احزاب حلاجی شود، ادامه داد: این‌که در راس اين رهبری یک شخص قرار گيرد و یا اجتماعي سه نفره شوراي رهبري جبهه اصلاحات را عهده‌دار شوند، این مانع هدایت جبهه نخواهد بود، بلكه این موضوع باید از طریق دموکراتیک و توسط همه احزاب پیگیری شود كه در آن صورت به اعتقاد من حركت مفيدي براي جريان اصلاحات خواهد بود.

کروبی بر مزار ندا آقاسلطان رفت


سحام نیوز : عصرامروز مهدی کروبی با حضور بر مزار ندا آقاسلطان و دیگر شهدای حوادث اخیر یاد و خاطره آنان را زنده نگاه داشت. به گزارش سحام نیوز مهدی کروبی در بدو ورود به خیابان قطعه 257 با استقبال گسترده مردمی روبرو شد که شعار" کروبی با غیرت مقاومت مقاومت" و "ایرانی باغیریت، برس به داد ملت" سر میدادند.کروبی که جمعیت کثیری وی را احاطه کرده بودند به سمت مزار ندا آقاسلطان رفت. در این هنگام نیروهای یگان ویژه با حمله به وی و مردم اقدام به ضرب شتم آنان نمودند و با زدن گاز فلفل خواستند تا مردم را از اطراف شیخ اصلاحات متفرق نمایند که با مقاومت شدید مردمی روبرو شدند و مهدی کروبی نیز تاکیدکرد که در این مکان خواهد ماند . کروبی بر سر مزار ندا آقاسلطان نشست و با قرائت فاتحه مردمی را که با صدای بلند و شعار گونه به قرائت فاتحه پرداخته بودند را همراهی نمود. در این هنگام حجت الاسلام هادی غفاری نیز به مهدی کروبی ملحق شد و برای چندین دقیقه با مردم سخن گفت. هنگام سخنرانی کروبی؛ نیروهای امنیتی با مردم درگیر و چند نفر را دستگیر که با شعار "ولش کن ولش کن" و نیز با پرتاب شاخه های گل از طرف مردم به سمت آنان مواجه گردیدند. مهدی کروبی پس از یکساعت حضور در جمع مردم با جمعیتی عظیمی که وی را همراهی مینمودند به سمت درب خروجی و ماشین خود حرکت نمود. در تمام مدت مردم با شعارهای مختلف وی را همراهی میکردند.همچنین میرحسین موسوی لحظاتی کوتاه بر مزار نداآقاسلطان حضور یافت و با قرائت فاتحه ای یاد او را گرامی داشت .

سنای آمریکا طرح تحريم واردات بنزين به ايران را تصويب كرد .

خبرگزاری کار ایران گزارش داد سنای آمریکا با تصویب طرحی تحریم شرکت‌های تامین کننده بنزین و فرآورده‌های نفتی برای ایران را خواستار شد. به گزارش ايلنا به نقل از بي‌بي‌سي، این تحریم شامل منع خرید نفت خام از شرکت‌هاي تامین کننده بنزین و فرآورده‌های نفتی برای ايران توسط آمريكا مي‌شود. این طرح با هدف اعمال فشار بر ایران برای توقف غنی‌سازی اورانیوم به تصویب رسیده است. طرح مجلس سنا در قالب قانون 34 میلیارد دلاری هزینه‌های انرژی و آب‌رسانی آمریکا تصویب شد. تبدیل این طرح به قانون به تائید مجلس نمایندگان و امضا رئیس‌جمهوری آمریکا نیاز دارد. بنا بر اين گزارش، ایران یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت خام است ولی حدود 40 درصد از نیاز خود به بنزین را از راه واردات تامین می‌کند. طرح تنبیه شر‌كت‌های صادر کننده بنزین به ایران پس از نشست گروه 20 که در ماه سپتامبر برگزار می‌شود، اجرا خواهد شد. تا آن تاریخ، اگر ایران در توقف برنامه هسته‌ای خود و مذاکره با غرب گام‌های مثبت بردارد، طرح کنگره آمریکا لغو می‌شود در غیر این صورت، این طرح به قوت خود باقی خواهد بود. «مارک دوبوویتز»، مدیرعامل بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها درباره طرح سنا گفت: «کنگره از فکر هدف گرفتن پاشنه آشیل اقتصادی ایران که همان وابستگی این کشور به واردات سنگین بنزین است، برای توقف برنامه غیرقانونی تولید سلاح‌های هسته‌ای آن استفاده می‌کند.» ذخیره اضطراری نفت آمریکا شامل 724 میلیون بشکه نفت خام است که در چهار مجموعه زیرزمینی در ایالت‌های «لوئیزیانا» و «تگزاس» انبار شده است. آمریکا پیش از این برای تهیه نفت خام این ذخیره از شرکت‌های مانند ویتول، رویال داچ شل و گلنکور نفت خریده است. هر سه شرکت از تامین‌کنندگان عمده بنزین ایران هستند. آمریکا ایران را متهم می کند در پی دستیابی به سلاح هسته‌ای است ولی ایران بارها با رد این ادعا، برنامه اتمی خود را صلح‌آمیز خوانده است. ایالات متحده و سایر اعضای گروه 1+5 که شامل اعضای دائمی شورای امنیت و آلمان است سال گذشته برای ترغیب ایران به توقف برنامه غنی سازی و فراوری هسته‌ای خود یک بسته تشویقی را ارايه کردند و همچنان منتظر پاسخ این کشور هستند. آمریکا ماه گذشته در جریان برگزاری اجلاس گروه هشت از ایران خواست پاسخ خود را به این بسته تا ماه سپتامبر ارائه دهد.

یک رسانه عربی : ایرانی‌ها بهتر می‌دانند امام موسی صدر کجاست!

یک سایت خبری که از لیبی یا الجزایر خبر منتشر می‌کند، مدعی شد که ایران در ناپدید شدن امام موسی صدر نقش اساسی داشته و ایرانی‌ها اطلاعات دقیقی از این رخداد را می‌توانند ارایه دهند.
به گزارش خبرنگار «تابناک»، سایت عربی «الرکن الاخضر» با بیان ادعای بالا می‌افزاید: ایرانی‌ها، لیبی و به طور مشخص معمر قذافی را عامل ناپدید شدن امام می‌دانند و این در حالی است که معمر قذافی، یکی از دوستان صمیمی امام موسی صدر بوده و زمینه تبلیغ اسلام در قاره آفریقا و مغرب عربی را برای ایشان فراهم کرده بود.
این سایت در ادامه ادعاهای پیشین می‌افزاید: خشم ایرانی‌ها از لیبی به این دلیل است که طرابلس در سال‌هایی که جنگ عراق و ایران در جریان بود، موضع بی‌طرفانه‌ای گرفته و این کار جناب سرهنگ، خشم ایرانی‌ها را برانگیخت و برای همین، اتهام ناپدید شدن امام در آن زمان را به معمر قذافی وارد کردند.
در پایان این خبر آمده است: لیبی همواره اعلام کرده که امام موسی صدر و همراهان، طرابلس را به قصد ایتالیا ترک کرده و در راه رم ناپدید شده‌اند، اما ایرانی‌ها با بی‌توجهی به اسناد این رویداد، تنها بر پایه گفته‌های چند تن از شهروندان لبنان بر این باورند که امام موسی صدر را معمر قذافی ربوده است.

عزل و نصبها در وزارت مرگ آفرین راه

البته آمار 24 تا 30 هزار نفری کشته شدگان حوادث جاده ای در کشور در طول یکسال اگرچه هیچ گونه عزمی را در مدیران عالی وزارت راه و ترابری ایجاد نکرده است که با توجه به همین امکانات سخت افزاری جاده ای کشور و با بهینه سازی تجهییزات نرم افزاری آمار کشته شدگان جاده ای کشور را کاهش دهند. اما سقوط هواپیماهای روسی و حوادث مربوط به آن باعث گردیده است که توجه بیشتری به این 30 هزار کشته در جاده های کشور بشود.به گزارش "تابناک" سقوط بیست و دو فروند از هواپیماهای روسی از سال 1368 تاکنون که بطور متوسط بالغ بر یک سقوط در سال را شامل می شود و در برگیرنده هواپیماهای روسی مدل "یاک و توپولف و آنتونف و همچنین ایلیوشین" می باشد اگرچه هنوز برای مدیران وزارت راه و ترابری در مقایسه با آمار تصادفات جاده ای عدد قابل ملاحظه ای محسوب نمی شود اما حداقل این امکان را برای افکار عمومی کشور ایجاد کرد که بتواند اقدامات مدیران ارشد این وزارتخانه را بررسی نماید.بنابر این گزارش آقای ا ـ ب نماینده دوره هفتم مجلس که اکنون معاونت پارلمانی وزارت راه و در شهریور ماه سال 87 بازنشسته شده است به همراه آقای غ ـ پ معاونت مدیریت منابع انسانی که او هم پس از سی و چهار سال بازنشسته شده است به همراه دو تن دیگر از معاونین این وزارتخانه، هم اکنون دوران بازنشستگی خود را سپری می کنند.گفتنی است در حالی که وزارت راه و ترابری با دادن مجوز به بخش خصوصی و بدون هیچ گونه نظارت بالا دستی، هواپیماهای فرسوده روسی را به کشور وارد می کند، معلوم نیست به جای به کارگیری نیروهای جوان که توانایی ریسک پذیری داشته باشند و بتوانند با درایت و پشتکار، ایران را از این مشکل خود ساخته برهانند، بکارگیری نیروهای امتحان پس داده و فسیل شده در سیستم اداری چه توجیهی می تواند داشته باشد.شایان ذکر است، که آقای غ.پ بازنشسته دیوان محاسبات با 34 سال سابقه خدمت و ا.ب نیز که بازنشسته آموزش و پرورش هستند، برای فعالیت آن ها در وزارت راه و ترابری مجوزی صادر نگردیده و لذا اقدامات و امضای آنان در سیستم اداری غیرقانونی است.

حلقه اردبیل در دولت کودتا .

برخلاف گمانه زنی‌ها در باره شخصیت‌های مطرح برای حضور در کابینه، شنیده‌های خبرنگار ما ازمنابع موثق حکایت از آن دارد که احمدی‌نژاد قصد دارد برای آرایش کابینه دهم مهره‌های نزدیک به خود را که شناخت کاملی از آنها دارد وارد عرصه کند.
به گزارش خبرنگار «تابناک»، احمدی‌نژاد که به دلیل پافشاری در حمایت از اسفندیار رحیم مشائی این روزها وضعیت بغرنجی را پشت سر می‌گذارد، می‌خواهد در ترکیب آینده خود، مدیران زمان استانداری اردبیل خود را که در چهار سال گذشته از آنها به عنوان مهره‌های پشت پرده استفاده زیادی می‌کرد را به صحنه وارد کرده و کابینه آینده را با شکلی جدید بچیند، این در حالی است که احمدی‌نژاد در کابینه نهم، تنها محرابیان را از جمع مدیران زمان استانداری خود وارد کابینه کرده بود.
بنا بر این گزارش، نیکزاد، معاون عمرانی کنونی وزیر کشور و از مدیر کل‌های احمدی‌نژاد در استانداری اردبیل، رحیم قربانی، استاندار کنونی آذربایجان غربی، محمود عباس زاده مشکینی، مدیر کل سیاسی کنونی وزارت کشور و از جمله مدیران کل استانداری وقت اردبیل و فتح‌اللهی معاون سیاسی نهاد ریاست جمهوری و معاون سیاسی استانداری اردبیل در زمان احمدی‌نژاد از نزدیک‌ترین افرادی هستند که شنیده‌ها حکایت از حضور قطعی آنان در مشاغل کلیدی و ترکیب آینده کابینه دارد.
این گزارش می‌افزاید: نیکزاد معاون عمرانی وزیر کشور، از جمله گزینه‌هایی است که برای تصدی یکی از وزارتخانه‌های فنی در نظر گرفته شده و قربانی هم از جمله گزینه‌های مدنظر احمدی‌نژاد برای تصدی وزارت راه یا وزارت مسکن و شهرسازی به شمار می‌رود. فتح‌اللهی نیز که بسیاری از مشورت‌های سیاسی به احمدی‌نژاد توسط وی داده می‌شود در صورت پایان یافتن رایزنی‌ها به جای صادق محصولی به وزارت کشور خواهد رفت.
در همین حال، عباس زاده مشکینی که از مهره‌های نزدیک به احمدی‌نژاد به شمار می‌رود، با توجه به سوابق خود در عرصه‌های فرهنگی از گزینه‌هایی است که تصدی وزارتخانه فرهنگ و ارشاد یا سخنگویی دولت را بر عهده خواهد گرفت.
گفتنی است، سوابق ـ رزومه ـ مربوط به برنامه‌ها و اهداف حلقه اردبیل احمدی‌نژاد دریافت شده و با این ترکیب باید کابینه دهم را کابینه نزدیکان و دوستان طراز اول احمدی‌نژاد که سابقه دوستی و رفاقت چند دهه‌ای با وی را دارند به شمار آورد.
همچنین، رایزنی احمدی‌نژاد با بسیاری از افراد شاخص و رویکرد انتقادی این قبیل افراد به عملکرد احمدی‌نژاد و خودداری آنان از حضور در کابینه امکان حضور حلقه اول نزدیکان احمدی‌نژاد در کابینه آینده را قوت بیشتری بخشیده است.

کاظم جلالی : سعید حجاریان به منزل امن وزارت کشور منتقل شد .



کاظم جلالی، سخنگوی کمیتۀ ویژۀ مجلس اسلامی برای ‏پی گیری وضعیت دستگیرشدگان وقایع اخیر گفت که ‏سعید حجاریان از زندان به یک "منزل امن" تحت ‏نظارت وزارت کشور منتقل شده است.
کاظم جلالی به ‏نقل از سعید مرتضوی، دادستان عمومی تهران گفته ‏است که منزل سازمانی وزرات کشور دارای امکانات ‏مناسب رفاهی و پزشکی است و با توجه به وضعیت ‏جسمی سعید حجاریان دارای استخر هم هست.
سعید ‏مرتضوی همچنین گفته است که جای هیچ نگرانی در ‏مورد سلامتی سعید حجاریان نیست و خود او دیشب ‏شخصاً با وی ملاقات داشته و امکان رفت و آمد ‏خانوادۀ سعید حجاریان به این خانۀ تحت نظارت نیز ‏فراهم شده است.
سخنگوی کمیـتۀ ویژه مجلس در جای ‏دیگری از اظهاراتش افزوده است که برغم اظهار ‏نظرهای متعدد هیچ اطلاع و مدرکی دال بر وجود ‏بازداشتگاه موسوم به طبقۀ منفی چهار وزارت کشور ‏در دست نیست، اما اینکه در جریان ناآرامی های اخیر ‏از این مکان به عنوان بازداشتگاه موقت استفاده شده یا ‏نه، خود جاری بررسی دارد. ‏

به احترام انسانیت حرف می زنیم .

آدم‌ها را باید در بزنگاه شناخت، این که آدم “می‌زند” یا نه، می‌تواند معیار خوبی برای شناخت باشد، امروز دیدم که علی‌رضا قزوه، کسی که انتظارش را نداشتم زده، حرف را می‌گویم. علی‌رضا قزوه حرف زده است، حالا شاید از چیز دیگری ناراحت باشد اما حرفش انسانی است و این غنیمت است در این وانفسا.همه‌مان “انسان” هستیم و این وجه مشترکی نیست که بتوان آن را کتمان کرد. چه فرق دارد که درباره‌ی مفهوم مشروعیت و مقبولیت در نظام جمهوری‌ اسلامی چگونه می‌اندیشیم؟ چه فرق دارد که ذوب در ولایتیم و یا کاملاً مخالف با این ادعا و یا آنکه که این مفهوم را از اساس رد می‌کنیم؟ همه‌مان “جان” داریم و از اصول انسانیت است که “جان” حرمت داشته باشد. این‌که به چه کیس رای داده‌ایم مهم نیست وقتی که حرمت “جان” به مخاطره افتاده. انسانیت به ما حکم می‌کند که پاس‌دار حرمت‌ها باشیم. پیش‌ از این ‌که اصول‌گرا باشیم یا اصلاح‌طلب، انسانیم و انسانیت اصولی دارد. سخنم با اصول گرایان است؛ آیا در آنچه که شما اصول‌گرایی می‌نامیدش اصول انسانیت هم جایگاهی دارند؟دیروز مطلبی منتشر کردم از فرزند کوچک مطهری که از جمله‌ی الطاف خداوند در حقش این بود که وی را در برابر آزمون خطرناک گفتن یا نگفتن در زمانه‌ای که هم مسلکان به حرمت “جان” تعرض می‌کنند قرار نگرفت. دیروز دیدم که او از این آتش به سلامت گذشته و نام پدرش را نیز به سلامت از این آتش عبور داده است. این گونه مطالب هدف والاتری دارند.این‌ها اعتراضاتی هستند از یک انسان درباره‌ی به محاق رفتن انسانیت. ما از این درد باید بنالیم زیرا که انسانیم، باید بنالیم از جان‌های جوانی که جسم‌شان حالا زیر مشتی خاک است. همه‌ی ما باید بنالیم زیرا که همه‌مان انسانیم.

کسانی که دکتر خجسته از رادیو اخراج کرد بر مسند میراث فرهنگی

اگر امروز آمريکايي‌ها به خود اجازه مي‌دهند آثار تاريخي ما را به حراج بگذارند، اگر ماجراي سد سيوند تا آنجا پيش رفت که مردم فارس بگويند ما آب نمي‌خواهيم ميراثمان را نابود نکنيد، اگر به سر تخت جمشيد آن بلا‌ها نازل شد، اگر سر سرباز هخامنشي را به فروش گذاشتند، اگر با اعداد بازي مي‌شود و بدون تحقيق و کار کارشناسي الي ماشاءالله منطقه گردشگري در ايران معرفي مي‌شود، اگر در کسوت رياست سازمان ميراث فرهنگي سخناني به زبان آورده مي‌شود که اسباب طنز رسانه‌هاي بيگانه را فراهم مي‌کند و اگر اين همه اشتباه های پي در پي اتفاق مي‌افتد به خاطر آن نيست که فردي غير متخصص رئيس سازمان ميراث فرهنگي گردشگري و صنايع دستي شده است؟! از آن اسفناکتر اما انتخاب بقايي به عنوان جانشين وي است. چون مشايي حداقل سابقه مديريت راديو تهران و سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران را در کارنامه کاري خود داشت، اما حمید بقايي کيست؟ او و سابقه اش را اهالي راديو تهران به خوبي مي‌شناسند.مشايي وقتي از راديو تهران به سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران رفت تا در کنار يار ديرينه‌اش محمود احمدي نژاد باشد، افرادي مثل حمید بقايي، آرش کوشا، مجيد هاشمي و علي اصغر پرهيزگار ـ دو فرد اخير تحصيلات ديپلم و زير ديپلم دارند ـ را که همگي دوستان نزديک او بودند، با خود به آنجا برد. اما اين افراد به ميل خود راديو را ترک نکردند، در واقع اخراجي‌هاي راديو بودند. دکتر خجسته مدير وقت راديو که اهل تسامح است و با رفتاري پدرانه شيوه‌هاي تربيتي را نسبت به زيرمجموعه خود به کار مي‌بندد در مورد اين افراد و رفتار آنها تسامح و اغماض را کنار گذاشت و با دستور اکيد آنها را از راديو اخراج کرد.وي افزود: حمید بقايي در راديو تهران مسئول سايت بود و در سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران بعد از اخراج از راديو رئيس دفتر مشايي شد. اگرچه با کوچ مشايي به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري او نيز يک شبه پله‌هاي ترقي را پيمود و حکم قائم مقامي و هم اکنون رياست را از آن خود کرد. او ليسانس آي تي دارد و از هيچ تخصصي در هيچکدام از زمينه‌هاي ميراث، گردشگري و صنايع دستي برخوردار نيست و سئوال بزرگ و بي جواب اينجاست: او چگونه مي‌خواهد ميراث کهن ايراني را پاسداري و احيا کند؟!اين كارشناس ادامه داد: روحيات و انگيزه‌هاي ديگر دوستان وي و مشايي را هم اهالي راديو تهران خوب مي‌شناسند؛ چون اهالي راديو تهران بارها با علي اصغر پرهيزگار و مجيد هاشمي هم کلام و همسفره بوده‌اند همان کساني که امروز از شنيدن پست‌هاي جديد اين دو نفر انگشت به دهان مانده‌اند و بي‌پرده مي‌گويند: مگر آنها بلد هستند؟! و بعد بلافاصله به نزديکي ايشان به مشايي اشاره مي‌کنند و مي‌گويند خوب اينها دوستان او بودند. علي اصغر پرهيزگار مدير عامل کانون اتومبیل رانی و جهانگردي! و مجيد هاشمي ـ هرچند هنوز معرفه نشده ـ مدير کل صندوق حفظ و احياء! شده‌اند و اين احکام را بقايي براي آنها صادر كرده است. رضا موسوي هم که زماني در راديو قرآن مدير روابط عمومي بود ـ و اتفاقا او نيز ناچار به ترک راديو شد ـ پس از چند ماه بيکاري، مشايي براي او حکم جديد صادر كرد،او ابندا مدير روابط عمومي ميراث شد ،و اکنون در دوره زمامداری بقایی و در تقسيم مسئوليت‌هاي جديد میان رفقا، معاونت فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري را برای او کنار گذارده اند.سازمان ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي از اين پس با چنين پشتوانه‌هايي اداره خواهد شد. مشايي حالا ديگر بخش‌هاي متعددي از دولت را در اختيار دارد. مي‌تواند در پرده همچنان معاون يا مشاور اول احمدي نژاد باشد. رئيس دفتر او نيز که هست و با گماردن افرادش در ميراث فرهنگي، عملا اين سازمان مهم را هم در اختيار دارد.وي در پايان گفت: اگر اين رويه ادامه يابد و افرادي از اين دست بخواهند مسند رياست اين مهمترين سازمان فرهنگي کشور را به دست بگيرند، بايد به آنها که عاشق فرهنگ هزاران ساله ايراني هستند، به آنها که با پوست و گوشت خود، صنايع دستي ايراني را زنده نگه داشته‌اند و به آنها که مرمت و نگهداري محوطه‌هاي تاريخي دغدغه بزرگشان هست، بايد گفت نه تنها منتظر شرايط اميدوار کننده جديدي نباشيد که به قول نظامي: «گر ملک اين است وگر روزگار/ زين ده ويران دهمت صدهزار»و تنها يک نقطه اميد هست و آن، اين‌كه طرح تبديل سازمان ميراث فرهنگي گردشگري و صنايع دستي به وزارتخانه توسط مجلس تصويب شود تا دست کم مجلس بر اين گونه انتصاب‌ها و عملکرد‌ها نظارتي مستمر داشته باشد. شايد!

مطبوعات فرانسه : در ایران دیوار ترس فرو ریخته است.

سیاسی کشور قرار داشت و نقش داور نهائی را در برابر آنها ایفا میکرد، در جریان انتخابات اخیر این نقش را به کناری گذاشت و با دفاع آشکار از محمود احمدی نژاد خود را در معرض تیر اتهامات معترضان به انتخابات قرار داد.
به عقیدۀ نویسنده، این که اخیراً موج اعتراضات علیه رهبر جمهوری اسلامی شدت بی سابقه ای گرفته است، نشان از بحرانی دارد که رژیم اسلامی تاکنون بخود ندیده بود. نویسنده معتقد است که پیام این اعتراضات در مطبوعات کشور باید در لابلای خطوط جستجو کرد. بعقیدۀ نویسنده، گرچه ممکن است این نوع اعتراضات عواقب هولناکی داشته باشد، ولی دیوار ترس فرو ریخته است.
فیگاروی امروز گزارشی هم دارد از چگونگی درگیری های اردوگاه اشرف در عراق که ژرژ مالبرونو آنرا تهیه کرده است. او می نویسد نیروهای امنیتی عراق برای حل معضل اردوگاه اشرف دچار مشکل شده اند. دیروز برای دومین روز متوالی درگیری ها به زخمی شدن صدها نفر انجامید و پلیس صدها نفر دیگر را نیز دستگیر کرد ولی هنوز به یک چهارم اردوگاه دست نیافته است. مالبرونو می نویسد عراق اینک تصمیم گرفته است که اردوگاه اشرف را که سه هزار مجاهد را در خود جا داده است بنام حاکمیت باز یافته، در اختیار خود بگیرد.
او می نویسد ماجرا از دو روز پیش آغاز شد که 800 سرباز عراقی وارد اردوگاه شدند تا در درون آن یک پاسگاه پلیس دایر کنند به این قصد که از آنچه در آنجا می گذرد، مطلع شوند. آنها اما با مقاومت شدید ساکنان اردوگاه مواجه شدند و در نتیجه به نیروهای ضد شورش پلیس متوسل گردیدند. نویسنده توضیح می دهد که از ماه مه گذشته بدنبال توافق امنیتی میان آمریکا و عراق کنترل اردوگاه به دست بغداد افتاد و اینک دولت مدعی است که اشغال اردوگاه تجلی اراده آنها به اعمال قانون در سراسر کشور است. با این حال مجاهدین مدعی اند که این کار برای تامین رضایت دولت ایران انجام می گیرد .
بعقیدۀ آنها سرکوب در ایران و خشونت در اردوگاه اشرف دو روی یک سکه اند. و سرانجام از لوموند امروز عصر بد نیست به مقاله ای اشاره کنیم که به انتخابات در افغانستان اختصاص دارد.

مطبوعات فرانسه : در ایران دیوار ترس فرو ریخته است.

سیاسی کشور قرار داشت و نقش داور نهائی را در برابر آنها ایفا میکرد، در جریان انتخابات اخیر این نقش را به کناری گذاشت و با دفاع آشکار از محمود احمدی نژاد خود را در معرض تیر اتهامات معترضان به انتخابات قرار داد.
به عقیدۀ نویسنده، این که اخیراً موج اعتراضات علیه رهبر جمهوری اسلامی شدت بی سابقه ای گرفته است، نشان از بحرانی دارد که رژیم اسلامی تاکنون بخود ندیده بود. نویسنده معتقد است که پیام این اعتراضات در مطبوعات کشور باید در لابلای خطوط جستجو کرد. بعقیدۀ نویسنده، گرچه ممکن است این نوع اعتراضات عواقب هولناکی داشته باشد، ولی دیوار ترس فرو ریخته است.
فیگاروی امروز گزارشی هم دارد از چگونگی درگیری های اردوگاه اشرف در عراق که ژرژ مالبرونو آنرا تهیه کرده است. او می نویسد نیروهای امنیتی عراق برای حل معضل اردوگاه اشرف دچار مشکل شده اند. دیروز برای دومین روز متوالی درگیری ها به زخمی شدن صدها نفر انجامید و پلیس صدها نفر دیگر را نیز دستگیر کرد ولی هنوز به یک چهارم اردوگاه دست نیافته است. مالبرونو می نویسد عراق اینک تصمیم گرفته است که اردوگاه اشرف را که سه هزار مجاهد را در خود جا داده است بنام حاکمیت باز یافته، در اختیار خود بگیرد.
او می نویسد ماجرا از دو روز پیش آغاز شد که 800 سرباز عراقی وارد اردوگاه شدند تا در درون آن یک پاسگاه پلیس دایر کنند به این قصد که از آنچه در آنجا می گذرد، مطلع شوند. آنها اما با مقاومت شدید ساکنان اردوگاه مواجه شدند و در نتیجه به نیروهای ضد شورش پلیس متوسل گردیدند. نویسنده توضیح می دهد که از ماه مه گذشته بدنبال توافق امنیتی میان آمریکا و عراق کنترل اردوگاه به دست بغداد افتاد و اینک دولت مدعی است که اشغال اردوگاه تجلی اراده آنها به اعمال قانون در سراسر کشور است. با این حال مجاهدین مدعی اند که این کار برای تامین رضایت دولت ایران انجام می گیرد .
بعقیدۀ آنها سرکوب در ایران و خشونت در اردوگاه اشرف دو روی یک سکه اند. و سرانجام از لوموند امروز عصر بد نیست به مقاله ای اشاره کنیم که به انتخابات در افغانستان اختصاص دارد.

پشتیبانی رضا پهلوی از مجاهدین خلق در عراق



سازمان عفو بین الملل خواستار تحقیق در مورد" ‏استفادۀ بیش از حد از زور" توسط نیروهای عراقی ‏علیه اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران در قرارگاه ‏اشرف شد.
سازمان عفو بین الملل با انتشار بیانیه ای ‏در مورد حملۀ نیروهای امنیتی و نظامی دولت عراق ‏به اردوگاه اشرف در خاک عراق اعلام کرده است که ‏در این حمله نیروهای عراقی علیه افراد غیرمسلح از ‏اسلحه و زور استفاده کرده اند که در نتیجۀ آن ٨ تن ‏کشته و ٤٠٠ تن دیگر زخمی شدند.
سازمان عفو ‏بین الملل از دولت عراق خواسته است که هر چه ‏سریعتر در مورد سرنوشت پنجاه تن از دستگیرشدگان ‏این قرارگاه اطلاع رسانی کند و نیز اطمینان حاصل ‏کند که دستگیر شدگان هدف بدرفتاری و شکنجه واقع ‏نشوند یا به مقامات ایران تحویل داده نگردند.
سازمان ‏مجاهدین خلق در آخرین گزارش خود در مورد ‏وضعیت اردوگاه اشرف از کشته شدن ١٢ تن از ‏ساکنان این قرارگاه خبر داده است. دولت عراق که تاکنون کشته شدن مجاهدین اردوگاه ‏اشرف را تکذیب می کرد، امروز پذیرفت که در ‏جریان حمله نیروهای نظامی این کشور به اردوگاه ‏اشرف هفت تن از اعضای سازمان مجاهدین مستقر در ‏آن اردوگاه کشته شدند.‏
‏یک افسر ارتش عراقی در استان دیاله گفته است که ‏روز پنجشنبه اوضاع این اردوگاه آرام بوده و پلیس ‏عراق موفق به استقرار مقر خود در داخل این پایگاه ‏شده است. به گفتۀ این منبع حدود ١٠٠٠ پلیس و سرباز ‏عراقی وارد قرارگاه اشرف شده اند و کنترل آن را در ‏دست گرفته اند.
تاکنون هیچ روزنامه نگاری از سوی ‏مقامات عراق اجازۀ ورود به اردوگاه اشرف را نیافته و ‏منابع مستقل نیز نتوانسته اند بیلان ارایه شده از سوی ‏طرفین درگیری را حقیقت یابی کنند.
در این حال ‏شاهزاده رضا پهلوی با انتشار بیانیه ای در مورد ‏شرایط مجاهدین خلق ایران در اردوگاه اشرف در ‏عراق به مقامات این کشور یادآور شده که نمی توان ‏هیچ انسانی را به خاطر عقاید سیاسی یا تعلقات ‏مذهبی اش از حق انسانی و حمایت قانونی محروم کرد ‏و مهمتر از همه نمی توان هیچ پناهنده ای را به کشور ‏اصلی اش مسترد کرد، اگر استردادش وی را در ‏معرض شکنجه و بدرفتاری و مجازات های غیرقانونی ‏و غیرانسانی قرار دهد.
در ادامه شاهزاده رضا پهلوی ‏با اشاره به کارنامۀ جمهوری اسلامی در زمینۀ نقض ‏حقوق بشر نوشته است که در صورت بازگردانده شدن ‏مجاهدین به ایران "تردید نمی توان کرد که سرنوشت ‏آنان کم از سرنوشت دیگر مخالفان رژیم اسلامی ایران ‏نخواهد بود." با این ملاحظه است که رضا پهلوی ‏خواسته است که دولت عراق اجازه ندهد که اعضای ‏مجاهدین ساکن اردوگاه اشرف ناخواسته به رژیم ‏جمهوری اسلامی تحویل داده شوند. ‏

خبر گزاری فرانسه : تهران ،صحنۀ تظاهرات ده ها هزار معترض

مقامات ایران هزاران نفر را که در نقاط مختلف تهران ‏امروز تظاهرات اعتراضی بر پا کردند هدف سرکوب ‏قرار دادند. این نخستین درگیری های جدی میان مردم ‏معترض و پلیس پس از تظاهرات بزرگداشت ‏رویدادهای هیجده تیر در حوالی دانشگاه تهران بود.
‏پلیس ضدشورش تهران برای متفرق کردن هزاران تن ‏از تظاهرکنندگان در خیابان ولیعصر از گاز اشک آور ‏استفاده کرد.
خبرگزاری فرانسه به نقل از شاهدان عینی ‏گزارش کرده است که همزمان با تجمع امروز در ‏بهشت زهرا که با حملۀ پلیس ضدشورش مواجه شد ‏هزاران تن دیگر از مردم در مصلای بزرگ تهران ‏تجمع کردند. گزارش ها حاکی است که تظاهرکنندگان ‏معترض زباله دان های بزرگ را در میان خیابان به ‏آتش می کشیدند و پلیس های موتورسوار نیز با هجوم ‏به صف تظاهرکنندگان سعی در متفرق کردن آنان ‏داشتند.
همین منابع گفته اند که پلیس شیشه های شماری ‏از اتومبیل ها را که در پشتیبانی از تظاهرکنندگان ‏بوق های ممتد می زدند شکستند.
امروز پنجشنبه ‏سرتاسر خیابان ولیعصر تهران از شمال به جنوب ‏صحنۀ تظاهرات پراکندۀ هزاران شهروند تهرانی و ‏درگیری های آنان با پلیس ضدشورش بوده است. در ‏تظاهرات پراکندۀ امروز تهران تظاهر کنندگان شعار ‏می دادند : "مرگ بر دیکتاتور!"، "زندانی سیاسی آزاد ‏باید گردد!"، "یاحسین میرحسین"... ‏ ‏

تابناک : جعفر پناهی آزاد شد .

امروز عصر در بهشت زهرا و برخی خیابانهای تهران تجمعاتی شکل گرفت که با حضور نیروهای پلیس و پراکنده شدن مردم همراه بود. شاهدان عینی از درگیری های پراکنده میان تجمع کنندگان و نیروهای پلیس خبر داده اند.به گزارش خبرنگار "تابناک"، در پی تقاضای میر حسین موسوی و مهدی کروبی برای برگزاری مراسم یادبود کشته شدگان حوادث اخیر در مصلای تهران و اعلام وزارت کشور مبنی بر اینکه برای این منظور وزارت کشور نباید مجوزی صادر کند بلکه خانواده های قربانیان باید اجازه دهند، با اعلام لغو مراسم در مصلای تهران، مراسم غیر رسمی در بهشت زهرا و بر سر مزار این قربانبان برگزار شد.بنابر این گزارش، با حضور افراد بر سر مزار این قربانیان و به دنبال آن اعلام حضور میرحسین موسوی و مهدی کروبی، تجمع یاد شده از حالت عادی خارج شد و به درگیری میان حاضرین و نیروهای پلیس انجامید.شاهدان عینی به "تابناک" گفتند که موسوی امکان حضور در این مراسم را نیافت هرچند به بهشت زهرا رفته بود اما مهدی کروبی در میان جمعیت حاضر شده است.در همین رابطه شبکه خبری پرس تی وی، گزارش داد: بین دو تا سه هزار نفر بر مزار ندا آقا سلطان تجمع کرده اند و پلیس برای متفرق کردن حاضران و جلوگیری از اغتشاشات احتمالی، در محل حضور پیدا کرده است.همچنین همزمان با این موضوع خبر رسیده است که در حوالی مصلای تهران، میدان فاطمی، محدوده خیابانهای شهید بهشتی، مطهری و مفتح نیز تجمعاتی ایجاد شده که با حضور نیروهای پلیس و با هدف برقراری آرامش، به متفرق کردن آنها اقدام شده و در چند مورد نیز برخوردهایی صورت گرفته است.در همین حال خبرگزاری های خارجی از دستگیری، مهناز محمدی مستند ساز و جعفر پناهی کارگردان سینما خبر دادند، اما در تماس "تابناک" با مسئولین نیروی انتظامی گفته شد که پناهی با دستور سردار احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی دقایقی پیش آزاد شده است. آقای پناهی خود نیز در تماس "تابناک" با وی خبر آزادیش را تایید کرد. تاکنون اخباری از تعداد دستگیر شدگان احتمالی و یا تلفات دیگر خبری منتشر نشده است.